Likumprojekts

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Latvijas Republikas

9.Saeimas Prezidijam

 

2009.gada 18.martā

Nr.______________

 

 

 

 

Saskaņā ar Saeimas Kārtības ruļļa 79.pantu likumdošanas iniciatīvas kārtībā iesniedzam likumprojektu „Grozījumi likumā „Par pievienotās vērtības nodokli””.

 

Pielikumā:

1. Likumprojekts.

2. Anotācija (1 lapa.).

 

 

9. Saeimas deputāti:

 

____________________________________

 

____________________________________

 

____________________________________

 

____________________________________

 

____________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Likumprojekts

Grozījumi likumā „Par pievienotās vērtības nodokli”

Izdarīt likumā “Par pievienotās vērtības nodokli” (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1995, 9., 24.nr.; 1996, 11.nr.; 1997, 24.nr.; 1999, 10., 24.nr.; 2001, 1., 7., 24.nr.; 2002, 21.nr.; 2003, 2., 15., 24.nr.; 2004, 2., 6., 8., 10., 23.nr.; 2005, 2., 14., 24.nr.; 2006, 14.nr.; 2007, 3.nr.; 2008, 5., 24.nr.; 2009, 2.nr.) šādus grozījumus:

 

 1. 5.pantā:

aizstāt 1.punktā skaitli un vārdus „21 procenta apmērā” ar skaitli un vārdiem „18 procentu apmērā”;

aizstāt 3.punktā skaitli un vārdus „10 procentu apmērā” ar skaitli un vārdiem „5 procentu apmērā”;

2. izteikt 6.2 pantu šādā redakcijā:

„6.2 pants. Nodokļa 5 procentu likmes piemērošana

Nodokļa 5 procentu likmi piemēro:

1) medikamentu piegādēm saskaņā ar Ministru kabineta apstiprināto sarakstu;

2) medicīnisko ierīču un medicīnas preču (arī komplektējošo daļu, rezerves daļu un piederumu) piegādēm saskaņā ar Ministru kabineta apstiprināto sarakstu;

3) veterināro medikamentu piegādēm saskaņā ar Ministru kabineta apstiprināto sarakstu;

4) zīdaiņiem paredzēto specializēto produktu piegādēm saskaņā ar Ministru kabineta apstiprināto sarakstu;

5) grāmatu un kartogrāfisko izdevumu piegādēm;

6) šādiem masu informācijas līdzekļiem vai to abonentmaksai:

a) avīzēm, žurnāliem, biļeteniem un citiem periodiskajiem izdevumiem, kuri iznāk ne retāk kā reizi trijos mēnešos un kuru vienreizējā tirāža pārsniedz 100 eksemplārus, izņemot erotiska un pornogrāfiska rakstura izdevumus, kā arī tādus izdevumus, kuru saturiskā ievirze un uzdevums ir reklāmas vai komercsludinājumu publicēšana,

b) komerciālās televīzijas un komerciālā radio abonentmaksai;

7) viesu izmitināšanas pakalpojumiem viesu izmitināšanas mītnēs (viesnīcās, moteļos, viesu mājās, lauku tūrismam izmantojamās mājās, kempingos, tūrisma mītnēs);

8) ūdens piegādei centralizētā ūdensapgādes sistēmā;

9) kanalizācijas pakalpojumiem;

10) sadzīves atkritumu savākšanas, pārvadāšanas un apglabāšanas pakalpojumiem;

11) apbedīšanas pakalpojumiem;

12) ieejas maksai sporta pasākumos;

13) ieejas maksai kinoizrādēs, izņemot erotiska un pornogrāfiska rakstura kinoizrādes;

14) sabiedriskā transporta pakalpojumiem iekšzemē (pasažieru un bagāžas pārvadāšana tramvajos, trolejbusos, pilsētas, rajona un tālsatiksmes autobusos, iekšzemes un starptautiskajos vilcienos, kā arī iekšzemes lidojumos);

15) siltumenerģijas piegādēm iedzīvotājiem;

16) elektroenerģijas piegādēm iedzīvotājiem;

17) dabasgāzes piegādēm iedzīvotājiem, izņemot dabasgāzi autotransportam;

18) frizieru pakalpojumiem galapatērētājiem (fiziskajām personām);

19) iedzīvotājiem sniegtajiem vienkāršotās renovācijas pakalpojumiem (darbiem) un remonta pakalpojumiem būvniecības jomā (kuriem nav nepieciešams būvprojekts), kas veikti to dzīvojamo māju (dzīvokļu) iekštelpās, kuras tiek vai tiks izmantotas dzīvošanai. Šo pakalpojumu cenā nav iekļaujami izdevumi par materiāliem, tehnoloģijām un mehānismu izmantošanu;

20) šādas malkas un koksnes kurināmā piegādēm iedzīvotājiem:

a) pagaļu, zaru, žagaru saišķu vai tamlīdzīgā veidā,

b) koksnes šķeldas vai skaidas,

c) zāģskaidas un koksnes atlikumi,

d) zāģskaidu un koksnes atlikumi aglomerētu vai neaglomerētu brikešu, granulu vai tamlīdzīgā veidā.”

 

3. Aizstāt 13.panta septītajā daļā skaitli un vārdus „21 procentu likmi” ar skaitli un vārdiem „18 procentu likmi”.

 

4. Svītrot pārejas noteikumu 54.punktu.

 

 

Likums stājas spēkā 2009.gada 1.aprīlī

 

 

 

 

 

9.Saeimas deputāti:

         ____________________________________

 

         ____________________________________

 

          ____________________________________

 

          ____________________________________

 

                           ____________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ANOTĀCIJA

likumprojektam

Grozījumi likumā „Par pievienotās vērtības nodokli”

 

 

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

2008. gada 12. decembrī Saeima ar 56 balsīm „Par” 38 balsīm „Pret” pieņēma grozījumus likumā „Par pievienotās vērtības nodokli”, kuri paredzēja palielināt PVN līdz 21%, vienlaicīgi papaaugstinot arī samazināto PVN likmi līdz 10% un koriģējot pakalpojumu sarakstu, kuriem šī samazinātā likme tiek pievienota. Lēmums tika pieņemts neskatoties uz to, ka vairums ekonomisko ekspertu brīdināja, ka PVN nodokļa celšana ir ļoti tuvredzīgs risinājums, kas ilgtermiņā var nopietni kaitēt Latvijas ekonomikai, jo var samazināt patēriņa apjomus un nenodrošināt papildu ieņēmumus budžetā. Vienlaicīgi īpaši smagu situāciju PVN paaugstināšana radīja tūrisma un grāmatu izdevniecības nozarē, kur PVN palielinājās četras reizes.

2009. gada janvārī ieņēmumi no PVN sasniedza 83,6% no prognozētā (neskatoties uz piesardzīgajām prognozēm). Februāra pirmajā nedēļā pievienotās vērtības nodokļa (PVN) ieņēmumi valsts budžetā bijuši mīnus 66,1% no plānotā. Visbeidzot 11. martā savā intervijā LNT raidījumam "900 sekundes", toreiz vēl premjera amata kandidāts Valdis Dombrovskis atklāti atzina, ka Pievienotās vērtības nodokļa (PVN) paaugstināšana nav attaisnojusies.

2. Normatīvā akta projekta būtība

Iesniedzēji piedāvā atgriezties pie tām PVN likmēm, kas bija līdz kļūdainajiem 2008. gada 12. decembra grozījumiem