Rīgā
01.04.2009. Nr.90/TA-364
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Operatīvās darbības likumā". Likumprojektu izstrādāja Iekšlietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Atvara 67208949, juristi@dp.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 2 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 7 lpp.
3. Ministru kabineta 2009.gada 31.marta sēdes
protokola Nr.22 10.§ izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents,
bērnu, ģimenes un sabiedrības
integrācijas lietu ministrs V.Dombrovskis
Stafecka 67082931
Izdarīt Operatīvās darbības likumā (Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 1.nr.; 1995, 18.nr.; 1997, 15.nr.; 2002, 16.nr.; 2005, 14.,
22.nr.; 2007, 22.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 6.panta pirmās daļas 10.punktu šādā
redakcijā:
"10) operatīvā personas paustās vai uzglabātās informācijas satura
iegūšana no tehniskajiem līdzekļiem;".
2. 7.pantā:
papildināt otrās daļas otro teikumu pēc vārda
"akceptu" ar vārdiem "ja šajā likumā nav paredzēts citādi";
aizstāt ceturtās daļas pirmajā teikumā vārdus
"operatīvā informācijas iegūšana no tehniskajiem līdzekļiem" ar
vārdiem "operatīvā personas paustās vai uzglabātās informācijas satura
iegūšana no tehniskajiem līdzekļiem".
3. 9.pantā:
izslēgt nosaukumā vārdus "(operatīvā
aptauja, operatīvā uzziņa, operatīvā noskaidrošana)";
izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Operatīvā izzināšana ir operatīvās
darbības subjektu amatpersonu atklāta vai maskēta darbība, kuras gaitā ar
operatīvās aptaujas, operatīvās uzziņas, operatīvās datu iegūšanas no
elektroniskās informācijas sistēmām un operatīvās noskaidrošanas palīdzību tiek
iegūta informācija par faktiem, personām un lietām.";
papildināt pantu ar piekto daļu šādā
redakcijā:
"(5) Operatīvo datu iegūšanu no elektroniskās
informācijas sistēmām tas ir, tādu datu iegūšanu, kuru saglabāšana noteikta
likumā un kuri neatklāj personas paustās vai uzglabātās informācijas saturu, veic
ar operatīvās darbības subjekta iestādes vadītāja (priekšnieka) vai viņa
pilnvarotas amatpersonas akceptu, pieprasot datus no fiziskām vai juridiskām
personām, kuras, izmantojot elektroniskās informācijas sistēmas, tos apstrādā,
uzglabā vai pārraida."
4. 17.pantā:
izteikt panta nosaukumu šādā redakcijā:
"17.pants.
Operatīvā korespondences kontrole, operatīvā personas paustās vai uzglabātās
informācijas satura iegūšana no tehniskajiem līdzekļiem un operatīvā sarunu
noklausīšanās";
izteikt 2.punktu šādā redakcijā:
"2) operatīvā personas paustās vai
uzglabātās informācijas satura iegūšana no tehniskajiem līdzekļiem tas ir,
informācijas noņemšana vai kopēšana no personu īpašumā vai rīcībā esošajām
elektroniskajām un citu veidu informācijas glabāšanas ierīcēm un informācijas
kanāliem;".
Iekšlietu ministre
L.Mūrniece
I. Kādēļ
normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru
kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem
dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu |
Likumprojektu sagatavojusi ar
Ministru Prezidenta 2008. gada 22. februāra rīkojumu Nr. 91 Par
darba grupu normatīvā regulējuma precizēšanai attiecībā uz saglabājamo datu
nodošanu valsts iestādēm izveidotā darba grupa. |
2. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Pēc 2007. gada 3. maija likuma Grozījumi Elektronisko
sakaru likumā spēkā stāšanās izveidojās situācija, ka tika dažādi
interpretētas Elektronisko sakaru likuma, Operatīvās darbības likuma un
Kriminālprocesa likuma normas, kas paredz kārtību, kādā elektronisko sakaru
komersanti sniedz saglabājamos datus tiesībaizsardzības iestādēm izmantošanai
kriminālprocesā un operatīvajā darbībā. Interpretējot Operatīvās darbības likuma normas radās divi pretēji
viedokļi, uzskatot, ka saglabājamo
datu pieprasīšana uzskatāma par sevišķā veidā veicamu operatīvo pasākumu
informācijas iegūšanu no tehniskiem līdzekļiem vai par vispārējā veidā
veicamu operatīvo pasākumu operatīvo izzināšanu. Šobrīd izveidojusies
vienota prakse, uzskatot sa
glabājamo datu apstrādi par operatīvo izzināšanu,
tomēr nepieciešamas izmaiņas Operatīvās darbības likumā, lai izslēgtu dažādu
likuma interpretāciju un novērstu pašreizējā tiesiskā regulējuma nepilnības. |
3. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekta mērķis ir nošķirt tādas
informācijas pieprasīšanu un iegūšanu no elektroniskajām informācijas
sistēmās, kas neatklāj personas paustās vai uzglabātās informācijas saturu,
no personas paustās vai uzglabātās informācijas satura iegūšanas. Likumprojekta 1. pants likuma
6. panta pirmās daļas 10. punktā kā atsevišķs operatīvais pasākums
tiek definēta tādas informācijas iegūšana no elektroniskajām informācijas
sistēmām, kas atklāj personas
paustās vai saglabātās informācijas saturu. Likumprojekta 2. pants nosaka, ka šis
operatīvais pasākums veicams tikai sevišķajā veidā. Projekta 3. pantā likuma 9. pants
