Saeimas Prezidijam

Saeimas Prezidijam

 

Saskaņā ar Saeimas Kārtības ruļļa 79. pantu Juridiskā komisija lūdz iekļaut Saeimas š.g. 5. februāra sēdē tās sagatavoto likumprojektu ‘’Grozījumi Latvijas Republikas Advokatūras likumā’’, un nodot to vienai komisijai – Juridiskajai komisijai.

Saskaņā ar Kārtības ruļļa 86. panta trešo daļu, Juridiskā komisija lūdz izskatīt minēto likumprojektu pirmajā lasījumā tajā pašā Saeimas sēdes darba kārtībā.

Juridiskā komisija lūdz atzīt minēto likumprojektu par steidzamu.

Pielikumā: minētais likumprojekts uz 3.lpp. un anotācija uz 4.lpp.

 

Ar cieņu,

Juridiskās komisijas priekšsēdētāja Solvita Āboltiņa

 

 

Likumprojekts

Grozījumi Latvijas Republikas Advokatūras likumā

Izdarīt Latvijas Republikas Advokatūras likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru kabineta Ziņotājs, 1993, 28.nr.; 1998, 5.nr.; 2003, 23.nr.) šādus grozījumus:

1. Izslēgt 5.panta piezīmi un otro daļu.

2. Izteikt 12. pantu redakcijā:

“12. Likumā noteiktajos gadījumos valsts apmaksā advokātu sniegto juridisko palīdzību.”

3. Izteikt 14. pantu šādā redakcijā:

„14. Par zvērinātiem advokātiem var uzņemt personas, kuras:

1) ir Latvijas pilsoņi;

2) sasniegušas divdesmit piecu gadu vecumu;

3) saņēmušas valsts atzītu otrā līmeņa augstākās izglītības diplomu tiesību zinātnēs un jurista kvalifikāciju;

4) prot valsts valodu;

5) ieguvušas darba pieredzi, strādājot kādā no minētajiem amatiem:

a) tiesneša amatā;

b) vismaz divus gadus - prokurora, zvērināta tiesu izpildītāja vai zvērināta notāra amatā;

c) vismaz trīs gadus par advokāta palīgu;

d) vismaz trīs gadus – augstskolas tiesību zinātņu specialitātes akadēmiskā personāla amatā;

e) vismaz piecus gadus – citā juridiskās specialitātes amatā;

6) nokārtojušas advokāta eksāmenu.”

4. Papildināt likumu ar 16.1 pantu šādā redakcijā:

„16.1 Latvijas Zvērinātu advokātu padome var apturēt zvērināta advokāta darbību uz darbības vēlētā institūcijā, darba valsts vai pašvaldību institūcijā, mācību vai ilgstošas slimības laiku.”

5. 34. pantā:

izteikt 2. punktu šādā redakcijā:

„2) ved zvērinātu advokātu un zvērinātu advokātu palīgu sarakstus un nodrošina šo sarakstu publisku pieejamību;”;

izslēgt 6. punktu.

6. Izteikt 37. pantu šādā redakcijā:

„Latvijas Zvērinātu advokātu padomes lēmumus ieinteresētās personas var pārsūdzēt Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.”

7. Papildināt 40.pantu pēc vārda “vecākajam” ar vārdiem “Tiesu administrācijai”.

8. Izteikt 41.pantu šādā redakcijā:

“41. Latvijas Zvērinātu advokātu padome izskata zvērināta advokāta pretendenta iesniegumu un dokumentus, ievāc un apsver visas vajadzīgās ziņas un novērtē pretendenta atbilstību šā likuma prasībām. Ja pretendents atbilst šā likuma prasībām, Latvijas Zvērinātu advokātu padome pielaiž viņu pie advokāta eksāmena kārtošanas.”

9. Papildināt likumu ar 41.1 pantu šādā redakcijā:

“41.1 “Latvijas Zvērinātu advokātu padome organizē advokāta eksāmenu ne retāk kā reizi sešos mēnešos. Eksāmenu pieņem komisija, kuras sastāvā ir:

1) trīs augstskolu rektoru padomes deleģēti tiesību zinātņu doktori;

2) trīs Augstākās tiesas priekšsēdētāja nozīmēti senatori;

3) trīs Latvijas Zvērinātu advokātu padomes nozīmēti zvērināti advokāti;

4) tieslietu ministra pilnvarots pārstāvis.

Eksāmena komisijas locekļi no sava vidus ievēlē komisijas priekšsēdētāju.”

10. Papildināt likumu ar 41.2 pantu šādā redakcijā:

„41.2 Advokāta eksāmena maksu nosaka Ministru kabinets. Iemaksāto eksāmena naudu izmaksā kā atlīdzību eksāmena komisijas locekļiem un izlieto eksāmena organizēšanas izdevumu segšanai.

