Rīgā
12.03.2009. Nr.90/TA-261
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Par Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības akadēmijas Satversmi". Likumprojektu izstrādāja Izglītības un zinātnes ministrija (atbildīgā amatpersona - Bajāre 67047898, kintija.bajare@izm.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 1 lp.
2. Rīgas Pedagoģijas un
izglītības vadības akadēmijas Satversme uz 17 lpp.
3. Likumprojekta anotācija
uz 7 lpp.
4. Ministru kabineta 2009.gada 10.marta sēdes
protokola Nr.17 22.§ izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
1.pants. Rīgas Pedagoģijas un
izglītības vadības augstskolas Satversmes sapulcē 2007.gada 25.jūnijā pieņemtā
Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības akadēmijas Satversme ar šo likumu tiek apstiprināta.
2.pants. Līdz ar likumu
izsludināma Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības akadēmijas Satversme.
Izglītības un zinātnes
ministre
T.Koķe
Pieņemta
Rīgas pedagoģijas un izglītības vadības augstskolas
Satversmes sapulcē
2007.gada 25.jūnijā
RĪGAS PEDAGOĢIJAS UN IZGLĪTĪBAS
VADĪBAS AKADĒMIJAS
SATVERSME
Preambula
Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības akadēmija ir
dibināta kā Rīgas Pedagoģiskā augstskola saskaņā ar Ministru kabineta
1994. gada 10. maija rīkojumu nr. 206-r Par Rīgas Skolotāju
institūta un Imantas Skolotāju institūta reorganizāciju (Latvijas Vēstnesis,
1994, 60. nr.). Saskaņā ar 1995. gada 16. februārī pieņemto
Satversmi Rīgas Pedagoģiskā augstskola pārdēvēta par Rīgas Pedagoģijas un
izglītības vadības augstskolu.
Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības augstskolas
(Augstskola) pirmā Satversme tika apstiprināta ar Ministru kabineta
1998. gada 2. jūnija rīkojumu nr. 286 (prot. nr. 28.3).
Saskaņā ar grozījumiem Augstskolu likumā Satversmē veikti grozījumi un papildinājumi.
Augstskolas Satversmes sapulce 2001. gada
2. aprīlī pieņēma otro Satversmi.
Saskaņā ar 23.08.2005. izdarītajiem grozījumiem
Augstskolu likumā 02.04.2001.pieņemtajā Satversmē veikti grozījumi un
papildinājumi.
Augstskolas Satversmes sapulce 2007. gada
25. jūnijā pieņēma jaunu Satversmi un lēmumu par augstskolas statusa un
nosaukuma maiņu uz Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības akadēmija (tālāk
tekstā Akadēmija).
I. Vispārīgie jautājumi
1. Akadēmija ir Latvijas Republikas valsts augstākās izglītības un zinātnes
institūcija, kas savus darbības mērķus sasniedz, īstenojot profesionālo un
akadēmisko studiju programmas.
2. Akadēmija atbilstoši Latvijas izglītības sistēmas
un tautsaimniecības pieprasījumam sagatavo un izglīto skolotājus, izglītības
darba vadītājus un speciālistus sociālajās un dabas zinātnēs.
3. Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības akadēmijas
saīsinātais nosaukums ir RPIVA.
4. Akadēmijas nosaukums citās valodās ir:
Riga Teacher Training and Educational Management
Academy (angļu valodā);
Rigaer Akademie für Pedagogik und Bildungsleitung
(vācu valodā);
Рижск
1072;я
академия
педагогики и
управления
образованием
(krievu valodā);
Academie de Pedagogie et de Gestion Pedagogique de
Riga (franču valodā).
5. Akadēmijas juridiskā adrese: Imantas 7. Līnija
1, Rīga, LV-1083, Latvija.
6. Akadēmijas dibinātāja ir Latvijas valsts Ministru
kabineta personā.
7. Akadēmija studiju programmu realizācijā izmanto
nacionālās un pasaules kultūras pieredzi, lai sagatavotu tādus skolotājus,
izglītības darba vadītājus un speciālistus sociālajās un dabas zinātnēs, kuri
spēj nodrošināt profesionālu darbību noteiktos sabiedrības kultūrvēsturiskajos
un sociālekonomiskajos apstākļos.
8. Tiesības studēt Akadēmijā nosaka Augstskolu likums.
Uzņemšana un imatrikulācija notiek saskaņā ar spēkā esošajiem normatīvajiem
aktiem un Akadēmijas Senāta apstiprinātajiem uzņemšanas noteikumiem un
uzņemšanas prasībām.
9. Akadēmija ir autonoma izglītības un zinātnes
institūcija ar pašpārvaldes tiesībām. Tās pašpārvalde pamatojas uz visa
personāla tiesībām piedalīties akadēmisko, administratīvo un saimniecisko lietu
vadīšanā un pārvaldē.
10. Akadēmija darbojas saskaņā ar Latvijas Republikas
Satversmi, Latvijas Republikas Izglītības likumu, Zinātniskās darbības likumu,
Augstskolu likumu un citiem normatīvajiem aktiem, šo Satversmi.
11. Akadēmija ir atvasināta publiska persona, kas ir
reģistrēta Izglītības iestāžu reģistrā. Tai ir savs zīmogs ar Latvijas
Republikas valsts mazā ģerboņa attēlu un uzraksts ar Akadēmijas nosaukumu vai
tā abreviatūru, var būt savs karogs, ģerbonis, devīze un himna.
II. Darbības mērķis,
uzdevumi un pamatprincipi
12. Akadēmijas darbības mērķis ir dot iespēju
studentiem iegūt augstāko profesionālo un akadēmisko izglītību un gatavību
motivētai profesionālai darbībai, kas nodrošina absolventu konkurētspēju darba
tirgū, kā arī attīstīt Akadēmijas specifikai atbilstošās zinātņu nozares. Tā
sekmē zinošas, tikumiskas un estētiski attīstītas personības veidošanos, kas
savā profesionālajā darbībā spēj radoši izmantot iegūto pieredzi un piedalās
sociālo attiecību un valsts ekonomisko pamatu stabilizācijā un stiprināšanā.
13. Akadēmijas uzdevumi ir:
13.1.
nodrošināt iespēju iegūt akadēmisko un profesionālo augstāko izglītību;
13.2.
veidot pētnieciski orientētu studiju procesu, kas sekmē studentu apziņas un
domāšanas kā izglītības rezultāta attīstību, rada profesionālu kompetenci un
viņa profesionālās rīcības motīvus;
13.3. attīstīt
Akadēmijas specifikai atbilstošās zinātņu nozares;
13.4.organizēt iedzīvotāju interešu izglītību
un profesionālo tālākizglītību;
13.5. veidot
studiju procesam atbilstošu psiholoģisko, pedagoģisko, sociālo un materiālo
vidi, kas sekmē cilvēka iekšējās un ārējās pasaules attīstību.
14.
Akadēmijas darbībā tiek ievēroti šādi principi:
14.1. humānisms
un demokrātija;
14.2. studiju procesa internacionalizācija un
mobilitāte;
14.3. mūsdienīga informācijas tehnoloģiju
ieviešana un izmantošana;
14.4. radošums;
14.5. teorētisko studiju un prakses
integrācija;
14.6. studējošo līdzdalība studiju programmu
pilnveidē;
14.7. veidot studiju procesam atbilstošu psiholoģisko,
pedagoģisko, sociālo un materiālo vidi, kas sekmē cilvēka iekšējās un ārējās
pasaules attīstību.
