Izdarīt Atkritumu apsaimniekošanas likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2001, 3.nr.; 2004, 7., 10.nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt 7.pantu ar 10.punktu šādā redakcijā:
"10) nosaka kārtību, kādā iepērkami un realizējami melno un krāsaino metālu atgriezumi un lūžņi, kā arī izsniedzamas licences metālu atgriezumu un lūžņu iepirkšanai Latvijas Republikā."
2. Aizstāt 8.1 pantā vārdus "Ietekmes uz vidi novērtējuma valsts birojā" ar vārdiem "Vides pārraudzības valsts birojā".
3. Izteikt pārejas noteikumu 11.punktu šādā redakcijā:
"11. Ministru kabinets līdz 2005.gada
1.jūlijam iekļauj atkritumu apsaimniekošanas valsts plānā šā likuma 10.panta
otrās daļas 8.punktā un trešajā daļā minētās prasības."
Likums stājas spēkā
2005.gada 1.janvārī.
Vides ministrs
R.Vējonis
I.
Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Izstrādājot Vides
ministrijas darbības
stratēģiju 2005. 2007. gadam (turpmāk- stratēģija), tika konstatēti šādi trūkumi: ·
nepietiekama
institucionālā kapacitāte, īpaši jomās ar pieaugošu tiesiskā reglamentējuma
un informācijas plūsmas apjomu; ·
fragmentēta
institucionālā sistēma; ·
nepietiekams
funkciju nodalījums starp institūcijām, īpaši inspekcijas un vides
monitoringa jomās; ·
nespēja pilnā
apjomā nodrošināt ES vides monitoringa prasības (finanšu trūkuma dēļ). Stratēģijā plānotā institucionālā reforma paredz
strukturālās reformas, apvienojot institūcijas ar līdzīgām funkcijām: 1) Apvienot vienā blokā visas institūcijas, kas veic uzraudzības un
kontroles funkciju reģionālās vides pārvaldes, Jūras vides pārvaldi un
Vides valsts inspekciju, izveidojot Valsts
vides dienestu (VVD). VVD būs reģionālās struktūrvienības līdzšinējās
reģionālās vides pārvaldes. Ņemot vērā ES valstu pieredzi un arī
starptautisko ekspertu rekomendācijas, paredzēts saglabāt vienotā institūcijā
atļauju izsniegšanas un kontroles sistēmu, tomēr šīs jomas paredzēts iekšēji
nodalīt. Vienlaikus paredzēts nodalīt līdzšinējās reģionālo vides pārvalžu
laboratorijas, kuras pievienos jaundibināmajai Latvijas vides un meteoroloģijas aģentūrai. Paredzētā reforma
ļaus vienveidīgi piemērot normatīvos aktus visā valsts teritorijā, kā arī
uzlabot metodisko darbu gan atļauju izsniegšanas, gan inspekcijas jomās. VVD
īstenos arī īpaši aizsargājamo dabas teritoriju administrāciju vides
inspektoru metodisko vadību. 2) Apvienot vienā blokā institūcijas, kas veic vides un ilgtspējīgas
attīstības informācijas savākšanu un apstrādi, atbild par vides monitoringu
un sabiedrības informēšanu. Plānots apvienot Latvijas hidrometeoroloģijas
aģentūru, Latvijas vides aģentūru un
Valsts ģeoloģijas dienestu, izveidojot valsts aģentūru Latvijas vides un meteoroloģijas aģentūru (LVMA). Aģentūrā
paredzēts iekļaut arī līdzšinējās reģionālo vides pārvalžu laboratorijas,
veicot laboratoriju sistēmu optimizāciju. Pašlaik likumā minētas vairākas Vides ministrijas pakļautībā esošas institūcijas, kuras plānots reorganizēt. Saistībā ar Vides ministrijas institucionālās sistēmas izmaiņām likumā nepieciešams izdarīt grozījumus. |
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Plānots reorganizēt Latvijas vides
aģentūru, Latvijas Hidrometeoroloģijas aģentūru un Valsts Ģeoloģijas dienestu
par Latvijas Vides un meteoroloģijas aģentūru un reģionālās vides pārvaldes,
Jūras vides pārvaldi un Vides valsts inspekciju par Valsts vides dienestu,
tādā veidā apvienojot līdzīgas funkcijas un efektīvāk izmantojot pieejamos
resursus. Likumprojekts saskaņo institūciju nosaukumus atbilstoši plānotajai
