Grozījumi
likumā
"Par uzņēmumu gada pārskatiem"
Izdarīt likumā "Par uzņēmumu gada pārskatiem" (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 1992, 44./45.nr.; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1995, 8.nr.; 1996, 24.nr.; 1998, 6., 21.nr.; 2000, 2.nr.; 2001, 9.nr.; 2004, 2.nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt
daļu "Likumā lietotie termini" ar terminiem un to skaidrojumu šādā
redakcijā:
"Ieguldījuma
īpašumi ir zeme, ēka vai tās daļa, kurus uzņēmums tur (kā īpašnieks vai kā
nomnieks saskaņā ar finanšu nomu), lai nopelnītu nomas (īres) maksu un/vai
sagaidītu cenas celšanos (vērtības pieaugumu), nevis lai izmantotu preču ražošanai, pakalpojumu
sniegšanai, administratīvā nolūkā vai pārdotu parastā uzņēmējdarbības gaitā.
Bioloģiskie aktīvi ir dzīvi dzīvnieki vai augi, kurus uzņēmums tur, lai iegūtu lauksaimniecības produktus pārdošanai vai papildu bioloģiskos aktīvus. Lauksaimniecība šā likuma izpratnē ir arī mežsaimniecība, zivsaimniecība vai cita tāda pamatdarbība, kura ietver dzīvu dzīvnieku vai augu bioloģiskās pārveides to augšanas, deģenerācijas, ražošanas un vairošanās procesa pārvaldību.
Pārdošanai turēti ilgtermiņa ieguldījumi ir tādi ilgtermiņa ieguldījumu objekti, kuru bilances vērtība tiks atgūta pārdošanas darījumā, nevis turpmākās izmantošanas gaitā, un kuri atbilst abiem šādiem klasifikācijas kritērijiem:
1) šie objekti to pašreizējā stāvoklī ir pieejami tūlītējai pārdošanai un pakļauti tikai parastiem šādu objektu pārdošanas nosacījumiem;
2) to pārdošana ir ticama (pamatojoties uz vadības lēmumu par šo objektu pārdošanu, ir uzsākts pārdošanas process, un ir pārliecība par tā pabeigšanu gada laikā no šā procesa uzsākšanas dienas).
Atliktā
nodokļa aktīvi ir uzņēmumu ienākuma nodokļa summas, kuras atgūstamas
nākamajos pārskata gados un attiecas uz atskaitāmām pagaidu starpībām.
Atliktā nodokļa saistības ir uzņēmumu ienākuma nodokļa summas, kuras maksājamas nākamajos pārskata gados un attiecas uz tām pagaidu starpībām, kuras apliekamas ar šo nodokli."
2. Izteikt 1.panta pirmo un otro daļu šādā redakcijā:
"(1) Šis likums
attiecas uz Latvijā reģistrētiem komersantiem, kooperatīvajām sabiedrībām,
individuālajiem uzņēmumiem, zemnieku un zvejnieku saimniecībām, kā arī uz
Latvijā reģistrētām Eiropas ekonomisko interešu grupām un Eiropas
komercsabiedrībām (turpmāk uzņēmums).
(2) Šis likums
neattiecas uz tiem individuālajiem komersantiem, individuālajiem uzņēmumiem,
zemnieku un zvejnieku saimniecībām, kuru ieņēmumi no saimnieciskajiem
darījumiem iepriekšējā pārskata gadā nepārsniedz 45000 latu."
3. Izteikt 3.panta
pirmās daļas otro teikumu šādā redakcijā:
"Citāds pārskata gada sākums un beigas var būt tikai Latvijā reģistrētai komercsabiedrībai, kooperatīvajai sabiedrībai, Latvijā reģistrētai Eiropas ekonomisko interešu grupai un Eiropas komercsabiedrībai, ja to nosaka attiecīgi minētā uzņēmuma statūti vai sabiedrības līgums."
4. Izslēgt 4.panta otrajā daļā vārdus "par naudas plūsmas pārskata un pašu kapitāla izmaiņu pārskata sastādīšanas kārtību, kā arī".
5. Papildināt 5.pantu ar sesto daļu šādā redakcijā:
"(6) Naudas
plūsmas pārskatu un pašu kapitāla izmaiņu pārskatu sagatavo saskaņā ar Ministru
kabineta noteiktiem obligāti piemērojamiem Latvijas grāmatvedības
standartiem."
