Rīgā
11.03.2009. Nr.90/TA-370
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Valsts un pašvaldību mantas atsavināšanas likumā". Likumprojektu izstrādāja Aizsardzības ministrija (atbildīgā amatpersona - Eiduka 67335244, inese.eiduka@mod.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 2 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 9 lpp.
3. Ministru kabineta 2009.gada 3.marta sēdes
protokola Nr.15 32.§ izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Grozījumi Valsts un pašvaldību
mantas atsavināšanas likumā
Izdarīt Valsts un pašvaldību mantas atsavināšanas
likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002,
23.nr.; 2004, 2.nr.; 2005, 15.nr.; 2006, 1., 14.nr.; 2007, 9., 14.nr.; 2008,
24.nr.) šādus grozījumus:
1.
Izteikt 3.panta pirmās daļas 5.punktu šādā redakcijā:
"5) nododot
piegādātājam un izdarot ieskaitu (ja manta ir iepirkta);".
2. Papildināt 4.panta pirmo daļu ar
trešo teikumu šādā redakcijā:
"Valsts vai
pašvaldības kustamās mantas maiņu vai nodošanu piegādātājam, izdarot ieskaitu, Ministru
kabineta noteiktajos gadījumos attiecībā uz valsts kustamo mantu var ierosināt
arī, nenoskaidrojot iestāžu vajadzību pēc citām iestādēm nevajadzīgās kustamās
mantas, bet attiecībā uz pašvaldības kustamo mantu attiecīgās domes
noteiktajos gadījumos."
3. Papildināt likumu ar 38.1 pantu
šādā redakcijā:
(2) Šā likuma
4.panta pirmajā daļā noteiktajos gadījumos iestāde pirms valsts vai pašvaldības
kustamās mantas maiņas var nenoskaidrot citu iestāžu vajadzību pēc attiecīgajai
iestādei nevajadzīgās kustamās mantas.
(3) Valsts
vai pašvaldības maināmo kustamo mantu un līdzvērtīgu citas personas kustamo
mantu novērtē šajā likumā noteiktajā kārtībā un nosaka tās nosacīto cenu
(8.pants). Nosacītās cenas starpība nedrīkst pārsniegt 20 procentus, un to
sedz naudā.
(4) Valsts
vai pašvaldības kustamās mantas maiņu izsludina valsts vai pašvaldības iestādes
mājaslapā internetā. Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā iestāde izvēlas piedāvājumu valsts vai pašvaldības kustamās mantas maiņai
pret līdzvērtīgu citas personas kustamo mantu."
4. Izteikt
39.panta pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1)
Valsts vai pašvaldības kustamo mantu var atsavināt, nododot to piegādātāja
īpašumā un izdarot ieskaitu, ja kustamā manta tiek iepirkta atbilstoši Publisko
iepirkumu likumam. Minēto atsavināšanas veidu var izmantot, neveicot pārdošanu
izsolē vai pārdošanu par brīvu cenu. Šā likuma
4.panta pirmajā daļā noteiktajos gadījumos iestāde pirms valsts vai pašvaldības
kustamās mantas nodošanas piegādātājam, izdarot ieskaitu, var nenoskaidrot citu
iestāžu vajadzību pēc attiecīgajai iestādei nevajadzīgās kustamās mantas."
