LATVIJAS REPUBLIKAS SAEIMA

BUDŽETA UN FINANSU (NODOKĻU) KOMISIJA

Jēkaba iela 10/12 LV 1811 tālr. 7087318 fax 7087317

 

2004. gada 29. aprīlis

Nr.9/2 – 2- 66

 

Saeimas Prezidijam

 

Saskaņā ar Saeimas Kārtības ruļļa 51.pantu lūdzam izdarīt izmaiņas 29.aprīļa Saeimas sēdes darba kārtībā un kā nākamo jautājumu izskatīt 1.lasījumā likumprojektu “Grozījums likumā “Par akcīzes nodokli”” (Reģ.nr. 782, Dok.nr. 2544) un komisijas izstrādāto alternatīvo likumprojektu “Grozījums likumā “Par akcīzes nodokli””.

Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija šā gada 29.aprīļa sēdē izskatīja likumprojektu “Grozījums likumā “Par akcīzes nodokli”” (Reģ.nr. 782, Dok.nr. 2544), noraidīja to un izstrādāja alternatīvu likumprojektu “Grozījums likumā “Par akcīzes nodokli””. Komisija lūdz Saeimu šo Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas alternatīvo likumprojektu izskatīt kā steidzamu.

 

Pielikumā: likumprojekts “Grozījums likumā “Par akcīzes nodokli””;

anotācija likumprojektam “Grozījums likumā “Par akcīzes nodokli””;

finanðu ministra atzinums par likumprojektu.

 

Ar cieņu,

komisijas priekšsēdētājs

G.Bērziņš

 

 

 

 

Likumprojekts

 

Grozījums likumā "Par akcīzes nodokli"

Izdarīt likumā "Par akcīzes nodokli" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2003, 23.nr., Latvijas Vēstnesis 2004. Nr.50) šādu grozījumu:

Papildināt pārejas noteikumus ar 10. un 11.punktu šādā redakcijā:

“10. Šā likuma pārejas noteikumu 8.punkta prasības par akcīzes nodokļa starpības aprēķināšanu un samaksu nav attiecināmas uz šādiem naftas produktiem:

1) svinu nesaturošu benzīnu tā aizstājējproduktiem un komponentiem, kuram pievienots viens noetilspirts, kas iegūts no lauksaimniecības izejvielām un kas dehidratēts (ar spirta saturu vismaz 99,5 tilpumprocenti) un denaturēts (turpmāk etilspirts) - vismaz 4,5 tilpumprocenti no kopējā naftas produktu daudzuma,

2) dīzeļdegvielu (gāzeļļu), tās aizstājējproduktiem un komponentiem, ja tai pievienota no rapša sēklu eļļas iegūta biodīzeļdegviela, un biodīzeļdegviela veido 5 un vairāk tilpumprocentus no kopējā naftas produktu daudzuma.

11. Šā likuma pārejas noteikumu 10.punkts piemērojams par naftas produktu attiecīgo konkrēto daudzumu, par kuru samaksāts akcīzes nodoklis, ievērojot likuma „Par akcīzes nodokli naftas produktiem” 6.panta septītās, astotās un desmitās daļas nosacījumus. Attiecīgo konkrēto naftas produktu daudzumu atļauts akcīzes preču noliktavā naftas produktiem pārveidot, lai šie produkti atbilstu šā likuma 14.panta trešās vai ceturtās daļas nosacījumiem, un izvest, nemaksājot akcīzes nodokli.”

 

Likums stājās spēkā 2004.gada 1.maijā.

 

 

 

Likumprojekta “Grozījums likumā “Par akcīzes nodokli ”” anotācija

I. Kādēļ likums ir vajadzīgs

Spēkā esošs likums, likums, kas stāsies spēkā 2004.gada 1.maijā un Ministru kabineta noteikumi veido normatīvo aktu sistēmu, kura liedz uzņēmumiem, kuri uzsākuši bioproduktu un biodegvielas ražošanu Latvijā, izmantot likumā paredzētos stimulus un izpildīt šo normatīvo aktu prasības.

1. Likuma “Par akcīzes nodokli naftas produktiem” 6.panta septītā daļa un un Pārejas noteikumu 8.punkts nosaka, ka līdz 2004.gada 1.janvārim svinu nesaturošam benzīnam pievienojot no lauksaimniecības izejvielām iegūtu etilspirtu, kas ir dehidratēts un denaturēts daudzumā no 4.5 līdz 5 tilpumprocentiem, šādu benzīnu aplikt ar samazinātu akcīzes nodokļa likmi 130 latu par 1000 litriem salīdzinājumā ar “nespirtota” benzīna likmi 160 latu par 1000 litriem, tātad valsts ar likumu paredzējusi stimulēt bioetanola kā benzīna piedevas ražošanu Latvijā;

2. Likuma “Par akcīzes nodokli naftas produktiem” šobrīd spēkā esošās normas – 6.panta septītā un astotā daļas un Pārejas noteikumu 7.punkts nosaka, ka ar 2004.gada 1.janvāri benzīnam pievienojot no lauksaimniecības izejvielām iegūtu etilspirtu, kas ir dehidratēts un denaturēts daudzumā no 6.5 līdz 7 tilpumprocentiem, šādu benzīnu aplikt ar samazinātu akcīzes nodokļa likmi 130 latu par 1000 litriem salīdzinājumā ar “nespirtota” benzīna likmi 160 latu par 1000 litriem, tātad valsts ar likumu paredzējusi (it kā garantējusi) stimulēt bioetanola kā benzīna piedevas ražošanu Latvijā;

3. Likuma “Par akcīzes nodokli naftas produktiem” šobrīd spēkā esošājās normas noteiktais pievienojamais spirta daudzums ( 6,5 – 7 %) ir paaugstināts virs MK 2000.gada 26.septembra noteikumu Nr.332 ”Noteikumi par benzīna un dīzeļdegvielas atbilstības novērtēšanu” benzīna kvalitāti reglamentējošās normas (Noteikumu 8.6.2. apakšpunkts), kura nosaka maksimālo pieļaujamo etilspirta (etanola) daudzumu benzīnā līdz 5%, pie kam minētā noteikumu norma stājusies spēkā ar 01.05.2003.

