LATVIJAS
REPUBLIKAS SAEIMA
BUDŽETA
UN FINANŠU (NODOKĻU) KOMISIJA
Jēkaba iela 10/12 LV 1811 tālr. 708
7318, fakss 708 7317
________________________________________________________________
Rīgā
2009.gada
___.maijs
Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija
lūdz iekļaut Saeimas kārtējās sēdes darba kārtībā likumprojektu Grozījumi likumā Par privātajiem pensiju
fondiem (Nr.1126/Lp9) izskatīšanai 3.lasījumā.
Pielikumā: Komisijas apkopotie priekšlikumi uz ____
lapām.
Ar
cieņu,
komisijas
priekšsēdētājs G.Bērziņš
Likumprojekts trešajam lasījumam
Spēkā esošā redakcija |
Otrā lasījuma
redakcija |
Nr. |
Priekšlikumi (2) |
Komisijas atzinums |
Komisijas atbalstītā
redakcija |
|
Izdarīt likumā Par privātajiem pensiju
fondiem (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1997,
14.nr.; 1998, 2., 19.nr.; 1999, 13.nr.; 2000, 13.nr.; 2002, 22.nr.; 2004, 2.,
9.nr.; 2005, 7., 8., 24.nr.; 2008, 13., 23.nr.) šādus grozījumus: |
|
|
|
Izdarīt likumā Par privātajiem pensiju
fondiem (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1997,
14.nr.; 1998, 2., 19.nr.; 1999, 13.nr.; 2000, 13.nr.; 2002, 22.nr.; 2004, 2.,
9.nr.; 2005, 7., 8., 24.nr.; 2008, 13., 23.nr.) šādus grozījumus: |
Likumā ir
lietoti šādi termini: 4) līdzekļu pārvaldītājs -
komercsabiedrība, kas pārvalda privātā pensiju fonda līdzekļus; |
1. 1.pantā: aizstāt 4.punktā vārdus privātā pensiju
fonda ar vārdiem saskaņā ar pensiju plānu uzkrātos; |
|
|
|
1. 1.pantā: aizstāt 4.punktā vārdus privātā pensiju
fonda ar vārdiem saskaņā ar pensiju plānu uzkrātos; |
|
papildināt pantu ar 25.punktu
šādā redakcijā: 25) kritiskās situācijas analīze analīze, ko veic pensiju fonds,
lai noteiktu un izvērtētu dažādu ārkārtēju, bet iespējami nelabvēlīgu
notikumu vai tirgus nosacījumu izmaiņu potenciālo ietekmi uz pensiju plāna
ieguldījumu portfeli. |
|
|
|
papildināt pantu ar 25.punktu
šādā redakcijā: 25) kritiskās situācijas analīze analīze, ko veic pensiju fonds,
lai noteiktu un izvērtētu dažādu ārkārtēju, bet iespējami nelabvēlīgu
notikumu vai tirgus nosacījumu izmaiņu potenciālo ietekmi uz pensiju plāna
ieguldījumu portfeli. |
3.pants.
Privātā pensiju fonda jēdziens (5) Pensiju fonda pamatkapitālā var ieguldīt
tikai naudas līdzekļus, izņemot gadījumus, kad ar Finanšu un kapitāla tirgus
komisijas atļauju pensiju fonds tiek reorganizēts. |
2. Papildināt 3.pantu ar sesto daļu šādā
redakcijā: (6) Pensiju fonds nedrīkst
ņemt aizņēmumus no pensiju plāna izrietošo saistību izpildei, izņemot
aizņēmumus īslaicīgas likviditātes nodrošināšanai uz laiku līdz trim
mēnešiem. |
|
|
|
2. Papildināt 3.pantu ar sesto daļu šādā
redakcijā: (6) Pensiju fonds nedrīkst
ņemt aizņēmumus no pensiju plāna izrietošo saistību izpildei, izņemot
aizņēmumus īslaicīgas likviditātes nodrošināšanai uz laiku līdz trim
mēnešiem. |
8.pants.
Pensiju fonda licencēšana (3) Lai saņemtu licenci, pensiju fonds
iesniedz Finanšu un kapitāla tirgus komisijai šādus dokumentus: |
3. Papildināt 8.panta trešo daļu ar
19.punktu šādā redakcijā: "19) šā
likuma 14.panta četrpadsmitajā daļā minētajā gadījumā pensiju fonda
izstrādātas interešu konflikta situāciju novēršanas politikas aprakstu." |
|
|
|
3. Papildināt 8.panta trešo daļu ar
19.punktu šādā redakcijā: "19) šā
likuma 14.panta četrpadsmitajā daļā minētajā gadījumā pensiju fonda
izstrādātas interešu konflikta situāciju novēršanas politikas aprakstu." |
|
4. Papildināt II nodaļu ar 8.3
pantu šādā redakcijā: "8.3 pants. Ārpakalpojumu
sniegšana (1) Darbības,
kuras nepieciešamas pensiju fonda darbības nodrošināšanai, pensiju fonds var
deleģēt vienam vai vairākiem ārpakalpojumu sniedzējiem, kuri, pamatojoties uz
rakstveida līgumu ar pensiju fondu, apņemas sniegt vai sniedz pensiju fondam
ārpakalpojumus un kuriem ir atbilstoša kvalifikācija un pieredze minēto
pakalpojumu sniegšanā. (2) Saskaņā
ar pensiju plāna noteikumiem uzkrāto līdzekļu pārvaldīšanu un turēšanu veic
pensiju fonda izraudzīts pensiju plāna līdzekļu pārvaldītājs un pensiju plāna
līdzekļu turētājs atbilstoši šā likuma 20., 21. un 21.1 pantā
noteiktajai kārtībai. (3) Pensiju
fonda iekšējās revīzijas veikšanu kā ārpakalpojumu var deleģēt vienīgi
zvērinātam revidentam, zvērinātu revidentu komercsabiedrībai vai pensiju fonda mātes sabiedrības
iekšējās revīzijas (audita) dienestam,
ievērojot šā likuma 14.panta trešajā un sestajā daļā noteiktās prasības
pensiju fonda iekšējās kontroles dienesta vadītājam. (4) Pensiju fonds nedrīkst deleģēt: 1) pensiju fonda pārvaldes institūciju
pienākumus; 2) pensiju fonda licencē atļauto funkciju
kopuma veikšanu pilnībā. (5) Lai
pensiju fonds varētu uzsākt ārpakalpojumu saņemšanu, tas izstrādā attiecīgu
ārpakalpojumu izmantošanas politiku un procedūru, kas nosaka: 1) kārtību,
kādā pensiju fondā tiek pieņemti lēmumi par ārpakalpojumu izmantošanu;
2) ārpakalpojuma
līguma slēgšanas, izpildes uzraudzības un izbeigšanas kārtību; 3) personas
(amatpersonas un darbiniekus) un struktūrvienības, kas atbildīgas par
sadarbību ar ārpakalpojumu sniedzēju un saņemtā ārpakalpojuma apjoma un
kvalitātes uzraudzību, kā arī šo personu tiesības un pienākumus; 4) pensiju fonda rīcību gadījumā, kad
ārpakalpojumu sniedzējs nepilda vai nevarēs pildīt ārpakalpojuma līguma
noteikumus. (6) Šā panta piektajā daļā minēto
politiku un procedūru pensiju fonds iesniedz Finanšu un kapitāla tirgus
komisijai pirms ārpakalpojumu saņemšanas. Finanšu un kapitāla tirgus komisija
30 dienu laikā pēc minēto dokumentu saņemšanas izskata un izvērtē to
atbilstību šā likuma prasībām. (7) Ja tiek
deleģēta pensiju fonda grāmatvedības kārtošana, informācijas tehnoloģiju,
sistēmu pārvaldība vai attīstīšana vai iekšējās kontroles organizēšana,
pensiju fonds papildus šā panta piektajā daļā minētajiem dokumentiem iesniedz
Finanšu un kapitāla tirgus komisijai iesniegumu par ārpakalpojuma izmantošanu
un ārpakalpojuma līguma oriģinālu vai kopiju, kuras īstumu ir apliecinājusi
persona, kas ir tiesīga pieņemt lēmumus pensiju fonda vārdā. Ārpakalpojumu
sniedzējs drīkst uzsākt šajā daļā minētā pakalpojuma sniegšanu, ja Finanšu un
kapitāla tirgus komisija 30 dienu laikā pēc ārpakalpojuma līguma saņemšanas
nenosūta pensiju fondam lēmumu, ar kuru aizliedz pensiju fondam saņemt attiecīgo ārpakalpojumu no ārpakalpojumu sniedzēja. Pārējo ārpakalpojumu
deleģēšanas gadījumos pensiju fonds piecu darbdienu laikā pēc ārpakalpojuma
līguma noslēgšanas informē par to Finanšu un kapitāla tirgus komisiju. |
|
|
|
4. Papildināt II nodaļu ar 8.3
pantu šādā redakcijā: "8.3 pants. Ārpakalpojumu
sniegšana (1) Darbības,
kuras nepieciešamas pensiju fonda darbības nodrošināšanai, pensiju fonds var
deleģēt vienam vai vairākiem ārpakalpojumu sniedzējiem, kuri, pamatojoties uz
rakstveida līgumu ar pensiju fondu, apņemas sniegt vai sniedz pensiju fondam
ārpakalpojumus un kuriem ir atbilstoša kvalifikācija un pieredze minēto
pakalpojumu sniegšanā. (2) Saskaņā
ar pensiju plāna noteikumiem uzkrāto līdzekļu pārvaldīšanu un turēšanu veic
pensiju fonda izraudzīts pensiju plāna līdzekļu pārvaldītājs un pensiju plāna
līdzekļu turētājs atbilstoši šā likuma 20., 21. un 21.1 pantā
noteiktajai kārtībai. (3) Pensiju
fonda iekšējās revīzijas veikšanu kā ārpakalpojumu var deleģēt vienīgi
zvērinātam revidentam, zvērinātu revidentu komercsabiedrībai vai pensiju fonda mātes sabiedrības
