Rīga
2004.gada 20.decembrī
Nr. 9/14 - 71
Saeimas Prezidijam
Nacionālās drošības komisija iesniedz Saeimai izskatīšanai likumprojektu Grozījumi Valsts drošības iestāžu likumā.
Komisija lūdz minēto likumprojektu iekļaut kārtējās Saeimas sēdes darba kārtībā.
Pielikumā: 1. Likumprojekts uz 3 lp.
2. Likumprojekta anotācija uz 2 lp.
Nacionālās drošības komisijas
priekšsēdētājs: _________________________/J.Šmits/
Likumprojekts
Grozījumi Valsts drošības iestāžu likumā
Izd
arīt Valsts drošības iestāžu likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru kabineta Ziņotājs, 1994, nr.11; 1995, nr.18; 1996, nr.23; 1998, nr.12; 1999, nr.14; 2000, nr.15; 2002, nr.2., 16; 2004, nr.9 ) šādus grozījumus:1.
Izslēgt likuma 13.pantu.2.
Izteikt 18.panta astoto daļu šādā redakcijā:(8) Valsts drošības iestāžu darbiniekiem un amatpersonām ir šādas sociālās garantijas:
1) pabalsts bērna piedzimšanas gadījumā, ko saņem trīs mēnešalgu apmērā. Ja abi bērna vecāki ir valsts drošības iestāžu darbinieki vai amatpersonas, tiesības uz pabalstu ir vienam no viņiem;
2) pabalsts ģimenes locekļa vai apgādājamā nāves gadījumā;
3) bezmaksas medicīniskā aprūpe;
4) mācību maksas kompensācija 50 procentu mācību gada maksas apmērā, ja darbinieks, nepārtraucot dienestu, sekmīgi par maksu mācās augstākās izglītības iestādē, lai iegūtu dienesta pienākumu izpildei nepieciešamās zināšanas.
3.
Izteikt 18.panta devīto daļu šādā redakcijā:(9) Pabalsta apmēru un izmaksāšanas kritērijus šā panta astotās daļas 2. un 3.punktā minētajos gadījumos nosaka Ministru kabinets.
4.
Papildināt 18.pantu ar jaunu divpadsmito daļu šādā redakcijā:(12) Valsts drošības iestāžu darbinieki un amatpersonas, aizejot ikgadējā atvaļinājumā, saņem atvaļinājuma pabalstu mēnešalgas apmērā.
5.
Papildināt 21.pantu ar jaunu ceturto daļu šādā redakcijā:(4) Valsts drošības iestādes vadītājs par valsts drošības iestādes darbinieka vai amatpersonas prettiesisku vai neētisku rīcību, izvērtējot pārkāpuma smagumu, piemēro šādus disciplinārsodus:
1) p
iezīmi;2) rājienu;
3) mēnešalgas samazināšanu par 20 procentiem līdz gadam;
4) pazemināšana amatā;
5) atbrīvošana no darba (dienesta).
6.
Izteikt 24.panta pirmo daļu šādā redakcijā:(1) Pēc valsts drošības iestādes vadītāja priekšlikuma valsts drošības iestādes personāla skaitlisko sastāvu, struktūru un amatu sarakstu apstiprina atbildīgais ministrs.
7.
Izteikt 25.panta nosaukumu šādā redakcijā:25.pants. Valsts drošības iestāžu darbības kontrole un pārraudzība.
8.
Papildināt 25.pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā:(4) Atbildīgais ministrs īsteno pārraudzību, izņemot šā likuma 26.pantā noteiktajos gadījumos, pār sev padoto valsts drošības iestādi atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likumam.
9.
Izteikt 26.panta nosaukumu šādā redakcijā:26.pants. P
ārraudzība, ko īsteno ģenerālprokurors un viņa īpaši pilnvarotie prokurori.10.
Izteikt 26.panta pirmās daļas pirmo teikumu šādā redakcijā:(1) Ģenerālprokurors un viņa īpaši pilnvarotie prokurori īsteno pārraudzību pār valsts drošības iestādēm operatīvās darbības procesa un valsts noslēpuma sistēmas jautājumos.
11.
Aizstāt 26.panta pirmās daļas otrajā teikumā vārdu uzraudzība ar vārdu pārraudzība.12.
Aizstāt 26.panta pirmās daļas trešajā teikumā vārdu uzraudzības ar vārdu padotības.13.
Aizstāt 26.panta otrajā daļā vārdu uzrauga ar vārdu pārrauga.14
. Papildināt 26.pantu ar jaunu piekto, sesto un septīto daļu šādā redakcijā:(5) Ģenerālprokurors un viņa īpaši pilnvaroti prokurori īstenojot pārraudzību pār valsts drošības iestādēm šā panta pirmās daļas noteiktajos jautājumos, nevar izdot valsts drošības iestādēm iekšējos normatīvos aktus.
(6) Instrukcijas un ieteikumi, kas saistītas ar operatīvās darbības procesu un valsts noslēpuma sistēmas jautājumiem, var stāties spēkā pēc saskaņošanas ar ģenerālprokuroru. Ministru kabinets nosaka instrukciju un ieteikumu saskaņošanas kārtību.
(7) Šā panta sestajā daļā minētās instrukcijas un ieteikumi nav jāsaskaņo ar Tieslietu ministriju. Nepieciešamības gadījumā ģenerālprokurors var lūgt Tieslietu ministrijas atzinumu par valsts drošības iestādes sagatavotās instrukcijas vai ieteikumu projektu.
Likumprojekta Grozījumi Valsts drošības iestāžu likumā anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Šobrīd nav likumā noregulētas valsts drošības iestāžu darbinieku sociālās garantijas un nav noteikti disciplinārsodi, kurus var piemērot valsts drošības iestādes vadītājs, kā arī nav atrunātas pārraudzības institūcijas funkcijas attiecīgi uz valsts drošības iestādēm un ģenerālprokuratūrā. |
|||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts paredz sociālās garantijas un disciplinārsodus valsts drošības iestāžu darbiniekiem un noregulē pārraudzības institūciju funkcijas pār VDI . |
|||||||||
3. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem (tū kst. LVL) |
||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Trīs nākamie gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||
3. Finansiālā ietekme |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||
4. Prognozējošie kompensējošie pasākumi papildu izdev. finansēšanai |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
||||||||||
1. Kādi normatīvie akti likumi un MK noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz MK noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Nav nepieciešams izdot jaunus normatīvos aktus |
|||||||||
2. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
||||||||||
1. Saistības ar Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||
2. Saistības ar citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||||||
Attiecīgie ES norm. akti un citi dokumenti (piem., Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, jurid. doktrīnas atzinums u.tml.), norādot nr., pieņ. datumu, nosaukumu un publikāciju |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||
2.tabula |
||||||||||
LR norm. akta projekta norma (att. panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ neatbilst) |
Komentāri |
|||||||
4.panta 1.daļas 23.punkts |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas |
Konsultācijas nav veiktas |
|||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Konsultācijas nav veiktas |
|||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti |
|||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsult ācijas nav veiktas |
|||||||||
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldības puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošās institūciju funkcijas |
Jaunas valsts institūcijas netiks radītas; esošās institūciju funkcijas netiks paplašinātas |
|||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Laikraksts Latvijas Vēstnesis, Normatīvo aktu informācijas sistēma (NAIS) un citi masu saziņas līdzekļi |
|||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||
4. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Nacionālās drošības komisijas
priekšsēdētājs: ____
_______________/J.Šmits/