Likumprojekts
Par
Latvijas Republikas valdības, Igaunijas Republikas valdības un Lietuvas
Republikas valdības vienošanās
par Baltijas bataljonu denonsēšanu
1.pants. Denonsēt 1997.gada
10.decembrī Tallinā parakstīto Latvijas Republikas valdības, Igaunijas
Republikas valdības un Lietuvas Republikas valdības vienošanos par Baltijas
bataljonu (turpmāk Vienošanās) (Latvijas Vēstnesis, 1998, 60./61.nr.).
2.pants. Vienošanās zaudē spēku tās 9.pantā
noteiktajā laikā un kārtībā, un Ārlietu ministrija par to paziņo laikrakstā
"Latvijas Vēstnesis".
Likums stājas spēkā
nākamajā dienā pēc tā izsludināšanas.
Aizsardzības ministrs
E.Repše
LIKUMPROJEKTA
Par Latvijas Republikas valdības, Igaunijas Republikas valdības un Lietuvas Republikas valdības vienošanās par Baltijas Bataljonu denonsēšanu
ANOTĀCIJA
I.
Kādēļ likums ir vajadzīgs |
|||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
2002.gada 21. novembrī Ziemeļatlantijas līguma organizācijas
(turpmāk-NATO) valstu un valdību vadītāju sanāksmē Prāgā Latvija
tika uzaicināta uzsākt iestāšanās
sarunas, lai vēlāk kļūtu par pilntiesīgu NATO dalībvalsti. Latvijas, Lietuvas un Igaunijas
uzaicināšanu pievienoties NATO iezīmēja jaunu vēsturisku pagriezienu un
izveidoja jaunas prasības attiecībā uz Baltijas valstu bruņotajiem spēkiem.
No šī brīža trīspusēja militārā sadarbība, kuru 1994.gadā bija nodibinājusi
Vienošanās starp Igaunijas Republiku, Latvijas Republiku un Lietuvas
Republiku par kopīgas miera
uzturēšanas vienības izveidošanu bija sasniegusi savus mērķus (panākt Baltijas valstu bruņoto spēku
savietojamība ar NATO, uzlabot bruņoto spēku kvalitāti, reaģēšanas spēju un
spēju iesaistīties dažādās operācijās), un iesākās jauns sadarbības posms. Iestāšanās NATO katrai valstij iezīmēja jaunu militāro sadarbību
gan kopīgi, gan atsevišķi strādājot,
bet jau NATO kontekstā. Tāpēc
Baltijas valstu aizsardzības ministru kopīgajā sanāksmē 2003.gadā tika
nolemts Baltijas Bataljonu (BALTBAT) kā kopīgu trīspusēju projektu slēgt un veikt visas
nepieciešamās juridiskās darbības pamatdokumentu denonsēšanai. Viens no
šādiem pamatdokumentiem ir 1997.gada 10.decembrī Tallinā parakstītā Latvijas Republikas valdības,
Igaunijas Republikas valdības un Lietuvas
Republikas valdības vienošanās par Baltijas Bataljonu. Vienošanās pamatbūtība
bija vienoties par Baltijas Bataljona izveidošanas, apmācības, izmantošanas
un izvēršanas principiem. Vienošanās
nosacījumi paredz, ka Baltijas Bataljons ir kopīgs kājnieku bataljons, ko vienošanās dalībnieces (3 Baltijas valstis) ir izveidojušas saskaņā
ar augstāk minēto vienošanos. Pie kam
vienošanās 3.1.punkts nosaka, ka tās ietvaros tiek noslēgts Protokols par
Baltijas Bataljona statusu, atrodoties ikvienas Līgumslēdzējas puses
teritorijā. Šāds protokols tika izstrādāts un noslēgts 1998.gada 16.aprīlī
Rīgā un tā nosaukums ir Latvijas Republikas valdības, Igaunijas Republikas
valdības un Lietuvas Republikas valdības protokols par Baltijas Bataljona
štāba un Baltijas Bataljona personāla statusu (turpmāk-Protokols). Attiecīgi
Aizsardzības ministrija ir uzsākusi arī Protokola denonsēšanas
procedūru. |
||||||
2. Likuma projekta būtība |
Likumprojekts paredz
denonsēt 1997.gada 10.decembrī Tallinā parakstīto Latvijas Republikas valdības, Igaunijas Republikas
valdības un Lietuvas Republikas
valdības vienošanos par Baltijas Bataljonu. Denonsēšana juridiski sakārtos
Baltijas Bataljona likvidāciju. |
||||||
3. Cita informācija |
Baltijas Bataljons kā projekts savu
mērķi sasniedza ar mirkli, kad Baltijas valstis tika uzaicinātas
iestāties NATO. Tāpēc visas ar to saistītās aktivitātes trīspusēja Baltijas
sadarbībā ir izbeigtas. Šī projekta likvidēšana nenozīmē Baltijas valstu sadarbības militārajā jomā pilnīgu
izbeigšanos, taču valstis ir akceptējušas, ka sadarbība notiek jau citā
līmenī- NATO ietvaros. Sekas, ko rada Baltijas Bataljona
faktiskā likvidēšana ir šāda: 1) infrastruktūra paliek Latvijas rīcībā,
to turpina izmantot Nacionālo bruņoto spēku vienības; 2)Bruņojums un ekipējums ir sadalīts starp Baltijas valstīm, atbilstoši
ieguldījuma daļai. 3)personālsastāvs, kas vēlējās turpināt
dienestu, ir nosūtīts dienestam citās Nacionālo bruņoto spēku vienībās. Šie
karavīri ir 1.kājnieku bataljona izveidošanas bāze. 4)Nacionālo
bruņoto spēku instruktoru skolā par pasniedzējiem strādā pārstāvji no
Baltijas Bataljona Latvijas kontingenta. Tādējādi karavīru praktiskās iemaņas
un zināšanas joprojām tiek sekmīgi izmantotas Nacionālo bruņoto spēku
apmācības procesā. |
||||||
II.
