Projekts

 

 

2006.gada          .aprīlī                                                    Noteikumi Nr.

Rīgā                                                                               (prot. Nr.                 .§)

 

Grozījumi Elektronisko dokumentu likumā

 

Izdoti Latvijas Republikas

Satversmes 81.panta kārtībā

 

Izdarīt Elektronisko dokumentu likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2004, 11.nr.; 2004, 18.nr.; 2004, 23.nr.) šādus grozījumus:

 

1. Izteikt 16.panta trešo daļu šādā redakcijā:

 

"(3) Kvalificētu sertifikātu paraksta ar uzticama sertifikācijas pakalpo­jumu sniedzēja elektronisko parakstu. Elektroniskais paraksts atbilst šādām prasībām:

1) tas ir piesaistīts vienīgi uzticamam sertifikācijas pakalpojumu sniedzējam;

2) tas nodrošina uzticama sertifikācijas pakalpojumu sniedzēja identifikāciju;

3) tas ir radīts ar līdzekļiem, kurus var kontrolēt tikai uzticams sertifikācijas pakalpojumu sniedzējs;

4) tas ir saistīts ar parakstīto elektronisko dokumentu tā, lai vēlāk veiktas izmaiņas parakstītajā elektroniskajā dokumentā būtu pamanāmas."

 

2.  18.pantā:

 

papildināt otro daļu ar 5.punktu šādā redakcijā:

 

"5) līgumā par sertifikācijas pakalpojumu sniegšanu noteiktajos gadījumos.";

 


izteikt piekto daļu šādā redakcijā:

 

"(5) Kvalificēta sertifikāta darbību aptur un atjauno uzticams sertifikācijas pakalpojumu sniedzējs šādos gadījumos:

1) izpildot tiesas nolēmumu;

2) pamatojoties uz parakstītāja rakstveida pieprasījumu;

3) līgumā par sertifikācijas pakalpojumu sniegšanu noteiktajos gadījumos."

 

3.  23.pantā:

 

papildināt 6.punkta pirmo teikumu aiz vārdiem "civiltiesisko atbildību" ar vārdiem "kā arī par līgumā paredzētajiem kvalificēta sertifikāta darbības apturēšanas, anulēšanas un atjaunošanas gadījumiem";

svītrot 6.punkta otrajā teikumā vārdu "drošs";

svītrot 14.punktā vārdus "un laika zīmoga reģistrus".

 

4. Izteikt 24.panta otro daļu šādā redakcijā:

 

"(2) Uzticams sertifikācijas pakalpojumu sniedzējs ir atbildīgs par zaudējumiem, kas nodarīti personai, ja nav nodrošināta kvalificēta sertifikāta anulēšana vai tā darbības apturēšana un atjaunošana šā likuma 18.pantā noteiktajā kārtībā."

 

5. Papildināt likumu ar informatīvu atsauci uz Eiropas Savienības direktīvu šādā redakcijā:

 

"Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvu

 

Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 1999.gada 13.decembra direktīvas 1999/93/EK par Kopienas elektronisko parakstu sistēmu."

 

 

Ministru prezidents                                                     A.Kalvītis

 

 

Īpašu uzdevumu ministra

elektroniskās pārvaldes lietās vietā –

izglītības un zinātnes ministre                                      B.Rivža

 


Ministru kabineta noteikumu projekta

„Grozījumi Elektronisko dokumentu likumā”

anotācija

 

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Elektroniskā dokumenta un elektroniskā paraksta tiesisko statusu Latvijas Republikā reglamentē „Elektronisko dokumentu likums” (turpmāk – Likums), pieņemts 2002.gada 31.oktobrī (ar grozījumiem, kas izsludināti līdz 2004.gada 10.novembrim).

