2009. gada 13. maijā
9/5 -2
Saeimas Izglītības, kultūras un
zinātnes komisija lūdz iekļaut Saeimas sēdes darba kārtībā likumprojektu Par
Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības akadēmijas Satversmi (Nr.1142/Lp9)
otrajam lasījumam.
Pielikumā:
1) likumprojekta tabula, __ lp.;
2) Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības
akadēmijas Satversme, __ lp.
Ar cieņu
J. Dukšinskis
Izglītības, kultūras un zinātnes
komisijas priekšsēdētāja
biedrs
Izglītības, kultūras un zinātnes komisija
Likumprojekts otrajam lasījumam
(Nr.1142/Lp9)
Pirmā lasījuma redakcija |
Nr. |
Priekšlikumi (nav) |
Komisijas atzinums |
Komisijas atbalstītā redakcija |
|
|
Saeimas kārtības ruļļa 95.panta kārtībā priekšlikumi
nav iesniegti. |
|
|
Par Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības
akadēmijas Satversmi
|
|
|
|
Par Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības akadēmijas Satversmi
|
1.pants. Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības augstskolas
Satversmes sapulcē 2007.gada 25.jūnijā pieņemtā Rīgas Pedagoģijas un
izglītības vadības akadēmijas Satversme ar šo likumu tiek apstiprināta. |
|
|
|
1.pants.
Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības augstskolas Satversmes sapulcē
2007.gada 25.jūnijā pieņemtā Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības
akadēmijas Satversme ar šo likumu
tiek apstiprināta. |
2.pants. Līdz ar likumu izsludināma Rīgas Pedagoģijas un
izglītības vadības akadēmijas Satversme. |
|
|
|
2.pants. Līdz ar likumu izsludināma Rīgas Pedagoģijas un
izglītības vadības akadēmijas Satversme. |
Pieņemta
Rīgas Pedagoģijas un
izglītības vadības augstskolas
Satversmes sapulcē
2007.gada 25.jūnijā
RĪGAS PEDAGOĢIJAS UN IZGLĪTĪBAS VADĪBAS AKADĒMIJAS
SATVERSME
Preambula
Rīgas Pedagoģijas un
izglītības vadības akadēmija ir dibināta kā Rīgas Pedagoģiskā augstskola
saskaņā ar Ministru kabineta 1994. gada 10. maija rīkojumu
nr. 206-r Par Rīgas Skolotāju institūta un Imantas Skolotāju institūta
reorganizāciju (Latvijas Vēstnesis, 1994, 60. nr.). Saskaņā ar
1995. gada 16. februārī pieņemto Satversmi Rīgas Pedagoģiskā
augstskola pārdēvēta par Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības augstskolu.
Rīgas Pedagoģijas un
izglītības vadības augstskolas (Augstskola) pirmā Satversme tika apstiprināta
ar Ministru kabineta 1998. gada 2. jūnija rīkojumu nr. 286
(prot. nr. 28.3). Saskaņā ar grozījumiem Augstskolu likumā Satversmē
veikti grozījumi un papildinājumi.
Augstskolas
Satversmes sapulce 2001. gada 2. aprīlī pieņēma otro Satversmi.
Saskaņā ar
23.08.2005. izdarītajiem grozījumiem Augstskolu likumā 02.04.2001.pieņemtajā Satversmē
veikti grozījumi un papildinājumi.
Augstskolas
Satversmes sapulce 2007. gada 25. jūnijā pieņēma jaunu Satversmi un
lēmumu par augstskolas statusa un nosaukuma maiņu uz Rīgas Pedagoģijas un
izglītības vadības akadēmija (tālāk tekstā Akadēmija).
I. Vispārīgie jautājumi
1. Akadēmija ir
Latvijas Republikas valsts augstākās izglītības un zinātnes institūcija, kas
savus darbības mērķus sasniedz, īstenojot profesionālo un akadēmisko studiju
programmas.
2. Akadēmija
atbilstoši Latvijas izglītības sistēmas un tautsaimniecības pieprasījumam
sagatavo un izglīto skolotājus, izglītības darba vadītājus un speciālistus
sociālajās un dabas zinātnēs.
3. Rīgas Pedagoģijas
un izglītības vadības akadēmijas saīsinātais nosaukums ir RPIVA.
4. Akadēmijas nosaukums
citās valodās ir:
Riga Teacher Training
and Educational Management Academy (angļu valodā);
Rigaer Akademie für
Pedagogik und Bildungsleitung (vācu valodā);
Рижская
академия
педагогики и
управления
образованием
(krievu valodā);
Academie de Pedagogie
et de Gestion Pedagogique de Riga (franču valodā).
5. Akadēmijas
juridiskā adrese: Imantas 7. Līnija 1, Rīga, LV-1083, Latvija.
6. Akadēmijas
dibinātāja ir Latvijas valsts Ministru kabineta personā.
7. Akadēmija studiju
programmu realizācijā izmanto nacionālās un pasaules kultūras pieredzi, lai
sagatavotu tādus skolotājus, izglītības darba vadītājus un speciālistus
sociālajās un dabas zinātnēs, kuri spēj nodrošināt profesionālu darbību
noteiktos sabiedrības kultūrvēsturiskajos un sociālekonomiskajos apstākļos.
8. Tiesības studēt
Akadēmijā nosaka Augstskolu likums. Uzņemšana un imatrikulācija notiek saskaņā
ar spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem un Akadēmijas Senāta apstiprinātajiem
uzņemšanas noteikumiem un uzņemšanas prasībām.
9. Akadēmija ir
autonoma izglītības un zinātnes institūcija ar pašpārvaldes tiesībām. Tās
pašpārvalde pamatojas uz visa personāla tiesībām piedalīties akadēmisko,
administratīvo un saimniecisko lietu vadīšanā un pārvaldē.
10. Akadēmija
darbojas saskaņā ar Latvijas Republikas Satversmi, Latvijas Republikas
Izglītības likumu, Zinātniskās darbības likumu, Augstskolu likumu un citiem
normatīvajiem aktiem, šo Satversmi.
11. Akadēmija ir
atvasināta publiska persona, kas ir reģistrēta Izglītības iestāžu reģistrā. Tai
ir savs zīmogs ar Latvijas Republikas valsts mazā ģerboņa attēlu un uzraksts ar
Akadēmijas nosaukumu vai tā abreviatūru, var būt savs karogs, ģerbonis, devīze
un himna.