reformai. Apvienošanas rezultātā būs iespējams efektīvāk izmantot finanšu
resursus, veidojot apvienotu grāmatvedību, optimizējot laboratoriju sistēmu,
kā arī veidot vienotas datu bāzes. Ieekonomētos līdzekļus varēs novirzīt
vides monitoringam un citām ar ES nosacījumiem saistītajām funkcijām, kas
šobrīd netiek nodrošinātas pilnā mērā. Ietekmes uz vidi novērtējuma valsts biroju nav
plānots reorganizēt, bet gan tikai precizēt tā nosaukumu atbilstoši
veicamajām funkcijām, kas izriet no normatīvajiem aktiem, un pārdēvēt par
Vides pārraudzības valsts biroju. Lai izmanītu biroja nosaukumu nav
nepieciešams izdot Ministru kabineta
rīkojumu, bet būs nepieciešams izdarīt
grozījumus Ietekmes uz vidi novērtējuma valsts biroja nolikumā. Likumprojektā noteikti jaunie institūciju nosaukumi atbilstoši
plānotajai reformai. |
3. Cita informācija |
Ir pieņemti Ministru kabineta
rīkojumi Par Vides valsts inspekcijas, Jūras vides pārvaldes un reģionālo
vides pārvalžu reorganizāciju un Valsts vides dienesta izveidošanu (Ministru
kabineta 29. 09. 2004. rīkojums Nr.714) un Par valsts aģentūras Latvijas
hidrometeoroloģijas aģentūra, Latvijas vides aģentūras un Valsts ģeoloģijas
dienesta reorganizāciju un valsts aģentūras Latvijas vides un meteoroloģijas
aģentūra izveidošanu (Ministru kabineta 29. 09. 2004. rīkojums Nr.713). |
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu |
|
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts šo jomu neskar |
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts pozitīvi ietekmēs vidi, jo jaunā institucionālā sistēma
ļaus efektīvāk ieviest vides prasības. |
5. Cita informācija |
Nav |
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads (2004.) |
Nākamie trīs gadi (2005.- 2007.) |
Vidēji piecu gadu laikā
pēc kārtējā gada |
|||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Likum-projekts šo jomu
neskar |
Likum-projekts šo jomu
neskar |
Likum-projekts šo jomu
neskar |
Likum-projekts šo jomu
neskar |
Likum-projekts šo jomu
neskar |
|||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos Normatīvā akta īstenošana tiks nodrošināta valsts budžeta esošo
līdzekļu ietvaros |
Likum-projekts šo jomu
neskar |
Likum-projekts šo jomu
neskar |
Likum-projekts šo jomu
neskar |
Likum-projekts šo jomu
neskar |
Likum-projekts šo jomu
neskar |
|||||
3. Finansiālā ietekme |
Likum-projekts šo jomu
neskar |
Likum-projekts šo jomu
neskar |
Likum-projekts šo jomu
neskar |
Likum-projekts šo jomu
neskar |
Likum-projekts šo jomu
neskar |
|||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi
papildu izdevumu finansēšanai |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
|||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma
aprēķins |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||
6. Cita informācija |
Plānots reorganizēt Latvijas vides aģentūru, Latvijas
Hidrometeoroloģijas aģentūru un Valsts Ģeoloģijas dienestu par Latvijas Vides
un meteoroloģijas aģentūru un reģionālās vides pārvaldes, Jūras vides pārvaldi
un Vides valsts inspekciju par Valsts vides dienestu, apvienojot līdzīgas funkcijas un efektīvāk
izmantojot pieejamos resursus. Apvienošanas rezultātā būs iespējams efektīvāk
izmantot finanšu resursus, veidojot jaunajai institūcijai apvienotu
grāmatvedību, optimizējot laboratoriju sistēmu, kā arī izveidojot vienotas datu
bāzes. Ieekonomētos līdzekļus varēs novirzīt vides monitoringam un citām ar
ES nosacījumiem saistītajām funkcijām, kas šobrīd netiek pilnā mērā
nodrošinātas. |
|||||||||
