Rīgā
09.03.2009. Nr.90/TA-505
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Tautas skaitīšanas likumā". Likumprojektu izstrādāja Ekonomikas ministrija (atbildīgā amatpersona - Žīgure 67366850, Aija.Zigure@csb.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 2 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 8 lpp.
3. Ministru kabineta 2009.gada 3.marta sēdes
protokola Nr.15 7.§ izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Grozījumi Tautas skaitīšanas likumā
Izdarīt Tautas skaitīšanas likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2000, 2.nr.) šādus grozījumus:
1. Izslēgt 1.pantā
vārdu "viņu".
2. 7.pantā:
aizstāt pirmās daļas 1.punktā vārdu "uzturas" ar vārdiem "izceļojušas un uzturas vai izceļojušas un paredz uzturēties";
aizstāt pirmās daļas 2.punktā vārdu "uzturas" ar vārdiem "paredz uzturēties";
izteikt otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Tautas skaitīšanā vācama un apkopojama mājokļus raksturojoša informācija."
3. Izteikt 8.panta otrās daļas otro teikumu šādā redakcijā:
"Ja informācija ir neprecīza, nepilnīga vai tās nav, dati tiek pārbaudīti un, ja nepieciešams, papildināti vai laboti."
4. Aizstāt 12.panta ievaddaļā vārdus "vietējām statistikas nodaļām" ar vārdu "Pārvaldi".
5. 13.pantā:
izteikt 1.punktu šādā redakcijā:
"1) apstiprina tautas skaitīšanas rezultātu kopsavilkuma statistisko tabulu komplektu;";
izteikt 8.punkta pirmo teikumu šādā redakcijā:
"publicē
tautas skaitīšanas kopsavilkuma datus statistikas datu krājumos, ievieto tautas
skaitīšanas kopsavilkuma datubāzi Pārvaldes mājaslapā un izplata minētos datus,
izmantojot arī citus informācijas līdzekļus.";
izslēgt 9.punktu.
6. Izteikt 15.panta pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Tautas skaitīšanā no iedzīvotājiem iegūtā individuālā informācija ir konfidenciāla saskaņā ar Valsts statistikas likumu."
Ekonomikas ministrs
K.Gerhards
Grozījumi Tautas
skaitīšanas likumā anotācija
I. Kādēļ
normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu |
Nav attiecināms
|
2. Pašreizējās situācijas raksturojums |
2007.g. Centrālā
statistikas pārvalde (turpmāk -
Pārvalde) ir uzsākusi gatavošanos 2011.g. tautas skaitīšanai.
Atbilstoši Tautas skaitīšanas likumam (turpmāk - Likums) ir apstiprināti
Ministru kabineta 2007.g. 16.oktobra noteikumi Nr.695 Noteikumi par kārtējās
tautas skaitīšanas datumu un ilgumu, kas nosaka, ka tautas skaitīšanas
datums ir 2011.g. 1.marts un ilgums ir 3 mēneši. Ir apstiprināti Ministru
kabineta 2007.g. 16.oktobra noteikumi Nr.69 Tautas skaitīšanas komisijas
nolikums, kas nosaka Tautas skaitīšanas komisijas kā konsultatīvas un
koordinējošas institūcijas funkcijas, uzdevumus, tiesības, tās sastāvu un
darba organizāciju. Apstiprināti ir arī Ministru kabineta 2008.g. 2.jūnija
noteikumi Nr. 384 Noteikumi par tautas skaitīšanas programmu, kas nosaka to
jautājumu loku, par kuriem jāiegūst atbildes tautas skaitīšanas laikā. Līdz ar Eiropas
Parlamenta un Padomes 2008.g. 9. jūlija Regulas (EK) Nr. 763/2008 par
iedzīvotāju un mājokļu skaitīšanu (turpmāk Eiropas Parlamenta un
Padomes Regula Nr. 763/2008) apstiprināšanu, daļēji ir
mainījusies tautas skaitīšanas metodoloģija. Tautas skaitīšanai 2011.g.
jāaptver gan Latvijas pastāvīgo iedzīvotāju, gan mājokļu pilnu apsekojumu.
Salīdzinot ar iepriekšējo - 2000.g. tautas skaitīšanu, ir mainījusies
pastāvīgo iedzīvotāju definīcija, kā arī ir atšķirīgas prasības arī mājokļu
uzskaitē. 2000.g. tautas
skaitīšanā daļēji tika izman
toti administratīvo reģistru dati. Paredzēts šos
datus izmantot arī 2011.g. tautas skaitīšanā. Valsts Zemes dienesta Nekustamā
īpašuma valsts kadastra Informācijas Sistēmas dati tiks izmantoti
informācijas iegūšanai par brīvajiem mājokļiem un to labiekārtotību. Pārvalde
ir veikusi Iedzīvotāju reģistra, Valsts adrešu reģistra un Nekustamā īpašuma
valsts kadastra informācijas sistēmas datu kvalitātes izpēti un secinājusi,
ka tautas skaitīšanas veidlapā jāparedz iespēju šos reģistru datus precizēt. 2007.g.
