Apsardzes darbības likums
I nodaļa
Vispārīgie noteikumi
1.pants. Likumā lietotie termini
Likumā ir lietoti šādi termini:
1) apsardzes darbība apsardzes
pakalpojumu sniegšana vai iestāžu, komersantu un organizāciju iekšējās drošības
dienesta darbība, lai nodrošinātu iestādes, komersanta vai organizācijas
apsardzi, iekšējo kārtību un drošību;
2) apsardzes darbinieks fiziskā persona,
kas šajā likumā noteiktajā kārtībā saņēmusi apsardzes sertifikātu, vai Eiropas
Savienības dalībvalsts vai Eiropas Ekonomikas zonas valsts pilsonis, kurš
attiecīgajā valstī saņēmis apsardzes sertifikātu vai tam pielīdzināmu
dokumentu, kas apliecina personas profesionālo kompetenci, un kurš veic
apsardzes darbību;
3) apsardzes objekts fiziskā persona,
krava un cita kustamā manta un vērtības vai nekustamais īpašums, teritorija vai
cits objekts, kā arī objektos notiekoši pastāvīgi vai atsevišķi pasākumi;
4) apsardzes pakalpojumi pasākums vai
pasākumu kopums, ko veic, lai novērstu prettiesisku vai cita veida apdraudējumu
apsardzes objektam, kā arī konsultāciju sniegšana par minētajiem pasākumiem;
5) apsardzes sertifikāts dokuments, kas
apliecina fiziskās personas profesionālo kompetenci;
6) apsardzes tehniskā sistēma apsardzes un ugunsdrošības signalizācijas, videonovērošanas, mehānisko vai elektronisko iekārtu kopums, kas darbojas vienotā sistēmā, lai novērstu prettiesisku vai cita veida apdraudējumu apsardzes objektam;
7) apsardzes komersants komersants, kas
saņēmis speciālo atļauju (licenci) apsardzes darbības veikšanai un sniedz
apsardzes pakalpojumus;
8) iekšējās drošības dienests iestāžu,
komersantu vai organizāciju struktūrvienība, kas nodrošina to apsardzi un
iekšējo drošību un šajā likumā noteiktajā kārtībā ir reģistrēta Valsts
policijā.
2.pants.
Likuma mērķis un darbības joma
(1) Likuma mērķis ir radīt tiesisku pamatu
apsardzes darbības veikšanai, lai veicinātu personu un sabiedrības drošību.
(2) Likums
attiecas uz fiziskajām un juridiskajām personām, kas veic apsardzes darbību, izņemot Iekšlietu ministrijas
padotībā esošo iestāžu, valsts drošības iestāžu, Nacionālo bruņoto spēku,
prokuratūras, Valsts ieņēmumu dienesta, Ieslodzījumu vietu pārvaldes,
Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja un pašvaldības policijas darbību,
ko veic saskaņā ar speciālajiem likumiem.
3.pants.
Apsardzes pakalpojumu veidi
(1) Apsardzes komersants un apsardzes darbinieks,
pamatojoties uz rakstisku līgumu, var sniegt šādus apsardzes pakalpojumus:
1) nodrošināt nekustamā īpašuma, kravas vai citas
kustamās mantas vai vērtību apsardzi;
2) nodrošināt fiziskās personas apsardzi;
3) nodrošināt iekšējo drošību apsardzes objektos.
(2) Apsardzes komersants var projektēt, uzstādīt
un apkalpot apsardzes tehniskās sistēmas, kā arī sniegt konsultācijas apsardzes
jautājumos.
(3) Iekšējās drošības dienests nodrošina tikai
tās iestādes, komersanta vai organizācijas apsardzi un iekšējo drošību, kura to
ir izveidojusi un nodarbina tajā savus darbiniekus. Iekšējās drošības dienesta
darbiniekam jāsaņem apsardzes sertifikāts.