iekšējās revīzijas (audita) dienestam,
ievērojot šā likuma 14.panta trešajā un sestajā daļā noteiktās prasības
pensiju fonda iekšējās kontroles dienesta vadītājam. (4) Pensiju fonds nedrīkst deleģēt: 1) pensiju fonda pārvaldes institūciju
pienākumus; 2) pensiju fonda licencē atļauto funkciju
kopuma veikšanu pilnībā. (5) Lai
pensiju fonds varētu uzsākt ārpakalpojumu saņemšanu, tas izstrādā attiecīgu
ārpakalpojumu izmantošanas politiku un procedūru, kas nosaka: 1) kārtību,
kādā pensiju fondā tiek pieņemti lēmumi par ārpakalpojumu izmantošanu;
2) ārpakalpojuma
līguma slēgšanas, izpildes uzraudzības un izbeigšanas kārtību; 3) personas
(amatpersonas un darbiniekus) un struktūrvienības, kas atbildīgas par
sadarbību ar ārpakalpojumu sniedzēju un saņemtā ārpakalpojuma apjoma un
kvalitātes uzraudzību, kā arī šo personu tiesības un pienākumus; 4) pensiju fonda rīcību gadījumā, kad
ārpakalpojumu sniedzējs nepilda vai nevarēs pildīt ārpakalpojuma līguma
noteikumus. (6) Šā panta piektajā daļā minēto
politiku un procedūru pensiju fonds iesniedz Finanšu un kapitāla tirgus
komisijai pirms ārpakalpojumu saņemšanas. Finanšu un kapitāla tirgus komisija
30 dienu laikā pēc minēto dokumentu saņemšanas izskata un izvērtē to
atbilstību šā likuma prasībām. (7) Ja tiek
deleģēta pensiju fonda grāmatvedības kārtošana, informācijas tehnoloģiju,
sistēmu pārvaldība vai attīstīšana vai iekšējās kontroles organizēšana,
pensiju fonds papildus šā panta piektajā daļā minētajiem dokumentiem iesniedz
Finanšu un kapitāla tirgus komisijai iesniegumu par ārpakalpojuma izmantošanu
un ārpakalpojuma līguma oriģinālu vai kopiju, kuras īstumu ir apliecinājusi
persona, kas ir tiesīga pieņemt lēmumus pensiju fonda vārdā. Ārpakalpojumu
sniedzējs drīkst uzsākt šajā daļā minētā pakalpojuma sniegšanu, ja Finanšu un
kapitāla tirgus komisija 30 dienu laikā pēc ārpakalpojuma līguma saņemšanas
nenosūta pensiju fondam lēmumu, ar kuru aizliedz pensiju fondam saņemt attiecīgo ārpakalpojumu no ārpakalpojumu sniedzēja. Pārējo
ārpakalpojumu deleģēšanas gadījumos pensiju fonds piecu darbdienu laikā pēc
ārpakalpojuma līguma noslēgšanas informē par to Finanšu un kapitāla tirgus
komisiju. |
|
(8) Ārpakalpojuma līgumā iekļauj vismaz
šādus noteikumus: 1) saņemamā ārpakalpojuma aprakstu; 2) precīzas ārpakalpojuma apjoma un kvalitātes
prasības; 3) pensiju
fonda un ārpakalpojumu sniedzēja tiesības un pienākumus, to skaitā: a) pensiju
fonda tiesības pastāvīgi uzraudzīt ārpakalpojuma sniegšanas kvalitāti, b) pensiju
fonda tiesības dot ārpakalpojumu sniedzējam obligāti izpildāmus norādījumus
jautājumos, kas saistīti ar ārpakalpojuma godprātīgu, kvalitatīvu, savlaicīgu
un normatīvajiem aktiem atbilstošu izpildi, c) pensiju fonda tiesības pieprasīt
ārpakalpojumu sniedzējam un ārpakalpojumu sniedzēja pienākumu pēc rakstveida
pieprasījuma saņemšanas nekavējoties izbeigt ārpakalpojuma līgumu; 4) Finanšu un
kapitāla tirgus komisijas tiesības iepazīties ar šā panta desmitajā daļā
minētajiem dokumentiem un pieprasīt no ārpakalpojumu sniedzēja citu
informāciju, kas saistīta ar ārpakalpojuma sniegšanu un ir nepieciešama
Finanšu un kapitāla tirgus komisijas funkciju veikšanai. (9) Ja
šajā pantā minētajos dokumentos tiek izdarīti grozījumi, pensiju fonds piecu darbdienu laikā pēc attiecīgo
grozījumu apstiprināšanas iesniedz tos Finanšu un kapitāla tirgus komisijai
zināšanai. (10) Finanšu un kapitāla tirgus
komisijai ir tiesības veikt ārpakalpojumu sniedzēja darbības pārbaudi tā
atrašanās vai ārpakalpojuma sniegšanas vietā, iepazīties ar visiem
dokumentiem, dokumentu un grāmatvedības reģistriem, izgatavot to kopijas, kā
arī pieprasīt no ārpakalpojumu sniedzēja informāciju, kas saistīta ar
ārpakalpojuma sniegšanu un ir nepieciešama Finanšu
un kapitāla tirgus komisijas funkciju veikšanai. (11) Finanšu un kapitāla tirgus
komisija aizliedz pensiju fondam saņemt plānoto ārpakalpojumu no
ārpakalpojumu sniedzēja, ja: 1) nav ievērotas šā likuma prasības; 2) ārpakalpojuma saņemšana var aizskart
pensiju plāna dalībnieku intereses; 3) ārpakalpojuma saņemšana var radīt
ierobežojumus pensiju fonda pārvaldes institūcijām veikt tām normatīvajos
aktos, statūtos vai citos pensiju fonda iekšējos normatīvajos aktos noteiktos
pienākumus; 4) ārpakalpojuma saņemšana liegs vai
radīs ierobežojumus Finanšu un kapitāla tirgus komisijai veikt tai šajā
likumā noteiktās funkcijas; 5) ārpakalpojuma līgums neatbilst šim
likumam un nesniedz skaidru un patiesu priekšstatu par pensiju fonda un
ārpakalpojumu sniedzēja paredzamo sadarbību un ārpakalpojuma apjoma un
kvalitātes prasībām. (12) Ārpakalpojuma
saņemšana neatbrīvo pensiju fondu no atbildības par šajā likumā vai
ārpakalpojuma līgumā noteikto saistību izpildi." |
|
|
|
(8) Ārpakalpojuma līgumā iekļauj vismaz
šādus noteikumus: 1) saņemamā ārpakalpojuma aprakstu; 2) precīzas ārpakalpojuma apjoma un
kvalitātes prasības; 3) pensiju
fonda un ārpakalpojumu sniedzēja tiesības un pienākumus, to skaitā: a) pensiju
fonda tiesības pastāvīgi uzraudzīt ārpakalpojuma sniegšanas kvalitāti, b) pensiju
fonda tiesības dot ārpakalpojumu sniedzējam obligāti izpildāmus norādījumus
jautājumos, kas saistīti ar ārpakalpojuma godprātīgu, kvalitatīvu, savlaicīgu
un normatīvajiem aktiem atbilstošu izpildi, c) pensiju fonda tiesības pieprasīt
ārpakalpojumu sniedzējam un ārpakalpojumu sniedzēja pienākumu pēc rakstveida
pieprasījuma saņemšanas nekavējoties izbeigt ārpakalpojuma līgumu; 4) Finanšu un
kapitāla tirgus komisijas tiesības iepazīties ar šā panta desmitajā daļā
minētajiem dokumentiem un pieprasīt no ārpakalpojumu sniedzēja citu
informāciju, kas saistīta ar ārpakalpojuma sniegšanu un ir nepieciešama
Finanšu un kapitāla tirgus komisijas funkciju veikšanai. (9) Ja
šajā pantā minētajos dokumentos tiek izdarīti grozījumi, pensiju fonds piecu darbdienu laikā pēc attiecīgo
grozījumu apstiprināšanas iesniedz tos Finanšu un kapitāla tirgus komisijai zināšanai. (10) Finanšu un kapitāla tirgus
komisijai ir tiesības veikt ārpakalpojumu sniedzēja darbības pārbaudi tā
atrašanās vai ārpakalpojuma sniegšanas vietā, iepazīties ar visiem
dokumentiem, dokumentu un grāmatvedības reģistriem, izgatavot to kopijas, kā
arī pieprasīt no ārpakalpojumu sniedzēja informāciju, kas saistīta ar
ārpakalpojuma sniegšanu un ir nepieciešama Finanšu
un kapitāla tirgus komisijas funkciju veikšanai. (11) Finanšu un kapitāla tirgus
komisija aizliedz pensiju fondam saņemt plānoto ārpakalpojumu no
ārpakalpojumu sniedzēja, ja: 1) nav ievērotas šā likuma prasības; 2) ārpakalpojuma saņemšana var aizskart
pensiju plāna dalībnieku intereses; 3) ārpakalpojuma saņemšana var radīt
ierobežojumus pensiju fonda pārvaldes institūcijām veikt tām normatīvajos
aktos, statūtos vai citos pensiju fonda iekšējos normatīvajos aktos noteiktos
pienākumus; 4) ārpakalpojuma saņemšana liegs vai
radīs ierobežojumus Finanšu un kapitāla tirgus komisijai veikt tai šajā
likumā noteiktās funkcijas; 5) ārpakalpojuma līgums neatbilst šim
likumam un nesniedz skaidru un patiesu priekšstatu par pensiju fonda un
ārpakalpojumu sniedzēja paredzamo sadarbību un ārpakalpojuma apjoma un
kvalitātes prasībām. (12) Ārpakalpojuma
saņemšana neatbrīvo pensiju fondu no atbildības par šajā likumā vai
ārpakalpojuma līgumā noteikto saistību izpildi." |
9.pants.
