Rīgā
01.04.2009. Nr.90/TA-402
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Kriminālprocesa likumā". Likumprojektu izstrādāja Iekšlietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Atvara 67208949, juristi@dp.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 2 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 8 lpp.
3. Ministru kabineta 2009.gada 31.marta sēdes
protokola Nr.22 11.§ izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents,
bērnu, ģimenes un
sabiedrības
integrācijas lietu ministrs V.Dombrovskis
Stafecka 67082931
Likumprojekts
Izdarīt Kriminālprocesa likumā (Latvijas Republikas
Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2005, 11., 20.nr.; 2006, 4.nr.; 2007,
3., 13.nr.; 2008, 1.,15.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 190.panta pirmo daļu šādā
redakcijā:
"(1) Procesa virzītājs, neizdarot šā likuma 186.pantā paredzēto
izņemšanu, ir tiesīgs rakstveidā pieprasīt no fiziskām un juridiskām personām
kriminālprocesam nozīmīgus priekšmetus, dokumentus un ziņas par faktiem, tai
skaitā elektroniskas informācijas vai dokumenta formā,
kas apstrādātas, uzglabātas vai pārraidītas, izmantojot elektroniskās
informācijas sistēmas."
2. Izteikt 191.panta pirmo daļu šādā
redakcijā:
"(1) Procesa virzītājs ar savu lēmumu var
uzdot elektroniskās informācijas sistēmas īpašniekam, valdītājam vai turētājam
(tas ir, fiziskai vai juridiskai personai, kura ar elektroniskās informācijas
sistēmām apstrādā, uzglabā vai pārraida datus, tai skaitā elektronisko sakaru
komersants) nekavējoties nodrošināt tā rīcībā esošu noteiktu, izmeklēšanas
vajadzībām nepieciešamu datu (kuru saglabāšana nav noteikta ar likumu) veseluma
saglabāšanu neizmainītā stāvoklī un to nepieejamību citiem informācijas
sistēmas lietotājiem."
3. Izteikt 192.pantu šādā redakcijā:
"192.pants.
Elektroniskajā informācijas sistēmā saglabāto datu atklāšana un izsniegšana
(1) Izmeklētājs pirmstiesas kriminālprocesā ar
prokurora piekrišanu vai ar datu subjekta piekrišanu un prokurors ar amatā
augstāka prokurora piekrišanu vai ar datu subjekta piekrišanu var pieprasīt,
lai elektronisko sakaru komersants atklāj un izsniedz Elektronisko sakaru
likumā noteiktajā kārtībā saglabājamos datus.
(2) Procesa virzītājs pirmstiesas
kriminālprocesā, pamatojoties uz izmeklēšanas tiesneša lēmumu vai ar datu
subjekta piekrišanu, var rakstveidā pieprasīt, lai elektroniskās informācijas
sistēmas īpašnieks, valdītājs vai turētājs atklāj un izsniedz šā likuma 191.pantā
paredzētajā kārtībā saglabātos datus.
(3) Iztiesājot krimināllietu, tiesnesis vai
tiesas sastāvs var pieprasīt, lai elektronisko sakaru komersants atklāj un
izsniedz Elektronisko sakaru likumā noteiktajā kārtībā saglabājamos datus vai
elektroniskās informācijas sistēmas īpašnieks, valdītājs vai turētājs atklāj un
izsniedz šā likuma 191.pantā paredzētajā kārtībā saglabātos datus."
Iekšlietu ministre
L.Mūrniece
I. Kādēļ
normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru
kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem
dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu |
Likumprojektu sagatavojusi ar
Ministru prezidenta 2008. gada 22. februāra rīkojumu Nr.91 Par darba
grupu normatīvā regulējuma precizēšanai attiecībā uz saglabājamo datu
nodošanu valsts iestādēm izveidotā darba (turpmāk darba grupa). |
2. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Pēc 2007. gada 3. maija likuma Grozījumi Elektronisko
sakaru likumā spēkā stāšanās izveidojās situācija, ka tika dažādi
interpretētas Elektronisko sakaru likuma, Operatīvās darbības likuma un
Kriminālprocesa likuma normas, kas nosaka kārtību, kādā elektronisko sakaru
komersanti sniedz saglabājamos datus tiesībaizsardzības iestādēm izmantošanai
kriminālprocesā un operatīvajā darbībā. Kopš 2007. gada 3. maija likuma Grozījumi Elektronisko
sakaru likumā spēkā stāšanās nav izveidojusies vienota prakse, kādā
izmeklētāji pieprasa un saņem kriminālprocesā nepieciešamos saglabājamos
datus no elektronisko sakaru komersantiem. Elektronisko sakaru komersanti
uzskata, ka dati pieprasāmi Kriminālprocesa likuma 191. panta un
192. panta kārtībā ar izmeklēšanas tiesneša lēmumu, savukārt
tiesībaizsardzības iestādes atsaucas uz Kriminālprocesa likuma 190.
