Aizsardzības un iekšlietu komisija
Likumprojekts trešajam lasījumam
Grozījumi Nacionālās drošības likumā
(reģ.nr.326)
Spēkā esošā redakcija |
2.lasījumā pieņemtā redakcija |
Pr.nr. |
Priekšlikumi 3.lasījumam |
Atbildīgās komisijas atzinums |
Komisijas ieteiktā redakcija 3.lasījumam |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Izdarīt Nacionālās drošības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2001, 3.nr.; 2002, 1., 12.nr.; 2003, 12.nr.; Latvijas Vēstnesis, 2003, 159.nr.) šādus grozījumus: |
Izdarīt Nacionālās drošības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2001, 3.nr.; 2002, 1., 12.nr.; 2003, 12., 23.nr.) šādus grozījumus: |
||||
6.pants. Saeimas kompetence Saeima: 1) . . . 4) nosaka Nacionālo bruņoto spēku un Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu pamatstruktūru un apjomu, kā arī personāla komplektēšanas principus; 5) . . . 6) nosaka nacionālās drošības vajadzībām nepieciešamos budžeta līdzekļus un kontrolē šo līdzekļu izlietojumu; 7) . . . |
1. 6.pantā: izslēgt 4.punktā vārdus un Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu;
izteikt 6.punktu šādā redakcijā: "6) akceptē un pārrauga nacionālās drošības vajadzībām piešķirto budžeta līdzekļu izlietojumu;". |
1. 6.pantā: izslēgt 4.punktā vārdus un Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu;
izteikt 6.punktu šādā redakcijā: "6) akceptē un pārrauga nacionālās drošības vajadzībām piešķirto budžeta līdzekļu izlietojumu;". |
|||
7.pants. Saeimas Nacionālās drošības komisijas kompetence (1) Saeimas Nacionālās drošības komisijā ievēlē tikai tos deputātus, kuri ir saņēmuši pirmās kategorijas speciālo atļauju pieejai valsts noslēpumam. (2) Saeimas Nacionālās drošības komisija: 1) nosaka valsts drošības iestāžu pamatstruktūru un apjomu; 2) . . . 4) noklausās valsts drošības iestāžu ziņojumus un pārskatus, izskata šo iestāžu darbības pārbaudes rezultātus; 5) izvērtē un akceptē Satversmes aizsardzības biroja iesniegtos priekšlikumus par tā struktūru, amatiem un darba samaksu; 6) apstiprina Satversmes aizsardzības biroja nolikumu; 7) . . . |
2. 7.pantā: izteikt pirmo daļu šādā redakcijā: (1) Saeima ar savu lēmumu izveido Nacionālās drošības komisiju. Šajā komisijā ievēlētajiem deputātiem ir nepieciešama pirmās kategorijas speciālā atļauja pieejai valsts noslēpumu saturošai informācijai.. izslēgt otrās daļas 1.punktu; izteikt otrās daļas 4.punktu šādā redakcijā: "4) noklausās Ministru kabineta un valsts drošības iestāžu vadītāju ziņojumus par valsts drošības iestāžu darbību, kā arī izskata šo iestāžu darbības pārbaudes rezultātus;"; izslēgt otrās daļas 5. un 6.punktu. |
1 |
Saeimas Juridiskais birojs: Izteikt likumprojekta 2.panta pirmo daļu šādā redakcijā: 7.pantā: izteikt pirmo daļu šādā redakcijā: (1) Saeimas Nacionālās drošības komisijā ievēlētajiem deputātiem darbam šajā komisijā ir nepieciešama pirmās kategorijas speciālā atļauja pieejai valsts noslēpumam. Ja komisijā ir ievēlēts deputāts, kuram nav šādas atļaujas, viņš drīkst piedalīties komisijas sēdēs tikai pēc minētās speciālās atļaujas saņemšanas. |
Atbalstīt |
2. 7.pantā: izteikt pirmo daļu šādā redakcijā: (1) Saeimas Nacionālās drošības komisijā ievēlētajiem deputātiem darbam šajā komisijā nepieciešama pirmās kategorijas speciālā atļauja pieejai valsts noslēpumam. Ja komisijā ievēlēts deputāts, kuram nav šādas atļaujas, viņš drīkst piedalīties komisijas sēdēs tikai pēc minētās speciālās atļaujas saņemšanas.; izslēgt otrās daļas 1.punktu; izteikt otrās daļas 4.punktu šādā redakcijā: "4) noklausās Ministru kabineta un valsts drošības iestāžu vadītāju ziņojumus par valsts drošības iestāžu darbību, kā arī izskata šo iestāžu darbības pārbaudes rezultātus;"; izslēgt otrās daļas 5. un 6.punktu. |
