Latvijas Republikas
8. Saeimas Prezidijam
Saskaņā ar Saeimas Kārtības ruļļa 79. pantu iesniedzam likumprojektu
Grozījums Latvijas Republikas
Satversmē
Pielikumā:
Likumprojekts
Grozījums Latvijas Republikas
Satversmē
Izslēgt 101. panta tekstā teikumu:
Pašvaldības ievēlē pilntiesīgi Latvijas pilsoņi.
ANOTĀCIJA
likumprojektam
Grozījums Latvijas Republikas Satversmē
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
1. Saskaņā ar spēkā esošām Satversmes un Pilsētas domes, novada domes un pagasta padomes vēlēšanu likuma normām pašvaldību vēlēšanās nevar balsot un kandidēt personas, kurām nav Latvijas pilsonības, bet kuri ir Latvijas ilggadīgie pastāvīgie iedzīvotāji. Pašlaik vissvarīgākā tādu iedzīvotāju kategorija ir Latvijas nepilsoņi. Pērn divas ANO komitejas ieteikušas piešķirt nepilsoņiem tiesības vēlēt vietējās vēlēšanās, lai nepilsoņiem rastos interese piedalīties valsts pārvaldē, un ar līdz to radīt jaunu motivāciju nepilsoņu naturalizācijai. Skatoties nākotnē jāatzīst, ka valstī izveidosies vēl viena svarīga pastāvīgo iedzīvotāju kategorija, kuru būtu lietderīgi integrēt Latvijas sabiedriskajā dzīvē. Tie būs Eiropas Savienības dalībvalstu pilsoņi. Kaimiņvalstīs - Igaunijā, Skandināvijā, kā arī Vācijā pastāvīgiem iedzīvotājiem ar noteikto uzturēšanās cenzu ir vēlēšanu tiesības vietējo pašvaldību līmenī. Nevar atzīt par normālu situāciju, kas izveidojās dažās Latvijas pilsētas, kur apmēram vienai trešdaļai iedzīvotāju ir liegta iespēja piedalīties pašvaldību velēšanās. |
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Projekts paredz noņemt ierobežojumus pašvaldību vēlētāju loka paplašināšanai, atstājot sīkāku reglamentāciju Pilsētas domes, novada domes un pagasta padomes vēlēšanu likumam, kuru grozījumu projektu PCTVL frakcija iesniedz vienā paketē ar šo likumprojektu. |
3. Cita informācija |
nav |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
nav ietekmes |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts šo jomu neietekmē |
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts pieņemšanas gadījumā noņems ierobežojumus plašākas sabiedrības dalībai valsts pārvaldē. |
4. Ietekme uz vidi |
Vide netiek ietekmēta. |
5. Cita informācija |
nav |
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||
(tūkst. latu) |
|||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
3. Finansiālā ietekme |
- |
- |
- |
- |
- |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
- |
- |
- |
- |
- |
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
nav nepieciešams |
||||
6. Cita informācija |
- |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod |
nav |
2. Cita informācija |
- |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekta pieņemšanas gadījumā Latvijas vēlēšanu sistēma tiek saskaņota ar ES Kopenhāgenas politiskajiem kritērijiem. |
||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts atbilst ANO un Eiropas Padomes vispārējiem cilvēktiesību principiem. Eiropas Padomes Parlamentārā asambleja 2001. gadā pieņēma Rekomendāciju Nr. 1500, kura neatlaidīgi aicina dalībvalstu valdības garantēt aktīvas un pasīvas vēlēšanu tiesības vietējo pašvaldību vēlēšanās visiem imigrantiem, kuri likumīgi ir nodzīvojuši vismaz trīs gadus, neatkarīgi no viņu izcelsmes. |
||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
sk. iepriekšējā ailē |
||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
- |
||
2.tabula |
|||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
5. Cita informācija |
- |
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Latvijas Cilvēka tiesību komitēja |
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Atbalsta likumprojektu |
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
- |
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Eiropas Cilvēka tiesību tiesas advokāti |
5. Cita informācija |
nav |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunas valsts institūcijas netiks radītas |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Saskaņā ar likumu Par likumu un citu Saeimas, Valsts prezidenta un Ministru kabineta pieņemto aktu izsludināšanas, publicēšanas, spēkā stāšanās kārtību un spēkā esamību normatīvais akts tiks publicēts oficiālajā preses izdevumā Latvijas Vēstnesis un Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājā. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts paplašina indivīda tiesības. |
4. Cita informācija |
- |