6. Izteikt
7.panta pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Gada pārskatā katram bilances, peļņas vai zaudējumu aprēķina, naudas plūsmas pārskata un pašu kapitāla izmaiņu pārskata postenim parāda attiecīgos iepriekšējā pārskata gada skaitļus. Ja pārskata gadā atklātas iepriekšējo gadu kļūdas vai mainīta grāmatvedības politika, attiecīgo iepriekšējā pārskata gada posteņa rādītāju koriģē. Par katru gadījumu, ja dati nav bijuši savstarpēji salīdzināmi vai veiktas iepriekšējo pārskata gadu datu korekcijas, sniedz skaidrojumu gada pārskata pielikumā."
7. Izteikt
19.panta pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Uzkrājumi ir paredzēti, lai segtu noteikta veida saistības, kuras attiecas uz pārskata gadu vai iepriekšējiem gadiem un gada pārskata sastādīšanas laikā ir paredzamas vai zināmas, bet kuru apjoms vai konkrētu saistību rašanās vai segšanas datums nav skaidri zināms."
8. Papildināt
3.nodaļu ar 20.1 un 20.2 pantu šādā redakcijā:
"20.1 pants
(1) Atliktā nodokļa saistību summas (ja
tādas ir) norāda bilancē ilgtermiņa kreditoru un/vai īstermiņa kreditoru
sastāvā, pievienojot jaunu posteni "Atliktā
nodokļa saistības", bet atliktā nodokļa aktīvu summas (ja tādas ir)
apgrozāmo līdzekļu (posteņu grupa "Debitori") un/vai ilgtermiņa
finanšu ieguldījumu sastāvā, pievienojot jaunu posteni "Atliktā nodokļa
aktīvi".
(2) Ar
atliktā nodokļa saistībām un aktīviem saistītos ieņēmumus un izmaksas (ja tādas
ir) norāda peļņas vai zaudējumu aprēķinā, pievienojot jaunu attiecīgi nosauktu
posteni kārtas numuru secībā aiz posteņa "Uzņēmumu ienākuma nodoklis par pārskata
gadu".
20.2 pants
Uzņēmumi, kuri
izvēlas novērtēt ieguldījuma īpašumus, bioloģiskos aktīvus un pārdošanai
turētus ilgtermiņa ieguldījumus, pamatojoties uz patieso vērtību, bilancē
iekļauj jaunus attiecīgi nosauktus posteņus ilgtermiņa ieguldījumu sastāvā un
tos norāda atsevišķi."
9. Aizstāt 25.panta pirmās daļas 3.punkta "b"
apakšpunktā vārdus "gada pārskata sastādīšanas dienu" ar vārdiem
"dienu, kad gada pārskatu paraksta šā likuma 61.panta otrajā daļā minētā
persona vai pārvaldes institūcija".
10. Aizstāt
27.pantā vārdus "lietošanas periods" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem
"lietderīgās lietošanas laiks" (attiecīgā locījumā).
11. 28.pantā:
izteikt pirmo daļu šādā
redakcijā:
"(1) Ja ilgtermiņa ieguldījumu
objekta vērtība bilances datumā ir zemāka par to vērtību, kāda aprēķināta
saskaņā ar šā likuma 26. un 27.panta nosacījumiem, un sagaidāms, ka vērtības
samazinājums ir ilgstošs, attiecīgais objekts vērtējams atbilstoši zemākajai
vērtībai.";
izslēgt ceturtajā daļā vārdus "atsevišķā bilances postenī".
12. 29.pantā:
izteikt pirmās daļas pirmo
teikumu šādā redakcijā:
"Ilgtermiņa ieguldījumu
objektu, kura vērtība ir būtiski lielāka par tā iegādes izmaksām vai ražošanas
pašizmaksu, vai tā novērtējumu iepriekšējā gada bilancē, var pārvērtēt atbilstoši
augstākai vērtībai, ja var pieņemt, ka vērtības paaugstinājums ir
ilgstošs.";
papildināt otro
daļu ar otro teikumu šādā redakcijā:
"Ja pārvērtēšanas rezultātā radies
vērtības pieaugums atceļ tā paša ilgtermiņa ieguldījumu objekta vērtības
samazinājumu, kas iepriekšējos pārskata gados bija ietverts peļņas vai
zaudējumu aprēķinā kā izmaksas, tad šādu vērtības pieaugumu summā, kas
nepārsniedz minētās izmaksas, ietver peļņas vai zaudējumu aprēķinā kā
ieņēmumus tajā pārskata gadā, kad tas konstatēts."