Kāda var būt likuma ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|||||||
1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Daļēja ietekme: 1)personālsastāvs, kas vēlējās turpināt
dienestu, ir nosūtīts dienestam citās Nacionālo bruņoto spēku vienībās. Šie
karavīri ir 1.kājnieku bataljona izveidošanas bāze. 2)Nacionālo bruņoto spēku instruktoru skolā par pasniedzējiem strādā pārstāvji no Baltijas Bataljona Latvijas kontingenta. Tādējādi karavīru praktiskās iemaņas un zināšanas joprojām tiek sekmīgi izmantotas Nacionālo bruņoto spēku apmācības procesā. |
||||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||
5.Cita informācija |
Pamatojoties uz Baltijas Bataljona likvidāciju, visi
Baltijas Bataljona rīcībā esošie materiāltehniskie līdzekļi bruņojums,
ekipējums un tehnika- tika sadalīti savā starpā, atbilstoši ieguldījuma
daļai, ko katra valsts sniegusi. Latvijas rīcībā nonākušie materiāltehniskie
līdzekļi tika nodoti Ādažu Mobilo
strēlnieku mācību centram (MSMC).Ādažu MSMC tika reorganizēts 2004.gada
1.jūlijā. Par tā tiesību un saistību pārņēmēju kļuva Nacionālo bruņoto spēku
Nodrošinājuma pavēlniecības 3.Reģionālais nodrošinājuma centrs.
Infrastruktūru (telpas, noliktavas, garāžas), ko Baltijas Bataljons izmantoja
Latvijā, pārgājis Nacionālo bruņoto spēku Nodrošinājuma pavēlniecības
3.Reģionālais nodrošinājuma centra rīcībā, un to turpina izmantot Nacionālo bruņoto spēku vienības.
|
||||||
III.
Kāda var būt likuma ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Trīs nākamie gadi |
tūkst. Ls |
||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Likums valsts budžeta ieņēmumus neietekmēs. |
- |
|||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Likuma ieviešana budžeta izdevumus . |
- |
|||||
3. Finansiālā ietekme |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
- |
|||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
- |
|||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
|
|
|||||
6. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||
IV.
Kāda var būt likumprojekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|||||||
1.Kādi normatīvie akti likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||
2. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst likumprojekts |
|||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Baltijas
Bataljona
likvidēšana saistības pret citām starptautiskajām organizācijām
neskar. Tomēr tieši iestāšanās NATO
ir pamats viena no pamatlīgumiem, proti, 1997.gada 10.decembrī Tallinā parakstītās Latvijas Republikas valdības,
Igaunijas Republikas valdības un
Lietuvas Republikas valdības vienošanās par Baltijas bataljonu izbeigšanai,
denonsēšanai, jo Baltijas bataljona
kā trīspusēja Baltijas valstu kopīgā
projekta mērķi ir sasniegti. Faktiski iestāšanās NATO noslēdza šo Baltijas valstu savstarpējo sadarbības
posmu. |
||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem
|
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
||||||
4. Atbilstības izvērtējuma tabula |
|||||||
Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||
Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
||||
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
||||
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu |
|||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Aizsardzības ministrija ir organizējusi konsultācijas ar Lietuvas Republikas Nacionālās aizsardzības ministrijas un Igaunijas Republikas Aizsardzības ministrijas juristiem. |
||||||
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||
VII.
Kā tiks nodrošināta likuma izpilde |
|||||||
1. Kā tiks nodrošināta likuma izpilde no valsts puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Papildus institūciju izveide nav nepieciešama. Visas saistības tiks veiktas esošo institūciju kompetences ietvaros. |
||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Pēc likumprojekta pieņemšanas tas tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis. |
||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||
4. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||
Aizsardzības ministrs E.Repše
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
E.Rinkēvičs |
S.Araslanova |
I.Kalna |
S.Zaharova |
16.12.2004. 10: 26
1102
S.Zaharova
tālr.7335243