2009. gada
1.aprīlī
9/5 -2
Saeimas Izglītības, kultūras
un zinātnes komisija lūdz iekļaut Saeimas sēdes darba kārtībā likumprojektu Par
Rīgas Stradiņa universitātes Satversmes grozījumiem (Nr.1090/Lp9)
otrajam lasījumam.
Pielikumā:
1)
likumprojekta tabula, __ lp.;
2)
Rīgas Stradiņa universitātes Satversmes grozījumi, __ lp.;
3)
Rīgas Stradiņa universitātes Satversmes pilns teksts jaunajā redakcijā,
__lp.
Ar cieņu
J.Strazdiņš
Izglītības, kultūras un zinātnes
komisijas priekšsēdētājs
Izglītības, kultūras un zinātnes komisija
Likumprojekts otrajam lasījumam
(Nr.1090/Lp9)
Pirmā lasījuma redakcija |
Nr. |
Priekšlikumi (nav) |
Komisijas atzinums |
Komisijas atbalstītā redakcija |
|
|
Saeimas kārtības ruļļa 95.panta kārtībā priekšlikumi
nav iesniegti. |
|
|
Par Rīgas Stradiņa
universitātes Satversmes grozījumiem
|
|
|
|
Par Rīgas Stradiņa
universitātes Satversmes grozījumiem
|
1.pants.
Ar šo likumu tiek apstiprināti Rīgas Stradiņa
universitātes Satversmes sapulces 2008.gada 30.oktobrī pieņemtie Rīgas
Stradiņa universitātes Satversmes grozījumi. |
|
|
|
1.pants.
Ar šo likumu tiek apstiprināti Rīgas Stradiņa
universitātes Satversmes sapulces 2008.gada 30.oktobrī pieņemtie Rīgas
Stradiņa universitātes Satversmes grozījumi. |
2.pants. Līdz ar likumu izsludināmi Rīgas Stradiņa universitātes
Satversmes grozījumi. |
|
|
|
2.pants. Līdz ar likumu izsludināmi Rīgas Stradiņa universitātes
Satversmes grozījumi. |
Rīgas Stradiņa universitātes
Satversmes sapulcē
2008.gada 30.oktobrī
Izdarīt
Rīgas Stradiņa universitātes Satversmē (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru
Kabineta Ziņotājs, 2002, 14.nr.) šādus grozījumus:
1. Aizstāt visā
tekstā vārdu "finansu" (attiecīgā locījumā) ar vārdu
"finanšu" (attiecīgā locījumā).
2. Aizstāt visā tekstā vārdu "šķīrējtiesa"
(attiecīgā locījumā) ar vārdiem "akadēmiskā šķīrējtiesa" (attiecīgā
locījumā).
3. Aizstāt visā tekstā vārdus "iekšējās darba
kārtības noteikumi" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem "darba kārtības
noteikumi" (attiecīgā locījumā).
4. Aizstāt visā tekstā vārdu
"uzņēmējdarbība" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem "saimnieciskā
darbība" (attiecīgā locījumā).
5. Aizstāt 1.1.apakšpunktā vārdu "iestāde"
ar vārdu "institūcija".
6. Izteikt 1.4.apakšpunktu šādā redakcijā:
"1.4. RSU ir valsts dibināta augstākās izglītības un zinātnes
institūcija ar pašpārvaldes tiesībām, atvasināta publiska persona.
RSU darbības tiesiskais pamats ir Latvijas Republikas Satversme, Izglītības
likums, Zinātniskās darbības likums, Augstskolu likums, citi normatīvie akti un
šī Satversme."
7. Izteikt 2.2.apakšpunktu šādā redakcijā:
"2.2. RSU galvenie mērķi ir piedāvāt un realizēt plašu universitātes
akadēmisko un profesionālo izglītību, kā arī pētnieciskā darba iespējas šādos
pamatvirzienos medicīnā, veselības un sociālajā aprūpē, pedagoģijā,
sociālajās zinātnēs un dabaszinātnēs."
8. Aizstāt 2.4.apakšpunkta ceturtajā daļā vārdus
"šīs Satversmes" ar vārdiem "Augstskolu likumā, šajā Satversmē
un citos normatīvajos aktos".
9. 3.2.apakšpunktā:
Izteikt trešo daļu šādā redakcijā: "Satversmes sapulcē ir 130 locekļi.
Akadēmiskā personāla pārstāvju īpatsvars Satversmes sapulcē nedrīkst būt mazāks
par 60% un studējošo īpatsvars par 20 %."
Izteikt ceturto daļu šādā redakcijā: "Struktūrvienību pārstāvniecības
normas Satversmes sapulcē nosaka RSU Senāts."
Izteikt septītās daļas pirmo teikumu šādā redakcijā: "Satversmes
sapulce ir tiesīga pieņemt lēmumus, ja tajā piedalās vairāk kā puse
delegātu."
Aizstāt astotajā daļā vārdu "loceklis" (attiecīgajā locījumā) ar
vārdu "delegāts" (attiecīgajā locījumā).
10. Svītrot 3.3.apakšpunkta 7.punktu.
11. 3.6.apakšpunktā:
Izteikt pirmo un otro atkāpi šādā redakcijā:
" nosaka profesoru, asociēto profesoru un docentu štata vietu skaitu
atbilstoši nepieciešamībai un finansējuma iespējām;
ievēl docentus, ja fakultātes domnieku kvalifikācija neatbilst promocijas
padomes prasībām; akadēmisko struktūrvienību vadītājus; RSU Goda doktorus un
goda biedrus;".
Izteikt piekto atkāpi šādā redakcijā: "izskata sūdzības par rektora
un Revīzijas komisijas lēmumiem, kuri nav administratīvie akti".
Izteikt otro daļu šādā redakcijā: "Senāta lēmumu, kas nav
administratīvais akts, 10 dienu laikā pēc tā pieņemšanas var pārsūdzēt RSU
Satversmes sapulcē."
12. Izteikt 3.7.apakšpunktu šādā redakcijā:
"3.7. RSU Senāta sastāvā
75 % jābūt akadēmiskā personāla pārstāvju. RSU Senāta sastāvā jābūt ne
mazāk par 50 % profesoru un asociētu profesoru un ne mazāk kā 25 %
pārējā akadēmiskā personāla pārstāvju. Studējošo īpatsvaram ir jābūt ne mazāk
par 20 %, pārējie Senāta locekļi ir RSU zinātnisko un saimniecisko
struktūrvienību pārstāvji. Studējošo pārstāvjus atbilstoši savam nolikumam
Senātā ievēl un atsauc Studējošo pašpārvalde. Satversmes sapulces
ievēlēto Senāta locekli atsauc Satversmes sapulce, ja to rakstveidā ierosina
puse no darbinieku kopas, kas viņu izvirzījusi. Ja ievēlētie pārstāvji pārtrauc
darba vai studiju attiecības ar RSU, tad viņiem izbeidzas Senāta locekļu
pilnvaras. Rektors un prorektori ir Senāta locekļi. RSU Senāta locekļu kopējo
skaitu nosaka Satversmes sapulces apstiprinātais Senāta nolikums."
