2009. gada 27.
maijā
9/5 -2
Saeimas Izglītības, kultūras un
zinātnes komisija lūdz iekļaut Saeimas sēdes darba kārtībā likumprojektu Par
Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības akadēmijas Satversmi (Nr.1142/Lp9)
trešajam lasījumam.
Pielikumā:
1)
likumprojekta tabula, __ lp.;
2) Rīgas
Pedagoģijas un izglītības vadības akadēmijas Satversme, __ lp.
Ar cieņu
J. Dukšinskis
Izglītības, kultūras un zinātnes
komisijas priekšsēdētāja biedrs
Izglītības, kultūras
un zinātnes komisija
Likumprojekts trešajam lasījumam
(Nr.1142/Lp9)
Otrā
lasījuma redakcija |
Nr. |
Priekšlikumi (nav) |
Komisijas
atzinums |
Komisijas
atbalstītā redakcija |
|
|
Saeimas
kārtības ruļļa 95.panta kārtībā priekšlikumi nav iesniegti. |
|
|
Par Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības akadēmijas Satversmi
|
|
|
|
Par Rīgas
Pedagoģijas un izglītības vadības akadēmijas Satversmi
|
1.pants.
Rīgas Pedagoģijas un
izglītības vadības augstskolas Satversmes sapulcē 2007.gada 25.jūnijā
pieņemtā Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības akadēmijas Satversme ar šo likumu tiek apstiprināta. |
|
|
|
1.pants. Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības
augstskolas Satversmes sapulcē 2007.gada 25.jūnijā pieņemtā Rīgas Pedagoģijas
un izglītības vadības akadēmijas Satversme ar šo likumu tiek apstiprināta. |
2.pants.
Līdz ar likumu izsludināma
Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības akadēmijas Satversme. |
|
|
|
2.pants.
Līdz ar likumu izsludināma
Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības akadēmijas Satversme. |
Pieņemta
Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības
augstskolas
Satversmes sapulcē
2007.gada 25.jūnijā
RĪGAS PEDAGOĢIJAS UN
IZGLĪTĪBAS VADĪBAS AKADĒMIJAS
SATVERSME
Preambula
Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības
akadēmija ir dibināta kā Rīgas Pedagoģiskā augstskola saskaņā ar Ministru
kabineta 1994. gada 10. maija rīkojumu nr. 206-r Par Rīgas
Skolotāju institūta un Imantas Skolotāju institūta reorganizāciju (Latvijas
Vēstnesis, 1994, 60. nr.). Saskaņā ar 1995. gada 16. februārī
pieņemto Satversmi Rīgas Pedagoģiskā augstskola pārdēvēta par Rīgas Pedagoģijas
un izglītības vadības augstskolu.
Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības
augstskolas (Augstskola) pirmā Satversme tika apstiprināta ar Ministru kabineta
1998. gada 2. jūnija rīkojumu nr. 286 (prot. nr. 28.3).
Saskaņā ar grozījumiem Augstskolu likumā Satversmē veikti grozījumi un
papildinājumi.
Augstskolas Satversmes sapulce
2001. gada 2. aprīlī pieņēma otro Satversmi.
Saskaņā ar 23.08.2005. izdarītajiem
grozījumiem Augstskolu likumā 02.04.2001.pieņemtajā Satversmē veikti grozījumi
un papildinājumi.
Augstskolas Satversmes sapulce
2007. gada 25. jūnijā pieņēma jaunu Satversmi un lēmumu par
augstskolas statusa un nosaukuma maiņu uz Rīgas Pedagoģijas un izglītības
vadības akadēmija (tālāk tekstā Akadēmija).
I. Vispārīgie jautājumi
1. Akadēmija
ir Latvijas Republikas valsts augstākās izglītības un zinātnes institūcija, kas
savus darbības mērķus sasniedz, īstenojot profesionālo un akadēmisko studiju
programmas.
2. Akadēmija atbilstoši Latvijas izglītības
sistēmas un tautsaimniecības pieprasījumam sagatavo un izglīto skolotājus,
izglītības darba vadītājus un speciālistus sociālajās un dabas zinātnēs.
3. Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības
akadēmijas saīsinātais nosaukums ir RPIVA.
4. Akadēmijas nosaukums citās valodās ir:
Riga Teacher Training and Educational
Management Academy (angļu valodā);
Rigaer Akademie für Pedagogik und
Bildungsleitung (vācu valodā);
Рижская
академия
педагогики и
управления
образованием
(krievu valodā);
Academie de Pedagogie et de Gestion
Pedagogique de Riga (franču valodā).
5. Akadēmijas juridiskā adrese: Imantas
7. Līnija 1, Rīga, LV-1083, Latvija.
6. Akadēmijas dibinātāja ir Latvijas
valsts Ministru kabineta personā.
7. Akadēmija studiju programmu realizācijā
izmanto nacionālās un pasaules kultūras pieredzi, lai sagatavotu tādus
skolotājus, izglītības darba vadītājus un speciālistus sociālajās un dabas
zinātnēs, kuri spēj nodrošināt profesionālu darbību noteiktos sabiedrības
kultūrvēsturiskajos un sociālekonomiskajos apstākļos.
8. Tiesības studēt Akadēmijā nosaka
Augstskolu likums. Uzņemšana un imatrikulācija notiek saskaņā ar spēkā
esošajiem normatīvajiem aktiem un Akadēmijas Senāta apstiprinātajiem uzņemšanas
noteikumiem un uzņemšanas prasībām.
9. Akadēmija ir autonoma izglītības un
zinātnes institūcija ar pašpārvaldes tiesībām. Tās pašpārvalde pamatojas uz
visa personāla tiesībām piedalīties akadēmisko, administratīvo un saimniecisko
lietu vadīšanā un pārvaldē.
10. Akadēmija darbojas saskaņā ar Latvijas
Republikas Satversmi, Latvijas Republikas Izglītības likumu, Zinātniskās
darbības likumu, Augstskolu likumu un citiem normatīvajiem aktiem, šo
Satversmi.
11. Akadēmija ir atvasināta publiska
persona, kas ir reģistrēta Izglītības iestāžu reģistrā. Tai ir savs zīmogs ar
Latvijas Republikas valsts mazā ģerboņa attēlu un uzraksts ar Akadēmijas
nosaukumu vai tā abreviatūru, var būt savs karogs, ģerbonis, devīze un himna.