III. Kompetence un darbības
formas
15.
Akadēmija atbilstoši mērķim un uzdevumiem:
15.1. izstrādā
reflektantu uzņemšanas papildu noteikumus, imatrikulācijas kārtību;
15.2. īsteno profesionālo un akadēmisko
studiju saturu;
15.3. veic zinātniskās pētniecības darbu.
16. Saistībā ar studijām un zinātnisko darbību
Akadēmija:
16.1.
organizē publiskas lekcijas un kursus, rīko kongresus, konferences un
sanāksmes, dibina biedrības un nodibinājumus, zinātniskās institūcijas,
struktūrvienības;
16.2. darbojas nacionālajos un starptautiskajos
projektos, nodibinājumos, veido savus projektus un nodibinājumus saskaņā ar
spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem;
16.3. slēdz līgumus ar juridiskajām un fiziskajām
personām;
16.4. izdod zinātniskus rakstus, metodiskos un
mācību līdzekļus.
17. Akadēmija patstāvīgi veido savu
organizatorisko struktūru, personālsastāvu, nosaka darba samaksu saskaņā ar
spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem.
IV. Personāls
18. Akadēmijas personālsastāvu veido akadēmiskais
personāls, kuram Akadēmija ir ievēlēšanas vieta, vispārējais personāls un pilna
laika studējošie.
19. Personāla tiesības un pienākumi:
19.1. Akadēmijas personāla tiesības un pienākumi ir
sekmēt mācību, studiju un pētniecības darba brīvību, veicināt atklātumu
Akadēmijas pārvaldē un tās lietu kārtošanā. Akadēmijas personālam darba
pienākumi jāpilda tā, lai Akadēmija spētu īstenot savus uzdevumus, lai netiktu
pārkāptas nevienas citas personas tiesības un netiktu traucēta amata vai darba
pienākumu izpilde;
19.2. Akadēmijas personāls ir atbildīgs par savu
pienākumu pildīšanu. Kārtību, kādā kvalificējami pārkāpumi un uzliekami sodi
par pienākumu nepildīšanu, nosaka Senāts, pamatojoties uz spēkā esošajiem
normatīvajiem aktiem;
19.3. personālam ir tiesības saskaņā ar Akadēmijas
Satversmi noteiktā kārtībā piedalīties Akadēmijas vadības institūciju lēmumu un
Akadēmijas iekšējās kārtības noteikumu izstrādāšanā, kā arī tādu lēmumu
pieņemšanā, kas skar personāla intereses, piedalīties Akadēmijas koleģiālo
vadības institūciju sēdēs, kā arī tikt uzklausītam;
19.4. Akadēmijas personālam ir tiesības piedalīties
Akadēmijas pašpārvaldes institūciju vēlēšanās un tikt ievēlētam tajās.
20. Akadēmiskais personāls:
20.1. Akadēmijas akadēmiskais personāls veic
zinātniskus pētījumus, piedalās studējošo izglītošanā. Uzdevumu apjomu katrā no
pamatdarbības veidiem nosaka Akadēmija. Darba samaksas principus Akadēmijā
nosaka Senāts, bet darba samaksas likmes nedrīkst būt mazākas par Ministru
kabineta noteiktajām likmēm;
20.2. docenti, vadošie pētnieki, lektori, pētnieki un
asistenti amatos tiek ievēlēti saskaņā ar Latvijas Republikas normatīvajiem
aktiem un Akadēmijas Nolikumu par vēlēšanām akadēmiskajos amatos Akadēmijā;
20.3. pretendentu uz profesoru un asociēto profesoru
amatiem ievēlē attiecīgās nozares Profesoru padome. Profesoru amatu skaitu
atbilstoši nepieciešamībai un finansiālajām iespējām nosaka pati Akadēmija:
20.3.1. mākslas
specialitātes profesora, asociētā profesora un docenta amatā var ievēlēt arī
personas, kuru darbības rezultāti mākslas jaunradē atbilst Akadēmijas Senāta
pieņemtajam nolikumam par akadēmiskajiem amatiem;
20.3.2. profesionālo
studiju programmu profila priekšmetos lektora un asistenta amatu var ieņemt
persona ar augstāko izglītību bez zinātniskā un akadēmiskā grāda, ja šai
personai ir pasniedzamajam priekšmetam atbilstošs 5 gadu praktiskā darba stāžs,
docenta amatu var ieņemt persona ar augstāko izglītību bez zinātniskā grāda, ja
šai personai ir vismaz 7 gadu praktiskā darba stāžs, bet asociēta profesora
amatu var ieņemt persona, kam ir atbilstoša augstākā izglītība un vismaz 10
gadu praktiskā darba pieredze attiecīgajā nozarē;
20.4. ja Akadēmijā ir brīvs vai uz laiku brīvs
attiecīgais amats, Senāts pēc fakultātes Domes ierosinājuma var nolemt
neizsludināt konkursu, bet uz laiku līdz 2 gadiem pieņemt darbā viesprofesoru,
viesdocentu vai vieslektoru (katru vienu reizi). Pagaidu prombūtnes laikā, ja
tas nepārsniedz divus gadus, profesora amatā var iecelt asociēto profesoru,
asociētā profesora amatā docentu, docenta amatā lektoru vai asistentu ar
doktora grādu. Aizstāšanu noformē ar rektora rīkojumu;
20.5. akadēmiskajos un administratīvajos amatos
personas tiek pieņemtas darbā Latvijas Republikas Darba likuma un Augstskolu
likuma noteiktajā kārtībā;
20.6. Akadēmija piešķir akadēmiskajam personālam
atvaļinājumus saskaņā ar Augstskolu likuma un Zinātniskās darbības likuma
prasībām;
20.7. Akadēmiskā personāla uzdevumi:
20.7.1. Profesoru galvenie uzdevumi:
- augsti kvalificēto lekciju lasīšana, nodarbību un
pārbaudījumu pārraudzība savā studiju kursā;
- pētnieciskā darba vadīšana zinātnes apakšnozarē vai
mākslinieciskās jaunrades vadīšana nozarē, kas atbilst profesora amata
nosaukumam;
- doktora līmeņa studiju un pētniecības darba vadīšana
zinātnes apakšnozarē vai mākslinieciskās jaunrades vadīšana nozarē, kas atbilst
profesora amata nosaukumam;
- piedalīšanās studiju programmu, augstskolu un to struktūrvienību
darba un kvalitātes vērtēšanā;
- jaunās zinātnieku, mākslinieku un docētāju paaudzes
gatavošanā.
20.7.2. Asociēto profesoru galvenie uzdevumi:
- pētniecības darba veikšana zinātnes apakšnozarē vai
mākslinieciskās jaunrades nozarē, kas atbilst asociētā profesora amata
nosaukumam;
- pētniecības darba vadīšana doktora un maģistra grāda
iegūšanai;
- lekciju lasīšana, studiju nodarbību vadīšana,
pārbaudījumu organizēšana savā studiju programmā.
