Likumprojekts
Grozījumi Būvniecības likumā
Izdarīt Būvniecības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1995, 20.nr.; 1997, 7., 22.nr.; 2002, 7.nr.; 2003, 6., 8.nr.; 2004, 9.nr.) šādus grozījumus:
1. Svītrot 1.panta 20.punktu.
2. Izteikt 4.panta pirmās daļas 6.punktu šādā redakcijā:
"6) uztur būvkomersantu
reģistru;".
3. Izteikt III nodaļas nosaukumu šādā redakcijā:
"III nodaļa. Būvniecības pakalpojumu regulēšana".
4. Izteikt 10.pantu šādā redakcijā:
"10.pants. (1) Lai veiktu komercdarbību vienā vai vairākās būvniecības jomās, kurās fiziskajai personai patstāvīgai darbībai saskaņā ar šā likuma 8.panta pirmo daļu nepieciešams būvprakses vai arhitekta prakses sertifikāts, komersantam jāreģistrējas būvkomersantu reģistrā.
(2) Komersants nav tiesīgs izpildīt darbus būvniecības jomās, kurās komersantam nav attiecīgu speciālistu.
(3) Būvkomersantu reģistrā iekļauj informāciju par komersantu, būvniecībā nodarbināto personālu, tai skaitā par personām, kurām ir pastāvīgas prakses tiesības saskaņā ar šā likuma 8.pantu, komersantu raksturojošus datus, ziņas par pārkāpumiem būvniecībā un ziņas par reģistra noteikumu pārkāpumiem.
(4) Būvkomersantu reģistrs ir publiski pieejams, izņemot datus, kuru pieejamība ir ierobežota saskaņā ar normatīvajiem aktiem par komercnoslēpumu un datu aizsardzību.
(5) Kārtību, kādā komersanti
reģistrējami un pārreģistrējami būvkomersantu reģistrā un izslēdzami no tā, kā
arī reģistra datu saturu un izmantošanas kārtību nosaka Ministru
kabinets."
5. 10.1 pantā:
izteikt otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Fiziskajām personām nav nepieciešams būvprakses vai arhitekta prakses sertifikāts, ja būvdarbu izpildei atbilstoši Vispārīgajiem būvnoteikumiem un citiem normatīvajiem aktiem nav nepieciešams akceptēts būvprojekts un būvatļauja.";
svītrot trešajā daļā vārdus "vai licence";
svītrot ceturto daļu.
6. Izteikt pārejas noteikumu 15.punktu šādā redakcijā:
"15. Līdz 2005.gada 31.decembrim
komersants, kuram ir spēkā esoša Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas
vai Ekonomikas ministrijas izsniegta licence uzņēmējdarbībai būvniecībā un
kurš darbojas atbilstoši licences nosacījumiem, var nereģistrēties būvkomersantu reģistrā."
Ekonomikas ministrs
J.Lujāns
Likumprojekta
Grozījumi Būvniecības likumā
anotācija
I. Kādēļ tiesību akts ir
vajadzīgs |
|
1.