Tādējādi šobrīd bioetanolu var ražot un pievienot benzīnam, maksājot samazinātu akcīzes nodokļa likmi, taču šo benzīnu pat teorētiski nevarēs Latvijā un Eiropas Savienības dalībvalstīs realizēt, savukārt bez nodokļa atlaides spirta pievienošanu nav vērts veikt, jo spirta piedeva kā 3,5 reizes dārgāks produkts sadārdzinātu benzīnu, ko tā patērētājs tādā gadījumā nepirktu;

4.Likuma “Par akcīzes nodokli”, kurš stāsies spēkā 01.05.2004., 14.panta 3.daļa paredz ar tā spēkā stāšanās brīdi, benzīnam pievienojot no lauksaimniecības izejvielām iegūtu etilspirtu, kas ir dehidratēts un denaturēts daudzumā no 4.5 līdz 5 tilpumprocentiem, šādu benzīnu aplikt ar samazinātu akcīzes nodokļa likmi 165 latu par 1000 litriem salīdzinājumā ar “nespirtota” benzīna likmi 174 latu par 1000 litriem, tātad ar tikai par 0,9 santīmiem mazāku likmi par 1litru biodegvielai pielīdzināmā benzīna salīdzinājumā ar līdz 1.maijam piemērojamo likmes atlaidi 3 santīmi par 1 litru.

5. likuma “Par akcīzes nodokli”, kurš stāsies spēkā 01.05.2004., Pārejas noteikumu 8.punkts paredz “8. Juridiskās personas, kas veic komercdarbību ar naftas produktiem, pēc stāvokļa šā likuma spēkā stāšanās dienā inventarizē tām piederošos naftas produktu krājumus un par inventarizācijas rezultātā konstatēto naftas produktu daudzumu samaksā valsts budžetā akcīzes nodokli, kura apmēru aprēķina kā starpību starp akcīzes nodokli pēc šajā likumā noteiktās akcīzes nodokļa likmes un akcīzes nodokli pēc likmes, kas bija noteikta likumā “Par akcīzes nodokli naftas produktiem”.

Tas nozīmē, ka no 1.janvāra līdz 1.maijam saražotā biodegviela 1.maijā ne tikai zaudē jebkādu jau samaksātā nodokļa atlaidi, bet par šādu benzīnu ( ar etilspirta piedevu 6,5-7 % ), izvedot to no akcīzes preču noliktavas,būs jāmaksā pilna jaunā likme 174 Ls/1000 litriem jeb par 44 latiem par 1000 litriem augstāku nodokļa likmi nekā iepriekš un bez iespējas realizēt paaugstināta spirta satura dēļ, jo 7% etilspirta piedevai pēc 1.maija vairs nav paredzēta nekāda atlaide ( tā ir paredzēta par 4,5-5% piedevai ar likmi 165 lati ).

Ar tādu sadārdzinājumu jebkurš šādu benzīnu iegādājies uzņēmējs kļūst nekonkurētspējīgs.

Salīdzinājumam – parastajam benzīnam likmes paaugstinājums 1.maijā būs no 160 uz 174 latiem par 1000 litriem, tātad par 14 latiem par 1000 litriem jeb vairāk kā 3 reizes mazāks.

Likumprojekts dod iespēju pēc 1.maija realizēt līdz 1.maijam ierobežotā daudzumā saražoto benzīnu ar bioetanola piedevu, saglabājot tā cenas sastāvā akcīzes nodokli pēc tādas samazinātās likmes, kāda bija spēkā līdz 1.maijam

II. Kāda var būt likuma ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

Likums stimulēs biodegvielas ražošanas nozares attīstību Latvijā.

Atbilstoši ES politikai tiks stimulēta biodegvielu ražošana.

III. Kāda var būt likuma ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

Likuma ietekme uz valsts budžeta ieņēmumiem būs minimāla. Šī gada budžets tika sastādīts neņemot vērā akcīzes nodokļa likmju palielināšanu, līdz ar to likums var ietekmēt vienīgi papildus ieņēmumu lielumu. No vienas puses norma, ka biogegvielai nevajadzēs veikt nodokļa pārrēķinu nedaudz samazinās šos ieņēmumus, no otras puses šo samazinājumu kompensēs papildus ieņēmumi, ko dos biodegvielas ražošanas nozares attīstība.

IV. Kāda var būt likuma ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

Likumprojekts nav pretrunā ar spēkā esošo tiesību normu sistēmu.

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst likumprojekts

Likumprojekts atbilst Latvijas starptautiskajām saistībām.

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot likumprojektu

To atbalsta Degvielas tirgotāju un ražotāju savienība.

VII. Kā tiks nodrošināta likuma izpilde

Likumprojektā paredzēto normu īstenošana neradīs vajadzību pēc jaunām struktūrvienībām vai institūcijām. Likumprojekta normu administrēšanu veiks Valsts ieņēmumu dienests savu esošo funkciju ietvaros.

Komisijas priekšsēdētājs

G.Bērziņš