Likumprojekts

Likumprojekts

Grozījums Nacionālās drošības likumā

Izdarīt Nacionālās drošības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2001, 3.nr.; 2002, 1., 12.nr.; 2003, 12., 23.nr.; 2004, 9.nr.) šādu grozījumu:

Aizstāt pārejas noteikumu 8.punktā vārdus un skaitļus "līdz 2005.gada 1.jūnijam" ar vārdiem un skaitļiem "līdz 2009.gada 1.jūnijam".

 

 

 

 

 

Ekonomikas ministrs

J.Lujāns

 

 

 

 

 

 

Normatīvā akta projekta

“Grozījums Nacionālās drošības likumā”

anotācija

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kopš Mobilizācijas koncepcijas un Nacionālā drošības likuma izstrādāšanas būtiski ir mainījusies starptautiskā drošības vide un politiskā situācija – Latvija ir kļuvusi par Eiropas Savienības un Ziemeļatlantijas līguma dalībvalsti. 2003.gadā tika izstrādāta Valsts aizsardzības koncepcija, kas balstās nevis uz totālās aizsardzības principiem, saskaņā ar kuriem tika izstrādāts Pasākumu plāns tautsaimniecības mobilizācijas plāna sagatavošanai, bet uz kolektīvās drošības principiem. Deklarācijā par jaunā Ministru kabineta iecerēto darbību sadaļas “Valsts aizsardzība” 11.punktā Aizsardzības ministrija ir apņēmusies līdz šī gada beigām pārskatīt mobilizācijas pamatprincipus atbilstoši jaunajai drošības situācijai.

Nacionālās drošības likuma 35.pantā ir noteikts, ka izņēmuma vai kara stāvokļa pārvarēšanai ir jāizstrādā Tautsaimniecības mobilizācijas plāns. Saskaņā ar Ministru kabineta 2002.gada 29.oktobra rīkojumu Nr.603 “Par pasākumu plānu tautsaimniecības mobilizācijas plāna sagatavošanai”, Ekonomikas ministrijai sadarbībā ar pārējām ministrijām jāizstrādā un noteiktā kārtībā līdz 2005.gada 1.aprīlim jāiesniedz ministru kabinetā tautsaimniecības mobilizācijas plāns 2005.-2009.gadiem.

Ir vairāki iemesli, kā neļauj uzsākt un liek atlikt Tautsaimniecības mobilizācijas plāna izstrādi:

1) EM neraugoties uz vairākkārtējiem pieprasījumiem vairāku gadu laikā nav piešķirti finansu resursi, kas nepieciešami plāna izstrādei un mobilizācijas jautājumu ekspertu piesaistei;

2) neraugoties uz EM 26.09.2003. vēstulē Nr.4.12-06/698 izteiktajiem argumentiem līdzekļus šim mērķim atvēlēt ir atteikusies arī Aizsardzības ministrija, kas ir atbildīga par valsts aizsardzību;

3) Nav izveidota institucionālā vide mobilizācijas jautājumu risināšanai. Attiecīgi, nav arī pat konceptuāla uzdevuma mobilizācijas plānošanai (kādi resursi, kādos apjomos, cik ilgam laikam u.t.t.) ir nepieciešami izņēmums un kara stāvokļa gadījumos. Šādu uzdevumu nav arī formulējusi AM.

4) ir izstrādāta koncepcija „Par papildus resursu piesaistes pasākumiem valsts apdraudējuma gadījumā”, kuras pamatā ir principiāli jauna un mūsdienīga pieeja materiālu resursu nodrošinājuma jautājumiem izņēmumu un kara stāvokļa situācijās. Ja tiek pieņemts konceptuāls lēmums par piedāvāto risinājumu atbalstīšanu, Tautsaimniecības mobilizācijas plāna lietderība ir ļoti apšaubāma.

Kamēr nav atrisinātas visas uzskaitītās problēmas, Tautsaimniecības mobilizācijas plāna izstrādes uzsākšana nav iespējama. Pašlaik nav nekādu indikāciju, ka šie jautājumi varētu tikt atrisināti ātrāk kā 3 – 4 gadu laikā.

