Daru zināmu, ka Saeima šā gada 26.oktobra
sēdē apstiprinājusi ilgtermiņa konceptuālo dokumentu Latvijas izaugsmes
modelis: Cilvēks pirmajā vietā.
Saeimas priekšsēdētāja I.Ūdre
Rīgā
2005.gada 26.oktobrī
Šis konceptuālais dokuments nosaka uz cilvēku centrētu Latvijas izaugsmes
modeli. Galvenais izaugsmes resurss ir iedzīvotāju zināšanas un gudrība, to
prasmīga izmantošana; resursa attīstībai, vairošanai un modernizācijai nepieciešamas
tūlītējas investīcijas. Par izaugsmes mērķi ir izvirzīta ikviena cilvēka dažādu
dzīves kvalitātes aspektu paaugstināšana, un tas sasniedzams, aktīvi izmantojot
valsts iedzīvotāju uzkrāto zināšanu potenciālu. Mērķa sasniegšanai koordinēti
un līdzsvaroti jāattīsta visi dzīves kvalitātes aspekti, ievērojot gan veicamo
darbību vienotību un izvēršanu pāri savas nozares, institūcijas, valsts
formālajiem ietvariem un robežām, gan arī Latvijas sasaisti ar procesiem
partnervalstīs. Prioritāri jāizpilda ilgtermiņa uzdevumi, kuri prasa daudzu
nozaru vienotu darbību un kuru izpilde ir nepieciešama izaugsmes scenārija
īstenošanai. Dažādu nozaru un izaugsmes virzienu detalizētās attīstības
programmās jāparedz konkrēti kritēriji, pasākumi un instrumenti izvirzītā mērķa
īstenošanai.
Laikā, kas pagājis kopš Latvijas
neatkarības atjaunošanas 1990.gadā, ir paveikts daudz nostabilizēta
demokrātiska valsts iekārta, reāli funkcionē liberāla un atvērta tirgus
ekonomika, Latvija sekmīgi integrējas starptautiskajās struktūrās.
Taču paveikts ir tikai pats
neatliekamākais, kopumā valsts attīstība ir bijusi nepietiekami konsekventa un
koordinēta. Valdības biežās maiņas ir kavējušas stratēģisku ilgtermiņa mērķu
izvirzīšanu, to pārmantojamību un īstenošanu. Dažādu nozaru programmās un
koncepcijās paredzētie pasākumi nav savstarpēji saistīti, sabalansēti un
koordinēti, tāpēc īstenojot tie nav izrādījušies pietiekami efektīvi. Latvija
virknē ES valstu klasificējumu ierindojas vi
enā no pēdējām vietām.
Latvijas tālākajā attīstībā ES sastāvā ir
iespējami vairāki scenāriji:
·
atpalicības
scenārijs turpinās pašreizējais nekoordinētais process; augot bāzes līmenim,
attīstības temps strauji samazinās, vienlaikus pastiprinās spriedze sabiedrībā;
nākotnes mērķu īstenošana top problemātiska; Latvija kļūst par ES otrās šķiras
valsti;
·
stagnācijas
scenārijs attīstības process piemērojas lēnākajiem; vienas paaudzes dzīves
laikā Latvija nespēj panākt ES valstu vidējo dzīves līmeni; sabiedrībā zūd
motivācija ilgtermiņa ieguldījumiem un darbībām, arī izglītības iegūšanai;
·
izaugsmes
scenārijs nepārtraukta, ātra un visos līmeņos sabalansēta attīstība,
izmantojot mūsu salīdzinošās priekšrocības, īstenojot saskaņotas prioritātes un
darbības, akcentējot valstī vienotus attīstības virzienus.
Tikai izaugsmes scenārijs nodrošina
strauju un stabilu tuvošanos ES valstu vidējam dzīves līmenim, kas atbilst visu
sabiedrības slāņu un ikviena indivīda dabiskajām vēlmēm un interesēm un līdz ar
to arī mūsu nacionālajām interesēm. Tas ir sasniedzams, izvirzot mūsu rīcībā
esošajiem resursiem atbilstošu kopēju valsts ilgtermiņa attīstības mērķi,
koordinējot visas stratēģiskās ekonomiskās, politiskās un sociālās aktivitātes.