Saskaņā ar 2004.gada 1.decembra deklarācijas par Aigara Kalvīša vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību (turpmāk – Valdības deklarācija) sadaļas „Informācijas sabiedrība” 5.punktu valdība ir apņēmusies ieviest valsts elektronisko pārvaldi, tai skaitā elektronisko parakstu. Lai nodrošinātu Valdības deklarācijas izpildi, 2005.gada 15.jūnijā starp Latvijas Republiku (īpašu uzdevumu ministra elektroniskās pārvaldes lietās personā), SIA ”Lattelekom” un VAS „Latvijas Pasts” tika noslēgts līgums „Par droša elektroniskā paraksta ieviešanas pasākumu īstenošanu Latvijas Republikā” (Ministru kabineta 2005.gada 14.jūnija prot. Nr.30. 30.§, 2006.gada 28.februāra prot. Nr.12 48.§). Līgumam ir pievienots Droša elektroniskā paraksta ieviešanas pasākumu grafiks (turpmāk – Laika grafiks), kurā noteiktas elektroniskā paraksta ieviešanai nepieciešamās aktivitātes, kā arī šo aktivitāšu īstenošanā iesaistīto institūciju kompetence. Saskaņā ar Laika grafika 11. un 12. punktu 2006.gada septembrī plānots uzsākt droša elektroniskā paraksta sertifikātu izdošanu un elektronisko pakalpojumu ieviešanu, izmantojot drošu elektronisko parakstu. Šobrīd saskaņā ar Laika grafiku tiek veidota sertificēta pakalpojumu sniedzēja informācijas sistēma, kā arī detalizēts informācijas sistēmas projektējums, tehnikas iepirkums un uzstādīšana, elektroniskā paraksta nesēju iepirkums, politiku un procedūru rakstīšana, telpu iekārtošana, personāla komplektēšana, apmācība, kā arī citi darbi, kas saistīti ar droša elektroniskā paraksta ieviešanu.

Atsevišķas Elektronisko dokumentu likuma normas šobrīd rada nesamērīgus tehniskus un organizatoriskus šķēršļus droša elektroniskā paraksta ieviešanai, tai skaitā sadārdzina elektroniskā paraksta izmaksas, ievērojami apgrūtina un kavē elektronisko pakalpojumu ieviešanu, līdz ar to arī Valdības deklarācijas izpildi, kā arī valsts pārvaldes darba optimizēšanu, valsts pārvaldes pakalpojumu saņemšanas uzlabošanu iedzīvotājiem, netiek veicināts komerciālo elektronisko pakalpojumu tirgus.

 

2. Normatīvā akta projekta būtība

 

Noteikumu projekts paredz izdarīt grozījumus Likuma 16.panta trešajā daļā, nosakot atbilstošas prasības elektroniskajam parakstam, ar kādu uzticams sertifikācijas pakalpojumu sniedzējs paraksta kvalificētu sertifikātu.

Likuma 18.pantā dotais uzskaitījums kvalificēta sertifikāta anulēšanai, apturēšanai un atjaunošanai nav izsmeļošs. Piemēram, Likums šobrīd neregulē sertifikāta apturēšanas vai anulēšanas jautājumu attiecībā uz gadījumiem, kad uzticamam sertifikācijas pakalpojumu sniedzējam ir radušās aizdomas par nepareizu kvalificēta sertifikāta lietošanu, kā arī pēc parakstītāja darba devēja pieprasījuma – ja ilgstoši nav apmaksāti uzticama sertifikācijas sniedzēja pakalpojumi un parakstītāja darba devējs ir faktiskais maksātājs. Likums nesatur regulējumu attiecībā uz sertifikācijas pakalpojumu sniedzēja rīcību (apturēšana vai anulēšana) kvalificēta sertifikāta derīguma termiņa izbeigšanās gadījumos. Ņemot vērā to, ka sertifikācijas pakalpojumus izmantos dažādas klientu grupas un katrai klientu grupai būs dažādas tiesības ietekmēt sertifikāta dzīves ciklu (spēkā esamību), noslēgto līgumu par sertifikācijas pakalpojumu sniegšanu (turpmāk – Līgums) saturs būs atšķirīgs un pielāgots katras klientu grupas vajadzībām. Ievērojot minēto, nav pamatojama lietderība katrai klientu grupai raksturīgus apturēšanas, anulēšanas un atjaunošanas gadījumus uzskaitīt Likumā, bet paredzēt tiesības šos gadījumus regulēt Līgumā.

Izdarot grozījumus Likuma 18.panta otrajā un piektajā daļā, tiek paredzēta iespēja Līgumā uzskaitīt visus gadījumus, kad nepieciešams apturēt, anulēt vai atjaunot kvalificēta sertifikāta darbību, ar katrai klientu grupai atbilstošām tiesībām ietekmēt sertifikāta dzīves ciklu (spēkā esamību).

Noteikumu projekts paredz papildināt Likuma 23.panta 6.punktu, nosakot pienākumu uzticamam sertifikācijas pakalpojumu sniedzējam pirms Līguma parakstīšanas informēt parakstītāju par gadījumiem, kādos tiek anulēta, apturēta vai atjaunota kvalificēta sertifikāta darbība. Tādējādi parakstītājs tiks informēts par iespējamajiem gadījumiem, kas varētu ietekmēt personas tiesiskās intereses, līdz ar to arī nodrošinot labas pārvaldības principa ievērošanu.