Pašreizējās situācijas raksturojums |
Kopš 1996.gada Licencēšana ieviesta ar mērķi aizsargāt pasūtītāju no nekompetenta būvdarbu izpildītāja un/vai negodīga uzņēmēja. Tika paredzēts ka pārkāpumu gadījumā licenci var anulēt. Taču laika gaitā ir pierādījies, ka par pārkāpumiem kādā būvobjektā licences anulēšana būvuzņēmējam nav attaisnojama. Tā kā vairums būvuzņēmēju vienlaicīgi ir līgumattiecībās ar vairākiem pasūtītājiem un veic darbus vairākos būvobjektos, tad licences anulēšana praktiski novestu uzņēmumu pie iznīcības, jo liegtu būvuzņēmējam pildīt saistības uzreiz pret visiem pasūtītājiem, kas nereti saistīti ar investoru finansējumu vai banku kredītiem. Tātad licence kā pasūtītāja interešu aizstāvības instruments nav labākais risinājums, bet likumdošanā paredzētā licences anulēšana praksē nav attaisnojusies. Būtisks licencēšanas trūkums ir laikietilpīgā licencēšanas procedūra, kas, ņemot vērā ar licences iegūšanu saistīto dokumentu kārtošanu, var aizņemt pat divus mēnešus, tādējādi tikai kavē uzņēmējdarbības sekmīgu attīstību. |
|
Likumprojekts paredz atcelt juridisko personu licencēšanu būvniecībā un ieviest prasību - komercdarbībai vienā vai vairākās būvniecības jomās, kurās fiziskai personai patstāvīgai praksei saskaņā ar likuma 8. pantu nepieciešams būvprakses vai arhitekta prakses sertifikāts, komersantam jāreģistrējas Ekonomikas ministrijas būvkomersantu reģistrā. Būvkomersantu reģistrā iekļaujama informācija par komersantu, būvniecībā nodarbināto personālu, tai skaitā par personām, kurām ir pastāvīgas prakses tiesības saskaņā ar Būvniecības likuma 8. pantu, komersantu raksturojoši dati, ziņas par pārkāpumiem būvniecībā, ziņas par reģistra noteikumu pārkāpumiem. |
Būvkomersantu reģistra dati būs publiski pieejami (internetā Ekonomikas ministrijas mājas lapā), izņemot datus, kuru pieejamība ir ierobežota normatīvajos aktos. Atteikšanās no licencēšanas palielinās sertificēto arhitektu un būvinženieru atbildību būvniecībā. Tas liks būv niecības dalībniekiem pievērst lielāku uzmanību būvniecībā iesaistītā personāla izvēlei. Nevienā ES dalībvalstī nepastāv komercdarbības ierobežojumi būvniecībā licencēšanas veidā. 2005. gada 1. janvārī stāsies spēkā Būvniecības likuma 33.pants par civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu būvniecībā. |
II. Kāda var būt tiesību
akta ietekme uz sabiedrības un
tautsaimniecības attīstību |
|
1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi |
Legāli darbojošos
uzņēmumu skaita pieaugums palielinās nodokļu maksājumus valsts budžetā. |
2.
Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Vienkāršojot
administratīvās procedūras, kas saistītas ar komercdarbības uzsākšanu
būvniecībā, sagaidāms, ka palielināsies nozarē darbojošos uzņēmumu skaits. Vienkāršotā procedūra varētu iniciēt t.s. melno
brigāžu, kas darbojās galvenokārt privāto māju būvniecības sektorā,
legalizēšanos. |
Samazinoties
nelegālai komercdarbībai būvniecībā, samazināsies bezdarbs. |
|
4. Ietekme uz vidi |
Tiesību akta
projekts šo jomu neskar |
|
nav |
III. Kāda var būt tiesību
akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||
tūkst. Ls |
|||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Trīs nākamie gadi |
*) |
||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
0 |
+35 |
+103 |
+177 |
+220 |
2.
Izmaiņas budžeta izdevumos |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
3.
Finansiālā ietekme |
0 |
+35 |
+103 |
+177 |
+220 |
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
5.
Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
|
|
|
|
|
5.1.
valsts nodeva par licences piešķiršanu (700x100Ls) |
0 |
-70 |
-70 |
-70 |
-70 |
5.2.
valsts nodeva par licences pagarināšanu (1000x10Ls) |
0 |
-10 |
-10 |
-10 |
-10 |
5.3.
Nodokļu ieņēmumu izmaiņu aprēķins: 1) IKP
pieauguma vidējās prognoze (%) 2)
Ieņēmumi valsts konsolidētajā kopbudžetā - pavisam (2003.g. = 1782554 tūkst.