13. Izteikt 3.8.apakšpunkta otro teikumu šādā redakcijā:
"Studējošo pašpārvaldes pārstāvjiem RSU Senātā, fakultātes domē un
Satversmes sapulcē ir veto tiesības jautājumos, kas skar studējošo
intereses."
14. 3.9.apakšpunktā:
Aizstāt otrajā daļā vārdus "labklājības
ministra" ar vārdiem "veselības ministra" un vārdus
"Labklājības ministrijas" ar vārdiem "Veselības
ministrijas".
Izteikt piekto daļu šādā redakcijā: "Rektora lēmumu, kas nav
administratīvais akts, 10 dienu laikā pēc tā pieņemšanas var pārsūdzēt RSU
Senātā."
15. Izteikt 3.10.apakšpunktu šādā redakcijā:
"3.10. Pēc RSU Senāta iniciatīvas vai izglītības un zinātnes ministra
pieprasījuma RSU var tikt izveidots RSU Padomnieku konvents, kurš konsultē
Senātu un rektoru RSU attīstības stratēģijas jautājumos, un darbojas saskaņā ar
Augstskolu likuma 16. pantu un RSU
Padomnieku konventa nolikumu."
16. 3.11.apakšpunktā:
Izteikt pirmo teikumu šādā redakcijā:
"Revīzijas komisiju RSU Satversmes sapulce uz trim gadiem ievēl
piecus cilvēkus četrus pastāvīgā akadēmiskā personāla pārstāvjus un vienu
studējošo."
Izteikt otrās daļas pēdējo teikumu šādā redakcijā: "Revīzijas
komisijas lēmumu, kas nav administratīvais akts, 10 dienu laikā pēc tā
pieņemšanas var pārsūdzēt RSU Senātā."
17. Izteikt 3.12.apakšpunktu šādā redakcijā:
"3.12. Akadēmiskā šķīrējtiesa darbojas trīs cilvēku sastāvā, no kuriem
divus uz trim gadiem ievēl RSU Satversmes sapulce no akadēmiskā personāla
vidus. Akadēmiskās šķīrējtiesas sastāvā nedrīkst būt RSU administratīvā
personāla pārstāvji. Studējošo pārstāvi no RSU studējošo vidus Akadēmiskajā
šķīrējtiesā uz diviem gadiem ievēl RSU Studējošo pašpārvalde. Akadēmisko
šķīrējtiesu vai tās locekli atsauc Satversmes sapulce pēc Senāta vai 2/3
Satversmes sapulces dalībnieku pieprasījuma vai RSU Studējošo pašpārvaldes
pieprasījuma par studējošo pārstāvja atsaukšanu. Akadēmiskās šķīrējtiesas
tiesības, pienākumus, uzdevumus un lēmumu pieņemšanas kārtību nosaka Augstskolu
likums, Administratīvā procesa likums un Akadēmiskās šķīrējtiesas nolikums.
Akadēmiskās šķīrējtiesas lēmumus administratīvos aktus var pārsūdzēt
tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Pārējos Akadēmiskās
šķīrējtiesas lēmumus, kuri nav administratīvie akti, var apstrīdēt RSU
Satversmes sapulcē."
18. 3.13.apakšpunktā:
Svītrot vārdus "Mācību padome" (attiecīgajā locījumā).
Izteikt trešo daļu šādā redakcijā:
"Fakultāte ir RSU organizatoriska struktūrvienība, kas
izveidota akadēmiskās darbības organizēšanai vienā vai vairākās zinātnes
nozarēs, šajā jomā fakultāte pilda RSU kopīgos uzdevumus un ievēro tās darbības
principus; atbilstošās akadēmiskās un profesionālās darbības jautājumos
fakultāte universitātē pilda metodoloģiska un idejiska centra lomu, neskarot
RSU vadības kompetenci un atbildību; fakultāti vada dekāns, ko ievēl fakultātes
dome uz termiņu, kas nepārsniedz piecus gadus, bet vienu personu ne vairāk kā
divas reizes pēc kārtas, un fakultātes dome, kas darbojas pēc Senāta
apstiprinātā nolikuma; dekāns pārstāv fakultāti bez īpaša pilnvarojuma visās
tās lietās."
19. Izteikt 3.14.apakšpunktu šādā redakcijā:
"3.14. RSU var dibināt komercsabiedrības un būt komercsabiedrību
dalībnieks, kā arī dibināt biedrības un nodibinājumus un būt biedrību un
nodibinājumu biedrs vai dibinātājs. Ar senāta lēmumu satversmē noteikto mērķu
īstenošanai RSU var dibināt arī iestādes, to skaitā publiskās aģentūras.
RSU normatīvajos aktos noteiktā kārtībā var dibināt zinātnisko institūtu,
tai skaitā kā publisko aģentūru. Zinātnisko institūtu RSU var izveidot arī kā
RSU struktūrvienību. Zinātniskais institūts, kas izveidots kā RSU
struktūrvienība, darbojas atbilstīgi RSU Senāta apstiprinātam nolikumam, to
finansē un uzrauga RSU. Zinātniskais institūts, kas izveidots kā RSU
struktūrvienība, tiek reorganizēts vai likvidēts ar RSU Senāta lēmumu.
Normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā RSU var izveidot koledžas."
20. Izteikt 4.1.apakšpunkta pirmo, otro un trešo atkāpi šādā redakcijā:
"4.1. RSU personālu veido:
akadēmiskais personāls RSU akadēmiskajos amatos ievēlētie
darbinieki;
pilnā laika studējošie, arī maģistranti, doktorandi un rezidenti;
vispārējais augstskolas personāls."
21. Aizstāt 4.2.apakšpunktā vārdus "likums "Par zinātnisko
darbību"" ar vārdiem "Zinātniskās darbības likums".
22. Svītrot 4.3.apakšpunktu.
23. 4.6.apakšpunktā:
Aizstāt pirmajā daļā vārdus "RSU Senāta un
Izglītības un zinātnes ministrijas" ar vārdiem "normatīvajos aktos
noteiktā kārtībā".
Papildināt otrās daļas septīto atkāpi pēc vārda
"studijām" ar vārdiem "un iespējamo karjeru".