Šis dokuments nosaka integrētu Latvijas izaugsmes modeli turpmākajiem 2030
gadiem globālās attīstības kontekstā.
Izaugsmes scenārija īstenošana iespējama,
panākot visu valsts iedzīvotāju motivāciju, vienotību un sadarbību izvirzītā
mērķa sasniegšanai, nostiprinot sabiedrībā pārliecību par izaugsmes iespējām un
perspektīvām. Šim nolūkam izaugsmes modelī priekšplānā tiek izvirzīts cilvēks,
Latvijas iedzīvotājs, par prioritārām noteiktas indivīda intereses, vēlmes un
darbības, modeļa pamatā kopumā liekot uz cilvēku centrētu pieeju.
Latvijas dabas bagātības nespēs ilgtermiņā
kalpot par valsts izaugsmes pamatresursu, arī mežu izmantošanu par tādu nevar
uzskatīt. Uzsvars uz daudzu savstarpēji saistītu nozaru attīstību ir raksturīgs
lielām ekonomikām. Bieži uzsvērtais lētais darbaspēks noteikti nav uzskatāms
par pamatresursu tālākai dzīves kvalitātes paaugstināšanai. Arī tādi ekstremāli
attīstības ceļi kā valsts mēroga ārzonu paradīzes izveide nav pieļaujami ES
dalībvalstij.
Galvenais mūsu resurss, lai sasniegtu
attīstītajām valstīm raksturīgo visas sabiedrības un katra indivīda dzīves
līmeni, ir iedzīvotāju zināšanas un gudrība, to prasmīga un mērķtiecīga
izmantošana. Šādā izaugsmes modelī zināšanas virza darbaspēka kvalitāti,
kapitāla izmantošanu un tehnoloģiju attīstību, kopumā nosakot modeļa darbības
efektivitāti un sekmējot augšupeju. Izglītota un zinoša sabiedrība kļūst par
valsts iekšējās un ārējās drošības garantu. Zināšanu pārvaldība, koordinēta un
virzīta to radīšana, uzkrāšana, izplatīšana, lietošana kā komplekss process
kļūst par ekonomikas un sociālās dzīves pamatu, aptverot visu valsti un
sabiedrību.
Latvijas iedzīvotāju zināšanu potenciāls ir
spējīgs pildīt šīs funkcijas, taču nepieciešamas tūlītēja koordinēta rīcība tā
izmantošanai un palielināšanai. Pretstatā daudzām valstīm, kurām ir iespēja
izvēlēties vairākus attīstības ceļus vai kombinēt tos, mūsu valstij nav
alternatīvas. Tālāka kavēšanās var radīt neatgriezeniskas sekas.
Zināšanu izraudzīšanās par noteicošo
resursu nozīmē to, ka izaugsmes resurss ir izkliedēts valsts iedzīvotāju
galvās, ka ikviens valsts iedzīvotājs ir valsts kopējā resursa līdzīpašnieks,
ka cilvēki kā zināšanu radītāji un zināšanu nesēji jau ir un nākotnē vēl jo
vairāk būs mūsu valsts galvenā vērtība. Cilvēki kļūst par galveno izaugsmes
dzinējspēku, kas noteiks visas ekonomiskās, politiskās un sociālās aktivitātes.
Vienādu iespēju radīšana visiem un ikviena sabiedrības locekļa personiska atbildība
par iespēju izmantošanu šie principi ir visu turpmāko attīstības procesu un
rīcības pamatā.
Lai efektīvi izmantotu zināšanu resursu,
principiāla nozīme ir ikviena cilvēka, ikviena zināšanu nesēja personiskajai
ieinteresētībai sava zināšanu potenciāla izmantošanā. Tas arī nosaka
nepieciešamību pēc ikvienam Latvijas iedzīvotājam saprotama un katra interesēm
atbilstoša izaugsmes mērķa.
