Iesniedz Tautsaimniecības komisija

 

 

 

1.04.2009.

9/8-

 

 

Saeimas Prezidijam

 

 

          Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisija lūdz iekļaut Saeimas nākamās kārtējās sēdes darba kārtībā trešajam lasījumam sagatavoto likumprojektu „Grozījumi Komercdarbības atbalsta likumā” (Nr.1106/Lp9) .

                  

 

         

Pielikumā:  apkopoto priekšlikumu tabula likumprojekta                                           trešajam lasījumam uz .... lpp.

                                    

                                   

 

Ar cieņu,

 

 

Guntis Blumbergs

komisijas priekšsēdētājs

 

 

 

 

 


Iesniedz Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisija                                                                                       Likumprojekts trešajam lasījumam

 

Grozījumi Komercdarbības atbalsta kontroles likumā

( Nr. 1106 / Lp 9 )

 

Spēkā esošā redakcija

Otrā lasījuma redakcija

Nr.

Priekšlikumi

( 0 )

Komisijas atzinums

Komisijas atbalstītā redakcija

Komercdarbības atbalsta kontroles likums

Grozījumi Komercdarbības atbalsta kontroles likumā

 

 

 

 

 

Izdarīt Komercdarbības atbalsta kontroles likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2003, 2.nr.; 2004, 9.nr.; 2006, 24.nr.; 2007, 23.nr.; 2008, 15.nr.) šādus grozījumus:

 

 

 

 

21.1 pants. Vispārīgie nosacījumi sabiedrisko pakalpojumu atbalstam

 

 

 

 

 

(1) Atlīdzības maksājumu par sniegtajiem sabiedriskajiem pakalpojumiem var piešķirt, ja normatīvajā vai administratīvajā aktā vai līgumā, kas nosaka sabiedriskā pakalpojuma sniegšanas pienākumu, ir noteikta:

 

 

 

 

 

1) sabiedriskā pakalpojuma sniegšanas pienākuma būtība un ilgums;

 

 

 

 

 

2) sabiedriskā pakalpojuma sniedzējs un pakalpojuma sniegšanas teritorija;

 

 

 

 

 

3) komercsabiedrībai piešķirtu ekskluzīvu vai īpašu tiesību būtība;

 

 

 

 

 

4) atlīdzības maksājuma aprēķināšanas, kontroles un pārskatīšanas kārtība;

 

 

 

 

 

5) atlīdzības maksājuma pārmaksas novēršanas un atmaksāšanas kārtība.

 

 

 

 

 

(2) Visi atbalsta sniedzēji, kas veic atlīdzības maksājumus par sniegtajiem sabiedriskajiem pakalpojumiem, arī tad, ja to atbalstītie pasākumi ir atbrīvoti no iepriekšējās pieteikšanas Eiropas Komisijai, katru gadu līdz 1.aprīlim Ministru kabineta noteiktajā kārtībā iesniedz Finanšu ministrijai:

 

 

 

 

 

1) apstiprinājumu, ka sabiedrisko pakalpojumu organizēšanā ir ievēroti šā panta pirmajā daļā ietvertie nosacījumi;

 

 

 

 

 

2) informāciju par sabiedriskā pakalpojuma sniedzēja gada neto apgrozījumu un atlīdzības maksājumu apmēru;

 

 

 

 

 

3) informāciju par jebkādām izmaiņām sabiedrisko pakalpojumu organizēšanā.

 

 

 

 

 

 

1. Papildināt 21.1 pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:

“(3) Atbalsta sniedzējs desmit gadus glabā visus dokumentus, kas pierāda, ka piešķirtie atlīdzības maksājumi par sniegtajiem sabiedriskajiem pakalpojumiem atbilst šā panta pirmās daļas un šā likuma 21.2 panta nosacījumiem.”