II nodaļa
Apsardzes komersants
4.pants. Speciālā atļauja
(licence) apsardzes darbības veikšanai
(1) Apsardzes komersants apsardzes darbību var
uzsākt pēc Iekšlietu ministrijas speciālās atļaujas (licences) saņemšanas.
(2) Apsardzes komersantam atļauts sniegt
apsardzes pakalpojumus, kas norādīti speciālajā atļaujā (licencē).
(3) Ir divu kategoriju speciālās atļaujas
(licences):
1) saskaņā ar pirmās kategorijas speciālo atļauju
(licenci) apsardzes komersantam ir tiesības nodarboties ar apsardzes tehnisko
sistēmu projektēšanu, uzstādīšanu, apkalpošanu un remontu;
2) saskaņā ar otrās kategorijas speciālo atļauju
(licenci) apsardzes komersantam ir tiesības sniegt visus šajā likumā minētos
apsardzes pakalpojumus un apsardzes darbībā izmantot apsardzes tehniskās
sistēmas.
(4) Speciālo atļauju (licenci) izsniedz uz
pieciem gadiem, un tā ir derīga apsardzes darbības veikšanai visā valsts
teritorijā.
(5) Speciālās atļaujas (licences) derīguma
termiņu pagarina uz pieciem gadiem. Speciālās atļaujas (licences) derīguma
termiņa pagarināšanas reižu skaits nav ierobežots. Iekšlietu ministrija ir
tiesīga izsniegt speciālās atļaujas (licences) dublikātu, ja licence ir bojāta,
nozaudēta vai nolaupīta, kā arī izsniegt atkārtotu speciālo atļauju (licenci),
ja mainīti licencē norādītie dati par komersantu.
(6) Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā komersantam izsniedz speciālo atļauju (licenci) apsardzes darbības veikšanai, pagarina tās derīguma termiņu, izsniedz tās dublikātu vai atkārtoti izsniedz speciālo atļauju (licenci), maksā valsts nodevu par šīm darbībām (nosakot tās apmēru), kā arī anulē speciālo atļauju (licenci).
(7) Lēmumu par speciālās atļaujas (licences)
neizsniegšanu, neizsniegšanu atkārtoti vai derīguma termiņa nepagarināšanu var
apstrīdēt un pārsūdzēt Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
5.pants.
Speciālās atļaujas (licences) izsniegšanas ierobežojumi
(1) Speciālo atļauju (licenci) apsardzes darbības
veikšanai aizliegts izsniegt komersantam, kurā ārvalstu ieguldītāji (izņemot
Eiropas Savienības dalībvalstu un Eiropas Ekonomikas zonas valstu ieguldītājus)
ir ieguvuši (tiešā vai netiešā veidā) kontrolpaketi. Eiropas Savienības
dalībvalstu un Eiropas Ekonomikas zonas valstu pilsoņi, kuri ir sodīti par
noziedzīgu nodarījumu izdarīšanu vai kuriem ir diagnosticētas psihiskas
slimības vai alkohola, narkotisko, psihotropo vai toksisko vielu atkarība,
nevar būt individuālais komersants vai persona, kas tiesīga pārstāvēt
komercsabiedrību.
(2) Speciālo atļauju (licenci) apsardzes darbības veikšanai
aizliegts izsniegt komersantam, ja kompetentām valsts iestādēm ir pamats
uzskatīt, ka individuālais komersants vai persona, kas tiesīga pārstāvēt
komercsabiedrību, darbojas pretvalstiskā vai noziedzīgā organizācijā vai ir tās
biedrs, rada draudus valsts drošībai vai sabiedriskajai kārtībai un drošībai.
(3) Atkārtoti izsniegt speciālo atļauju (licenci) apsardzes darbības veikšanai aizliegts, ja apsardzes komersantam tā anulēta par pārkāpumiem, kas minēti šā likuma 6.panta pirmās daļas 1., 2. un 3.punktā.
