Grozījumi
Mobilizācijas likumā
Izdarīt Mobilizācijas likumā (Latvijas Republikas Saeimas
un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 14.nr.; 2003, 24.nr.; 2004, 12.nr.) šādus
grozījumus:
1. Aizstāt visā
likumā vārdus "valsts institūcijas un pašvaldības" (attiecīgā
locījumā) ar vārdiem "valsts un
pašvaldību institūcijas" (attiecīgā locījumā).
2. Aizstāt visā likumā vārdus "valsts institūcijas, pašvaldības" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem "valsts un pašvaldību institūcijas" (attiecīgā locījumā).
3. Aizstāt visā
likumā vārdus "Latvijas Republikā reģistrēta juridiskā persona"
(attiecīgā locījumā) ar vārdiem "privāto tiesību juridiskā persona"
(attiecīgā locījumā).
4. Aizstāt visā
likumā vārdu "finansu" ar vārdu "finanšu".
5. Izslēgt 9.panta 3., 6.,
7., 9., 10. un 12.punktu.
6. 10.pantā:
izteikt pirmās daļas 1.punktu
šādā redakcijā:
"1) Krīzes vadības padome
koordinē mobilizācijas sistēmas darbību valsts apdraudējuma gadījumā;";
papildināt pirmo daļu ar 4.punktu
šādā redakcijā:
"4) Ekonomikas ministrija
plāno, sagatavo un vada tautsaimniecības mobilizāciju valsts apdraudējuma
gadījumā.";
aizstāt otrajā daļā vārdus
"valsts institūciju, kā arī pašvaldību" ar vārdiem "valsts un pašvaldību institūciju".
7. Izteikt 15.panta otrās daļas 2.punktu šādā redakcijā:
"2) ministriem
(valsts ministriem) viņu padotībā esošajās iestādēs, komercsabiedrībās un
attiecīgās nozares mobilizācijas plānos iekļautajās iestādēs, kā arī privāto
tiesību juridisko personu mobilizācijas gatavību;".
8. Aizstāt 16.panta otrajā daļā vārdu "institūciju" ar vārdu "iestāžu".
Aizsardzības ministrs
E.Repše
Likumprojekta
Grozījumi Mobilizācijas likumā anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs? |
||||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Saskaņā ar 2005.gada
5.aprīlī Ministru kabinetā (rīkojums Nr.219) atbalstīto Mobilizācijas
koncepciju Krīzes vadības padome noteikta kā koordinējošā institūcija
mobilizācijas sistēmas izveidei, bet Ekonomikas ministrijai uzdots risināt
tautsaimniecības mobilizācijas jautājumus, kas neatbilst Mobilizācijas likumā
noteiktajam. Mobilizācijas likuma
10.panta pirmās daļas: -
1.punktā noteikts, ka mobilizācijas sistēmas darbību valsts apdraudējuma
gadījumā koordinē Krīzes kontroles centrs, kurš savu darbību ir pārtraucis; -
2. un 3.punktā noteikta Aizsardzības ministrijas un Iekšlietu ministrijas
kompetence mobilizācijas jautājumos, bet likuma 10.pantā nav noteikta
ministrija, kuras kompetencē ietilptu tautsaimniecības mobilizācijas
jautājumu risināšana. Saskaņā ar Valsts
pārvaldes iekārtas likuma 7.pantu, pastāv divas padotības formas pakļautība
un pārraudzība. Pašreiz Mobilizācijas likumā ir minēta pārziņas forma, tāpēc
ir nepieciešams izdarīt grozījumu, aizstājos pakļautību, pārraudzību un
pārziņu ar padotību. Likumprojektā ir saskaņoti Valsts pārvaldes iekārtas
likumā un Mobilizācijas likumā izmantotie termini. Saskaņā ar Komerclikuma spēkā stāšanās kārtības
likuma pārejas noteikumu 4.punktu, Ministru kabinets izstrādā un iesniedz
projektus par nepieciešamajiem grozījumiem citos likumos. Mobilizācijas
likumā tiek lietots termins uzņēmējsabiedrība, kas pēc sava juridiskā
satura neatbilst Komerclikumā lietotajam vārdam komercsabiedrība. Pašlaik spēkā esošais
Mobilizācijas likums deleģē 13 Ministru kabineta noteikumu izstrādi.