II. Darbības mērķis, uzdevumi un pamatprincipi
12. Akadēmijas
darbības mērķis ir dot iespēju studentiem iegūt augstāko profesionālo un
akadēmisko izglītību un gatavību motivētai profesionālai darbībai, kas
nodrošina absolventu konkurētspēju darba tirgū, kā arī attīstīt Akadēmijas
specifikai atbilstošās zinātņu nozares. Tā sekmē zinošas, tikumiskas un
estētiski attīstītas personības veidošanos, kas savā profesionālajā darbībā
spēj radoši izmantot iegūto pieredzi un piedalās sociālo attiecību un valsts
ekonomisko pamatu stabilizācijā un stiprināšanā.
13.
Akadēmijas uzdevumi ir:
13.1. nodrošināt iespēju iegūt akadēmisko
un profesionālo augstāko izglītību;
13.2. veidot pētnieciski orientētu
studiju procesu, kas sekmē studentu apziņas un domāšanas kā izglītības
rezultāta attīstību, rada profesionālu kompetenci un viņa profesionālās rīcības
motīvus;
13.3. attīstīt Akadēmijas specifikai
atbilstošās zinātņu nozares;
13.4.organizēt iedzīvotāju interešu
izglītību un profesionālo tālākizglītību;
13.5. veidot studiju procesam atbilstošu
psiholoģisko, pedagoģisko, sociālo un materiālo vidi, kas sekmē cilvēka
iekšējās un ārējās pasaules attīstību.
14. Akadēmijas darbībā tiek ievēroti
šādi principi:
14.1. humānisms un demokrātija;
14.2. studiju procesa
internacionalizācija un mobilitāte;
14.3. mūsdienīga informācijas
tehnoloģiju ieviešana un izmantošana;
14.4. radošums;
14.5. teorētisko studiju un prakses
integrācija;
14.6. studējošo līdzdalība studiju
programmu pilnveidē;
14.7. veidot studiju
procesam atbilstošu psiholoģisko, pedagoģisko, sociālo un materiālo vidi, kas
sekmē cilvēka iekšējās un ārējās pasaules attīstību.
III. Kompetence un darbības formas
15. Akadēmija atbilstoši mērķim un
uzdevumiem:
15.1. izstrādā reflektantu uzņemšanas
papildu noteikumus, imatrikulācijas kārtību;
15.2. īsteno profesionālo un akadēmisko
studiju saturu;
15.3. veic zinātniskās pētniecības
darbu.
16. Saistībā ar
studijām un zinātnisko darbību Akadēmija:
16.1. organizē publiskas lekcijas un
kursus, rīko kongresus, konferences un sanāksmes, dibina biedrības un
nodibinājumus, zinātniskās institūcijas, struktūrvienības;
16.2. darbojas
nacionālajos un starptautiskajos projektos, nodibinājumos, veido savus
projektus un nodibinājumus saskaņā ar spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem;
16.3. slēdz līgumus
ar juridiskajām un fiziskajām personām;
16.4. izdod zinātniskus rakstus,
metodiskos un mācību līdzekļus.
17. Akadēmija patstāvīgi veido savu
organizatorisko struktūru, personālsastāvu, nosaka darba samaksu saskaņā ar
spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem.
IV. Personāls
18. Akadēmijas
personālsastāvu veido akadēmiskais personāls, kuram Akadēmija ir ievēlēšanas
vieta, vispārējais personāls un pilna laika studējošie.
19. Personāla
tiesības un pienākumi:
19.1. Akadēmijas
personāla tiesības un pienākumi ir sekmēt mācību, studiju un pētniecības darba
brīvību, veicināt atklātumu Akadēmijas pārvaldē un tās lietu kārtošanā.
Akadēmijas personālam darba pienākumi jāpilda tā, lai Akadēmija spētu īstenot
savus uzdevumus, lai netiktu pārkāptas nevienas citas personas tiesības un
netiktu traucēta amata vai darba pienākumu izpilde;
19.2. Akadēmijas personāls
ir atbildīgs par savu pienākumu pildīšanu. Kārtību, kādā kvalificējami
pārkāpumi un uzliekami sodi par pienākumu nepildīšanu, nosaka Senāts,
pamatojoties uz spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem;
19.3. personālam ir
tiesības saskaņā ar Akadēmijas Satversmi noteiktā kārtībā piedalīties
Akadēmijas vadības institūciju lēmumu un Akadēmijas iekšējās kārtības noteikumu
izstrādāšanā, kā arī tādu lēmumu pieņemšanā, kas skar personāla intereses,
piedalīties Akadēmijas koleģiālo vadības institūciju sēdēs, kā arī tikt
uzklausītam;
19.4. Akadēmijas
personālam ir tiesības piedalīties Akadēmijas pašpārvaldes institūciju
vēlēšanās un tikt ievēlētam tajās.
20.
Akadēmiskais personāls:
20.1. Akadēmijas
akadēmiskais personāls veic zinātniskus pētījumus, piedalās studējošo
izglītošanā. Uzdevumu apjomu katrā no pamatdarbības veidiem nosaka Akadēmija.
Darba samaksas principus Akadēmijā nosaka Senāts, bet darba samaksas likmes
nedrīkst būt mazākas par Ministru kabineta noteiktajām likmēm;
20.2. docenti,
vadošie pētnieki, lektori, pētnieki un asistenti amatos tiek ievēlēti saskaņā
ar Latvijas Republikas normatīvajiem aktiem un Akadēmijas Nolikumu par
vēlēšanām akadēmiskajos amatos Akadēmijā;
20.3. pretendentu uz
profesoru un asociēto profesoru amatiem ievēlē attiecīgās nozares Profesoru
padome. Profesoru amatu skaitu atbilstoši nepieciešamībai un finansiālajām
iespējām nosaka pati Akadēmija:
20.3.1. mākslas specialitātes profesora, asociētā
profesora un docenta amatā var ievēlēt arī personas, kuru darbības rezultāti
mākslas jaunradē atbilst Akadēmijas Senāta pieņemtajam nolikumam par
akadēmiskajiem amatiem;
20.3.2. profesionālo studiju programmu profila
priekšmetos lektora un asistenta amatu var ieņemt persona ar augstāko izglītību
bez zinātniskā un akadēmiskā grāda, ja šai personai ir pasniedzamajam
priekšmetam atbilstošs 5 gadu praktiskā darba stāžs, docenta amatu var ieņemt
persona ar augstāko izglītību bez zinātniskā grāda, ja šai personai ir vismaz 7
gadu praktiskā darba stāžs, bet asociēta profesora amatu var ieņemt persona,
kam ir atbilstoša augstākā izglītība un vismaz 10 gadu praktiskā darba pieredze
attiecīgajā nozarē;
20.4. ja
Akadēmijā ir brīvs vai uz laiku brīvs attiecīgais amats, Senāts pēc fakultātes
Domes ierosinājuma var nolemt neizsludināt konkursu, bet uz laiku līdz 2 gadiem
pieņemt darbā viesprofesoru, viesdocentu vai vieslektoru (katru vienu reizi).