13. Izteikt 32.panta otro
daļu šādā redakcijā:
"(2) Krājumu
atlikumus novērtē atbilstoši iegādes vai ražošanas pašizmaksai vai zemākajām
tirgus cenām bilances datumā atkarībā
no tā, kurš no šiem rādītājiem ir zemāks. Īpašos gadījumos , ja krājumu
vienības ir bojātas, daļēji vai pilnīgi novecojušas vai nozīmīgi palielinās to
ražošanas pabeigšanas vai pārdošanas izmaksas, attiecīgās krājumu vienības
novērtē atbilstoši neto pārdošanas
vērtībai."
14. Aizstāt 35.panta pirmajā daļā vārdu
"periodā" ar vārdu "laikā".
15. Izteikt 37.panta ceturto un
piekto daļu šādā redakcijā:
"(4) Ilgtermiņa
kreditoru parādu posteņos ietver tās saistību summas, kuru maksāšanas termiņš
iestājas vēlāk par 12 mēnešiem pēc attiecīgā pārskata gada beigām un kuras
radušās, lai finansētu ilgtermiņa ieguldījumus un apgrozāmos līdzekļus vai lai
segtu saistības, un kuras nav ietveramas īstermiņa kreditoru posteņos.
(5) Īstermiņa
kreditoru posteņos ietver summas, kuras nomaksājamas tuvāko 12 mēnešu laikā pēc
pārskata gada beigām, un citas saistības, kas rodas uzņēmuma parastajā darbības
ciklā."
16. Izslēgt 39.pantu.
17. Aizstāt
40.pantā skaitļus un vārdus "54. un 55.4
pantā"
ar skaitļiem un vārdiem "54., 55.4 un 55.7
pantā".
18. Papildināt
7.1 nodaļu ar 55. 5, 55.6 un 55.7 pantu šādā
redakcijā:
"55.5 pants
(1) Atkāpjoties no šā likuma 27., 28. un 29.pantā paredzētajiem novērtēšanas noteikumiem, ieguldījuma īpašumus pēc to sākotnējās uzskaites izmaksās atļauts novērtēt patiesajā vērtībā, ja tiek ievērots viens no šādiem nosacījumiem:
1) visiem ieguldījuma īpašumu objektiem ir pastāvīgi pieejamas cenas aktīvajā tirgū par līdzīgiem ieguldījuma īpašuma objektiem tajā pašā atrašanās vietā vai stāvoklī vai saskaņā ar līdzīgiem nomas vai citiem līgumiem (ja tādi noslēgti);
2) visiem ieguldījuma īpašumu objektiem patieso vērtību nosaka,
atsevišķi novērtējot katru zemes gabalu, ēku vai tās daļu. Vērtību
nosaka sertificēts nekustamā īpašuma vērtētājs.
(2) Atkāpjoties no šā likuma 26., 27., 28., 29., 30. un 32.pantā paredzētajiem novērtēšanas noteikumiem, bioloģiskos aktīvus sākotnējā uzskaitē un turpmāk atļauts novērtēt patiesajā vērtībā, no kuras atskaitītas pārdošanas izmaksas (piemēram, komisijas maksas, maksājumi preču biržām, ar norēķiniem saistītie nodokļi un nodevas), ja tiek ievērots viens no šādiem nosacījumiem:
1) bioloģisko aktīvu objektam ir aktīvs tirgus un pastāvīgi pieejamas tirgus cenas;
2) bioloģisko
aktīvu objektam iespējams ar citām atzītām metodēm noteikt ticamu patieso
vērtību tā pašreizējā atrašanās vietā un stāvoklī.
(3) Atkāpjoties no šā likuma 27., 28. un 29.pantā paredzētajiem novērtēšanas noteikumiem, pārdošanai turētus ilgtermiņa ieguldījumus, kamēr tie atbilst to klasifikācijas kritērijiem, atļauts novērtēt zemākajā no vērtībām, salīdzinot šo aktīvu uzskaites vērtību un patieso vērtību, no kuras atskaitītas pārdošanas izmaksas. Ja fakti vai notikumi norāda uz pārdošanai turētu ilgtermiņa ieguldījumu vērtības samazināšanos, veic vērtības samazināšanās pārbaudi un nosaka zaudējumus, kurus radījusi šo ieguldījumu vērtības samazināšanās.