Eksaminācijas kārtību un minimālo nepieciešamo zināšanu apjomu apstiprina tieslietu ministrs.”

11. Papildināt likumu ar 41.3 pantu šādā redakcijā:

“41.3 Ja pretendents nokārtojis advokāta eksāmenu, Latvijas Zvērinātu advokātu padome ieskaita viņu zvērinātu advokātu skaitā.”

12. Izslēgt 43. pantu.

13. Izteikt 51. pantu šādā redakcijā:

„51. Zvērināti advokāti ved civillietas un administratīvās lietas un krimināllietās pārstāv cietušos, civilprasītājus un civilatbildētājus, kā arī sniedz juridisku palīdzību jebkurai personai kriminālprocesā vai nu klientu uzdevumā vai tiesas priekšsēdētāja uzdevumā, vai Latvijas Zvērinātu advokātu padomes uzdevumā pēc klientu lūguma.”

14. Izteikt 58. pantu šādā redakcijā:

„58. Zvērinātu advokātu atlīdzības taksi un citus atlīdzināmos izdevumus, kas radušies zvērinātam advokātam, sniedzot juridisko palīdzību, nosaka Ministru kabinets. Tiesa atlīdzības summu par zvērināta advokāta darbu piespriež saskaņā ar atlīdzības taksi. ”

15. Izteikt 85.pantu šādā redakcijā:

“85. Zvērinātam advokātam nevar būt vairāk par diviem palīgiem.”

16. Izslēgt 87. pantā vārdus “un uzņemamo skaitu”.

17. Izslēgt 88. pantu.

18. Izteikt 89. pantu šādā redakcijā:

„89. Zvērināta advokāta palīga pretendents iesniedz Latvijas zvērinātu advokātu padomē šā likuma 39. pantā minētos dokumentus. Latvijas Zvērinātu advokātu padome, izvērtējusi pretendenta atbilstību šā likuma prasībām, pieņem lēmumu par uzņemšanu zvērinātu advokātu palīgos.”

19. Izteikt 93.panta pirmo teikumu šādā redakcijā:

“Pirmajā pusgadā pēc uzņemšanas zvērinātu advokātu palīgi nevar veikt darbības, ko likums paredz veikt tikai advokātiem”.

20. Izteikt 101. pantu šādā redakcijā:

„Par zvērināta advokāta palīgu jādarbojas trīs gadus. Zvērināta advokāta palīgs, kas nākamo divu gadu laikā nav uzņemts zvērinātu advokātu skaitā, izslēdzams no zvērinātu advokātu palīgu skaita. Latvijas Zvērinātu advokātu padome pamatotu iemeslu dēļ var pagarināt termiņu uz gadu.”

 

Likums stājas spēkā 2004.gada 1.martā.

 

 

Juridiskās komisijas priekšsēdētāja Solvita Āboltiņa

 

 

Likumprojekta

“Grozījumi Latvijas Republikas Advokatūras likumā”

anotācija

 

Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

Latvijas Republikas Satversmes tiesa, izskatot lietu par Latvijas Kriminālprocesa kodeksa 96.panta otrās daļas 1.teikuma atbilstību Latvijas Republikas Satversmes 89.un 92.pantam, nosprieda atzīt Latvijas Kriminālprocesa kodeksa 96.panta otrās daļas pirmo teikumu par neatbilstošu Latvijas Republikas Satversmes 92.pantam un spēkā neesošu no 2004.gada 1.marta, ja likumdevējs negrozīs advokātu darbības tiesisko regulējumu, lai tas atbilstu Eiropas Savienības un Eiropas Padomes standartiem un pilnā apjomā garantētu tiesības un taisnīgu tiesu, kas pasludināts 2003.gada 6.oktobrī.

Latvijas Republikas Satversmes tiesa apšauba, ka ar pašreizējo tiesisko regulējumu advokatūras jomā ir iespējams nodrošināt visām personām kriminālprocesā savlaicīgu, pieejamu un kvalitatīvu aizstāvību, tādejādi garantējot tiesības uz taisnīgu tiesu.

Nepietiekams advokātu skaita pieaugums, to nevienmērīgais sadalījums par reģioniem, kā arī Latvijas Zvērinātu advokātu padomei dotā rīcības brīvība attiecībā uz skaita noteikšanu, uzņemšanu zvērinātos advokātos un zvērinātu advokātu palīgos un citas piešķirtās funkcijas mākslīgi var radīt kvalitatīvu juridisko pakalpojumu deficītu un šo pakalpojumu sadārdzināšanos, kā rezultātā var novest pie Satversmes 92.pantā garantēto pamattiesību pārkāpumu.

2. Normatīvā akta projekta būtība

Normatīvā akta projektā tiek precizētas prasības personām, kuras var uzņemt par zvērinātiem advokātiem, samazinot vai atceļot noteiktiem amatiem darba pieredzei nepieciešamo termiņu, jo speciālos normatīvos aktos ir noteiktas prasības pretendēšanai uz attiecīgiem amatiem.

