Likumprojekts
Par Latvijas Republikas un Latvijas Apvienotās Metodistu baznīcas līgumu
1.pants.
2004.gada 8.jūnijā Rīgā parakstītais Latvijas Republikas un Latvijas Apvienotās Metodistu baznīcas līgums (turpmāk Līgums) ar šo likumu tiek pieņemts un apstiprināts.2.pants.
Ja Līgumā paredzēti citādi noteikumi nekā Latvijas Republikas normatīvajos aktos, tiek piemēroti Līguma noteikumi.
3.pants. Tieslietu ministrija koordin
ē Līgumā paredzēto saistību izpildi.4.pants.
Līgums stājas spēkā tā 20.pantā noteiktajā laikā un kārtībā.5.pants.
Likums stājas spēkā nākamajā dienā pēc tā izsludināšanas. Līdz ar likumu izsludināms Līguma teksts.
Latvijas Republikas un Latvij
as Apvienotās Metodistu baznīcas līgumsAtzīstot Latvijas Apvienotās Metodistu baznīcas īpašo lomu Latvijas tiesiskās iekārtas pastāvēšanā un sabiedrības vērtību sistēmā, kā arī nozīmīgo ieguldījumu sabiedrības morāles un socializācijas procesā, Latvijas Republika un Latvijas Apvienotā Metodistu baznīca noslēdz šādu līgumu:
1. Vispārīgie jautājumi
Šā līguma izpratnē Latvijas Republikas tiesības un pienākumi attiecas uz publisko tiesību subjektiem.
Šā līguma normas attiecas uz privāto tiesību subjektiem tikai tad, ja tas izriet no attiecīgās līguma normas būtības.
Šā līguma izpratnē Latvijas Apvienotā Metodistu baznīca darbojas caur savām draudzēm un citām institūcijām, un uz tām attiecas Latvijas Apvienotās Metodistu baznīcas tiesības un pienākumi atbilstoši šo institūciju kompetencei, ko nosaka Latvijas Apvienotās Metodistu baznīcas iekšējā kārtība.
Latvijas Apvienotajai Metodistu baznīcai ir tiesības uz nodokļu un nodevu atvieglojumiem un atbrīvojumiem atbilstoši šim līgumam un Latvijas Republikas normatīvajiem aktiem.
2. Latvijas Republikas un Latvijas Apvienotās Metodistu baznīcas sadarbība
Latvijas Republika atzīst Latvijas Apvienotās Metodistu baznīcas Statūtu iedibināto iekšējo kārtību, un Latvijas Apvienotā Metodistu baznīca atzīst, ka šī kārtība nedrīkst būt pretrunā ar Latvijas Republikas normatīvajiem aktiem.
Latvijas Apvienotajai Metodistu baznīcai ir tiesības atbilstoši tās Statūtiem veikt pastorālās aktivitātes sociālajā, izglītības un kultūras jomā.
Latvijas Republika uztur r
egulāru dialogu ar Latvijas Apvienoto Metodistu baznīcu un sadarbojas reliģiskās izglītības un sociālās aprūpes jautājumos.Latvijas Republikas un Latvijas Apvienotās Metodistu baznīcas sadarbību kultūras pieminekļu aizsardzības jomā regulē šā līguma 9.pa
nts.Kopējās sadarbības ietvaros Latvijas Republika garantē Latvijas Apvienotajai Metodistu baznīcai pieeju masu saziņas līdzekļiem, kuros Latvijas Republikai ir vadības kontrole.
3. Latvijas Republikas normatīvo aktu saskaņošana
Latvijas Republikas norm
atīvie akti, kas būtiski skar Latvijas Apvienoto Metodistu baznīcu, pirms to pieņemšanas tiek saskaņoti ar Latvijas Apvienotās Metodistu baznīcas atbildīgo pārvaldes institūciju.4. Darbība Latvijas Apvienotās Metodistu baznīcas vārdā
Attiecībās ar Latvijas Republiku tiesības darboties Latvijas Apvienotās Metodistu baznīcas vārdā ir tikai Latvijas Apvienotās Metodistu baznīcas noteiktā kārtībā ordinētiem un apstiprinātiem garīdzniekiem.
Latvijas Apvienotā Metodistu baznīca iesniedz Tieslietu ministrijai sarakstu ar šīm personām, norādot konkrētās personas kompetenci.
5. Latvijas Apvienotās Metodistu baznīcas saimnieciskā darbība
Latvijas Apvienotā Metodistu baznīca ir uzskatāma par organizāciju, kurai nav peļņas gūšanas rakstura.
