Rīgā
12.03.2009. Nr.90/TA-188
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Valsts fondēto pensiju likumā". Likumprojektu izstrādāja Finanšu ministrija (atbildīgā amatpersona - Zaličenko 67774856, julija.zalicenko@fktk.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 7 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 8 lpp.
3. Ministru kabineta 2009.gada 10.marta sēdes
protokola Nr.17 15.§ izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Izdarīt
Valsts fondēto pensiju likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta
Ziņotājs, 2000, 7.nr.; 2002, 24.nr.; 2004, 2., 9.nr.; 2005, 12.nr.; 2006,
21.nr.; 2007, 12.nr.; 2008, 21.nr.; 2009, 1.nr.) šādus grozījumus:
1.
11.pantā:
izteikt pirmo un otro daļu šādā redakcijā:
"(1) Fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītājs
veic fondēto pensiju shēmā izdarīto iemaksu, turpmāko augļu (procentu) un citu
aktīvu (turpmāk līdzekļi) pārvaldīšanu. Fondēto pensiju shēmas līdzekļus drīkst
pārvaldīt Latvijā reģistrēta ieguldījumu pārvaldes sabiedrība vai Eiropas
Savienības vai Eiropas Ekonomikas zonas valstī (turpmāk dalībvalsts) reģistrētas
ieguldījumu pārvaldes sabiedrības filiāle Latvijā, kas ir tiesīga sniegt
ieguldījumu pārvaldes pakalpojumus (turpmāk dalībvalsts filiāle). Fondēto
pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītājs drīkst sākt fondēto pensiju shēmas
līdzekļu pārvaldīšanu tikai pēc reģistrēšanās fondēto pensiju shēmas līdzekļu
pārvaldītāju reģistrā, kuru uztur un aktualizē Finanšu un kapitāla tirgus
komisija (turpmāk Komisija).
(2)
Norēķinus par darījumiem ar fondēto pensiju shēmas līdzekļiem fondēto pensiju
shēmas līdzekļu pārvaldītājs veic ar līdzekļu turētāja starpniecību, noslēdzot
ar to turētājbankas līgumu. Fondēto pensiju shēmas līdzekļus var turēt Latvijā reģistrēta banka, kura normatīvajos aktos
noteiktajā kārtībā ir uzsākusi ieguldījumu pakalpojumu un blakuspakalpojumu
sniegšanu, tai skaitā finanšu instrumentu turēšanu, vai dalībvalstī reģistrētas
bankas filiāle Latvijā, ja attiecīgā banka ir tiesīga sniegt ieguldījumu
pakalpojumus un blakuspakalpojumus, tai skaitā turēt finanšu instrumentus.
Līdzekļu turētāja izvēli, tā pienākumus un atbildību, kā arī turētājbankas
līguma noslēgšanas un izpildes kārtību nosaka šis likums un Ieguldījumu
pārvaldes sabiedrību likums.";
papildināt pantu ar
5.1 daļu šādā redakcijā:
"(51)
Fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītājs nodrošina,
lai maksimālie maksājumi par ieguldījumu plāna pārvaldi, ietverot līdzekļu
pārvaldītājam un līdzekļu turētājam izmaksājamās atlīdzības, kā arī maksājumus
trešajām personām, kurus veic no ieguldījumu plāna līdzekļiem, nepārsniedz divus
procentus no ieguldījumu plāna aktīvu vidējās vērtības gadā. Šajos maksājumos neietilpst izdevumi, kas saistīti ar ieguldījumu plāna
aktīvu pārdošanas ar atpirkšanu darījumiem.";
izteikt sestās daļas 1.punktu šādā
redakcijā:
"1) Komisija ir anulējusi ierakstu fondēto
pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītāju reģistrā;";
izslēgt sestās daļas 2.punktu;
papildināt sestās daļas 4.punktu aiz vārdiem "(ieguldījumu
plāna prospekta jaunu redakciju)" ar vārdiem "vai izraudzīto
ieguldījumu plānu pievieno citam tā paša fondēto pensiju shēmas līdzekļu
pārvaldītāja pārvaldītajam ieguldījumu plānam";
izslēgt septīto daļu;
izslēgt devītās daļas pirmajā teikumā vārdus "ja
tas ne mazāk kā gadu ir pārvaldījis valsts fondēto pensiju shēmas līdzekļus".
2. Aizstāt 11.1 panta pirmajā daļā vārdus
"Finanšu un kapitāla tirgus komisijā" ar vārdu "Komisijā".
