Rīgā
12.03.2009. Nr.90/TA-2385
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Nekustamā īpašuma valsts kadastra likumā". Likumprojektu izstrādāja Tieslietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Kveska 67038600, agnese.kveska@vzd.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 12 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 10 lpp.
3. Ministru kabineta 2009.gada 10.marta sēdes
protokola Nr.17 12.§ izraksts uz 3 lp.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Grozījumi Nekustamā
īpašuma valsts kadastra likumā
Izdarīt
Nekustamā īpašuma valsts kadastra likumā (Latvijas Republikas Saeimas un
Ministru Kabineta Ziņotājs, 2006, 1.nr.) šādus grozījumus:
1. 1.pantā:
izteikt 8.punktu šādā redakcijā:
"8) kadastrālā
uzmērīšana zemes vienības, zemes vienības daļas robežu, būves,
telpu grupas kontūras noteikšana, raksturojošo datu iegūšana apvidū un
kadastrālās uzmērīšanas dokumentu sagatavošana;";
papildināt pantu ar 13. un 14.punktu šādā redakcijā:
"13) jaunbūve
būve līdz tās nodošanai ekspluatācijā, kurai atbilstoši būvniecības normatīvo
aktu prasībām izbūvēts vismaz nulles cikls;
14) nekustamā īpašuma nosaukums ar pašvaldības lēmumu nekustamajam
īpašumam lauku apvidos piešķirts rekvizīts, kas nav adrese."
2. Papildināt 3.panta trešās daļas pirmo teikumu aiz
vārdiem "valsts informācijas sistēma" ar vārdiem "kas satur
oficiālus kadastra datus".
3. 4.pantā:
aizstāt pirmajā teikumā
vārdus "saglabājot
vēsturiskos datus" ar vārdiem "saglabājot
iepriekš reģistrētos (vēsturiskos)
datus";
papildināt pantu ar otro
daļu šādā redakcijā:
"(2) Kadastra
telpiskie dati ir kadastra karte un kadastra objekta kadastrālās uzmērīšanas
telpiskie dati."
4. 5.pantā:
aizstāt otrajā daļā vārdus "aktuālajiem kadastra
datiem" ar vārdiem "dokumentiem, uz kuru pamata kadastra dati reģistrēti vai aktualizēti";
izteikt ceturto daļu šādā redakcijā:
5. Izteikt 7.panta trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Šā likuma izpratnē par tiesisko
valdītāju atzīstama persona, kas tiesiski ieguvusi nekustamo īpašumu, kurš nav
ierakstīts zemesgrāmatā, izņemot šā panta otrajā daļā minētos gadījumus. Par Kadastra informācijas sistēmā
nereģistrētas būves tiesisko valdītāju ir uzskatāms zemes īpašnieks, kuram ir
tiesības iegūt īpašumā būvi, pamatojoties uz likuma "Par atjaunotā
Latvijas Republikas 1937.gada Civillikuma ievada, mantojuma tiesību un lietu
tiesību daļas spēkā stāšanās laiku un kārtību" 14.panta ceturto daļu."
6. Izteikt 9.panta pirmās daļas pirmo teikumu
šādā redakcijā:
"Zemes vienībai un zemes vienības daļai vai
plānotai zemes vienībai un zemes vienības daļai nosaka nekustamā īpašuma
lietošanas mērķi un lietošanas mērķim piekrītošo zemes platību."
7. 11.pantā:
izteikt pirmo daļu šādā
redakcijā:
"(1) Nekustamā
īpašuma objektu nosaka nekustamajam īpašumam, kas ierakstīts zemesgrāmatā. Sadala vai apvieno tikai zemesgrāmatā
ierakstītu nekustamo īpašumu. Nekustamā īpašuma objektu nosaka vai
nekustamo īpašumu veido, ja
darījuma rezultātā radušās izmaiņas nekustamā īpašuma sastāvā ir ierakstītas
zemesgrāmatā.";
izteikt trešo daļu šādā
redakcijā:
"(3) Ja darījuma
priekšmets ir kadastra objekta daļa, tā ir formējama atbilstoši šā likuma
prasībām, izņemot domājamo daļu."
8. Izteikt 12. un 13.pantu šādā redakcijā:
"12.pants. Kadastra objekta formēšanu veic Valsts zemes
dienests, izņemot kadastra objekta formēšanas ierosināšanu, kā arī zemes
vienības un zemes vienības daļas kadastrālo uzmērīšanu.
13.pants. (1) Nekustamā īpašuma īpašniekam vai, ja tāda
nav, tiesiskajam valdītājam, vai, ja tāda nav, lietotājam vai kadastra
subjektam ir pienākums triju mēnešu laikā ierosināt būves noteikšanu, ja
nekustamajā īpašumā ir Kadastra informācijas sistēmā nereģistrēta būve vai Kadastra informācijas sistēmā ir reģistrēta
dabā neesoša būve.
(2) Ja kadastrālajā uzmērīšanā
konstatēta Kadastra informācijas sistēmā nereģistrēta būve vai Kadastra
informācijas sistēmā reģistrēta dabā neesoša būve, Valsts zemes dienests
informē nekustamā īpašuma īpašnieku vai, ja tāda nav, tiesisko valdītāju,
vai, ja tāda nav, lietotāju vai kadastra
subjektu par šajā
likumā noteikto pienākumu triju mēnešu laikā ierosināt Kadastra informācijas
sistēmā nereģistrētās būves noteikšanu, tai skaitā ieraksta par dabā neesošas
būves dzēšanu no Kadastra informācijas sistēmas. Ja triju mēnešu laikā no
paziņojuma saņemšanas dienas minētās darbības nav veiktas, Valsts zemes dienests informē par
to pašvaldību, un pašvaldībai ir tiesības ierosināt būves noteikšanu.
(3) Ja
pašvaldība būvniecības procesa uzraudzības ietvaros konstatē Kadastra
informācijas sistēmā nereģistrētu būvi vai reģistrētu, bet dabā neesošu būvi,
par to sastāda aktu. Aktā norāda uz šajā likumā noteikto pienākumu triju mēnešu
laikā ierosināt Kadastra informācijas sistēmā nereģistrētās būves noteikšanu,
tai skaitā ieraksta par dabā neesošas būves dzēšanu no Kadastra informācijas
sistēmas. Akta pielikumā var pievienot fotogrāfijas vai citus materiālus. Apliecinātu
akta kopiju nosūta īpašuma īpašniekam vai, ja tāda nav, tiesiskajam
valdītājam, vai, ja tāda nav, lietotājam vai kadastra subjektam, kā arī Valsts zemes dienestam. Nekustamā
īpašuma īpašniekam vai, ja tād
a nav, tiesiskajam valdītājam, vai, ja tāda
nav, lietotājam vai kadastra subjektam ir pienākums triju mēnešu laikā no
akta saņemšanas dienas (uzskatot, ka adresāts aktu ir saņēmis septītajā dienā
pēc sūtījuma nodošanas pastā) ierosināt būves noteikšanu, tai skaitā ieraksta
par dabā neesošas būves dzēšanu no Kadastra informācijas sistēmas. Ja triju
mēnešu laikā no paziņojuma saņemšanas dienas minētās darbības nav veiktas,
Valsts zemes dienests informē par to pašvaldību, un pašvaldībai ir tiesības
ierosināt būves noteikšanu.