24. Papildināt ar 4.11. apakšpunktu šādā redakcijā:
"RSU izdotos administratīvos aktus vai faktisko
rīcību RSU personāls var apstrīdēt RSU Akadēmiskajā šķīrējtiesā. RSU
Akadēmiskās šķīrējtiesas lēmumu var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa
likumā noteiktajā kārtībā.
Personas, kuras nav RSU personāla sastāvā, RSU izdotos
administratīvos aktus vai faktisko rīcību var apstrīdēt, iesniedzot iesniegumu
RSU rektoram. Rektora pieņemto lēmumu var pārsūdzēt tiesā Administratīvā
procesa likumā noteiktajā kārtībā. Ja apstrīdamo administratīvo aktu izdevis
vai faktisko rīcību veicis RSU rektors, personas, kuras nav augstskolas
personāla sastāvā, attiecīgo administratīvo aktu vai faktisko rīcību var
apstrīdēt Izglītības un zinātnes ministrijā. Ministrijas pieņemto lēmumu var
pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā."
25. Aizstāt 5.1.apakšpunkta ceturtajā atkāpē vārdus
"citos uzņēmumos" ar vārdiem "citās komercsabiedrībās";
vārdus "uzņēmumu un uzņēmējsabiedrību" ar vārdu
"komercsabiedrību".
26. Izteikt 5.2. apakšpunktu šādā redakcijā:
"5.2. RSU īpašumā, valdījumā un lietojumā var būt zeme, kustamais,
nekustamais un intelektuālais īpašums, kā arī naudas līdzekļi.
RSU īpašumu veido:
kustama un nekustama manta, kas RSU dāvināta, ko RSU mantojusi vai ko RSU
iegādājusies par pašas līdzekļiem;
par valsts budžeta līdzekļiem iegādātā manta. Nekustamais īpašums
ierakstāms zemesgrāmatā kā RSU īpašums;
RSU intelektuālais īpašums.
RSU ir tiesības rīkoties ar savu īpašumu RSU Satversmē norādīto mērķu
sasniegšanai. RSU īpašums tiek pārvaldīts nošķirti no tai valdījumā nodotā
valsts īpašuma."
27. Aizstāt 5.11. apakšpunktā vārdus "labklājības
ministram" ar vārdiem "veselības ministram".
28. Izteikt 6.1. apakšpunktu šādā redakcijā:
"6.1. Lēmumu par RSU reorganizāciju vai likvidāciju pieņem
Ministru kabinets pēc izglītības un zinātnes ministra vai veselības ministra
ierosinājuma. Ministru kabineta rīkojuma projektam par RSU reorganizāciju vai
likvidāciju pievienojams Augstākās izglītības padomes atzinums.
Ja Ministru kabineta rīkojuma projektu par RSU reorganizāciju vai
likvidāciju iesniedz veselības ministrs, šis projekts ir jāsaskaņo arī ar izglītības
un zinātnes ministru. Ja Ministru kabineta rīkojuma projektu par RSU
reorganizāciju vai likvidāciju iesniedz izglītības un zinātnes ministrs, šis
projekts ir jāsaskaņo ar veselības ministru."
RĪGAS
STRADIŅA UNIVERSITĀTES
S A T V
E R S M E
jaunAJā redakcijā
Preambula
Rīgas Stradiņa universitātes sākotne saistīta ar 1919.gada 8.februārī
dibināto un 1919.gada 28.septembrī atklāto Latvijas Augst
skolu. Tās Satversme
ar Latvijas Republikas Saeimas likumu apstiprināta 1923.gada 28.martā,
piešķirot augstskolai nosaukumu Latvijas Universitāte.
1940.gada jūnijā pēc Latvijas okupācijas un iekļaušanas PSRS sastāvā
valdība likvidēja Latvijas Universitātes autonomo statusu, atcēla tās Satversmi
un pārdēvēja to par Latvijas Valsts universitāti.
Ar PSRS Ministru Padomes 1950.gada 10.jūnija rīkojumu Nr.8640r uz Latvijas
Valsts universitātes Medicīnas fakultātes bāzes tika izveidots Latvijas PSR
Veselības aizsardzības ministrijas Rīgas Medicīnas institūts.
Latvijai nostājoties uz valstiskas neatkarības atjaunošanas ceļa, 1990.gadā
Rīgas Medicīnas institūts tika pārdēvēts par Latvijas Medicīnas akadēmiju. Tās
Satversmi pieņēma Latvijas Medicīnas akadēmijas kolektīva pārstāvju konferencē
1991.gada 1.oktobrī, un tā ar Latvijas Republikas Augstākās Padomes lēmumu
apstiprināta 1993.gada 23.februārī.
Latvijas Medicīnas akadēmijas Satversmes sapulce 1998.gada 5.februārī
pieņēma nosaukumu Rīgas Stradiņa universitāte, bet 2001.gada 9.maijā
Satversmi. Rīgas Stradiņa universitāte ir Latvijas Medicīnas akadēmijas tiesību
un saistību pārņēmēja.
1.
Vispārīgie noteikumi
1.1. Rīgas Stradiņa universitāte (turpmāk tekstā RSU) ir
Augstskolu likumā noteiktā apjomā autonoma Latvijas Republikas augstākās
izglītības un zinātnes institūcija.
1.2. Oficiālajā sarakstē vienlīdzīgi lietojami šādi nosaukumi:
Rīgas Stradiņa universitāte, saīsināti RSU;
Rīga Stradiņš University (angļu valodā);
Stradina Universität
Riga (vācu valodā);
Universitate Stradina
de Riga (franču valodā);
Universitas Rigensis Stradina (latīņu valodā).
1.3. RSU juridiskā adrese: Dzirciema iela 16, Rīga, LV1007.
1.4. RSU ir valsts dibināta augstākās izglītības un zinātnes institūcija ar
pašpārvaldes tiesībām, atvasināta publiska persona.
RSU darbības tiesiskais pamats ir Latvijas Republikas Satversme, Izglītības
likums, Zinātniskās darbības likums, Augstskolu likums, citi normatīvie akti un
šī Satversme.
1.5.
RSU ir savs zīmogs ar Latvijas Republikas valsts mazā ģerboņa attēlu un tās
pilnu nosaukumu Rīgas Stradiņa universitāte, emblēma, karogs, nozīmes un citi
atribūti, patstāvīga bilance un savi norēķinu konti bankās.
2. RSU
autonomija, uzdevumi un akadēmiskā brīvība
2.1. RSU autonomiju raksturo varas un atbildības sadale starp valsts
institūcijām un RSU vadību, kā arī starp RSU vadību un akadēmisko personālu.
