Likumprojekts
Grozījumi Civilprocesa likumā
Izdarīt Civilprocesa likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 23.nr.; 2001, 15.nr.; 2002, 24.nr.; 2003, 15.nr.; Latvijas Vēstnesis, 2003, 97., 157.nr.; 2004, 30.nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt 43.panta pirmo daļu ar 13.punktu šādā redakcijā:
"13) Uzturlīdzekļu garantiju fonds uzturlīdzekļu piedziņas lietās."
2. Papildināt 540.pantu ar 7.punktu šādā redakcijā:
"7) Uzturlīdzekļu garantiju fonda lēmumi par uzturlīdzekļu piedziņu no parādnieka."
3. Papildināt 546.pantu ar 2.1 daļu šādā redakcijā:
"(21) Izpildu dokuments Uzturlīdzekļu garantiju fonda lēmums par uzturlīdzekļu piedziņu no parādnieka saglabā savu spēku līdz parāda piedziņai bez noilguma."
4. Papildināt 565.pantu ar 1.1 daļu šādā redakcijā:
"(11) Izpildu dokumentu Uzturlīdzekļu garantiju fonda lēmumu par uzturlīdzekļu piedziņu no parādnieka piedzinējam atpakaļ neizsniedz. Tiesu izpildītāja pienākums ir ne retāk kā reizi ceturksnī veikt pārbaudi, lai konstatētu apstākļu izmaiņas, kas rada iespēju nodrošināt parāda piedziņu, un nekavējoties paziņot par tām Uzturlīdzekļu garantiju fondam."
5. Papildināt 567.panta otro daļu ar 6.punktu šādā redakcijā:
"6) gadījumos, kad uzturlīdzekļu piedziņa izdarāma Uzturlīdzekļu garantiju fonda labā."
6. Papildināt 594.pantu ar 2.1 daļu šādā redakcijā:
"(21) Piedzenot uzturlīdzekļus nepilngadīgu bērnu uzturēšanai, saglabā minimālo mēneša darba algu 50 procentu apmērā."
7. Izteikt 1.pielikuma 3.punktu šādā redakcijā:
"3. Nauda minimālās mēneša darba algas apmērā uz parādnieku, katru viņa ģimenes locekli un apgādībā esošu personu, izņemot gadījumus, ja uzturlīdzekļu piedziņu veic Uzturlīdzekļu garantiju fonds."
8. Papildināt 1.pielikumu ar 3.1 punktu šādā redakcijā:
"3.1 Nauda 50 procentu apmērā no minimālās mēneša darba algas uz parādnieku, katru viņa ģimenes locekli un apgādībā esošu personu, ja uzturlīdzekļu piedziņu veic Uzturlīdzekļu garantiju fonds."
Likums stājas spēkā 2004.gada 1.jūlijā.
Īpašu uzdevumu ministrs
bērnu un ģimenes lietās
A.Baštiks
Likumprojekta Grozījumi Civilprocesa likumā anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|||||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Atbilstoši 2004.gada 8.marta pieņemtās Deklarācijas par Induļa Emša vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību VI nodaļas 8. punktam, uzturlīdzekļu kompensēšana no valsts budžeta, ja tēvs (māte) atsakās uzturēt bērnu, ir noteikta par vienu no valdības prioritātēm. Saskaņā ar Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padomes sniegto informāciju 2003.gadā 11400 bērni nesaņēma no saviem vecākiem pietiekamā apmērā uzturlīdzekļus, jo 5700 uzturlīdzekļu piedziņas lietās nebija iespējams piedzīt no parādnieka uzturlīdzekļus bērnu uzturam. Netiek piedzīta aptuveni 1/3 daļa no tām uzturlīdzekļu summām, kuras būtu jāpiedzen bērnu uzturam, pamatojoties uz gada laikā pieņemtajiem tiesas nolēmumiem. Lai rastu risinājumu uzturlīdzekļu piedziņas problēmai, Īpašu uzdevumu ministra bērnu un ģimenes lietās sekretariāts par vienu no savām prioritātēm 2004.gadā ir noteicis Uzturlīdzekļu garantiju fonda (turpmāk Fonds) izveidošanu. Lai Fonds varētu uzsākt darbību, nepieciešams pieņemt likumu, kurš reglamentētu tā darbību, kā arī izdarīt grozījumus Civilprocesa likumā. |
||||||||||||
2. Tiesību akta projekta būtība |
Likumprojekts paredz izdarīt Civilprocesa likumā grozījumus, kuru mērķis ir uzlabot tiesas spriedumu izpildi uzturlīdzekļu piedziņas lietās un palielināt piedzīto uzturlīdzekļu apmēru, nosakot, ka Fonds bezstrīdus kārtībā piedzīs no parādnieka uzturlīdzekļus, kas parādnieka bērniem būs izmaksāti no Fonda. Saskaņā ar Uzturlīdzekļu garantiju fonda likumprojektu Fonds, pamatojoties uz tiesas nolēmumu par uzturlīdzekļu piedziņu un dokumentu, ar kuru tiesas nolēmuma izpilde normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ir atzīta par neiespējamu vai ir konstatēts, ka parādnieks tiesas nolēmumu par uzturlīdzekļu piedziņu izpilda nepilnā apmērā, kas ir mazāks par Civillikuma 179.panta piektajā daļā noteikto uzturlīdzekļu minimālo apmēru, pieņems lēmumu par līdzekļu izmaksāšanu no Fonda. Pēc uzturlīdzekļu izmaksas Fonds iegūs prioritāras kreditora tiesības bezstrīdus kārtībā piedzīt no parādnieka Fonda izmaksātos uzturlīdzekļus. Lēmums par Fonda izmaksāto uzturlīdzekļu piedziņu no parādnieka būs izpildu dokuments, kuru izpildīs zvērināti tiesu izpildītāji saskaņā ar Civilprocesa likumu. Likumprojekts Grozījumi Civilprocesa likumā regulē tiesas nolēmumu izpildi lietās par uzturlīdzekļu piedziņu nepilngadīgo bērnu uzturam un paredz atbrīvot Fondu no tiesas izdevumu samaksas valsts ienākumos uzturlīdzekļu piedziņas lietās. Tas nosaka, ka Fonda lēmums par uzturlīdzekļu piedziņu no parādnieka saglabā spēku līdz parāda piedziņai no parādnieka, bez noilguma un netiek izsniegts atpakaļ piedzinējam. Likumprojekts uzliek tiesu izpildītājiem pienākumu ne retāk kā reizi ceturksnī veikt pārbaudi, lai konstatētu apstākļu izmaiņas, kas rada iespēju nodrošināt parāda piedziņu. Projekts paredz, ka, piedzenot uzturlīdzekļus nepilngadīgu bērnu uzturēšanai, parādniekam tiek saglabāta minimālā mēneša darba alga 50 procentu apmērā. |