20.7.3. Docentu galvenie uzdevumi:
- pētniecības darbs zinātnes apakšnozarē vai
mākslinieciskā jaunrade, kas atbilst docenta amata vietas nosaukumam;
- pētnieciskā darba vadīšana maģistra un bakalaura
grāda iegūšanai,
- studējošo pētniecisko darbu un prakšu vadīšana;
- studiju nodarbību vadīšana, pārbaudījumu
organizēšana savā studiju programmā.
20.7.4. Lektora galvenie uzdevumi:
- pētniecības darba veikšana saskaņā ar katedras
zinātniskā darba programmām vai mākslinieciskā jaunrade;
- pētnieciskā darba vadīšana bakalaura grāda
iegūšanai;
- studiju kursu programmu izstrādāšana un vadīšana;
- studējošo pētniecisko darbu un prakšu vadīšana.
20.7.5. Asistenta galvenie uzdevumi profesoru,
asociēto profesoru vai docentu vadībā:
- pētniecības darba veikšana saskaņā ar katedras
zinātniskā darba programmām vai mākslinieciskā jaunrade;
- piedalīšanās studiju kursu programmu izstrādāšanā un
vadīšanā;
- studējošo pētniecisko darbu un prakšu vadīšana.
21. Akadēmijā
studējošajiem ir tiesības:
21.1. izvēlēties Akadēmijas studiju programmu;
21.2. apgūt Akadēmijas piedāvātās profesionālo vai
akadēmisko studiju programmas un iegūt augstāko akadēmisko vai profesionālo
izglītību;
21.3. izmantot Akadēmijas telpas, laboratorijas,
bibliotēkas, iekārtas un aparatūru;
21.4. Akadēmijas Senāta apstiprinātajā kārtībā
pārtraukt un atsākt studijas;
21.5. apgūt Akadēmijā piedāvātās papildspecialitāšu
programmas;
21.6. studiju laikā mainīt studiju programmu,
izvēloties to citā augstskolā, fakultātē (nodaļā, institūtā);
21.7. sastādīt individuālu studiju papildprogrammu;
21.8. saņemt informāciju visos jautājumos, kas
saistīti ar viņu studijām Akadēmijā, brīvi paust un aizstāvēt savas domas un
uzskatus, ciktāl tas neierobežo citu personu godu un cieņu;
21.9. vēlēt un tikt ievēlētam studējošo pašpārvaldē,
darboties Akadēmijas visu līmeņu pārstāvniecības un vadības institūcijās;
21.10. veidot biedrības, klubus un citas
organizācijas;
21.11. akreditētās studiju programmās normatīvajos
aktos noteiktā kārtībā pretendēt uz studiju kredītu, studējošo kredītu;
21.12. saņemt stipendiju Ministru kabineta noteiktajā
kārtībā;
21.13. saņemt atvieglojumus braukšanai sabiedriskajos
transportlīdzekļos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā;
21.14. pretendēt uz valsts budžeta finansētajām
brīvajām studiju vietām normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
22. Vispārējais personāls.
Vispārējā personāla uzdevums ir atbilstoši ieņemamajam
amatam un profesionālajai kvalifikācijai palīdzēt Akadēmijas akadēmiskā darba
veikumā un gādāt par tā nodrošinājumu.
23. Akadēmijas vadības, pārstāvības un
lēmējinstitūcijas rūpējas par personāla darba un studiju apstākļiem, veselību
un atpūtu, kā arī dod iespēju paaugstināt kvalifikāciju vai iegūt jaunu
kvalifikāciju.
V. Akadēmijas vadības
institūcijas un lēmējinstitūcijas
24. Akadēmijas vadības, pārstāvības un
lēmējinstitūcijas ir:
- Satversmes sapulce;
- Senāts;
- rektors;
- Revīzijas komisija;
- Akadēmiskā šķīrējtiesa.
25. Satversmes sapulce ir Akadēmijas augstākā
koleģiālā pārstāvības un valdības institūcija un lēmējinstitūcija.
25.1 Satversmes sapulce:
25.1.1. pieņem un groza Akadēmijas Satversmi;
25.1.2. ievēlē un atceļ rektoru;
25.1.3. noklausās rektora pārskatu;
25.1.4. ievēlē Senātu;
25.1.5. ievēlē Revīzijas komisiju un Akadēmiskā
šķīrējtiesu;
25.1.6. apstiprina Satversmes sapulces, Revīzijas
komisijas, Akadēmiskās šķīrējtiesas un Senāta nolikumus;
25.1.7. izskata un izlemj konceptuālus Akadēmijas darbības
un attīstības jautājumus;
25.1.8. izskata iesniegumus par Senāta, rektora,
Akadēmiskās šķīrējtiesas un Revīzijas komisijas pieņemto lēmumu apstrīdēšanu;
25.1.9. ar divu trešdaļu balsu vairākumu atsauc
Satversmes sapulces, Revīzijas komisijas un Akadēmiskās šķīrējtiesas locekļus.
25.2. Satversmes sapulce sastāv no 77 locekļiem (delegātiem).
Satversmes sapulci, aizklāti balsojot, ievēl no ievēlētā akadēmiskā personāla,
no vispārējā personāla un studējošiem šādā sastāvā:
- asociētie
profesori, profesori un pārējais akadēmiskais personāls - 47 delegāti;
- studējošie - 16
delegāti;
- citas darbinieku
grupas - 14 delegāti.
25.3. Satversmes sapulci ne retāk kā reizi divos gados
sasauc rektors vai Senāts. Satversmes ārkārtas sapulci sasauc, ja to pieprasa
Senāts, rektors, ne mazāk kā viena trešdaļa no studējošo vai viena trešdaļa no
struktūrvienību darbinieku skaita.
25.4. Satversmes sapulces delegātu pilnvaru laiks ir 3
gadi no Satversmes sapulces ievēlēšanas dienas. Satversmes sapulces delegāts
zaudē Satversmes sapulces dalībnieka pilnvaras, ja pārtrauc pamatdarba vai
studējošā attiecības ar Akadēmiju. Viņa vietā no attiecīgās personāla grupas,
aizklāti balsojot, tiek ievēlēts cits Satversmes sapulces delegāts.
25.5. Satversmes sapulces lēmumu pieņemšanas kārtība:
- sapulce ir tiesīga pieņemt lēmumus, ja tajā piedalās
ne mazāk kā divas trešdaļas no tās delegātiem;
- lēmumi tiek pieņemti atklāti balsojot ar kvalificētu
klātesošo balsu vairākumu;
- Akadēmijas amatpersonu vēlēšanas notiek, aizklāti
balsojot;
- divas trešdaļas ievēlēto sapulces delegātu balsu
nepieciešams Akadēmijas Satversmes, Akadēmijas Sapulces nolikuma
apstiprināšanai, papildināšanai, grozīšanai vai atcelšanai, rektora, Satversmes
sapulces, Senāta, Revīzijas komisijas un Akadēmiskās šķīrējtiesas locekļu
atsaukšanai.
26. Senāts ir Akadēmijas personāla koleģiāla vadības
institūcija un lēmējinstitūcija, kas apstiprina kārtību un noteikumus, kuri
regulē visas Akadēmijas darbības sfēras.