II. Darbības
mērķis, uzdevumi un pamatprincipi
12. Akadēmijas darbības mērķis ir dot
iespēju studentiem iegūt augstāko profesionālo un akadēmisko izglītību un
gatavību motivētai profesionālai darbībai, kas nodrošina absolventu
konkurētspēju darba tirgū, kā arī attīstīt Akadēmijas specifikai atbilstošās
zinātņu nozares. Tā sekmē zinošas, tikumiskas un estētiski attīstītas
personības veidošanos, kas savā profesionālajā darbībā spēj radoši izmantot
iegūto pieredzi un piedalās sociālo attiecību un valsts ekonomisko pamatu
stabilizācijā un stiprināšanā.
13. Akadēmijas uzdevumi ir:
13.1.
nodrošināt iespēju iegūt akadēmisko un profesionālo augstāko izglītību;
13.2.
veidot pētnieciski orientētu studiju procesu, kas sekmē studentu apziņas un
domāšanas kā izglītības rezultāta attīstību, rada profesionālu kompetenci un
viņa profesionālās rīcības motīvus;
13.3.
attīstīt Akadēmijas specifikai atbilstošās zinātņu nozares;
13.4.
organizēt iedzīvotāju interešu
izglītību un profesionālo
tālākizglītību;
13.5.
veidot studiju procesam atbilstošu psiholoģisko, pedagoģisko, sociālo un
materiālo vidi, kas sekmē cilvēka iekšējās un ārējās pasaules attīstību.
14.
Akadēmijas darbībā tiek ievēroti šādi principi:
14.1.
humānisms un demokrātija;
14.2.
studiju procesa internacionalizācija un mobilitāte;
14.3.
mūsdienīga informācijas tehnoloģiju ieviešana un izmantošana;
14.4.
radošums;
14.5.
teorētisko studiju un prakses integrācija;
14.6.
studējošo līdzdalība studiju programmu pilnveidē;
14.7. veidot studiju procesam atbilstošu
psiholoģisko, pedagoģisko, sociālo un materiālo vidi, kas sekmē cilvēka
iekšējās un ārējās pasaules attīstību.
III. Kompetence
un darbības formas
15.
Akadēmija atbilstoši mērķim un uzdevumiem:
15.1.
izstrādā reflektantu uzņemšanas papildu noteikumus, imatrikulācijas kārtību;
15.2.
īsteno profesionālo un akadēmisko studiju saturu;
15.3.
veic zinātniskās pētniecības darbu.
16. Saistībā ar studijām un zinātnisko
darbību Akadēmija:
16.1.
organizē publiskas lekcijas un kursus, rīko kongresus, konferences un
sanāksmes, dibina biedrības un nodibinājumus, zinātniskās institūcijas,
struktūrvienības;
16.2. darbojas nacionālajos un
starptautiskajos projektos, nodibinājumos, veido savus projektus un
nodibinājumus saskaņā ar spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem;
16.3. slēdz līgumus ar juridiskajām un
fiziskajām personām;
16.4.
izdod zinātniskus rakstus, metodiskos un mācību līdzekļus.
17. Akadēmija patstāvīgi veido
savu organizatorisko struktūru, personālsastāvu, nosaka darba samaksu saskaņā
ar spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem.
IV. Personāls
18. Akadēmijas personālsastāvu veido
akadēmiskais personāls, kuram Akadēmija ir ievēlēšanas vieta, vispārējais
personāls un pilna laika studējošie.
19. Personāla tiesības un pienākumi:
19.1. Akadēmijas personāla tiesības un
pienākumi ir sekmēt mācību, studiju un pētniecības darba brīvību, veicināt
atklātumu Akadēmijas pārvaldē un tās lietu kārtošanā. Akadēmijas personālam
darba pienākumi jāpilda tā, lai Akadēmija spētu īstenot savus uzdevumus, lai
netiktu pārkāptas nevienas citas personas tiesības un netiktu traucēta amata
vai darba pienākumu izpilde;
19.2. Akadēmijas personāls ir atbildīgs
par savu pienākumu pildīšanu. Kārtību, kādā kvalificējami pārkāpumi un
uzliekami sodi par pienākumu nepildīšanu, nosaka Senāts, pamatojoties uz spēkā
esošajiem normatīvajiem aktiem;
19.3. personālam ir tiesības saskaņā ar Akadēmijas
Satversmi noteiktā kārtībā piedalīties Akadēmijas vadības institūciju lēmumu un
Akadēmijas iekšējās kārtības noteikumu izstrādāšanā, kā arī tādu lēmumu
pieņemšanā, kas skar personāla intereses, piedalīties Akadēmijas koleģiālo
vadības institūciju sēdēs, kā arī tikt uzklausītam;
19.4. Akadēmijas personālam ir tiesības
piedalīties Akadēmijas pašpārvaldes institūciju vēlēšanās un tikt ievēlētam
tajās.
20. Akadēmiskais personāls:
20.1. Akadēmijas akadēmiskais personāls
veic zinātniskus pētījumus, piedalās studējošo izglītošanā. Uzdevumu apjomu
katrā no pamatdarbības veidiem nosaka Akadēmija. Darba samaksas principus
Akadēmijā nosaka Senāts, bet darba samaksas likmes nedrīkst būt mazākas par
Ministru kabineta noteiktajām likmēm;
20.2. docenti, vadošie pētnieki, lektori,
pētnieki un asistenti amatos tiek ievēlēti saskaņā ar Latvijas Republikas
normatīvajiem aktiem un Akadēmijas Nolikumu par vēlēšanām akadēmiskajos amatos
Akadēmijā;
20.3. pretendentu uz profesoru un asociēto
profesoru amatiem ievēlē attiecīgās nozares Profesoru padome. Profesoru amatu
skaitu atbilstoši nepieciešamībai un finansiālajām iespējām nosaka pati
Akadēmija:
20.3.1.
mākslas specialitātes profesora, asociētā profesora un docenta amatā var
ievēlēt arī personas, kuru darbības rezultāti mākslas jaunradē atbilst
Akadēmijas Senāta pieņemtajam nolikumam par akadēmiskajiem amatiem;
20.3.2.