Pagaidu prombūtnes laikā, ja tas nepārsniedz divus gadus, profesora amatā var
iecelt asociēto profesoru, asociētā profesora amatā docentu, docenta amatā
lektoru vai asistentu ar doktora grādu. Aizstāšanu noformē ar rektora rīkojumu;
20.5. akadēmiskajos
un administratīvajos amatos personas tiek pieņemtas darbā Latvijas Republikas
Darba likuma un Augstskolu likuma noteiktajā kārtībā;
20.6. Akadēmija
piešķir akadēmiskajam personālam atvaļinājumus saskaņā ar Augstskolu likuma un
Zinātniskās darbības likuma prasībām;
20.7. Akadēmiskā
personāla uzdevumi:
20.7.1. Profesoru
galvenie uzdevumi:
- augsti kvalificēto
lekciju lasīšana, nodarbību un pārbaudījumu pārraudzība savā studiju kursā;
- pētnieciskā darba
vadīšana zinātnes apakšnozarē vai mākslinieciskās jaunrades vadīšana nozarē,
kas atbilst profesora amata nosaukumam;
- doktora līmeņa
studiju un pētniecības darba vadīšana zinātnes apakšnozarē vai mākslinieciskās
jaunrades vadīšana nozarē, kas atbilst profesora amata nosaukumam;
- piedalīšanās
studiju programmu, augstskolu un to struktūrvienību darba un kvalitātes
vērtēšanā;
- jaunās zinātnieku,
mākslinieku un docētāju paaudzes gatavošanā.
20.7.2. Asociēto
profesoru galvenie uzdevumi:
- pētniecības darba
veikšana zinātnes apakšnozarē vai mākslinieciskās jaunrades nozarē, kas atbilst
asociētā profesora amata nosaukumam;
- pētniecības darba
vadīšana doktora un maģistra grāda iegūšanai;
- lekciju lasīšana,
studiju nodarbību vadīšana, pārbaudījumu organizēšana savā studiju programmā.
20.7.3. Docentu
galvenie uzdevumi:
- pētniecības darbs
zinātnes apakšnozarē vai mākslinieciskā jaunrade, kas atbilst docenta amata
vietas nosaukumam;
- pētnieciskā darba
vadīšana maģistra un bakalaura grāda iegūšanai,
- studējošo
pētniecisko darbu un prakšu vadīšana;
- studiju nodarbību
vadīšana, pārbaudījumu organizēšana savā studiju programmā.
20.7.4. Lektora
galvenie uzdevumi:
- pētniecības darba
veikšana saskaņā ar katedras zinātniskā darba programmām vai mākslinieciskā
jaunrade;
- pētnieciskā darba
vadīšana bakalaura grāda iegūšanai;
- studiju kursu
programmu izstrādāšana un vadīšana;
- studējošo
pētniecisko darbu un prakšu vadīšana.
20.7.5. Asistenta
galvenie uzdevumi profesoru, asociēto profesoru vai docentu vadībā:
- pētniecības darba
veikšana saskaņā ar katedras zinātniskā darba programmām vai mākslinieciskā
jaunrade;
- piedalīšanās
studiju kursu programmu izstrādāšanā un vadīšanā;
- studējošo
pētniecisko darbu un prakšu vadīšana.
21. Akadēmijā studējošajiem ir tiesības:
21.1. izvēlēties Akadēmijas studiju
programmu;
21.2. apgūt
Akadēmijas piedāvātās profesionālo vai akadēmisko studiju programmas un iegūt
augstāko akadēmisko vai profesionālo izglītību;
21.3. izmantot
Akadēmijas telpas, laboratorijas, bibliotēkas, iekārtas un aparatūru;
21.4. Akadēmijas
Senāta apstiprinātajā kārtībā pārtraukt un atsākt studijas;
21.5. apgūt Akadēmijā
piedāvātās papildspecialitāšu programmas;
21.6. studiju laikā
mainīt studiju programmu, izvēloties to citā augstskolā, fakultātē (nodaļā,
institūtā);
21.7. sastādīt
individuālu studiju papildprogrammu;
21.8. saņemt
informāciju visos jautājumos, kas saistīti ar viņu studijām Akadēmijā, brīvi
paust un aizstāvēt savas domas un uzskatus, ciktāl tas neierobežo citu personu
godu un cieņu;
21.9. vēlēt un tikt
ievēlētam studējošo pašpārvaldē, darboties Akadēmijas visu līmeņu
pārstāvniecības un vadības institūcijās;
21.10. veidot
biedrības, klubus un citas organizācijas;
21.11. akreditētās
studiju programmās normatīvajos aktos noteiktā kārtībā pretendēt uz studiju
kredītu, studējošo kredītu;
21.12. saņemt stipendiju Ministru
kabineta noteiktajā kārtībā;
21.13. saņemt
atvieglojumus braukšanai sabiedriskajos transportlīdzekļos normatīvajos aktos
noteiktajā kārtībā;
21.14. pretendēt uz
valsts budžeta finansētajām brīvajām studiju vietām normatīvajos
aktos
noteiktajā kārtībā.
22. Vispārējais
personāls.
Vispārējā personāla
uzdevums ir atbilstoši ieņemamajam amatam un profesionālajai kvalifikācijai
palīdzēt Akadēmijas akadēmiskā darba veikumā un gādāt par tā nodrošinājumu.