26.1. Senāts ievēlē:
26.1.1. Senāta priekšsēdētāju, viņa vietnieku un
sekretāru;
26.1.2.
Akadēmijas Goda
doktorus un Goda biedrus;
26.1.3.
Akadēmijas
Padomnieku konventu.
26.2. Senāts apstiprina:
26.2.1. pēc rektora priekšlikuma prorektorus,
institūtu direktorus, direktoru, kā arī struktūrvienību vadītājus;
26.2.2. dekānus, katedru vadītājus pēc attiecīgās
fakultātes Domes priekšlikuma;
26.2.3. apkalpojošo Akadēmijas struktūrvienību
vadītājus;
26.2.4. fakultātes Domē ievēlētos docentus, lektorus,
asistentus;
26.2.5. Akadēmijas struktūrvienību nolikumus;
26.2.6. Akadēmijas dibināto biedrību, iestāžu un
komercsabiedrību statūtus;
26.2.7. nolikumu par akadēmiskajiem amatiem;
26.2.8. Studējošo pašpārvaldes nolikumu;
26.2.9. studējošo uzņemšanas papildu noteikumus un
imatrikulācijas kārtību;
26.2.10. nolikumus par studiju gaitu, pārbaužu
kārtību, kā arī kvalifikācijas piešķiršanas un diplomu izsniegšanas kārtību;
26.2.11. Akadēmijas budžetu un tā līdzekļu
izmantošanu, studiju maksu atbilstoši Akadēmijas budžeta komisijas nolikumā
paredzētajai kārtībai;
26.2.12. Akadēmijas Padomnieku konventa, Studiju
padomes, Zinātnes padomes un Saimniecības padomes nolikumus;
26.2.13. studiju programmas;
26.2.14. paplašinātās nozares Profesoru padomes
sastāvu;
26.2.15. Akadēmijas iekšējās kārtības noteikumus;
26.2.16. revīzijas komisijas pārbaudes rezultātus.
26.3. Senāts lemj:
26.3.1. par fakultāšu, katedru, laboratoriju, filiāļu,
uzņēmumu, iestāžu un citu Akadēmijas struktūrvienību (skolu, centru, dienestu
un citu institūciju) izveidošanu, reorganizāciju vai likvidēšanu;
26.3.2. par Satversmes sapulces sasaukšanu;
26.3.3. par saimnieciskās darbības būtiskiem
jautājumiem.
26.4. Senātu ievēl Satversmes sapulce no Satversmes
sapulces dalībniekiem uz 3 gadiem. Senāta sastāvā ietilpst 30 pārstāvji no
Akadēmijas akadēmiskā personāla, 3 no vispārējā personāla un 8 no studējošiem.
26.5. Akadēmiskā personāla, vispārējā personāla un
studējošo pārstāvjus Senātā vēlē tikai attiecīgas kategorijas personāla
pārstāvji. Studējošo pārstāvjus Senātā deleģē Studējošo pašpārvalde. Senatori
zaudē darbības pilnvaras, ja pārtrauc pamatdarba vai studējošā attiecības ar
Akadēmiju. Viņa vietā no Satversmes dalībnieku attiecīgās personāla grupas,
aizklāti balsojot, tiek ievēlēts cits senators.
26.6. Senāts atbilstīgi Akadēmijas darbības
galvenajiem uzdevumiem veido patstāvīgas komisijas, kas savas kompetences
ietvaros izstrādā priekšlikumus lēmumu projektiem.
26.7. Senāta sēdes vada Senāta priekšsēdētājs.
26.8. Senāta darbību reglamentē nolikums, ko
apstiprina Satversmes sapulce.
26.9. Senāta lēmumu pieņemšanas kārtība:
- Senāts ir lemttiesīgs, ja tajā piedalās vairākums no
senatoriem;
- lēmumus pieņem ar Senāta klātesošo balsu vairākumu,
atklāti balsojot;
- visas personāla vēlēšanas ir aizklātas.
27. Rektors:
27.1. rektors ir Akadēmijas augstākā
amatpersona, kas īsteno Akadēmijas vispārējo administratīvo vadību un bez īpaša
pilnvarojuma pārstāv Akadēmiju;
27.2. rektoru ievēlē Akadēmijas Satversmes
sapulce uz pieciem gadiem, ne vairāk kā divas reizes pēc kārtas;
27.3. kārtējās rektora vēlēšanas Akadēmija
rīko vismaz vienu mēnesi pirms rektora pilnvaru izbeigšanās. Līdz jaunievēlētā
rektora apstiprināšanai Ministru kabinetā rektora pienākumus pilda
iepriekšējais rektors;
27.4. Akadēmijas ievēlēto rektoru apstiprina Ministru
kabinets pēc Akadēmijas dibinātāja ierosinājuma. Rektors amata pienākumus sāk
pildīt pēc apstiprināšanas Ministru kabinetā. Ja rektors netiek apstiprināts,
Akadēmija divu mēnešu laikā atkārtoti organizē rektora vēlēšanas. Ministru
kabinetā neapstiprinātais rektora amata kandidāts atkārtotajās rektora
vēlēšanās nepiedalās;
27.5. Rektoru atceļ no amata Ministru kabinets
pēc Akadēmijas Senāta vai Izglītības un zinātnes ministrijas ierosinājuma, ja
rektora darbībā konstatēti likuma vai citu normatīvo aktu pārkāpumi.
27.6. Rektora kompetence:
27.6.1. atbild par Akadēmijas darbības
atbilstību Akadēmijas Satversmei, Senāta lēmumiem un citiem normatīvajiem
aktiem;
27.6.2. personiski atbild par Akadēmijas
finansiālo darbību, nodrošina Akadēmijai piešķirto valsts budžeta līdzekļu, kā
arī Akadēmijas mantas likumīgu, ekonomisku un mērķtiecīgu izmantojumu, ik gadu
atskaitās Senātam;
27.6.3. atbild par Akadēmijā iegūstamās
izglītības, veikto zinātnisko pētījumu un īstenotās mākslinieciskās jaunrades
kvalitāti;
27.6.4. veicina Akadēmijas personāla attīstību
un nodrošina akadēmiskā personāla un studējošo akadēmisko brīvību;
27.6.5. atbild par Akadēmijas izsniegto
izglītības dokumentu atbilstību izglītības kvalitātei;
27.6.6. iesniedz priekšlikumus par prorektoru,
direktora kandidatūrām Senātam;
27.6.7.
nosaka direktora
kompetenci.
28. Revīzijas komisija:
28.1. Tās sastāvā ir trīs cilvēki, kurus no Akadēmijas
akadēmiskā personāla, vispārējā personāla un pilna laika studējošiem ievēlē
Satversmes sapulce uz 3 gadiem. Revīzijas komisijas sastāvā nedrīkst būt
Akadēmijas administratīvā personāla pārstāvji. Revīzijas komisijai ir tiesības
pārbaudīt Akadēmijas finansiālās un saimnieciskās darbības atbilstību spēkā
esošiem likumiem, citiem normatīvajiem aktiem un Akadēmijas Satversmei.
