Latvijas Republikas
9.Saeimas Prezidijam
2009.gada 18.martā
Nr.______________
Saskaņā ar Saeimas Kārtības ruļļa
79.pantu likumdošanas iniciatīvas kārtībā iesniedzam likumprojektu Grozījumi likumā Par pievienotās vērtības nodokli.
Pielikumā:
1. Likumprojekts.
2. Anotācija (1 lapa.).
9.
Saeimas deputāti:
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
Likumprojekts
Grozījumi likumā Par pievienotās vērtības nodokli
Izdarīt likumā Par pievienotās vērtības nodokli (Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1995, 9., 24.nr.; 1996,
11.nr.; 1997, 24.nr.; 1999, 10., 24.nr.; 2001, 1., 7., 24.nr.; 2002, 21.nr.;
2003, 2., 15., 24.nr.; 2004, 2., 6., 8., 10., 23.nr.; 2005, 2., 14., 24.nr.;
2006, 14.nr.; 2007, 3.nr.; 2008, 5., 24.nr.; 2009, 2.nr.) šādus grozījumus:
1. 5.pantā:
aizstāt 1.punktā skaitli un vārdus 21 procenta
apmērā ar skaitli un vārdiem 18 procentu apmērā;
aizstāt 3.punktā skaitli un vārdus 10 procentu
apmērā ar skaitli un vārdiem 5 procentu apmērā;
2. izteikt 6.2 pantu
šādā redakcijā:
6.2 pants. Nodokļa 5 procentu likmes piemērošana
Nodokļa 5 procentu likmi piemēro:
1) medikamentu piegādēm saskaņā ar Ministru kabineta apstiprināto sarakstu;
2) medicīnisko ierīču un medicīnas preču (arī komplektējošo daļu, rezerves daļu un piederumu) piegādēm saskaņā ar Ministru kabineta apstiprināto sarakstu;
3) veterināro medikamentu piegādēm saskaņā ar Ministru kabineta apstiprināto sarakstu;
4) zīdaiņiem paredzēto specializēto produktu piegādēm saskaņā ar Ministru kabineta apstiprināto sarakstu;
5) grāmatu un kartogrāfisko izdevumu piegādēm;
6) šādiem masu informācijas līdzekļiem vai to abonentmaksai:
a) avīzēm, žurnāliem, biļeteniem un citiem periodiskajiem izdevumiem, kuri iznāk ne retāk kā reizi trijos mēnešos un kuru vienreizējā tirāža pārsniedz 100 eksemplārus, izņemot erotiska un pornogrāfiska rakstura izdevumus, kā arī tādus izdevumus, kuru saturiskā ievirze un uzdevums ir reklāmas vai komercsludinājumu publicēšana,
b) komerciālās televīzijas un komerciālā radio abonentmaksai;
7) viesu izmitināšanas pakalpojumiem viesu izmitināšanas mītnēs (viesnīcās, moteļos, viesu mājās, lauku tūrismam izmantojamās mājās, kempingos, tūrisma mītnēs);
8) ūdens piegādei centralizētā ūdensapgādes sistēmā;
9) kanalizācijas pakalpojumiem;
10) sadzīves atkritumu savākšanas, pārvadāšanas un apglabāšanas pakalpojumiem;
11) apbedīšanas pakalpojumiem;
12) ieejas maksai sporta pasākumos;
13) ieejas maksai kinoizrādēs, izņemot erotiska un pornogrāfiska rakstura kinoizrādes;
14) sabiedriskā transporta pakalpojumiem iekšzemē (pasažieru un bagāžas pārvadāšana tramvajos, trolejbusos, pilsētas, rajona un tālsatiksmes autobusos, iekšzemes un starptautiskajos vilcienos, kā arī iekšzemes lidojumos);
15) siltumenerģijas piegādēm iedzīvotājiem;
16) elektroenerģijas piegādēm iedzīvotājiem;
17) dabasgāzes piegādēm iedzīvotājiem, izņemot dabasgāzi autotransportam;
18) frizieru pakalpojumiem galapatērētājiem (fiziskajām personām);
19) iedzīvotājiem sniegtajiem vienkāršotās renovācijas pakalpojumiem (darbiem) un remonta pakalpojumiem būvniecības jomā (kuriem nav nepieciešams būvprojekts), kas veikti to dzīvojamo māju (dzīvokļu) iekštelpās, kuras tiek vai tiks izmantotas dzīvošanai. Šo pakalpojumu cenā nav iekļaujami izdevumi par materiāliem, tehnoloģijām un mehānismu izmantošanu;
20) šādas malkas un koksnes kurināmā piegādēm iedzīvotājiem:
a) pagaļu, zaru, žagaru saišķu vai tamlīdzīgā veidā,
b) koksnes šķeldas vai skaidas,
c) zāģskaidas un koksnes atlikumi,
d) zāģskaidu un koksnes atlikumi aglomerētu vai neaglomerētu brikešu, granulu vai tamlīdzīgā veidā.
3. Aizstāt 13.panta septītajā daļā skaitli un vārdus 21 procentu likmi ar skaitli un vārdiem 18 procentu likmi.
4. Svītrot pārejas noteikumu 54.punktu.
Likums stājas spēkā 2009.gada 1.aprīlī
9.Saeimas deputāti:
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
ANOTĀCIJA
likumprojektam
Grozījumi likumā Par pievienotās vērtības nodokli
I.
Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
2008. gada 12. decembrī Saeima ar 56 balsīm Par
38 balsīm Pret pieņēma grozījumus likumā Par pievienotās vērtības
nodokli, kuri paredzēja palielināt PVN līdz 21%, vienlaicīgi papaaugstinot
arī samazināto PVN likmi līdz 10% un koriģējot pakalpojumu sarakstu, kuriem
šī samazinātā likme tiek pievienota. Lēmums tika pieņemts neskatoties uz to,
ka vairums ekonomisko ekspertu brīdināja, ka PVN nodokļa celšana ir ļoti
tuvredzīgs risinājums, kas ilgtermiņā var nopietni kaitēt Latvijas ekonomikai,
jo var samazināt patēriņa apjomus un nenodrošināt papildu ieņēmumus budžetā.
Vienlaicīgi īpaši smagu situāciju PVN paaugstināšana radīja tūrisma un
grāmatu izdevniecības nozarē, kur PVN palielinājās četras reizes. 2009. gada janvārī ieņēmumi no PVN sasniedza
83,6% no prognozētā (neskatoties uz piesardzīgajām prognozēm). Februāra pirmajā nedēļā pievienotās
vērtības nodokļa (PVN) ieņēmumi valsts budžetā bijuši mīnus 66,1% no plānotā.
Visbeidzot 11. martā savā intervijā LNT raidījumam "900
sekundes", toreiz vēl premjera amata kandidāts Valdis Dombrovskis atklāti
atzina, ka Pievienotās vērtības nodokļa (PVN)
paaugstināšana nav attaisnojusies. |
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Iesniedzēji piedāvā atgriezties pie tām PVN likmēm, kas bija līdz
kļūdainajiem 2008. gada 12. decembra grozījumiem |