6.pants.
Speciālās atļaujas (licences) anulēšana
(1) Speciālo atļauju (licenci) anulē, ja:
1) apsardzes komersanta darbība ir vērsta pret
valsti vai sabiedrības likumīgajām interesēm;
2) apsardzes komersants pārkāpj vai nepilda šajā
likumā vai citos normatīvajos aktos noteiktās prasības;
3) apzināti sniegtas nepatiesas ziņas, lai saņemtu
speciālo atļauju (licenci);
4) to nosaka cits likums vai tiesas spriedums.
(2) Lēmumu par speciālās atļaujas (licences) anulēšanu
var apstrīdēt un pārsūdzēt Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
7.pants.
Apsardzes komersanta tiesības
Apsardzes komersantam, kas saņēmis otrās kategorijas
speciālo atļauju (licenci), ir tiesības:
1) apsardzes darbības nodrošināšanai ar Valsts
policijas atļauju iegādāties un glabāt šaujamieročus, kā arī iegādāties un
glabāt speciālos līdzekļus Ieroču aprites likumā noteiktajā kārtībā;
2) apsardzes darbības nodrošināšanai izmantot
šaujamieročus un speciālos līdzekļus šajā likumā noteiktajā kārtībā;
3) radiosakaru nodrošināšanai noteiktā kārtībā
izmantot radiofrekvences;
4) apsardzes darbībā izmantot dienesta suņus;
5) apsardzes darbībā izmantot apsardzes tehniskās
sistēmas.
8.pants.
Apsardzes darbības ierobežojumi
(1) Veicot apsardzes darbību, aizliegts:
1) izmantot apsardzes tehniskās sistēmas un vielas, kas
ir bīstamas cilvēka dzīvībai vai veselībai;
2) atklāti nēsāt šaujamieročus un speciālos
līdzekļus, ja apsardzes darbinieks nav formas tērpā (formas tērpam jābūt
atšķirīgam no ikdienas apģērba), izņemot gadījumus, ja tiek veikta personas
apsardze (miesassardze);
3) izmantot šaujamieročus kārtības nodrošināšanai
sapulču, gājienu, piketu un citu publisku pasākumu laikā;
4) apzināti apsargāt personu, kas gatavojas
izdarīt vai izdara noziedzīgu nodarījumu;
5) darīt to bez apsardzes sertifikāta, izņemot
gadījumus, ja apsardzes komersants uz laiku, kas nepārsniedz trīs mēnešus, ir
pieņēmis darbā vai mācību praksē stažieri, kas licencētā izglītības iestādē
apgūst apsardzes sertifikāta saņemšanai nepieciešamo apmācību. Stažieris
apsardzes darbību var veikt tikai apsardzes darbinieka vadībā.
(2) Apsardzes komersantam, iestādei un
organizācijai, kas izveidojusi iekšējās drošības dienestu, aizliegts izsniegt
šaujamieroču iegādāšanās un glabāšanas atļaujas, ja uz to dalībniekiem,
vadītājiem, personām, kas ieņem vadošus amatus pārvaldes institūcijās, un
darbiniekiem, kuriem saskaņā ar darba pienākumiem paredzēta piekļuve
šaujamieročiem un munīcijai, attiecas Ieroču aprites likumā paredzētie ieroču
un munīcijas iegādāšanās, glabāšanas un nēsāšanas ierobežojumi vai tām nav
tiesību iegādāties, glabāt, nēsāt un pārvietot šaujamieročus.
(3) Eiropas Savienības dalībvalstī vai Eiropas
Ekonomikas zonas valstī reģistrētais apsardzes komersants sniedz apsardzes
pakalpojumus Latvijas Republikā bez Iekšlietu ministrijas speciālās atļaujas
(licences) apsardzes darbības veikšanai, ja apsardzes pakalpojuma sniegšana,
kas uzsākta attiecīgajā Eiropas Savienības dalībvalstī vai Eiropas Ekonomikas
zonas valstī, ir saistīta ar iebraukšanu Latvijas Republikā uz laiku, bet nav
pastāvīga apsardzes pakalpojumu sniegšana Latvijas Republikā.