Revīzijas komisija veic pārbaudi ne retāk kā reizi gadā. Tās sagatavotais
rakstveida ziņojums par pārbaudes rezultātiem iesniedzams Senātā;
28.2. Revīzijas komisijai ir tiesības iepazīties ar
visiem dokumentiem, kas skar Akadēmijas finansiālo un saimniecisko darbību, kā
arī pieprasīt un saņemt paskaidrojumus no amatpersonām;
28.3. Revīzijas komisija revīziju veikšanai var
pieaicināt arī attiecīgus speciālistus.
29. Akadēmiskā šķīrējtiesa:
29.1. tās sastāvā ir trīs cilvēki, divi pārstāvji no
akadēmiskā personāla un viens no studējošajiem, kurus aizklātā balsošanā uz 3
gadiem ievēlē Satversmes sapulce. Studējošo pārstāvjus akadēmiskajā šķīrējtiesā
ievēlē studējošo pašpārvalde. Akadēmiskās šķīrējtiesas sastāvā nedrīkst būt
Akadēmijas administrācijas pārstāvji.
29.2. Akadēmiskā šķīrējtiesa izskata:
29.2.1. studējošo un akadēmiskā personāla iesniegumus
par Akadēmijas Satversmē noteikto akadēmisko brīvību un tiesību ierobežojumiem
vai pārkāpumiem;
29.2.2. strīdus starp Akadēmijas amatpersonām, kā arī
struktūrvienību pārvaldes institūcijām, kas atrodas pakļautības attiecībās.
Akadēmiskās šķīrējtiesas lēmumus, kurus apstiprina Senāts, izpilda
administrācija;
29.2.3. Akadēmiskās šķīrējtiesas locekļi par savu
darbību atbild Satversmes sapulcei; pēc darba devēja iniciatīvas viņus no darba
var atbrīvot tikai ar Satversmes sapulces piekrišanu. Akadēmiskās šķīrējtiesas
nolikumu apstiprina Satversmes sapulce;
29.3. Akadēmijas personāls Akadēmijas izdotos
administratīvos aktus vai faktisko rīcību var apstrīdēt Akadēmijas akadēmiskajā
šķīrējtiesā. Akadēmijas akadēmiskās šķīrējtiesas lēmumu var pārsūdzēt tiesā
Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
30. Koleģiālās vadības
lēmējinstitūcijas:
30.1. Zinātnes padome:
30.1.1. Zinātnes padome pārzina zinātniskās
pētniecības darbu, risina zinātnisko kadru sagatavošanas un kvalifikācijas
jautājumus, kā arī saskaņo zinātnisko darbību ar Latvijas zinātnes attīstības
prioritātēm. Tā darbojas zinātņu prorektora vadībā un tās sastāvā ietilpst fakultāšu
dekāni, vadošie pētnieki;
30.1.2. zinātniskās pētniecības darbs
Akadēmijā notiek saskaņā ar Zinātniskās darbības likumu, Akadēmijas Satversmi
un Akadēmijas Senāta lēmumiem;
30.1.3. Zinātnes padomes pienākums ir
sadarbībā ar Akadēmijas administrāciju rast iespēju publicēt Akadēmijas
akadēmiskā personāla pētījumus Akadēmijas zinātnisko rakstu krājumos.
30.2.Studiju padome:
Studiju padome pārzina studiju organizācijas un
koordinācijas jautājumus. Tā darbojas studiju prorektora vadībā, un tās sastāvā
ietilpst programmu direktori, fakultāšu dekāni vai personas, kas fakultātē
kārto studiju jautājumus, kā arī citi ar šī darba organizāciju saistīti
speciālisti un studējošo pārstāvji.
30.3. Saimniecības padome:
30.3.1. Akadēmijas saimniecisko darbību pārzina
Saimniecības padome, kuras sastāvā ietilpst direktors, fakultāšu pārvaldes un
saimniecības vadošo darbinieku pārstāvji, Senāta pārstāvji un speciālisti. Saimniecības
padomi vada direktors;
30.3.2. Lemjot jautājumus par konkrētām
struktūrvienībām vai studējošajiem, padomē piedalās attiecīgo struktūrvienību
vadītāji vai viņu vietnieki, kā arī Studējošo pašpārvaldes deleģēti pārstāvji,
kuriem ir balss tiesības attiecīgo jautājumu izlemšanā.
30.3.3. Studiju padomes, Zinātnes padomes un
Saimniecības padomes personālsastāvu iesaka prorektori un to sastāvu uz 3
gadiem un nolikumus apstiprina Senāts. Minētās padomes pieņem lēmumus
attiecīgās padomes nolikumā noteiktās kompetences ietvaros ar balsu vairākumu.
Iesniegumus par padomju lēmumu pārsūdzēšanu izskata Senāts.
Viena ceturtdaļa no attiecīgā padomes sēdē
klātesošiem, kā arī attiecīgais prorektors ir tiesīgs pieprasīt jautājuma
izskatīšanu un izlemšanu augstākā vadības institūcijā (arī Senātā).
30.4. Personas, kuras nav Akadēmijas personāla
sastāvā, Akadēmijas izdotos administratīvos aktus vai faktisko rīcību var
apstrīdēt, iesniedzot iesniegumu Akadēmijas rektoram. Rektora pieņemto lēmumu
var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Ja
apstrīdamo administratīvo aktu izdevis vai faktisko rīcību veicis Akadēmijas
rektors, personas, kuras nav Akadēmijas personāla sastāvā, attiecīgo
administratīvo aktu vai faktisko rīcību var apstrīdēt Izglītības un zinātnes
ministrijā. Ministrijas pieņemto lēmumu var pārsūdzēt tiesā Administratīvā
procesa likumā noteiktajā kārtībā.
VI. Studējošo pašpārvalde
31. Akadēmijā studējošiem ir sava pašpārvalde. Tās
sastāvu un ievēlēšanas kārtību nosaka Akadēmijas Senāta apstiprināts nolikums:
31.1. Studējošo pašpārvalde aizstāv un pārstāv
studējošo intereses Akadēmijas lēmējinstitūcijās akadēmiskās, saimnieciskās un
kultūras dzīves jautājumos;
31.2. nosaka kārtību, kādā studējošie tiek ievēlēti
Akadēmijas koleģiālajās institūcijās;
31.3. aizstāv un pārstāv Akadēmijas studējošo
intereses Akadēmijā un citās valsts institūcijās;
31.4. reprezentē studējošos Latvijā un ārvalstīs;
31.5. Studējošo pašpārvaldes augstākā lēmējinstitūcija
Akadēmijā ir Studentu parlaments, kurš darbojas saskaņā ar nolikumu, ko
izstrādā studējošie un apstiprina Senāts. Senāts var atteikt nolikuma
apstiprināšanu tikai tiesisku apsvērumu dēļ.
32. Studentu parlamenta lēmumi pēc to apstiprināšanas
Senātā ir obligāti visiem studējošiem.
33. Studējošo pašpārvaldes pārstāvjiem Akadēmijas
Senātā, fakultātes domē un Satversmes sapulcē ir veto tiesības jautājumos, kas
skar studējošo intereses. Pēc veto piemērošanas jautājumu izskata saskaņošanas
komisija, kuru izveido attiecīgā vadības institūcija pēc paritātes principa.