(4) Kadastra subjektam
ir pienākums triju mēnešu laikā ierosināt kadastra objekta kadastra datu
aktualizāciju Kadastra informācijas sistēmā, ja:
1) mainīts nekustamā
īpašuma sastāvs, tajā skaitā uzbūvēta jauna būve vai konstatēta dabā neesoša
būve;
2) mainīts kāds no
šādiem nekustamā īpašuma objektu raksturojošiem datiem zemes vienības robeža
un platība, zemes lietošanas veids un platība, nekustamā īpašuma objekta
apgrūtinājums vai tam piekritīgā platība, būves vai telpu grupas lietošanas
veids;
3) būve
vai telpu grupa ir pārbūvēta (rekonstruēta vai renovēta);
4) valsts vai pašvaldības nekustamais īpašums vai
tā daļa ir nodota lietošanā;
5) iznomāts valsts vai pašvaldības nekustamais
īpašums vai tā daļa.
(5) Pieprasot kadastra izziņu iesniegšanai
zemesgrāmatu nodaļā, kadastra subjekts apliecina, ka ir vai nav mainīts
nekustamā īpašuma sastāvs vai šā panta
otrajā daļā minētie nekustamā īpašuma objektu raksturojošie dati.
(6) Par šajā pantā minēto pienākumu
nepildīšanu likumā paredzētajā termiņā nekustamā īpašuma īpašnieks vai, ja tāda
nav, tiesiskais valdītājs, vai, ja tāda nav, lietotājs vai kadastra
subjekts ir atbildīgs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā."
9. Izslēgt 14.pantu.
10. 18.pantā:
izslēgt 2.punktu;
izslēgt 4.punktu.
11. 19.pantā:
papildināt panta ievaddaļu aiz vārda "atbilstoši"
ar vārdiem "normatīvo aktu un";
izteikt 3.punktu šādā redakcijā:
"3) pievienot vienu vai vairākas telpas
blakus esošai telpu grupai, neveidojot jaunu telpu grupu, ja telpas atrodas
vienā būvē un telpu norobežojošās plaknes (sienas vai pārsegumi) savstarpēji
robežojas horizontālā vai vertikālā plaknē;".
12. Izteikt 21.panta 1.punktu šādā redakcijā:
"1) apvienošanas rezultātā reģistrētu
nekustamā īpašuma objektu pievieno citam reģistrētam nekustamā īpašuma objektam
(vienlaikus maina apvienotā reģistrētā nekustamā īpašuma objekta ārējo kontūru
vai apjomu) un aktualizē datus Kadastra informācijas sistēmā;".
13. Izteikt 22.pantu šādā redakcijā:
"22.pants. Lai nodrošinātu nekustamā īpašuma objekta
noteikšanu, Ministru kabinets nosaka:
1) dokumentus, kādus šā likuma 24.panta pirmajā,
otrajā un 2.1 daļā minētās personas iesniedz Valsts zemes
dienestā, lai uzsāktu nekustamā īpašuma objekta vai zemes vienības daļas
noteikšanas procesu;
2) Valsts zemes dienesta rīcībā esošo dokumentu
izmantošanu;
3) nekustamā īpašuma objekta un zemes vienības
daļas (tai skaitā valsts noslēpuma statusam atbilstošas būves un Kadastra
informācijas sistēmā nereģistrētas būves, kuras noteikšanu ierosinājusi
pašvaldība) kadastrālās uzmērīšanas kārtību, raksturojošos datus, mērījumu
precizitāti, mērījumu pieļaujamo nesaisti, kadastrālās uzmērīšanas dokumentu
saturu, kā arī saskaņošanas kārtību un apjomu;
4) nekustamā īpašuma objekta apgrūtinājuma robežu
iezīmēšanas un platības aprēķināšanas kārtību zemes kadastrālās uzmērīšanas
dokumentos;
5) nekustamā īpašuma lietu un citu kadastra
dokumentu glabāšanas kārtību;
6) būves kadastrālās uzmērīšanas termiņu un termiņu,
kādā zemes un būvju kadastrālās uzmērīšanas dokumentus iesniedz reģistrācijai
Kadastra informācijas sistēmā."
14. 24.pantā:
izslēgt pirmās daļas otro punktu;
izteikt pirmās daļas 3.punktu šādā redakcijā:
"3) valsts institūcija un vietējā pašvaldība par
tai piekrītošo vai uz 1940.gada 21.jūliju piederošo zemi vai vietējā pašvaldība
par zemi zemes reformas pabeigšanai;";
izslēgt pirmās daļas 6.punktu;
papildināt pirmo daļu ar 7.punktu šādā redakcijā:
"7) zemes īpašnieks, kura īpašuma tiesības
ir ierakstītas zemesgrāmatā, par Kadastra informācijas sistēmā nereģistrētu
būvi, kas atrodas uz viņa zemes.";
papildināt pantu ar 2.1 daļu
šādā redakcijā:
"(21) Vietējai
pašvaldībai, ja tā nav kadastra subjekts, ir tiesības ierosināt nekustamā
īpašuma objekta noteikšanu nekustamā īpašuma nodokļa administrēšanai un
būvniecības procesa uzraudzībai."
15. Izslēgt 25.pantu.
16. Izteikt 26. un 27.pantu šādā redakcijā:
"26.pants. (1) Veicot zemes vienības vai zemes vienības daļas kadastrālo
uzmērīšanu:
1) apvidū ierīko
detālplānojumā vai zemes ierīcības projektā iezīmētās nekustamā īpašuma objekta
vai zemes robežu plānā plānotās zemes vienības daļas robežas;
2) Latvijas ģeodēzisko koordinātu sistēmā
LKS-92 uzmēra zemes vienības un zemes vienības daļas robežas, sagatavo
kadastrālās uzmērīšanas dokumentus, aprēķina zemes vienību un zemes vienības
daļu raksturojošos datus un zemes vienības zemes robežu plānu saskaņo ar vietējām
pašvaldībām un normatīvajos aktos noteiktajām institūcijām;
3) zemes kadastrālās uzmērīšanas dokumentos
attēlo nekustamā īpašuma objekta apgrūtinājumu robežas un apgrūtinājumus
raksturojošos datus.
(2) Detālplānojums vai zemes ierīcības projekts
nav nepieciešams, ja veic atkārtotu kadastrālo uzmērīšanu zemes vienībai vai
kadastrāli uzmēra zemes vienības daļu. Zemes ierīcības projekts nav
nepieciešams, ja apvieno divas vai vairākas kadastrāli uzmērītas zemes vienības
un pašvaldība nav noteikusi, ka ir nepieciešama nekustamā īpašuma objektu
apgrūtinājumu aktualizācija.
(3) Veicot būves un telpu grupas kadastrālo
uzmērīšanu, uzmēra būves un telpu grupas ārējo kontūru, piesaistot to Latvijas
ģeodēzisko koordinātu sistēmai LKS-92, sagatavo kadastrālās uzmērīšanas
dokumentus, aprēķina būvi un telpu grupu raksturojošos datus.
(4) Normatīvajos aktos
noteiktajos gadījumos var veikt arī atsevišķas kadastrālās uzmērīšanas
darbības.
(5) Baltijas jūras un Rīgas jūras līča piekrastes
joslas ierakstīšanai zemesgrāmatā kadastrālo uzmērīšanu neveic. Zemes vienību
noteikšanas kārtību Baltijas jūras un Rīgas jūras līča piekrastes joslā tās
principus, procedūru un kompetences sadalījumu, kā arī procedūrā ietverto
darbību finansēšanas kārtību no valsts budžeta līdzekļiem nosaka Ministru
kabinets.
27.pants. Kadastra informācijas sistēmā reģistrētas,
ar robežzīmēm apvidū nostiprinātas zemes vienības platība, kas apvidū noteikta
ar grafiskām metodēm, var atšķirties no kadastrālajā uzmērīšanā noteiktās
platības, ja uzmērīti vieni un tie paši robežpunkti. Šajā gadījumā kadastrālās
uzmērīšanas dokumentos un Kadastra informācijas sistēmā aktualizē datus
atbilstoši kadastrālajā uzmērīšanā noteiktajai platībai."