 

 

 

 

22.pants. Vispārīgie nosacījumi reģionālās attīstības atbalstam

(1) Atbalstu reģionālajai attīstībai var apstiprināt kā atbalstu sākotnējiem ieguldījumiem un ieguldījumiem tādu jaunu darba vietu radīšanai, kuras saistītas ar veiktajiem sākotnējiem ieguldījumiem.

 

 

 

 

 

(2) Atbalsta projekta īstenošanā veiktos ieguldījumus un jaunradītās darba vietas komercsabiedrība saglabā vismaz piecus gadus pēc projekta pabeigšanas. Mazām un vidējām komercsabiedrībām šo termiņu var samazināt līdz trim gadiem.

 

 

 

 

 

(3) Reģionālā atbalsta intensitāti nosaka, ņemot vērā konkrētās teritorijas problēmas, kuras plānots novērst, izmantojot saņemto atbalstu.

 

 

 

 

 

(4) Atbalsta intensitāte nedrīkst pārsniegt Latvijas reģionālā atbalsta kartē konkrētajai teritorijai noteikto maksimāli pieļaujamo atbalsta intensitāti. Latvijas reģionālā atbalsta karti apstiprina Eiropas Komisija.

 

 

 

 

 

(5) Vienlaikus sniedzot atbalstu gan sākotnējiem ieguldījumiem, gan ieguldījumiem tādu jaunu darba vietu radīšanai, kuras saistītas ar veiktajiem sākotnējiem ieguldījumiem, kopējo pieļaujamā atbalsta apmēru nosaka, atsevišķi aprēķinot procentuālo atbalsta apmēru sākotnējiem ieguldījumiem un ieguldījumiem jaunu darba vietu radīšanai. Kopējais atbalsta apmērs nedrīkst pārsniegt Latvijas reģionālā atbalsta kartē konkrētajai teritorijai noteikto maksimāli pieļaujamo atbalsta intensitāti.

 

 

 

 

 

(6) Atbalsts reģionālajai attīstībai nedrīkst izraisīt pārprodukciju kādā no nozarēm.

 

 

 

 

 

(7) Pēc atbalsta saņemšanas sākotnējo ieguldījumu veikšanai atbalsta saņēmējs vismaz 25 procentus no atbalstāmā projekta izmaksām finansē no pašu līdzekļiem vai citiem privātiem kredītresursiem, kuri nav uzskatāmi par atbalstu šā likuma 5.panta izpratnē.

 

 

 

 

 

(Ar grozījumiem, kas izdarīti ar 01.04.2004. likumu un 19.10.2006. likumu)

 

 

 

 

 

 

2. Papildināt 22.pantu ar astoto daļu šādā redakcijā:

 

 

 

 

 

“(8) Latvijas konkrētās teritorijas, kurās komercsabiedrībām var piešķirt reģionālās attīstības atbalstu, kā arī maksimāli pieļaujamo atbalsta intensitāti nosaka Ministru kabinets.”

 

 

 

 

32.pants. Atbalsts vides aizsardzībai

 

 

 

 

 

(1) Lai palīdzētu komercsabiedrībai uzlabot tās darbību vides aizsardzībā lielākā apjomā, nekā paredzēts vides aizsardzībai noteiktajos normatīvos, atbalstu ieguldījumiem var apstiprināt līdz 30 procentiem no šā panta trešajā daļā noteiktajām izmaksām. Atbalstu piemēro tikai tai finanšu ieguldījumu daļai, kura nodrošina augstāku vides aizsardzības pakāpi, nekā paredzēts vides aizsardzībai noteiktajos normatīvos.

3. Aizstāt 32.panta pirmajā un otrajā daļā skaitli “30” ar skaitli “50”.

 

 

 

 

(2) Atbalstu ieguldījumiem jomās, kurās nav noteikti normatīvi vides aizsardzībai, var apstiprināt līdz 30 procentiem no šā panta trešajā daļā noteiktajām izmaksām, ja pēc atbalsta saņemšanas tiek samazināts vides piesārņojums. Atbalstāmās izmaksas veido ieguldījumu summa, kas nepieciešama, lai sasniegtu augstāku vides aizsardzības līmeni, nekā to varētu sasniegt, ja komercsabiedrība nesaņemtu atbalstu.

