„Grozījumi Sugu un biotopu aizsardzības likumā”

Likumprojekts

 

Grozījumi Sugu un biotopu aizsardzības likumā

 

Izdarīt Sugu un biotopu aizsardzības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2000, 9.nr.) šādus grozījumus:

 

1. Papildināt 4.pantu ar 7.punktu šādā redakcijā:

 

"7) Latvijā sastopamo Eiropas Savienības prioritāro sugu un biotopu sarakstu."

 

2. Izteikt 5.panta nosaukumu un ievaddaļu šādā redakcijā:

 

"5.pants. Vides ministrijas un tās padotībā esošo iestāžu kompetence

Vides ministrija un tās padotībā esošās iestādes saskaņā ar šo likumu:".

 

3. Aizstāt 9.panta 2.punktā vārdus "attiecīgajai reģionālajai vides pārvaldei" ar vārdiem "Valsts vides dienesta attiecīgajai reģionālajai vides pārvaldei (turpmāk – reģionālā vides pārvalde)".

 

4. Izteikt 15.panta pirmo teikumu šādā redakcijā:

 

"Attiecībā uz ierobežoti izmantojamo īpaši aizsargājamo sugu indivīdiem piemērojamas visas šajā likumā noteiktās normas, izņemot 13., 14., 22. un 23.pantā minētos nosacījumus."

 

5.  16.pantā:

aizstāt pirmajā daļā vārdus "Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija" ar vārdiem "Dabas aizsardzības pārvalde";

papildināt pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:

 

"(3) Dabas aizsardzības pārvalde ievieto šā panta pirmajā daļā minēto ziņojumu savā mājas lapā internetā. Dabas aizsardzības pārvalde nodrošina, lai ziņojums būtu pieejams sabiedrībai."

 

6. Aizstāt 18.panta trešajā daļā vārdus "Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai" ar vārdiem "Dabas aizsardzības pārvaldē".

 

7. Papildināt 19.pantu aiz vārda "ikreizēju" ar vārdiem "Dabas aizsardzības pārvaldes izdotu".

 


8. Aizstāt 20.panta 4.punktā vārdus "Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai" ar vārdiem "Dabas aizsardzības pārvaldē".

 

9. Papildināt IV nodaļu ar 20.1 pantu šādā redakcijā:

 

"20.1 pants. Lēmuma pieņemšanas termiņš un apstrīdēšanas kārtība

(1) Dabas aizsardzības pārvalde 90 dienu laikā pēc introdukcijas vai reintrodukcijas iniciatora iesnieguma saņemšanas pieņem lēmumu par atļaujas izsniegšanu vai atteikumu izsniegt atļauju sugu introdukcijai vai reintrodukcijai.

(2) Dabas aizsardzības pārvaldes pieņemto lēmumu par atļaujas izsniegšanu vai atteikumu izsniegt atļauju sugu introdukcijai vai reintrodukcijai mēneša laikā pēc lēmuma spēkā stāšanās var apstrīdēt Vides pārraudzības valsts birojā.

(3) Vides pārraudzības valsts biroja pieņemto lēmumu var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Pieteikums tiesai neaptur administratīvā akta darbību."

 

10. Izteikt 22.panta otro teikumu šādā redakcijā:

 

"Reģionālā vides pārvalde atbilstoši iegūtajai informācijai veic nejauši bojā gājušo vai nelikumīgi sagūstīto dzīvnieku uzskaiti un reizi gadā nodod apkopoto informāciju Dabas aizsardzības pārvaldei."

 

11. Izteikt 23.panta pirmo daļu šādā redakcijā:

 

"(1) Jebkurš beigts īpaši aizsargājamas sugas zīdītājs vai putns ir valsts īpašums, un tas nododams valsts aģentūrai "Latvijas Dabas muzejs". No minētajiem zīdītājiem vai putniem izgatavotie izbāžņi nav pārdodami vai citādi komerciāli izmantojami."

 

12. Papildināt likumu ar pārejas noteikumu šādā redakcijā:

 

"Pārejas noteikums

 

Ministru kabinets līdz 2006.gada 1.martam izdod šā likuma 4.panta 7.punktā minētos noteikumus."

 

13. Papildināt likumu ar informatīvu atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām šādā redakcijā:

 


"Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām

 

Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no:

1) Eiropas Padomes 1992.gada 21.maija Direktīvas 92/43/EEK par dabisko dzīvotņu, savvaļas faunas un floras aizsardzību;

2) Eiropas Padomes 1979.gada 2.aprīļa Direktīvas 79/409/EEK par savvaļas putnu aizsardzību."

 

 

 

 

Vides ministrs

R.Vējonis

 

 

 

 

Likumprojekta

„Grozījumi Sugu un biotopu aizsardzības  likumā”

anotācija

 

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

 

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

Šobrīd ir spēkā  Sugu un biotopu  likums, kas pieņemts 16.03.2000.

 Sugu un biotopu likuma mērķi ir:

1) nodrošināt bioloģisko daudzveidību, saglabājot Latvijai raksturīgo faunu, floru un biotopus;

2) regulēt sugu un biotopu aizsardzību, apsaimniekošanu un uzraudzību;

3) veicināt populāciju un biotopu saglabāšanu atbilstoši ekonomiskajiem un sociālajiem priekšnoteikumiem, kā arī kultūrvēsturiskajām tradīcijām;

4) regulēt īpaši aizsargājamo sugu un biotopu noteikšanas kārtību.