Latvijas Apvienotajai M
etodistu baznīcai ir tiesības bez apmēra ierobežojumiem veikt saimniecisko darbību, kas saistīta ar sava īpašuma uzturēšanu vai izmantošanu vai kas nepieciešama, lai sasniegtu Latvijas Apvienotās Metodistu baznīcas Statūtos noteiktos mērķus.6. Latvijas
Apvienotās Metodistu baznīcas institūcijas, tai skaitā masu saziņas līdzekļiLatvijas Apvienotā Metodistu baznīca ir tiesīga dibināt tās funkciju nodrošināšanai nepieciešamās institūcijas, kuru reģistrāciju nodrošina Tieslietu ministrija.
Tai skaitā Latvijas Apvienotajai Metodistu baznīcai ir tiesības dibināt masu saziņas līdzekļus.
Masu saziņas līdzekļu darbībā piemērojamas attiecīgās Latvijas Republikas tiesību normas.
7. Latvijas Apvienotās Metodistu baznīcas nekustamais īpašums
Civiltiesiskajā apgrozībā Latvijas Apvienotās Metodistu baznīcas nekustamo īpašumu var atsavināt tikai ar Latvijas Apvienotās Metodistu baznīcas pārvaldes institūcijas rakstisku piekrišanu.
Latvijas Apvienotās Metodistu baznīcas nekustamo īpašumu neapliek ar valsts nodevu par īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā.
Ar doto nodevu nav apliekama arī nekustamā īpašuma tiesību pāreja starp Latvijas Apvienoto Metodistu baznīcu un tās institūcijām.
8. Kulta vietu aizsardzība
Civiltiesiskajā apgrozībā un publiski tiesiskajās attiecībās Latvijas Apvienotās Metodistu baznīcas kulta vietas var atsavināt tikai ar Latvijas Apvienotās Metodistu baznīcas rakstisku piekrišanu.
9. Kultūras pieminekļu izdevumu segšana
Latvijas Republika pēc iespējas piedalās Latvijas Apvienotās Metodistu baznīcas un tās draudžu īpašumā un valdījumā esošo kultūras pieminekļu konservācijas, uzturēšanas, remontu un restaurāciju izmaksu segšanā pēc savstarpējas vienošanās.
10. Latvijas Apvienotās Metodistu baznīcas nosaukums
Latvijas Republikā privāto un publisko tiesību institūciju, izņemot Latvijas Apvienotās Metodistu baznīcas un to dibinātu institūciju, nosaukumam, tai skaitā firmai skaidri un noteikti jāatšķiras no Latvijas Apvienotās Metodistu baznīcas nosaukuma, un tajos nedrīkst sakrist vairāk kā divi vārdi.
11. Darba tiesiskās attiecības
Ievērojot Latvijas Republikā piemērojamās starptautiskās tiesību normas un Latvijas Republikas Satversmē noteikto, Latvijas Apvienotajai Metodistu baznīcai ir tiesības darba tiesisko attiecību nodibināšanā, pastāvēšanā, grozīšanā un izbeigšanā ievērot personas reliģisko piederību un tās gatavību un spēju darboties labā ticībā un lojalitātē attiecībā uz Latvijas Apvienotās Metodistu baznīcas ticību un etosu.
Šā panta pirmajā daļā minētie kritēriji var būt par pamatu darba tiesisko attiecību nodibināšanas atteikumam, grozīšanai vai izbeigšanai.
12. Patvēruma piešķiršana vajāšanas reliģiskās pārliecības dēļ
Izvērtējot jautājumu par patvēruma piešķiršanu saistībā ar vajāšanu metodiskās pārliecības dēļ, attiecīgās Latvijas Republikas iestādes noskaidro un ņem vērā Latvijas Apvienotās Metodistu baznīcas viedokli.
13. Grēksūdzes un pastorālās sarunas noslēpums
Grēksūdzes un pastorālās sarunas noslēpums ir neizpaužams.
Aizliegts vervēt Latvijas Apvienotās Metodistu baznīcas garīdzniekus vai pieprasīt atklāt neizpaužamu informāciju, kas viņiem kļuvusi zināma, veicot pastorālās sarunas vai uzklausot grēksūdzi.
14. Kristīgā un ticības mācība
Latvijas Apvienotajai Metodistu baznīcai ir tiesības Latvijas Republikas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā pasniegt kristīgo un ticības mācību pēc programmas, ko kopīgi apstiprinājusi Izglītības un zinātnes ministrija un Latvijas Apvienotā Metodistu baznīca.
15. Garīgā aprūpe
Latvijas Apvienotajai
Metodistu baznīcai ir tiesības veikt garīgo aprūpi Nacionālajos bruņotajos spēkos, sociālās un medicīniskās palīdzības, kā arī brīvības atņemšanas iestādēs.Latvijas Republika sadarbībā ar Latvijas Apvienoto Metodistu baznīcu veicina garīgās aprūpes dienesta izveidošanu vietās, kur tas nepieciešams.