profesionālo studiju programmu profila priekšmetos lektora un asistenta
amatu var ieņemt persona ar augstāko izglītību bez zinātniskā un akadēmiskā grāda,
ja šai personai ir pasniedzamajam priekšmetam atbilstošs 5 gadu praktiskā darba
stāžs, docenta amatu var ieņemt persona ar augstāko izglītību bez zinātniskā
grāda, ja šai personai ir vismaz 7 gadu praktiskā darba stāžs, bet asociēta
profesora amatu var ieņemt persona, kam ir atbilstoša augstākā izglītība un
vismaz 10 gadu praktiskā darba pieredze attiecīgajā nozarē;
20.4. ja Akadēmijā ir brīvs vai uz
laiku brīvs attiecīgais amats, Senāts pēc fakultātes Domes ierosinājuma var
nolemt neizsludināt konkursu, bet uz laiku līdz 2 gadiem pieņemt darbā
viesprofesoru, viesdocentu vai vieslektoru (katru vienu reizi). Pagaidu
prombūtnes laikā, ja tas nepārsniedz divus gadus, profesora amatā var iecelt
asociēto profesoru, asociētā profesora amatā docentu, docenta amatā lektoru vai
asistentu ar doktora grādu. Aizstāšanu noformē ar rektora rīkojumu;
20.5. akadēmiskajos un administratīvajos
amatos personas tiek pieņemtas darbā Latvijas Republikas Darba likuma un
Augstskolu likuma noteiktajā kārtībā;
20.6. Akadēmija piešķir akadēmiskajam
personālam atvaļinājumus saskaņā ar Augstskolu likuma un Zinātniskās darbības
likuma prasībām;
20.7. Akadēmiskā personāla uzdevumi:
20.7.1. Profesoru galvenie uzdevumi:
- augsti kvalificēto lekciju lasīšana,
nodarbību un pārbaudījumu pārraudzība savā studiju kursā;
- pētnieciskā darba vadīšana zinātnes
apakšnozarē vai mākslinieciskās jaunrades vadīšana nozarē, kas atbilst
profesora amata nosaukumam;
- doktora līmeņa studiju un pētniecības
darba vadīšana zinātnes apakšnozarē vai mākslinieciskās jaunrades vadīšana
nozarē, kas atbilst profesora amata nosaukumam;
- piedalīšanās studiju programmu,
augstskolu un to struktūrvienību darba un kvalitātes vērtēšanā;
- jaunās zinātnieku, mākslinieku un
docētāju paaudzes gatavošanā.
20.7.2. Asociēto profesoru galvenie
uzdevumi:
- pētniecības darba veikšana zinātnes
apakšnozarē vai mākslinieciskās jaunrades nozarē, kas atbilst asociētā
profesora amata nosaukumam;
- pētniecības darba vadīšana doktora un
maģistra grāda iegūšanai;
- lekciju lasīšana, studiju nodarbību
vadīšana, pārbaudījumu organizēšana savā studiju programmā.
20.7.3. Docentu galvenie uzdevumi:
- pētniecības darbs zinātnes apakšnozarē
vai mākslinieciskā jaunrade, kas atbilst docenta amata vietas nosaukumam;
- pētnieciskā darba vadīšana maģistra un
bakalaura grāda iegūšanai,
- studējošo pētniecisko darbu un prakšu
vadīšana;
- studiju nodarbību vadīšana, pārbaudījumu
organizēšana savā studiju programmā.
20.7.4. Lektora galvenie uzdevumi:
- pētniecības darba veikšana saskaņā ar
katedras zinātniskā darba programmām vai mākslinieciskā jaunrade;
- pētnieciskā darba vadīšana bakalaura
grāda iegūšanai;
- studiju kursu programmu izstrādāšana un
vadīšana;
- studējošo pētniecisko darbu un prakšu
vadīšana.
20.7.5. Asistenta galvenie uzdevumi
profesoru, asociēto profesoru vai docentu vadībā:
- pētniecības darba veikšana saskaņā ar
katedras zinātniskā darba programmām vai mākslinieciskā jaunrade;
- piedalīšanās studiju kursu programmu
izstrādāšanā un vadīšanā;
- studējošo pētniecisko darbu un prakšu
vadīšana.
21.
Akadēmijā studējošajiem ir tiesības:
21.1.
izvēlēties Akadēmijas studiju programmu;
21.2. apgūt Akadēmijas piedāvātās
profesionālo vai akadēmisko studiju programmas un iegūt augstāko akadēmisko vai
profesionālo izglītību;
21.3. izmantot Akadēmijas telpas,
laboratorijas, bibliotēkas, iekārtas un aparatūru;
21.4. Akadēmijas Senāta apstiprinātajā
kārtībā pārtraukt un atsākt studijas;
21.5. apgūt Akadēmijā piedāvātās
papildspecialitāšu programmas;
21.6. studiju laikā mainīt studiju
programmu, izvēloties to citā augstskolā, fakultātē (nodaļā, institūtā);
21.7. sastādīt individuālu studiju
papildprogrammu;
21.8. saņemt informāciju visos jautājumos,
kas saistīti ar viņu studijām Akadēmijā, brīvi paust un aizstāvēt savas domas
un uzskatus, ciktāl tas neierobežo citu personu godu un cieņu;
21.9. vēlēt un tikt ievēlētam studējošo
pašpārvaldē, darboties Akadēmijas visu līmeņu pārstāvniecības un vadības
institūcijās;
21.10. veidot biedrības, klubus un citas
organizācijas;
21.11. akreditētās studiju programmās normatīvajos
aktos noteiktā kārtībā pretendēt uz studiju kredītu, studējošo kredītu;
21.12.
saņemt stipendiju Ministru kabineta noteiktajā kārtībā;
21.13. saņemt atvieglojumus braukšanai
sabiedriskajos transportlīdzekļos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā;
21.14. pretendēt uz valsts budžeta
finansētajām brīvajām studiju vietām normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
22. Vispārējais personāls.
Vispārējā personāla uzdevums ir atbilstoši
ieņemamajam amatam un profesionālajai kvalifikācijai palīdzēt Akadēmijas
akadēmiskā darba veikumā un gādāt par tā nodrošinājumu.