III nodaļa
Iekšējās drošības dienests
9.pants. Iekšējās drošības
dienesta reģistrēšana
(1) Iestādes, komersanti un organizācijas, kuru
apsardzi veic to darbinieki, Ministru kabineta noteiktajā kārtībā reģistrē
iekšējās drošības dienestu Valsts policijā.
(2) Par iekšējās drošības dienesta reģistrāciju
maksā valsts nodevu Ministru kabineta noteiktajā kārtībā un apmērā.
10.pants.
Iekšējās drošības dienesta darbinieki
Par iekšējās drošības dienesta darbinieku var būt
persona, kura ir saņēmusi apsardzes sertifikātu un kuru Darba likumā noteiktajā
kārtībā pieņem darbā attiecīgā iestāde, komersants vai organizācija.
IV nodaļa
Apsardzes darbinieks
11.pants.
Apsardzes sertifikāts
(1) Apsardzes sertifikātu fiziskajai personai
Ministru kabineta noteiktajā kārtībā izsniedz pēc attiecīgas apmācības un
kvalifikācijas pārbaudījuma nokārtošanas.
(2) Apsardzes sertifikāta derīguma termiņš ir
pieci gadi.
(3) Par apsardzes darbības kvalifikācijas
pārbaudījuma kārtošanu un apsardzes sertifikāta vai tā dublikāta izsniegšanu
maksā valsts nodevu Ministru kab
ineta noteiktajā kārtībā un apmērā.
12.pants.
Apsardzes darbinieka tiesības
Apsardzes darbiniekam, veicot apsardzes darbību, ir
tiesības:
1) prasīt, lai persona izbeidz prettiesisko darbību un ievēro apsargājamā objektā noteikto kārtību, vai atkarībā no tās veiktajām darbībām lūgt attiecīgo personu atstāt apsargājamo objektu, kā arī, ja persona nepakļaujas lūgumam un turpina pārkāpt apsargājamā objektā noteikto kārtību, izraidīt attiecīgo personu no apsargājamā objekta, ja šādu izraidījumu paredz apsargājamā objekta apsardzes noteikumi;
2) aizturēt likumpārkāpēju vai personu, kas
nelikumīgi iekļuvusi apsargājamā objektā vai mēģina to izdarīt, un
nekavējoties nodot aizturēto personu Valsts policijai;
3) pārbaudīt apsargājamā objektā caurlaidi vai dokumentu, kas apliecina tā turētāja identitāti un ir nepieciešams to apsardzes noteikumu ievērošanai, kuru izpildes kontrole ir uzdota apsardzes darbiniekiem;
4) lūgt personu labprātīgi uzrādīt personīgās mantas, transportlīdzekli vai kravu un tās atbilstību apstiprinošus dokumentus, ja šādas darbības ir paredzētas apsargājamā objekta apsardzes noteikumos. Ja persona, kurai lūgts uzrādīt personīgās mantas, transportlīdzekli vai kravu, atsakās labprātīgi to uzrādīt vai pastāv pamatotas aizdomas par to, ka šī persona ir izdarījusi vai gatavojas izdarīt noziedzīgu nodarījumu, aizturēt attiecīgo personu un nekavējoties nodot Valsts policijai.
13.pants.
Apsardzes darbinieki, kas veic bruņotu apsardzi
Veicot apsardzes darbību, šaujamieroci atļauts
izmantot apsardzes darbiniekam, kas Ieroču aprites likumā noteiktajā kārtībā ir
saņēmis tā nēsāšanas atļauju.