Koncentrējot cilvēku nozīmīgākās vēlmes, par
izaugsmes mērķi noteikta cilvēka dzīves kvalitātes paaugstināšana šā vārda plašā nozīmē augstāks labklājības
līmenis, drošība sev un saviem tuvākajiem, labāka nākotne saviem bērniem un
mazbērniem. Lai arī intereses un vērtību prioritātes, priekšstati par labu un
laimīgu dzīvi cilvēkiem ir atšķirīgi, subjektīvi un dziļi personiski, turklāt
tie mainās arī viņu dzīves laikā, kopumā ikvienam viņa nozīmīgākās vēlmes
koncentrējas tieksmē pēc cilvēkam
vitāli nozīmīgiem faktoriem labklājības,
drošības, ilgtspējas.
Šāda mērķa izvēle nodrošina ciešu izaugsmes
resursu un mērķa vienotību, kas kļūst par īpaši būtisku izaugsmes
priekšnoteikumu, izdarot zināšanu resursa izvēli. Izvirzot dzīves kvalitātes paaugstināšanu par
izaugsmes mērķi, ikviens tiek motivēts un stimulēts aktīvām darbībām šā mērķa
īstenošanai. Dziļi cilvēciskā tieksme dzīvot labāk, panākt savas dzīves kvalitātes augšanu ir prioritāra katram
cilvēkam un līdz ar to visai sabiedrībai. Atsevišķa indivīda dzīves kvalitāte savienojas ar visas nācijas dzīves kvalitāti. Ņemot vērā kā iekšējos, tā ārējos
aspektus, veidojas mūsu nacionālo interešu kopa.
Labklājība ir Latvijas tautai
aktuāls jautājums. Materiālā labklājība ir saistīta ar citiem aspektiem, kas
nosaka mūsdienu cilvēka kopējo labklājības līmeni. Sabiedrības un ikviena
indivīda labklājības līmeņa paaugstināšanai valsts politika un atbalsts
savienojas ar katra paša vēlmi dzīvot labāk un izpratni par to, kā tas būtu
iespējams.
Drošības problēmu nozīmību
vēsturiski nosaka gan Latvijas stratēģiskais ģeopolitiskais stāvoklis, gan arī visdažādākie
iekšējie procesi. Atrašanās ekonomiski aktīvajā un politiski nozīmīgajā
Baltijas jūras reģionā rada ne tikai priekšrocības, bet arī riskus gan Latvijai kā valstij, gan ikvienam tās
iedzīvotājam. Kā iekšējie, tā
ārējie riski piesaista resursus un rada traucējumus attīstībai, kurai svarīgs ir
ilgtspējīgs process. Tas arī nosaka nepieciešamību pastāvīgi apzināt iespējamos
droša uzplaukuma risku avotus ar mērķi minimizēt to ietekmi.
Ilgtspēja, tāds šīs paaudzes
dzīvesveids, kas dod iespēju eksistēt un attīstīties nākamajām paaudzēm,
sabalansēta attīstība visā Latvijā ilgtermiņā ir valsts izaugsmes modeļa
obligāta sastāvdaļa. Šodien sasniegtais paātrinājums pagaidām vēl tikai
stabilizē situāciju, taču saglabājas daudzas problēmas, kas jāatrisina ilgtspējīgas
attīstības garantēšanai. Tikai ilgtspējīga attīstība nozīmē to, ka atpalicība
no ES valstu vidējā dzīves līmeņa samazinās arī absolūtos skaitļos.