 

 

 

 

 

(3) Atbalstāmās izmaksas ir ieguldījumi zemes platībās, kas nepieciešami, lai sasniegtu vides aizsardzībai noteiktos mērķus, kā arī ieguldījumi ēkās un iekārtās, kas nepieciešami, lai samazinātu vai likvidētu piesārņojumu un trokšņus, un ieguldījumi, kas nepieciešami, lai ražošanas tehnoloģijas pielāgotu vides aizsardzības vajadzībām. Nosakot atbalstāmo izmaksu summu, no kopējām pieļaujamajām izmaksām atskaita ieguvumu (jaudas palielinājums, izmaksu samazinājums), kas izteikts naudas izteiksmē un komercsabiedrībai rodas atbalsta projekta īstenošanas rezultātā piecu gadu laikā no ieguldījumu veikšanas. Atbalsta projekta īstenošanā veiktos ieguldījumus komercsabiedrība saglabā vismaz piecus gadus pēc projekta pabeigšanas. Vispārējās ieguldījumu izmaksas nav atbalstāmas.

 

 

 

 

 

 

4. Papildināt likumu ar 32.2 pantu šādā redakcijā:

 

 

 

 

 

“32.2 pants. Atbalsts jaunu vides aizsardzības normatīvu savlaicīgai ieviešanai

 

 

 

 

 

(1) Atbalstu jaunu vides aizsardzības normatīvu savlaicīgai ieviešanai var sniegt, ja ieguldījumu projektu īsteno un pabeidz vismaz vienu gadu pirms jauno vides aizsardzības normatīvu spēkā stāšanās.

 

 

 

 

 

(2) Atbalstu jaunu vides aizsardzības normatīvu savlaicīgai ieviešanai var apstiprināt mazajām komercsabiedrībām 25 procentu apmērā, vidējām komercsabiedrībām — 20 procentu apmērā un lielajām komercsabiedrībām — 15 procentu apmērā no šā likuma 32.panta trešajā daļā noteiktajām izmaksām, ja ieguldījumu projekts ir īstenots un pabeigts ne mazāk kā trīs gadus pirms jauno vides aizsardzības normatīvu spēkā stāšanās.

 

 

 

 

 

(3) Atbalstu jaunu vides aizsardzības normatīvu savlaicīgai ieviešanai var apstiprināt mazajām komercsabiedrībām 20 procentu apmērā, vidējām komercsabiedrībām — 15 procentu apmērā un lielajām komercsabiedrībām —10 procentu apmērā no šā likuma 32.panta trešajā daļā noteiktajām izmaksām, ja ieguldījumu projekts ir īstenots un pabeigts ne mazāk kā vienu gadu, bet ne vairāk kā trīs gadus pirms jauno vides aizsardzības normatīvu spēkā stāšanās.”

 

 

 

 

33.pants. Atbalsts enerģijas taupīšanai

(1) Ieguldījumus enerģijas taupīšanā, kas tiek nodrošināta, paaugstinot enerģijas izmantošanas efektivitāti, pielīdzina atbalstam vides aizsardzībai. Atbalstu šādiem ieguldījumiem var apstiprināt līdz 40 procentiem no šā likuma 32.panta trešajā daļā noteiktajām izmaksām.

5. Aizstāt 33.panta pirmajā daļā skaitli “40” ar skaitli “60”.

 

 

 

 

(2) Atbalstu enerģijas taupīšanai, kas saistīts ar komercsabiedrības kārtējo izdevumu segšanu, var apstiprināt, lai kompensētu ražošanas papildu izdevumus, kas komercsabiedrībai rodas, ražojot tādu produkciju, kuras ražošanas process nodrošina enerģijas izmantošanas efektivitāti.