17. Papildināt likumu ar 31.1 pantu
šādā redakcijā:
"31.1 pants. Nekustamā
īpašuma īpašniekam vai, ja tāda nav, tiesiskajam valdītājam, vai, ja tāda
nav, lietotājam vai kadastra subjektam ir pienākums pēc tās personas uzaicinājuma,
kura veic zemes, būves vai telpu grupas kadastrālo uzmērīšanu, nodrošināt
piekļuvi uzmērāmajam nekustamā īpašuma objektam vai zemes vienības daļai."
18. Izteikt 32.panta pirmo daļu šādā
redakcijā:
"(1) Nekustamo īpašumu veido un tā sastāvu
groza normatīvajos aktos noteiktajā
kārtībā, pamatojoties uz kadastra subjekta iesniegumu."
19. 33.pantā:
izteikt 4.punktu šādā redakcijā:
"4) grozot
reģistrēta nekustamā īpašuma sastāvu, no tā atdalot nekustamā īpašuma objektu;";
papildināt
pantu ar 5.punktu šādā redakcijā:
"5) grozot reģistrēta nekustamā īpašuma
sastāvu, tam pievienojot nekustamā īpašuma objektu."
20. Izteikt
36.panta pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Ierakstu par nekustamo īpašumu Kadastra
informācijas sistēmā dzēš, saglabājot informāciju par nekustamā īpašuma
objektu, ja ir saņemta informācija par nekustamā īpašuma dzēšanu no valsts
vienotās datorizētās zemesgrāmatas. Ierakstu par nekustamā īpašuma objektu dzēš
šā likuma 21.pantā noteiktajos gadījumos."
21. Izslēgt 39.panta pirmajā daļā vārdus "vai
arī kadastra subjekts".
22. Papildināt likumu ar 39.1 pantu
šādā redakcijā:
"39.1 pants.
Kadastra informācijas sistēmā nereģistrētu būvi, kas noteikta atbilstoši šā
likuma 24.panta pirmās daļas 7.punktam un 2.1 daļai,
pamatojoties uz likuma "Par atjaunotā Latvijas Republikas 1937.gada
Civillikuma ievada, mantojuma tiesību un lietu tiesību daļas spēkā stāšanās
laiku un kārtību" 14.panta ceturto daļu, Kadastra informācijas sistēmā
reģistrē kā zemes īpašnieka tiesiskajā valdījumā esošu būvi."
23. Aizstāt 41.panta otrajā daļā vārdus "pieļaujamās
nesaistes robežās" ar vārdiem "atbilstoši kadastrālās uzmērīšanas dokumentiem normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā".
24. Izslēgt 43.panta pirmās daļas 3.punktu.
25. Izteikt 45.pantu šādā redakcijā:
"45.pants.
Pazīmju klasifikāciju nekustamajam īpašumam, ko neapliek ar nekustamā īpašuma
nodokli vai kam piemēro nodokļa atvieglojumus vai nodokļa atlaidi saskaņā ar
likumu "Par nekustamā īpašuma nodokli" vai citiem normatīvajiem
aktiem, kā arī tam nekustamajam īpašumam, ko neņem vērā, nosakot nekustamā
īpašuma nodokļa ieņēmumu prognozi, nosaka Ministru kabinets."
26. Izslēgt 51.pantā vārdus "saskaņā ar šā
likuma 20.panta 2.punktu".
27. 53.pantā:
aizstāt 1.punktā vārdus "objekta noteikšanas"
ar vārdu "veidošanas";
papildināt "b" apakšpunktu aiz vārda "nosaukumu"
ar vārdiem "ja pašvaldība tādu ir piešķīrusi".
28. Izteikt 55.panta otro
un trešo daļu šādā redakcijā:
"(2) Valsts zemes
dienests pieņem lēmumu atlikt kadastra objekta vai kadastra datu reģistrāciju
vai kadastra datu aktualizāciju uz laiku līdz vienam mēnesim, ja personas
iesniegtie vai uzrādītie dokumenti satur ziņas, kas ir pretrunā ar citā valsts
informācijas sistēmā esošajiem datiem.
(3) Valsts zemes dienests pieņem lēmumu atteikt
kadastra objekta vai kadastra datu reģistrāciju vai kadastra datu aktualizāciju
šādos gadījumos:
1) iesniegtie vai uzrādītie dokumenti nesatur
kadastra objekta vai kadastra datu reģistrācijai vai aktualizācijai
nepieciešamās ziņas;
2) iesniegto vai uzrādīto dokumentu ziņas ir
pretrunā ar Valsts zemes dienesta uzturēto informācijas sistēmu datiem vai
Valsts zemes dienesta arhīva dokumentu ziņām;
3) mēneša laikā no dienas, kad saņemts lēmums par
kadastra objekta vai kadastra datu reģistrācijas vai kadastra datu
aktualizācijas atlikšanu, persona nav iesniegusi dokumentus, kuros novērstas šā
panta otrajā daļā minētās Valsts zemes dienesta konstatētās pretrunas."
29. Izteikt 56.pantu šādā redakcijā:
"56.pants.
Personai ir tiesības iesniegt dokumentus atkārtoti, ja ir novērsti
atteikuma iemesli."
30. Papildināt likumu ar 63.1 pantu
šādā redakcijā:
"63.1 pants.
(1) Sadalot nekustamo īpašumu divos vai vairākos nekustamajos īpašumos,
Kadastra informācijas sistēmā jaunizveidotajiem nekustamajiem īpašumiem piešķir
jaunus kadastra identifikatorus (kadastra numurus), vienlaikus reģistrētajam
(atlikušajam) nekustamajam īpašumam saglabājot tā kadastra numuru.
(2) Sadalot nekustamā īpašuma objektu divos vai
vairākos nekustamā īpašuma objektos, Kadastra informācijas sistēmā tos reģistrē
kā jaunus nekustamā īpašuma objektus, kuriem piešķir jaunus kadastra
identifikatorus (kadastra apzīmējumus). Divus vai vairākus nekustamā īpašuma
objektus apvienojot vienā, Kadastra informācijas sistēmā to reģistrē ar jaunu
kadastra identifikatoru (kadastra apzīmējumu). Iepriekšējo kadastra
identifikatoru pēc nekustamā īpašuma objekta sadalīšanas vai apvienošanas
anulē."
31. 75.pantā:
izslēgt pirmajā daļā vārdus "izņemot šā panta
otrajā daļā noteiktos gadījumus";
izslēgt otro daļu.
32. Izteikt IX nodaļas nosaukumu šādā redakcijā:
"IX nodaļa
Kadastra objekta formēšanas dokumentu, kadastra dokumentu un kadastra
datu glabāšana".
33. Izteikt 83.pantu šādā
redakcijā:
"83.pants. (1) Kadastra dati un nekustamā īpašuma lietas
glabājamas pastāvīgi. Kadastra dokumenti un dati glabājami normatīvajos aktos
noteiktajā kārtībā.
(2) Šā panta pirmajā daļā
minēto datu un dokumentu glabāšanu līdz to nodošanai valsts arhīvā nodrošina
Valsts zemes dienesta arhīvs.
(3) Ja Kadastra
informācijas sistēma tiek reorganizēta vai likvidēta, šā panta pirmajā daļā
minētos datus un dokumentus nodod turpmākai glabāšanai valsts arhīvā
normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā."