55.6 pants
Amortizācijai nepakļauj ieguldījuma īpašumus, bioloģiskos aktīvus vai pārdošanai turētus ilgtermiņa ieguldījumus, kurus uzņēmums novērtē, pamatojoties uz patieso vērtību. Šo aktīvu vērtības izmaiņas, kas radušās, veicot novērtēšanu attiecīgi patiesajā vērtībā vai patiesajā vērtībā, no kuras atskaitītas pārdošanas izmaksas, vai veicot vērtības samazināšanās pārbaudi, iekļauj peļņas vai zaudējumu aprēķinā.
55.7 pants
(1) Ja ieguldījuma īpašumi, bioloģiskie aktīvi vai pārdošanai turēti ilgtermiņa ieguldījumi ir novērtēti attiecīgi patiesajā vērtībā vai patiesajā vērtībā, no kuras atskaitītas pārdošanas izmaksas, pielikumā atsevišķi par katru minēto posteņu grupu iekļauj vismaz šādu informāciju:
1) posteņu grupā iekļauto aktīvu apraksts;
2) metodes, kuras piemēro, un nozīmīgākie pieņēmumi, uz kuriem pamatojas, lai noteiktu šo aktīvu patieso vērtību;
3) bilances vērtība atbilstoši iepriekšējā gada bilancei;
4) palielinājumi (ja tādi ir) pārskata gadā, atsevišķi norādot tos palielinājumus, kas radušies no iegādēm;
5) atsavināšanas (ja tādas ir) pārskata gadā;
6) peļņa vai zaudējumi no vērtības korekcijām pārskata gadā;
7) jebkura pārvietošana (ja tāda ir) uz citām posteņu grupām pārskata gadā.
(2) Par pārdošanai turētiem ilgtermiņa ieguldījumiem, kuri novērtēti patiesajā vērtībā, no kuras atskaitītas pārdošanas izmaksas, papildus sniedz šādas ziņas:
1) paredzētais šo ieguldījumu atsavināšanas laiks un atsavināšanas noteikumi;
2) ja ir
iedalījums struktūrvienībās (pamatdarbības veids, filiāle vai cita skaidri
atšķirama uzņēmuma sastāvdaļa), struktūrvienība, uz kuru šī informācija
attiecas."
19. Izteikt 61.pantu šādā redakcijā:
"61.pants
(1) Uzņēmuma
gada pārskatā norāda šādas ziņas:
1) uzņēmuma
nosaukums (komersanta firma) un juridiskā adrese, kā arī reģistrācijas numurs
komercreģistrā vai uzņēmumu reģistrā;
2) individuālajam
uzņēmumam, zemnieka un zvejnieka saimniecībai arī īpašnieka vārds, uzvārds,
personas kods un dzīvesvieta;
3) individuālajam
komersantam arī komersanta vārds, uzvārds, personas kods un dzīvesvieta;
4) personālsabiedrībai
arī tās veids, personiski atbildīgo biedru un komandītu vārds, uzvārds,
personas kods un dzīvesvieta, bet juridiskajai personai nosaukums,
reģistrācijas numurs un juridiskā adrese;
5) kapitālsabiedrībai
arī tās veids, izpildinstitūcijas locekļu, padomes locekļu (ja ir izveidota
padome) un revidenta vārds, uzvārds un amats. Šīs ziņas sniedz arī par tām
personām, kuras pārskata gadā no šiem amatiem ir atbrīvotas;
6) kooperatīvajai
sabiedrībai arī tās veids, valdes locekļu un padomes locekļu (ja ir izveidota
padome) vārds, uzvārds un amats. Šīs ziņas sniedz arī par tām personām, kuras
pārskata gadā no šiem amatiem ir atbrīvotas.
(2) Uzņēmuma
gada pārskatu paraksta:
1) individuālā
uzņēmuma, zemnieka un zvejnieka saimniecības gada pārskatu īpašnieks vai cita
amatpersona, kurai uzņēmumu reģistrā reģistrētas tiesības pārstāvēt attiecīgo
individuālo uzņēmumu, zemnieka un zvejnieka saimniecību;
2) individuālā
komersanta gada pārskatu komersants vai cita persona, kurai ir notariāli
apliecināts speciāls pilnvarojums parakstīt šo pārskatu;
3) personālsabiedrības
gada pārskatu visi šīs sabiedrības biedri vai tie sabiedrības biedri, kuri ir
īpaši pilnvaroti pārstāvēt šo sabiedrību;
4) kapitālsabiedrības
gada pārskatu valde;
5) kooperatīvās
sabiedrības gada pārskatu valde.