Pensiju plāns un tā grozījumi (6) Pensiju plānā norāda: 13) finanšu pārskata revidenta vārdu un
uzvārdu vai firmu; 14) noteikto iemaksu plānam ar garantētu
ienesīgumu - papildus arī ienesīguma procentu apmēru; (14) Šā panta desmitajā daļā minētos
termiņus pensiju fonds var neievērot, ja kopā ar pensiju plāna grozījumiem
Finanšu un kapitāla tirgus komisijai iesniedz apliecinājumu, ka attiecīgā
pensiju plāna komiteja (ja pensiju plāna dalībnieki attiecīgajā pensiju plānā
piedalās saskaņā ar kolektīvās dalības līgumu) vai pensiju plāna dalībnieki
(ja pensiju plāna dalībnieki attiecīgajā pensiju plānā piedalās saskaņā ar
individuālās dalības līgumu) neiebilst pret šādu grozījumu izdarīšanu pensiju
plānā. |
5. 9.pantā: izteikt sestās daļas 13.punktu šādā
redakcijā: "13) kārtību, kādā pensiju plāna
dalībniekiem un papildpensijas saņēmējiem tiks nodrošināta šā likuma
24.pantā minētā informācija;"; aizstāt sestās daļas 14.punktā vārdus "ienesīguma
procentu apmēru" ar vārdiem "garantiju aprakstu"; aizstāt četrpadsmitajā daļā vārdu
"desmitajā" ar vārdu "trīspadsmitajā". |
|
|
|
5. 9.pantā: izteikt sestās daļas 13.punktu šādā
redakcijā: "13) kārtību, kādā pensiju plāna
dalībniekiem un papildpensijas saņēmējiem tiks nodrošināta šā likuma
24.pantā minētā informācija;"; aizstāt sestās daļas 14.punktā vārdus
"ienesīguma procentu apmēru" ar vārdiem "garantiju
aprakstu"; aizstāt četrpadsmitajā daļā vārdu
"desmitajā" ar vārdu "trīspadsmitajā". |
10.pants.
Dalība pensiju plānā (7)
Pensiju plāna komiteja ir pensiju plāna kontroles institūcija, kas kontrolē
attiecīgā pensiju plāna vadību un izpildi atbilstoši kolektīvās dalības
līguma noteikumiem. |
6. Papildināt 10. pantu ar
astoto daļu šādā redakcijā: "(8) Pensiju fondam pirms individuālās
vai kolektīvās dalības līguma noslēgšanas ir pienākums iepazīstināt
potenciālo pensiju plāna dalībnieku vai darba devēju ar pensiju plāna
noteikumiem, īpaši izskaidrojot uz dalībnieku attiecināto atskaitījumu
apmēru, dalības izbeigšanas nosacījumus un papildpensijas kapitāla izmaksas
kārtību." |
|
|
|
6. Papildināt 10. pantu ar
astoto daļu šādā redakcijā: "(8) Pensiju fondam pirms individuālās
vai kolektīvās dalības līguma noslēgšanas ir pienākums iepazīstināt
potenciālo pensiju plāna dalībnieku vai darba devēju ar pensiju plāna
noteikumiem, īpaši izskaidrojot uz dalībnieku attiecināto atskaitījumu
apmēru, dalības izbeigšanas nosacījumus un papildpensijas kapitāla izmaksas
kārtību." |
12.pants.
Garantijas pensiju plāna dalībniekiem (6) Pensiju plāna dalībniekam tiek
nodrošināta iespēja turpināt dalību pensiju plānā, saņemt papildpensijas
kapitālu un šajā likumā noteikto pensiju plāna dalībniekiem sniedzamo
informāciju arī gadījumos, kad pensiju plāna dalībnieks pēc tam, kad uzsācis
dalību pensiju plānā, pārceļas uz pastāvīgu dzīvi Eiropas Savienības
dalībvalstī, Eiropas Ekonomikas zonas valstī vai citā ārvalstī. |
7. Aizstāt 12. panta sestajā daļā vārdus
"Eiropas Savienības dalībvalstī, Eiropas Ekonomikas zonas valstī vai
citā ārvalstī" ar vārdiem "dalībvalstī vai ārvalstī". |
|
|
|
7. Aizstāt 12. panta sestajā daļā vārdus
"Eiropas Savienības dalībvalstī, Eiropas Ekonomikas zonas valstī vai
citā ārvalstī" ar vārdiem "dalībvalstī vai ārvalstī". |
13.pants.
Dalības izbeigšana (1) Ja darba devējs vēlas izbeigt kolektīvās
dalības līgumu, lai piedalītos citā pensiju fondā, viņam jāiesniedz attiecīgs
pieprasījums pensiju fonda valdei un Finanšu un kapitāla tirgus komisijai
vismaz sešus mēnešus iepriekš. |
8. Aizstāt 13.panta pirmajā daļā vārdus
"sešus mēnešus" ar vārdu "mēnesi". |
|
|
|
8. Aizstāt 13.panta pirmajā daļā vārdus
"sešus mēnešus" ar vārdu "mēnesi". |
14.pants.
Pensiju fonda pārvalde (11) Ja Finanšu un kapitāla tirgus komisijas
izdotais administratīvais akts par šā panta sestajā daļā minēto personu
atsaukšanu no amata tiek pārsūdzēts, pārsūdzēšana neaptur tā izpildi. |
9. Papildināt 14.pantu ar divpadsmito,
trīspadsmito un četrpadsmito daļu šādā redakcijā: "(12) Par interešu konfliktu
šā likuma izpratnē uzskatāma situācija, kad pensiju fonds un ar to saistītās
personas pieņem lēmumus par darījumiem ar pensiju plāna līdzekļiem un
vienlaikus veic šo lēmumu izpildi vai to izpildes kontroli. (13) Interešu
konflikta novēršanai pensiju fonda padomes un valdes loceklis, pensiju fonda
iekšējās kontroles dienesta vadītājs, galvenais aktuārs un personas, kuras ir
tiesīgas pieņemt lēmumus pensiju fonda vārdā, savu amata pienākumu izpildē
atturas no lēmumu pieņemšanas par pensiju fonda darījumiem, kuros šīm
personām rodas vai var rasties interešu konflikts, kā arī ziņo pensiju fonda
padomei par šādiem darījumiem. (14) Ja
pensiju fonds, līdzekļu pārvaldītājs, līdzekļu turētājs, ārpakalpojumu sniedzējs vai iemaksas veicošais darba devējs ir
saistītas personas, pensiju fonds izstrādā interešu konflikta
situāciju novēršanas politikas aprakstu, kas
nodrošina iespējamo interešu konflikta situāciju savlaicīgu identificēšanu un
pārvaldīšanu. Interešu konflikta situāciju novēršanas politikas aprakstā
ietver darbinieku rīcību interešu konflikta situāciju novēršanai, tai skaitā
nosaka: 1) ierobežotu piekļuvi
informācijai, kas nav nepieciešama darba pienākumu veikšanai un kas izraisa
vai var izraisīt interešu konfliktu; 2) atšķirīgu organizatorisko
pakļautību, kas nodrošina to struktūrvienību savstarpējo neatkarību, kuras veic
tādas darbības, kuras izraisa vai var izraisīt interešu konfliktu; 3) to, ka nosacījumi darījumiem ar
pensiju fondu saistītām personām nav atšķirīgi no nosacījumiem attiecībā uz
līdzīgiem pensiju fonda darījumiem ar pensiju fondu nesaistītām personām un
nav pretrunā ar pensiju plānu
un tā dalībnieku interesēm. |
|
|
|
9. Papildināt 14.pantu ar divpadsmito,
trīspadsmito un četrpadsmito daļu šādā redakcijā: "(12) Par interešu konfliktu
šā likuma izpratnē uzskatāma situācija, kad pensiju fonds un ar to saistītās
personas pieņem lēmumus par darījumiem ar pensiju plāna līdzekļiem un
vienlaikus veic šo lēmumu izpildi vai to izpildes kontroli. (13) Interešu
konflikta novēršanai pensiju fonda padomes un valdes loceklis, pensiju fonda
iekšējās kontroles dienesta vadītājs, galvenais aktuārs un personas, kuras ir
tiesīgas pieņemt lēmumus pensiju fonda vārdā, savu amata pienākumu izpildē
atturas no lēmumu pieņemšanas par pensiju fonda darījumiem, kuros šīm
personām rodas vai var rasties interešu konflikts, kā arī ziņo pensiju fonda
padomei par šādiem darījumiem. (14) Ja
pensiju fonds, līdzekļu pārvaldītājs, līdzekļu turētājs, ārpakalpojumu sniedzējs vai iemaksas veicošais darba devējs ir
saistītas personas, pensiju fonds izstrādā interešu konflikta
situāciju novēršanas politikas aprakstu, kas
nodrošina iespējamo interešu konflikta situāciju savlaicīgu identificēšanu un
pārvaldīšanu. Interešu konflikta situāciju novēršanas politikas aprakstā
ietver darbinieku rīcību interešu konflikta situāciju novēršanai, tai skaitā
nosaka: 1) ierobežotu piekļuvi
informācijai, kas nav nepieciešama darba pienākumu veikšanai un kas izraisa
vai var izraisīt interešu konfliktu; 2) atšķirīgu organizatorisko
pakļautību, kas nodrošina to struktūrvienību savstarpējo neatkarību, kuras
veic tādas darbības, kuras izraisa vai var izraisīt interešu konfliktu; 3) to, ka nosacījumi darījumiem ar
pensiju fondu saistītām personām nav atšķirīgi no nosacījumiem attiecībā uz
līdzīgiem pensiju fonda darījumiem ar pensiju fondu nesaistītām personām un
nav pretrunā ar pensiju plānu
un tā dalībnieku interesēm. |
20.pants.