34. Izteikt 85.pantu šādā redakcijā:
"85.pants.
(1) Nekustamā īpašuma īpašnieks vai, ja tāda nav, tiesiskais valdītājs,
vai, ja tāda nav, lietotājs ir tiesīgs reizi kalendāra gadā rakstveidā
pieprasīt un bez maksas saņemt aktuālos kadastra datus par savu nekustamo
īpašumu normatīvajos aktos noteiktajā apjomā.
(2) Izmantojot Valsts zemes dienesta uzturētu
identificētai personai tīmeklī pieejamu elektronisko pakalpojumu, kadastra
subjekts var bez maksas elektroniski saņemt aktuālos kadastra teksta datus par
savu nekustamo īpašumu normatīvajos aktos noteiktajā apjomā."
35. Izteikt 86.panta pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Valsts
tiešās pārvaldes iestādēm, Saeimai, Valsts
kontrolei, prokuratūrai, tiesai un citām iestādēm, kurām šādas tiesības ir noteiktas
likumā, to funkciju veikšanai
nepieciešamo kadastra informāciju Valsts zemes dienests sagatavo un izsniedz
standartizētā informācijas apjomā un veidā (arī elektroniskā veidā) bez maksas."
36. Izteikt 87.panta otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Valsts zemes dienests var atteikt
izpildīt kadastra informācijas pieprasījumu, ja nav ievērotas normatīvajos
aktos noteiktās prasības par kadastra informācijas pieprasīšanu."
37. Izslēgt
XI nodaļu.
38. Aizstāt
92.pantā vārdus "ja konstatēta kadastra datu neatbilstība iesniegtajiem
dokumentiem" ar vārdiem "ja konstatēta kadastra datu neatbilstība
dokumentiem, uz kuru pamata kadastra dati reģistrēti vai aktualizēti".
39. Izteikt 93.pantu šādā redakcijā:
"93.pants.
Ja Valsts zemes dienests konstatējis kadastra datu neatbilstību dokumentiem, uz
kuru pamata kadastra dati reģistrēti vai aktualizēti, tas normatīvajos aktos
noteiktajā termiņā izlabo kļūdainos kadastra datus, tos aktualizējot, un sedz
ar to saistītos izdevumus."
40. Izteikt 98.panta 6.punktu šādā redakcijā:
"6) kadastra informācijas sagatavošanu un
izsniegšanu šā likuma 86.pantā minētajām iestādēm to funkciju veikšanai;".
41. Papildināt
likumu ar 99.1 pantu šādā redakcijā:
"99.1 pants. Pašvaldība, ierosinot būves noteikšanu šā likuma 13.pantā
paredzētajā gadījumā, normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā un apmērā maksā par
nekustamā īpašuma objekta noteikšanu. Šādā gadījumā pašvaldība pieņem lēmumu
par to, ka nekustamā īpašuma īpašnieks vai, ja tāda nav, tiesiskais valdītājs,
vai, ja tāda nav, lietotājs triju mēnešu laikā atmaksā tai būves noteikšanas
izmaksas. Pašvaldības lēmuma pārsūdzēšana neaptur lēmuma darbību.
Ja lēmums netiek pildīts
labprātīgi, lēmuma piespiedu izpilde notiek Administratīvā procesa likumā
noteiktajā kārtībā."
42. Svītrot pārejas noteikumu 4.punktu.
43. Izteikt pārejas noteikumu 5.punktu šādā
redakcijā:
"5. Līdz zemes reformas pabeigšanai zemes
ierīcības projektus zemes reformas ietvaros izstrādā un apstiprina saskaņā ar
likumu "Par zemes reformu Latvijas Republikas lauku apvidos", likumu "Par
zemes reformu Latvijas Republikas pilsētās", Zemes ierīcības likuma pārejas
noteikumu 1.punktu un Ministru Padomes 1991.gada 25.novembra lēmumu Nr.322 "Par
Nolikumu par lauku apvidu zemi"."
44. Aizstāt pārejas noteikumu 7.punktā vārdus "normatīvajos
aktos noteiktajā kārtībā" ar vārdiem "normatīvajos aktos un šā likuma
pārejas noteikumu 7.1, 7.2 , 7.3, 7.4 un 7.5 punktā noteiktajā
kārtībā".
45. Papildināt pārejas noteikumus ar 7.1, 7.2,
7.3, 7.4 un 7.5
punktu šādā redakcijā:
"7.1 Kadastra informācijas sistēmā:
1) personai reģistrētam nekustamajam īpašumam
maksātnespējas atzīmi ieraksta vai dzēš, pamatojoties uz maksātnespējas procesa
administratora pieteikumu, piedziņas atzīmi , pamatojoties uz zvērināta tiesu
izpildītāja pieprasījumu, prasības nodrošināšanas atzīmi (aizlieguma,
apgrūtinājuma un ķīlas atzīmi) , pamatojoties uz nodokļu administrācijas
lēmumu, procesa virzītāja lēmumu par aresta uzlikšanu mantai vai tiesas
nolēmumu, bet dzīvoklim, mākslinieka darbnīcai un neapdzīvojamai telpai līdz
dzīvojamās mājas privatizācijai, kā arī kooperatīvajam dzīvoklim ieraksta vai
dzēš arī līgumā vai testamentā noteiktos īpašuma tiesību aprobežojumus atzīmes
veidā (atzīmi par laulātā atsevišķu mantu, visas mantas šķirtību vai visas
mantas kopību) un ķīlas tiesību (hipotēku), ja:
a) nekustamais īpašums nav ierakstīts zemesgrāmatā,
b) pēc nekustamā īpašuma ierakstīšanas zemesgrāmatā
kopīpašnieks nav nostiprinājis savas īpašuma tiesības (izņemot īpašuma tiesību
pārejas gadījumus);
2) reģistrējot darījumu ar dzīvokli, mākslinieka
darbnīcu un neapdzīvojamo telpu līdz dzīvojamās mājas privatizācijai, kā arī ar
kooperatīvo dzīvokli, kadastra subjekts fiziska persona iesniedz Valsts
zemes dienestā rakstisku iesniegumu, kurā norāda, vai tas atrodas laulībā, un
norāda Kadastra informācijas sistēmā reģistrējamos līgumā noteiktos īpašuma
tiesību aprobežojumus. Iesniegumam pievieno notāra vai bāriņtiesas
(pagasttiesas) apliecinātu laulātā piekrišanu darījuma veikšanai, ja starp
laulātajiem pastāv laulāto līgumiskās mantiskās attiecības visas laulāto
mantas kopība vai likumiskās mantiskās attiecības un ja nekustamais īpašums
nav uzskatāms par laulātā atsevišķu mantu, kā arī noslēgto līgumu vai tā
atvasinājumu. Valsts zemes dienests pārbauda iesniegumā norādīto informāciju
laulāto mantisko attiecību reģistrā un, pamatojoties uz personas iesniegumu un
noslēgto līgumu, Kadastra informācijas sistēmā reģistrē līgumā noteiktos
īpašuma tiesību aprobežojumus.
7.2 Ierakstīta
ķīlas tiesība (hipotēka) dzīvoklim, mākslinieka darbnīcai un neapdzīvojamai
telpai līdz dzīvojamās mājas privatizācijai, kā arī kooperatīvajam dzīvoklim
atļauj īpašuma tiesību labprātīgu pārreģistrāciju, izņemot, ja pastāv
nosacījums, ka labprātīgai pārreģistrācijai nepieciešama ķīlas ņēmēja
piekrišana. Šādā gadījumā labprātīga pārreģistrācija ir atļauta ar ķīlas ņēmēja
rakstisku piekrišanu.