IV.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
|||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru
kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā
likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī
termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Saistībā ar institucionālās sistēmas izmaiņām ir nepieciešami
grozījumi citos likumdošanas aktos. Ir sagatavoti grozījumi 16 likumdošanas
aktos, kurus plānots pieņemt Saeimā ne vēlāk kā līdz 2005. gada 1. janvārim. Līdz 2005. gada 1. janvārim jāpieņem arī Latvijas vides un
meteoroloģijas aģentūras un Vides valsts dienesta nolikumi, kuri šobrīd ir
izstrādes stadijā, kā arī jāgroza Vides ministrijas nolikums. Līdz 2005. gada 1. janvārim jāpieņem arī Ministru kabineta noteikumi,
kas noteiks kārtību, kādā iepērkami un
realizējami melno un krāsaino metālu atgriezumi un lūžņi un izsniegtas
licences metālu atgriezumu un lūžņu iepirkšanai Latvijas Republikā. |
|
||||||||
2. Cita informācija |
Nav. |
|
||||||||
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
|||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|
||||||||
1.tabula |
|
|||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti
(piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas
atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|
||||||||
2.tabula |
|
|||||||||
Latvijas normatīvā akta
projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības
normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe
(atbilst/ neatbilst) |
Komentāri |
|
||||||
|
|
|
|
|
||||||
5. Cita informācija |
Nav. |
|
||||||||
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, |
|
Konsultācijas nav notikušas. |
|
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Tā kā konsultācijas nav notikušas,
nevalstisko organizāciju pozīcija nav zināma. |
Likumprojekts pēc izsludināšanas Valsts sekretāru sanāksmē tika
ievietots Ministru kabineta mājas lapā un Vides ministrijas mājas lapā, kur
sabiedrībai bija iespējas iepazīties ar likumprojektu. Komentāri nav saņemti. |
|
Konsultācijas nav notikušas. |
|
5. Cita informācija |
Nav. |
VII.
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas
valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Ar 2005. gada 1. janvāri plānots reorganizēt Latvijas vides aģentūru,
Latvijas Hidrometeoroloģijas aģentūru un Valsts Ģeoloģijas dienestu par
Latvijas Vides un meteoroloģijas aģentūru, tādā veidā apvienojot līdzīgas
funkcijas un efektīvāk izmantojot pieejamos resursus. Ar 2005. gada 1. janvāri plānots izveidot Valsts vides dienestu, apvienojot tajā Vides valsts inspekciju,
reģionālās vides pārvaldes un Jūras vides pārvaldi. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Sabiedrība par likumprojekta pieņemšanu
tiks informēta vispārējā kārtībā. Pēc pieņemšanas Saeimā likums tiks
publicēts oficiālajā laikrakstā Latvijas Vēstnesis, Latvijas Republikas Saeimas
un Ministru Kabineta Ziņotājā, kā arī ievietots Vides ministrijas interneta
mājas lapā un būs pieejams normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS). |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Indivīds var aizstāvēt savas tiesības
Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. |
4. Cita informācija |
Nav. |
Vides ministrs R.
Vējonis
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta
direktors |
Par kontroli atbildīgā
persona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
G.Puķītis |
E. Puriņš |
V.Puriņš |
R.Vesere |
07.10.2004 14:25
R.Vesere
1 330
7026464, rudite.vesere@vidm.gov.lv