tiek papildināts, ietverot jēdzienā operatīvā izzināšana operatīvo datu
iegūšanu no elektroniskajām informācijas sistēmām attiecībā uz tādiem datiem,
kuru saglabāšanu nosaka likums un kuri neatklāj
personas paustās vai uzglabātās informācijas saturu. Likumprojekts nosaka, ka
šādas informācijas iegūšanu veic, pieprasot to no fiziskām un juridiskām
personām, kuras ar elektroniskās informācijas sistēmām apstrādā, uzglabā vai
pārraida datus, kā arī to, ka iegūšanu
akceptē ne tikai iestādes vadītājs (priekšnieks) un viņa vietnieks, bet gan
iestādes vadītājs (priekšnieks) vai viņa pilnvarota amatpersona, tā piedāvājot plašāku to amatpersonu loku,
kuras tiesīgas akceptēt operatīvo datu iegūšanu no elektroniskajām
informācijas sistēmām. Šāda iespēja nepieciešama atsevišķu iesaistīto
iestāžu, piemēram, Valsts policijas, Valsts robežsardzes
strukturālās uzbūves dēļ, piemēram, Valsts policijas priekšnieka vai viņa
vietnieka akcepta saņemšana reģionālajās struktūrvienībās būs ļoti
apgrūtināta. Likumprojektā piedāvātā redakcija ir nepieciešama no operatīvā
procesa ekonomijas un darba optimizācijas viedokļa. Likumprojekta 4. pants likuma
17. pantā sniedz likuma 6. panta pirmās daļas 10. punktā
minētā operatīvā pasākuma operatīvā personas paustās vai uzglabātās
informācijas satura iegūšana no tehniskajiem līdzekļiem definējumu. Normatīvais akts novērsīs patreizējā
tiesiskā regulējuma nepilnības. |
4. Cita informācija |
Likumprojektu virzīt vienlaikus ar
likumprojektu Grozījumi Kriminālprocesa likumā. |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Vispārēja ietekme uz sabiedrības un
tautsaimniecības pārmaiņām |
Nav attiecināms |
2. Ekonomiskā ietekme: 2.1. makroekonomiskā vide; 2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un
kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un importa apjoms; 2.5. konkurences apstākļi; 2.6. jauninājumi un pētījumi; 2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte |
Nav attiecināms |
3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi,
administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu komersantiem,
pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām |
Likumprojekts reglamentē kārtību, kādā
elektronisko sakaru komersanti sniedz saglabājamos datus operatīvās darbības
subjektiem. Likumprojekts neietekmē datu pieprasīšanas apjomu, tādējādi nav
gaidāma administratīvā sloga palielināšanās. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un
administratīvo slogu fiziskām personām |
Nav
attiecināms |
5. Sociālā ietekme: 5.1. sociālās situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Nav attiecināms |
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu lietošana; 6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai
biotopiem; 6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē |
Nav attiecināms |
7. Cita ietekme |
Nav attiecināms |
III. Kāda var
būt normatīvā akta ietekme uz |
||||
|
(tūkst. latu) |
|||
Rādītāji |
n-tais gads |
Turpmākie trīs gadi |
||
n+1 |
n+2 |
n+3 |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu
ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais budžets; 1.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem
un citi pašu ieņēmumi; 2.2. speciālais budžets; 2.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
3. Finansiālā ietekme: 3.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem
un citi pašu ieņēmumi; 3.2. speciālais budžets; 3.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi
papildu izdevumu finansēšanai |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins
(ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot
anotācijas pielikumā) |
Nav attiecināms |
|||
6. Cita informācija |
Nav attiecināms |
IV. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru
kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to
būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par
Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta
izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura
punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Vienlaikus sagatavots likumprojekts
Grozījumi Kriminālprocesa likumā, kura mērķis ir īpaši izdalīt saglabājamo
datu pieprasīšanu no elektronisko sakaru komersanta Elektronisko sakaru
likuma noteiktajā apjomā, paredzēt prokurora kontroli pār izmeklētāju un
amatā augstāka prokurora kontroli pār prokuroru kā procesa virzītāju pirms
datu pieprasīšanas. |
2. Cita informācija |
Nav attiecināms |
V. Kādām
Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Nav attiecināms |
2. Saistības pret citām valstīm un
starptautiskajām institūcijām un organizācijām |
Nav attiecināms |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai
saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Nav attiecināms |
4. Atbilstības izvērtējums 1. tabula |
|||
Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu
veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums,
vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek
pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Nav attiecināms |
||
2. tabula |
|||
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā
panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību pantu, daļu, punktu,
apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas
pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu
normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
|
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms |
|
5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas
Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē
informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un
finanšu noteikumu projektiem |
Nav attiecināms |
||
6. Cita informācija |
Nav attiecināms |
||
VI. Kādas
konsultācijas notikušas, |
||
1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo
partneru organizācijām un citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir
notikušas |
Konsultāciju
organizēšana nebija nepieciešama - likumprojektu sagatavoja darba grupa, kurā
piedalījās tādas iesaistītās institūcijas, kas ar elektroniskās informācijas
sistēmām apstrādā, uzglabā vai pārraida datus (elektronisko sakaru
komersanti) - SIA Latvijas Mobilais Telefons, SIA TELE 2, SIA Bite
Latvija. |
|
2. Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un
sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija
(atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to
interesēs, neatbalsta) |
Minētās institūcijas atbalsta likumprojekta
virzību. |
|
3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības
informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Konsultācijas notikušas darba grupas
diskusiju ietvaros. Sabiedrības informēšanas pasākumi nav notikuši. |
|
4. Konsultācijas ar ekspertiem |
Darba grupā piedalījās pārstāvji (izskatāmā jautājuma
eksperti) no Drošības policijas, Iekšlietu ministrijas, Valsts policijas,
Satversmes aizsardzības biroja, Valsts robežsardzes, Valsts Probācijas
dienesta, Ģenerālprokuratūras,
Militārā izlūkošanas un drošības dienesta, Augstākās tiesas, Tiesu
administrācijas, Tiesībsarga biroja, Tieslietu ministrijas, SIA Bite
Latvija, SIA Latvijas Mobilais Telefons un SIA Tele 2. |
|
5. Cita informācija |
Nav attiecināms |
|
VII. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde
no valsts un pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas
vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunas valsts institūcijas radītas netiks. Normatīvā akta izpildi nodrošinās
pirmstiesas izmeklēšanas iestādes, operatīvās darbības subjekti, valsts
drošības iestādes, prokuratūra un tiesa. Esošo institūciju funkcijas netiks
paplašinātas. |
|
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā
akta ieviešanu |
Likumprojekts pēc tā izsludināšanas tiks
publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis, periodiskajā izdevumā Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, būs pieejams Normatīvo
aktu informācijas sistēmā (NAIS) un bezmaksas Latvijas vēstneša
tiesību aktu vortālā www.likumi.lv |
|
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības,
ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības var aizstāvēt
normatīvos aktos noteiktajā kārtībā ja normatīvais akts ierobežo indivīda
tiesības Satversmē noteikto pamattiesību aizskāruma gadījumā, indivīds var Satversmes tiesas likuma
noteiktajā kārtībā iesniegt Satversmes tiesā pieteikumu par lietas
ierosināšanu par normatīvā akta atbilstību Satversmei. Operatīvās darbības likuma 5. pants
paredz, ka, ja persona uzskata, ka operatīvās darbības subjekts ar savu
rīcību ir pārkāpis tās likumīgās tiesības un brīvības, šī persona ir tiesīga
iesniegt sūdzību prokuroram, kas, veicis pārbaudi, sniedz atzinumu par
operatīvās darbības subjekta amatpersonu rīcības atbilstību likumam, vai arī
tā var griezties ar prasību tiesā. |
|
4. Cita informācija |
Nav attiecināms |
|
Iekšlietu ministre L. Mūrniece
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta direktors |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
A. Lieljuksis |
M. Rāzna |
T. Stragova |
J. Reiniks |
26.03.2009 11:10
1448
S. Atvara
67208949, 67208826
juristi@dp.gov.lv
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.22 |
2009.gada 31.martā |
10.§
Likumprojekts "Grozījumi Operatīvās darbības likumā"
TA-364
___________________________________________________________
(L.Mūrniece, J.Reiniks, V.Dombrovskis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
Valsts kancelejai
sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
2. Noteikt, ka atbildīgā
par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir iekšlietu ministre.
Ministru
prezidents, bērnu, ģimenes un sabiedrības integrācijas lietu ministrs |
|
V.Dombrovskis |
|
||
Valsts kancelejas direktore |
|
G.Veismane |
|
2009-MK-PROT-22-3103-#10.doc
1