Pensiju plāna līdzekļu pārvaldītājs (1) Pensiju fondā uzkrātā papildpensijas
kapitāla naudas līdzekļus un citus aktīvus drīkst pārvaldīt tikai šādas
komercsabiedrības: 1) kredītiestāde, kura ir tiesīga sniegt
ieguldījumu pakalpojumus un ieguldījumu blakuspakalpojumus Latvijā; 2) apdrošināšanas akciju sabiedrība, kura ir
tiesīga nodarboties ar dzīvības apdrošināšanu Latvijā; 3) ieguldījumu brokeru sabiedrība, kura ir
tiesīga sniegt ieguldījumu pakalpojumus Latvijā; 4) ieguldījumu pārvaldes sabiedrība, kura ir
tiesīga sniegt pārvaldes pakalpojumus Latvijā (arī individuāli pārvaldīt
ieguldītāju finanšu instrumentus). (4) Pensiju
plāna līdzekļu pārvaldītājs nodrošina pensiju plānā apstiprinātās ieguldījumu
stratēģijas realizēšanu un noteikumu ievērošanu attiecībā uz pensiju fonda
ieguldījumiem, veic norēķinus ar naudas līdzekļiem, kas iemaksāti saskaņā ar
pensiju plānu, saņem un pārved finanšu instrumentus un veic citus darījumus
ar pensiju plāna aktīviem atbilstoši šā likuma prasībām un Finanšu un
kapitāla tirgus komisijas reģistrētajiem pensiju plāniem. (5) Slēgtos
pensiju fondos līdzekļu pārvaldītājs un pensiju fonda dibinātājs (akcionārs)
nedrīkst būt saistītas personas. |
10. 20.pantā: izteikt pirmās daļas ievaddaļu šādā
redakcijā: "(1) Pensiju plāna aktīvus drīkst
pārvaldīt vienīgi šādas komercsabiedrības:"; izslēgt pirmās daļas 4.punktā vārdus
"(arī individuāli pārvaldīt ieguldītāju finanšu instrumentus)"; papildināt pantu ar 1.1 daļu šādā redakcijā: "(11) Papildus šā panta pirmajā daļā noteiktajam
savu pensiju plāna līdzekļu pārvaldītāja funkcijas var veikt arī pensiju fonds, kas izpilda šā likuma 22.1 pantā
noteiktās prasības attiecībā uz pašu līdzekļiem."; izslēgt trešās daļas ceturto teikumu; izteikt ceturto daļu šādā redakcijā: "(4) Pensiju plāna līdzekļu
pārvaldītājs nodrošina pensiju plānā apstiprinātās ieguldījumu stratēģijas
realizēšanu un noteikumu ievērošanu attiecībā uz pensiju plāna ieguldījumiem,
veic norēķinus ar naudas līdzekļiem, kas iemaksāti saskaņā ar pensiju plānu,
veic darījumus ar finanšu instrumentiem un citus darījumus ar pensiju plāna
aktīviem atbilstoši šā likuma prasībām un Finanšu un kapitāla tirgus
komisijas reģistrētajiem pensiju plāniem."; izslēgt piekto daļu. |
|
|
|
10. 20.pantā: izteikt pirmās daļas ievaddaļu šādā
redakcijā: "(1) Pensiju plāna aktīvus drīkst
pārvaldīt vienīgi šādas komercsabiedrības:"; izslēgt pirmās daļas 4.punktā vārdus
"(arī individuāli pārvaldīt ieguldītāju finanšu instrumentus)"; papildināt pantu ar 1.1 daļu šādā redakcijā: "(11) Papildus šā panta pirmajā daļā noteiktajam
savu pensiju plāna līdzekļu pārvaldītāja funkcijas var veikt arī pensiju fonds, kas izpilda šā likuma 22.1 pantā
noteiktās prasības attiecībā uz pašu līdzekļiem."; izslēgt trešās daļas ceturto teikumu; izteikt ceturto daļu šādā redakcijā: "(4) Pensiju plāna līdzekļu
pārvaldītājs nodrošina pensiju plānā apstiprinātās ieguldījumu stratēģijas
realizēšanu un noteikumu ievērošanu attiecībā uz pensiju plāna ieguldījumiem,
veic norēķinus ar naudas līdzekļiem, kas iemaksāti saskaņā ar pensiju plānu,
veic darījumus ar finanšu instrumentiem un citus darījumus ar pensiju plāna
aktīviem atbilstoši šā likuma prasībām un Finanšu un kapitāla tirgus
komisijas reģistrētajiem pensiju plāniem."; izslēgt piekto daļu. |
21.pants.
Pensiju plāna līdzekļu turētājs (3) Pensiju fonda valde pieņem lēmumu par
līguma slēgšanu ar pensiju plāna līdzekļu turētāju naudas līdzekļu, finanšu
instrumentu un cita īpašuma drošai glabāšanai. Šāds līgums un jebkuri
turpmākie grozījumi tajā iesniedzami Finanšu un kapitāla tirgus komisijai ne
vēlāk kā triju darba dienu laikā pēc to parakstīšanas. Slēgtie pensiju fondi
papildus iesniedz pensiju fonda akcionāru parakstītu apliecinājumu, ka
līdzekļu turētājs un pensiju fonda akcionāri nav saistītas personas. (4) Slēgtos pensiju fondos līdzekļu turētājs
un pensiju fonda dibinātājs (akcionārs) nedrīkst būt saistītas personas. (7) Līgumā ar līdzekļu turētāju minimālais,
kas jānorāda, ir: 1) informācijas apmaiņas kārtība, kas
nodrošina šajā likumā noteikto līdzekļu turētāja pienākumu un uzdevumu
izpildi, kā arī pensiju fonda darbības pārskatu sagatavošanu; 2) līdzekļu turētāja pienākums informēt
pensiju fondu par sava statusa izmaiņām atbilstoši šā likuma prasībām; 3) līdzekļu turētāja pienākums sekot tam,
lai līdzekļu pārvaldītāja darbība ar pensiju fonda attiecīgā pensiju plāna
līdzekļiem atbilstu normatīvo aktu prasībām un pensiju plāna noteikumiem; 4) kontroles procedūra, kādu ir noteicis
līdzekļu pārvaldītājs attiecībā uz rīkojumiem par darījumiem ar pensiju fonda
pensiju plāna līdzekļiem. |
11. 21.pantā: izslēgt trešās daļas trešo teikumu; izslēgt ceturto daļu; izteikt septītās daļas 4.punktu šādā
redakcijā: "4) kontroles
procedūra, kādu ir noteicis līdzekļu turētājs attiecībā uz līdzekļu
pārvaldītāja rīkojumiem par darījumiem ar pensiju fonda pensiju plāna
līdzekļiem." |
|
|
|
11. 21.pantā: izslēgt trešās daļas trešo teikumu; izslēgt ceturto daļu; izteikt septītās daļas 4.punktu šādā
redakcijā: "4) kontroles
procedūra, kādu ir noteicis līdzekļu turētājs attiecībā uz līdzekļu
pārvaldītāja rīkojumiem par darījumiem ar pensiju fonda pensiju plāna
līdzekļiem." |
(7) Ja šā panta pirmajā daļā minētā pensiju
fonda pašu līdzekļu summa ir mazāka par pašu līdzekļu minimālo lielumu,
pensiju fonds nekavējoties par to informē Finanšu un kapitāla tirgus komisiju
un ne vēlāk kā 10 dienu laikā iesniedz saskaņošanai Finanšu un kapitāla
tirgus komisijā finansiālā stāvokļa uzlabošanas plānu pašu līdzekļu summas
tūlītējai atjaunošanai līdz pašu līdzekļu minimālā lieluma apmēram. (8) Ja šā panta sestajā un septītajā daļā
minētajos gadījumos pensiju fonds atsakās iesniegt finansiālā stāvokļa
uzlabošanas plānu vai iesniegtajā plānā paredzēto pasākumu veikšana
nenodrošina pašu līdzekļu atjaunošanu, vai iesniegtais plāns netiek īstenots,
Finanšu un kapitāla tirgus komisija var pieņemt lēmumu: 1) aizliegt pensiju fondam brīvi rīkoties ar
saviem aktīviem un uzņemties jaunas saistības; 2) noteikt visu pensiju fonda veicamo
izmaksu vai to daļas obligātu iepriekšēju saskaņošanu ar Finanšu un kapitāla
tirgus komisiju; 3) anulēt pensiju fondam izsniegto licenci. |
12. Papildināt 22.1 pantu
ar 7.1 daļu šādā redakcijā: "(71) Ja pensiju fonda, kas
piedāvā tikai noteikto iemaksu plānu bez garantēta ienesīguma vai šajā plānā
neparedz biometrisko risku segumu, zaudējumi pārsniedz pusi no pensiju fonda
pamatkapitāla, pensiju fonds nekavējoties par to informē Finanšu un kapitāla
tirgus komisiju un ne vēlāk kā 10 dienu laikā iesniedz saskaņošanai Finanšu
un kapitāla tirgus komisijā finansiālā stāvokļa uzlabošanas plānu, norādot
veicamās darbības un to izpildes termiņus." |
|
|
|
12. Papildināt 22.1 pantu
ar 7.1 daļu šādā redakcijā: "(71) Ja pensiju fonda, kas
piedāvā tikai noteikto iemaksu plānu bez garantēta ienesīguma vai šajā plānā
neparedz biometrisko risku segumu, zaudējumi pārsniedz pusi no pensiju fonda
pamatkapitāla, pensiju fonds nekavējoties par to informē Finanšu un kapitāla
tirgus komisiju un ne vēlāk kā 10 dienu laikā iesniedz saskaņošanai Finanšu
un kapitāla tirgus komisijā finansiālā stāvokļa uzlabošanas plānu, norādot
veicamās darbības un to izpildes termiņus." |
23.pants.
