Likumprojekts
Grozījumi likumā "Par darbinieku aizsardzību darba devēja maksātnespējas gadījumā"
Izdarīt likumā "Par darbinieku aizsardzību darba devēja maksātnespējas gadījumā" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 2.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 6.panta ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4) Uzņēmējdarbības riska valsts nodevas apmēru, no darbinieku prasījumu garantiju fonda līdzekļiem apmierināmo darbinieku prasījumu kopsummu un darbinieku prasījumu garantiju fonda līdzekļos ieskaitāmās nodevas daļu katru gadu nosaka Ministru kabinets. Darbinieku prasījumu garantiju fonda līdzekļus iekļauj kārtējā gada valsts budžetā, izveidojot pamatbudžeta programmu."
2. Papildināt 8.pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Darbinieku prasījumu garantiju fonda līdzekļu atlikumu izlieto darbinieku prasījumu apmierināšanai nākamajā saimnieciskajā gadā."
Likums stājas spēkā 2004.gada 1.janvārī.
Tieslietu ministrs
A.Aksenoks
Likumprojekta Par grozījumiem likumā Par darbinieku aizsardzību darba devēja maksātnespējas gadījumā
Anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs | ||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Likums Par darbinieku aizsardzību darba devēja maksātnespējas gadījumā ir stājies spēkā 2003.gada 1.janvārī. Likums reglamentē darbinieku prasījumu apmierināšanas vispārīgos noteikumu darba devēja maksātnespējas gadījumā un darbinieku prasījumu garantiju fonda līdzekļu veidošanas un izlietošanas kārtību. Likuma pārejas noteikumu 1.punkts nosaka līdz 2003.gada 31.decembrim no darbinieku prasījumu garantiju fonda apmierināmo darbinieku prasījumu kopsummu. Līdz ar to likumā nav paredzēta darbinieku prasījumu kopsumma, kas apmierināma no darbinieku prasījumu garantiju fonda sākot ar 2004.gadu. Grozījumi likumā Par darbinieku aizsardzību darba devēja maksātnespējas gadījumā sagatavoti izskatīšanai budžeta likumprojektu paketē lai nodrošinātu vienotu un nepārprotamu likumu normu piemērošanu un valsts budžeta līdzekļu lietderīgu izmantošanu, īstenojot darbinieku tiesību aizsardzību valstī. |
|||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība | Likumprojekts nodrošina Latvijas uzņemto starptautisko saistību integrēšanu nacionālajā likumdošanā, nosakot no valsts garantijas institūcijas darbinieku prasījumu garantiju fonda līdzekļiem apmierināmo maksātnespējīgo uzņēmumu darbinieku prasījumu elastīgāku apmierināšanas kārtību, paredzot, ka no garantiju fonda apmierināmo darbinieku prasījumu kopsummu katru gadu nosaka Ministru kabinets, kā arī iespēju darbinieku prasījumu garantiju fonda līdzekļu atlikumu izlietot darbinieku prasījumu apmierināšanai nākamajā saimnieciskajā gadā. Likumprojekts nodrošina darbinieku prasījumu apmierināšanai paredzēto valsts budžeta līdzekļu lietderīgāku izmantošanu, un pastiprina šo līdzekļu atgūšanas iespējas. |
|||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
||||||||
1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi | Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts netieši ietekmē visas tautsaimniecības nozares, kuras nonāk saskarē ar maksātnespējas procesiem vai no tiem izrietošajām darbinieku tiesību aizsardzības sekām. Likumprojekts veicina darbinieku kā kreditoru aktivitāti savlaicīgai pieteikumu iesniegšanai tiesā faktiski maksātnespējīgo uzņēmumu pasludināšanai par maksātnespējīgiem. Rezultātā samazināsies darbiniekiem neizmaksāto parādu apmērs un no uzņēmējdarbības vides tiks izslēgts lielāks skaits maksātnespējīgu uzņēmumu. |
|||||||