2.2. RSU galvenie mērķi ir piedāvāt un realizēt plašu universitātes akadēmisko
un profesionālo izglītību, kā arī pētnieciskā darba iespējas šādos
pamatvirzienos medicīnā, veselības un sociālajā aprūpē, pedagoģijā,
sociālajās zinātnēs un dabaszinātnēs.
2.3. RSU uzdevumi:
nodrošināt studiju un pētniecības darba nedalāmību, iespēju iegūt
zināšanas, akadēmisko izglītību un profesionālo prasmi, akadēmiskos un
zinātniskos grādus, profesionālo kvalifikāciju;
izstrādāt studiju programmas, izraudzīties akadēmisko personālu, iekārtot
klīnikas, zinātniskās un mācību laboratorijas, mācību aptiekas, bibliotēku un
citas struktūras, lai studējošajiem dotu iespēju iegūt zināšanas, akadēmisko
izglītību un profesionālo prasmi atbilstoši zinātnes attīstības līmenim
iespējami koncentrētā un didaktiski pilnvērtīgā veidā; nodrošināt tādas studiju
programmas, pārbaudījumu un eksāmenu prasības, lai piešķirtos grādus un
nosaukumus, iegūtos diplomus un profesionālo kvalifikāciju, kā arī studiju
programmu daļu apgūšanu savstarpēji atzītu Latvijas un ārvalstu augstskolās;
veicināt tālākizglītojošas studijas un piedalīties tālākas izglītības
pasākumos. Sadarboties ar citām augstskolām, kā arī ar zinātniskās pētniecības
un izglītības iestādēm. Veicināt studējošo un akadēmiskā personāla apmaiņu
starp Latvijas un ārvalstu augstskolām;
organizēt savu darbu sabiedrības interesēs, apzinot sabiedrības aktuālās
intereses, kā arī informēt sabiedrību par savu darbību, par studiju un
zinātnisko pētījumu virzieniem un iespējām, veicinot studiju un pētniecības
darbu izvēli atbilstoši indivīda interesēm un spējām. Piedāvāt sabiedrībai
iegūtās zinātniskās un profesionālās atziņas, metodes un pētījumu rezultātus;
rūpēties par jauno zinātnieku sagatavošanu un nodrošināt viņiem iespēju
iekļauties pasaules akadēmiskajos, pētnieciskajos procesos;
garantēt akadēmiskā personāla un studējošo akadēmisko brīvību.
2.4. RSU nodrošina studiju un pētniecības darba un jaunrades brīvību, ja šī
brīvība nav pretrunā ar citu personu tiesībām, šo Satversmi un normatīvajiem
aktiem.
Pētniecības darba brīvība izpaužas akadēmiskā personāla tiesībās izvēlēties
zinātniskās darbības tematiku un virzienu.
Akadēmiskais personāls apstiprināto studiju programmu ietvaros ir tiesīgs
izvēlēties, izstrādāt un ieviest mācību metodes.
RSU administrācijai ir pienākums garantēt un respektēt Augstskolu likumā,
šajā Satversmē un citos normatīvajos aktos paredzētās studējošo un akadēmiskā
personāla tiesības.
2.5. RSU veic augstskolas profilam atbilstošu saimniecisko darbību saskaņā
ar Latvijas Republikas likumiem un citiem normatīvajiem aktiem, un patstāvīgi
nosaka pakalpojumu normatīvus un izcenojumus. RSU veiktās saimnieciskās
darbības rezultātā iegūtie ienākumi izmantojami augstskolas attīstības vajadzībām.
3. RSU
pašpārvalde un struktūrvienības
3.1. RSU pārstāvības, vadības un lēmējinstitūcijas ir:
1) Satversmes sapulce;
2) Senāts;
3) Rektors;
4) Revīzijas komisija;
5) Akadēmiskā šķīrējtiesa.
3.2. Satversmes sapulce ir RSU pilnvarota augstākā koleģiālā pārstāvības
un vadības institūcija un lēmējinstitūcija akadēmiskajos un zinātniskajos
jautājumos.
RSU Satversmes sapulci ievēlē uz trim gadiem, aizklāti balsojot, no:
1) akadēmiskā personāla;
2) studējošajiem;
3) citām darbinieku grupām.
Satversmes sapulcē ir 130 delegāti. Akadēmiskā personāla pārstāvju
īpatsvars Satversmes sapulcē nedrīkst būt mazāks par 60% un studējošo
īpatsvars par 20%.
Struktūrvienību pārstāvniecības normas Satversmes sapulcē nosaka RSU
Senāts.
RSU Satversmes sapulce, katrreiz sanākot, ievēl priekšsēdētāju, vietnieku
un sekretāru.
RSU sasaukt Satversmes sapulci var rektors vai Senāts. RSU Satversmes
sapulci sasauc ne retāk kā reizi trijos gados. Ārkārtas RSU Satversmes sapulci
sasauc, ja to pieprasa rektors, Senāts vai Studējošo pašpārvalde.
Satversmes sapulce ir tiesīga pieņemt lēmumus, ja tajā piedalās vairāk kā
puse delegātu. Lēmumus pieņem, ja par tiem nobalso klātesošo delegātu
vairākums.
RSU Satversmes sapulces delegāts ir atsaukts, ja par atsaukšanu nobalso ne
mazāk kā 75% no personāla, kuram ir tiesības ievēlēt attiecīgo Satversmes
sapulces delegātu.
3.3. Satversmes sapulce:
1) atklāti balsojot, pieņem un groza RSU Satversmi;
2) aizklāti balsojot, ievēl un atceļ rektoru;
3) noklausās rektora pārskatu;
4) aizklāti balsojot, ievēl Senātu;
5) aizklāti balsojot, ievēl Revīzijas komisiju un Akadēmisko šķīrējtiesu;
6) atklāti balsojot, apstiprina
Senāta, Revīzijas komisijas un Akadēmiskās šķīrējtiesas nolikumus.
3.4. RSU Senāts ir RSU personāla koleģiāla vadības institūcija un
lēmējinstitūcija, kas apstiprina kārtību un noteikumus, kuri regulē visas RSU
darbības sfēras.
3.5. RSU Senāta pilnvaru laiks ir trīs gadi. RSU Senāts uz trīs gadiem no sava
vidus ievēl priekšsēdētāju, viņa vietnieku, sekretāru un Senāta prezidiju. Senāta
prezidijs pārstāv Senātu tā sēžu starplaikos saskaņā ar Senāta apstiprinātu
nolikumu. Senāta priekšsēdētājs ir arī Senāta prezidija priekšsēdētājs. Senāta
sekretārs vienlaikus ir arī Senāta prezidija sekretārs. Senāta prezidiju un/vai
priekšsēdētāju var pārvēlēt pēc 75% Senāta locekļu pieprasījuma.