9.pants. Ministru prezidenta kompetence Ministru prezidents: 1) . . . 4) nodrošina nacionālās drošības, valsts aizsardzības un tautsaimniecības mobilizācijas koncepciju un plānu izstrādi un izpildi. |
3. Aizstāt 9.panta 4.punktā vārdu nodrošina ar vārdu organizē. |
3. Aizstāt 9.panta 4.punktā vārdu nodrošina ar vārdu organizē. |
|||
15.pants. Valsts drošības iestādes (1) Valsts drošības iestādes ir valsts institūcijas, kuras nacionālās drošības sistēmai noteikto uzdevumu īstenošanā veic izlūkošanas (pretizlūkošanas) darbības un operatīvās darbības pasākumus. (2) Valsts drošības iestāžu kopumu veido: 1) Satversmes aizsardzības birojs; 2) Militārās pretizlūkošanas dienests; 3) Drošības policija. (3) . . . |
4. 15.pantā: aizstāt pirmajā daļā vārdus izlūkošanas (pretizlūkošanas) ar vārdiem izlūkošanas, pretizlūkošanas;
aizstāt otrās daļas 2.punktā vārdu pretizlūkošanas ar vārdiem izlūkošanas un drošības. |
4. 15.pantā: aizstāt pirmajā daļā vārdus izlūkošanas (pretizlūkošanas) ar vārdiem izlūkošanas, pretizlūkošanas;
aizstāt otrās daļas 2.punktā vārdu pretizlūkošanas ar vārdiem izlūkošanas un drošības. |
|||
5. Papildināt likumu ar 15.1 pantu šādā redakcijā: "15.1 pants. Informācijas analīzes dienests (1) Informācijas analīzes dienests ir Ministru kabineta pārraudzībā esoša valsts pārvaldes iestāde. (2) Informācijas analīzes dienests: 1) izvērtē un analizē no valsts drošības iestādēm saņemto informāciju un sniedz to Nacionālās drošības padomes locekļiem; 2) sagatavo attiecīgus priekšlikumus un ieteikumus Saeimas Nacionālās drošības komisijai, Valsts prezidentam un Ministru prezidentam attiecībā uz turpmāko rīcību; 3) sniedz Nacionālās drošības padomes locekļiem ieteikumus attiecībā uz valsts drošības iestāžu darbības virzieniem un prioritātēm; 4) analizē un prognozē valsts apdraudējumu. (3) Informācijas analīzes dienesta vadītāju ieceļ amatā un atbrīvo no amata Ministru kabinets pēc Nacionālās drošības padomes priekšlikuma. (4) Informācijas analīzes dienesta nolikumu apstiprina Ministru kabinets. Pirms apstiprināšanas nolikuma projekts saskaņojams ar Saeimas Nacionālās drošības komisiju. |
5. Papildināt likumu ar 15.1 pantu šādā redakcijā: "15.1 pants. Informācijas analīzes dienests (1) Informācijas analīzes dienests ir Ministru kabineta pārraudzībā esoša valsts pārvaldes iestāde. (2) Informācijas analīzes dienests: 1) izvērtē un analizē no valsts drošības iestādēm saņemto informāciju un sniedz to Nacionālās drošības padomes locekļiem; 2) sagatavo attiecīgus priekšlikumus un ieteikumus Saeimas Nacionālās drošības komisijai, Valsts prezidentam un Ministru prezidentam attiecībā uz turpmāko rīcību; 3) sniedz Nacionālās drošības padomes locekļiem ieteikumus attiecībā uz valsts drošības iestāžu darbības virzieniem un prioritātēm; 4) analizē un prognozē valsts apdraudējumu. (3) Informācijas analīzes dienesta vadītāju ieceļ amatā un atbrīvo no amata Ministru kabinets pēc Nacionālās drošības padomes priekšlikuma. (4) Informācijas analīzes dienesta nolikumu apstiprina Ministru kabinets. Pirms apstiprināšanas nolikuma projekts saskaņojams ar Saeimas Nacionālās drošības komisiju. |
||||