Aizsardzības ministrs
V.Veldre
Likumprojekta Grozījumi Valsts un pašvaldību mantas atsavināšanas
likumā anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu |
Uzdevums izstrādāt likumprojektu Grozījumi Valsts un pašvaldību mantas atsavināšanas likumā (nosakot valsts un pašvaldības kustamās mantas maiņas tiesisku regulējumu un precizējot valsts un pašvaldības kustamās mantas nodošanas piegādātājam, izdarot ieskaitu, piemērošanu) nav paredzēts Deklarācijā par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentos, kā arī citos dokumentos. |
2. Pašreizējās situācijas raksturojums
|
Šobrīd Valsts un pašvaldību mantas atsavināšanas likums kā vienu no valsts un pašvaldību mantas atsavināšanas veidiem paredz maiņu. Tomēr šajā likumā tiek regulēta tikai nekustamā īpašuma maiņa pret līdzvērtīgu nekustamo īpašumu, kas nepieciešams valsts vai pašvaldības funkciju izpildes nodrošināšanai (38.pants). Valsts un pašvaldību kustamās mantas maiņu likums neparedz. Tāda bija paredzēta likumā Par valsts un pašvaldību mantas atsavināšanas kārtību, kas bija spēkā līdz 2002.gada 4.decembrim. Valsts un pašvaldību iestāde kā publisko tiesību subjekts, atšķirībā no privāto tiesību subjekta, ir tiesīga veikt tikai tādas darbības, kuras saskaņā ar attiecīgo normatīvo aktu tai ir atļautas. Ņemot vērā, ka minētais likums neparedz kārtību, kādā veidā valsts vai pašvaldība drīkst mainīt tai piederošu kustamo mantu pret privāto tiesību subjektam piederošu kustamu mantu, uzskatāms, ka kustamas mantas maiņa šobrīd nav pieļaujama. Ja valsts vai pašvaldības kustamā manta nav vajadzīga, kā risinājums konkrētai iestādei var būt kustamās mantas nodošana piegādātājam, izdarot ieskaitu. Valsts un pašvaldību mantas atsavināšanas likuma 39.pantā norādīts, ka šis atsavināšanas veids piemērojams ar nosacījumu, ja iepirkta līdzīgi izmantojama manta. Iestādes vajadzības varētu tikt pilnīgāk apmierinātas, ja nevajadzīgo mantu varētu atsavināt bez augstāk minētā ierobežojuma. Līdz ar to ir lietderīgi vārdus līdzīgi izmantojama izslēgt no minētā likuma 3.panta pirmās daļas 5.punkta un 39.panta pirmās daļas. Lai kustamās mantas maiņa pret citas personas kustamo mantu vai arī nodošana piegādātājam, izdarot ieskaitu, būtu efektīva, ir jāparedz iespēja valsts un pašvaldības mantas atsavinātāja tiesības pirms tam neveikt citu iestāžu vajadzību noskaidrošanu pēc iestādei nevajadzīgas mantas. Valsts un pašvaldības kustamās mantas maiņas, kā arī nodošanas piegādātājam, izdarot ieskaitu, piemērošana šobrīd ir ierobežota, jo Valsts un pašvaldību mantas atsavināšanas likums kā atsavināšanas pamatveidu nosaka mantas pārdošanu izsolē, pēc kura var sekot mantas pārdošana par brīvu cenu. Līdz ar to būtu lietderīgi paredzēt valsts vai pašvaldību iestādēm tiesības pirms kustamās mantas apmaiņas pret citu līdzvērtīgu kustamu mantu vai arī nodošanas piegādātājam, izdarot ieskaitu, iepriekš neveikt pārdošanu izsolē vai pārdošanu par brīvu cenu. |
3. Normatīvā akta projekta būtība
|
Likumprojekts paredz valsts un pašvaldību kustamās mantas maiņas kā viena no atsavināšanas veida tiesisko regulējumu. Likumprojekts paredz arī Ministru kabinetam noteikt kārtību, kādā iestāde izvēlas piedāvājumu valsts vai pašvaldības kustamās mantas maiņai pret līdzvērtīgu citas personas kustamo mantu. Lai veiktu valsts vai pašvaldības kustamas mantas maiņu, tā ir jānovērtē minētajā likumā noteiktajā kārtībā un jānosaka tās nosacītā cena, kuras starpība nevar pārsniegt 20 procentus. Valsts vai pašvaldības kustamās mantas maiņa jāizsludina valsts vai pašvaldības iestādes mājas lapā. Likumprojekts paredz deleģējumu Ministru kabinetam noteikt gadījumus,
kad iestāde var neveikt citu iestāžu vajadzību noskaidrošanu pēc iestādei
nevajadzīgās mantas pirms
valsts kustamās mantas maiņas (pret līdzvērtīgu citas personas kustamo mantu)
vai pirms nodošanas piegādātājam, izdarot ieskaitu. Valsts vai pašvaldību kustamo mantu var gan mainīt pret līdzvērtīgu citas personas kustamo mantu, gan nodot piegādātājam un izdarot ieskaitu, iepriekš neveicot pārdošanu izsolē vai pārdošanu par brīvu cenu. Tāpat likumprojekts paredz tiesības iestādei nodot piegādātāja īpašumā kustamo mantu, izdarot ieskaitu, arī tādā gadījumā, ja netiek iepirkta līdzīgi izmantojama manta. |
4. Cita informācija |
Nav |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz |
|
1. Vispārēja ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