Mobilizācijas koncepcija, kas tika pieņemta ar Ministru kabineta 2005.gada
6.aprīļa rīkojumu Nr.219, paredz tikai 6 no šiem noteikumiem: 1. par mobilizējamo
civilās aizsardzības formējumu veidošanas kārtību; 2. par mobilizācijas
plāniem; 3. par atliktajām
piegādēm; 4. par mobilizācijas pieprasījumiem; 5. par mobilizācijas
gatavības pārbaudēm un mobilizācijas mācībām; 6. par rezerves karavīru
un rezervistu iesaukšanas kārtību aktīvajā militārajā dienestā mobilizācijas
izsludināšanas gadījumā. Koncepcija arī nosaka, ka spēkā esošā
Mobilizācijas likuma deleģējumus Ministru kabinetam par tautsaimniecības
nozaru darbību valsts apdraudējuma gadījumā nepieciešams reglamentēt jau
spēkā esošajos likumos, kas nosaka konkrētas darbības attiecīgajā sfērā,
piemēram, nodrošinājumu ar energoresursiem, nodrošinājumu ar pirmās
nepieciešamības rūpniecības precēm, neatliekamo medicīnisko palīdzību, zālēm
un medikamentiem, hidrometeoroloģisko informāciju, pasta, radio, televīzijas
un citu plašsaziņas līdzekļu darbību.
|
|||||||||||
2.Normatīvā akta būtība |
Likumprojekts paredz: a) izslēgt no
Mobilizācijas likuma tos pantus un punktus, kas deleģē Ministru kabineta
noteikumu izstrādi, bet neatbilst Mobilizācijas koncepcijā noteiktajam. b) noteikt, ka Krīzes
vadības padomes kompetencē ietilpst koordinēt mobilizācijas sistēmas darbību
valsts apdraudējuma gadījumā; c) noteikt, ka Ekonomikas
ministrijas kompetencē ietilpst plānot, sagatavot un vadīt tautsaimniecības
mobilizāciju valsts apdraudējuma gadījumā d) terminoloģiski saskaņot
Mobilizācijas likumā lietotos terminus ar Valsts pārvaldes iekārtas likumā un
Komerclikumā lietotajiem terminiem. |
|||||||||||
4. Cita informācija |
Citas informācijas nav. |
|||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības
un tautsaimniecības attīstību? |
||||||||||||
1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
5. Cita informācija |
Citas informācijas nav. |
|||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem? |
||||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc
kārtējā gada |
|||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||
3. Finansiālā ietekme |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||
6. Cita informācija |
Normatīvajam aktam nav ietekmes uz valsts vai
pašvaldību budžetu. |
|||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo
tiesību normu sistēmu? |
||||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus
jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir
paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos
satura punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
2. Cita informācija |
Citas informācijas nav. |
|||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst
normatīvais akts? |
||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti
(piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas
atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
2.tabula |
||||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
|||||||||
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||
5. Cita informācija |
Citas informācijas nav. |
|||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā
akta projektu? |
||||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas? |
Konsultācijas ar nevalstiskajām organizācijām
nav notikušas. |
|||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās
iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Konsultācijas ar nevalstiskajām organizācijām
nav notikušas. |
|||||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir
sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti. |
|||||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas ar starptautiskajiem ekspertiem
nav notikušas |
|||||||||||
5. Cita informācija |
Citas informācijas nav. |
|||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde? |
||||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai)
pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunas papildu funkcijas valsts institūcijām
neradīsies. Papildu finansējums nav nepieciešams. |
|||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums pēc tā pieņemšanas tiks publicēts
oficiālajos laikrakstos Latvijas Vēstnesis un Latvijas Republikas Saeimas
un Ministru Kabineta Ziņotājs, kā arī tiks iekļauts Normatīvo aktu
informācijas sistēmā. |
|||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt normatīvajos aktos noteiktajā
kārtībā. |
|||||||||||
4. Cita informācija. |
Citas informācijas nav. |
|||||||||||
Aizsardzības ministrs |
Valsts sekretāra p.i. |
Juridiskā departamenta
direktore |
Par kontroli atbildīgā
amatpersona |
Atbildīgā persona |
|
|
|
|
|
E.Repše |
J.Karlsbergs |
S.Araslanova |
I.Kalna |
A.Bērziņš |
08.08.2005.
1021
A.V.Būcēns, 7335102
J.Arness. 7335129
R.Dreiškena,
7335148
Sanita.Zogota@mod.gov.lv