23. Akadēmijas vadības, pārstāvības un
lēmējinstitūcijas rūpējas par personāla darba un studiju apstākļiem, veselību
un atpūtu, kā arī dod iespēju paaugstināt kvalifikāciju vai iegūt jaunu
kvalifikāciju.
V. Akadēmijas
vadības institūcijas un lēmējinstitūcijas
24. Akadēmijas vadības,
pārstāvības un lēmējinstitūcijas ir:
- Satversmes sapulce;
- Senāts;
- rektors;
- Revīzijas komisija;
- Akadēmiskā šķīrējtiesa.
25. Satversmes sapulce ir Akadēmijas augstākā
koleģiālā pārstāvības un valdības institūcija un lēmējinstitūcija.
25.1 Satversmes sapulce:
25.1.1. pieņem un groza Akadēmijas
Satversmi;
25.1.2. ievēlē un atceļ rektoru;
25.1.3. noklausās rektora pārskatu;
25.1.4. ievēlē Senātu;
25.1.5. ievēlē Revīzijas komisiju un
Akadēmisko šķīrējtiesu;
25.1.6. apstiprina Satversmes sapulces,
Revīzijas komisijas, Akadēmiskās šķīrējtiesas un Senāta nolikumus;
25.1.7. izskata un izlemj konceptuālus
Akadēmijas darbības un attīstības jautājumus;
25.1.8. izskata iesniegumus par Senāta,
rektora, Akadēmiskās šķīrējtiesas un Revīzijas komisijas pieņemto lēmumu
apstrīdēšanu;
25.1.9. ar divu trešdaļu balsu vairākumu
atsauc Satversmes sapulces, Revīzijas komisijas un Akadēmiskās šķīrējtiesas
locekļus.
25.2. Satversmes sapulce sastāv no 77
locekļiem (delegātiem). Satversmes sapulci, aizklāti balsojot, ievēl no
ievēlētā akadēmiskā personāla, no vispārējā personāla un studējošiem šādā
sastāvā:
- asociētie profesori, profesori un pārējais akadēmiskais
personāls - 47 delegāti;
- studējošie
- 16 delegāti;
- citas
darbinieku grupas - 14 delegāti.
25.3. Satversmes sapulci ne retāk kā reizi
divos gados sasauc rektors vai Senāts. Satversmes ārkārtas sapulci sasauc, ja
to pieprasa Senāts, rektors, ne mazāk kā viena trešdaļa no studējošo vai viena
trešdaļa no struktūrvienību darbinieku skaita.
25.4. Satversmes sapulces delegātu
pilnvaru laiks ir 3 gadi no Satversmes sapulces ievēlēšanas dienas. Satversmes
sapulces delegāts zaudē Satversmes sapulces dalībnieka pilnvaras, ja pārtrauc
pamatdarba vai studējošā attiecības ar Akadēmiju. Viņa vietā no attiecīgās
personāla grupas, aizklāti balsojot, tiek ievēlēts cits Satversmes sapulces
delegāts.
25.5. Satversmes sapulces lēmumu
pieņemšanas kārtība:
- sapulce ir tiesīga pieņemt lēmumus, ja
tajā piedalās ne mazāk kā divas trešdaļas no tās delegātiem;
- lēmumi tiek pieņemti atklāti balsojot ar
kvalificētu klātesošo balsu vairākumu;
- Akadēmijas amatpersonu vēlēšanas notiek,
aizklāti balsojot;
- divas trešdaļas ievēlēto sapulces
delegātu balsu nepieciešams Akadēmijas Satversmes, Akadēmijas Sapulces nolikuma
apstiprināšanai, papildināšanai, grozīšanai vai atcelšanai, rektora, Satversmes
sapulces, Senāta, Revīzijas komisijas un Akadēmiskās šķīrējtiesas locekļu
atsaukšanai.
26. Senāts ir Akadēmijas personāla
koleģiāla vadības institūcija un lēmējinstitūcija, kas apstiprina kārtību un
noteikumus, kuri regulē visas Akadēmijas darbības sfēras.
26.1. Senāts ievēlē:
26.1.1. Senāta priekšsēdētāju, viņa
vietnieku un sekretāru;
26.1.2. Akadēmijas Goda doktorus un Goda biedrus;
26.1.3. Akadēmijas Padomnieku konventu.
26.2. Senāts apstiprina:
26.2.1. pēc rektora priekšlikuma
prorektorus, institūtu direktorus, direktoru, kā arī struktūrvienību vadītājus;
26.2.2. dekānus, katedru vadītājus pēc
attiecīgās fakultātes Domes priekšlikuma;
26.2.3. apkalpojošo Akadēmijas
struktūrvienību vadītājus;
26.2.4. fakultātes Domē ievēlētos
docentus, lektorus, asistentus;
26.2.5. Akadēmijas struktūrvienību
nolikumus;
26.2.6. Akadēmijas dibināto biedrību,
iestāžu un komercsabiedrību statūtus;
26.2.7. nolikumu par akadēmiskajiem
amatiem;
26.2.8. Studējošo pašpārvaldes nolikumu;
26.2.9. studējošo uzņemšanas papildu
noteikumus un imatrikulācijas kārtību;
26.2.10. nolikumus par studiju gaitu,
pārbaužu kārtību, kā arī kvalifikācijas piešķiršanas un diplomu izsniegšanas
kārtību;
26.2.11. Akadēmijas budžetu un tā līdzekļu
izmantošanu, studiju maksu atbilstoši Akadēmijas budžeta komisijas nolikumā
paredzētajai kārtībai;
26.2.12. Akadēmijas Padomnieku konventa,
Studiju padomes, Zinātnes padomes un Saimniecības padomes nolikumus;
26.2.13. studiju programmas;
26.2.14. paplašinātās nozares Profesoru
padomes sastāvu;
26.2.15. Akadēmijas iekšējās kārtības
noteikumus;
26.2.16. revīzijas komisijas pārbaudes
rezultātus.
26.3. Senāts lemj:
26.3.1. par fakultāšu, katedru,
laboratoriju, filiāļu, uzņēmumu, iestāžu un citu Akadēmijas struktūrvienību
(skolu, centru, dienestu un citu institūciju) izveidošanu, reorganizāciju vai
likvidēšanu;
26.3.2. par Satversmes sapulces
sasaukšanu;
26.3.3. par saimnieciskās darbības
būtiskiem jautājumiem.