19.pants. Nacionālās drošības padomes sastāvs (1) Nacionālās drošības padomes locekļi ir: 1) Valsts prezidents; 2) Saeimas priekšsēdētājs; 3) Saeimas Nacionālās drošības komisijas priekšsēdētājs; 4) Saeimas Aizsardzības un iekšlietu komisijas priekšsēdētājs; 5) Ministru prezidents; 6) aizsardzības ministrs; 7) ārlietu ministrs; 8) iekšlietu ministrs; 9) Satversmes aizsardzības biroja direktors. (2) Ģenerālprokuroram ir tiesības piedalīties Nacionālās drošības padomes sēdēs. (3) Nacionālās drošības padomes un tās sekretariāta darbību nodrošina Valsts prezidenta kanceleja. |
6. 19.pantā: izslēgt pirmās daļas 9.punktu; papildināt pantu ar 2.1 daļu šādā redakcijā: "(21) Ar padomdevēja tiesībām uz Nacionālās drošības padomes sēdi var uzaicināt valsts drošības iestāžu vadītājus un Informācijas analīzes dienesta vadītāju." |
6. 19.pantā: izslēgt pirmās daļas 9.punktu; papildināt pantu ar 2.1 daļu šādā redakcijā: "(21) Ar padomdevēja tiesībām uz Nacionālās drošības padomes sēdi var uzaicināt valsts drošības iestāžu vadītājus un Informācijas analīzes dienesta vadītāju." |
|||
20.pants. Nacionālās drošības padomes kompetence (1) Nacionālās drošības padome: 1) saskaņo augstāko valsts institūciju un amatpersonu īstenotu vienotu valsts politiku nacionālās drošības jomā un izskata tās pilnveidošanas gaitu un problēmas; 2) izskata likumā noteiktos ar nacionālo drošību saistītos plānus un koncepcijas. (2) Nacionālā drošības padome iesniedz priekšlikumus Saeimai par Satversmes aizsardzības biroja direktora iecelšanu amatā un atbrīvošanu no amata. (3) Nacionālās drošības padomes lēmums, izņemot šā panta otrajā daļā minēto gadījumu, ir rekomendējošs un neatbrīvo atbildīgās amatpersonas no atbildības par to pieņemtajiem lēmumiem. |
7. 20.pantā: papildināt otro daļu ar otro teikumu šādā redakcijā: Nacionālās drošības padome iesniedz priekšlikumus Ministru kabinetam par Informācijas analīzes dienesta vadītāja iecelšanu amatā un atbrīvošanu no amata.; papildināt pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā: (4) Nacionālās drošības padomei ir tiesības pieprasīt Informācijas analīzes dienestam un valsts drošības iestādēm visu to rīcībā esošo informāciju, kas skar nacionālās drošības intereses. |
7. 20.pantā: papildināt otro daļu ar 2.teikumu šādā redakcijā: Nacionālās drošības padome iesniedz priekšlikumus Ministru kabinetam par Informācijas analīzes dienesta vadītāja iecelšanu amatā un atbrīvošanu no amata.; papildināt pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā: (4) Nacionālās drošības padomei ir tiesības pieprasīt Informācijas analīzes dienestam un valsts drošības iestādēm visu to rīcībā esošo informāciju, kas skar nacionālās drošības intereses. |
|||
26.pants. Valsts apdraudējuma analīze (1) Valsts apdraudējuma analīze ir visaptverošs izvērtējums, kura rezultātā tiek noteikti esošie un potenciālie specifiskie nacionālās drošības apdraudējumi vai riska faktori. (2) Valsts apdraudējuma analīzi: 1) sagatavo Satversmes aizsardzības birojs; 2) izskata Nacionālās drošības padome; 3) apstiprina Ministru kabinets reizi gadā līdz 1.aprīlim. |
8. Izteikt 26.panta otro daļu šādā redakcijā: (2) Valsts apdraudējuma analīzi: 1) sagatavo Informācijas analīzes dienests, pamatojoties uz valsts drošības iestāžu sniegto informāciju; 2) izskata Valsts drošības iestāžu padome; 3) pēc Ministru prezidenta ierosinājuma izskata Nacionālās drošības padome un Ministru kabinets. |
8. Izteikt 26.panta otro daļu šādā redakcijā: (2) Valsts apdraudējuma analīzi: 1) sagatavo Informācijas analīzes dienests, pamatojoties uz valsts drošības iestāžu sniegto informāciju; 2) izskata Valsts drošības iestāžu padome; 3) pēc Ministru prezidenta ierosinājuma izskata Nacionālās drošības padome un Ministru kabinets. |