 

 

 

 

 

(3) Šā panta otrajā daļā minēto atbalstu nedrīkst sniegt ilgāk par pieciem gadiem.

 

 

 

 

 

(4) Šā panta otrajā daļā minēto atbalstu var apstiprināt:

 

 

 

 

 

1) 100 procentu apmērā no ražošanas papildu izdevumiem pirmajā gadā, tā intensitāti pakāpeniski samazinot līdz 0 procentiem piektajā gadā;

 

 

 

 

 

2) 50 procentu apmērā no ražošanas papildu izdevumiem, nesamazinot atbalsta intensitāti.

 

 

 

 

 

34.pants. Atbalsts kombinētās enerģijas ražošanai

 

 

 

 

 

Ieguldījumus kombinētās enerģijas — elektroenerģijas un siltuma — ražošanai var apstiprināt līdz 40 procentiem no šā likuma 32.panta trešajā daļā noteiktajām izmaksām.

6. Aizstāt 34.pantā skaitli “40” ar skaitli “60”.

 

 

 

 

35.pants. Atbalsts reģeneratīvās enerģijas ražošanai

(1) Atbalstu ieguldījumiem tādas enerģijas ražošanā, kuras ieguvē izmanto reģeneratīvos resursus (energoresursi, kuru atjaunošanos nosaka dabas procesi, — saules, vēja, biomasas, zemes siltuma un ūdens potenciālā enerģija), var apstiprināt līdz 40 procentiem no šā likuma 32.panta trešajā daļā noteiktajām izmaksām.

 

7. Aizstāt 35.panta pirmajā daļā skaitli “40” ar skaitli “60”.

 

 

 

 

(2) Atbalstu, kas saistīts ar komercsabiedrības kārtējo izdevumu finansēšanu tādas enerģijas ražošanai, kuras ieguvē izmanto reģeneratīvos resursus, var apstiprināt, lai kompensētu starpību starp reģeneratīvās enerģijas ražošanas izmaksām un elektroenerģijas tirgus cenu (elektroenerģijas realizācijas tarifu).

 

 

 

 

 

36.pants. Mazām un vidējām komercsabiedrībām pieļaujamais atbalsts

 

 

 

 

 

(1) Lai komercsabiedrība saņemtu atbalstu, kas pieļaujams mazām un vidējām komercsabiedrībām, tai jādeklarē sava atbilstība mazai (sīkai) vai vidējai komercsabiedrībai. Mazo (sīko) un vidējo komercsabiedrību deklarēšanas kārtību nosaka Ministru kabinets.

 

 

 

 

 

(2) Mazām un vidējām komercsabiedrībām papildus citiem šajā likumā un uz Padomes regulas Nr.994/1998 pamata izdotajās Komisijas regulās noteiktajiem atbalsta pasākumiem var apstiprināt atbalstu jaunu normatīvu ieviešanai vides aizsardzībā.

8. Izslēgt 36.panta otro un trešo daļu.

 

 

 

 

(3) Pēc jauno vides aizsardzībai noteikto normatīvu pieņemšanas mazām un vidējām komercsabiedrībām var apstiprināt atbalstu ieguldījumiem līdz 15 procentiem no šā likuma 32.panta trešajā daļā noteiktajām izmaksām, lai ieviestu jaunos normatīvus.

 

 

 

 

 

(03.07.2008. likuma redakcijā)

 

 

 

 

 

37.pants. Pieļaujamā papildu intensitāte mazo un vidējo komercsabiedrību atbalstam

(1) Papildus Latvijas reģionālā atbalsta kartē noteiktajai maksimāli pieļaujamajai atbalsta intensitātei mazām komercsabiedrībām var apstiprināt atbalstu 20 procentu apmērā un vidējām komercsabiedrībām — 10 procentu apmērā no šā likuma 23.panta otrajā vai trešajā daļā, kā arī 24.panta pirmajā daļā noteiktajām izmaksām.