V nodaļa
Fiziska spēka, speciālo
līdzekļu, dienesta suņu un šaujamieroču izmantošana apsardzes darbībā
14.pants. Fiziska spēka, speciālo līdzekļu un dienesta suņu izmantošanas nosacījumi
(1) Ja likumpārkāpējs ar savu prettiesisko
darbību rada reālus draudus apsardzes darbības veikšanai norīkotā apsardzes
darbinieka vai citu personu dzīvībai vai veselībai vai apsargājamam objektam,
apsardzes darbinieks pēc mutiski izteikta brīdinājuma par fiziska spēka,
speciālā līdzekļa vai dienesta suņa izmantošanu
drīkst izmantot fizisku spēku,
speciālo līdzekli vai dienesta suni, lai izbeigtu prettiesisko darbību un
aizturētu likumpārkāpēju. Aizturēto personu nekavējoties nodod Valsts
policijai.
(2) Bez mutiski izteikta brīdinājuma fizisku
spēku, speciālo līdzekli vai dienesta suni drīkst izmantot, ja likumpārkāpums ir saistīts ar vardarbīgu ielaušanos
apsargājamā objektā vai ar pēkšņu uzbrukumu apsardzes darbiniekam, citai
personai vai apsargājamam objektam.
(3) Ja nepieciešams, aizturētajai personai, pret
kuru ir izmantots fiziskais
spēks, speciālais līdzeklis vai dienesta suns, sniedz pirmo medicīnisko
palīdzību un nodrošina neatliekamās medicīniskās palīdzības izsaukšanu.
(4) Izmantojot fizisku spēku, speciālo līdzekli vai dienesta suni,
aizliegts pārkāpt nepieciešamās aizstāvēšanās robežas un radīt personai
kaitējumu, kas acīmredzami neatbilst nodarījuma, nepakļaušanās vai pretošanās
raksturam. Aizliegts izmantot
dienesta suni, ja var ciest citas personas, pret kurām dienesta suns netiek izmantots.
15.pants.
Dienesta suņu izmantošana
(1) Apsardzes darbinieks dienesta suni izmanto, turot
to saitē, ar uzpurni, izņemot dienesta suņa pielietošanas gadījumu.
(2) Slēgtās teritorijās, kurās nav cilvēku, var turēt
nepiesietus suņus, ja redzamās vietās izvietoti skaidri salasāmi brīdinājuma
uzraksti.
16.pants.
Apsardzes darbībā izmantojamie šaujamieroči un speciālie līdzekļi
(1) Apsardzes darbības veikšanai var izmantot B
kategorijas pusautomātiskos, atkārtotas darbības vai viena šāviena īsstobra
šaujamieročus un B, C vai D kategorijas garstobragludstobra šaujamieročus, kas
klasificēti kā dienesta šaujamieroči.
(2) Veicot apsardzes darbību, apsardzes
darbinieks Ieroču aprites likumā noteiktajā kārtībā drīkst nēsāt personīgo B
kategorijas pusautomātisko, atkārtotas darbības vai viena šāviena īsstobra
šaujamieroci vai dienesta šaujamieroci, ja Valsts policija izsniegusi tā
nēsāšanas atļauju. Dienesta šaujamierocis apsardzes darbiniekam tiek izsniegts
tikai uz apsardzes pienākumu pildīšanas laiku.
(3) Apsardzes darbības veikšanai likumā
noteiktajā kārtībā var izmantot speciālos līdzekļus gāzes pistoles (revolverus),
gāzes baloniņus, elektrošoka ierīces, stekus, roku dzelžus un sasiešanas
līdzekļus.
(4) Šā likuma 8.panta
trešajā daļā minētajā gadījumā Eiropas Savienības dalībvalstī vai Eiropas
Ekonomikas zonas valstī reģistrētais apsardzes komersants veic apsardzes
objekta apsardzi, izmantojot šaujamieročus,
ja ir saņemta attiecīgās valsts kompetentas iestādes izsniegta atļauja
šaujamieroču un munīcijas izvešanai no attiecīgās valsts apsardzes darbības
nodrošināšanai, kā arī Ieroču aprites likumā noteiktajā kārtībā ir saņemta
attiecīga Valsts policijas atļauja.