26.4. Senātu ievēl Satversmes sapulce no
Satversmes sapulces dalībniekiem uz 3 gadiem. Senāta sastāvā ietilpst 30
pārstāvji no Akadēmijas akadēmiskā personāla, 3 no vispārējā personāla un 8 no
studējošiem.
26.5. Akadēmiskā personāla, vispārējā
personāla un studējošo pārstāvjus Senātā vēlē tikai attiecīgas kategorijas
personāla pārstāvji. Studējošo pārstāvjus Senātā deleģē Studējošo pašpārvalde.
Senatori zaudē darbības pilnvaras, ja pārtrauc pamatdarba vai studējošā
attiecības ar Akadēmiju. Viņa vietā no Satversmes dalībnieku attiecīgās
personāla grupas, aizklāti balsojot, tiek ievēlēts cits senators.
26.6. Senāts atbilstīgi Akadēmijas
darbības galvenajiem uzdevumiem veido patstāvīgas komisijas, kas savas
kompetences ietvaros izstrādā priekšlikumus lēmumu projektiem.
26.7. Senāta sēdes vada Senāta
priekšsēdētājs.
26.8. Senāta darbību reglamentē nolikums,
ko apstiprina Satversmes sapulce.
26.9. Senāta lēmumu pieņemšanas kārtība:
- Senāts ir lemttiesīgs, ja tajā piedalās vairākums no
senatoriem;
- lēmumus pieņem ar Senāta klātesošo balsu vairākumu,
atklāti balsojot;
- visas personāla vēlēšanas ir aizklātas.
27. Rektors:
27.1. rektors ir Akadēmijas
augstākā amatpersona, kas īsteno Akadēmijas vispārējo administratīvo vadību un
bez īpaša pilnvarojuma pārstāv Akadēmiju;
27.2. rektoru ievēlē Akadēmijas
Satversmes sapulce uz pieciem gadiem, ne vairāk kā divas reizes pēc kārtas;
27.3. kārtējās rektora vēlēšanas
Akadēmija rīko vismaz vienu mēnesi pirms rektora pilnvaru izbeigšanās. Līdz
jaunievēlētā rektora apstiprināšanai Ministru kabinetā rektora pienākumus pilda
iepriekšējais rektors;
27.4. Akadēmijas ievēlēto rektoru
apstiprina Ministru kabinets pēc Akadēmijas dibinātāja ierosinājuma. Rektors
amata pienākumus sāk pildīt pēc apstiprināšanas Ministru kabinetā. Ja rektors
netiek apstiprināts, Akadēmija divu mēnešu laikā atkārtoti organizē rektora
vēlēšanas. Ministru kabinetā neapstiprinātais rektora amata kandidāts
atkārtotajās rektora vēlēšanās nepiedalās;
27.5. Rektoru atceļ no amata
Ministru kabinets pēc Akadēmijas Senāta vai Izglītības un zinātnes ministrijas
ierosinājuma, ja rektora darbībā konstatēti likuma vai citu normatīvo aktu
pārkāpumi.
27.6. Rektora kompetence:
27.6.1. atbild par Akadēmijas
darbības atbilstību Akadēmijas Satversmei, Senāta lēmumiem un citiem
normatīvajiem aktiem;
27.6.2. personiski atbild par
Akadēmijas finansiālo darbību, nodrošina Akadēmijai piešķirto valsts budžeta
līdzekļu, kā arī Akadēmijas mantas likumīgu, ekonomisku un mērķtiecīgu izmantojumu,
ik gadu atskaitās Senātam;
27.6.3. atbild par Akadēmijā
iegūstamās izglītības, veikto zinātnisko pētījumu un īstenotās mākslinieciskās
jaunrades kvalitāti;
27.6.4. veicina Akadēmijas
personāla attīstību un nodrošina akadēmiskā personāla un studējošo akadēmisko
brīvību;
27.6.5. atbild par Akadēmijas
izsniegto izglītības dokumentu atbilstību izglītības kvalitātei;
27.6.6. iesniedz priekšlikumus par
prorektoru, direktora kandidatūrām Senātam;
27.6.7. nosaka direktora kompetenci.
28. Revīzijas komisija:
28.1. Tās sastāvā ir trīs cilvēki, kurus
no Akadēmijas akadēmiskā personāla, vispārējā personāla un pilna laika
studējošiem ievēlē Satversmes sapulce uz 3 gadiem. Revīzijas komisijas sastāvā
nedrīkst būt Akadēmijas administratīvā personāla pārstāvji. Revīzijas komisijai
ir tiesības pārbaudīt Akadēmijas finansiālās un saimnieciskās darbības
atbilstību spēkā esošiem likumiem, citiem normatīvajiem aktiem un Akadēmijas
Satversmei. Revīzijas komisija veic pārbaudi ne retāk kā reizi gadā. Tās
sagatavotais rakstveida ziņojums par pārbaudes rezultātiem iesniedzams Senātā;
28.2. Revīzijas komisijai ir tiesības
iepazīties ar visiem dokumentiem, kas skar Akadēmijas finansiālo un
saimniecisko darbību, kā arī pieprasīt un saņemt paskaidrojumus no
amatpersonām;
28.3. Revīzijas komisija revīziju
veikšanai var pieaicināt arī attiecīgus speciālistus.
29. Akadēmiskā šķīrējtiesa:
29.1. tās sastāvā ir trīs cilvēki, divi
pārstāvji no akadēmiskā personāla un viens no studējošajiem, kurus aizklātā
balsošanā uz 3 gadiem ievēlē Satversmes sapulce. Studējošo pārstāvjus
akadēmiskajā šķīrējtiesā ievēlē studējošo pašpārvalde. Akadēmiskās šķīrējtiesas
sastāvā nedrīkst būt Akadēmijas administrācijas pārstāvji.