Ls) 3)
Ieņēmumi valsts konsolidētajā kopbudžetā - būvniecībā (5,6% no IKP) 4)
prognozējamais nodokļu ieņēmumu pieaugums pie būvniecības pieauguma: a)
0,1%
(2005. gadā) b)
0,15%
(2006. gadā) c)
0,2%
(2007. gadā) |
7,5% 1916246 107310 |
7,0% 2050383 114821 +115 (+172) (+230) |
7,0% 2173406 121711 (+122) +183 (+243) |
7,0% 2292943 128405 (+128) (+193) +257 |
7,0% 2297578 128664 |
5.1+5.2+5.3 |
|
+35 |
+103 |
+177 |
|
6. Cita informācija Būvniecības
nozarē pēdējo piecu gadu laikā (1999.-2003.) vidējais ikgadējais iekšzemes
kopprodukta pieauguma temps bija 9,4%. Tā kā
valstī netiek rēķinātas atsevišķu nozaru nodokļu ieņēmumi valsts
konsolidētajā kopbudžetā, aprēķini veikti proporcionāli nozares īpatsvaram.
Iekšzemes kopproduktā būvniecības īpatsvars pēdējos gados gandrīz nemainīgi
sastāda 5,6%. Tā kā
licencēšana, kā uzņēmējdarbību ierobežojošs faktors, tiks atcelta, sagaidāms
uzņēmumu skaita pieaugums, biznesa aktivitātes palielināšanās, līdz ar to arī
nodokļu ieņēmumu pieaugums, kas nākamiem
gadiem (2005.-2007.) pieņemts 0,1-0,2%. Ņemot vērā, ka būvniecībā ēnu
ekonomika statistiskā tiek rēķināta 10%, šādi pieņemtās prognozes ir
piesardzīgas. |
|
|
|
|
|
*) Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada
IV. Kāda var būt tiesību
akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Jāpieņem Ministru kabineta noteikumi Par būvuzņēmumu reģistrāciju. Noteikumos jānosaka: - kārtība, kādā komersants ierakstāms un izslēdzams no būvkomersantu reģistra, - būvkomersantu reģistra struktūra un ierakstāmo datu sastāvs, - būvkomersantu reģistra publiski pieejamo datu uzskaitījums, - izmaiņu veikšanas kārtība, - atbildīgās institūcijas. Noteikumu projekts ir sagatavots izsludināšanai VSS. |
|
nav |
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts |
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
|
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Tiesību
akta projekts šo jomu neskar |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Tiesību
akta projekts šo jomu neskar |
Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija |
Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
|
|
|
|
5. Cita informācija |
nav |
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu |
|
Pirms likumprojekta sagatavošanas notika konsultācijas ar Latvijas Būvnieku asociācija un Latvijas Būvinženieru savienību. |
|
Minētās organizācijas atbalsta likumprojekta pieņemšanu. |
|
Par likumprojektu ir informēti Latvijas Būvniecības padomes locekļi, kas pārstāv valsts un pašvaldības institūcijas un sabiedriskās organizācijas. Latvijas būvnieku asociācija ar jautājumu par licencēšanas aizstāšanu ar reģistrāciju veikusi asociēto būvuzņēmumu aptauju. Vairākums būvuzņēmumu atbalsta licencēšanas aizstāšanu ar reģistrāciju. |
|
nav veiktas |
|
Priekšlikumi par juridisko personu licencēšanas būvniecībā aizstāšanu ar būvkomersantu reģistrāciju tika atbalstīti Latvijas būvniecības padomes 2004. gada 12.jūlija sēdē. |
|
VII. Kā tiks nodrošināta
tiesību akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunu institūciju radīšana vai paplašināšana nav nepieciešama. Reģistrāciju nodrošinās struktūras, kas šobrīd nodrošina juridisko personu licencēšanu būvniecībā. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Sabiedrība tiks informēta normatīvajos aktos noteiktajās publikācijās un Ekonomikas ministrijas Būvniecības departamenta rīkotajos semināros. Informācija par normatīvo aktu tiks ievietota Ekonomikas ministrijas mājas lapā un ar to tiks iepazīstināta Latvijas Būvniecības padome. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Tiesību akts jaunus ierobežojumus indivīdam neuzliek. |
4. Cita informācija |
nav |
Ministrs J.Lujāns
Ministrs |
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta
direktore |
Par kontroli atbildīgā persona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
J.Lujāns |
K.Gerhards |
Dž.Innusa |
J.Eglītis |
Dz.Grasmanis |
05.11.2004. 17:29
1258
Dzintars
Grasmanis
7013040, dzintars.grasmanis@em.gov.lv