 

 

 

 

 

(2) Atbalstu rūpnieciskiem pētījumiem, eksperimentālai izstrādnei un inovāciju kopas izveidošanai, paplašināšanai un darbības stimulēšanai papildus šā likuma 28.panta piektās daļas 2. un 3.punktā un 28.2 panta ceturtajā daļā noteiktajai atbalsta intensitātei var apstiprināt:

 

 

 

 

 

1) rūpnieciskiem pētījumiem un eksperimentālai izstrādnei — vidējām komercsabiedrībām 10 procentu apmērā, bet mazajām komercsabiedrībām 20 procentu apmērā no attiecīgajām atbalstāmajām izmaksām;

 

 

 

 

 

2) inovāciju kopas izveidošanai, paplašināšanai un darbības stimulēšanai, ja kopas pārvaldītājs ir maza vai vidēja komercsabiedrība, — vidējām komercsabiedrībām 10 procentu apmērā, bet mazajām komercsabiedrībām 20 procentu apmērā no attiecīgajām atbalstāmajām izmaksām.

 

 

 

 

 

(3) (Izslēgta ar 01.04.2004. likumu).

 

 

 

 

 

(4) Mazajām un vidējām komercsabiedrībām papildus šā likuma 32.panta pirmajā vai otrajā daļā, 33.panta pirmajā daļā, 34.pantā, kā arī 35.panta pirmajā daļā noteiktajai atbalsta intensitātei vides aizsardzībai var apstiprināt atbalstu 10 procentu apmērā no attiecīgajām atbalstāmajām izmaksām.

           9. Izteikt 37.panta ceturto daļu šādā redakcijā:

“(4) Papildus šā likuma 32.panta pirmajā vai otrajā daļā, 33.panta pirmajā daļā, 34.pantā  un 35.panta pirmajā daļā noteiktajai atbalsta intensitātei mazajām komercsabiedrībām var apstiprināt atbalstu 20 procentu apmērā un vidējām komercsabiedrībām — 10 procentu apmērā no attiecīgajām atbalstāmajām izmaksām.”

 

 

 

 

(Ar grozījumiem, kas izdarīti ar 19.10.2006. likumu un 11.10.2007. likumu)

 

 

 

 

 

48.pants. De minimis atbalsta apmēra noteikšana

(1) Atbalsta sniedzējs un komercsabiedrība veic de minimis atbalsta uzskaiti. De minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugus apstiprina un de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību nosaka Ministru kabinets.

 

 

 

 

 

(2) Ja pēc papildus plānotā de minimis atbalsta piešķiršanas konkrētajai komercsabiedrībai tiek pārsniegts Komisijas regulas Nr.1998/2006 2.panta 2.punktā noteiktais de minimis atbalsta apmērs, atbalsta sniedzējs par to informē Finanšu ministriju.

 

 

 

 

 

 

10. Papildināt likumu ar 48.1 pantu šādā redakcijā:

 

 

 

 

 

“48.1 pants. De minimis un cita ierobežota apmēra atbalsta kopējās summas noteikšana

 

 

 

 

 

(1) Ierobežota apmēra atbalsts vienai komercsabiedrībai kopā ar de minimis atbalstu, kuru piešķir saskaņā ar Komisijas regulu Nr.1998/2006, no 2008.gada 1.janvāra līdz 2010.gada 31.decembrim nepārsniedz 500 000 eiro ekvivalentu latos saskaņā ar Latvijas Bankas noteikto vidējo valūtas maiņas kursu iepriekšējā mēnesī.

 

 

 

 

 

(2) De minimis un cita ierobežota apmēra atbalsta uzskaites veidlapu paraugus, kā arī de minimis un cita ierobežota apmēra atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību nosaka Ministru kabinets.”