3. Papildināt likumu ar 11.3 pantu
šādā redakcijā:
"11.3
pants. Fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītāju reģistrācija
(1)
Lai reģistrētos fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītāju reģistrā, ieguldījumu
pārvaldes sabiedrība vai tās dalībvalsts filiāle vienlaikus ar pilnvarotas
personas parakstītu iesniegumu iesniedz Komisijai šādus dokumentus, kas nosaka
ieguldījumu pārvaldes sabiedrības darbību fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldīšanā:
1) darbības plānu turpmākajiem trim gadiem, kurā aprakstīts, kā tiek
plānots nodrošināt fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldīšanu, un kurā
ietverta vismaz šāda informācija:
a) ieviešamie ieguldījumu plāni,
b) izdevumu prognoze un to
segšanas avoti;
2)
iekšējās kontroles sistēmas aprakstu, kas ietver:
a)
organizatorisko struktūru ar skaidri noteiktiem un sadalītiem amatpersonu
uzdevumiem un pienākumiem,
b)
grāmatvedības politiku un uzskaites organizācijas galvenos principus,
c)
finanšu risku pārvaldīšanas politiku,
d)
vadības informācijas sistēmas aprakstu,
e)
informācijas sistēmas aizsardzības noteikumus.
(2)
Komisija pēc dalībvalsts filiāles iesnieguma saņemšanas
nosūta pieprasījumu attiecīgās dalībvalsts uzraudzības institūcijai, kurā tiek
lūgts apstiprināt, ka:
1)
dalībvalstī licencēta ieguldījumu pārvaldes sabiedrība izpilda attiecībā uz kapitālu
noteiktās prasības un gada laikā pirms iesnieguma iesniegšanas
nav konstatēti šo prasību pārkāpumi;
2)
dalībvalstī licencēta ieguldījumu pārvaldes sabiedrība ievēro iekšējās
kontroles prasības un gada laikā pirms iesnieguma iesniegšanas
nav konstatēti šo prasību pārkāpumi, par kuriem piemērotas soda sankcijas;
3)
dalībvalsts uzraudzības institūcija neiebilst, ka dalībvalsts filiāle sāk
pārvaldīt fondēto pensiju shēmas līdzekļus;
4)
dalībvalsts uzraudzības institūcija nekavējoties informēs Komisiju par faktiem,
kas apdraud vai var apdraudēt dalībvalsts filiāles darbību Latvijā.
(3)
Komisija iesniegumu izskata un lēmumu par ieraksta izdarīšanu vai
atteikumu izdarīt ierakstu pieņem 60 dienu laikā pēc tam, kad saņemti šā panta
pirmajā un otrajā daļā noteiktie dokumenti, kas noformēti atbilstoši to
normatīvo aktu prasībām, kuri regulē dokumentu noformēšanas kārtību.
(4)
Komisija pieņem lēmumu par atteikumu izdarīt ierakstu fondēto pensiju shēmas
līdzekļu pārvaldītāju reģistrā, ja:
1)
iesnieguma iesniedzējs neatbilst šā likuma 11.panta pirmās
daļas prasībām;
2)
iesnieguma iesniedzējs nav iesniedzis visus šā panta
pirmajā daļā norādītos dokumentus vai iesniegtajos dokumentos ir norādījis
nepatiesas vai nepilnīgas ziņas;
3)
iesniegtie dokumenti nav izstrādāti atbilstoši šā likuma un to normatīvo aktu
prasībām, kas regulē fondēto pensiju shēmas darbību,
personu datu aizsardzību un dokumentu noformēšanas kārtību;
4)
gada laikā pirms iesnieguma iesniegšanas ieguldījumu pārvaldes sabiedrība
ir pārkāpusi kapitāla prasības;
5)
gada laikā pirms iesnieguma iesniegšanas ieguldījumu pārvaldes sabiedrība
ir pārkāpusi iekšējās kontroles noteikumus un tai par minētajiem pārkāpumiem
piemērotas soda sankcijas;
6)
dalībvalsts uzraudzības institūcija iebilst pret to, ka dalībvalsts filiāle sāk
pārvaldīt fondēto pensiju shēmas līdzekļus;
7)
dalībvalsts uzraudzības institūcija nav piekritusi informēt Komisiju par
faktiem, kas apdraud vai var apdraudēt dalībvalsts filiāles darbību Latvijā;
8)
Komisija nav saņēmusi šā panta otrajā daļā minēto uzraudzības institūcijas
apliecinājumu.