Pensiju plāna aktīvu ieguldīšanas principi un noteikumi (3) Pensiju plāna aktīvus drīkst ieguldīt: 1) Latvijas, citu Eiropas Savienības
dalībvalstu vai Eiropas Ekonomikas zonas valstu (turpmāk dalībvalsts)
valsts un pašvaldību emitētajos vai garantētajos vērtspapīros vai naudas tirgus
instrumentos; 4) akcijās un citos kapitāla vērtspapīros,
ja tie ir iekļauti dalībvalstī reģistrētas fondu biržas (regulēta tirgus)
oficiālajā vai tam pielīdzināmā sarakstā (turpmāk oficiālais saraksts), kā
arī šīs daļas 2.punktā minētajās valstīs reģistrētas fondu biržas
Starptautiskās fondu biržas pilntiesīgas biedres (locekles) oficiālajā
sarakstā, vai tiek tirgoti citos regulētos un atklāti pieejamos finanšu
instrumentu tirgos; 5) komercsabiedrību parāda vērtspapīros, ja
tie ir iekļauti šīs daļas 4.punktā minēto fondu biržu (regulētu tirgu)
oficiālajos sarakstos vai tiek tirgoti citos regulētos un atklāti pieejamos
finanšu instrumentu tirgos; 9) nekustamajā īpašumā, kas ir reģistrēts
šīs daļas 1.punktā minētajās valstīs; (9) Noteikto iemaksu pensiju plāna ārvalstu
valūtu atklātā pozīcija nedrīkst pārsniegt: 1) atsevišķā ārvalstu valūtā (izņemot eiro)
10 procentus no pensiju plāna aktīviem; 2) kopumā visās ārvalstu valūtās (izņemot
eiro) 20 procentus no pensiju plāna aktīviem. (12) Šā panta devītajā daļā minētie
ierobežojumi neattiecas uz ieguldījumiem eirās. |
13. 23.pantā: aizstāt trešās daļas 1. punktā
vārdus "Eiropas Savienības dalībvalstu vai Eiropas Ekonomikas zonas
valstu (turpmāk dalībvalsts)" ar vārdu "dalībvalsts"; aizstāt trešās daļas 4.punktā vārdus
"Starptautiskās fondu biržas pilntiesīgas biedres (locekles)
oficiālajā sarakstā, vai tiek tirgoti citos regulētos un atklāti pieejamos
finanšu instrumentu tirgos" ar vārdiem "Starptautiskās fondu biržu
federācijas pilntiesīgas biedres (locekles) oficiālajā sarakstā, vai tiek
tirgoti šo valstu citos regulētos un atklāti pieejamos finanšu instrumentu
tirgos"; izteikt trešās daļas 5.punktu šādā redakcijā: "5) komercsabiedrību parāda
vērtspapīros, ja tie ir iekļauti šīs daļas 4. punktā minēto fondu biržu
(regulētu tirgu) oficiālajos sarakstos vai tiek tirgoti šīs daļas 2. punktā
minēto valstu citos regulētos un atklāti pieejamos finanšu instrumentu
tirgos;". izteikt trešās daļas 9.punktu šādā
redakcijā: "9) nekustamajā
īpašumā, kas reģistrēts šīs daļas
1.punktā minētajās valstīs. Par pensiju plāna līdzekļiem iegūto nekustamo
īpašumu reģistrē zemesgrāmatā uz pensiju fonda vārda ar norādi, ka
nekustamais īpašums iegādāts par konkrētā pensiju plāna līdzekļiem un to
nedrīkst atsavināt vai apgrūtināt bez pensiju plāna līdzekļu turētāja
piekrišanas. Nekustamais īpašums nav iekļaujams pensiju fonda mantā pensiju
fonda maksātnespējas gadījumā. Ja nekustamais īpašums atrodas citas
dalībvalsts teritorijā, pensiju fonds nodrošina šajā punktā minēto prasību
izpildi atbilstoši attiecīgās dalībvalsts normatīvo aktu prasībām;"; izslēgt divpadsmito daļu; |
|
|
|
13. 23.pantā: aizstāt trešās daļas 1. punktā
vārdus "Eiropas Savienības dalībvalstu vai Eiropas Ekonomikas zonas
valstu (turpmāk dalībvalsts)" ar vārdu "dalībvalsts"; aizstāt trešās daļas 4.punktā vārdus
"Starptautiskās fondu biržas pilntiesīgas biedres (locekles)
oficiālajā sarakstā, vai tiek tirgoti citos regulētos un atklāti pieejamos
finanšu instrumentu tirgos" ar vārdiem "Starptautiskās fondu biržu
federācijas pilntiesīgas biedres (locekles) oficiālajā sarakstā, vai tiek
tirgoti šo valstu citos regulētos un atklāti pieejamos finanšu instrumentu
tirgos"; izteikt trešās daļas 5.punktu šādā redakcijā: "5) komercsabiedrību parāda vērtspapīros,
ja tie ir iekļauti šīs daļas 4. punktā minēto fondu biržu (regulētu tirgu)
oficiālajos sarakstos vai tiek tirgoti šīs daļas 2. punktā minēto valstu
citos regulētos un atklāti pieejamos finanšu instrumentu tirgos;". izteikt trešās daļas 9.punktu šādā redakcijā: "9) nekustamajā
īpašumā, kas reģistrēts šīs daļas
1.punktā minētajās valstīs. Par pensiju plāna līdzekļiem iegūto nekustamo
īpašumu reģistrē zemesgrāmatā uz pensiju fonda vārda ar norādi, ka
nekustamais īpašums iegādāts par konkrētā pensiju plāna līdzekļiem un to
nedrīkst atsavināt vai apgrūtināt bez pensiju plāna līdzekļu turētāja
piekrišanas. Nekustamais īpašums nav iekļaujams pensiju fonda mantā pensiju
fonda maksātnespējas gadījumā. Ja nekustamais īpašums atrodas citas
dalībvalsts teritorijā, pensiju fonds nodrošina šajā punktā minēto prasību
izpildi atbilstoši attiecīgās dalībvalsts normatīvo aktu prasībām;"; izslēgt divpadsmito daļu; |
|
papildināt pantu ar trīspadsmito, četrpadsmito, piecpadsmito, sešpadsmito un septiņpadsmito
daļu šādā redakcijā: "(13) Pensiju
fonds un līdzekļu pārvaldītājs nav tiesīgi paši apsaimniekot nekustamo
īpašumu. (14) Pensiju fonds vismaz reizi gadā veic kritiskās
situācijas analīzi, kurā izvērtē un dokumentē iespējamos attīstības
scenārijus. Kritiskās situācijas analīzei izmanto jutīguma testus un
scenāriju analīzi. Jutīguma testus veic, lai noteiktu atsevišķa faktora
nelabvēlīgu izmaiņu ietekmi uz pensiju plāna ieguldījumu portfeli. Scenāriju
analīzi veic, lai noteiktu vairāku faktoru nelabvēlīgu izmaiņu ietekmi uz
pensiju plāna ieguldījumu portfeli, konstatējot šo ārkārtējo, bet iespējami
nelabvēlīgo notikumu vai izmaiņu cēloni. (15) Pensiju fonda valde apstiprina kritiskās situācijas
analīzes rezultātus un pieņem lēmumu par veicamajām darbībām kritiskās situācijas
analīzē minēto notikumu vai izmaiņu iestāšanās gadījumā. Pensiju fonda valdes apstiprinātu analīzi
un lēmumu par veicamajām darbībām iesniedz Fi
nanšu un kapitāla tirgus
komisijai. (16) Finanšu un kapitāla tirgus komisijai ir
tiesības noteikt papildu prasības un kārtību, kādā veicama kritiskās