pantu. Dažādu tiesu izmeklēšanas tiesneši dažādi interpretē šīs likuma
normas, kas rada būtiskas grūtības izmeklētājiem iegūt kriminālprocesā
nepieciešamos pierādījumus. Tādējādi nepieciešams veikt izmaiņas Kriminālprocesa likumā, lai
izveidotu vienotu pieeju. Tāpat izmaiņu nepieciešamību nosaka Tiesībsarga
atzinums, kas nosaka, ka nepieciešams noteikt papildus kontroli pār
cilvēktiesību ievērošanu kriminālprocesā, pieprasot un apstrādājot
saglabājamos datus. |
3. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekta mērķis ir īpaši izdalīt
saglabājamo datu pieprasīšanu no elektronisko sakaru komersanta Elektronisko
sakaru likuma noteiktajā apjomā, paredzēt prokurora kontroli pār izmeklētāju
un amatā augstāka prokurora kontroli pār prokuroru kā procesa virzītāju pirms
datu pieprasīšanas. Likumprojekta 2. pants (Kriminālprocesa
likuma 191. panta pirmā daļā), paplašina to personu loku, kurām procesa
virzītājs var ar lēmumu uzdot saglabāt izmeklēšanas vajadzībām nepieciešamos
datus, jo elektroniskās informācijas
sistēmas apkalpošanu tiesīgs veikt ne tikai elektroniskās informācijas
sistēmas īpašnieks un valdītājs, bet arī elektroniskās informācijas sistēmas
turētājs. Likumprojekta 3. pantā (Kriminālprocesa
likuma 192. pants) noteikta elektroniskajā informācijas sistēmā
saglabāto datu atklāšana un saglabāšana, norādot amatpersonas, kuras noteiktā
kriminālprocesa stadijā var pieprasīt minētos datus un nosakot datu
pieprasīšanas uzraudzības līmeņus. Nosacījumi attiecas gan uz tādu datu
pieprasīšanu, kuru saglabāšana noteikta Elektronisko sakaru likumā, gan arī
attiecībā uz datiem, kuru saglabāšana ar likumu nav noteikta. Tādējādi, lai
nodrošinātu normas uztveramību, tā sadalīta trijās daļās. Kriminālprocesa likuma 192. panta
pirmajā daļā iekļauta atsauce uz Elektronisko sakaru likumu sakarā ar šī
likuma noteiktajā kārtībā saglabājamo datu pieprasīšanu, atklāšanu un
izsniegšanu. Savukārt Elektronisko sakaru likums sniedz termina saglabājamie
dati skaidrojumu (1. pants) un šo datu apjoma uzskaitījumu (1. un 2. pielikums), kā arī paredz
deleģējumu Ministru kabineta noteikumu izdošanai, lai noteiktu saglabājamo
datu pieprasīšanas un nodošanas kārtību (71.¹panta ceturtā un piektā daļa).
Pamatojoties uz šo deleģējumu izdoti Ministru kabineta 2007. gada
4. decembra noteikumi Nr. 820 Kārtība, kādā pirmstiesas
izmeklēšanas iestādes, operatīvās darbības subjekti, valsts drošības
iestādes, prokuratūra un tiesa pieprasa un elektronisko sakaru komersants nodod
saglabājamos datus, kā arī kārtība, kādā apkopo statistisko informāciju par
saglabājamo datu pieprasījumiem un to izsniegšanu. Līdz ar to, piemērojot Kriminālprocesa
likuma 192. panta pirmo daļu, amatpersona saglabājamos datus pieprasīs,
pamatojoties uz jau esošajiem Ministru kabineta 2007. gada 4. decembra noteikumiem
Nr. 820 Kārtība, kādā pirmstiesas izmeklēšanas iestādes, operatīvās
darbības subjekti, valsts drošības iestādes, prokuratūra un tiesa pieprasa un
elektronisko sakaru komersants nodod saglabājamos datus, kā arī kārtība, kādā
apkopo statistisko informāciju par saglabājamo datu pieprasījumiem un to
izsniegšanu. |
4. Cita informācija |
Likumprojektu virzīt vienlaikus ar
likumprojektu Grozījumi Operatīvās darbības likumā. |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Vispārēja ietekme uz sabiedrības un
tautsaimniecības pārmaiņām |
Nav attiecināms |
2. Ekonomiskā ietekme: 2.1. makroekonomiskā vide; 2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un importa apjoms; 2.5. konkurences apstākļi; 2.6. jauninājumi un pētījumi; 2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte |
Nav attiecināms |
3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi,
administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu komersantiem,
pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām |
Likumprojekts reglamentē kārtību, kādā
elektronisko sakaru komersanti sniedz saglabājamos datus izmeklēšanas iestādēm.