3. Sociālo seku izvērtējums | Skaidri noteiktas maksātnespējīgo uzņēmumu darbinieku tiesības uz valsts garantētu maksātnespējīgā darba devēja parādu nomaksu likumā noteiktajā apmērā, kā rezultātā ievērojami mazināsies sociālā spriedze maksātnespējīgajos uzņēmumos |
|||||||
4. Ietekme uz vidi | Likumprojekts šo jomu neskar | |||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
||||||||
(tūkst. latu) | ||||||||
Rādītāji | Kārtējais gads | Nākamie trīs gadi | Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada | |||||
1 | 2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos | 5 438 |
4 839 |
4 839 |
4 839 |
4 839 |
|||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos | 5 381 |
4 839 |
4 839 |
4 839 |
4 839 |
|||
3. Finansiālā ietekme | 57* |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai | Netiek paredzēti | Netiek paredzēti | Netiek paredzēti | Netiek paredzēti | Netiek paredzēti | |||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma
aprēķins. I. Ieņēmumi, t.sk.- riska nodeva -2003.gada Darbinieku prasījuma fonda atlikums -maksas pakalpojumi -reorganizācijas līdz. atlikums gada sākumā II. Izdevumi, t.sk.: 1. Aģentūra 1.1. Aģentūras administrācijas izmaksas 1.2. Maksātnespējīgo uzņēmumu administrēšanas izmaksas 1.3. Darbinieku prasījumu garantiju fonds 2.Valsts Ieņēmumu Dienests * Ieņēmumu un izdevumu atšķiras tādēļ, ka ar 2003.gada 20.jūnija grozījumiem likumā Par valsts budžetu 2003.gadam, Aģentūras izdevumu daļa tika samazināta. |
5 438* 5 200 0 80 158
5 381* 5 215
650
665
3 900
166 |
4 839 1 505 3 296 38 0
4 839 4 673
328
445
3 900
166
|
4 839 4 801 0 38 0
4 839 4 673
328
445
3 900
166 |
4 839 4 801 0 38 0
4 839 4 673
328
445
3 900
166 |
4 839 4 142 659 38 0
4 839 4 673
328
445
3 900
166 |
|||
6. Cita informācija Saskaņā ar LR Ministru kabineta 2003.gada 22.jūlija sēdes protokollēmuma (prot. Nr.41 2.§) 5.punktu valsts budžeta dotāciju samazinājums netiek veikts budžeta apakšprogrammai Darbinieku prasījumu garantiju fonds, kas saglabājas nemainīga 2004.gadā. 2003.gadā valsts budžeta dotācijas šai apakšprogrammai ir piešķirtas Ls 3 900 tūkst. apmērā. Ja 2003.gada apakšprogrammas "Darbinieku prasījumu garantiju fonds līdzekļu atlikumu ir atļauts izlietot darbinieku prasījumu apmierināšanai nākamajā saimnieciskajā gadā, tad nodevas apmērs 2004.gadā tiek plānots Ls 0,20 par darbinieku mēnesī un ieņēmumi no nodevas ir Ls 1 505 208 gadā. 2004.gada darbinieku prasījumu garantijas fonds (Ls 3 900 000) līdzekļi ir plānoti no sekojošiem finanšu avotiem:
Pārējos nodevas ieņēmumus (Ls 901 156 jeb 59,87% no 2004.gada kopējiem nodevas ieņēmumiem) ir plānots novirzīt aģentūras budžeta apakšprogrammai 35.01.00 Maksātnespējas administrācija, kā arī Valsts ieņēmumu dienestam nodevas administrēšanas funkcijas nodrošināšanai. Ja 2004.gadā Darbinieku prasījuma fonda līdzekļi tiks izmantoti pilnībā, tad turpmākajos gados plānotais uzņēmējdarbības riska valsts nodevas apmērs ir 0,63 Ls par darbinieku mēnesī. Ja 2003.gada apakšprogrammas "Darbinieku prasījumu garantiju fonds līdzekļu atlikumu nav atļauts izlietot darbinieku prasījumu apmierināšanai nākamajā saimnieciskajā gadā, tad uzņēmējdarbības riska valsts nodevas apmērs 2004.gadā tiek plānots Ls 0,63 par darbinieku mēnesī. Šajā gadījumā nodeva par darbinieku mēnesī ir par Ls 0,43 jeb 68,25% lielāka nekā gadījumā ja 2003.gada līdzekļu atlikumu ir atļauts izmantot nākamajā saimnieciskajā gādā. Ja 2003.gada apakšprogrammas "Darbinieku prasījumu garantiju fonds līdzekļu atlikumu ir atļauts izlietot darbinieku prasījumu apmierināšanai nākamajā saimnieciskajā gadā, tad samazināsies nodevas lielumu un atbilstoši arī nodokļu slogs uzņēmējiem, kā rezultātā tiks veicinātā uzņēmējdarbības attīstība. |