2. Normatīvā akta projekta būtība

 

 

 

 

 

 

Ņemot vērā izklāstīto objektīvo situāciju un apstākļus, kas kavē izstrādāt Tautsaimniecības mobilizācijas plānu, nepieciešams grozīt Nacionālās Drošības likuma Pārejas noteikumu 8. punktu un pārcelt Tautsaimniecības mobilizācijas plāna izstrādes termiņu no 2005. 1. jūlija uz 2009. gada 1. jūliju.

3. Cita informācija

Citas informācijas nav.

 

 

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

Likumprojekts ðo jomu neskar.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Likumprojekts ðo jomu neskar.

3. Sociālo seku izvērtējums

 

 

Likumprojekts skar Ekonomikas ministrijas un citu valsts institūciju ierēdņu un darbinieku darbu.

4. Ietekme uz vidi

 

Likumprojekts ðo jomu neskar.

5. Cita informācija

 

Citas informācijas nav.

 

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtējais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

1

2

3

4

5

6

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

 

 

Likumprojekts ðo jomu neskar

Likumprojekts ðo jomu neskar

Likumprojekts ðo jomu neskar

Likumprojekts ðo jomu neskar

Likumprojekts ðo jomu neskar

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

 

 

Likumprojekts ðo jomu neskar

Likumprojekts ðo jomu neskar

Likumprojekts ðo jomu neskar

Likumprojekts ðo jomu neskar

Likumprojekts ðo jomu neskar

3. Finansiālā ietekme

 

 

Likumprojekts ðo jomu neskar.

1

2

3

4

5

6

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

 

 

Likumprojekts ðo jomu neskar

Likumprojekts ðo jomu neskar

Likumprojekts ðo jomu neskar

Likumprojekts ðo jomu neskar

Likumprojekts ðo jomu neskar

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

 

 

Likumprojekts ðo jomu neskar

Likumprojekts ðo jomu neskar

Likumprojekts ðo jomu neskar

Likumprojekts ðo jomu neskar

Likumprojekts ðo jomu neskar

6. Cita informācija

 

 

Likumprojekts ðo jomu neskar.

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt

Tiks veikti grozījumi Ministru kabineta 29.10.2002.gada rīkojumā Nr.603 “Par Pasākumu plānu tautsaimniecības mobilizācijas plāna sagatavošanai”

Rīkojuma grozījumu projekts tiks sagatavots divu mēnešu laikā pēc likumprojekta pieņemšanas.

2. Cita informācija

 

Citas informācijas nav.

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais ak
ts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

 

Likumprojekts ðo jomu neskar.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

 

Likumprojekts ðo jomu neskar.

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

 

Likumprojekts ðo jomu neskar.

 

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

 

Likumprojekts ðo jomu neskar.

2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/
neatbilst)

Komentāri

Likumprojekts ðo jomu neskar

 

Likumprojekts ðo jomu neskar.

Likumprojekts ðo jomu neskar.

Likumprojekts ðo jomu neskar.

 

5. Cita informācija

 

Citas informācijas nav.

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

 

Nav notikuðas.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums
to interesēs, neatbalsta)

 

Nav notikuðas.

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

 

Nav veikti.

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

 

Nav notikuðas.

5. Cita informācija

 

Citas informācijas nav.

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Jaunas institūcijas netiks radītas.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Publikācija “ Latvijas Vēstnesī”.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Normatīvos aktos noteiktajā kārtībā.

4. Cita informācija

Citas informācijas nav.

 

 

 

Ekonomikas ministra vietā-

Ministru prezidenta biedrs A. Ðlesers

 

 

Valsts sekretārs

Juridiskā departamenta direktore

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

   

 

 

 

K.Gerhards

Dž.Innusa

J.Eglītis

U.Sarma

 

 

22.07.2004. plkst.10:03
965
Freimane

7013229, ina.freimane@em.gov.lv;