23. Akadēmijas
vadības, pārstāvības un lēmējinstitūcijas rūpējas par personāla darba un
studiju apstākļiem, veselību un atpūtu, kā arī dod iespēju paaugstināt
kvalifikāciju vai iegūt jaunu kvalifikāciju.
V. Akadēmijas vadības institūcijas un lēmējinstitūcijas
24.
Akadēmijas vadības, pārstāvības un lēmējinstitūcijas ir:
- Satversmes sapulce;
- Senāts;
- rektors;
- Revīzijas komisija;
- Akadēmiskā
šķīrējtiesa.
25. Satversmes
sapulce ir Akadēmijas augstākā koleģiālā pārstāvības un valdības institūcija un
lēmējinstitūcija.
25.1 Satversmes
sapulce:
25.1.1. pieņem un
groza Akadēmijas Satversmi;
25.1.2. ievēlē un
atceļ rektoru;
25.1.3. noklausās
rektora pārskatu;
25.1.4. ievēlē
Senātu;
25.1.5. ievēlē
Revīzijas komisiju un Akadēmisko šķīrējtiesu;
25.1.6. apstiprina
Satversmes sapulces, Revīzijas komisijas, Akadēmiskās šķīrējtiesas un Senāta
nolikumus;
25.1.7. izskata un
izlemj konceptuālus Akadēmijas darbības un attīstības jautājumus;
25.1.8. izskata
iesniegumus par Senāta, rektora, Akadēmiskās šķīrējtiesas un Revīzijas
komisijas pieņemto lēmumu apstrīdēšanu;
25.1.9. ar divu
trešdaļu balsu vairākumu atsauc Satversmes sapulces, Revīzijas komisijas un
Akadēmiskās šķīrējtiesas locekļus.
25.2. Satversmes
sapulce sastāv no 77 locekļiem (delegātiem). Satversmes sapulci, aizklāti
balsojot, ievēl no ievēlētā akadēmiskā personāla, no vispārējā personāla un
studējošiem šādā sastāvā:
- asociētie profesori, profesori un pārējais akadēmiskais
personāls - 47 delegāti;
- studējošie - 16 delegāti;
- citas darbinieku grupas - 14 delegāti.
25.3. Satversmes
sapulci ne retāk kā reizi divos gados sasauc rektors vai Senāts. Satversmes
ārkārtas sapulci sasauc, ja to pieprasa Senāts, rektors, ne mazāk kā viena
trešdaļa no studējošo vai viena trešdaļa no struktūrvienību darbinieku skaita.
25.4. Satversmes
sapulces delegātu pilnvaru laiks ir 3 gadi no Satversmes sapulces ievēlēšanas
dienas. Satversmes sapulces delegāts zaudē Satversmes sapulces dalībnieka
pilnvaras, ja pārtrauc pamatdarba vai studējošā attiecības ar Akadēmiju. Viņa
vietā no attiecīgās personāla grupas, aizklāti balsojot, tiek ievēlēts cits
Satversmes sapulces delegāts.
25.5. Satversmes
sapulces lēmumu pieņemšanas kārtība:
- sapulce ir tiesīga
pieņemt lēmumus, ja tajā piedalās ne mazāk kā divas trešdaļas no tās
delegātiem;
- lēmumi tiek
pieņemti atklāti balsojot ar kvalificētu klātesošo balsu vairākumu;
- Akadēmijas
amatpersonu vēlēšanas notiek, aizklāti balsojot;
- divas trešdaļas
ievēlēto sapulces delegātu balsu nepieciešams Akadēmijas Satversmes, Akadēmijas
Sapulces nolikuma apstiprināšanai, papildināšanai, grozīšanai vai atcelšanai,
rektora, Satversmes sapulces, Senāta, Revīzijas komisijas un Akadēmiskās
šķīrējtiesas locekļu atsaukšanai.
26. Senāts ir
Akadēmijas personāla koleģiāla vadības institūcija un lēmējinstitūcija, kas
apstiprina kārtību un noteikumus, kuri regulē visas Akadēmijas darbības sfēras.
26.1. Senāts ievēlē:
26.1.1. Senāta
priekšsēdētāju, viņa vietnieku un sekretāru;
26.1.2. Akadēmijas
Goda doktorus un Goda biedrus;
26.1.3. Akadēmijas
Padomnieku konventu.
26.2. Senāts
apstiprina:
26.2.1. pēc rektora
priekšlikuma prorektorus, institūtu direktorus, direktoru, kā arī
struktūrvienību vadītājus;
26.2.2. dekānus,
katedru vadītājus pēc attiecīgās fakultātes Domes priekšlikuma;
26.2.3. apkalpojošo
Akadēmijas struktūrvienību vadītājus;
26.2.4. fakultātes
Domē ievēlētos docentus, lektorus, asistentus;
26.2.5. Akadēmijas
struktūrvienību nolikumus;
26.2.6. Akadēmijas
dibināto biedrību, iestāžu un komercsabiedrību statūtus;
26.2.7. nolikumu par
akadēmiskajiem amatiem;
26.2.8. Studējošo
pašpārvaldes nolikumu;
26.2.9. studējošo
uzņemšanas papildu noteikumus un imatrikulācijas kārtību;
26.2.10. nolikumus
par studiju gaitu, pārbaužu kārtību, kā arī kvalifikācijas piešķiršanas un
diplomu izsniegšanas kārtību;
26.2.11. Akadēmijas
budžetu un tā līdzekļu izmantošanu, studiju maksu atbilstoši Akadēmijas budžeta
komisijas nolikumā paredzētajai kārtībai;
26.2.12. Akadēmijas
Padomnieku konventa, Studiju padomes, Zinātnes padomes un Saimniecības padomes
nolikumus;
26.2.13. studiju
programmas;
26.2.14. paplašinātās
nozares Profesoru padomes sastāvu;
26.2.15. Akadēmijas
iekšējās kārtības noteikumus;
26.2.16. revīzijas
komisijas pārbaudes rezultātus.
26.3. Senāts lemj:
26.3.1. par
fakultāšu, katedru, laboratoriju, filiāļu, uzņēmumu, iestāžu un citu Akadēmijas
struktūrvienību (skolu, centru, dienestu un citu institūciju) izveidošanu,
reorganizāciju vai likvidēšanu;
26.3.2. par
Satversmes sapulces sasaukšanu;
26.3.3. par
saimnieciskās darbības būtiskiem jautājumiem.