(3) Ja
personālsabiedrības biedrs, kapitālsabiedrības vai kooperatīvās sabiedrības
valdes loceklis uzskata, ka gada pārskats nav apstiprināms, vai izvirza iebildumus,
viņš savu atšķirīgo viedokli norāda īpašā piezīmē."
20. Izslēgt 62. un 63.pantā vārdu "(statūtsabiedrības)".
21. Izteikt 67.pantu šādā redakcijā:
"67.pants
(1) Ja uzņēmuma
gada pārskatu publicē pilnībā, tam jābūt tādā formā un redakcijā, kādā tas tika
revidēts. Ja saskaņā ar šā likuma 62.panta prasībām gada pārskatu ir
pārbaudījis zvērināts revidents, gada pārskatu publicē kopā ar zvērināta
revidenta ziņojuma pilnu tekstu.
(2) Ja uzņēmuma
gada pārskatu nepublicē pilnībā, skaidri norāda, ka tas publicēts saīsināts un
pilnībā pieejams Uzņēmumu reģistrā. Šajā gadījumā nepublicē zvērināta revidenta
ziņojuma pilnu tekstu, bet gan zvērināta revidenta sagatavotu publicētajam
informācijas apjomam atbilstošu saīsinātu revidenta ziņojumu. Tajā informē par
to, vai zvērināta revidenta ziņojumā sniegts atzinums bez iebildēm, atzinums
ar iebildēm vai negatīvs atzinums vai arī ietverts atteikums sniegt atzinumu
vai norādījums uz apstākļiem, kuriem zvērināts revidents vēlas pievērst
uzmanību."
22. Papildināt pārejas noteikumus ar 5.punktu šādā redakcijā:
"5. Līdz jaunu Ministru kabineta noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2006.gada 1.janvārim ir piemērojami Ministru kabineta 2004.gada 24.augusta noteikumi Nr.728 "Noteikumi par obligāti piemērojamiem Latvijas grāmatvedības standartiem un kārtību, kādā sagatavojami naudas plūsmas pārskati un pašu kapitāla izmaiņu pārskati", ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu."
23. Izteikt informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām šādā redakcijā:
"Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām
Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no:
1) Padomes 1978.gada 25.jūlija Ceturtās direktīvas 78/660/EEK, kas pamatojas uz Līguma 54.panta 3.punkta "g" apakšpunktu un attiecas uz noteiktu veidu sabiedrību gada pārskatiem;
2) Padomes 1983.gada 13.jūnija Septītās direktīvas 83/349/EEK, kas pamatojas uz Līguma 54.panta 3.punkta "g" apakšpunktu un attiecas uz konsolidētajiem pārskatiem;
3) Padomes 1984.gada 27.novembra Direktīvas 84/569/EKK par Direktīvā 78/660/EEK ECU izteikto summu pārskatīšanu;
4) Padomes 1989.gada 21.decembra Vienpadsmitās direktīvas 89/666/EEK par informācijas sniegšanas prasībām attiecībā uz filiālēm, ko kādā dalībvalstī atvērušas noteiktu veidu sabiedrības, uz kurām attiecas citas valsts tiesību akti;
5) Padomes 1990.gada 8.novembra Direktīvas 90/604/EEK, ar ko Direktīvu 78/660/EEK par gada pārskatiem un Direktīvu 83/349/EEK par konsolidētajiem pārskatiem groza saistībā ar atbrīvojumiem, kuri attiecas uz mazajiem un vidējiem uzņēmumiem, un saistībā ar pārskatu publicēšanu ECU;
6) Padomes 1990.gada 8.novembra Direktīvas 90/605/EEK, ar ko attiecībā uz darbības jomu groza Direktīvu 78/660/EEK par gada pārskatiem un Direktīvu 83/349/EEK par konsolidētajiem pārskatiem;
7) Padomes 1994.gada 21.marta Direktīvas 94/8/EK, ar ko Direktīvu 78/660/EEK groza attiecībā uz ECU izteikto summu pārskatīšanu;
8) Padomes 1999.gada 17.jūnija Direktīvas 1999/60/EK, ar ko Direktīvu 78/660/EEK groza attiecībā uz ECU izteiktajām summām;
9) Eiropas Parlamenta un Padomes 2001.gada 27.septembra Direktīvas 2001/65/EK, ar ko direktīvas 78/660/EEK, 83/349/EEK un 86/635/EEK groza attiecībā uz novērtēšanas noteikumiem, ko piemēro noteiktu veidu sabiedrību, kā arī banku un citu finanšu iestāžu gada pārskatiem un konsolidētajiem pārskatiem;
10) Padomes 2003.gada 13.maija Direktīvas 2003/38/EK, ar kuru attiecībā uz eiro izteiktajām summām groza Direktīvu 78/660/EEK, kas attiecas uz noteiktu veidu sabiedrību gada pārskatiem;
11) Eiropas Parlamenta un Padomes 2003.gada 18.jūnija Direktīvas 2003/51/EK, ar ko attiecībā uz noteikta veida sabiedrību, banku un citu finanšu iestāžu un apdrošināšanas uzņēmumu gada un konsolidētajiem pārskatiem groza direktīvas 78/660/EEK, 83/349/EEK, 86/635/EEK un 91/674/EEK."