||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu | ||||||||
Kādi normatīvie akti likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Likumprojekts sagatavots izskatīšanai vienotā budžeta likumprojektu paketē, kurā iekļauti grozījumi likumā Par uzņēmumu un uzņēmējsabiedrību maksātnespēju, grozījumi MK 2002.gada 17.septembra noteikumos Nr.425 Valsts aģentūras Maksātnespējas administrācija nolikums, Grozījums Ministru kabineta 2000.gada 14.novembra noteikumos Nr.397 "Noteikumi par valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu veicēju reģistrāciju un ziņojumiem par valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām un iedzīvotāju ienākuma nodokli". Pamatojoties uz sagatavoto likumprojektu izstrādāti Ministru kabineta noteikumi Par uzņēmējdarbības riska valsts nodevas apmēru un darbinieku prasījumu garantiju fondā ieskaitāmās nodevas daļu 2004.gadā. Noteikumi paredz valsts nodevas apmēru 2004.gadā, no darbinieku prasījumu garantiju fonda līdzekļiem apmierināmo darbinieku prasījumu kopsummu un darbinieku prasījumu garantiju fondā ieskaitāmās nodevas daļu. Visiem minētie normatīvajiem aktiem jāstājas spēkā 2004.gada 1.janvārī. |
|||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts | ||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību | Likumprojekts šo jomu neskar | |||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām | Likumprojekts šo jomu neskar | |||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijas saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem | Likumprojekts šo jomu neskar | |||||||
4. Atbilstības izvērtējums | ||||||||
Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija |
Likumprojekts šo jomu neskar | |||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu | ||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas | Konsultācijas ir notikušas Nacionālās trīspusējās padomes sēdē 2003.gada 10.spetembrīi (prot. Nr.4) | |||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) | Nacionālajā trīspusējā padomē ir atbalstīts Finanšu ministra V.Dombrovska izteiktais priekšlikums par to, ka ieņēmumu pārpalikums no uzņēmējdarbības riska valsts nodevas 2003.gadā ir pārceļams uz 2004.gadu un ieskaitāms darbinieku prasījumu garantiju fondā. Pamatojoties uz ieņēmumu pārpalikumu no uzņēmējdarbības riska valsts nodevas 2003.gadā, atbalstīts priekšlikums samazināt tās apmēru 2004.gadā |
|||||||
3. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem | Konsultācijas nav notikušas | |||||||
4. Cita informācija | ||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde | ||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas | Jaunas valsts institūcijas netiek radītas, noteikto funkciju ietvaros likumu realizēs valsts aģentūra Maksātnespējas administrācija | |||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu | Likumprojekts tiks ievietots Aģentūras mājas lapā un pēc tā pieņemšanas Saeimā tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis un periodiskajā izdevumā Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs |
|||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo | Likumprojekts neierobežo indivīda tiesības |
Tieslietu ministrs A.Aksenoks
Tieslietu ministrs |
Valsts sekretāra p.i. |
Valsts sekretāra vietniece likumdošanas jautājumos |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
A.Aksenoks |
V.Krūmiņa |
I.Nikuļceva |
I.Brazauska |
Z.Zālīte-Rukmane |
19.09.03.
1292
Z.Zālīte-Rukmane,
7213517, zinta.zalite-rukmane@mna.gov.lv