Likumprojekts
Grozījumi Izglītības likumā
1. Izteikt 9. panta 2.daļas 2.punktu šādā redakcijā:
2) valsts un pašvaldību izglītības iestādēs, kurās tiek īstenotas mazākumtautību izglītības programmas. Valsts valodas lietojumu mazākumtautību izglītības programmās nosaka Izglītības un zinātnes ministrijas apstiprinātie mazākumtautību izglītības programmu paraugi un izglītības iestāžu licencētās izglītības programmas saskaņā ar šā likuma un Valsts izglītības standartu ierobežojumiem. Tajās iekļauj latviešu valodu un latviešu literatūru
2. Izslēgt 41.panta 3.daļu.
3. Izteikt 59. panta 2. daļu šādā redakcijā:
(2) Privātās izglītības iestādes finansē to dibinātāji. Valsts un pašvaldības piedalās privāto izglītības iestāžu finansēšanā atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem par izglītības programmu īstenošanas izmaksu minimumu uz vienu izglītojamo, ja šajās izglītības iestādēs tiek īstenotas akreditētas pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības programmas.
4. Aizstāt Pārejas noteikumu 9.punkta 3. apakšpunktā skaitli 2004 ar skaitli 2007
Likumprojekta
Grozījumi Izglītības likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums
|
Pirms izsludināt grozījumus Izglītības likumā Latvijas Valsts prezidente 2004. gada 10. februārī, nosūtīja vēstuli Ministru prezidentam un Saeimas priekšsēdētājai. Šajā vēstulē Prezidentes kundze pievērsa uzmanību atsevišķām Izglītības likuma normām, kuras ir labojamas iespējami ātrā laikā. Tajā skaitā:
Izglītības likuma 59. panta 2. daļa ir netaisnīga un nepamatota pret tām privātām izglītības iestādēm, kurās izglītības programmas tiek īstenotas mazākumtautību valodā. Lai gan izglītības likuma 9. pants nosaka privāto izglītības iestāžu tiesības nodrošināt izglītības ieguvi citā valodā, šī likuma 59. panta 2. daļa paredz, ka valsts un pašvaldības piedalās tikai to privāto izglītības iestāžu finansēšanā, kurās akreditētās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības programmas tiek īstenotas valsts valodā. Tas diskriminē privātās izglītības iestādes un pārkāpj principu saskaņā ar kuru valsts un pašvaldību finansējuma daļa seko līdzi skolēnam lai kur viņš arī mācītos. Izglītības likuma 28. pants garantē izglītības iestādes patstāvību izglītības programmu izstrādē un īstenošanā, savukārt 9. panta 2.daļas 2. punkts un 41. panta 3. daļa paredz, ka mazākumtautību programmās Izglītības un zinātnes ministrija nosaka mācību priekšmetus, kuri apgūstami valsts valodā. Liela daļa sabiedrības, tajā skaitā Latvijas lielāko pilsētu mēri izsaka savu satraukumu par to, ka skolas nav gatavas izglītības reformai. Pēdējā gada laikā Latvijas mazākumtautību sabiedriskās organizācijas, mazākumtautību skolu skolēni vecāki un pedagogi, vairākkārt ir izteikuši savu nepatiku pret plānoto daļēju pāreju vidusskolās uz apmācībām latviešu valodā. Visbiežāk diskusijās tiek izteikts priekšlikums uzsākt izglītības reformas moratoriju, kas dos laiku konsultācijām ar mazākumtautību pārstāvjiem un ilglaicīga kompromisa panākšanai. |
2. Normatīvā akta projekta būtība
|
Likumprojekts paredz:
1. Novērst pretrunu starp likuma 28. pantu un 9. panta 2. daļas 2. punktu un 41. panta 3. daļu. Likumprojektā piedāvātā apmācību valodas izvēles shēma jau darbojas mazākumtautību pamatskolās un ir aizgūta no Valsts pamatizglītības standarta. 2.Novērst nepilnības likuma 59. panta 2. daļā uz kurām norādīja Latvijas Valsts prezidente(apmācības valoda privātajās skolās kā nosacījums valsts finansējuma saņemšanai) 3. Pasludināt moratoriju skolas reformai līdz 2007. gadam |
3. Cita informācija |
Nav |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Spriedzes mazināšana sabiedrībā. Iespējamo skolu streiku novēršana un garantija tam, ka mācības mazākumtautību skolās netiks pārtrauktas. |
|||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||
5. Cita informācija |
Nav |
|||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi
|
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos
|
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Nav |
|||||
3. Finansiālā ietekme |
Nav |
|||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Nav |
|||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Nav nepieciešams |
|||||
6. Cita informācija |
Nav |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod |
Nav jāizdod |
||||
2. Cita informācija |
Nav |
||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
|||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību
|
Likumprojekts šo jomu neskar.
|
||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||||
Attiecīgie EK normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
2.tabula |
|||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ neatbilst) |
Komentāri |
||
5. Cita informācija |
Nav |
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Likumprojekts pauž 33 sabiedrisko organizāciju, kas piedalījās Vislatvijas krievu skolu aizstāvības kongresā 2004. gada 6. martā viedokli |
|
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Atbalsta. |
|
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti |
|
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas |
|
5. Cita informācija |
Nav |
|
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts puses un (vai) pašvaldības puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunas valsts institūcijas netiks radītas |
|
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Sabiedrība par likumprojekta ieviešanu tiks informēta vispārējā kārtībā pēc tā pieņemšanas Saeimā vispirms tas tiks izsludināts, publicējot oficiālajā preses izdevumā Latvijas Vēstnesis, pēc izsludināšanas oficiālajā preses izdevumā Latvijas Vēstnesis tas tiks publicēts arī "Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājā". |
|
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts neierobežo indivīda tiesības.
|
|
4. Cita informācija |
Nav |