15. novembrī Saeimā tika pieņemts likums Grozījumi Valsts statistikas
likumā, kas ietvēra vairākus precizējumus, tai skaitā arī par datu
konfidencialitāti. Tās nodrošināšana ir viens no tautas skaitīšanas
organizācijas pamatprincipiem. Salīdzinot ar Likuma spēkā stāšanās brīdi
2000.g. ir mainījusies Pārvaldes struktūra. Visu šo iemeslu dēļ ir nepieciešami grozījumi
likuma Tautas skaitīšanas likums pašreizējā redakcijā. |
3. Normatīvā akta projekta būtība |
Normatīvā akta
izdošanas mērķis ir novērst Likumā esošās nepilnības, kas saistītas ar: 1) Eiropas Parlamenta
un Padomes Regulas Nr. 763/2008
metodoloģisko prasību izpildi, jo mainījusies valsts
pastāvīgā iedzīvotāja definīcija un mājokļu uzskaites prasības, kā arī
paaugstinājušās prasības attiecībā uz datu konfidencialitāti; 2) jaunu
administratīvo reģistru pieejamību un to kvalitāti; 3) izmaiņām
Pārvaldes struktūrā; 4) izmaiņām datu
izplatīšanas kārtībā un tehnoloģijā; 5) grozījumiem
Valsts statistikas likumā; 6) izmaiņām
statistisko apsekojumu veidlapu apstiprināšanas kārtībā. Minētās problēmas tiks
risinātas veicot izmaiņas sekojošos Likuma pantos: 1)
1. un 7.pantā, jo par valsts pastāvīgajiem iedzīvotājiem tiek uzskatīti ne
tikai tie valsts iedzīvotāji, kuri Latvijā nodzīvojuši vismaz 12 mēnešus, bet
arī tie, kuri ieradušies mazāk kā pirms 12 mēnešiem un kuriem ir nodoms
Latvijā nodzīvot vismaz 12 mēnešus, bet par
valsts pastāvīgajiem iedzīvotājiem netiek uzskatīti tie, kas,
atbilstoši situācijai skaitīšanas datumā, ir izbraukuši no Latvijas un
uzturas vai ir izbraukuši no Latvijas un plāno uzturēties ārpus Latvijas
vairāk kā 12 mēnešus, kā arī jāuzskaita visi mājokļi, neatkarīgi no tā vai
tajos kāds dzīvo vai arī tie ir brīvi. Informācija par izbraukušajiem
Latvijas iedzīvotājiem pēc stāvokļa tautas skaitīšanas datumā tiks iegūta no
ģimenes locekļiem vai citiem datu avotiem; 2) 8.pantā, kura
otrās daļas otro teikumu jāizsaka jaunā redakcijā, nosakot iespēju tautas
skaitīšanas veidlapā labot vai papildināt no administratīvajiem reģistriem
saņemto neprecīzo informāciju; 3) 12.pantā, kurā
vārdus vietējām statistikas nodaļām aizstāt ar Pārvaldi, jo Pārvaldē
vietējās statistikas nodaļas likvidētas; 4) 13.pantā izteikt
1.punktu jaunā redakcijā, jo Pārvalde vairs pārskatu veidlapas neapstiprina
(atbilstoši Valsts statistikas likuma 5.panta 3.punktam Pārvalde izstrādā
pārskatu veidlapas un tās apstiprina Ministru kabinets), izteikt šī panta
8.punktu jaunā redakcijā, jo tautas skaitīšanas kopsavilkuma datu bāze būs
pieejama Pārvaldes mājas lapā, kā arī izslēgt šī panta 9.punktu, jo ir
mainījusies statistikas datu izplatīšanas kārtība un tehnoloģija un tautas
skaitīšanas datu izplatīšanas kārtība jau noteikta šī panta 8.punktā; 5)
15.pantā, kuru jāizsaka jaunā redakcijā, jo pēc Latvijas iestāšanās Eiropas
Savienībā (turpmāk ES) ir paaugstinājušās prasības ES dalībvalstu statistikas
iestādēm, tai skaitā attiecībā uz datu konfidencialitāti. Nepieciešama norāde
uz Valsts statistikas likumu, kura pašreizējā redakcijā šīs prasības ir
ietvertas. Pieņemot
likumprojektu, minētās problēmas tiks atrisinātas. |
4. Cita
informācija |
Nav attiecināms |
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Vispārēja
ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Nav
attiecināms |
2.
Ekonomiskā ietekme: 2.1.
makroekonomiskā vide; 2.2.
preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3.
cenas; 2.4.
eksporta un importa apjoms; 2.5.
konkurences apstākļi; 2.6. jauninājumi un pētījumi; 2.7. augstāka resursu izmantošanas
efektivitāte |
Nav
attiecināms |
3.
Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un
administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un
zvejnieku saimniecībām |
Nav
attiecināms |
4.
Ietekme uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām
personām |
Nav
attiecināms |
5.
Sociālā ietekme: 5.1. sociālās
situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Nav
attiecināms |
6.
Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu
lietošana; 6.2. ietekme uz
piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības
radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu
produktu ražošana; 6.5. ietekme uz
īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme uz
īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida
piesārņojuma emisija vidē |
Nav
attiecināms |
7. Cita ietekme |
Nav
attiecināms |
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||
|
(tūkst. latu) |
|||
Rādītāji |
2009. gads |
Turpmākie trīs
gadi |
||
2010. gads |
2011.gads |
2012.gads |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1.
Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1.
valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un
citi pašu ieņēmumi; 1.2.
speciālais budžets; 1.3. pašvaldību
budžets |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
2.
Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1.
valsts pamatbudžets, tajā
skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 2.2.
speciālais budžets; 2.3. pašvaldību
budžets |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
3.
Finansiālā ietekme: 3.1.
valsts pamatbudžets, tajā
skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 3.2.
speciālais budžets; 3.3. pašvaldību
budžets |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu
finansēšanai |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
5. Detalizēts
ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un
izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā) |
Nav
attiecināms |
|||
6. Cita informācija |
Nav
attiecināms |
IV.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie
akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir
sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par
tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana
ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un
galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus
izstrādāt |
Nav
attiecināms |
2. Cita
informācija |
Nav
attiecināms |
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
1. Saistības
pret Eiropas Savienību |
Nav
attiecināms |
2. Saistības
pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām |
Nav
attiecināms |
3. Saistības,
kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Nav
attiecināms |
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||
Attiecīgo
Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas
līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums,
datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo
aktu |
Eiropas
Parlamenta un Padomes Regula Nr.
763/2008 |
|
2.tabula |
||
Eiropas
Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas
vienību pantu, daļu, punktu, apakšpunktu) |
Latvijas
normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto
direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
Eiropas Parlamenta
un Padomes Regulas Nr. 763/2008
2.panta d punkts. |
Likumprojekta Grozījumi Tautas skaitīšanas likumā 1. punkta pirmā
daļa. |
Līdz ar
Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas Nr. 763/2008 stāšanos spēkā ir mainījusies pastāvīgās dzīvesvietas
definīcija. Tādēļ jāpildina Tautas skaitīšanas likuma 7. panta pirmās daļas
1.punkta pirmo teikumu un jāizmaina pirmās daļas 2. punktu. |
Eiropas Parlamenta
un Padomes Regulas Nr. 763/2008
2.panta c punkts. |
Likumprojekta Grozījumi Tautas skaitīšanas likumā 1. punkta otrā daļa. |
Līdz ar
Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas Nr. 763/2008 stāšanos spēkā ir mainījusies ēkas definīcija. Tādēļ
Tautas skaitīšanas likuma 7. panta otro daļu jāizsaka jaunā redakcijā. |
5. Saistības
sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem
aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts
atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem |
Nav
attiecināms |
|
6. Cita
informācija |
Nav
attiecināms |
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām
pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām
iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Nav
attiecināms |
2. Kāda ir šo
pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto
institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi,
mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Nav
attiecināms |
3. Kāds konsultāciju
veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Konsultācijas
un sabiedrības informēšanas pasākumi nav nepieciešami. |
4. Konsultācijas ar
ekspertiem |
Konsultācijas
ar ekspertiem nav nepieciešamas. |
5. Cita informācija |
Nav
attiecināms. |
VII.
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses vai tiek
radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Nav
attiecināms |
2. Kā sabiedrība
tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums
tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis un būs pieejams Interneta
tīklā: Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS) un bezmaksas datu bāzē
www.likumi.lv. |
3. Kā indivīds var
aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Nav attiecināms |
4. Cita informācija |
Nav
attiecināms |
Ekonomikas ministrs K.Gerhards
Ekonomikas ministrs |
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
K.Gerhards |
A.Matīss |
Dž.Innusa |
I.Dravniece |
A.Žīgure |
10.02.2009 10:17
1521
Veģis
67366771, Peteris.Vegis@csb.gov.lv
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.15 |
2009.gada 3.martā |
7.§
Likumprojekts "Grozījumi Tautas skaitīšanas likumā"
TA-505
___________________________________________________________
(A.Matīss, I.Godmanis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
Valsts kancelejai
sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
2. Noteikt, ka
atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir ekonomikas ministrs.
Ministru prezidents |
|
I.Godmanis |
|
||
Valsts kancelejas
direktore |
|
G.Veismane |
|
2009-MK-PROT-15-0303-#07.doc
1