Finanšu ministrs
O.Spurdziņš
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Eiropas Parlamenta un Padomes 2002.gada 19.jūlija regulas (EK) Nr.1606/2002 par starptautisko grāmatvedības standartu piemērošanu 5.pants nosaka, ka dalībvalstis drīkst atļaut vai pieprasīt uzņēmējsabiedrībām sagatavot savus konsolidētos gada pārskatus un/vai savus gada pārskatus atbilstoši starptautiskajiem grāmatvedības standartiem, kas ieviesti saskaņā ar šīs regulas 6.panta 2.punktā noteikto procedūru. Valdības deklarācijā dots uzdevums - 18. Saskaņosim Latvijas grāmatvedības standartus ar starptautiskajiem grāmatvedības standartiem (Finanšu sistēma un Eiropas Savienības līdzekļu apguve). Ministru kabineta
2004.gada 24.augusta sēdes protokola Nr.50 5.§ 2.punkts uzdod izstrādāt un
iesniegt attiecīgus grozījumus likumā Par uzņēmumu gada pārskatiem un
likumā Par konsolidētajiem gada pārskatiem, precizējot šajos likumos
ietvertos pilnvarojumus attiecībā uz naudas plūsmas pārskatu un pašu kapitāla
izmaiņu pārskatu sagatavošanas kārtības noteikšanu. Ministru prezidenta
2004.gada 11.augusta rezolūcija Nr.12/SAN-3265 un uzdevums Nr.2303 (Jur-251)
par Komerclikuma spēkā stāšanās kārtības likuma (2004.gada 31.marta likuma
Grozījumi Komerclikuma spēkā stāšanās kārtības likumā redakcijā) pārejas
noteikumu 4.punkta izpildi uzdod izstrādāt un iesniegt projektus par
nepieciešamajiem grozījumiem citos likumos. Likumprojekts
nepieciešams, lai izpildītu minētos uzdevumus un lai likumu saskaņotu ar
jaunākajām starptautisko grāmatvedības standartu prasībām.
|
|
|||||||||
|
Likumprojekta mērķis ir: 1) precizēt likuma subjektu loku un lietotos terminus; 2)
precizēt šajā likumā ietverto
pilnvarojumu attiecībā uz naudas plūsmas pārskata un pašu kapitāla izmaiņu
pārskata sagatavošanas kārtības noteikšanu; 3) saskaņot likumu ar jaunākajām starptautisko grāmatvedības standartu prasībām, ciktāl tas iespējams, nepārkāpjot Padomes 1978.gada 25.jūlija Ceturtās direktīvas 78/660/EEC prasības. |
|
|||||||||
3. Cita informācija |
Vienlaicīgi ar likumprojektu tiek virzīts likumprojekts Grozījumi likumā Par konsolidētajiem gada pārskatiem. |
|
|||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un
administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekta pieņemšana uzlabos
uzņēmējdarbības vidi, atrisinot būtiskus ar finanšu pārskatiem saistītus
jautājumus precizēts likuma Par uzņēmumu gada pārskatiem subjektu loks,
likuma noteikumi tuvināti starptautisko grāmatvedības standartu prasībām
un, lai novērstu iespējamās
neskaidrības, juridiski precizēts pilnvarojums likumā attiecībā uz naudas
plūsmas pārskata un pašu kapitāla izmaiņu pārskata sagatavošanas kārtības
noteikšanu. |
|
|||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||
|
|
||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|
|||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|
|||||||
|
2005. |
2006. |
2007. |
2008. |
|
|
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|||||
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
|||||
3. Finansiālā ietekme |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
|||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
|||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins: |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
|||||
6. Cita informācija: |
|
|
|
|
|
|
|||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
||||||||||
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
|
||||||||||
2. Cita informācija |
|
|
|||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts atbilst Latvijas saistībām, ko tā uzņēmusies, 2003.gadā Atēnās parakstot un noteiktā kārtībā ratificējot Pievienošanās Eiropas Savienībai līgumu.