3.6. RSU Senāts:
nosaka profesoru, asociēto profesoru un docentu štata vietu skaitu
atbilstoši nepieciešamībai un finansējuma iespējām;
ievēl docentus, ja fakultātes domnieku kvalifikācija neatbilst promocijas
padomes prasībām; akadēmisko struktūrvienību vadītājus; RSU Goda
doktorus un goda biedrus;
apstiprina prorektorus un RSU iestāžu, uzņēmumu un institūtu
direktorus (pēc rektora priekšlikuma); Darba kārtības noteikumus, RSU
struktūrvienību; padomju u.c. institūciju statūtus vai nolikumus; Nolikumu par
zinātnisko grādu piešķiršanu RSU; Studējošo
pašpārvaldes nolikumu; studējošo uzņemšanas papildu noteikumus un
imatrikulācijas kārtību; citus noteikumus, kas reglamentē studiju gaitu,
studiju rezultātu pārbaudi un vērtēšanu, kvalifikācijas, akadēmisko un
profesionālo grādu piešķiršanas un diplomu izsniegšanas kārtību u.c. RSU
darbības jomas; RSU budžetu;
lemj par akadēmiskās, zinātniskās, un saimnieciskās darbības jautājumiem,
kas nozīmīgi universitātei;
izskata sūdzības par rektora un Revīzijas komisijas lēmumiem, kuri
nav administratīvie akti;
izskata un apstiprina studiju programmas, dibina un likvidē
struktūrvienības, kā arī veic citas darbības atbilstoši Satversmes sapulces
apstiprinātajam nolikumam par Senātu.
Senāta
lēmumu, kas nav administratīvais akts, 10 dienu laikā pēc tā pieņemšanas var
pārsūdzēt RSU Satversmes sapulcē.
3.7. RSU Senāta sastāvā 75% jābūt akadēmiskā personāla pārstāvju. RSU Senāta
sastāvā jābūt ne mazāk par 50% profesoru un asociētu profesoru un ne mazāk kā
25% pārējā akadēmiskā personāla pārstāvju. Studējošo īpatsvaram ir jābūt ne
mazāk par 20%, pārējie Senāta locekļi ir RSU zinātnisko un saimniecisko
struktūrvienību pārstāvji. Studējošo pārstāvjus atbilstoši savam nolikumam
Senātā ievēl un atsauc Studējošo pašpārvalde. Satversmes sapulces
ievēlēto Senāta locekli atsauc Satversmes sapulce, ja to rakstveidā ierosina
puse no darbinieku kopas, kas viņu izvirzījusi. Ja ievēlētie pārstāvji pārtrauc
darba vai studiju attiecības ar RSU, tad viņiem izbeidzas Senāta locekļu
pilnvaras. Rektors un prorektori ir Senāta locekļi. RSU Senāta locekļu kopējo
skaitu nosaka Satversmes sapulces apstiprinātais Senāta nolikums.
3.8. Rektoram ir atliekošā veto tiesības Senāta lēmumiem. Studējošo pašpārvaldes
pārstāvjiem RSU Senātā, fakultātes domē un Satversmes sapulcē ir veto tiesības
jautājumos, kas skar studējošo intereses. Pēc veto piemērošanas jautājumu
izskata saskaņošanas komisija, ko izveido Senāts. Atliekošā veto jautājumu
izskata nākamajā Senāta sēdē, pieņemot lēmumu ar 2/3 klātesošo Senāta locekļu
balsu vairākumu.
3.9. Rektors ir RSU augstākā amatpersona, kas vada RSU un bez
īpaša pilnvarojuma pārstāv RSU. Rektoru ievēl RSU Satversmes sapulce uz pieciem
gadiem, turklāt vienu personu ne vairāk kā divas reizes pēc kārtas.
RSU ievēlēto rektoru pēc veselības ministra ierosinājuma apstiprina
Ministru kabinets. Rektoru atceļ no amata Ministru kabinets pēc RSU Senāta vai
Veselības ministrijas ierosinājuma, ja RSU rektora darbībā konstatēti likuma
vai citu normatīvo aktu pārkāpumi.
Rektors:
atbild par RSU darbības atbilstību Augstskolu likumam un citiem
normatīvajiem aktiem, kā arī RSU Satversmei;
atbild par RSU iegūstamās izglītības, veikto zinātnisko pētījumu
kvalitāti;
nodrošina RSU piešķirto valsts budžeta līdzekļu, kā arī RSU mantas
likumīgu, ekonomisku un mērķtiecīgu izmantojumu; personiski atbild par RSU
finansiālo darbību;
veicina RSU personāla attīstību un nodrošina akadēmiskā personāla un
studējošo akadēmisko brīvību;
veic citus Augstskolu likumā un citos normatīvajos aktos, kā arī RSU
Satversmē noteiktos rektora pienākumus.
Rektors nosaka prorektoru pilnvaras un vada visu RSU darbību, pildot šīs
Satversmes prasības, RSU Satversmes sapulces un Senāta lēmumus, ievērojot
Latvijas Republikas normatīvo aktu prasības.
Rektora lēmumu, kas nav
administratīvais akts, 10 dienu laikā p
ēc tā pieņemšanas var pārsūdzēt RSU
Senātā.
3.10. Pēc RSU Senāta iniciatīvas vai izglītības un zinātnes ministra
pieprasījuma RSU var tikt izveidots RSU Padomnieku konvents, kurš konsultē
Senātu un rektoru RSU attīstības stratēģijas jautājumos, un darbojas saskaņā ar
Augstskolu likuma 16. pantu un RSU Padomnieku konventa nolikumu.
3.11. Revīzijas komisiju RSU Satversmes sapulce uz trim gadiem ievēl piecus
cilvēkus četrus pastāvīgā akadēmiskā personāla pārstāvjus un vienu studējošo.
Revīzijas komisijas sastāvā nedrīkst būt RSU administratīvā personāla
pārstāvji. Revīzijas komisiju vai tās locekli atsauc Satversmes sapulce pēc
Senāta vai 2/3 Satversmes sapulces dalībnieku pieprasījuma.
Revīzijas komisijai ir tiesības pārbaudīt RSU finansiālās un saimnieciskās
darbības atbilstību spēkā esošajiem likumiem, citiem normatīvajiem aktiem un RSU
Satversmei. Revīzijas komisijai ir tiesības iepazīties ar visiem dokumentiem,
kas attiecas uz RSU finansiālo un saimniecisko darbību. Revīzijas komisijai ir
pienākums par sava darba rezultātiem ne retāk kā reizi gadā ziņot RSU Senātam. Revīzijas komisijas lēmumu, kas nav
administratīvais akts, 10 dienu laikā pēc tā pieņemšanas var pārsūdzēt RSU
Senātā.