29.2. Akadēmiskā šķīrējtiesa izskata:
29.2.1. studējošo un akadēmiskā personāla
iesniegumus par Akadēmijas Satversmē noteikto akadēmisko brīvību un tiesību
ierobežojumiem vai pārkāpumiem;
29.2.2. strīdus starp Akadēmijas
amatpersonām, kā arī struktūrvienību pārvaldes institūcijām, kas atrodas
pakļautības attiecībās. Akadēmiskās šķīrējtiesas lēmumus, kurus apstiprina
Senāts, izpilda administrācija;
29.2.3. Akadēmiskās šķīrējtiesas locekļi
par savu darbību atbild Satversmes sapulcei; pēc darba devēja iniciatīvas viņus
no darba var atbrīvot tikai ar Satversmes sapulces piekrišanu. Akadēmiskās
šķīrējtiesas nolikumu apstiprina Satversmes sapulce;
29.3. Akadēmijas personāls Akadēmijas
izdotos administratīvos aktus vai faktisko rīcību var apstrīdēt Akadēmijas
akadēmiskajā šķīrējtiesā. Akadēmijas akadēmiskās šķīrējtiesas lēmumu var pārsūdzēt
tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
30. Koleģiālās vadības lēmējinstitūcijas:
30.1. Zinātnes padome:
30.1.1. Zinātnes padome pārzina
zinātniskās pētniecības darbu, risina zinātnisko kadru sagatavošanas un
kvalifikācijas jautājumus, kā arī saskaņo zinātnisko darbību ar Latvijas
zinātnes attīstības prioritātēm. Tā darbojas zinātņu prorektora vadībā un tās
sastāvā ietilpst fakultāšu dekāni, vadošie pētnieki;
30.1.2. zinātniskās pētniecības
darbs Akadēmijā notiek saskaņā ar Zinātniskās darbības likumu, Akadēmijas
Satversmi un Akadēmijas Senāta lēmumiem;
30.1.3. Zinātnes padomes pienākums
ir sadarbībā ar Akadēmijas administrāciju rast iespēju publicēt Akadēmijas
akadēmiskā personāla pētījumus Akadēmijas zinātnisko rakstu krājumos.
30.2.Studiju padome:
Studiju padome pārzina studiju
organizācijas un koordinācijas jautājumus. Tā darbojas studiju prorektora
vadībā, un tās sastāvā ietilpst programmu direktori, fakultāšu dekāni vai
personas, kas fakultātē kārto studiju jautājumus, kā arī citi ar šī darba
organizāciju saistīti speciālisti un studējošo pārstāvji.
30.3.
Saimniecības padome:
30.3.1. Akadēmijas saimniecisko darbību
pārzina Saimniecības padome, kuras sastāvā ietilpst direktors, fakultāšu
pārvaldes un saimniecības vadošo darbinieku pārstāvji, Senāta pārstāvji un
speciālisti. Saimniecības padomi vada direktors;
30.3.2. Lemjot jautājumus par konkrētām
struktūrvienībām vai studējošajiem, padomē piedalās attiecīgo struktūrvienību
vadītāji vai viņu vietnieki, kā arī Studējošo pašpārvaldes deleģēti pārstāvji,
kuriem ir balss tiesības attiecīgo jautājumu izlemšanā.
30.3.3. Studiju padomes, Zinātnes padomes
un Saimniecības padomes personālsastāvu iesaka prorektori un to sastāvu uz 3
gadiem un nolikumus apstiprina Senāts. Minētās padomes pieņem lēmumus
attiecīgās padomes nolikumā noteiktās kompetences ietvaros ar balsu vairākumu.
Iesniegumus par padomju lēmumu pārsūdzēšanu izskata Senāts.
Viena ceturtdaļa no attiecīgā padomes sēdē
klātesošiem, kā arī attiecīgais prorektors ir tiesīgs pieprasīt jautājuma
izskatīšanu un izlemšanu augstākā vadības institūcijā (arī Senātā).
30.4. Personas, kuras nav Akadēmijas
personāla sastāvā, Akadēmijas izdotos administratīvos aktus vai faktisko rīcību
var apstrīdēt, iesniedzot iesniegumu Akadēmijas rektoram. Rektora pieņemto
lēmumu var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Ja
apstrīdamo administratīvo aktu izdevis vai faktisko rīcību veicis Akadēmijas
rektors, personas, kuras nav Akadēmijas personāla sastāvā, attiecīgo
administratīvo aktu vai faktisko rīcību var apstrīdēt Izglītības un zinātnes
ministrijā. Ministrijas pieņemto lēmumu var pārsūdzēt tiesā Administratīvā
procesa likumā noteiktajā kārtībā.
VI. Studējošo
pašpārvalde
31. Akadēmijā studējošiem ir sava
pašpārvalde. Tās sastāvu un ievēlēšanas kārtību nosaka Akadēmijas Senāta
apstiprināts nolikums:
31.1. Studējošo pašpārvalde aizstāv un
pārstāv studējošo intereses Akadēmijas lēmējinstitūcijās akadēmiskās,
saimnieciskās un kultūras dzīves jautājumos;
31.2. nosaka kārtību, kādā studējošie tiek
ievēlēti Akadēmijas koleģiālajās institūcijās;
31.3. aizstāv un pārstāv Akadēmijas
studējošo intereses Akadēmijā un citās valsts institūcijās;
31.4. reprezentē studējošos Latvijā un
ārvalstīs;
31.5. Studējošo pašpārvaldes augstākā
lēmējinstitūcija Akadēmijā ir Studentu parlaments, kurš darbojas saskaņā ar
nolikumu, ko izstrādā studējošie un apstiprina Senāts. Senāts var atteikt
nolikuma apstiprināšanu tikai tiesisku apsvērumu dēļ.
32. Studentu parlamenta lēmumi pēc to
apstiprināšanas Senātā ir obligāti visiem studējošiem.
33. Studējošo pašpārvaldes pārstāvjiem
Akadēmijas Senātā, fakultātes domē un Satversmes sapulcē ir veto tiesības
jautājumos, kas skar studējošo intereses. Pēc veto piemērošanas jautājumu
izskata saskaņošanas komisija, kuru izveido attiecīgā vadības institūcija pēc
paritātes principa. Saskaņošanas komisijas lēmumu apstiprina attiecīgā vadības
institūcija ar klātesošo divu trešdaļu balsu vairākumu.
34. Akadēmijā studējošo biedrību, klubu un
citu organizāciju līd
zdalību Studējošo pašpārvaldē nosaka Studējošo
pašpārvaldes nolikums, kas apspriests un apstiprināts Studentu parlamentā.