26.4. Senātu ievēl
Satversmes sapulce no Satversmes sapulces dalībniekiem uz 3 gadiem. Senāta
sastāvā ietilpst 30 pārstāvji no Akadēmijas akadēmiskā personāla, 3 no
vispārējā personāla un 8 no studējošiem.
26.5. Akadēmiskā
personāla, vispārējā personāla un studējošo pārstāvjus Senātā vēlē tikai
attiecīgas kategorijas personāla pārstāvji. Studējošo pārstāvjus Senātā deleģē
Studējošo pašpārvalde. Senatori zaudē darbības pilnvaras, ja pārtrauc
pamatdarba vai studējošā attiecības ar Akadēmiju. Viņa vietā no Satversmes
dalībnieku attiecīgās personāla grupas, aizklāti balsojot, tiek ievēlēts cits
senators.
26.6. Senāts
atbilstīgi Akadēmijas darbības galvenajiem uzdevumiem veido patstāvīgas
komisijas, kas savas kompetences ietvaros izstrādā priekšlikumus lēmumu
projektiem.
26.7. Senāta sēdes
vada Senāta priekšsēdētājs.
26.8. Senāta darbību
reglamentē nolikums, ko apstiprina Satversmes sapulce.
26.9. Senāta lēmumu
pieņemšanas kārtība:
- Senāts ir lemttiesīgs, ja tajā
piedalās vairākums no senatoriem;
- lēmumus pieņem ar Senāta klātesošo
balsu vairākumu, atklāti balsojot;
- visas personāla vēlēšanas ir
aizklātas.
27. Rektors:
27.1. rektors
ir Akadēmijas augstākā amatpersona, kas īsteno Akadēmijas vispārējo
administratīvo vadību un bez īpaša pilnvarojuma pārstāv Akadēmiju;
27.2. rektoru
ievēlē Akadēmijas Satversmes sapulce uz pieciem gadiem, ne vairāk kā divas
reizes pēc kārtas;
27.3.
kārtējās rektora vēlēšanas Akadēmija rīko vismaz vienu mēnesi pirms rektora
pilnvaru izbeigšanās. Līdz jaunievēlētā rektora apstiprināšanai Ministru
kabinetā rektora pienākumus pilda iepriekšējais rektors;
27.4.
Akadēmijas ievēlēto rektoru apstiprina Ministru kabinets pēc Akadēmijas
dibinātāja ierosinājuma. Rektors amata pienākumus sāk pildīt pēc
apstiprināšanas Ministru kabinetā. Ja rektors netiek apstiprināts, Akadēmija
divu mēnešu laikā atkārtoti organizē rektora vēlēšanas. Ministru kabinetā
neapstiprinātais rektora amata kandidāts atkārtotajās rektora vēlēšanās
nepiedalās;
27.5. Rektoru
atceļ no amata Ministru kabinets pēc Akadēmijas Senāta vai Izglītības un
zinātnes ministrijas ierosinājuma, ja rektora darbībā konstatēti likuma vai
citu normatīvo aktu pārkāpumi.
27.6. Rektora
kompetence:
27.6.1.
atbild par Akadēmijas darbības atbilstību Akadēmijas Satversmei, Senāta
lēmumiem un citiem normatīvajiem aktiem;
27.6.2.
personiski atbild par Akadēmijas finansiālo darbību, nodrošina Akadēmijai
piešķirto valsts budžeta līdzekļu, kā arī Akadēmijas mantas likumīgu,
ekonomisku un mērķtiecīgu izmantojumu, ik gadu atskaitās Senātam;
27.6.3.
atbild par Akadēmijā iegūstamās izglītības, veikto zinātnisko pētījumu un
īstenotās mākslinieciskās jaunrades kvalitāti;
27.6.4.
veicina Akadēmijas personāla attīstību un nodrošina akadēmiskā personāla un
studējošo akadēmisko brīvību;
27.6.5. atbild
par Akadēmijas izsniegto izglītības dokumentu atbilstību izglītības kvalitātei;
27.6.6.
iesniedz priekšlikumus par prorektoru, direktora kandidatūrām Senātam;
27.6.7. nosaka
direktora kompetenci.
28. Revīzijas
komisija:
28.1. Tās sastāvā ir
trīs cilvēki, kurus no Akadēmijas akadēmiskā personāla, vispārējā personāla un
pilna laika studējošiem ievēlē Satversmes sapulce uz 3 gadiem. Revīzijas
komisijas sastāvā nedrīkst būt Akadēmijas administratīvā personāla pārstāvji.
Revīzijas komisijai ir tiesības pārbaudīt Akadēmijas finansiālās un
saimnieciskās darbības atbilstību spēkā esošiem likumiem, citiem normatīvajiem
aktiem un Akadēmijas Satversmei. Revīzijas komisija veic pārbaudi ne retāk kā
reizi gadā. Tās sagatavotais rakstveida ziņojums par pārbaudes rezultātiem
iesniedzams Senātā;
28.2. Revīzijas
komisijai ir tiesības iepazīties ar visiem dokumentiem, kas skar Akadēmijas
finansiālo un saimniecisko darbību, kā arī pieprasīt un saņemt paskaidrojumus
no amatpersonām;
28.3. Revīzijas
komisija revīziju veikšanai var pieaicināt arī attiecīgus speciālistus.
29. Akadēmiskā
šķīrējtiesa:
29.1. tās sastāvā ir
trīs cilvēki, divi pārstāvji no akadēmiskā personāla un viens no studējošajiem,
kurus aizklātā balsošanā uz 3 gadiem ievēlē Satversmes sapulce. Studējošo pārstāvjus
akadēmiskajā šķīrējtiesā ievēlē studējošo pašpārvalde. Akadēmiskās šķīrējtiesas
sastāvā nedrīkst būt Akadēmijas administrācijas pārstāvji.