Minēto aprūpi veic Latvijas Apvienotās Metodistu baznīcas izvirzīti kapelāni, kuri savā darbībā ievēro Latvijas Apvienotās Metodistu baznīcas Statūtus.
Latvijas Republika normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sniedz Latvijas Apvienotās Metodistu baznīcas kapelāniem nepieciešamo saimniecisko un materiāltehnisko atbalstu.
16. Latvijas Apvienotās Metodistu
baznīcas izglītības institūcijasLatvijas Apvienotā Metodistu baznīca ir tiesīga dibināt un vadīt no tās atkarīgas izglītības institūcijas, nosakot tajās izglītības saturu un mācību norisi.
Kritērijus minēto izglītības institūciju dibināšanai, kā arī kritērijus akreditācijai un licencēšanai, ievērojot Latvijas Republikas normatīvajos aktos noteiktos izglītības institūciju ilgtspējīgas darbības principus un Latvijas Apvienotās Metodistu baznīcas darbības specifiku, nosaka Latvijas Apvienotā Metodistu baznīca, saskaņojot ar Izglītības un zinātnes ministriju.
Minētajām izglītības institūcijām ir tiesības uz šo institūciju un to izglītības programmu akreditāciju un licencēšanu atbilstoši Latvijas Republikas normatīvajiem aktiem, ievērojot šā panta otro daļu.
Latvijas Apvienotās Metodistu baznīcas izglītības institūcijas var saņemt finansiālu atbalstu no Latvijas Republikas.
17. Militārais dienests
Latvijas Apvienotās Metodistu baznīcas garīdznieki un personas, kas mācās Latvijas Apvienotās Metodistu baznīcas garīgā personāla izglītības institūcijās, nav pakļautas militārajam dienestam.
18. Līguma grozījumi
Ja kāda no pusēm uzskata, ka ir nepieciešams grozīt šo līgumu, ņemot vērā būtiskas apstākļu izmaiņas, par to uzsāk pārrunas Ministru kabineta pārstāvji Latvijas Republikas vārdā un Latvijas Apvienotās Metodistu baznīcas vārdā tās noteiktas personas.
19. Strīdu risināšana
Strīdus, kas rodas no šā līguma, Latvijas Republika un Latvijas Apvienotā Metodistu baznīca risina pārrunu ceļā.
20. Līguma spēkā stāšanās
Līgums stājas spēkā likuma, kas šo līgumu pieņem un apstiprina, spēkā stāšanās dienā.
Līgums parakstīts Rīgā, 2004.gada 8.jūnijā, divos oriģināleksemplāros latviešu valodā uz 5 (piecām) lapām katrs. Abiem eksemplāriem ir vienāds juridisks spēks.
Latvijas Republikas vārdā |
Latvijas Apvienotās Metodistu baznīcas vārdā |
Likumprojekta
Par Latvijas Republikas un Latvijas Apvienotās Metodistu baznīcas līgumu anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
||||||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums
|
Pašreizējā brīdī spēkā esošie normatīvie akti neparedz baznīcām būtisku lomu patvēruma piešķiršanas procesā personām, kuras tiek vajātas to reliģiskās pārliecības dēļ, un tiesības darba intervijas laikā noskaidrot pretendenta reliģisko pārliecību vai piederību pie kādas reliģiskās pārliecības. Nav noregulēti arī vairāki citi svarīgi jautājumi, tādi, kā tiesiskais pamats, uz kura valstij (tai skaitā, pašvaldībām) būtu iespējams sniegt baznīcai jebkādu materiālu palīdzību svarīgu sociālu jautājumu risināšanā, piemēram, baznīcai piederošo un valdījumā esošo kultūras un mākslas pieminekļu restaurēšanai, bezpajumtnieku patversmju ierīkošanai, u.c. Šāda tiesiska pamata neesamība vairākkārt ir kavējusi pašvaldības un tās teritorijā esošās baznīcas sekmīgu sadarbību, no kā ieguvēja būtu valsts kopumā.Bez tam Reliģisko organizāciju likuma 5.panta septītā daļa paredz, ka valsts un baznīcu attiecības var regulēt speciāli likumi. Tradicionālo konfesiju nozīme sabiedrības un valsts eksistencē liek domāt par īpaša tiesiska regulējuma nepieciešamību valsts attiecībās pret šīm konfesijām. |
|||||||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība
|
Likumprojekts padara līguma normas par piemērojamām Latvijā, līdzīgi kā starptautisko līgumu gadījumā. Latvijas Republika līguma izpratnē ir sākotnējā un atvasinātās publiskās juridiskās personas ar savām institūcijām. Tāpēc no Latvijas Republikas puses tiesības un pienākumus iegūst ne tikai, piemēram, valsts pārvaldes iestādes, bet arī, piemēram, pašvaldības. Baznīcai saprātīgu apsvērumu dēļ tiek paredzēti atvieglojumi reliģisko izglītības institūciju dibināšanas kritērijos. Līgums paredz arī citu problemātisku jautājumu risinājumus.