(5)
Komisija var anulēt ierakstu fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītāju
reģistrā, ja:
1)
konstatēts kāds no šā panta ceturtajā daļā minētajiem gadījumiem;
2)
fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītājs pārkāpj fondēto pensiju shēmas
darbību regulējošo normatīvo aktu prasības, kā rezultātā var tikt negatīvi
ietekmēta pārvaldītāja turpmākā darbība vai fondēto pensiju shēmas dalībnieku
intereses;
3)
fondēto pensiju shēmas līdzekļu
pārvaldītājs pārkāpj ieguldījumu plāna noteikumus, saskaņā ar kuriem ir
apņēmies ieguldīt un pārvaldīt fondēto pensiju shēmas līdzekļus;
4)
fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītājam
tiek anulēta licence ieguldījumu pārvaldes pakalpojumu sniegšanai;
5)
fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītājs gada laikā no dienas, kad Komisija
to reģistrējusi fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītāju reģistrā, nav
noslēdzis līgumu ar Aģentūru par valsts fondēto pensiju shēmas līdzekļu
pārvaldīšanu;
6)
fondēto pensiju shēmas līdzekļu
pārvaldītājs tiek reorganizēts vai likvidēts;
7)
fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītājs atsakās no shēmas līdzekļu
pārvaldīšanas;
8)
to pieprasa dalībvalsts filiāles uzraudzības institūcija;
9)
dalībvalsts filiāles uzraudzības institūcija informē Komisiju par faktiem, kas
apdraud vai var apdraudēt dalībvalsts filiāles darbību Latvijā.
(6) Ja Komisija ir konstatējusi šā panta piektajā daļā
noteiktos apstākļus, kas ļauj
lemt par ieraksta anulēšanu fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītāju
reģistrā, tā var pieņemt lēmumu par brīdinājuma izteikšanu vai šā likuma 13.panta 5.1 daļā
noteiktās soda naudas uzlikšanu, nosakot pārkāpumu novēršanas termiņu.
Ja pēc šā termiņa notecējuma fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītājs nav
novērsis pārkāpumus, Komisija anulē ierakstu fondēto pensiju shēmas līdzekļu
pārvaldītāju reģistrā.
(7)
Ja Komisijas izdotais administratīvais akts par ieraksta anulēšanu fondēto pensiju
shēmas līdzekļu pārvaldītāju reģistrā tiek pārsūdzēts, tas neaptur šā akta
izpildi."
4. 12.pantā:
izteikt pirmās daļas
ievaddaļu šādā redakcijā:
"(1)
Fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītājs, ieguldot fondēto pensiju shēmas
līdzekļus, rīkojas kā gādīgs un rūpīgs saimnieks un vienīgi ieguldījumu plāna
dalībnieku interesēs, kā arī ievēro piesardzības principus, kas nodrošina riska
samazināšanu, ieguldījumu drošību, kvalitāti un likviditāti atbilstoši
ieguldījumu plāna noteikumiem, īstenojot tādu ieguldījumu politiku, kas vērsta
uz ieguldījumu plāna dalībnieku fondēto pensiju shēmas līdzekļu pieaugumu.
Fondēto pensiju shēmas līdzekļus drīkst ieguldīt šādos finanšu
instrumentos:";
aizstāt
pirmās daļas 1.punkta "b" apakšpunktā vārdus "cita Eiropas Savienības
dalībvalsts vai Eiropas Ekonomikas zonas valsts" ar vārdiem "vai cita
dalībvalsts";
aizstāt
pirmās daļas 1.punkta "d" apakšpunktā vārdus "Eiropas Savienības
dalībvalstis vai Eiropas Ekonomikas zonas valstis" ar vārdu
"dalībvalstis";
aizstāt
pirmās daļas 1.1 apakšpunktā vārdus "citā Eiropas
Savienības dalībvalstī vai Eiropas Ekonomikas zonas valstī" ar vārdiem
"vai citā dalībvalstī";
aizstāt
pirmās daļas 2.punkta "a" apakšpunktā vārdus "Eiropas Savienības
dalībvalsts vai Eiropas Ekonomikas zonas valsts" ar vārdu
"dalībvalsts";
aizstāt
pirmās daļas 3.punkta "a"
apakšpunktā vārdus "citā Eiropas Savienības dalībvalstī vai Eiropas
Ekonomikas zonas valstī" ar vārdiem "vai citā dalībvalstī";
izteikt pirmās
daļas 3.punkta "c" apakšpunkta otro teikumu šādā redakcijā:
"Ja
minētie vērtspapīri gada laikā no dienas, kad sākta parakstīšanās to
saņemšanai, netiek iekļauti "a" vai "b" apakšpunktā