situācijas analīze, nosakot iespējamos testējamos faktorus un scenārijus. (17) Papildus šā panta četrpadsmitajā
daļā noteiktajam Finanšu un kapitāla tirgus komisijai ir tiesības pieprasīt,
lai pensiju fonds veic un iesniedz Finanšu un kapitāla tirgus komisijai
ārpuskārtas kritiskās situācijas analīzi." |
|
|
|
papildināt pantu ar trīspadsmito, četrpadsmito, piecpadsmito, sešpadsmito un septiņpadsmito
daļu šādā redakcijā: "(13) Pensiju
fonds un līdzekļu pārvaldītājs nav tiesīgi paši apsaimniekot nekustamo
īpašumu. (14) Pensiju fonds vismaz reizi gadā veic kritiskās
situācijas analīzi, kurā izvērtē un dokumentē iespējamos attīstības
scenārijus. Kritiskās situācijas analīzei izmanto jutīguma testus un
scenāriju analīzi. Jutīguma testus veic, lai noteiktu atsevišķa faktora
nelabvēlīgu izmaiņu ietekmi uz pensiju plāna ieguldījumu portfeli. Scenāriju
analīzi veic, lai noteiktu vairāku faktoru nelabvēlīgu izmaiņu ietekmi uz
pensiju plāna ieguldījumu portfeli, konstatējot šo ārkārtējo, bet iespējami
nelabvēlīgo notikumu vai izmaiņu cēloni. (15) Pensiju fonda valde apstiprina kritiskās situācijas
analīzes rezultātus un pieņem lēmumu par veicamajām darbībām kritiskās
situācijas analīzē minēto notikumu vai izmaiņu iestāšanās gadījumā. Pensiju fonda valdes apstiprinātu analīzi
un lēmumu par veicamajām darbībām iesniedz Finanšu un kapitāla tirgus
komisijai. (16) Finanšu un kapitāla tirgus komisijai ir
tiesības noteikt papildu prasības un kārtību, kādā veicama kritiskās
situācijas analīze, nosakot iespējamos testējamos faktorus un scenārijus. (17) Papildus šā panta četrpadsmitajā
daļā noteiktajam Finanšu un kapitāla tirgus komisijai ir tiesības pieprasīt,
lai pensiju fonds veic un iesniedz Finanšu un kapitāla tirgus komisijai
ārpuskārtas kritiskās situācijas analīzi." |
23.1
pants. Tehniskās rezerves (5) Tehnisko rezervju segumam un tehniskajām
rezervēm jābūt saskaņotām pa valūtu veidiem. Finanšu un kapitāla tirgus
komisija nosaka pieļaujamās novirzes tehnisko rezervju seguma un tehnisko
rezervju saskaņošanai pa valūtu veidiem. (7) Finanšu un kapitāla tirgus komisija
izdod normatīvos noteikumus par tehnisko rezervju aprēķināšanas metodēm. (8) Ja tehniskās rezerves nav segtas ar šā
likuma 23.panta prasībām atbilstošiem aktīviem, pensiju fonds nekavējoties
par to informē Finanšu un kapitāla tirgus komisiju un ne vēlāk kā 10 dienu
laikā pēc Finanšu un kapitāla tirgus komisijas informēšanas iesniedz tai
finansiālā stāvokļa uzlabošanas plānu. Plānā norāda pensiju fonda plānotos
pasākumus tehnisko rezervju seguma atjaunošanai un to izpildes termiņus. Pēc
plāna saskaņošanas ar Finanšu un kapitāla tirgus komisiju pensiju fonds
nodrošina pensiju plānu dalībniekiem iespēju iepazīties ar to. |
14. 23.1 pantā: papildināt pantu ar 5.1 daļu
šādā redakcijā: "(51) Ja
pensiju plānā paredzēto iespējamo biometrisko risku iestāšanās gadījumā
vienam pensiju plāna dalībniekam paredzētā izmaksas summa pārsniedz 0,5
procentus no pensiju fonda pašu līdzekļiem, pensiju fonds pārapdrošina šo
risku atbilstoši pārapdrošināšanas darbību regulējošo normatīvo aktu
prasībām."; papildināt pantu ar 7.1 daļu
šādā redakcijā: "(71) Ja
Finanšu un kapitāla tirgus komisija konstatē, ka pensiju fonda izstrādātā
tehnisko rezervju izveidošanas kārtība pilnībā nenodrošina pensiju plānā un
dalības līgumos noteikto saistību izpildi, Finanšu un kapitāla tirgus
komisijai ir tiesības pieprasīt noteiktas tehnisko rezervju aprēķināšanas
metodes piemērošanu, lai tiktu nodrošināta pensiju plāna dalībnieku un
papildpensijas saņēmēju tiesību atbilstoša aizsardzība, kā arī pensiju plānā
un dalības līgumos noteikto saistību izpilde."; papildināt pantu ar 8.1 daļu šādā
redakcijā: "(81) Ja pensiju
fonds ir iesaistījies pārrobežu darbībā un tehniskās rezerves nav segtas
atbilstoši šā likuma prasībām, pensiju fonds nodrošina no pārrobežu
darbības izrietošo saistību un attiecīgo aktīvu nodalīšanu." |
|
|
|
14. 23.1 pantā: papildināt pantu ar 5.1 daļu
šādā redakcijā: "(51) Ja
pensiju plānā paredzēto iespējamo biometrisko risku iestāšanās gadījumā
vienam pensiju plāna dalībniekam paredzētā izmaksas summa pārsniedz 0,5
procentus no pensiju fonda pašu līdzekļiem, pensiju fonds pārapdrošina šo
risku atbilstoši pārapdrošināšanas darbību regulējošo normatīvo aktu
prasībām."; papildināt pantu ar 7.1 daļu
šādā redakcijā: "(71) Ja
Finanšu un kapitāla tirgus komisija konstatē, ka pensiju fonda izstrādātā
tehnisko rezervju izveidošanas kārtība pilnībā nenodrošina pensiju plānā un
dalības līgumos noteikto saistību izpildi, Finanšu un kapitāla tirgus
komisijai ir tiesības pieprasīt noteiktas tehnisko rezervju aprēķināšanas
metodes piemērošanu, lai tiktu nodrošināta pensiju plāna dalībnieku un
papildpensijas saņēmēju tiesību atbilstoša aizsardzība, kā arī pensiju plānā
un dalības līgumos noteikto saistību izpilde."; papildināt pantu ar 8.1 daļu šādā
redakcijā: "(81) Ja pensiju
fonds ir iesaistījies pārrobežu darbībā un tehniskās rezerves nav segtas
atbilstoši šā likuma prasībām, pensiju fonds nodrošina no pārrobežu
darbības izrietošo saistību un attiecīgo aktīvu nodalīšanu." |
24.pants.
Pensiju plānu dalībniekiem un papildpensijas saņēmējiem sniedzamā informācija (4) Pensiju fonda valde katram pensiju plāna
dalībniekam vismaz reizi gadā nosūta rakstveida atskaiti par attiecīgo
pārskata periodu. Šajā atskaitē norādāmas pensiju plāna dalībnieka labā
veiktās iemaksas pārskata periodā, uzkrājumi papildpensijai viņa
individuālajā kontā, kā arī informācija, kur pensiju plāna dalībnieks var
iepazīties ar pensiju fonda darbības gada pārskatu. |
15. 24.pantā: izteikt ceturto daļu šādā redakcijā: "(4) Pensiju
fonda valde katram pensiju plāna dalībniekam un papildpensijas saņēmējam
vismaz reizi gadā nosūta rakstveida pārskatu par attiecīgo pārskata periodu.