|
|||||||||||||
3. Cita informācija |
Likumprojekta izstrādē ņemtas vērā Rietumu tiesību loka valstu teorētiskās atziņas un prakse. Līguma projektu saskaņā ar Garīgo lietu padomes š.g. 13.februārī doto uzdevumu izstrādāja Valsts kanceleja kopīgi ar Latvijas Baptistu draudžu savienības pārstāvjiem. |
|||||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
||||||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts ðo jomu neskar. |
|||||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts ðo jomu neskar. |
|||||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts sekmēs sabiedrības socializāciju un reliģiskās pārliecības brīvības īstenošanu. |
|||||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts ðo jomu neskar. |
|||||||||||||
5. Cita informācija |
Likumprojekts ðo jomu neskar. |
|||||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trī s gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Sk.: 6.punkts. |
|||||||||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Likumprojekts ðo jomu neskar. |
|||||||||||||
3. Finansiālā ietekme |
Sk.: 6.punkts. |
|||||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts ðo jomu neskar. |
|||||||||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Likumprojekts ðo jomu neskar. |
|||||||||||||
6. Cita informācija |
2004.gada 4.aprīlī no Finanšu ministrijas ir saņemts ziņojums par nodokļiem un to apjomu, kas attiecināmi uz baznīcas darbību. Minētajā ziņojumā nav principiālu iebildumu pret šāda līguma slēgšanu un norādīts, ka no taisnīguma viedokļa situācijā, kad lielākā daļa sabiedrisko organizāciju nav uzņēmumu ienākuma nodokļa mak sātājas, trūkst pamatojuma reliģisko organizāciju saimnieciskās darbības aplikšanai ar ienākumu nodokli. |
|||||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
||||||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Likumprojekts ðo jomu neskar. |
|||||||||||||
2. Cita informācija |
Likumprojekts ðo jomu neskar. |
|||||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
||||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts ðo jomu neskar. |
|||||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts ðo jomu neskar. |
|||||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts ðo jomu neskar. |
|||||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Likumprojekts ðo jomu neskar. |
|||||||||||||
2.tabula |
||||||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|||||||||||
Likumprojekts ðo jomu neskar. |
Likumprojekts ðo jomu neskar. |
Likumprojekts ðo jomu neskar. |
Likumprojekts ðo jomu neskar. |
|||||||||||
|
||||||||||||||
5. Cita informācija |
Likumprojekts ðo jomu neskar. |
|||||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
||||||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas. |
|||||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums |
Likumprojekts ðo jomu neskar. |
|||||||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti. |
|||||||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas ar Egilu Levitu, Eiropas Kopienu tiesas tiesnesi, bijušo Eiropas Cilvēktiesību tiesas tiesnesi. |
|||||||||||||
5. Cita informācija |
Līguma projekta izstrādē piedalījās tradicionālo konfesiju pārstāvji. Līguma projekts tā izstrādes gaitā tika izsūtīts izvērtēšanai arī Saeimas Juridiskajam birojam, Saeimas priekšsēdētājai, Tieslietu ministrijai, Reliģisko lietu pārvaldei. Principiāli iebildumi no minētajām amatpersonām un institūcijām netika saņemti. Garīgo lietu 2004.gada 4.jūnija sēdē tika atbalstīta līguma turpmākā virzība Ministru kabinetā un Saeimā, kā arī tika nolemts par līguma projektu atkārtoti noskaidrot Tieslietu ministrijas un Finanšu ministrijas viedokli. Tā kā projekts skar arī pašvaldību intereses, ir jānoskaidro arī Latvijas Pašvaldību savienības viedoklis. |
|||||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||||||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojektā paredzēto normu īstenošana neradīs vajadzību pēc jaunām institūcijām. |
|||||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likumprojekts un līgums tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis. |
|||||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt vispārējā kārtībā. |
|||||||||||||
4. Cita informācija |
Likumprojekts ðo jomu neskar. |
Ministru prezidenta biedrs A.Ðlesers
Ministru prezidenta biedrs |
Valsts kancelejas direktore |
Valsts kancelejas direktora vietniece tiesību aktu lietās |
Par uzdevumu izpildes kontroli a tbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
A.Ðlesers |
G.Veismane |
E.Ektermane |
Dz.Galvenieks |
I.Mēkons |
06.06.2004 14:18
7782
I.Mēkons
7082890, ivars.mekons@mk.gov.lv