minētajā regulētajā tirgū, fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītāja pienākums ir atpirkt šos vērtspapīrus par cenu,
kas atbilst ieguldījumu iegādes vērtībai;";
aizstāt
pirmās daļas 4. un 5.punktā un 6.punkta
"a" un "b" apakšpunktā vārdus "citā Eiropas
Savienības dalībvalstī vai Eiropas Ekonomikas zonas valstī" ar vārdiem
"vai citā dalībvalstī";
aizstāt otrās
daļas 8.punktā skaitli "2" ar skaitli "5";
izteikt otrās
daļas 13. un 14.punktu šādā redakcijā:
"13) ieguldījumu
kopējais apmērs riska kapitāla tirgū nedrīkst pārsniegt 5 procentus no
ieguldījumu plāna aktīviem. Ieguldījumi tādas kapitālsabiedrības kapitālā, kura
ir attīstības stadijā, nedrīkst pārsniegt 5 procentus no attiecīgās
kapitālsabiedrības pamatkapitāla un balsstiesīgo akciju vai daļu skaita vai,
veicot ieguldījumus tādas komercsabiedrības
kapitālā vai ieguldījumu (kapitāla) daļā, kas dibināta ar mērķi finansēt komercsabiedrības, kuras ir
attīstības stadijā, nedrīkst pārsniegt 10 procentus no attiecīgās
komercsabiedrības kapitāla vai ieguldījumu
(kapitāla) kopsummas;
14) ieguldījumu kopsumma
Latvijā vai citā dalībvalstī reģistrētos ieguldījumu fondos, kas nav atvērtie
ieguldījumu fondi vai tiem pielīdzināmi kopējo ieguldījumu uzņēmumi (Ieguldījumu
pārvaldes sabiedrību likuma izpratnē), nedrīkst pārsniegt 10 procentus
no ieguldījumu plāna aktīviem;";
papildināt otro daļu ar 15.punktu šādā redakcijā:
"15) izmantojot ieguldījumu plāna aktīvus
darījumos ar aktīvu pārdošanu ar atpirkšanu, saistības, kas izriet no šādiem
darījumiem, nedrīkst pārsniegt
50 procentus no ieguldījumu plāna aktīviem. Šos darījumus drīkst veikt vienīgi
ieguldījumu plāna īslaicīgas likviditātes nodrošināšanai uz laiku līdz trim
mēnešiem.";
izteikt
piekto daļu šādā redakcijā:
"(5) Šajā likumā noteiktos ieguldījumu ierobežojumus, kas
attiecas uz ieguldījumiem viena emitenta emitētos parāda vērtspapīros vai
naudas tirgus instrumentos, kā arī viena atvērtā ieguldījumu fonda (Ieguldījumu
pārvaldes sabiedrību likuma izpratnē) ieguldījumu apliecībās, ir pieļaujams pārsniegt,
ja tie radušies ieguldījumu plāna ieguldījumu vērtības svārstību dēļ vai ja
ieguldījumu veikšanas brīdī nav iespējams noteikt vai aprēķināt emitēto parāda
vērtspapīru vai naudas tirgus instrumentu daudzumu vai vērtību, kā arī emitēto
vai apgrozībā esošo ieguldījumu apliecību daļu vērtību vai skaitu.";
papildināt pantu ar sesto un septīto daļu šādā
redakcijā:
"(6)
Šajā likumā noteikto ieguldījumu ierobežojumu pārsniegšana neatceļ attiecīgā
darījuma spēkā esību, bet fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītājam ir
pienākums atlīdzināt visus zaudējumus, kas radušies ieguldījumu plāna
dalībniekiem un trešajām personām šādas darbības dēļ, izņemot šā panta piektajā
daļā noteiktos gadījumus.
(7)
Fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītājs nekavējoties, bet ne vēlāk kā
nākamajā darba dienā rakstveidā informē Komisiju par ieguldījumu ierobežojumu
pārsniegšanu, kā arī par pasākumiem šo pārkāpumu novēršanai, norādot pārkāpumu novēršanas termiņus."
5.
13.pantā:
izteikt nosaukumu un pirmo, otro un trešo daļu šādā
redakcijā:
"13.pants. Fondēto pensiju shēmas līdzekļu
pārvaldītāju un līdzekļu turētāju darbības uzraudzība
(1)
Komisija uzrauga fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītāju un līdzekļu
turētāju darbības atbilstību šā likuma un citu fondēto pensiju shēmas darbību
regulējošo normatīvo aktu prasībām.
(2)
Komisijai ir pienākums:
1)
uzraudzīt, lai fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītāji, pārvaldot fondēto
pensiju shēmas līdzekļus, ievēro normatīvo aktu prasības;
2)
uzraudzīt, lai fondēto pensiju shēmas līdzekļu turētāji, veicot fondēto pensiju
shēmas līdzekļu turēšanu, ievēro normatīvo aktu prasības;
3)
reģistrēt likumu prasībām atbilstošo ieguldījumu plāna prospektu.