3.12. Akadēmiskā šķīrējtiesa darbojas trīs cilvēku sastāvā, no kuriem divus uz
trim gadiem ievēl RSU Satversmes sapulce no akadēmiskā personāla vidus. Akadēmiskās
šķīrējtiesas sastāvā nedrīkst būt RSU administratīvā personāla pārstāvji.
Studējošo pārstāvi no RSU studējošo vidus Akadēmiskajā šķīrējtiesā uz diviem
gadiem ievēl RSU Studējošo pašpārvalde. Akadēmisko šķīrējtiesu vai tās locekli
atsauc Satversmes sapulce pēc Senāta vai 2/3 Satversmes sapulces dalībnieku
pieprasījuma vai RSU Studējošo pašpārvaldes pieprasījuma par studējošo
pārstāvja atsaukšanu. Akadēmiskās šķīrējtiesas tiesības, pienākumus, uzdevumus
un lēmumu pieņemšanas kārtību nosaka Augstskolu likums, Administratīvā procesa
likums un Akadēmiskās šķīrējtiesas nolikums.
Akadēmiskās šķīrējtiesas lēmumus administratīvos aktus var pārsūdzēt
tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Pārējos Akadēmiskās
šķīrējtiesas lēmumus, kuri nav administratīvie akti, var apstrīdēt RSU
Satversmes sapulcē.
3.13. RSU struktūrvienību dibināšanas, reorganizācijas un likvidācijas
kārtību nosaka Senāts. RSU struktūrvienības uzdevumus, funkcijas un tiesības
nosaka struktūrvienības nolikums, kuru apstiprina RSU Senāts. Ikvienas
struktūrvienības vadītājs ir atbildīgs par struktūrvienības uzdevumu izpildi,
kā arī personāla nodarbināšanu un struktūrvienības rīcībā esošo materiālo
resursu lietderīgu izmantošanu.
RSU struktūrvienības ir fakultātes, akadēmiskās skolas, institūti,
katedras, centri, koledžas, klīnikas, mācību aptiekas, zinātniskās un mācību
laboratorijas, kas saskaņā ar Senāta apstiprinātiem nolikumiem veic mācību,
metodisko, zinātnisko un klīnisko darbu.
Fakultāte ir RSU organizatoriska struktūrvienība, kas izveidota
akadēmiskās darbības organizēšanai vienā vai vairākās zinātnes nozarēs, šajā
jomā fakultāte pilda RSU kopīgos uzdevumus un ievēro tās darbības principus;
atbilstošās akadēmiskās un profesionālās darbības jautājumos fakultāte universitātē
pilda metodoloģiska un idejiska centra lomu, neskarot RSU vadības kompetenci un
atbildību; fakultāti vada dekāns, ko ievēl fakultātes dome uz termiņu, kas
nepārsniedz piecus gadus, bet vienu personu ne vairāk kā divas reizes pēc
kārtas, un fakultātes dome, kas darbojas pēc Senāta apstiprinātā nolikuma;
dekāns pārstāv fakultāti bez īpaša pilnvarojuma visās tās lietās.
Akadēmiskā skola ir RSU akadēmiska struktūrvienība studiju programmu
izveidei un realizācijai, kā arī pētnieciskā darba veikšanai atbilstīgi
fakultātes profilam; akadēmisko skolu izveido pēc rektora, fakultātes domes vai
dekāna priekšlikuma; tā darbojas saskaņā ar Senāta apstiprinātu nolikumu;
akadēmiskās skolas darbību vada skolas direktors, kuru pēc rektora priekšlikuma
apstiprina Senāts.
Institūts ir RSU zinātniskā, akadēmiskā un/vai ārstnieciska
struktūrvienība; institūtu izveido, apvienojoties vienas zinātnes apakšnozares
vai vairāku apakšnozaru struktūrvienībām (katedrām, zinātniskajām laboratorijām
vai klīnikām) ar nolūku savu intelektuālo un materiālo potenciālu izmantot
kopīgu mērķu racionālai sasniegšanai, kā arī normatīvajos aktos noteiktā
kārtībā mainot jau esošo Latvijas zinātnisko institūtu pakļautību; institūtu
vada tā direktors, kuru pēc rektora ierosinājuma apstiprina Senāts.
Katedra ir RSU akadēmiskā struktūrvienība; katedras izveido ar Senāta
lēmumu pēc rektora vai fakultātes domes priekšlikumiem; tās darbojas saskaņā ar
Senāta apstiprinātu nolikumu; katedras darbību vada katedras vadītājs, kuru
ievēl Senāts, un viņš ir katedras oficiālais pārstāvis visās tās lietās.
Centrs ir organizatoriska, akadēmiska un/vai ārstnieciska struktūrvienība;
centru izveido ar Senāta lēmumu pēc rektora ierosinājuma; tas darbojas saskaņā
ar Senāta apstiprinātu nolikumu; centra darbību atbilstīgi nolikumam vada
direktors, medicīniskais direktors vai vadītājs, kura kandidatūru pēc rektora
ierosinājuma apstiprina Senāts.
Zinātniskā laboratorija (grupa) ir RSU zinātniska struktūrvienība;
zinātnisko laboratoriju izveido ar Senāta lēmumu RSU institūta, katedras vai
klīnikas sastāvā vai arī kā patstāvīgu struktūrvienību; zinātnisko laboratoriju
vada laboratorijas vadītājs, kuru pieņem darbā RSU rektors.
3.14. RSU var dibināt komercsabiedrības un būt komercsabiedrību dalībnieks, kā
arī dibināt biedrības un nodibinājumus un būt biedrību un nodibinājumu biedrs
vai dibinātājs. Ar senāta lēmumu satversmē noteikto mērķu īstenošanai RSU var
dibināt arī iestādes, to skaitā publiskās aģentūras.
RSU normatīvajos aktos noteiktā kārtībā var dibināt zinātnisko institūtu,
tai skaitā kā publisko aģentūru. Zinātnisko institūtu RSU var izveidot arī kā
RSU struktūrvienību. Zinātniskais institūts, kas izveidots kā RSU
struktūrvienība, darbojas atbilstīgi RSU Senāta apstiprinātam nolikumam, to
finansē un uzrauga RSU. Zinātniskais institūts, kas izveidots kā RSU
struktūrvienība, tiek reorganizēts vai likvidēts ar RSU Senāta lēmumu.
Normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā RSU var izveidot koledžas.