35. Studējošo biedrībās, klubos un citās
organizācijās var tikt iekļauti arī nepilna laika studējošie.
36. Akadēmijas vadības institūciju pienākums
ir atbalstīt un sekmēt studentu parlamenta darbību. Studējošo pašpārvaldi no
Akadēmijas budžeta finansē apmērā, kas nav mazāks par vienu divsimto daļu no
Akadēmijas gada budžeta. Šos līdzekļus studējošo pašpārvalde izmanto Satversmes
29. pantā minēto funkciju veikšanai.
37. Studentu parlamenta pārstāvjiem ir
tiesības:
37.1. pieprasīt un saņemt informāciju un
paskaidrojumus no Akadēmijas jebkuras struktūrvienības pilnvarotajiem
pārstāvjiem visos jautājumos, kas skar studējošo intereses;
37.2. līdzdarboties visās Akadēmijas
lēmējinstitūcijās;
37.3. piedalīties kā novērotājiem
ieskaitēs un eksāmenos.
VII. Studijas
Akadēmijā
38. Akadēmija dod iespēju iegūt augstāko
profesionālo vai akadēmisko izglītību valsts valodā.
39. Studijas Akadēmijā notiek saskaņā ar
Augstskolu likumā noteiktajā kārtībā izstrādātām, apstiprinātām, licenzētām un
akreditētām studiju programmām. Studiju programmas tiek īstenotas pilna laika
un nepilna laika studijās.
40. Studijas Akadēmijā ir zināšanu un
prasmju apguve, kompetenču un attieksmju pilnveide atbilstoši profesionālo vai
akadēmisko studiju programmai, vai tālākizglītības programmai.
41. Studijas Akadēmijā koordinē Studiju
padome.
42. Akadēmija realizē profesionālās,
akadēmiskās un tālākizglītības studiju programmas. Akadēmija var realizēt arī
studijas doktorantūrā.
43. Piektā līmeņa profesionālās
kvalifikācijas ieguvei kopējais pilna laika studiju ilgums nav īsāks par
četriem gadiem, izņemot tās profesionālās studiju programmas, kuras tiek
īstenotas pēc zemāka līmeņa programmas apguves. Profesionālās augstākās
izglītības bakalaura grādu piešķir, ja programmas pilna laika studiju ilgums ir
vismaz četri gadi. Profesionālās augstākās izglītības maģistra grādu piešķir,
ja kopējais studiju ilgums ir vismaz pieci gadi.
Akadēmiskās bakalaura studiju programmas
pilna laika studiju ilgums ir trīs līdz četri gadi, akadēmiskās maģistra
programmas pilna laika studiju ilgums ir viens vai divi gadi ar noteikumu, ka
kopējais bakalaura un maģistra studiju ilgums nav mazāks par pieciem gadiem.
Personas, kas ieguvušas maģistra grādu, ir
tiesīgas turpināt studijas doktorantūrā.
44. Studiju programma nosaka profesionālās
kvalifikācijas vai akadēmiskā grāda iegūšanai izvirzāmās prasības, šīs
programmas īstenošanas mērķi, uzdevumus un plānotos rezultātus, piedāvājamās
izglītības saturu (kursu uzskaitījumu un to raksturojumu). Studiju programmas
pieteikumā iekļauj programmas īstenošanā iesaistītā akadēmiskā un
palīgpersonāla raksturojumu, nepieciešamās materiālās bāzes raksturojumu,
studiju programmas īstenošanas iesaistīto struktūrvienību uzskaitījumu,
programmas izmaksas.
45. Studiju programmu apstiprina Senāts
pēc fakultātes Domes un Studiju padomes ieteikuma. Pirms apstiprināšanas tiek
organizēta neatkarīga studiju programmas ekspertīze.
46. Atbildīgais par studiju programmas
realizāciju ir attiecīgās studiju programmas direktors, kuru iesaka Studiju
padome un apstiprina Senāts.
47. Studiju procesa nodrošināšanai
Akadēmija izdod mācību līdzekļus, informatīvus un metodiskus materiālus.
48. Augstākās profesionālās izglītības
studijas beidzas ar valsts pārbaudījumu, kura sastāvdaļa var būt diplomdarba
(diplomprojekta) un bakalaura (maģistra) darba izstrādāšana un aizstāvēšana,
vai arī diplomdarba (diplomprojekta) vai bakalaura (maģistra) darba izstrādāšana
un aizstāvēšana. Akadēmiskajām bakalaura un maģistra studiju programmām
jānoslēdzas ar gala pārbaudījumiem, kuru sastāvdaļa ir bakalaura vai maģistra
darba izstrādāšana un aizstāvēšana.
49. Studiju programmu finansē no valsts
budžeta un fizisko vai juridisko personu līdzekļiem. Studiju programmas
slēgšanas gadījumā Akadēmija finansiāli nodrošina studējošajiem iespēju
turpināt izglītības ieguvi citā Akadēmijas studiju programmā vai citas
augstskolas studiju programmā.
50. Studiju programma beidz savu darbību
pēc Senāta lēmuma.
VIII. Akadēmijas
struktūrvienības
51. Akadēmijas struktūru nosaka un
struktūrvienības veido, reorganizē un likvidē Akadēmijas Senāts. Akadēmijas
struktūrvienībām nav juridiskas personas statuss. To uzdevumus, funkcijas un
tiesības nosaka struktūrvienību nolikums, kuru apstiprina Akadēmijas Senāts.
52. Izglītības un zinātniskā darba
veikšanai Akadēmijas var veidot struktūrvienības katedras, profesoru grupas,
fakultātes, nodaļas, filiāles, zinātniskās un mācību laboratorijas, institūtus,
Studiju centrus u. c. Organizatoriskā, saimnieciskā un apkalpojošā darba
veikšanai Akadēmijā ir tiesības veidot citas struktūrvienības.
53. Organizatoriskās struktūrvienības:
53.1. Fakultāte:
53.1.1.
fakultāte ir Akadēmijas organizatoriska struktūrvienība. Tā apvieno
noteiktas zinātnes nozares vai apakšnozares, katedras un laboratorijas, nosaka
un koordinē profesionālās vai akadēmiskās izglītības studiju programmas, kā arī
zinātniskās pētniecības programmas, un nodrošina nepieciešamos apstākļus
katedru un citu struktūrvienību darbībai. Fakultātes darbību nosaka nolikums,
ko apstiprina Senāts;
53.1.2. fakultāti var veidot, ja,
apvienojot tās sastāvā esošo zinātnisko potenciālu, tas atbilst vismaz
promocijas padomes prasībām attiecīgajā zinātnes nozarē vai apakšnozarē.