29.2. Akadēmiskā
šķīrējtiesa izskata:
29.2.1. studējošo un
akadēmiskā personāla iesniegumus par Akadēmijas Satversmē noteikto akadēmisko
brīvību un tiesību ierobežojumiem vai pārkāpumiem;
29.2.2. strīdus starp
Akadēmijas amatpersonām, kā arī struktūrvienību pārvaldes institūcijām, kas
atrodas pakļautības attiecībās. Akadēmiskās šķīrējtiesas lēmumus, kurus apstiprina
Senāts, izpilda administrācija;
29.2.3. Akadēmiskās
šķīrējtiesas locekļi par savu darbību atbild Satversmes sapulcei; pēc darba
devēja iniciatīvas viņus no darba var atbrīvot tikai ar Satversmes sapulces
piekrišanu. Akadēmiskās šķīrējtiesas nolikumu apstiprina Satversmes sapulce;
29.3. Akadēmijas
personāls Akadēmijas izdotos administratīvos aktus vai faktisko rīcību var
apstrīdēt Akadēmijas akadēmiskajā šķīrējtiesā. Akadēmijas akadēmiskās
šķīrējtiesas lēmumu var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā
noteiktajā kārtībā.
30. Koleģiālās
vadības lēmējinstitūcijas:
30.1. Zinātnes
padome:
30.1.1.
Zinātnes padome pārzina zinātniskās pētniecības darbu, risina zinātnisko kadru
sagatavošanas un kvalifikācijas jautājumus, kā arī saskaņo zinātnisko darbību
ar Latvijas zinātnes attīstības prioritātēm. Tā darbojas zinātņu prorektora
vadībā un tās sastāvā ietilpst fakultāšu dekāni, vadošie pētnieki;
30.1.2.
zinātniskās pētniecības darbs Akadēmijā notiek saskaņā ar Zinātniskās darbības
likumu, Akadēmijas Satversmi un Akadēmijas Senāta lēmumiem;
30.1.3.
Zinātnes padomes pienākums ir sadarbībā ar Akadēmijas administrāciju rast
iespēju publicēt Akadēmijas akadēmiskā personāla pētījumus Akadēmijas
zinātnisko rakstu krājumos.
30.2.Studiju padome:
Studiju padome pārzina
studiju organizācijas un koordinācijas jautājumus. Tā darbojas studiju
prorektora vadībā, un tās sastāvā ietilpst programmu direktori, fakultāšu
dekāni vai personas, kas fakultātē kārto studiju jautājumus, kā arī citi ar šī
darba organizāciju saistīti speciālisti un studējošo pārstāvji.
30.3. Saimniecības padome:
30.3.1. Akadēmijas
saimniecisko darbību pārzina Saimniecības padome, kuras sastāvā ietilpst
direktors, fakultāšu pārvaldes un saimniecības vadošo darbinieku pārstāvji,
Senāta pārstāvji un speciālisti. Saimniecības padomi vada direktors;
30.3.2. Lemjot
jautājumus par konkrētām struktūrvienībām vai studējošajiem, padomē piedalās
attiecīgo struktūrvienību vadītāji vai viņu vietnieki, kā arī Studējošo
pašpārvaldes deleģēti pārstāvji, kuriem ir balss tiesības attiecīgo jautājumu
izlemšanā.
30.3.3. Studiju
padomes, Zinātnes padomes un Saimniecības padomes personālsastāvu iesaka
prorektori un to sastāvu uz 3 gadiem un nolikumus apstiprina Senāts. Minētās
padomes pieņem lēmumus attiecīgās padomes nolikumā noteiktās kompetences
ietvaros ar balsu vairākumu. Iesniegumus par padomju lēmumu pārsūdzēšanu
izskata Senāts.
Viena ceturtdaļa no
attiecīgā padomes sēdē klātesošiem, kā arī attiecīgais prorektors ir tiesīgs
pieprasīt jautājuma izskatīšanu un izlemšanu augstākā vadības institūcijā (arī
Senātā).
30.4. Personas, kuras
nav Akadēmijas personāla sastāvā, Akadēmijas izdotos administratīvos aktus vai
fakt
isko rīcību var apstrīdēt, iesniedzot iesniegumu Akadēmijas rektoram.
Rektora pieņemto lēmumu var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā
noteiktajā kārtībā. Ja apstrīdamo administratīvo aktu izdevis vai faktisko
rīcību veicis Akadēmijas rektors, personas, kuras nav Akadēmijas personāla
sastāvā, attiecīgo administratīvo aktu vai faktisko rīcību var apstrīdēt
Izglītības un zinātnes ministrijā. Ministrijas pieņemto lēmumu var pārsūdzēt
tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
VI. Studējošo pašpārvalde
31. Akadēmijā
studējošiem ir sava pašpārvalde. Tās sastāvu un ievēlēšanas kārtību nosaka Akadēmijas
Senāta apstiprināts nolikums:
31.1. Studējošo
pašpārvalde aizstāv un pārstāv studējošo intereses Akadēmijas lēmējinstitūcijās
akadēmiskās, saimnieciskās un kultūras dzīves jautājumos;
31.2. nosaka kārtību,
kādā studējošie tiek ievēlēti Akadēmijas koleģiālajās institūcijās;
31.3. aizstāv un
pārstāv Akadēmijas studējošo intereses Akadēmijā un citās valsts institūcijās;
31.4. reprezentē
studējošos Latvijā un ārvalstīs;
31.5. Studējošo
pašpārvaldes augstākā lēmējinstitūcija Akadēmijā ir Studentu parlaments, kurš
darbojas saskaņā ar nolikumu, ko izstrādā studējošie un apstiprina Senāts.
Senāts var atteikt nolikuma apstiprināšanu tikai tiesisku apsvērumu dēļ.
32. Studentu
parlamenta lēmumi pēc to apstiprināšanas Senātā ir obligāti visiem studējošiem.
33. Studējošo
pašpārvaldes pārstāvjiem Akadēmijas Senātā, fakultātes domē un Satversmes
sapulcē ir veto tiesības jautājumos, kas skar studējošo intereses. Pēc veto
piemērošanas jautājumu izskata saskaņošanas komisija, kuru izveido attiecīgā
vadības institūcija pēc paritātes principa. Saskaņošanas komisijas lēmumu
apstiprina attiecīgā vadības institūcija ar klātesošo divu trešdaļu balsu
vairākumu.
34. Akadēmijā
studējošo biedrību, klubu un citu organizāciju līdzdalību Studējošo pašpārvaldē
nosaka Studējošo pašpārvaldes nolikums, kas apspriests un apstiprināts Studentu
parlamentā.