17.pants.
Šaujamieroča pielietošanas un izmantošanas nosacījumi
(1) Apsardzes darbībā apsardzes darbinieks drīkst
pielietot šaujamieroci, lai:
1) aizsargātu sevi vai citu personu no uzbrukuma, kas
reāli apdraud cilvēka dzīvību, veselību vai var nodarīt būtiskus materiālos
zaudējumus;
2) novērstu nelikumīgu mēģinājumu vardarbīgi atņemt
šaujamieroci;
3) aizturētu likumpārkāpēju, kurš pārsteigts,
ielaužoties vai citādi vardarbīgi iekļūstot apsargājamā objektā vai izdarot
citu noziedzīgu nodarījumu, ja likumpārkāpējs izrāda pretošanos;
4) padarītu nekaitīgu vai aizbaidītu dzīvnieku, kas apdraud cilvēka dzīvību, veselību vai mantu.
(2) Aizliegts pielietot un izmantot šaujamieročus, ja
to pielietošanas vai izmantošanas dēļ var ciest citas personas, pret kurām
ierocis nav vērsts.
(3) Pielietojot šaujamieroci, aizliegts pārkāpt
nepieciešamās aizstāvēšanās robežas un radīt personai kaitējumu, kas
acīmredzami neatbilst nodarījuma, nepakļaušanās vai pretošanās raksturam.
18.pants.
Šaujamieroča pielietošanas kārtība
(1) Par nodomu pielietot šaujamieroci brīdina, raidot
brīdinājuma šāvienu. Bez brīdinājuma šaujamieroci drīkst pielietot, ja:
1) uzbrukums, kas apdraud cilvēka dzīvību vai
veselību, ir pēkšņs;
2) uzbrukumā tiek pielietoti ieroči vai
priekšmeti, kas apdraud cilvēka dzīvību vai veselību, vai tiek izmantoti
mehāniskie transportlīdzekļi;
3) aizturamā persona pretojas, pielietojot ieroci
vai priekšmetu, ar kuru tiek apdraudēta citas personas dzīvība vai veselība.
(2) Ja tiek pielietots šaujamierocis, apsardzes
darbinieks dara visu iespējamo, lai mazinātu kaitējumu.
(3) Par katru šaujamieroča pielietošanas gadījumu
apsardzes darbinieks nekavējoties ziņo Valsts policijai un savam tiešajam
vadītājam. Ja nodarīts kaitējums cilvēka dzīvībai, veselībai vai mantai,
jānodrošina iespējami neskarta notikuma vieta, bet, ja ir cietušie, tiem
nekavējoties jāsniedz pirmā medicīniskā palīdzība un jānodrošina neatliekamās
medicīniskās palīdzības izsaukšana.
Pārejas noteikumi
1. Ar šā likuma spēkā stāšanos spēku zaudē
Apsardzes darbības likums (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta
Ziņotājs, 1998, 24.nr.; 2001, 3.nr.; 2002, 13.nr.; 2003, 14.nr.; 2004, 2.,
10.nr.).
2. Līdz šajā likumā paredzēto Ministru kabineta noteikumu
pieņemšanas dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2006.gada 31.decembrim ir spēkā šādi Ministru
kabineta noteikumi:
1) Ministru kabineta 1999.gada 9.marta noteikumi
Nr.104 "Iekšējās drošības
dienesta reģistrācijas kārtība";
2) Ministru kabineta
2001.gada 25.septembra noteikumi Nr.417 "Apsardzes darbības licencēšanas
noteikumi";
3) Ministru kabineta 2002.gada 27.decembra
noteikumi Nr.584 "Noteikumi par
apsardzes sertifikāta izsniegšanu fiziskajām personām".