Fakultātes darbību vada un pārzina fakultātes Dome, dekāns un prodekāns. Dekānu
ievēlē fakultātes Dome uz termiņu, kas nepārsniedz piecus gadus, bet ne vairāk
kā divas reizes pēc kārtas.
53.2. Katedra:
Katedra ir Akadēmijas studiju un
pētniecības darba pamatvienība. Katedras izveido ar Senāta lēmumu pēc
fakultātes vai profesoru grupas priekšlikuma. Katedras darbību nosaka nolikums,
ko apstiprina Senāts.
53.3. Laboratorijas:
Laboratorija ir Akadēmijas pētniecības
darba pamatvienība, kas veido un realizē pētniecības darba programmas un veic
pētījumus kādā no zinātnes apakšnozarēm. Laboratorijas izveide un darbība
notiek atbilstoši zinātniskās laboratorijas nolikumam, ko apstiprina Senāts pēc
Zinātnes padomes ierosinājuma.
53.4. Filiāles:
Akadēmija var izveidot filiāles, kurām ir
zināma organizatoriska patstāvība, kuras ir teritoriāli atdalītas no Akadēmijas
atrašanās vietas (atrodas citā valstī vai citā apdzīvotā vietā) un kuras īsteno
Akadēmijas akreditētās studiju programmas.
54. Akadēmijas iekšējās kontroles sistēmas
novērtēšanu veic Audita daļa.
IX. Īpašums,
finanses un saimnieciskā darbība
55. Akadēmijas īpašumā var būt zeme,
kustamais, nekustamais un intelektuālais īpašums, kā arī naudas līdzekļi
Latvijā un ārvalstīs, saskaņā ar Latvijas Republikā spēkā esošajiem
normatīvajiem aktiem.
Akadēmija savu īpašumu pārvalda, izmanto
un rīkojas ar to atbilstīgi Latvijas Republikā spēkā esošajiem normatīvajiem
aktiem un Akadēmijas Satversmei. Valsts mantu var nodot Akadēmijas valdījumā
vai lietošanā ar Ministru kabineta lēmumu. Akadēmijas valdījumā vai lietošanā
nodoto valsts mantu Akadēmija izmanto tās Satversmē paredzēto mērķu
sasniegšanai.
56. Akadēmijas finanšu resursus veido
valsts pamatbudžeta līdzekļi, kā arī citi ienākumi, ko Akadēmija gūst, veicot
darbību Satversmē noteikto mērķu realizācijai. Akadēmijas ienākumus veido:
56.1. valsts finansējums:
- no valsts pamatbudžeta
izglītībai, optimālajam studiju programmu sarakstam un studējošo skaitam
atbilstošs bāzes finansējums;
- studiju maksa, kuru sedz valsts
vai kura tiek saņemta atmaksājamu vai neatmaksājumu kredītu veidā, saskaņā ar
Ministru kabineta noteikumiem par studiju kreditēšanu.
56.2. citi ienākumi, tai skaitā:
-
studiju maksa;
- ienākumi no
maksas pakalpojumiem;
- ienākumi no
saimnieciskās darbības, ko Akadēmija gūst, veicot darbību šajā Satversmē
noteikto mērķu realizācijai;
- ziedojumi un
dāvinājumi;
- citi LR spēkā
esošajos normatīvajos aktos paredzētie ienākumi.
57. Akadēmijas budžeta
izveidošanu, struktūru un izmantošanu nosaka Senāts saskaņā ar Likumu par
budžetu un finanšu vadību", bet tās budžeta izpildi kontrolē revīzijas
komisija. Līdzekļus, kas piešķirti konkrētu mērķprogrammu un pasākumu
finansēšanai, nodod tieši tai struktūrvienībai, juridiskajai vai fiziskajai
personai, kura realizē šo programmu vai pasākumu.
Akadēmijas atsevišķu struktūrvienību finanšu resursi kā
patstāvīga daļa ietilpst Akadēmijas budžetā.
Akadēmijas personālam pieejamā veidā
publicē Akadēmijas budžeta projektu (ne vēlāk kā divas nedēļas pirms tā
apspriešanas Senātā), Senāta apstiprināto budžetu vai grozījumus tajā, kā arī
pārskatu par tā izpildi. Par budžeta izpildi rektors sniedz ikgadēju pārskatu
Senātam un izglītības un zinātnes ministram.
Studiju maksas apmēru nosaka un periodiski
pārskata Akadēmijas Senāts. Studiju maksas atvieglojumus nosaka Akadēmijas
Senāts. Studiju līgumus slēdz, groza un izbeidz Akadēmijas rektors vai viņa
pilnvarota persona.
58. Akadēmijai ir tiesības Latvijas
Republikā un ārvalstīs:
58.1. atvērt filiāles un pārstāvniecības;
58.2. slēgt līgumus ar juridiskajām un
fiziskajām personām, kā arī veikt citas juridiskas darbības saskaņā ar
Augstskolu likumu un citiem likumiem;
58.3. izsludināt konkursus, iegūt un
atsavināt kustamo un nekustamo īpašumu, mantu un vērtspapīrus saskaņā ar spēkā
esošajiem normatīvajiem aktiem un atbilstoši Akadēmijas darbības mērķim.
X. Akadēmijas
reorganizācija vai likvidācija
59. Lēmumu par Akadēmijas reorganizāciju
vai likvidāciju pieņem Ministru kabinets pēc izglītības un zinātnes ministra
ierosinājuma. Ministru kabineta rīkojuma projektam pievienojams Augstākās
izglītības padomes atzinums.
XI. Akadēmijas
Satversmes pieņemšana un grozīšanas kārtība
60. Akadēmijas Satversmi pieņem un
grozījumus tajā izdara Satversmes sapulce.
61. Akadēmijas Satversme un grozījumi tajā
stājās spēkā pēc tam, kad tos apstiprinājusi Latvijas Republikas Saeima.