(3)
Komisija ziņo Aģentūrai par ieraksta izdarīšanu vai anulēšanu fondēto pensiju
shēmas līdzekļu pārvaldītāju reģistrā.";
aizstāt
5.1 daļā vārdus "ieguldījumu pārvaldes sabiedrībai"
ar vārdiem "līdzekļu pārvaldītājam, līdzekļu turētājam";
aizstāt sestās daļas pirmajā teikumā vārdus "lemj
par fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītājam izsniegtās licences
anulēšanu" ar vārdiem "anulē ierakstu fondēto pensiju shēmas līdzekļu
pārvaldītāju reģistrā";
izslēgt septītajā daļā vārdus un skaitļus "šā
likuma 11.panta sestās daļas 2.punktā paredzētajā gadījumā".
6. 14.pantā:
aizstāt pirmās daļas pirmajā teikumā vārdus "sagatavo
pārskatu" ar vārdiem "sagatavo gada pārskatu";
papildināt pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Lai nodrošinātu uzraudzību, Komisija
ir tiesīga pieprasīt fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītājam sagatavot
citus pārskatus, nosakot to sagatavošanas un iesniegšanas kārtību."
7. Papildināt pārejas noteikumus ar
12. un 13.punktu šādā redakcijā:
"12.
Komisija mēneša
laikā pēc attiecīgo grozījumu spēkā stāšanās dienas ieguldījumu pārvaldes
sabiedrības, kas ir saņēmušas licenci valsts fondēto pensiju shēmas līdzekļu
pārvaldīšanai, reģistrē fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītāju reģistrā
bez papildu dokumentu iesniegšanas.
13. Grozījumi šā likuma 12.panta pirmās daļas 3.punkta
"c" apakšpunktā un otrās daļas 13.punktā neattiecas uz ieguldījumiem,
kuri veikti pirms minēto grozījumu spēkā stāšanās, un šādi darījumi turpināmi
kārtībā, kādu noteica likums līdz šo grozījumu spēkā stāšanās dienai, izņemot
gadījumu, ja tiek palielināts šo ieguldījumu apmērs vai mainās citi darījuma
nosacījumi."
Finanšu ministra vietā
iekšlietu
ministrs
M.Segliņš
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto
darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots
uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu |
Atbilstoši Finanšu un kapitāla tirgus komisijas likuma 6. panta 8.
punktā noteiktajai funkcijai sagatavot priekšlikumus normatīvo aktu
pilnveidošanai un 6. panta 4. punktā noteiktajai funkcijai noteikt finanšu un
kapitāla tirgus dalībnieku licencēšanas un reģistrēšanas kārtību. |
2. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Valsts fondēto pensiju likumā
(turpmāk likums) ir noteikts, ka valsts fondēto pensiju shēmas līdzekļus
var pārvaldīt ieguldījumu pārvaldes sabiedrības, kurām Finanšu un kapitāla
tirgus komisija (turpmāk arī Komisija) ir izsniegusi speciālo atļauju
(licenci) fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldīšanai. Savukārt turēt
valsts fondēto pensiju shēmas līdzekļus var juridiskas personas, kuras
Komisija licencējusi kredītiestādes darbībai. Līdz ar to atbilstoši spēkā
esošajam regulējumam valsts fondēto pensiju shēmas līdzekļus ir tiesīgas
pārvaldīt tikai Latvijā reģistrētas ieguldījumu pārvaldes sabiedrības un
līdzekļus turēt Latvijā reģistrētas kredītiestādes, kas ir pretrunā ar
Eiropas Kopienas dibināšanas līgumā noteikto kapitāla aprites ierobežošanas
aizliegumu, kas dalībvalstīm aizliedz noteikt jebkādus kapitāla aprites
ierobežojumus dalībvalstu starpā. Pirms fondēto pensiju shēmas
līdzekļu pārvaldīšanas uzsākšanas ieguldījumu pārvaldes sabiedrībām Komisijā
ir jāsaņem speciālā atļauja (licence) fondēto pensiju shēmas līdzekļu
pārvaldīšanai. Lai tiktu mazināts administratīvais slogs uzņēmējiem,
likumprojektā tiek paredzēts atcelt valsts fondēto pensiju shēmas līdzekļu
pārvaldītāju licencēšanu, ieviešot fondēto pensiju shēmas līdzekļu
pārvaldītāju elektronisko reģistru, ko uzturēs Komisija. Šobrīd likums nosaka maksimālo
limitu kopējiem ieguldījumiem riska kapitāla tirgū, nenosakot limitus
ieguldījumiem vienā emitentā (piemēram, veicot ieguldījumus riska kapitāla
fondos, kas tiek dibināti kā komandītsabiedrības) vai limitus līdzdalības
iegūšanai, kādi ir noteikti ieguldījumiem citos finanšu instrumentos (limiti
ieguldījumiem vienā emitentā un limiti pret emitenta aktīviem vai
pamatkapitālu un balsstiesībām). Likumā netiek regulēts jautājums
par pieļaujamo
ieguldījumu ierobežojumu pārsniegšanu. Līdzīgs regulējums ir noteikts
Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likumā. Likumā nav paredzēti ierobežojumi ieguldījumu plāna izdevumiem, ko līdzekļu pārvaldītāji un līdzekļu
turētāji ir tiesīgi ieturēt no ieguldījumu plāna līdzekļiem. |
3.