Noteikumu projekts paredz svītrot Likuma 23.panta 14.punktā vārdus ”un laika zīmoga reģistrus”, ņemot vērā, ka uzticama sertifikācijas pakalpojuma sniedzēja darbības principi neparedz laika zīmogu reģistru izmantošanu laika zīmogu pārbaudei. Laika zīmoga autentiskums tiek pārbaudīts pārliecinoties par uzticama sertifikācijas pakalpojuma sniedzēja sertifikāta, ar kuru tiek pārbaudīts laika zīmogs, derīgumu. Informācija par to, kam un kad laika zīmogs ticis izsniegts, tiek saglabāta audita ierakstos.

Noteikumu projekts paredz Likuma 24.panta otro daļu izteikt jaunā redakcijā, lai panāktu nepārprotamu skaidrību un novērstu dažādas interpretācijas iespējas formulējumam „kura saprātīgi paļāvusies uz kvalificētu sertifikātu”.

 

3. Cita informācija 

Nav

 

I I. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

  

 Noteikumu projekts makroekonomisko vidi neietekmē.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu  

 Noteikumu projekts uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu neietekmē.

3. Sociālo seku izvērtējums

 

Noteikumu projekts nerada sociālas sekas.

4. Ietekme uz vidi

 

 Noteikumu projekts nerada ietekmi uz vidi.

5. Cita informācija 

 Nav

 

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtējais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

 1

 2

 3

 4

 5

 6

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

 

 

 Nav

Nav 

Nav 

Nav 

Nav 

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

 

 Nav

 Nav

 Nav

 Nav

 Nav

3. Finansiālā ietekme

 

 Nav

Nav 

Nav 

Nav 

Nav 

 

 1

 2

 3

 4

 5

 6

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

 

 Nav

 Nav

 Nav

 Nav

 Nav

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

 

 Nav

 Nav

 Nav

 Nav

 Nav

6. Cita informācija

  

 Nav

 Nav

 Nav

 Nav

 Nav

 


IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā Noteikumu projektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt

 

Darba grupas ietvaros tika identificētas arī vairākas citas šobrīd spēkā esošā Elektronisko dokumentu likuma normas, kuras nepieciešams grozīt, bet šie grozījumi nav aktuāli Laika grafikā paredzēto aktivitāšu izpildes nodrošināšanai.

Pamatojoties uz darba grupas sanāksmju materiāliem Īpašu uzdevumu ministra elektroniskās pārvaldes lietās sekretariāts izstrādās un līdz 2007.gada 1.janvārim iesniegs noteiktā kārtībā Ministru kabinetā tiesību akta projektu sekmīgas droša elektroniskā paraksta darbības nodrošināšanai.

2. Cita informācija 

Nav

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

 

Noteikumu projektā ietvertās normas nav saistītas ar Latvijas Republikas uzņemtām saistībām pret Eiropas Savienību.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

 

 

Noteikumu projektā ietvertās normas nav saistītas ar Latvijas Republikas uzņemtām saistībām pret citām starptautiskajām organizācijām.

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

 

Noteikumu projektā ietvertās normas nav saistītas ar saistībām, kas izriet no Latvijas Republikai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem.

 

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju 

Noteikumu projekts nav saistīts ar Eiropas Savienības normatīvajiem aktiem vai citiem tās tiesību avotiem.

2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/
neatbilst)

Komentāri

5. Cita informācija

Nav

  

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

 

Konsultācijas nav notikušas.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums
to interesēs, neatbalsta)

 

Nav

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

 

Nav

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

 

Konsultācijas nav notikušas.

5. Cita informācija

Nav

 

  

 

 

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

 

 

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

 

 

Noteikumi pēc to pieņemšanas tiks publicēti oficiālajos laikrakstos “Latvijas Vēstnesis” un “Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs”.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

 

 

Indivīda tiesības normatīvais akts neierobežo.

4. Cita informācija

 

Nav.

 

Īpašu uzdevumu ministre elektroniskās pārvaldes lietās

Īpašu uzdevumu ministra elektroniskās pārvaldes lietās sekretariāta vadītāja p.i.

Juridiskās nodaļas vadītāja p.i.

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

 

 

 

I.Gudele

V.Krievāns

I.Burmistrovs

E.Slastjunova

K.Jankovska

 

 

24.04.2006 15:55

1238

K.Jankovska

7114723, kristine.jankovska@eps.gov.lv