Saskaņošanas komisijas lēmumu apstiprina attiecīgā vadības institūcija ar klātesošo
divu trešdaļu balsu vairākumu.
34. Akadēmijā studējošo biedrību, klubu un citu
organizāciju līdzdalību Studējošo pašpārvaldē nosaka Studējošo pašpārvaldes
nolikums, kas apspriests un apstiprināts Studentu parlamentā.
35. Studējošo biedrībās, klubos un citās organizācijās
var tikt iekļauti arī nepilna laika studējošie.
36. Akadēmijas vadības institūciju pienākums ir
atbalstīt un sekmēt studentu parlamenta darbību. Studējošo pašpārvaldi no
Akadēmijas budžeta finansē apmērā, kas nav mazāks par vienu divsimto daļu no
Akadēmijas gada budžeta. Šos līdzekļus studējošo pašpārvalde izmanto Satversmes
29. pantā minēto funkciju veikšanai.
37. Studentu parlamenta pārstāvjiem ir tiesības:
37.1. pieprasīt un saņemt informāciju un
paskaidrojumus no Akadēmijas jebkuras struktūrvienības pilnvarotajiem
pārstāvjiem visos jautājumos, kas skar studējošo intereses;
37.2. līdzdarboties visās Akadēmijas
lēmējinstitūcijās;
37.3. piedalīties kā novērotājiem ieskaitēs un
eksāmenos.
VII. Studijas Akadēmijā
38. Akadēmijas dod iespēju iegūt augstāko profesionālo
vai akadēmisko izglītību valsts valodā.
39. Studijas Akadēmijā notiek saskaņā ar Augstskolu
likumā noteiktajā kārtībā izstrādātām, apstiprinātām, licenzētām un akreditētām
studiju programmām. Studiju programmas tiek īstenotas pilna laika un nepilna
laika studijās.
40. Studijas Akadēmijā ir zināšanu un prasmju apguve,
kompetenču un attieksmju pilnveide atbilstoši profesionālo vai akadēmisko
studiju programmai, vai tālākizglītības programmai.
41. Studijas Akadēmijā koordinē Studiju padome.
42. Akadēmija realizē profesionālās, akadēmiskās un
tālākizglītības studiju programmas. Akadēmija var realizēt arī studijas
doktorantūrā.
43. Piektā līmeņa profesionālās kvalifikācijas ieguvei
kopējais pilna laika studiju ilgums nav īsāks par četriem gadiem, izņemot tās
profesionālās studiju programmas, kuras tiek īstenotas pēc zemāka līmeņa
programmas apguves. Profesionālās augstākās izglītības bakalaura grādu piešķir,
ja programmas pilna laika studiju ilgums ir vismaz četri gadi. Profesionālās
augstākās izglītības maģistra grādu piešķir, ja kopējais studiju ilgums ir
vismaz pieci gadi.
Akadēmiskās bakalaura studiju programmas pilna laika studiju ilgums ir
trīs līdz četri gadi, akadēmiskās maģistra programmas pilna laika studiju ilgums
ir viens vai divi gadi ar noteikumu, ka kopējais bakalaura un maģistra studiju
ilgums nav mazāks par pieciem gadiem.
Personas, kas ieguvušas maģistra grādu, ir tiesīgas turpināt studijas
doktorantūrā.
44. Studiju programma nosaka profesionālās kvalifikācijas
vai akadēmiskā grāda iegūšanai izvirzāmās prasības, šīs programmas īstenošanas
mērķi, uzdevumus un plānotos rezultātus, piedāvājamās izglītības saturu (kursu
uzskaitījumu un to raksturojumu). Studiju programmas pieteikumā iekļauj
programmas īstenošanā iesaistītā akadēmiskā un palīgpersonāla raksturojumu,
nepieciešamās materiālās bāzes raksturojumu, studiju programmas īstenošanas
iesaistīto struktūrvienību uzskaitījumu, programmas izmaksas.
45. Studiju programmu apstiprina Senāts pēc fakultātes
Domes un Studiju padomes ieteikuma. Pirms apstiprināšanas tiek organizēta
neatkarīga studiju programmas ekspertīze.
46. Atbildīgais par studiju programmas realizāciju ir
attiecīgās studiju programmas direktors, kuru iesaka Studiju padome un
apstiprina Senāts.
47. Studiju procesa nodrošināšanai Akadēmija izdod
mācību līdzekļus, informatīvus un metodiskus materiālus.
48. Augstākās profesionālās izglītības studijas
beidzas ar valsts pārbaudījumu, kura sastāvdaļa var būt diplomdarba
(diplomprojekta) un bakalaura (maģistra) darba izstrādāšana un aizstāvēšana,
vai arī diplomdarba (diplomprojekta) vai bakalaura (maģistra) darba
izstrādāšana un aizstāvēšana. Akadēmiskajām bakalaura un maģistra studiju
programmām jānoslēdzas ar gala pārbaudījumiem, kuru sastāvdaļa ir bakalaura vai
maģistra darba izstrādāšana un aizstāvēšana.
49. Studiju programmu finansē no valsts budžeta un
fizisko vai juridisko personu līdzekļiem. Studiju programmas slēgšanas gadījumā
Akadēmija finansiāli nodrošina studējošajiem iespēju turpināt izglītības ieguvi
citā Akadēmijas studiju programmā vai citas augstskolas studiju programmā.
50. Studiju programma beidz savu darbību pēc Senāta
lēmuma.
VIII. Akadēmijas
struktūrvienības
51. Akadēmijas struktūru nosaka un struktūrvienības
veido, reorganizē un likvidē Akadēmijas Senāts. Akadēmijas struktūrvienībām nav
juridiskas personas statuss. To uzdevumus, funkcijas un tiesības nosaka
struktūrvienību nolikums, kuru apstiprina Akadēmijas Senāts.
52. Izglītības un zinātniskā darba veikšanai
Akadēmijas var veidot struktūrvienības katedras, profesoru grupas,
fakultātes, nodaļas, filiāles, zinātniskās un mācību laboratorijas, institūtus,
Studiju centrus u. c. Organizatoriskā, saimnieciskā un apkalpojošā darba
veikšanai Akadēmijā ir tiesības veidot citas struktūrvienības.
53. Organizatoriskās struktūrvienības:
53.1. Fakultāte:
53.1.1. fakultāte
ir Akadēmijas organizatoriska struktūrvienība. Tā apvieno noteiktas zinātnes
nozares vai apakšnozares, katedras un laboratorijas, nosaka un koordinē
profesionālās vai akadēmiskās izglītības studiju programmas, kā arī zinātniskās
pētniecības programmas, un nodrošina nepieciešamos apstākļus katedru un citu
struktūrvienību darbībai. Fakultātes darbību nosaka nolikums, ko apstiprina
Senāts;
53.1.2. fakultāti var veidot, ja, apvienojot tās
sastāvā esošo zinātnisko potenciālu, tas atbilst vismaz promocijas padomes
prasībām attiecīgajā zinātnes nozarē vai apakšnozarē. Fakultātes darbību vada
un pārzina fakultātes Dome, dekāns un prodekāns. Dekānu ievēlē fakultātes Dome
uz termiņu, kas nepārsniedz piecus gadus, bet ne vairāk kā divas reizes pēc
kārtas.