Normatīvā akta projekta būtība |
Lai netiktu ierobežots to subjektu
loks, kas ir tiesīgi pārvaldīt un turēt valsts fondēto pensiju shēmas līdzekļus,
likumprojekts papildina likumu ar normu, kas paplašina valsts fondēto pensiju
shēmas līdzekļu pārvaldītāju loku, nosakot, ka turpmāk valsts fondēto pensiju
shēmas līdzekļus būs tiesīgas pārvaldīt ne tikai Latvijā reģistrētas
ieguldījumu pārvaldes sabiedrības, bet arī Eiropas Savienības dalībvalstī vai
Eiropas Ekonomikas zonas valstī reģistrētu ieguldījumu pārvaldes sabiedrību
filiāles Latvijā. Vienlaikus tiek paplašināts arī valsts fondēto pensiju
shēmas līdzekļu turētāju loks, nosakot, ka valsts fondēto pensiju shēmas
līdzekļus būs tiesīgas turēt Latvijā reģistrētas bankas un Eiropas Savienības
dalībvalstī vai Eiropas Ekonomikas zonas valstī reģistrētu banku filiāles
Latvijā. Likumprojekts paredz izslēgt no likuma normu par fondēto pensiju shēmas līdzekļu
pārvaldītāju licencēšanu, nosakot elektronisku reģistrāciju. Vienlaikus
likums tiek papildināts ar jaunu nodaļu, kas nosaka fondēto pensiju shēmas līdzekļu
pārvaldītāju reģistrācijas kārtību. Likumprojektā paredzēts precizēt likuma punktu par ieguldījumiem ieguldījumu fondos, nosakot, ka to kopsumma Latvijā vai citā Eiropas Savienības dalībvalstī vai Eiropas Ekonomikas zonas valstī reģistrētos ieguldījumu fondos, kas nav atvērtie ieguldījumu fondi vai tiem pielīdzināmi kopējo ieguldījumu uzņēmumi Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likuma izpratnē, nedrīkst pārsniegt 10% no ieguldījumu plāna aktīviem. Tā kā likums nosaka tikai maksimālo limitu kopējiem ieguldījumiem riska kapitāla tirgū, nenosakot limitus ieguldījumiem riska kapitāla tirgū, kas tiek veikti vienā komercsabiedrībā vai ieguldījumu fondā, kuri var veikt ieguldījumus riska kapitāla tirgū, likumprojekts paredz precizēt šo likuma pantu, nosakot, ka kopējais ieguldījumu apmērs riska kapitāla tirgū paliek nemainīgs, t.i., 5% no ieguldījumu plāna aktīviem, vienlaikus nosakot ierobežojumus ieguldījumiem, kas veikti, izmantojot komercsabiedrības starpniekus (piemēram, komandītsabiedrības), kā arī ierobežojumus tiešiem ieguldījumiem komercsabiedrības, kas atbilst riska kapitāla tirgus definīcijai, kapitālā. Ieviestas stingrākas prasības attiecībā uz ieguldījumiem neregulētajā tirgū tirgotajos vērtspapīros, kurus atbilstoši prospektam tika paredzēts iekļaut regulētajā tirgū gada laikā no parakstīšanās dienas, bet tas nav noticis. Minētie grozījumi nosaka līdzekļu pārvaldītājam pienākumu atpirkt šos vērtspapīrus par cenu, kas atbilst ieguldījuma iegādes vērtībai. Līdzīgi, kā noteikts privātajiem pensiju fondiem, likumu paredzēts papildināt ar normu, kas nosaka darījumu ar aktīvu pārdošanu ar atpirkšanu (repo darījumi) veikšanas kārtību. Likumprojekts paredz papildināt likumu ar regulējumu attiecībā uz pieļaujamo ieguldījumu ierobežojumu pārsniegšanu, nosakot, ka likumā noteiktos ieguldījumu ierobežojumus, kas attiecas uz ieguldījumiem viena emitenta emitētos parāda vērtspapīros vai naudas tirgus instrumentos, kā arī viena atvērtā ieguldījumu fonda Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likuma izpratnē ieguldījumu apliecībās, ir pieļaujams pārkāpt, ja tie radušies ieguldījumu plāna ieguldījumu vērtības svārstību rezultātā vai ja ieguldījumu veikšanas brīdī nav iespējams noteikt vai aprēķināt emitēto parāda vērtspapīru vai naudas tirgus instrumentu daudzumu vai vērtību, kā arī emitēto vai apgrozībā esošo ieguldījumu apliecību daļu vērtību vai skaitu. Likumprojekts paredz papildināt likumu ar