Tādejādi tiek palielināta iespēja normatīvā aktā paredzētām personām, kas ieņēmušas attiecīgos amatus, tikt uzņemtām zvērinātos advokātos.

Projektā tiek precizēta personas uzņemšanas un ieskaitīšanas zvērinātos advokātos kārtība, izslēdzot Latvijas Zvērinātu advokātu padomei tiesības izvērtēt pretendentu atbilstību likumā paredzētām prasībām pēc zvērināta advokāta eksāmena nokārtošanas.

Projektā tiek nodalīta Latvijas Zvērinātu advokātu padomei funkcija noteikt zvērinātu advokātu eksāmena kārtību, minimālo zināšanu apjomu, veikt pretendentu eksamināciju, paredzot atsevišķu neatkarīgu eksāmenu komisiju, kuras sastāvā ietilpst dažādu institūciju pārstāvji un kuras sastāvu apstiprina tieslietu ministrs, kā arī tieslietu ministram tiek piešķirta kompetence noteikt eksaminācijas kārtību un eksāmena minimālo zināšanu apjomu, bet Ministru kabinetam tiek piešķirta kompetence noteikt eksāmena maksu.

Projektā tiek noteikta jauna zvērinātu advokātu palīgu uzņemšanas kārtībā.

3. Cita informācija

Nav

 

 

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

Likumprojekts šo jomu neskar

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Likumprojekts šo jomu neskar

3. Sociālo seku izvērtējums

Ar projektu pieņemšanu visām personām kriminālprocesā plašāk tiks nodrošināta savlaicīgi pieejama un kvalitatīva aizstāvība, tādejādi garantējot tiesības uz taisnīgu tiesu.

4. Ietekme uz vidi

Likumprojekts šo jomu neskar

5. Cita informācija

Nav

 

 

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtējais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

1

2

3

4

5

6

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

Likum-projekts šo jomu neskar

Likum-projekts šo jomu neskar

Likum-projekts šo jomu neskar

Likum-projekts šo jomu neskar

Likum-projekts šo jomu neskar

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

Likum-projekts šo jomu neskar

Likum-projekts šo jomu neskar

Likum-projekts šo jomu neskar

Likum-projekts šo jomu neskar

Likum-

projekts šo jomu neskar

3. Finansiālā

ietekme

Likum-projekts šo jomu neskar

Likum-projekts šo jomu neskar

Likum-projekts šo jomu neskar

Likum-projekts šo jomu neskar

Likum-projekts šo jomu neskar

4.Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

Likum-projekts šo jomu neskar

Likum-projekts šo jomu neskar

Likum-projekts šo jomu neskar

Likum-projekts šo jomu neskar

Likum-projekts šo jomu neskar

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

Likum-projekts šo jomu neskar

Likum-projekts šo jomu neskar

Likum-projekts šo jomu neskar

Likum-projekts šo jomu neskar

Likum-projekts šo jomu neskar

6. Cita informācija

Likum-projekts šo jomu neskar

Likum-projekts šo jomu neskar

Likum-projekts šo jomu neskar

Likum-projekts šo jomu neskar

Likum-projekts šo jomu neskar

 

 

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt

Vienlaicīgi tiek iesniegts likumprojekts “Grozījumi Latvijas Republikas Kriminālprocesa kodeksā” un likumprojekts “Grozījumi Latvijas Republikas Civilprocesa likumā”

Papildus jāsagatavo un jāizdod Ministru kabineta noteikumi par zvērināta advokāta eksāmena maksu sešu mēnešu laikā no grozījumu spēkā stāšanās brīža.

2. Cita informācija

Nav

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Ieviestas Eiropas Parlamenta un Padomes 1998.gada 16.februāra direktīvas 98/5/EC normas.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Likumprojekts šo jomu neskar

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

Likumprojekts šo jomu neskar

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

Likumprojekts šo jomu neskar

2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/
neatbilst)

Likumprojekts šo jomu neskar

Likumprojekts šo jomu neskar

Likumprojekts šo jomu neskar

 

5. Cita informācija

Nav

 

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

Konsultācijas veiktas ar Latvijas Zvērinātu advokātu padomi

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Projektu neatbalsta.

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

Informēšanas pasākumi nav veikti

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Konsultācijas nav veiktas

5. Cita informācija

 

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Likumprojekts šo jomu neskar

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Sabiedrība tiks informēta ar laikraksta “Latvijas Vēstnesis”, normatīvo aktu informācijas starpniecību.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Likumprojekts šo jomu neskar

4. Cita informācija

Likumprojekts šo jomu neskar

 

Juridiskās komisijas priekšsēdētāja Solvita Āboltiņa