53.2. Katedra:
Katedra ir Akadēmijas studiju un pētniecības darba
pamatvienība. Katedras izveido ar Senāta lēmumu pēc fakultātes vai profesoru
grupas priekšlikuma. Katedras darbību nosaka nolikums, ko apstiprina Senāts.
53.3. Laboratorijas:
Laboratorija ir Akadēmijas pētniecības darba
pamatvienība, kas veido un realizē pētniecības darba programmas un veic
pētījumus kādā no zinātnes apakšnozarēm. Laboratorijas izveide un darbība notiek
atbilstoši zinātniskās laboratorijas nolikumam, ko apstiprina Senāts pēc
Zinātnes padomes ierosinājuma.
53.4. Filiāles:
Akadēmija var izveidot filiāles, kurām ir zināma
organizatoriska patstāvība, kuras ir teritoriāli atdalītas no Akadēmijas
atrašanās vietas (atrodas citā valstī vai citā apdzīvotā vietā) un kuras īsteno
Akadēmijas akreditētās studiju programmas.
54. Akadēmijas iekšējās kontroles sistēmas novērtēšanu
veic Audita daļa.
IX. Īpašums, finanses un
saimnieciskā darbība
55. Akadēmijas īpašumā var būt zeme, kustamais,
nekustamais un intelektuālais īpašums, kā arī naudas līdzekļi Latvijā un
ārvalstīs, saskaņā ar Latvijas Republikā spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem.
Akadēmija savu īpašumu pārvalda, izmanto un rīkojas ar to atbilstīgi
Latvijas Republikā spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem un Akadēmijas
Satversmei. Valsts mantu var nodot Akadēmijas valdījumā vai lietošanā ar
Ministru kabineta lēmumu. Akadēmijas valdījumā vai lietošanā nodoto valsts
mantu Akadēmija izmanto tās Satversmē paredzēto mērķu sasniegšanai.
56. Akadēmijas finanšu resursus veido valsts
pamatbudžeta līdzekļi, kā arī citi ienākumi, ko Akadēmija gūst, veicot darbību
Satversmē noteikto mērķu realizācijai. Akadēmijas ienākumus veido:
56.1. valsts finansējums:
- no valsts pamatbudžeta izglītībai,
optimālajam studiju programmu sarakstam un studējošo skaitam atbilstošs bāzes
finansējums;
- studiju maksa, kuru sedz valsts vai kura
tiek saņemta atmaksājamu vai neatmaksājumu kredītu veidā, saskaņā ar Ministru
kabineta noteikumiem par studiju kreditēšanu.
56.2. citi ienākumi, tai skaitā:
- studiju maksa;
- ienākumi no maksas
pakalpojumiem;
- ienākumi no saimnieciskās
darbības, ko Akadēmija gūst, veicot darbību šajā Satversmē noteikto mērķu
realizācijai;
- ziedojumi un dāvinājumi;
- citi LR spēkā esošajos
normatīvajos aktos paredzētie ienākumi.
57. Akadēmijas budžeta izveidošanu, struktūru
un izmantošanu nosaka Senāts saskaņā ar Likumu par budžetu un finanšu
vadību", bet tās budžeta izpildi kontrolē revīzijas komisija. Līdzekļus, kas
piešķirti konkrētu mērķprogrammu un pasākumu finansēšanai, nodod tieši tai
struktūrvienībai, juridiskajai vai fiziskajai personai, kura realizē šo
programmu vai pasākumu.
Akadēmijas atsevišķu struktūrvienību finanšu resursi kā patstāvīga daļa
ietilpst Akadēmijas budžetā.
Akadēmijas personālam pieejamā veidā publicē
Akadēmijas budžeta projektu (ne vēlāk kā divas nedēļas pirms tā apspriešanas
Senātā), Senāta apstiprināto budžetu vai grozījumus tajā, kā arī pārskatu par
tā izpildi. Par budžeta izpildi rektors sniedz ikgadēju pārskatu Senātam un
izglītības un zinātnes ministram.
Studiju maksas apmēru nosaka un periodiski pārskata Akadēmijas Senāts.
Studiju maksas atvieglojumus nosaka Akadēmijas Senāts. Studiju līgumus slēdz,
groza un izbeidz Akadēmijas rektors vai viņa pilnvarota persona.
58. Akadēmijai ir tiesībās Latvijas Republikā un
ārvalstīs:
58.1. atvērt filiāles un pārstāvniecības;
58.2. slēgt līgumus ar juridiskajām un fiziskajām
personām, kā arī veikt citas juridiskas darbības saskaņā ar Augstskolu likumu
un citiem likumiem;
58.3. izsludināt konkursus, iegūt un atsavināt kustamo
un nekustamo īpašumu, mantu un vērtspapīrus saskaņā ar spēkā esošajiem
normatīvajiem aktiem un atbilstoši Akadēmijas darbības mērķim.
X. Akadēmijas
reorganizācija vai likvidācija
59. Lēmumu par Akadēmijas reorganizāciju vai
likvidāciju pieņem Ministru kabinets pēc Izglītības un zinātnes ministra
ierosinājuma. Ministru kabineta rīkojuma projektam pievienojams Augstākās
izglītības padomes atzinums.
XI. Akadēmijas Satversmes pieņemšana
un grozīšanas kārtība
60. Akadēmijas Satversmi pieņem un grozījumus tajā
izdara Satversmes sapulce.
61. Akadēmijas Satversme un grozījumi tajā stājās
spēkā pēc tam, kad tos apstiprinājusi Latvijas Republikas Saeima.