normu, kas paredz, ka līdzekļu pārvaldītājam ir
jānodrošina, ka maksimālie maksājumi par ieguldījumu plāna pārvaldi, ietverot
līdzekļu pārvaldītājam un līdzekļu turētājam izmaksājamās atlīdzības, kā arī
maksājumus trešajām personām, kurus veic no ieguldījumu plāna līdzekļiem,
nepārsniedz 2% no ieguldījumu plāna aktīvu vidējās vērtības gadā. Šajos maksājumos neietilpst izdevumi, kas
saistīti ar ieguldījumu plāna aktīvu pārdošanas ar atpirkšanu darījumiem.
Fiksējot likumā šo maksimāli pieļaujamo izdevumu procentu likmi, ieguldījumu
plānu dalībniekiem tiek noteikti nepārprotami un skaidri fondēto pensiju
shēmas darbības nosacījumi, kā arī tiek garantēts, ka izdevumu apmērs
nepārsniegs šo likmi. Atbilstoši grozījumiem, kas tika veikti Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likumā, tiek izslēgta norma, kas noteica līdzekļu pārvaldītājam pienākumu ievērot ieguldījumu brokeru sabiedrībām noteiktās kapitāla prasības. Likumprojekts paredz papildināt likumu ar normu, kas nosaka, ka, ja Komisijas izdotais administratīvais akts par ieraksta anulēšanu fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītāju reģistrā tiek pārsūdzēts, tas neaptur šā akta izpildi. Minētā norma rada izņēmuma gadījumu ar mērķi nodrošināt Komisijai iespēju operatīvi un efektīvi veikt tirgus dalībnieku uzraudzības funkcijas, kā arī nodrošināt shēmas dalībnieku interešu aizsardzību, novēršot gadījumus, kad, pārsūdzot Komisijas pieņemto lēmumu par ieraksta fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītāju reģistrā anulēšanu, tiek radīta situācija, kas ļauj turpināt pārkāpt normatīvo aktu prasības vai ieguldījumu plāna noteikumus, tādējādi radot attiecīgajā plānā iesaistīto indivīdu interešu aizskārumu. |
4. Cita
informācija |
Citas informācijas
nav. |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz |
|
1. Vispārēja
ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Likumprojekts paplašina subjektu loku, kas ir tiesīgi pārvaldīt un turēt valsts fondēto pensiju shēmas līdzekļus, līdz ar to radot iespēju paplašināt arī finanšu tirgus dalībnieku loku. |
2. Ekonomiskā ietekme: 2.1. makroekonomiskā vide; 2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un
kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un importa apjoms; 2.5. konkurences apstākļi; 2.6. jauninājumi un pētījumi; 2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte |
Likumprojekts paredz noteiktu maksimālo maksājumu apmēru, ko līdzekļu
pārvaldītāji un līdzekļu turētāji ir tiesīgi ieturēt no ieguldījumu plāna
līdzekļiem, kas ir shēmas dalībnieku papildu aizsardzības mehānisms. Likumprojekts paplašina valsts fondēto pensiju shēmas līdzekļu
pārvaldītāju un turētāju loku, tādējādi veicinot konkurenci šajā sfērā. |
3. Ietekme
uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu
komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku
saimniecībām |
Valsts fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītājiem nebūs jāsaņem
licence valsts fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldīšanai, bet tiks veikta
elektroniska reģistrācija fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītāju
reģistrā, ko uzturēs un aktualizēs Komisija. Reģistrācijas procedūra nemainās un paliek tāda pati kā licences
izsniegšanas procedūra, izņemot to, ka licence netiek izsniegta.