3. Komersanti, iestādes un organizācijas, kuru
iekšējās drošības dienesti ir reģistrēti pirms šā likuma spēkā stāšanās dienas,
līdz 2007.gada 1.janvārim iesniedz Valsts policijā iekšējās drošības dienestu
reģistrācijai nepieciešamos dokumentus, ievērojot šā likuma normas.
Informatīva atsauce uz Eiropas
Savienības direktīvām
Likumā iekļautas tiesību
normas, kas izriet no:
1) Eiropas Parlamenta un Padomes 1998.gada
20.jūlija Direktīvas 98/34/EK, kas
nosaka informācijas sniegšanas kārtību tehnisko standartu un noteikumu jomā;
2) Eiropas Parlamenta un Padomes 1998.gada
22.jūnija Direktīvas 98/48/EK, kas
groza direktīvu 98/34/EK, kura nosaka informācijas sniegšanas
kārtību tehnisko standartu un noteikumu jomā.
Dz.Jaundžeikars
Likumprojekta
Apsardzes
darbības likums
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts
ir vajadzīgs |
||||||||||
1. Pašreizējā situācija |
Spēkā
esošā Apsardzes darbības likuma 6.pantā paredzēts, ka speciālo atļauju
(licenci) apsardzes darbības veikšanai ir tiesīgi saņemt uzņēmumi
(uzņēmējsabiedrības). Ar Ministru prezidenta 2004.gada 21.aprīļa rīkojumu
Nr.161 Par darba grupu normatīvo aktu projektu izstrādei par licenču
izsniegšanu individuālajiem komersantiem tika izveidota darba grupa, lai
izstrādātu attiecīgus normatīvo aktu projektus un paredzētu tiesības licences
saņemt arī individuālajiem komersantiem. Izpildot minēto rīkojumu ir
sagatavots likumprojekts Apsardzes darbības likums.
|
|||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojektā paredzētas tiesības saņemt speciālo atļauju (licence) apsardzes darbības veikšanai arī individuālajiem komersantiem, kā arī tiek precizēta terminoloģija atbilstoši Komerclikumam un Ieroču aprites likumam. Likumprojektā paredzēta arī kārtība, kādā apsardzes darbības licence izsniedzama Eiropas Savienības dalībvalstīs vai Eiropas Ekonomikas zonas valstīs reģistrētajiem apsardzes komersantiem, kas vēlas sniegt apsardzes pakalpojumus Latvijas Republikā. Papildus likumprojekts precizē tiesību
normas, kas ļauj tās dažādi interpretēt: - likumprojekta 1.panta 1.punktā tiek
precizēts termins apsardzes darbība. Esošajā redakcijā definēts, ka tā ir
apsardzes pakalpojumu sniegšana, bet komersantu, iestāžu un organizāciju
iekšējās drošības dienesti nevar sniegt apsardzes pakalpojumus kā licencētie
apsardzes komersanti, bet nodrošinot savu komersantu, iestāžu un organizāciju
apsardzi un iekšējo drošību, tie arī veic apsardzes darbību. Saistībā ar to
1.pantā tiek paredzēts jauns 8.punkts, kurā precizēts iekšējās drošības
dienesta definējums, kā arī 3.pantā precizēti apsardzes pakalpojumu veidi; - likumprojekta 1.panta 2.punktā tiek
iestrādāts savstarpējās atzīšanas princips tiek atzīts citas Eiropas
Savienības dalībvalsts vai Eiropas Ekonomikas zonas valsts izsniegtie
apsardzes sertifikāti; - likumprojekta 9.pantā
tiek aizstāti vārdi Iekšlietu ministrijā ar vārdiem
Valsts policijā, jo iekšējās drošības dienestu reģistrāciju veic Valsts
policijas iestādes kārtībā, kāda noteikta Ministru kabineta 03.09.1999.