7.3 Ja
Kadastra informācijas sistēmā personai reģistrētam nekustamajam īpašumam
ierakstīta atzīme, tai līdz īpašuma tiesību nostiprināšanai zemesgrāmatā ir
informatīvs raksturs, izņemot gadījumu, ja dzīvoklim, mākslinieka darbnīcai un
neapdzīvojamai telpai līdz dzīvojamās mājas privatizācijai, kā arī
kooperatīvajam dzīvoklim ierakstīta maksātnespējas, piedziņas vai aizlieguma
atzīme, kas aizliedz īpašuma tiesību labprātīgu pārreģistrāciju.
7.4 Informāciju par Kadastra
informācijas sistēmā personai reģistrētam nekustamajam īpašumam ierakstītu
atzīmi un ķīlas tiesību (hipotēku) Valsts zemes dienests nodod zemesgrāmatu
nodaļai atzīmju un ierakstu izdarīšanai.
7.5 Pēc paziņojuma saņemšanas no
valsts vienotās datorizētās zemesgrāmatas turētāja par īpašuma tiesību un šā
likuma pārejas noteikumu 7.4 punktā minēto atzīmju un ķīlas
tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā Kadastra informācijas sistēmā personai
reģistrētam nekustamajam īpašumam ierakstīto atzīmi un ķīlas tiesību (hipotēku)
dzēš."
46. Izslēgt pārejas noteikumu 15.punktu.
47. Papildināt pārejas noteikumus ar 16., 17.,
18., 19. un 20.punktu šādā redakcijā:
"16. Šā likuma 39.panta pirmajā daļā noteiktajā
gadījumā līdz 2009.gada 31.augustam kadastra datu reģistrāciju un aktualizāciju
Kadastra informācijas sistēmā pirmreizējai ierakstīšanai zemesgrāmatā zemes
koplietojuma gadījumā var ierosināt viens no zemes koplietotājiem.
17. Līdz
šā likuma 22.pantā minēto Ministru kabineta noteikumu spēkā stāšanās dienai ir
piemērojami Ministru kabineta 2007.gada 20.marta noteikumi Nr.182 "Noteikumi
par nekustamā īpašuma objekta noteikšanu", ciktāl tie nav pretrunā ar šo
likumu.
18. Līdz šā likuma 45.pantā minēto Ministru
kabineta noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā sešus mēnešus pēc
likuma spēkā stāšanās, ir piemērojami Ministru kabineta 2006.gada 5.septembra
noteikumi Nr.733 "Ar nekustamā īpašuma nodokli neapliekamā nekustamā
īpašuma pazīmju klasifikācijas noteikumi", ciktāl tie nav pretrunā ar šo
likumu.
19. Līdz grozījumu izdarīšanai Ministru kabineta 2006.gada 20.jūnija noteikumos Nr.496 "Nekustamā īpašuma lietošanas mērķu klasifikācija un nekustamā īpašuma lietošanas mērķu noteikšanas un maiņas kārtība" atbilstoši šā likuma 9.panta pirmajai daļai minētos noteikumus piemēro, ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu.
20. Šā likuma
13.panta pirmā, otrā, trešā, ceturtā un sestā daļa stājas spēkā 2010.gada
1.janvārī. Līdz 2009.gada 31.decembrim nekustamā īpašuma īpašniekam vai, ja
tāda nav, tiesiskajam valdītājam, vai, ja tāda nav, lietotājam vai kadastra
subjektam ir pienākums triju mēnešu laikā ierosināt nekustamā īpašuma objekta
noteikšanu, ja kadastrālajā uzmērīšanā konstatēta Kadastra informācijas sistēmā
nereģistrēta būve."
Tieslietu ministrs
G.Bērziņš
Grozījumi Nekustamā īpašuma
valsts kadastra likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Atsauce
uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas
dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta
projektu |
Normatīvais akts ir izstrādāts, pamatojoties uz: 1. Ministru kabineta 2005.gada 26.aprīļa Ministru sēdes protokollēmuma Nr.23 43.§ 3.punktu, kas paredz Tieslietu ministrijai sagatavot un iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā attiecīgos tiesību aktu projektus, kas nodrošinās mehānismu Nekustamā īpašuma valsts kadastra likumprojekta 14.pantā ietverto normu īstenošanai; 2. Ministru kabineta 2006.gada 14.februāra sēdes protokollēmuma Nr.9 73.§ 2.2.apakšpunktu un Ministru kabineta 2006. gada 12. septembra sēdes protokollēmumā Nr.47 17.§, kas paredz Tieslietu ministrijai izstrādāt likumprojektu par grozījumiem Nekustamā īpašuma valsts kadastra likumā par likuma 1.panta pirmās daļas 8.punkta saskaņošanu ar likuma 26.panta redakciju un iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā; 3. Ministru kabineta 2006.gada 5.septembra sēdes protokollēmuma Nr.45 2.§ 2.punktu, kas paredz Tieslietu ministrijai sagatavot grozījumu Nekustamā īpašuma valsts kadastra likuma 45.pantā, lai precizētu Ministru kabinetam doto deleģējumu, paredzot, ka tiek noteikta pazīmju klasifikācija nekustamajam īpašumam, ko atbrīvo no aplikšanas ar nekustamā īpašuma nodokli vai kam piemēro nodokļa atvieglojumus vai nodokļa atlaidi saskaņā ar likumu Par nekustamā īpašuma nodokli vai citiem likumiem, kā arī tam nekustamajam īpašumam, ko neņem vērā, nosakot nekustamā īpašuma nodokļa ieņēmumu prognozi; 4. Ministru kabineta 2008.gada 29.aprīļa rīkojuma Nr.241 Par Koncepciju par Baltijas jūras un Rīgas jūras līča piekrastes joslas ierakstīšanu zemesgrāmatā uz valsts vārda 3.1.apakšpunktu, kas paredz Tieslietu ministrijai izstrādāt un tieslietu ministram iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā normatīvo aktu, kas nosaka īpašu kārtību Baltijas jūras un Rīgas jūras līča piekrastes joslas ierakstīšanai zemesgrāmatā, izmantojot kamerālo metodi, nosakot kritērijus, kas jāievēro, izstrādājot robežprojektu, paredzot atsevišķu kārtību attiecībā uz piekrastes joslas uzmērīšanas prasībām, kā arī nosacījumus, ar kādiem iespējams šo nekustamo īpašumu ierakstīt zemesgrāmatā. |
2. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Likumprojekts ir izstrādāts, lai nodrošinātu anotācijas 1.sadaļas 1.punktā minēto uzdevumu izpildi, kā arī, lai novērstu turpmāk minētās problēmas atsevišķu Nekustamā īpašuma valsts kadastra likuma (turpmāk Kadastra likums) normu praktiskajā piemērošanā: 1. Kadastra likuma 1.panta 8.punktā definētais termins kadastrālā uzmērīšana nav saskaņots ar Kadastra likuma 26.panta redakciju. Normatīvajos aktos nav definēts jēdziens jaunbūve. Minētā jēdziena definēšana ir nepieciešama, veicot būves kadastrālo uzmērīšanu jaunbūvei. Normatīvajos aktos nav definēts arī jēdziens nekustamā īpašuma nosaukums, kas tiek kļūdaini uzskatīts par adresi. 2. Šobrīd Kadastra likuma 13.panta otrā daļa paredz, ka kadastra subjektam ir pienākums triju mēnešu laikā ierosināt kadastra objekta kadastra datu aktualizāciju Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk Kadastra informācijas sistēma), ja mainīts nekustamā īpašuma sastāvs vai nekustamā īpašuma objektu raksturojošie dati, bet nav noteikta kārtība, ja persona labprātīgi neizpilda tai likumā noteikto pienākumu. Atbilstoši 2005.gada 26.aprīļa Ministru kabineta sēdes protokollēmuma Nr.3 43.§ 3.punktam, nepieciešams nodrošināt mehānismu Nekustamā īpašuma valsts kadastra likumprojekta 14.pantā (apstiprinātajā likuma redakcijā 13.pantā) ietverto normu īstenošanai. 3. Šobrīd ir apgrūtināta iespēja saņemt nekustamā īpašuma nodokli par būvi, jo dabā atrodamas daudzas Kadastra informācijas sistēmā nereģistrētas būves un nav iespējams noskaidrot būves īpašnieku, vai būves īpašnieks kadastrālās uzmērīšanas speciālistam neļauj iekļūt būvē. 4. Kadastra likuma 55.panta otro un trešo daļu par kadastra objekta vai kadastra datu reģistrācijas vai kadastra datu aktualizācijas (turpmāk datu reģistrācija) atteikuma vai atlikšanas kārtību nepieciešams papildināt, ņemot vērā praksē gūtās atziņas, kā arī jānorāda termiņš, kādā dokumentus var iesniegt atkārtoti. 5. Nepieciešams precizēt Kadastra likuma 45.pantā esošo deleģējumu, jo esošais deleģējums ir nepietiekams ir jāparedz, ka Ministru kabinets nosaka pazīmju klasifikāciju nekustamajam īpašumam, ko atbrīvo no aplikšanas ar nekustamā īpašuma nodokli vai kam piemēro nodokļa atvieglojumus vai nodokļa atlaidi saskaņā ar likumu Par nekustamā īpašuma nodokli vai citiem likumiem, kā arī tam nekustamajam īpašumam, ko n eņem vērā, nosakot nekustamā īpašuma nodokļa ieņēmumu prognozi. 6. Atbilstoši koncepcijā Par Baltijas jūras un Rīgas jūras līča piekrastes joslas ierakstīšanu zemesgrāmatā uz valsts vārda noteiktajam nepieciešams likumā paredzēt deleģējumu normatīvajam aktam, kas nosaka īpašu kārtību Baltijas jūras un Rīgas jūras līča piekrastes joslas ierakstīšanai zemesgrāmatā, izmantojot kamerālo metodi , nosakot kritērijus, kas jāievēro, izstrādājot robežprojektu, paredzot atsevišķu kārtību attiecībā uz piekrastes joslas uzmērīšanas prasībām, kā arī nosacījumus, ar kādiem iespējams šo nekustamo īpašumu ierakstīt zemesgrāmatā. 7. Nepieciešams
precizēt Kadastra likuma 83.pantā noteikto kadastra datu un nekustamā īpašuma
lietu uzglabāšanas kārtību, pielāgojot to citu normatīvo aktu prasībām. 8. Šobrīd Valsts zemes dienesta lēmuma un faktiskās rīcības apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas kārtība ir noteikta gan Kadastra likumā, gan Ministru kabineta 2006.gada 30.maija noteikumos Nr.439 Valsts zemes dienesta nolikums. Ņemot vērā to, ka abos minētajos normatīvajos aktos ietvertais regulējums pārklājas un nav identisks, šo regulējumu paredzēts no Kadastra likuma izslēgt. 9. Nepieciešams precizēt Kadastra likuma 22.pantā esošo deleģējumu, lai Ministru kabineta 2007.gada 20.marta noteikumus Nr.182 Noteikumi par nekustamā īpašuma objekta noteikšanu varētu novērst praksē konstatētās problēmas. 10. Nepieciešams
noregulēt kārtību, kādā piešķir kadastra identifikatorus nekustamajiem
īpašumiem un nekustamā īpašuma objektiem, tos sadalot, vai apvienojot divus
vai vairākus nekustamā īpašuma objektus. |
3.
Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekta mērķis ir novērst anotācijas 1.sadaļas 2.punktā minētās problēmas. Likuma būtiskākie grozījumi ir šādi: 1. Paredzēts terminu kadastrālā uzmērīšana, jaunbūve un nekustamā īpašuma nosaukums skaidrojums. 2. Likumprojektā paredzēts, ka kadastra subjektam likumā noteiktajos gadījumos ir pienākums trīs mēnešu laikā ierosināt kadastra objekta kadastra datu aktualizāciju Kadastra informācijas sistēmā. Ja persona labprātīgi neizpilda tai likumā noteikto pienākumu, noteikts piespiedu mehānisms aktuālo datu iegūšanai. Ja kadastrālajā uzmērīšanā konstatēta Kadastra informācijas sistēmā nereģistrēta būve vai Kadastra informācijas sistēmā reģistrēta dabā neesoša būve, Valsts zemes dienests informē nekustamā īpašuma īpašnieku vai, ja tāda nav tiesisko valdītāju vai, ja tāda nav, lietotāju vai kadastra subjektu par likumā noteikto pienākumu trīs mēnešu laikā ierosināt Kadastra informācijas sistēmā nereģistrētās būves noteikšanu, tai skaitā dabā neesošas būves dzēšanu no Kadastra informācijas sistēmas. Ja trīs mēnešu laikā no paziņojuma saņemšanas dienas nekustamā īpašuma īpašnieks vai, ja tāda nav, tiesiskais valdītājs, vai, ja tāda nav, lietotājs vai kadastra subjekts nav ierosinājis būves noteikšanu, Valsts zemes dienests informē par to pašvaldību, un pašvaldībai ir tiesības ierosināt būves noteikšanu. Ja trīs mēnešu laikā no brīža, kad pašvaldība būvniecības procesa uzraudzības ietvaros konstatējusi Kadastra informācijas sistēmā nereģistrētu būvi vai Kadastra informācijas sistēmā reģistrētu dabā neesošu būvi, kuras noteikšana nav ierosināta, pašvaldībai ir tiesības ierosināt būves noteikšanu. Nodrošināta iespēja nekustamā īpašuma īpašnieku vai, ja tāda nav, tiesisko valdītāju, vai, ja tāda nav, lietotāju vai kadastra subjektu saukt pie administratīvās atbildības normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, ja viņš nav ierosinājis būves noteikšanu (tai skaitā, lai dzēstu ierakstu par Kadastra informācijas sistēmā reģistrētu dabā neesošu būvi). Lai nodrošinātu pašvaldībai iespēju no būvju tiesiskajiem valdītājiem iekasēt nekustamā īpašuma nodokli, precizēta Kadastra likuma 7.panta trešā daļa, nosakot, ka šā likuma izpratnē par tiesisko valdītāju atzīstama persona, kura tiesiski ieguvusi nekustamo īpašumu, kurš nav ierakstīts zemesgrāmatā, izņemot šā panta otrajā daļā minētos gadījumus un par Kadastra informācijas sistēmā nereģistrētas būves tiesisko valdītāju ir uzskatāms zemes īpašnieks, kuram ir tiesības iegūt īpašumā būvi, pamatojoties uz likuma Par atjaunotā Latvijas Republikas 1937.gada Civillikuma ievada, mantojuma tiesību un lietu tiesību daļas spēkā stāšanās laiku un kārtību 14.panta ceturto daļu. 3. Kadastra