Šajā pārskatā norādāma šāda informācija: 1) pensiju plāna dalībnieka labā veiktās
iemaksas; 2) dalībniekam
izmaksātā papildpensija vai pēc dalībnieka rīkojuma pārskaitītais uzkrājums
papildpensijai pārskata periodā; 3) uzkrājumi papildpensijai; 4) uz
dalībnieku attiecināto atskaitījumu kopsumma,
kurā ietverti atskaitījumi pensiju
fondam, līdzekļu pārvaldītājam, līdzekļu turētājam, Finanšu un kapitāla
tirgus komisijai un pārējie
attaisnotie atskaitījumi; 5) tā zvērināta revidenta vārds un uzvārds vai tās zvērinātu
revidentu komercsabiedrības firma, kura ir pārbaudījusi pensiju fonda finanšu
pārskatu; 6) informācija par to, vai
zvērināta revidenta vai zvērinātu revidentu komercsabiedrības atzinums ir bez
iebildēm, ar iebildēm vai ir sniegts negatīvs atzinums; 7) informācija
par to, kur pensiju plāna dalībnieks var iepazīties ar pensiju fonda darbības
gada pārskatu."; papildināt pantu ar 4.1
daļu šādā redakcijā: "(41) Pensiju fonds papildus
šā panta trešajā un ceturtajā daļā noteiktajam nodrošina, lai katru mēnesi
pensiju plāna dalībniekam ir pieejama informācija par pensiju plāna darbības
rezultātiem. Pensiju fonds attiecīgo informāciju var publiskot savā mājaslapā
internetā vai arī izvēlēties informācijas publiskošanai citu piemērotu
informācijas nesēju vai vietu." |
|
|
|
15. 24.pantā: izteikt ceturto daļu šādā redakcijā: "(4) Pensiju
fonda valde katram pensiju plāna dalībniekam un papildpensijas saņēmējam
vismaz reizi gadā nosūta rakstveida pārskatu par attiecīgo pārskata periodu.
Šajā pārskatā norādāma šāda informācija: 1) pensiju plāna dalībnieka labā veiktās
iemaksas; 2) dalībniekam
izmaksātā papildpensija vai pēc dalībnieka rīkojuma pārskaitītais uzkrājums
papildpensijai pārskata periodā; 3) uzkrājumi papildpensijai; 4) uz
dalībnieku attiecināto atskaitījumu kopsumma,
kurā ietverti atskaitījumi pensiju
fondam, līdzekļu pārvaldītājam, līdzekļu turētājam, Finanšu un kapitāla
tirgus komisijai un pārējie
attaisnotie atskaitījumi; 5) tā zvērināta revidenta vārds un uzvārds vai tās zvērinātu
revidentu komercsabiedrības firma, kura ir pārbaudījusi pensiju fonda finanšu
pārskatu; 6) informācija par to, vai
zvērināta revidenta vai zvērinātu revidentu komercsabiedrības atzinums ir bez
iebildēm, ar iebildēm vai ir sniegts negatīvs atzinums; 7) informācija
par to, kur pensiju plāna dalībnieks var iepazīties ar pensiju fonda darbības
gada pārskatu."; papildināt pantu ar 4.1
daļu šādā redakcijā: "(41) Pensiju fonds papildus
šā panta trešajā un ceturtajā daļā noteiktajam nodrošina, lai katru mēnesi
pensiju plāna dalībniekam ir pieejama informācija par pensiju plāna darbības
rezultātiem. Pensiju fonds attiecīgo informāciju var publiskot savā mājaslapā
internetā vai arī izvēlēties informācijas publiskošanai citu piemērotu
informācijas nesēju vai vietu." |
25.pants. Grāmatvedība, uzskaite un pensiju fondu
darbības pārbaude (5) Finanšu un kapitāla tirgus komisija pieprasa
no pensiju fonda ceturkšņa pārskatus par tā finansiālo darbību un nosaka šo
pārskatu formu, saturu un iesniegšanas termiņu. |
16. Izteikt 25.panta piekto daļu šādā
redakcijā: "(5) Uzraudzības
funkciju veikšanai Finanšu un kapitāla tirgus komisija ir tiesīga pieprasīt
pensiju fondam sagatavot pārskatus par pensiju fonda un tā reģistrēto pensiju
plānu darbību saskaņā ar Finanšu un kapitāla tirgus komisijas izdotajiem
normatīvajiem noteikumiem par šo pārskatu sagatavošanas un iesniegšanas
kārtību." |
|
|
|
16. Izteikt 25.panta piekto daļu šādā
redakcijā: "(5) Uzraudzības
funkciju veikšanai Finanšu un kapitāla tirgus komisija ir tiesīga pieprasīt
pensiju fondam sagatavot pārskatus par pensiju fonda un tā reģistrēto pensiju
plānu darbību saskaņā ar Finanšu un kapitāla tirgus komisijas izdotajiem
normatīvajiem noteikumiem par šo pārskatu sagatavošanas un iesniegšanas
kārtību." |
26.pants.
Līdzekļu pārvaldītāja, līdzekļu turētāja vai darba devēja maksātnespēja (3) Ja darba devējs, kas izdara iemaksas, ir
atzīts par maksātnespējīgu un tiek uzsākta bankrota procedūra, dalībnieks var
izbeigt dalību pensiju plānā un pieprasīt uzkrāto līdzekļu pārskaitīšanu uz
citu pensiju plānu. Pārskaitāmā vai izmaksājamā papildpensijas kapitāla
vērtība šajā gadījumā aprēķināma saskaņā ar šā likuma 22.panta trešās daļas
noteikumiem. |
17. Izteikt 26.panta trešo daļu šādā
redakcijā: "(3) Ja
darba devējs, kas izdara iemaksas, ir atzīts par maksātnespējīgu un tiek
uzsākta bankrota procedūra, dalībnieks var pieprasīt uzkrāto līdzekļu
pārskaitīšanu uz citu pensiju plānu." |
|
|
|
17. Izteikt 26.panta trešo daļu šādā
redakcijā: "(3) Ja
darba devējs, kas izdara iemaksas, ir atzīts par maksātnespējīgu un tiek
uzsākta bankrota procedūra, dalībnieks var pieprasīt uzkrāto līdzekļu
pārskaitīšanu uz citu pensiju plānu." |
28.pants.
Privāto pensiju fondu darbības valsts uzraudzība |
18. 28.pantā: papildināt pantu ar 4.1
daļu šādā redakcijā: "(41) Būtiski mainoties
situācijai pasaules finanšu tirgos, Finanšu un kapitāla tirgus komisijai ir
tiesības pieprasīt pensiju fondam nekavējoties izvērtēt esošās ieguldījumu
politikas atbilstību izmaiņām finanšu tirgos un iesniegt motivētu valdes
lēmumu par esošās politikas atbilstību šīm izmaiņām vai nepieciešamajiem
grozījumiem ieguldījumu politikā."; |
|
|
|
18. 28.pantā: papildināt pantu ar 4.1
daļu šādā redakcijā: "(41) Būtiski mainoties
situācijai pasaules finanšu tirgos, Finanšu un kapitāla tirgus komisijai ir
tiesības pieprasīt pensiju fondam nekavējoties izvērtēt esošās ieguldījumu
politikas atbilstību izmaiņām finanšu tirgos un iesniegt motivētu valdes
lēmumu par esošās politikas atbilstību šīm izmaiņām vai nepieciešamajiem
grozījumiem ieguldījumu politikā."; |
(53) Ja Finanšu un kapitāla
tirgus komisija ir konstatējusi apstākļus, kas ļauj lemt par pensiju fonda
darbībai izsniegtās licences anulēšanu, tā var pieņemt motivētu lēmumu par
licences darbības apturēšanu. Licences darbības apturēšanas termiņš nedrīkst
būt ilgāks par sešiem mēnešiem. Finanšu un kapitāla tirgus komisija norāda
ierobežojumus, kuri pensiju fondam jāievēro līdz licences darbības
apturēšanas termiņa beigām. Ierobežojumi šā panta izpratnē var būt
attiecināmi uz: 1) jaunu dalībnieku piesaistīšanu; 2) jaunu iemaksu pieņemšanu; 3) līgumu grozīšanu, slēgšanu; 4) jaunu pensiju plānu reģistrēšanu; 5) iemaksāto līdzekļu ieguldīšanu; 6) citu pensiju fonda darbību. |
izteikt 5.3 un 5.4
daļu šādā redakcijā: "(53) Ja Finanšu un
kapitāla tirgus komisija ir konstatējusi apstākļus, kas saskaņā ar šā panta
5.1 daļu ļauj lemt par pensiju fonda darbībai izsniegtās
licences anulēšanu, tai ir tiesības vispirms pieņemt lēmumu par
brīdinājuma izteikšanu vai soda naudas uzlikšanu līdz četrsimt
minimālajām mēnešalgām, vai licences darbības apturēšanu, kā arī noteikt
konstatēto pārkāpumu novēršanas termiņu. Ja pēc šā termiņa notecējuma pensiju
fonds nav novērsis konstatētos pārkāpumus, Finanšu un kapitāla tirgus
komisija anulē tam izsniegto licenci. |
1 |
Juridiskais
birojs Aizstāt likumprojekta 18.pantā (likuma
28.panta 5.3 daļā) vārdus tai ir tiesības vispirms pieņemt lēmumu
par brīdinājuma izteikšanu ar vārdiem tai ir tiesības neanulēt licenci, bet