Reģistrācijas procesā tiek ievadīti dati par reģistrāciju Komisijas uzturētajā
reģistrā. Minētā norma attiecas uz ieguldījumu pārvaldes sabiedrībām, kas jau ir
saņēmušas licenci valsts fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldīšanai (10
ieguldījumu pārvaldes sabiedrības), kā arī uz pārējām ieguldījumu pārvaldes
sabiedrībām, kas ir potenciālie fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītāji
(četras ieguldījumu pārvaldes sabiedrības). |
4. Ietekme
uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Nav attiecināms. |
5. Sociālā ietekme: 5.1. sociālās situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Nav
attiecināms. |
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu lietošana; 6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai
biotopiem; 6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē |
Nav
attiecināms. |
7. Cita ietekme |
Nav. |
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz |
||||
|
(tūkst. latu) |
|||
Rādītāji |
n-tais gads |
Turpmākie trīs gadi |
||
n+1 |
n+2 |
n+3 |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu
ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais budžets; 1.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas
pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 2.2. speciālais budžets; 2.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
3. Finansiālā ietekme: 3.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas
pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 3.2. speciālais budžets; 3.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi
papildu izdevumu finansēšanai |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu
aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var
pievienot anotācijas pielikumā) |
Nav attiecināms. |
|||
6. Cita informācija |
Fondēto pensiju shēmas līdzekļu
pārvaldītāju reģistra izveidi un turpmāku uzturēšanu finansēs Komisija no
sava budžeta. Minētie izdevumi neattiecas uz valsts vai pašvaldību budžetu. |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz |
|
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir
atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem,
kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas
mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos
noteikumus izstrādāt |
Grozījumi Ministru kabineta 27.05.2003. noteikumos Nr. 272
"Noteikumi par valsts fondēto pensiju shēmas darbību". Spēku zaudēs ar Komisijas padomes 15.02.2002. lēmumu Nr. 31 apstiprinātie
noteikumi "Valsts fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītāju
licencēšanas noteikumi". |
2. Cita
informācija |
Nav. |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām
saistībām |
|
1. Saistības
pret Eiropas Savienību |
Nav attiecināms. |
2. Saistības
pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām |
Nav
attiecināms. |
3.
Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Nav
attiecināms. |
4.
Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||
Attiecīgo
Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas
līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums,
datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo
aktu |
Nav
attiecināms. |
||
2.tabula |
|||
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā
panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību pantu, daļu, punktu,
apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas
pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu
normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
|
Nav attiecināms |
Nav
attiecināms |
Nav. |
|
5. Saistības
sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem
aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts
atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem |
Nav
attiecināms. |
||
6. Cita
informācija |
Nav. |
||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām
pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām
iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Latvijas Komercbanku asociācija. |
2. Kāda ir
šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu
iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Atbalsta. Likumprojektā iestrādāti tās
iesniegtie priekšlikumi attiecībā uz likuma esošās redakcijas aktualizāciju
un pilnveidošanu. |
3. Kāds
konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Sabiedrības informēšanas pasākumi notikuši, ievietojot likumprojektu
Komisijas mājas lapā www.fktk.lv. |
4.
Konsultācijas ar ekspertiem |
Konsultācijas nav
notikušas. |
5. Cita
informācija |
Nav. |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses vai tiek
radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Normatīvā akta izpildei nav nepieciešams radīt jaunas valsts
institūcijas. Normatīvā akta izpildi nodrošinās Komisija. |
2. Kā
sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Pēc normatīvā akta pieņemšanas tas tiks publicēts laikrakstā
"Latvijas Vēstnesis", kā arī likuma teksts ar visiem grozījumiem
tiks ievietots Komisijas interneta mājas lapā www.fktk.lv. |
3. Kā
indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds varēs aizstāvēt savas tiesības Administratīvā
procesa likumā noteiktajā kārtībā. |
4. Cita
informācija |
Nav. |
Finanšu ministrs |
A. Slakteris |
Finanšu
ministrs |
Valsts
sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītājs |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
A.
Slakteris |
M.
Bičevskis |
M. Brencis |
M. Radeiko |
J. Zaličenko |
16/03/2009 9:03
1935
J. Zaličenko
67774856;
julija.zalicenko@fktk.lv
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.17 |
2009.gada 10.martā |
15.§
Likumprojekts "Grozījumi Valsts fondēto pensiju likumā"
TA-188
___________________________________________________________
(M.Brencis, I.Godmanis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
Valsts kancelejai
sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
2. Noteikt, ka atbildīgais
par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir finanšu ministrs.
Ministru prezidents |
|
I.Godmanis |
|
||
Valsts kancelejas
direktore |
|
G.Veismane |
|
2009-MK-PROT-17-1003-#15.doc
1