Likumprojekta sagatavošanā ir ņemta vērā Eiropas Komisijas un Eiropas
Parlamenta 2000. gada 13. jūnijā pieņemtā Finanšu pārskatu sagatavošanas
stratēģija, kā arī Eiropas Parlamenta un Padomes 2002. gada 27. maija Regula
par starptautisko grāmatvedības standartu piemērošanu. |
|
|||||||||
2. Saistības pret citām
starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||
3. Saistības, kas izriet
no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem
līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||
1.tabula |
|
||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Likums
Par uzņēmumu gada pārskatiem ir saskaņots ar Padomes 1978.gada 25.jūlija
Ceturto direktīvu 78/660/EEC (OJ No L 222 p.11, 1978/08/14) par noteiktu
veidu sabiedrību gada pārskatiem, ievērojot grozījumus:
- Padomes 1983.gada 13.jūnija Septītā direktīva
83/349/EEC (OJ No L 193 p.1, 1983/07/18) par konsolidētajiem pārskatiem;
- Padomes 1984.gada
27.novembra direktīva 84/569/EKK (OJ No L 314 p.28, 1984/12/04) par direktīvā
78/660/EEK ECU izteikto summu pārskatīšanu; - Padomes
1989.gada 21.decembra Vienpadsmitā direktīva 89/666/EEC (OJ No L395 p.36,
1989/12/30) par informācijas sniegšanas prasībām attiecībā uz filiālēm, ko
kādā dalībvalstī atvērušas noteiktu veidu sabiedrības, uz kurām attiecas
citas valsts tiesību akti;
Padomes 1990.gada 8.novembra direktīva
90/604/EEC (OJ No L317 p.57, 1990/11/16), ar ko direktīvu 78/660/EEK par gada pārskatiem
un direktīvu 83/349/EEK par konsolidētajiem pārskatiem groza saistībā ar
atbrīvojumiem, kuri attiecas uz mazajiem un vidējiem uzņēmumiem, un saistībā
ar pārskatu publicēšanu ECU; - Padomes 1990.gada 8.novembra direktīva
90/605/EEC (OJ No L317 p.60, 1990/11/16), ar ko attiecībā uz darbības jomu groza direktīvu 78/660/EEK par gada
pārskatiem un direktīvā 83/349/EEK par konsolidētajiem pārskatiem;
- Padomes 1994.gada
21.marta direktīva 94/8/EK (OJ No L 82 p.33, 1994/03/25), ar ko direktīvu
78/660/EEK groza attiecībā uz ECU izteikto summu pārskatīšanu; - Padomes 1999.gada
17.jūnija direktīva 1999/60/EK (OJ No L162 p.65, 1999/06/26), ar ko direktīvu
78/660/EEK groza attiecībā uz ECU izteiktajām summām; -
Eiropas Parlamenta un Padomes 2001.gada 27.septembra direktīva 2001/65/EC (OJ
No L283 p.28, 2001/10/27), ar ko direktīvas 78/660/EEK, 83/349/EEK un
86/635/EEK groza attiecībā uz novērtēšanas noteikumiem, ko piemēro noteiktu
veidu sabiedrību, kā arī banku un citu finanšu iestāžu gada pārskatiem un
konsolidētajiem pārskatiem; - Padomes 2003.gada
13.maija direktīva 2003/38/EK (OJ No L120 p.22, 2003/05/15), ar kuru
attiecībā uz eiro izteiktajām summām groza direktīvu 78/660/EEK, kas attiecas
uz noteiktu veidu sabiedrību gada pārskatiem; - Eiropas Parlamenta un Padomes 2003.gada
18.jūnija direktīvas 2003/51/EK (OJ No L178 p.16,
2003/07/17), ar ko
attiecībā uz noteikta veida sabiedrību, banku un citu finanšu iestāžu un
apdrošināšanas uzņēmumu gada un konsolidētajiem pārskatiem groza direktīvas
78/660/EEK, 83/349/EEK, 86/635/EEK un 91/674/EEK. |
|
|||||||||
2.tabula |
|