Likumprojekts neietekmē datu pieprasīšanas apjomu, tādejādi nav gaidāma
administratīvā sloga palielināšanās. Likumprojektā ietvertais regulējums
atvieglos elektronisko sakaru komersantu darbu. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un
administratīvo slogu fiziskām personām |
Nav attiecināms |
5. Sociālā ietekme: 5.1. sociālās situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Nav attiecināms |
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu lietošana; 6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai
biotopiem; 6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē |
Nav attiecināms |
7. Cita ietekme |
Nav attiecināms |
III. Kāda var
būt normatīvā akta ietekme uz |
||||
|
(tūkst. latu) |
|||
Rādītāji |
n-tais gads |
Turpmākie trīs gadi |
||
n+1 |
n+2 |
n+3 |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu
ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais budžets; 1.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem
un citi pašu ieņēmumi; 2.2. speciālais budžets; 2.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
3. Finansiālā ietekme: 3.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem
un citi pašu ieņēmumi; 3.2. speciālais budžets; 3.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi
papildu izdevumu finansēšanai |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins
(ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot
anotācijas pielikumā) |
Nav attiecināms |
|||
6. Cita informācija |
Nav attiecināms |
IV. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru
kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to
būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par
Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta
izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura
punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Vienlaikus sagatavots likumprojekts
Grozījumi Operatīvās darbības likumā, kura mērķis ir nošķirt tādas
informācijas pieprasīšanu un iegūšanu no elektroniskajām informācijas
sistēmām, kas neatklāj personas paustās vai uzglabātās informācijas saturu,
no personas paustās vai uzglabātās informācijas satura pieprasīšanas un
iegūšanas. |
2. Cita informācija |
Nav attiecināms |
V. Kādām
Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Nav attiecināms |
2. Saistības pret citām valstīm un
starptautiskajām institūcijām un organizācijām |
Nav attiecināms |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai
saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Nav attiecināms |
4. Atbilstības izvērtējums 1. tabula |
|||
Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu
veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula,
lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru
prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu |
|
||
2.tabula |
|||
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā
panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību pantu, daļu, punktu,
apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas
pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu
normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
|
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms |
|
5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas
Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē
informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un
finanšu noteikumu projektiem |
Nav attiecināms |
||
6. Cita informācija |
Nav attiecināms |
||
VI. Kādas
konsultācijas notikušas, |
||
1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo
partneru organizācijām un citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir
notikušas |
Konsultāciju
organizēšana nebija nepieciešama likumprojektu sagatavoja darba grupa, kurā
piedalījās tādas iesaistītās institūcijas, kas ar elektroniskās informācijas
sistēmām apstrādā, uzglabā vai pārraida datus (elektronisko sakaru
komersanti) SIA Latvijas Mobilais Telefons, SIA TELE 2, SIA Bite
Latvija. |
|
2. Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un
sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija
(atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to
interesēs, neatbalsta) |
Minētās institūcijas atbalsta likumprojekta
virzību. |
|
3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības
informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Konsultācijas notikušas darba grupas
ietvaros. Sabiedrības informēšanas pasākumi nav notikuši. |
|
4. Konsultācijas ar ekspertiem |
Darba grupā piedalījās pārstāvji no Drošības policijas, Valsts
policijas, Satversmes aizsardzības biroja, Valsts Robežsardzes,
Ģenerālprokuratūras, Militārā izlūkošanas un drošības dienesta, Augstākās
tiesas, Tiesībsarga biroja, SIA Bite, Tieslietu ministrijas, SIA LMT un
SIA Tele2. |
|
5. Cita informācija |
Nav attiecināms |
|
VII. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde
no valsts un pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas
vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunas valsts institūcijas
radītas netiks. Normatīvā akta izpildi nodrošinās pirmstiesas izmeklēšanas
iestādes, prokuratūra un tiesa. Esošo institūciju funkcijas netiks
paplašinātas. |
|
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā
akta ieviešanu |
Likumprojekts pēc tā izsludināšanas tiks
publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis, periodiskajā izdevumā Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, būs pieejams Normatīvo
aktu informācijas sistēmā (NAIS) un bezmaksas Latvijas vēstneša
tiesību aktu vortālā www.likumi.lv. |
|
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības,
ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības var aizstāvēt
normatīvos aktos noteiktajā kārtībā ja normatīvais akts ierobežo indivīda
tiesības Satversmē noteikto pamattiesību aizskāruma gadījumā, indivīds var Satversmes tiesas likuma noteiktajā
kārtībā iesniegt Satversmes tiesā pieteikumu par lietas ierosināšanu par
normatīvā akta atbilstību Satversmei. Indivīds savas tiesības var aizstāvēt arī
Kriminālprocesa likuma noteiktajā kārtībā. |
|
4. Cita informācija |
Nav attiecināms |
|
Iekšlietu ministre L. Mūrniece
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītājs |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
A. Lieljuksis |
M. Rāzna |
T. Stragova |
J. Reiniks |
26.03.2009 11:40
1505
S. Atvara
67208949, 67208826
juristi@dp.gov.lv
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.22 |
2009.gada 31.martā |
11.§
Likumprojekts "Grozījumi Kriminālprocesa likumā"
TA-402
___________________________________________________________
(L.Mūrniece, J.Reiniks, V.Dombrovskis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
Valsts kancelejai
sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
2. Noteikt, ka atbildīgā
par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir iekšlietu ministre.
Ministru
prezidents, bērnu, ģimenes un sabiedrības integrācijas lietu ministrs |
|
V.Dombrovskis |
|
||
Valsts kancelejas
direktore |
|
G.Veismane |
|
2009-MK-PROT-22-3103-#11.doc
1