Sugu un biotopu likums regulē jautājumus, kas saistīti ar:

1) augu, sēņu un ķērpju sugām, to dzīvotnēm, šo sugu indivīdiem visās to attīstības stadijās, kā arī sugu indivīdu atpazīstamajām daļām;

2) dzīvnieku sugām, to dzīvotnēm, šo sugu indivīdiem visās to attīstības stadijās, putnu olām un ilggadīgām ligzdām, kā arī beigtajiem indivīdiem vai to daļām;

3) īpaši aizsargājamiem biotopiem.

 

 

2. Normatīvā akta projekta būtība

Likumprojektā ir ietverts deleģējums Ministru kabineta izdot noteikumus par prioritāro sugu un biotopu sarakstu. 

Likumprojektā tiek precizēti arī valsts pārvaldes iestāžu nosaukumi.  Likumprojektā  tiek ietverta arī norma, lai novērstu kolīziju ar Administratīvā procesa likumu par administratīvā akta izdošanas termiņu.

Likums tiek  papildināts arī ar normu, ka  Dabas aizsardzības pārvalde ievieto ziņojumu par īpaši aizsargājamo sugu indivīdu iegūšanu savā interneta mājas lapā. Dabas aizsardzības pārvalde nodrošina ziņojuma pieejamību sabiedrībai.

 



II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

 

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

Likumprojekts šo jomu neskar

 

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Likumprojekts šo jomu neskar

 

3. Sociālo seku izvērtējums

Likumprojekts šo jomu neskar

 

4. Ietekme uz vidi

Ieviešot likumprojektu ietekme uz vidi  būs  pozitīva.

 

5. Cita informācija

nav

 

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
 valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtējais gads

2005

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

1

2

3

4

5

6

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

projekts šo jomu neskar

projekts šo jomu neskar

projekts šo jomu neskar

projekts šo jomu neskar

projekts šo jomu neskar

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

Normatīvā akta īstenošana tiks nodrošināta valsts budžeta esošo līdzekļu ietvaros

projekts šo jomu neskar

projekts šo jomu neskar

projekts šo jomu neskar

projekts šo jomu neskar

projekts šo jomu neskar

3. Finansiālā ietekme

projekts šo jomu neskar

projekts šo jomu neskar

projekts šo jomu neskar

projekts šo jomu neskar

projekts šo jomu neskar

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

projekts šo jomu neskar

projekts šo jomu neskar

projekts šo jomu neskar

projekts šo jomu neskar

projekts šo jomu neskar

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

 

projekts šo jomu neskar

projekts šo jomu neskar

projekts šo jomu neskar

projekts šo jomu neskar

projekts šo jomu neskar

6. Cita informācija

nav

nav

nav

nav

nav

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

 

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt

Papildus līdz 2006. gada 1. martam ir  jāizdod Ministru kabineta noteikumi, kuri nosaka prioritāro sugu un prioritāro biotopu sarakstu.

Grozījumi  „Sugu un biotopu aizsardzības likumā” ir jāskata vienlaikus ar grozījumiem likumā „Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām” un grozījumiem likumā „Par ietekmes uz vidi novērtējumu”

 

2. Cita informācija

nav

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts

 

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Likumprojekts šo jomu neskar

 

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Likumprojekts šo jomu neskar

 

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

Likumprojekts šo jomu neskar

 

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

 

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

Likumprojekts šo jomu neskar

 

2.tabula

 

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/ neatbilst)

Komentāri

 

 

 

 

 

 

5. Cita informācija

nav

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu

 

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

Projekts nosūtīta un sniegta informācija Vides konsultatīvajai padomei.

 

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Projekts nosūtīta un sniegta informācija Vides konsultatīvajai padomei, konkrēti priekšlikumi nav saņemti.

 

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

Pēc izsludināšanas projekts tiks ievietots Vides ministrijas mājas lapā. Projekts nosūtīta un sniegta informācija Vides konsultatīvajai padomei.

 

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Konsultācijas nav notikušas

 

5. Cita informācija

nav

 

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

 

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Likumprojektā paredzēto normu īstenošanai netiek radītas  jaunas valsts institūcijas.

 

2. Kā sabiedrība tiks informēta par norma­tīvā akta ieviešanu

Sabiedrība par likumprojekta ieviešanu tiks informēta vispārējā kārtībā. Pēc pieņemšanas Saeimā likums tiks publicēts oficiālajā laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”, “Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājā”, kā arī Vides ministrijas mājas lapā.

 

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Likumprojekts nemaina indivīda jau pašreiz reglamentētās tiesības, indivīds var apstrīdēt institūciju rīcību normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.

 

4. Cita informācija

nav

 

 

Vides ministrs                 R. Vējonis

 

 

 

Valsts sekretāra p.i.

Juridiskā departamenta direktors

Par kontroli atbildīgā persona

Atbildīgā amatpersona

 

 

 

 

A.Eglājs

A.Stašāne

V.Puriņš

D.Vilkaste

 

27.05.2005 9:50

D.Vilkaste

885

7026504, daiga.vilkaste@vidm.gov.lv