likumu ir paredzēts papildināt ar Paredzēts papildināt Kadastra likuma 22.pantu ar deleģējumu Ministru kabinetam noteikt Kadastra informācijas sistēmā nereģistrētas būves, kuras noteikšanu ierosinājusi pašvaldība, kadastrālo uzmērīšanu. Šādām būvēm tiks paredzēta atvieglota kadastrālā uzmērīšana. Lai nodrošinātu kadastrālajam uzmērītājam piekļuvi objektam no visām iespējamām pusēm, Kadastra likumu ir paredzēts papildināt 31.1pantu, kas uzliek pienākumu nekustamā īpašuma īpašniekam vai, ja tāda nav, tiesiskajam valdītājam, vai, ja tāda nav, lietotājam vai kadastra subjektam pēc kadastrālā uzmērītāja uzaicinājuma nodrošināt piekļuvi uzmērāmajam nekustamā īpašuma objektam vai zemes vienības daļai. 4. Ir paredzēts
precizēt Kadastra likuma 55.panta otro daļu, nosakot, ka ja personas
iesniegtie vai uzrādītie dokumenti satur ziņas, kas ir pretrunā ar citā
valsts informācijas sistēmā esošajiem datiem, Valsts zemes dienests pieņems lēmumu
atlikt datu reģistrāciju uz laiku līdz vienam mēnesim. Ja šajā laikā persona
neiesniegs dokumentus, kuros novērsti trūkumi, Valsts zemes dienests pieņems
lēmumu par datu reģistrācijas atteikumu. 5. Atbilstoši Ministru
kabineta 2006.gada 5.septembra Ministru kabineta sēdes protokollēmuma
Nr.45 2.§ 2.punktā dotajam uzdevumam, precizēts deleģējums Ministru
kabinetam noteikt pazīmju klasifikāciju nekustamajam īpašumam, ko neapliek ar
nekustamā īpašuma nodokli vai kam piemēro nodokļa atvieglojumus vai nodokļa
atlaidi saskaņā ar likumu Par nekustamā īpašuma nodokli vai citiem
normatīvajiem aktiem, kā arī tam nekustamajam īpašumam, ko neņem vērā,
nosakot nekustamā īpašuma nodokļa ieņēmumu prognozi. 6. Likumprojektā paredzēts, ka Baltijas jūras un Rīgas jūras līča piekrastes joslas ierakstīšanai zemesgrāmatā netiks veikta kadastrālā uzmērīšana. Vienlaicīgi paredzēts, ka zemes vienības Baltijas jūras un Rīgas jūras līča piekrastes joslā noteikšanas kārtību tās principus, procedūru un kompetences sadalījumu, kā arī procedūrā ietverto darbību finansēšanas kārtību no valsts budžeta līdzekļiem noteiks Ministru kabinets. 7. Likumprojektā ir paredzēts noteikt, ka gan kadastra dati, gan nekustamā īpašuma
lietas glabājamas pastāvīgi. Kadastra dokumenti un dati glabājami
normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. Paredzēts, ka minēto datu un dokumentu
glabāšanu līdz to nodošanai valsts arhīvā nodrošina Valsts zemes dienesta
arhīvs. 8. Izslēgta Kadastra likuma XI
nodaļa, kas noteica Valsts zemes dienesta lēmuma un faktiskās rīcības
apstrīdēšanas un pārsūdzības kārtību. 9. Precizēts un papildināts likumprojekta 14.pantā dotais deleģējums Ministru kabinetam noteikt prasības attiecībā uz nekustamā īpašuma objekta noteikšanu. 10. Paredzēts Kadastra likumu papildināt ar jaunu 63.1pantu, kas noteiktu kadastra identifikatoru piešķiršanas nosacījumus, veicot nekustamā īpašuma un nekustamā īpašuma objektu sadali, kā arī apvienojot nekustamā īpašuma objektus. |
4. Cita
informācija |
Nav. |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Vispārēja
ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Nav attiecināms. |
2.
Ekonomiskā ietekme: 2.1.
makroekonomiskā vide; 2.2. preču
un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta
un importa apjoms; 2.5.
konkurences apstākļi; 2.6.
jauninājumi un pētījumi; 2.7.
augstāka resursu izmantošanas efektivitāte |
Noteikumu projekts atstās pozitīvu ietekmi uz makroekonomisko vidi, nodrošinot datu aktualitāti Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā. |
3. Ietekme
uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu
komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām |
Nav attiecināms. |
4. Ietekme
uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Samazināsies administratīvā procesa apjoms, jo personai nebūs jāpieprasa
darba noteikšanas uzdevums kadastra objekta noteikšanai. Administratīvo
kontaktu skaits, kā arī tiešo un netiešu izmaksu apjoms paliks nemainīgs. |
5. Sociālā
ietekme: 5.1.
sociālās situācijas izmaiņas; 5.2.
nodarbinātība |
Samazināsies
administratīvā procesa darbību skaits. |
6. Ietekme
uz vidi: 6.1. dabas
resursu lietošana; 6.2. ietekme
uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3.
darbības radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko
vielu produktu ražošana; 6.5. ietekme
uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme
uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita
veida piesārņojuma emisija vidē |
Nav attiecināms. |
7. Cita
ietekme |
Nav. |
III. Kāda var būt normatīvā akta
ietekme uz |
||||
|
(tūkst. latu) |
|||
Rādītāji |
2009 |
Turpmākie trīs gadi |
||
2010 |
2011 |
2012 |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. Izmaiņas
budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi
pašu ieņēmumi; 1.2.
speciālais budžets; 1.3.
pašvaldību budžets |
0 |
0 |
0 |
0 |
2. Izmaiņas
budžeta izdevumos: 2.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā
iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 2.2.
speciālais budžets; 2.3. pašvaldību
budžets |
0 |
0 |
0 |
0 |
3.
Finansiālā ietekme: 3.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā
iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 3.2.
speciālais budžets; 3.3.
pašvaldību budžets |
0 |
0 |
0 |
0 |
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
0 |
0 |
0 |
0 |
5.
Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu
ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā) |
Nav attiecināms. |
6. Cita
informācija |
Nav. |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz |
|
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir
atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem,
kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas
mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos
noteikumus izstrādāt |
1. Atkārtoti ir jāizdod Ministru kabineta noteikumi Noteikumi par nekustamā īpašuma objekta noteikšanu. 2. Atkārtoti ir jāizdod Ministru kabineta noteikumi Ar nekustamā īpašuma nodokli neapliekamā nekustamā īpašuma pazīmju klasifikācijas noteikumi. 3. Jāizdara grozījumi Ministru kabineta 2006.gada 1.augusta noteikumos Nr.636 Kadastra objekta reģistrācijas un kadastra datu aktualizācijas noteikumi. 4. Jāizdara grozījumi Ministru kabineta 2007.gada 6.februāra noteikumos Nr.97 Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas pieprasīšanas un izsniegšanas kārtība. 5. Jāizdara grozījumi Ministru kabineta 2006.gada 21.novembra noteikumos Nr.953 Noteikumi par kadastra informācijas sistēmas uzturēšanai nepieciešamās informācijas sniegšanas kārtību un apjomu. 6. Jāizdara grozījumi Ministru kabineta 2006.gada 20.jūnija noteikumos Nr.496 Nekustamā īpašuma lietošanas mērķu klasifikācija un nekustamā īpašuma lietošanas mērķu noteikšanas un maiņas kārtība. |
2. Cita
informācija |
Nav. |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām
saistībām |
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Nav attiecināms. |
2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un
organizācijām |
Nav attiecināms. |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Nav attiecināms. |
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||
Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas
Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas,
rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas
vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Nav attiecināms. |
|
2.tabula |
||
Eiropas Savienības tiesību akts un
attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību pantu, daļu,
punktu, apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma,
kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot
visu normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav. |
5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši
normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko
noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem |
Nav attiecināms. |
|
6. Cita informācija |
Nav. |
VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu |
|
1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un
citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Valsts zemes dienests 2008. gada
11. februāra vēstulē Nr. 2-06/557 ir lūdzis Latvijas kartogrāfu un
ģeodēzistu asociāciju un Latvijas mērnieku biedrību izskatīt likumprojektu un
līdz 2008. gada 25. februārim sniegt savu viedokli. |
2. Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un
citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Atbildē uz minēto vēstuli Latvijas kartogrāfu un ģeodēzistu asociācija un
Latvijas mērnieku biedrība atbalsta likumprojekta tālāku virzību
apstiprināšanai.. |
3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir
izmantoti |
Ir sagatavota Tieslietu ministrijas preses
relīze par likumprojektu. Citas konsultācijas un sabiedrības
informēšanas pasākumi nav notikuši. |
4. Konsultācijas ar ekspertiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
5. Cita informācija |
Nav. |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta
izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību
puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo
institūciju funkcijas |
Normatīvā akta izpilde tiks nodrošināta esošo
institūciju līdzšinējo funkciju ietvaros. Normatīvā akta izpilde iespējama uzreiz pēc tā
pieņemšanas. Papildus laiks un pārejas periods izpildes nodrošināšanai nav
nepieciešams. Normatīvā akta izpildi nodrošinās valsts
sabiedrība ar ierobežotu atbildība Latvijas Valsts mērnieks, sadarbojoties
ar Valsts zemes dienestu. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Normatīvā akta
projekts pēc tā pieņemšanas tiks publicēts oficiālajos laikrakstos
"Latvijas Vēstnesis" un "Latvijas Republikas Saeimas un
Ministru Kabineta Ziņotājs", kā arī ievietots VSIA "Latvijas
Vēstnesis" izveidotajā un uzturētajā ārējo normatīvo aktu elektroniskajā
krājumā http://www.likumi.lv. Atsevišķs komunikācijas plāns normatīvā akta
projekta ieviešanai nav izstrādāts. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Tiesiskajām attiecībām, kas izriet no
normatīvā akta, ir piemērojams vispārējais administratīvais process. |
4. Cita
informācija |
Nav. |
Tieslietu ministrs G.Bērziņš
30.01.2009 09:02
2546
M.Bērziņa
67038676, maija.berzina@vzd.gov.lv
Tieslietu
ministrs |
Valsts
sekretārs |
Juridiskā
dienesta vadītāja |
Par
kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā
amatpersona |
|
|
|
|
|
G.Bērziņš |
M.Lazdovskis |
I.Bergmane |
L.Popova |
A.Kveska |
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.17 |
2009.gada 10.martā |
12.§
Likumprojekts "Grozījumi Nekustamā īpašuma valsts kadastra likumā"
TA-2385
___________________________________________________________
(G.Bērziņš, I.Godmanis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
Valsts kancelejai
sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
2. Noteikt, ka
atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir tieslietu ministrs.
3. Tieslietu ministrijai
sagatavot un sešu mēnešu laikā pēc likuma "Grozījumi Nekustamā īpašuma
valsts kadastra likumā" spēkā stāšanās iesniegt noteiktā kārtībā Ministru
kabinetā grozījumus Ministru kabineta 2006.gada 1.augusta noteikumos Nr.636 Kadastra
objekta reģistrācijas un kadastra datu aktualizācijas noteikumi", paredzot
ar nekustamā īpašuma nodokli neapliekamā nekustamā īpašuma pazīmes (koda)
reģistrāciju un aktualizāciju Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas
sistēmā.
4. Tieslietu ministrijai
sagatavot un sešu mēnešu laikā pēc likuma "Grozījumi Nekustamā īpašuma
valsts kadastra likumā" spēkā stāšanās iesniegt noteiktā kārtībā Ministru
kabinetā grozījumus Ministru kabineta 2006.gada 21.novembra noteikumos Nr.953
Noteikumi par kadastra informācijas sistēmas uzturēšanai nepieciešamās
informācijas sniegšanas kārtību un apjomu, paredzot kārtību, kādā pašvaldība
sniedz Valsts zemes dienestam informāciju par ar nekustamā īpašuma nodokli
neapliekamā nekustamā īpašuma pazīmi (kodu), kā arī sniedzamo datu apjomu.
5. Tieslietu ministrijai
sadarbībā ar Finanšu ministriju sagatavot un sešu mēnešu laikā pēc likuma
"Grozījumi Nekustamā īpašuma valsts kadastra likumā" spēkā stāšanās
iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā grozījumus Ministru kabineta
2007.gada 6.februāra noteikumos Nr.97 Nekustamā īpašuma valsts kadastra
informācijas pieprasīšanas un izsniegšanas kārtība, paredzot kārtību, kādā
Valsts zemes dienests sniedz Finanšu ministrijai informāciju par ar nodokli
neapliekamajiem objektiem (zemes vienībām un būvēm), kā arī sniedzamo datu
apjomu.
6. Tieslietu ministrijai
sadarbībā ar Latvijas Pašvaldību savienību Nekustamā īpašuma valsts kadastra
likuma 22.pantā minētajos Ministru kabineta noteikumos paredzēt kārtību, kādā
veic kadastrālo uzmērīšanu, ja būvju noteikšanu ierosina vietējā pašvaldība
nekustamā īpašuma nodokļa administrēšanai.
7. Tieslietu ministrijai
sagatavot un sešu mēnešu laikā pēc likuma "Grozījumi Nekustamā īpašuma
valsts kadastra likum
ā" spēkā stāšanās iesniegt noteiktā kārtībā Ministru
kabinetā grozījumus Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā, paredzot naudas
soda apmēru par būves noteikšanas, tai skaitā ieraksta par dabā neesošas būves
dzēšanas no Kadastra informācijas sistēmas, neierosināšanu likumā noteiktajā
termiņā un pašvaldībai tiesības uzlikt administratīvo sodu.
8. Tieslietu ministrijai
sagatavot un sešu mēnešu laikā pēc likuma "Grozījumi Nekustamā īpašuma
valsts kadastra likumā" spēkā stāšanās iesniegt noteiktā kārtībā Ministru
kabinetā grozījumus Ministru kabineta 2006.gada 20.jūnija noteikumos Nr.495
Likuma Par nekustamā īpašuma nodokli normu piemērošanas kārtība, papildinot
tos ar 22.3.apakšpunktu, kurā būtu noteikts, ka par būvju tiesiskajiem
valdītājiem ir uzskatāmas personas, kuras, pamatojoties uz likuma Par
atjaunotā Latvijas Republikas 1937.gada Civillikuma ievada, mantojuma tiesību
un lietu tiesību daļas spēkā stāšanās laiku un kārtību 14.panta ceturto daļu,
ir reģistrētas Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā kā būvju
tiesiskie valdītāji.
9. Izbeigt šādu uzdevumu
kontroli:
9.1. Ministru kabineta
2006.gada 14.februāra sēdes protokollēmuma (prot. Nr.9 73.§) 2.2.apakšpunktā un
Ministru kabineta 2006.gada 12.septembra sēdes protokollēmumā (prot. Nr.47
17.§) dotā uzdevuma izpildi;
9.2. Ministru kabineta
2005.gada 26.aprīļa sēdes protokollēmuma (prot. Nr.23 43.§) 3.punktā dotā
uzdevuma izpildi;
9.3. Ministru kabineta
2006.gada 5.septembra sēdes protokollēmuma (prot. Nr.45 2.§) 2.punktā dotā uzdevuma
izpildi.
Ministru prezidents |
|
I.Godmanis |
|
||
Valsts kancelejas
direktore |
|
G.Veismane |
|
2009-MK-PROT-17-1003-#12.doc
1