||||||||||||
3. Cita informācija |
Likumprojektā paredzēts, ka tas stājas spēkā ar 2004.gada 1.jūliju, jo Fonda darbības nodrošināšanai 2004.gada 2.pusgadā ir paredzēts valsts budžeta finansējums likumā Par valsts budžetu 2004.gadam un Fondu paredzēts izveidot ar 2004.gada 1.jūliju. |
||||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|||||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Projekts šo jomu neskar. |
||||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Projekts šo jomu neskar. |
||||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumam būs netieša ietekme uz iedzīvotāju dzīves līmeni. Likums stimulēs tiesu izpildītājus strādāt efektīvāk, līdz ar to uzlabosies tiesas spriedumu izpilde uzturlīdzekļu piedziņas lietās un palielināsies piedzīto uzturlīdzekļu apmērs. Līdz ar to tālākā perspektīvā likums veicinās sociālās spriedzes atslābšanu. |
||||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Projekts šo jomu neskar. |
||||||||||||
5. Cita informācija |
Nav. |
||||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem (tūkst. Ls) |
|||||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Trīs nākamie gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
- |
- |
- |
- |
- |
||||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
- |
- |
- |
- |
- |
||||||||
3. Finansiālā ietekme |
- |
- |
- |
- |
- |
||||||||
4. Prognozējošie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
- |
- |
- |
- |
- |
||||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Projekta īstenošanai papildus budžeta līdzekļi nav nepieciešami. |
||||||||||||
6. Cita informācija |
Finansējums Uzturlīdzekļu garantiju fonda izveidei 2,5 milj. Ls apmērā ir paredzēts likumā Par valsts budžetu 2004.gadam ĪUMBĢLS budžetā. Aprēķini veikti anotācijā, kas pievienota Uzturlīdzekļu garantiju fonda likumprojektam. |
||||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|||||||||||||
1. Kādi normatīvie akti likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Likumprojektu paredzēts virzīt vienā paketē ar šādiem likumprojektiem: 1) Uzturlīdzekļu garantiju fonda likums; 2) Grozījums Tiesu izpildītāju likumā. |
||||||||||||
2. Cita informācija |
Nav. |
||||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
|||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Projekts šo jomu neskar. |
||||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Projekts šo jomu neskar. |
||||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Projekts šo jomu neskar. |
||||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||||||||||||
Attiecīgie Eiropas savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Projekts šo jomu neskar. |
||||||||||||
2.tabula |
|||||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
||||||||||
Projekts šo jomu neskar. |
Projekts šo jomu neskar. |
Projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
5. Cita informācija |
Projekts šo jomu neskar. |
Projekts šo jomu neskar. |
Projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
I. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|||||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām orga-nizācijām ir notikušas konsultācijas |
Ir notikušas konsultācijas ar Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padomi. |
||||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padome iebildumus par likumprojektu nav izteikusi. |
||||||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrība tiks informēta ar preses relīžu starpniecību. Likumprojekts tiks ievietots sekretariāta mājas lapā www.bm.gov.lv un Ministru kabineta mājas lapā. |
||||||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
||||||||||||
5. Cita informācija |
Sagatavojot likumprojektu, ir notikušas konsultācijas ar Tieslietu ministriju, Labklājības ministriju un Ārlietu ministriju. |
||||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|||||||||||||
1.Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojekta izpildei nepieciešams radīt jaunu valsts institūciju Uzturlīdzekļu garantiju fondu, kuram būs publiska nodibinājuma statuss. Fonda darbu vadīs Īpašu uzdevumu ministra bērnu un ģimenes lietās sekretariāta vadītāja pilnvarota amatpersona. |
||||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Laikraksts ''Latvijas Vēstnesis'', Normatīvo aktu informācijas sistēma (NAIS). |
||||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts neierobežo indivīda tiesības, jo tas nostiprina parāda piedzinēja tiesības, savukārt parādniekam Civilprocesa likums neparedz tiesības pārsūdzēt izpildrakstu, kas izdots, pamatojoties uz likumīgā spēkā stājušos tiesas spriedumu. |
||||||||||||
4. Cita informācija |
Nav. |
Īpašu uzdevumu ministrs
bērnu un ģimenes lietās A.Baštiks
Īpašu uzdevumu ministrs bērnu un ģimenes lietās |
Sekretariāta vadītāja |
Juridiskā departamenta direktora p.i. |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
||||
A.Baštiks |
I.Zalpētere |
I.Ligere |
M.Dzērve |
I.Liepa |
22.03.2004. 12:00
1089
I.Liepa, 7356492,
inga.liepa@bm.gov.lv