Par Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības
akadēmijas Satversmi
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Atsauce uz
Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas
dokumentu, uzdevumu u.tml. |
Nav attiecināms. |
2. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
2006.gada 6.aprīlī stājās spēkā grozījumi
Augstskolu likumā, kuri papildināja Augstskolu likumu ar pārejas noteikumu
19.punktu, kurš paredz augstskolām nodrošināt savu satversmju atbilstību
Augstskolu likumā noteiktajām prasībām. Līdz ar to, ņemot vērā Augstskolu
likuma 10.panta trešajā daļā noteikto, ka valsts dibināto augstskolu
satversmi un grozījumus tajā pieņem attiecīgās augstskolas satversmes sapulce
un pēc izglītības un zinātnes ministra ieteikuma ar likumu apstiprina Saeima,
ir nepieciešams šis likumprojekts. 2007.gada
25.jūnija Rīgas Pedagoģijas un izglītības
vadības augstskolas Satversmes sapulcē tika pieņemts lēmums par Rīgas
Pedagoģijas un izglītības vadības augstskolas (turpmāk RPIVA) statusa un
nosaukuma maiņu uz Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības akadēmija, kā arī
vienlaicīgi Satversmes Sapulcē tika pieņemta jaunā Rīgas Pedagoģijas un
izglītības vadības akadēmijas Satversme. Lēmums par RPIVA statusa un nosaukuma maiņu tika
pieņemts atbilstoši 27.06.2005. RPIVA Senāta
apstiprinātajam RPIVA stratēģiskās
attīstības plānam 2005.2015.gadam, paredzot attīstīt RPIVA kā
akadēmisku un profesionālu augstskolu, kas piedāvā un nodrošina kvalitatīvu
mūžizglītību visā Latvijā. RPIVA akadēmiskajos
amatos ievēlēto personu ar doktora zinātnisko grādu skaits pārsniedz
trīsdesmit procentus, tātad Augstskolu likuma 3.panta pirmajā daļā noteiktais
kritērijs par akadēmijā akadēmiskajos amatos ievēlētajām personām ir
izpildīts. Ir palielinājies RPIVA īstenoto bakalaura un maģistra studiju
programmu skaits un izveidota doktorantūras studiju programma. RPIVA ir
nodibinājusi 5 zinātniskās institūcijas, 4 no kurām ir reģistrētas Zinātnisko
institūciju reģistrā, kā arī piedalās nozīmīgos starptautiskos
zinātniskos pētījumos un starptautisku zinātnisko konferenču organizēšanā. |
3. Normatīvā
akta projekta būtība |
Ar šo likumprojektu tiek apstiprināta Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības akadēmijas (turpmāk Akadēmijas) Satversme. Satversme nosaka Akadēmijas darbības pamatvirzienus un uzdevumus, juridisko statusu tiek noteikts, ka tā ir atvasināta publiska persona. Akadēmija ir autonoma izglītības un zinātnes institūcija ar pašpārvaldes tiesībām. Satversme nosaka akadēmijas personāla (akadēmiskā personāla, vispārējā personāla un studējošo) sastāvu un tiesības, pašpārvaldes un struktūrvienības, nosakot, ka tās pārstāvības un vadības institūcijas un galvenās lēmējinstitūcijas ir: Satversmes sapulce, Senāts, Rektors, Revīzijas komisija un Akadēmiskā šķīrējtiesa, kā arī nosaka to struktūru un kompetenci. Tāpat tiek noteikts arī Akadēmijas īpašums, budžets un saimnieciskā darbība, Satversmes pieņemšanas un grozījumu izdarīšanas kārtība, kā arī Akadēmijas reorganizācijas vai likvidācijas kārtība. |
4. Cita informācija |
Citas informācijas nav. |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Vispārēja
ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Nav attiecināms. |
2. Ekonomiskā
ietekme: 2.1.
makroekonomiskā vide; 2.2. preču un
pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un
importa apjoms; 2.5. konkurences
apstākļi; 2.6. jauninājumi un
pētījumi; 2.7. augstāka
resursu izmantošanas efektivitāte |
Nav
attiecināms. |
3. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu komersantiem,
pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām |
Nav
attiecināms. |
4. Ietekme uz
administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Nav attiecināms. |
5. Sociālā
ietekme: 5.1. sociālās
situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Nav
attiecināms. |
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu
lietošana; 6.2. ietekme uz
piesārņojošo vielu em
isiju vidē; 6.3. darbības
radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu
produktu ražošana; 6.5. ietekme uz
īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.5. ietekme uz
īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.6. cita veida piesārņojuma emisija vidē |
Nav attiecināms. |
7. Cita ietekme |
Citas informācijas nav. |
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||
|
(tūkst. latu) |
|||
Rādītāji |
n-tais gads |
Turpmākie trīs gadi |
||
n+1
n+2 n+3 |
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. Izmaiņas budžeta
ieņēmumos: 1.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi
pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais
budžets; 1.3. pašvaldību
budžets |
Nav attieci-nāms |
Nav attieci-nāms |
Nav attieci-nāms |
Nav attiecināms |
2. Izmaiņas budžeta
izdevumos: 2.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu
ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 2.2. speciālais
budžets; 2.3. pašvaldību budžets |
Nav attieci-nāms |
Nav attieci-nāms |
Nav attieci-nāms |
Nav attiecināms |
3. Finansiālā
ietekme: 3.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu
ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 3.2. speciālais
budžets; 3.3. pašvaldību budžets |
Nav attieci-nāms |
Nav attieci-nāms |
Nav attieci-nāms |
Nav attiecināms |
4. Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Nav attieci-nāms |
Nav attieci-nāms |
Nav attieci-nāms |
Nav attiecināms |
5. Detalizēts
ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un
izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā) |
Nav attiecināms.
|
|||
6. Cita
informācija |
Citas informācijas nav. |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie
akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir
sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par
tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana
ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) - norāda to izdošanas mērķi un
galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus
izstrādāt |
Papildus normatīvie
akti nav jāizdod. |
2. Cita informācija |
Citas
informācijas nav. |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
1. Saistības pret
Eiropas Savienību |
Nav attiecināms. |
2. Saistības pret
citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām |
Nav attiecināms. |
3. Saistības, kas izriet
no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem
līgumiem |
Nav attiecināms. |
4. Atbilstības
izvērtējums 1.tabula |
||
Attiecīgo Eiropas
Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums,
direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un
numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Nav attiecināms. |
|
2.tabula |
||
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta
Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību pantu, daļu, punktu,
apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā
akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas
vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
Nav attiecināms.
|
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
5. Saistības sniegt
paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem,
kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta
sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem |
Nav attiecināms. |
|
6. Cita informācija |
Citas informācijas nav. |
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām
pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām
iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas ir
notikušas ar Augstākās izglītības padomi un Latvijas Studentu apvienību. |
2. Kāda ir šo
pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto
institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi,
mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Augstākās
izglītības padome un Latvijas Studentu apvienība kopumā atbalsta
likumprojektu. |
3. Kāds
konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Sabiedrības
informēšanas pasākumi netika veikti. |
4. Konsultācijas ar
ekspertiem |
Konsultācijas ar
ekspertiem netika veiktas. |
5. Cita informācija |
Citas informācijas nav. |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses vai tiek
radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Jaunas institūcijas netiek radītas. Rektors atbild par augstskolas darbības atbilstību tās satversmei saskaņā ar Augstskolu likuma 171 . panta 1.punktu. |
2. Kā sabiedrība
tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likumprojekts tiks
publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis un būs pieejams Normatīvo aktu
informācijas sistēmā (NAIS) un datu bāzē www.likumi.lv. |
3. Kā indivīds var
aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Rīgas Pedagoģijas
un izglītības vadības akadēmijas izdotos administratīvos aktus vai faktisko rīcību
augstskolas personāls var apstrīdēt akadēmiskajā šķīrējtiesā, bet akadēmiskās
šķīrējtiesas lēmumus var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā
noteiktajā kārtībā. |
4. Cita informācija |
Citas informācijas nav. |
Izglītības un zinātnes ministre T.Koķe
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītājs |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
M.Gruškevics |
E.Martinsons |
S.Obodova |
G.Rēvalde |
09.01.09 12:57
1173
K.Bajāre
67047898, kintija.bajare@izm.gov.lv
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.17 |
2009.gada 10.martā |
22.§
Likumprojekts "Par Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības akadēmijas Satversmi"
TA-261
___________________________________________________________
(T.Koķe, I.Godmanis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
Valsts kancelejai
sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
2. Noteikt, ka atbildīgā
par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir izglītības un zinātnes ministre.
Ministru prezidents |
|
I.Godmanis |
|
||
Valsts kancelejas
direktore |
|
G.Veismane |
|
2009-MK-PROT-17-1003-#22.doc
1