35. Studējošo
biedrībās, klubos un citās organizācijās var tikt iekļauti arī nepilna laika
studējošie.
36. Akadēmijas
vadības institūciju pienākums ir atbalstīt un sekmēt studentu parlamenta
darbību. Studējošo pašpārvaldi no Akadēmijas budžeta finansē apmērā, kas nav
mazāks par vienu divsimto daļu no Akadēmijas gada budžeta. Šos līdzekļus
studējošo pašpārvalde izmanto Satversmes 29. pantā minēto funkciju veikšanai.
37. Studentu parlamenta
pārstāvjiem ir tiesības:
37.1. pieprasīt un
saņemt informāciju un paskaidrojumus no Akadēmijas jebkuras struktūrvienības
pilnvarotajiem pārstāvjiem visos jautājumos, kas skar studējošo intereses;
37.2. līdzdarboties
visās Akadēmijas lēmējinstitūcijās;
37.3. piedalīties kā
novērotājiem ieskaitēs un eksāmenos.
VII. Studijas Akadēmijā
38. Akadēmija dod
iespēju iegūt augstāko profesionālo vai akadēmisko izglītību valsts valodā.
39. Studijas
Akadēmijā notiek saskaņā ar Augstskolu likumā noteiktajā kārtībā izstrādātām,
apstiprinātām, licenzētām un akreditētām studiju programmām. Studiju programmas
tiek īstenotas pilna laika un nepilna laika studijās.
40. Studijas
Akadēmijā ir zināšanu un prasmju apguve, kompetenču un attieksmju pilnveide
atbilstoši profesionālo vai akadēmisko studiju programmai, vai tālākizglītības
programmai.
41. Studijas
Akadēmijā koordinē Studiju padome.
42. Akadēmija realizē
profesionālās, akadēmiskās un tālākizglītības studiju programmas. Akadēmija var
realizēt arī studijas doktorantūrā.
43. Piektā līmeņa
profesionālās kvalifikācijas ieguvei kopējais pilna laika studiju ilgums nav
īsāks par četriem gadiem, izņemot tās profesionālās studiju programmas, kuras
tiek īstenotas pēc zemāka līmeņa programmas apguves. Profesionālās augstākās
izglītības bakalaura grādu piešķir, ja programmas pilna laika studiju ilgums ir
vismaz četri gadi. Profesionālās augstākās izglītības maģistra grādu piešķir,
ja kopējais studiju ilgums ir vismaz pieci gadi.
Akadēmiskās bakalaura
studiju programmas pilna laika studiju ilgums ir trīs līdz četri gadi,
akadēmiskās maģistra programmas pilna laika studiju ilgums ir viens vai divi
gadi ar noteikumu, ka kopējais bakalaura un maģistra studiju ilgums nav mazāks
par pieciem gadiem.
Personas, kas
ieguvušas maģistra grādu, ir tiesīgas turpināt studijas doktorantūrā.
44. Studiju programma
nosaka profesionālās kvalifikācijas vai akadēmiskā grāda iegūšanai izvirzāmās
prasības, šīs programmas īstenošanas mērķi, uzdevumus un plānotos rezultātus,
piedāvājamās izglītības saturu (kursu uzskaitījumu un to raksturojumu). Studiju
programmas pieteikumā iekļauj programmas īstenošanā iesaistītā akadēmiskā un
palīgpersonāla raksturojumu, nepieciešamās materiālās bāzes raksturojumu,
studiju programmas īstenošanas iesaistīto struktūrvienību uzskaitījumu,
programmas izmaksas.
45. Studiju programmu
apstiprina Senāts pēc fakultātes Domes un Studiju padomes ieteikuma. Pirms
apstiprināšanas tiek organizēta neatkarīga studiju programmas ekspertīze.
46. Atbildīgais par
studiju programmas realizāciju ir attiecīgās studiju programmas direktors, kuru
iesaka Studiju padome un apstiprina Senāts.
47. Studiju procesa
nodrošināšanai Akadēmija izdod mācību līdzekļus, informatīvus un metodiskus
materiālus.
48. Augstākās
profesionālās izglītības studijas beidzas ar valsts pārbaudījumu, kura
sastāvdaļa var būt diplomdarba (diplomprojekta) un bakalaura (maģistra) darba
izstrādāšana un aizstāvēšana, vai arī diplomdarba (diplomprojekta) vai
bakalaura (maģistra) darba izstrādāšana un aizstāvēšana. Akadēmiskajām
bakalaura un maģistra studiju programmām jānoslēdzas ar gala pārbaudījumiem,
kuru sastāvdaļa ir bakalaura vai maģistra darba izstrādāšana un aizstāvēšana.
49. Studiju programmu
finansē no valsts budžeta un fizisko vai juridisko personu līdzekļiem. Studiju
programmas slēgšanas gadījumā Akadēmija finansiāli nodrošina studējošajiem
iespēju turpināt izglītības ieguvi citā Akadēmijas studiju programmā vai citas
augstskolas studiju programmā.
50. Studiju programma
beidz savu darbību pēc Senāta lēmuma.
VIII. Akadēmijas struktūrvienības
51. Akadēmijas
struktūru nosaka un struktūrvienības veido, reorganizē un likvidē Akadēmijas
Senāts. Akadēmijas struktūrvienībām nav juridiskas personas statuss. To
uzdevumus, funkcijas un tiesības nosaka struktūrvienību nolikums, kuru
apstiprina Akadēmijas Senāts.
52. Izglītības un
zinātniskā darba veikšanai Akadēmijas var veidot struktūrvienības katedras,
profesoru grupas, fakultātes, nodaļas, filiāles, zinātniskās un mācību
laboratorijas, institūtus, Studiju centrus u. c. Organizatoriskā,
saimnieciskā un apkalpojošā darba veikšanai Akadēmijā ir tiesības veidot citas
struktūrvienības.
53. Organizatoriskās
struktūrvienības:
53.1. Fakultāte:
53.1.1. fakultāte ir Akadēmijas organizatoriska
struktūrvienība. Tā apvieno noteiktas zinātnes nozares vai apakšnozares,
katedras un laboratorijas, nosaka un koordinē profesionālās vai akadēmiskās
izglītības studiju programmas, kā arī zinātniskās pētniecības programmas, un
nodrošina nepieciešamos apstākļus katedru un citu struktūrvienību darbībai.