3.15. RSU, pamatojoties uz līgumu ar ārstniecības iestādi, ir tiesīga izveidot
klīniku. Klīnika saskaņā ar RSU attiecīgo katedru, fakultāti vai
akadēmisko skolu nodrošina un realizē mācību darbu un piedalās pētnieciskajā
darbā; nodrošina un veic slimnieku izmeklēšanu, ārstēšanu, rehabilitāciju un
konsultatīvo darbu; sadarbojas ar profesionālajām asociācijām metodiskajā un
organizatoriskajā darbībā, kā arī ievieš praksē jaunas profilakses,
diagnostikas un ārstēšanas metodes; klīniku vada tās vadītājs, kura kandidatūru
izvirza un pieņem darbā ārstniecības iestādes vadītājs, saskaņojot ar rektoru
un attiecīgās katedras vadītāju.
4. RSU
personāls
4.1. RSU personālu veido:
akadēmiskais personāls RSU akadēmiskajos amatos ievēlētie darbinieki;
pilnā laika studējošie, arī maģistranti, doktorandi un rezidenti;
vispārējais augstskolas personāls.
RSU akadēmisko personālu veido:
profesori, asociētie profesori;
docenti, vadošie pētnieki;
lektori, pētnieki;
asistenti.
RSU studējošie ir:
bakalauru studiju programmu studenti;
profesionālo studiju programmu studenti;
maģistranti;
rezidenti medicīnā;
doktorandi.
Vispārējais RSU personāls ir:
mācību un zinātnes palīgpersonāls;
administratīvais, tehniskais, saimnieciskais un cits personāls, izņemot
akadēmisko personālu un studējošos.
4.2. Akadēmiskā personāla ievēlēšanas kārtību, tiesības un pienākumus
nosaka Augstskolu likums, Izglītības likums, Zinātniskās darbības likums, RSU
Darba kārtības noteikumi un RSU nolikums par akadēmiskā personāla ievēlēšanas
kārtību un tiesībām.
4.3. Svītrots.
4.4. Lektoru galvenie uzdevumi ir:
kvalificētu lekciju sagatavošana un lasīšana, studiju nodarbību vadīšana,
pārbaudījumu organizēšana;
zinātniskās pētniecības darba veikšana, studējošo pētniecisko darbu un
prakšu vadīšana;
piedalīšanās studiju programmu darba un kvalitātes vērtēšanā.
4.5. Asistentu galvenie uzdevumi ir:
studiju nodarbību vadīšana, pārbaudījumu organizēšana;
zinātniskās pētniecības darba veikšana, studējošo pētniecisko darbu un
prakšu vadīšana;
piedalīšanās studiju programmu darba un kvalitātes vērtēšanā.
4.6. Imatrikulācija RSU notiek saskaņā ar normatīvajos aktos noteiktā kārtībā
apstiprinātiem uzņemšanas noteikumiem. Tiesības kļūt par RSU studējošajiem ir
jebkuram Latvijas pilsonim un personām, kurām ir Latvijas Republikas izdota
nepilsoņu pase, kā arī personām, kurām ir izsniegtas pastāvīgās uzturēšanās
atļaujas. Studējošajiem mācību maksu pilnīgi vai daļēji sedz valsts, kā arī
juridiskās un fiziskās personas saskaņā ar līgumiem, ko RSU noslēgusi ar
studējošiem.
RSU studējošie ir tiesīgi:
saskaņā ar RSU apstiprinātām studiju programmām iegūt akadēmisko un
profesionālo izglītību, veikt zinātnisko darbu un iegūt akadēmiskos grādus;
izvēlēties fakultatīvo studiju programmas un virzienus;
RSU noteiktā kārtībā pārtraukt un atsākt studijas;
saskaņā ar RSU Iekšējās kārtības noteikumiem izmantot RSU telpas,
laboratorijas, klīnikas, bibliotēkas, iekārtas, aparatūru u.c.;
vēlēt un tikt ievēlētiem Studējošo pašpārvaldē, līdzdarboties RSU visu
līmeņu pašpārvaldes institūcijās;
veidot biedrības, pulciņus, klubus u.tml.;
saņemt informāciju visos jautājumos, kas tieši saistīti ar viņu studijām
un iespējamo karjeru;
augstskolā brīvi paust un aizstāvēt savas domas un uzskatus;
RSU noteiktā kārtībā kā klausītājiem apmeklēt citas augstskolas mācību
pasākumus un kārtot nepieciešamos pārbaudījumus.
4.7. RSU studējošajiem ir sava pašpārvalde, kas darbojas saskaņā ar RSU Senāta
apstiprinātu nolikumu. Studējošo pašpārvaldes pārstāvjiem ir tiesības
līdzdarboties RSU lēmējinstitūcijās, piedalīties studējošo sadzīves jautājumu
risināšanā un kā novērotājiem ieskaitēs un eksāmenos, kā arī izmantot citas
Augstskolu likumā noteiktās tiesības.
4.8. Vispārējā RSU personāla tiesības un pienākums ir sekmēt mācību,
studiju un pētniecības darbu tā, lai RSU spētu īstenot savus uzdevumus un lai
netiktu traucēta citu personu amata vai darba pienākumu izpilde. Saskaņā ar RSU
Satversmi personālam ir tiesības piedalīties RSU vadības un pašpārvaldes lēmumu
un Darba kārtības noteikumu izstrādāšanā. Kārtību, kādā tiek pieņemts darbā un
atlaists no darba vispārējais RSU personāls, saskaņā ar esošajiem normatīviem
aktiem nosaka Senātā apstiprinātie Darba kārtības noteikumi.
4.9. RSU personāls ir atbildīgs par savu pienākumu pildīšanu. Kārtību kādā
kvalificējami pārkāpumi un uzliekami sodi par pienākumu nepildīšanu nosaka RSU
Senāts, pieņemot Darba kārtības noteikumus.
4.10. RSU vadība nodrošina RSU personālam darba vai studiju apstākļus,
rūpējas par viņu veselību un atpūtu, nodrošina iespēju celt kvalifikāciju un
pārkvalificēties.
4.11. RSU izdotos administratīvos aktus vai faktisko
rīcību RSU personāls var apstrīdēt RSU Akadēmiskajā šķīrējtiesā. RSU
Akadēmiskās šķīrējtiesas lēmumu var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa
likumā noteiktajā kārtībā.
Personas, kuras nav RSU personāla sastāvā, RSU izdotos administratīvos
aktus vai faktisko rīcību var apstrīdēt, iesniedzot iesniegumu RSU rektoram.