vispirms pieņemt lēmumu par brīdinājuma izteikšanu. |
Atbalstīts |
izteikt 5.3 un 5.4
daļu šādā redakcijā: "(53) Ja Finanšu un
kapitāla tirgus komisija ir konstatējusi apstākļus, kas saskaņā ar šā panta
5.1 daļu ļauj lemt par pensiju fonda darbībai izsniegtās
licences anulēšanu, tai ir tiesības neanulēt licenci, bet vispirms pieņemt
lēmumu par brīdinājuma izteikšanu vai soda naudas uzlikšanu līdz četrsimt
minimālajām mēnešalgām, vai licences darbības apturēšanu, kā arī noteikt
konstatēto pārkāpumu novēršanas termiņu. Ja pēc šā termiņa notecējuma pensiju
fonds nav novērsis konstatētos pārkāpumus, Finanšu un kapitāla tirgus
komisija anulē tam izsniegto licenci. |
(54)
Finanšu un kapitāla tirgus komisijas izdotā administratīvā akta par licences
anulēšanu vai tās darbības apturēšanu pārsūdzēšana neaptur šā akta izpildi. (6) Lai izpildītu šajā likumā, citos likumos
vai Finanšu un kapitāla tirgus komisijas noteikumos Finanšu un kapitāla
tirgus komisijai paredzētos uzdevumus, Finanšu un kapitāla tirgus komisija ir
tiesīga izdot pensiju fondiem normatīvus noteikumus un rīkojumus. Pensiju
fondiem normatīvie noteikumi un rīkojumi tiek publicēti laikrakstā
"Latvijas Vēstnesis". |
(54) Licences
darbības apturēšanas termiņš nedrīkst būt ilgāks par sešiem mēnešiem. Finanšu
un kapitāla tirgus komisija norāda ierobežojumus, kuri pensiju fondam
jāievēro līdz licences darbības apturēšanas termiņa beigām. Ierobežojumi šā
panta izpratnē var būt attiecināmi uz: 1) jaunu dalībnieku piesaistīšanu; 2) jaunu iemaksu pieņemšanu; 3) līgumu grozīšanu, slēgšanu; 4) jaunu pensiju plānu reģistrēšanu; 5) iemaksāto līdzekļu ieguldīšanu; 6) rīcību ar līdzekļu turētājam turēšanā
nodotajiem līdzekļiem."; papildināt pantu ar 5.5 daļu šādā
redakcijā: "(55) Finanšu un kapitāla
tirgus komisijas izdotā administratīvā akta par licences anulēšanu vai tās
darbības apturēšanu pārsūdzēšana neaptur šā akta izpildi."; aizstāt sestās daļas pirmajā
teikumā vārdu rīkojumus ar vārdiem pieņemt lēmumus; izslēgt sestās daļas otro
teikumu. |
|
|
|
(54) Licences
darbības apturēšanas termiņš nedrīkst būt ilgāks par sešiem mēnešiem. Finanšu
un kapitāla tirgus komisija norāda ierobežojumus, kuri pensiju fondam
jāievēro līdz licences darbības apturēšanas termiņa beigām. Ierobežojumi šā
panta izpratnē var būt attiecināmi uz: 1) jaunu dalībnieku piesaistīšanu; 2) jaunu iemaksu pieņemšanu; 3) līgumu grozīšanu, slēgšanu; 4) jaunu pensiju plānu reģistrēšanu; 5) iemaksāto līdzekļu ieguldīšanu; 6) rīcību ar līdzekļu turētājam turēšanā
nodotajiem līdzekļiem."; papildināt pantu ar 5.5 daļu šādā
redakcijā: "(55) Finanšu un kapitāla
tirgus komisijas izdotā administratīvā akta par licences anulēšanu vai tās
darbības apturēšanu pārsūdzēšana neaptur šā akta izpildi."; aizstāt sestās daļas pirmajā
teikumā vārdu rīkojumus ar vārdiem pieņemt lēmumus; izslēgt sestās daļas otro
teikumu. |
33.pants. Pārrobežu darbības uzraudzība (1) Finanšu
un kapitāla tirgus komisijai ir tiesības veikt pārbaudes citas dalībvalsts
pensiju fondos, kas pieņem iemaksas papildpensijas nodrošināšanai no Latvijā
reģistrēta iemaksas veicoša darba devēja. (2) Finanšu
un kapitāla tirgus komisija uzrauga, kā citas dalībvalsts pensiju fonds, kas
pieņem iemaksas papildpensijas nodrošināšanai no Latvijā reģistrēta iemaksas
veicoša darba devēja, ievēro nosacījumus attiecībā uz informācijas sniegšanu
pensiju fonda dalībniekiem. (3) Finanšu
un kapitāla tirgus komisijai ir tiesības saņemt no citu dalībvalstu pensiju
fondiem un kompetentajām institūcijām uzraudzības veikšanai nepieciešamo
informāciju. (4) Veicot
uzraudzību, Finanšu un kapitāla tirgus komisija konsultējas ar pensiju fonda
mītnes valsts kompetento institūciju. (5) Ja
Finanšu un kapitāla tirgus komisija, veicot citas dalībvalsts tāda pensiju
fonda uzraudzību, kurš pieņem iemaksas papildpensijas nodrošināšanai no
Latvijā reģistrēta iemaksas veicoša darba devēja, atklāj pārkāpumus, tā
nekavējoties informē par to pensiju fonda mītnes valsts kompetento
institūciju. |
19. Papildināt 33.pantu ar sesto un
septīto daļu šādā redakcijā: "(6) Ja
mītnes valsts pensiju fonds ir nodevis līdzekļus turēšanā Latvijā reģistrētam
līdzekļu turētājam un Finanšu un kapitāla tirgus komisija ir saņēmusi
pieprasījumu no mītnes valsts kompetentās institūcijas par ierobežojumu
noteikšanu rīcībai ar Latvijā reģistrētam līdzekļu turētājam turēšanā
nodotajiem mītnes valsts pensiju fonda līdzekļiem, Finanšu un kapitāla tirgus
komisija nekavējoties informē līdzekļu turētāju par noteiktajiem
ierobežojumiem un veic nepieciešamos pasākumus, lai nodrošinātu pieprasījuma
izpildi. (7) Ja
Latvijā reģistrēts pensiju fonds ir nodevis pensiju plāna līdzekļus turēšanā
mītnes valstī reģistrētam līdzekļu turētājam un Finanšu un kapitāla tirgus
komisija ir piemērojusi pensiju fondam šā likuma 28.panta 5.4 daļā
noteiktos ierobežojumus, Finanšu un kapitāla tirgus komisija nekavējoties
nosūta pieprasījumu mītnes valsts kompetentajām institūcijām par noteikto
ierobežojumu nodrošināšanu." |
|
|
|
19. Papildināt 33.pantu ar sesto un
septīto daļu šādā redakcijā: "(6) Ja
mītnes valsts pensiju fonds ir nodevis līdzekļus turēšanā Latvijā reģistrētam
līdzekļu turētājam un Finanšu un kapitāla tirgus komisija ir saņēmusi
pieprasījumu no mītnes valsts kompetentās institūcijas par ierobežojumu
noteikšanu rīcībai ar Latvijā reģistrētam līdzekļu turētājam turēšanā
nodotajiem mītnes valsts pensiju fonda līdzekļiem, Finanšu un kapitāla tirgus
komisija nekavējoties informē līdzekļu turētāju par noteiktajiem
ierobežojumiem un veic nepieciešamos pasākumus, lai nodrošinātu pieprasījuma
izpildi. (7) Ja
Latvijā reģistrēts pensiju fonds ir nodevis pensiju plāna līdzekļus turēšanā
mītnes valstī reģistrētam līdzekļu turētājam un Finanšu un kapitāla tirgus
komisija ir piemērojusi pensiju fondam šā likuma 28.panta 5.4 daļā
noteiktos ierobežojumus, Finanšu un kapitāla tirgus komisija nekavējoties
nosūta pieprasījumu mītnes valsts kompetentajām institūcijām par noteikto
ierobežojumu nodrošināšanu." |
|
20. Papildināt pārejas noteikumus ar
13.punktu šādā redakcijā: "13. Pensiju fondi, kuri līdz šā
likuma 8.3 panta spēkā
stāšanās dienai ir noslēguši līgumus par ārpakalpojumu saņemšanu, veic
nepieciešamos pasākumus, lai ārpakalpojumu
saņemšana sešu mēnešu laikā pēc šā likuma 8.3 panta spēkā stāšanās dienas tiktu nodrošināta
saskaņā ar līgumiem, kas atbilst šajā likumā noteiktajām prasībām." |
|
|
|
20. Papildināt pārejas noteikumus ar
13. un 14.punktu šādā redakcijā: "13. Pensiju fondi, kuri līdz šā
likuma 8.3 panta spēkā
stāšanās dienai ir noslēguši līgumus par ārpakalpojumu saņemšanu, veic
nepieciešamos pasākumus, lai ārpakalpojumu
saņemšana sešu mēnešu laikā pēc šā likuma 8.3 panta spēkā stāšanās dienas tiktu nodrošināta
saskaņā ar līgumiem, kas atbilst šajā likumā noteiktajām prasībām." |
|
|
2 |
Deputāts
K.Leiškalns Papildināt Pārejas noteikumus ar 14. punktu šādā
redakcijā: "14. Grozījumi šā likuma 24. pantā
attiecībā uz tā papildināšanu ar 4.1 daļu stājas spēkā 2010. gada
1. janvārī." |
Atbalstīts |
14. Grozījumi šā likuma 24. pantā attiecībā
uz tā papildināšanu ar 4.1 daļu stājas spēkā 2010. gada 1.
janvārī. |