Fakultātes darbību nosaka nolikums, ko apstiprina Senāts;
53.1.2. fakultāti var
veidot, ja, apvienojot tās sastāvā esošo zinātnisko potenciālu, tas atbilst
vismaz promocijas padomes prasībām attiecīgajā zinātnes nozarē vai apakšnozarē.
Fakultātes darbību vada un pārzina fakultātes Dome, dekāns un prodekāns. Dekānu
ievēlē fakultātes Dome uz termiņu, kas nepārsniedz piecus gadus, bet ne vairāk
kā divas reizes pēc kārtas.
53.2. Katedra:
Katedra ir Akadēmijas
studiju un pētniecības darba pamatvienība. Katedras izveido ar Senāta lēmumu
pēc fakultātes vai profesoru grupas priekšlikuma. Katedras darbību nosaka
nolikums, ko apstiprina Senāts.
53.3. Laboratorijas:
Laboratorija ir
Akadēmijas pētniecības darba pamatvienība, kas veido un realizē pētniecības
darba programmas un veic pētījumus kādā no zinātnes apakšnozarēm. Laboratorijas
izveide un darbība notiek atbilstoši zinātniskās laboratorijas nolikumam, ko
apstiprina Senāts pēc Zinātnes padomes ierosinājuma.
53.4. Filiāles:
Akadēmija var
izveidot filiāles, kurām ir zināma organizatoriska patstāvība, kuras ir
teritoriāli atdalītas no Akadēmijas atrašanās vietas (atrodas citā valstī vai
citā apdzīvotā vietā) un kuras īsteno Akadēmijas akreditētās studiju
programmas.
54. Akadēmijas
iekšējās kontroles sistēmas novērtēšanu veic Audita daļa.
IX. Īpašums, finanses un saimnieciskā darbība
55. Akadēmijas
īpašumā var būt zeme, kustamais, nekustamais un intelektuālais īpašums, kā arī
naudas līdzekļi Latvijā un ārvalstīs, saskaņā ar Latvijas Republikā spēkā esošajiem
normatīvajiem aktiem.
Akadēmija savu
īpašumu pārvalda, izmanto un rīkojas ar to atbilstīgi Latvijas Republikā spēkā
esošajiem normatīvajiem aktiem un Akadēmijas Satversmei. Valsts mantu var nodot
Akadēmijas valdījumā vai lietošanā ar Ministru kabineta lēmumu. Akadēmijas
valdījumā vai lietošanā nodoto valsts mantu Akadēmija izmanto tās Satversmē
paredzēto mērķu sasniegšanai.
56. Akadēmijas
finanšu resursus veido valsts pamatbudžeta līdzekļi, kā arī citi ienākumi, ko
Akadēmija gūst, veicot darbību Satversmē noteikto mērķu realizācijai.
Akadēmijas ienākumus veido:
56.1. valsts
finansējums:
- no valsts
pamatbudžeta izglītībai, optimālajam studiju programmu sarakstam un studējošo
skaitam atbilstošs bāzes finansējums;
- studiju
maksa, kuru sedz valsts vai kura tiek saņemta atmaksājamu vai neatmaksājumu
kredītu veidā, saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem par studiju
kreditēšanu.
56.2. citi ienākumi,
tai skaitā:
- studiju maksa;
- ienākumi no maksas pakalpojumiem;
- ienākumi no saimnieciskās darbības, ko Akadēmija gūst, veicot darbību
šajā Satversmē noteikto mērķu realizācijai;
- ziedojumi un dāvinājumi;
- citi LR spēkā esošajos normatīvajos aktos paredzētie ienākumi.
57.
Akadēmijas budžeta izveidošanu, struktūru un izmantošanu nosaka Senāts saskaņā
ar Likumu par budžetu un finanšu vadību", bet tās budžeta izpildi
kontrolē revīzijas komisija. Līdzekļus, kas piešķirti konkrētu mērķprogrammu un
pasākumu finansēšanai, nodod tieši tai struktūrvienībai, juridiskajai vai
fiziskajai personai, kura realizē šo programmu vai pasākumu.
Akadēmijas atsevišķu struktūrvienību
finanšu resursi kā patstāvīga daļa ietilpst Akadēmijas budžetā.
Akadēmijas personālam
pieejamā veidā publicē Akadēmijas budžeta projektu (ne vēlāk kā divas nedēļas
pirms tā apspriešanas Senātā), Senāta apstiprināto budžetu vai grozījumus tajā,
kā arī pārskatu par tā izpildi. Par budžeta izpildi rektors sniedz ikgadēju
pārskatu Senātam un izglītības un zinātnes ministram.
Studiju maksas apmēru
nosaka un periodiski pārskata Akadēmijas Senāts. Studiju maksas atvieglojumus
nosaka Akadēmijas Senāts. Studiju līgumus slēdz, groza un izbeidz Akadēmijas
rektors vai viņa pilnvarota persona.
58. Akadēmijai ir
tiesības Latvijas Republikā un ārvalstīs:
58.1. atvērt filiāles
un pārstāvniecības;
58.2. slēgt līgumus
ar juridiskajām un fiziskajām personām, kā arī veikt citas juridiskas darbības
saskaņā ar Augstskolu likumu un citiem likumiem;
58.3. izsludināt
konkursus, iegūt un atsavināt kustamo un nekustamo īpašumu, mantu un
vērtspapīrus saskaņā ar spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem un atbilstoši
Akadēmijas darbības mērķim.
X. Akadēmijas reorganizācija vai likvidācija
59. Lēmumu par
Akadēmijas reorganizāciju vai likvidāciju pieņem Ministru kabinets pēc izglītības
un zinātnes ministra ierosinājuma. Ministru kabineta rīkojuma projektam
pievienojams Augstākās izglītības padomes atzinums.
XI. Akadēmijas Satversmes pieņemšana un grozīšanas kārtība
60. Akadēmijas
Satversmi pieņem un grozījumus tajā izdara Satversmes sapulce.
61. Akadēmijas
Satversme un grozījumi tajā stājās spēkā pēc tam, kad tos apstiprinājusi
Latvijas Republikas Saeima.