2. Ekonomiskā ietekme: 2.1. makroekonomiskā vide; 2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un importa apjoms; 2.5. konkurences apstākļi; 2.6. jauninājumi un pētījumi; 2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
5. Sociālā ietekme: 5.1. sociālās situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu lietošana; 6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
7. Cita ietekme |
Nav |
III. Kāda var būt normatīvā akta
ietekme uz |
||||
|
(tūkst. latu) |
|||
Rādītāji |
n-tais gads |
Turpmākie trīs gadi |
||
n+1 |
n+2 |
n+3 |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais budžets; 1.3. pašvaldību budžets
|
Nav iespējams prognozēt un aprēķināt |
Nav iespējams prognozēt un aprēķināt |
Nav iespējams prognozēt un aprēķināt |
Nav iespējams prognozēt un aprēķināt |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 2.2. speciālais budžets; 2.3. pašvaldību budžets
|
Nav iespējams prognozēt un aprēķināt |
Nav iespējams prognozēt un aprēķināt |
Nav iespējams prognozēt un aprēķināt |
Nav iespējams prognozēt un aprēķināt |
3. Finansiālā ietekme: 3.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 3.2. speciālais budžets; 3.3. pašvaldību budžets
|
Nav iespējams prognozēt un aprēķināt |
Nav iespējams prognozēt un aprēķināt |
Nav iespējams prognozēt un aprēķināt |
Nav iespējams prognozēt un aprēķināt |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai
|
Nav iespējams prognozēt un aprēķināt |
Nav iespējams prognozēt un aprēķināt |
Nav iespējams prognozēt un aprēķināt |
Nav iespējams prognozēt un aprēķināt |
5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā)
|
Nav iespējams prognozēt un aprēķināt
|
|||
6. Cita informācija
|
Nav |
IV. Kāda var būt normatīvā akta
ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Jāizdod Ministru kabineta noteikumi, paredzot tajos: 1) gadījumus, kad iestāde var neveikt citu iestāžu vajadzību noskaidrošanu pēc iestādei nevajadzīgās mantas gan veicot valsts vai pašvaldību kustamās mantas maiņu, gan to atsavinot, nododot piegādātāja īpašumā un izdarot ieskaitu, ja atbilstoši Publisko iepirkumu likumam tiek iepirkta kustamā manta; 2) kārtību, kādā iestāde izvēlas piedāvājumu valsts vai pašvaldības kustamās mantas maiņai pret līdzvērtīgu citas personas kustamo mantu. Atbildīgā ministrija par to sagatavošanu Aizsardzības ministrija. Izstrādes termiņš 6 mēneši. |
2. Cita informācija |
Nav |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām
saistībām |
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||
Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
2.tabula |
||
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību pantu, daļu, punktu, apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
|
|
5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
6. Cita informācija |
Nav |
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Likumprojekts un tā anotācija saskaņota ar biedrību Latvijas pilsoniskā alianse |
2. Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Biedrība Latvijas pilsoniskā alianse atbalsta likumprojekta tālāku virzību |
3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Likumprojekta un tā anotācijas saskaņošana |
4. Konsultācijas ar ekspertiem |
Nav notikušas |
5. Cita informācija |
Nav |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunas valsts institūcijas ar likumprojektu netiek radītas, kā arī netiek paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Ar publikāciju laikrakstā Latvijas Vēstnesis, NAIS, interneta portāls www.likumi.lv |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds varēs aizstāvēt savas tiesības Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā |
4. Cita informācija |
Nav |
Aizsardzības ministrs
Aizsardzības ministrs |
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītājs |
Par kontroli atbildīgā persona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
V.Veldre |
J.Sārts |
R.Raudzeps |
I.Kalna |
I.Eiduka |
05.02.2009 16:49
1485
I.Eiduka
e-pasts: inese.eiduka@mod.gov.lv
tālr.: 67335244; fakss: 67212307
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.15 |
2009.gada 3.martā |
32.§
Likumprojekts "Grozījumi Valsts un pašvaldību mantas atsavināšanas likumā"
TA-370
___________________________________________________________
(V.Veldre, I.Godmanis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
Valsts kancelejai
sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
2. Noteikt, ka
atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir aizsardzības ministrs.
Ministru prezidents |
|
I.Godmanis |
|
||
Valsts kancelejas
direktore |
|
G.Veismane |
|
2009-MK-PROT-15-0303-#32.doc
1