Rektora pieņemto lēmumu var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā
noteiktajā kārtībā. Ja apstrīdamo administratīvo aktu izdevis vai faktisko
rīcību veicis RSU rektors, personas, kuras nav augstskolas personāla sastāvā,
attiecīgo administratīvo aktu vai faktisko rīcību var apstrīdēt Izglītības un
zinātnes ministrijā. Ministrijas pieņemto lēmumu var pārsūdzēt tiesā Administratīvā
procesa likumā noteiktajā kārtībā.
5. RSU
īpašums, saimnieciskā darbība un finanšu līdzekļi
5.1. Pildot savus uzdevumus, RSU ir tiesības Latvijā un ārvalstīs veikt šādas
darbības:
atvērt nodaļas, filiāles, pārstāvniecības;
slēgt līgumus ar fiziskajām un juridiskajām personām, kā arī veikt citas
juridiskās darbības saskaņā ar Augstskolu likumu, citiem Latvijas Republikas
likumiem, RSU Satversmi;
izsludināt konkursus, pirkt un pārdot kustamo un nekustamo īpašumu,
dažādu mantu un vērtspapīrus saskaņā ar spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem un
atbilstoši RSU darbības mērķiem;
veikt RSU profilam atbilstošu saimniecisko darbību, kuras ienākumi ir
ieskaitāmi RSU budžetā tās attīstībai, kā arī ieguldīt iegūtos līdzekļus citās
komercsabiedrībās atbilstoši RSU attīstības mērķiem. Saimniecisko darbību
veicošu komercsabiedrību dibināšana un/vai savu daļu ieguldīšana to kapitālā
notiek ar Senāta lēmumu;
būt par prasītāju un atbildētāju tiesās.
5.2. RSU īpašumā, valdījumā un lietojumā var būt zeme, kustamais, nekustamais
un intelektuālais īpašums, kā arī naudas līdzekļi.
RSU īpašumu veido:
kustama un nekustama manta, kas RSU dāvināta, ko RSU mantojusi vai ko RSU
iegādājusies par pašas līdzekļiem;
par valsts budžeta līdzekļiem iegādātā manta. Nekustamais īpašums
ierakstāms zemesgrāmatā kā RSU īpašums;
RSU intelektuālais īpašums.
RSU ir tiesības rīkoties ar savu īpašumu RSU Satversmē norādīto mērķu
sasniegšanai. RSU īpašums tiek pārvaldīts nošķirti no tai valdījumā nodotā
valsts īpašuma.
5.3. Ar ienākumiem, ko RSU gūst, veicot darbību šajā Satversmē noteikto mērķu
sasniegšanai, RSU rīkojas, ievērojot noteikumus, kas attiecas uz bezpeļņas
organizācijām.
5.4. RSU normatīvajos aktos noteiktā kārtībā ir atbrīvota no muitas nodokļa un
nodevām, kā arī no nodokļiem par rekonstrukcijas materiālu un aprīkojuma
importu.
5.5. RSU mantas daļu RSU Senāts var nodot lietošanā struktūrvienībām, lai
tās realizētu savu darbību.
5.6. RSU finanšu līdzekļus veido:
1) valsts finansējums:
no Valsts pamatbudžeta izglītībai studiju programmu sarakstam un
studējošo skaitam, atbilstošs bāzes finansējums, kas ietver līdzekļus personāla
algām, komunālajiem maksājumiem, nodokļiem, infrastruktūras uzturēšanai,
inventāra un iekārtu iegādei, atjaunošanai un modernizācijai ar studiju
programmām saistītajam zinātniskās pētniecības darbam;
no maksas par studijām, kuru sedz valsts vai kura tiek saņemta
atmaksājamu vai neatmaksājamu kredītu veidā saskaņā ar normatīvajiem aktiem;
no līdzekļiem, kas paredzēti noteiktu mērķu realizēšanai, t.sk. no
investīcijām un mērķprogrammām.
2) citi ienākumi:
no maksas pakalpojumiem;
no zinātnisko līgumdarbu veikšanas un citiem zinātnes finansēšanas
avotiem;
no saimnieciskās darbības;
no organizāciju un fizisko personu ziedojumiem un dāvinājumiem;
no kustamā un nekustamā īpašuma pārdošanas normatīvajos aktos paredzētajā
kārtībā;
no citiem normatīvajos aktos paredzētajiem ienākuma avotiem.
5.6.2.punktā minētie ienākumi tiek izmantoti RSU pamatdarbības
nodrošināšanai Senāta noteiktā kārtībā.
5.7. Jebkura valsts vai pašvaldības institūcija, privātstruktūra un
fiziskā persona, maksājot no to rīcībā esošajiem līdzekļiem, var slēgt līgumus
ar RSU par noteiktu speciālistu sagatavošanu pētījumu veikšanu vai RSU profilam
atbilstošu pakalpojumu sniegšanu, ja tie nav pretrunā ar normatīvajiem aktiem.
5.8. Pašnopelnītos līdzekļus un papildus valsts budžetam iegūtos
līdzekļus RSU izmanto tikai savu pamatuzdevumu veikšanai.
5.9. RSU ir tiesības saņemt banku un citu kredītiestāžu kredītus, līzinga
pakalpojumus, kā arī saņemt organizāciju un fizisku personu dāvinājumus un
ziedojumus normatīvajos aktos noteiktā kārtībā.
5.10. RSU finanšu resursu struktūru nosaka RSU Senāts, bet budžeta izpildi
kontrolē RSU Revīzijas komisija.
5.11. Par RSU budžeta izpildi rektors sniedz ikgadēju pārskatu RSU Senātam,
izglītības un zinātnes ministram, kā arī veselības ministram.
6. RSU
reorganizācijas vai likvidācijas kārtība,
RSU
Satversmes pieņemšanas un grozīšanas kārtība
6.1. Lēmumu par RSU reorganizāciju vai likvidāciju pieņem
Ministru kabinets pēc izglītības un zinātnes ministra vai veselības ministra
ierosinājuma. Ministru kabineta rīkojuma projektam par RSU reorganizāciju vai
likvidāciju pievienojams Augstākās izglītības padomes atzinums.
Ja Ministru kabineta rīkojuma projektu par RSU reorganizāciju vai
likvidāciju iesniedz veselības ministrs, šis projekts ir jāsaskaņo arī ar
izglītības un zinātnes ministru. Ja Ministru kabineta rīkojuma projektu par RSU
reorganizāciju vai likvidāciju iesniedz izglītības un zinātnes ministrs, šis
projekts ir jāsaskaņo ar veselības ministru.
6.2. RSU Satversmi pieņem un groza Satversmes sapulce.
6.3. RSU Satversme un grozījumi tajā stājas spēkā pēc apstiprināšanas
Saeimā.