noteikumos Nr.104. Iekšējās
drošības dienesta reģistrācijas kārtība; - likumprojekta
16.pantā atbilstoši Ieroču aprites likumam tiek precizēti apsardzes darbībā
izmantojamo šaujamieroču veidi un tiek noteikti izmantojamo speciālo līdzekļu
veidi. Ņemot vērā nepieciešamo grozījumu
spēkā esošajā Apsardzes darbības likumā lielo skaitu, tas tiek izteikts jaunā
redakcijā. |
|||||||||
3. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz sabiedrības un
tautsaimniecības attīstību |
||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
|||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||
5. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||
III. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz valsts budžeta un
pašvaldības budžetiem |
||||||||||
|
(tūkst.latu) |
|||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||
1.Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||
3. Finansu ietekme |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||
6. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uzspēkā esošo tiesību normu
sistēmu |
||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Stājoties spēkā
likumprojektam Apsardzes darbības likums, spēku zaudēs 1998.gada 29.oktobrī
pieņemtais Apsardzes darbības likums un līdz ar to Ministru kabineta 2001.gada
25.septembra noteikumi Nr.417 Apsardzes darbības licencēšanas noteikumi,
Ministru kabineta 09.03.1999. noteikumi Nr. 104. Iekšējās drošības dienesta reģistrācijas
kārtība un Ministru kabineta 27.12.2002. noteikumi Nr.584 Noteikumi par apsardzes sertifikāta
izsniegšanu fiziskajām personām. Likumprojekta Apsardzes darbības likums
pārejas noteikumos ir paredzēts, ka minētie noteikumi ir spēkā līdz tiks
pieņemti jauni. Attiecīgie Ministru kabineta noteikumu projekti tiks
iesniegti Valsts kancelejā 6 mēnešu laikā pēc jaunā Apsardzes darbības likuma
pieņemšanas. |
|||||||||
2. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||
V. Kādam Latvijas starptautiskajām saistībāmatbilst normatīvais akts |
||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts atbilst Latvijas saistībām pret Eiropas Savienību un sagatavots, lai nodrošinātu Latvijas Republikas normatīvo aktu atbilstību Eiropas Savienības Acquis Communitaire prasībām uzņēmējdarbības un pakalpojumu sniegšanas jomā. Likumprojekts atbilst Eiropas Ekonomikas zonas līguma 31.-35.panta un
36.-39.panta prasībām. |
|||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts atbilst Latvijas saistībām pret starptautiskajām organizācijām, kurās Latvija ir dalībvalsts. |
|||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un
citi dokumenti (piemēram, Eiropas tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās
doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||
2.tabula |
||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības Pakāpe (atbilst/ neatbilst) |
Komentāri |
|||||||
Normatīva akta projekts šo jomu neskar |
Normatīva akta projekts šo jomu neskar |
Normatīva akta projekts šo jomu neskar |
Normatīva akta projekts šo jomu neskar |
|||||||
5. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, sagatavojot normatīvā akta
projektu |
||||||||||
1.Ar kurām nevalstiskām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas |
|||||||||
2. Kādi ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti |
|||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas |
|||||||||
5. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde |
||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldības puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Normatīvā akta izpilde tiks nodrošināta līdzšinējā kārtībā. Jaunas institūcijas netiks radītas. |
|||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Laikraksts Latvijas Vēstnesis, Normatīvo aktu informācijas sistēma (NAIS) un citi masu saziņas līdzekļi un sistēmas. |
|||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības var aizstāvēt normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. |
|||||||||
4. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||
Iekšlietu ministrs Dz.Jaundžeikars
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta direktors |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
J.Rekšņa |
M.Rāzna |
T.Stragova |
A.Grigulis |
|
|
|
|
07.11.2005 15:28
1005
E.Garkuša 7219164
eduards.garkusa@iem.gov.lv