||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|
|||||||
Projekta 2.pants: likuma 1.panta pirmā daļa |
Direktīvas 78/660/EEC 1.panta pirmā daļa |
Atbilst |
|
|
|||||||
Projekta 6.pants: likuma 7.panta pirmā daļa |
Direktīvas 78/660/EEC 4.panta ceturtā daļa |
Atbilst |
|
|
|||||||
Projekta 7.pants: likuma 19.panta pirmā daļa |
Direktīvas 78/660/EEC 20.panta pirmā daļa |
Atbilst |
|
|
|||||||
Atbilst |
|
|
|||||||||
Atbilst |
|
|
|||||||||
Atbilst |
|
|
|||||||||
Projekta 9.pants: likuma 25.panta pirmās daļas 3.punkts. |
Direktīvas 78/660/EEC 31.panta pirmās daļas c.punkta (bb)
apakšpunkts. |
Atbilst |
|
|
|||||||
Projekta 11.pants: likuma 28.panta pirmā daļa. |
Atbilst |
|
|
||||||||
Projekta 12.pants: likuma 29.panta pirmās daļas 3.punkts. |
Direktīvas 78/660/EEC 33.panta pirmās daļas c.punkts. |
Atbilst |
|
|
|||||||
Projekta 13.pants: likuma 32.panta otrā daļa. |
Direktīvas 78/660/EEC 33.panta pirmās daļas b.punkts. |
Atbilst |
|
|
|||||||
Projekta 18.pants: likuma 55. 5 pants. |
Direktīvas 78/660/EEC 42e.pants. |
Atbilst |
|
|
|||||||
Projekta 18.pants: likuma 55.6 pants. |
Direktīvas 78/660/EEC 42f.pants. |
Atbilst |
|
|
|||||||
Projekta 21.pants: likuma 67.panta pirmā daļa. |
Direktīvas 78/660/EEC 48.pants. |
Atbilst |
|
|
|||||||
Projekta 21.pants: likuma 67.panta otrā daļa. |
Direktīvas 78/660/EEC 50a.pants. |
Atbilst |
|
|
|||||||
5. Cita informācija |
|
|
|||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
||||||||||
Likumprojekta sagatavošanas procesā
ir bijušas konsultācijas ar Latvijas Zvērinātu revidentu asociācijas
un Latvijas Republikas Grāmatvežu asociācijas pārstāvjiem. |
|
||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Latvijas Zvērinātu revidentu asociācija un Latvijas Republikas
Grāmatvežu asociācija atbalsta likumprojektu. |
|
|||||||||
Informācija par likumprojektu ir sniegta Grāmatvedības padomes locekļiem. Informāciju par to paredzēts sniegt arī kārtējās ar auditu un grāmatvedību saistītās konferencēs. |
|
||||||||||
Ir bijušas konceptuālas konsultācijas ar ārvalstu ekspertiem. |
|
||||||||||
5. Cita informācija |
|
|
|||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunas valsts institūcijas netiek radītas. Esošo institūciju funkcijas nepaplašinās. |
|
|||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Publicējot laikrakstā Latvijas Vēstnesis. Par jaunākajiem grozījumiem grāmatvedību reglamentējošajos normatīvajos aktos parasti plaši informē vairāki specializētie periodiskie izdevumi. Sabiedrības informēšanas pasākumi tiks veikti arī ar ministrijas mājas lapas un sabiedrisko attiecību speciālistu starpniecību dažādos plašsaziņas līdzekļos. |
|
|||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīdu tiesības šis likumprojekts neierobežo. |
|
|||||||||
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||
Finanšu ministrs O.Spurdziņš
Valsts sekretāre
|
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā
amatpersona |
|
|
|
|
V.Andrējeva
|
E.Strazdiņa
|
M.Radeiko
|
A.Malējs
|
04.02.2005 11:00
1721
G.Majevska
7095616; Gunta.Majevska@fm.gov.lv