Redzams, ka Latvijas iedzīvotājiem kopumā
nākotnē sasniedzamo labklājības
un drošības līmeni, izaugsmes procesa ilgtspēju un līdz ar to kopējo augsto dzīves
kvalitāti kā daudzdimensiju jēdzienu nosaka virkne savstarpēji cieši saistītu
aspektu, to skaitā:
·
informētība;
·
izglītība;
·
jaunrade,
zinātne un pētniecība, inovācijas, spēja radīt un izmantot jaunas idejas;
·
nodarbinātība;
·
materiālā labklājība;
·
apkārtējās
vides aizsardzība;
·
materiālo un enerģijas resursu izmantošana;
·
infrastruktūras
pakalpojumi elektrības, gāzes, siltuma, ūdens piegāde, elektronisko sakaru,
pasta, transporta, atkritumu apstrādes pakalpojumi;
·
līdzsvarota reģionu attīstība;
·
cilvēkresursi;
·
veselība;
·
sociālā
drošība;
·
mājoklis;
·
ģimene;
·
sabiedrības
saliedētība;
·
demokrātijas
līmeņa paaugstināšana;
·
augošs
tiesiskuma līmenis;
·
fiziskā
drošība;
·
privātums;
·
valsts pārvaldes modernizācija, iedzīvotājiem draudzīgi
valsts pārvaldes pakalpojumi;
·
ārējās attiecības;
·
atvērtība;
·
līdzdalība
procesos, sava es nozīmība;
·
izaugsmes
stabilitāte;
·
Latvijas
identitātes saglabāšana;
·
kultūra;
·
latviešu
valodas attīstīšana un funkcionālā pilnveidošana;
·
brīvā
laika izmantošana un iespējas.
Modeli īstenojot, cilvēka dzīves kvalitātes
paaugstināšanai ir jāpilnveido visi augstāk minētie aspekti; kopējais līmenis
ir kritiski atkarīgs no nepietiekami attīstītajiem aspektiem. Ir stingri
jāievēro visu darbību vienotības, koordinētības un samērīguma principi.
Tikai un vienīgi tad, ja tiek vienmērīgi un līdzsvaroti pilnveidoti visi
aspekti, optimāla uzlabojas dzīves kvalitāte. Nevienu aspektu nedrīkst atstāt bez
uzmanības pat atsevišķos izaugsmes posmos. Ļoti maz kopējās dzīves kvalitātes
uzlabošanai dod arī resursu ieguldīšana kāda aspekta pārliekā attīstībā.
Visas veicamās darbības un to lietderība
jāizvērtē ne tikai pēc to ietekmes uz tiešo mērķa aspektu; tām ir jādod
pozitīvs iespaids arī uz citiem aspektiem, panākot sinerģijas efektu. Jāveido
saskaņotas un atbalstošas darbības arī saistītajos aspektos, nepieļaujot
pretrunu veidošanos. Neviena aspekta attīstība nevar notikt uz citu rēķina vai
pat pasliktinot citus.
Latvijas izaugsmes modelis jāīsteno
pasaules valstu tīklā. Kā izolēta valsts Latvija iespēs maz, objektīvos
globālos procesus maza valsts praktiski neietekmēs. Par Latvijas galveno
principu sadarbībā ar partnervalstīm jāuzskata mūsu stipro pušu un radušos
iespēju izmantošana, vienlaikus minimizējot draudus un riskus. Arī katra
atsevišķa darbība jāizvērtē globālā kontekstā, panākot saskaņu ar radniecīgām
darbībām partnervalstīs.
Kopumā valsts izaugsme iekļaujas izteiktā tīklveida
modelī: visu aspektu un darbību vienotība un savstarpēja sasaiste
valsts iekšienē, Latvijas kā valsts iekļaušanās globālajā valstu tīklā, katras
aktivitātes sasaiste ar sev līdzīgām citās valstīs.
Šajā situācijā panākumu gūšanai nav
pieļaujama noslēgtība savas nozares ietvaros un Latvijas robežās. Mums ikviena
darbība jāizvērš arī ārpus attiecīgā dzīves kvalitātes aspekta ietvariem, pāri
sava sektora un nozares rāmjiem, pāri valsts formālajām robežām. Tīklveida
sadarbības modelī jāīsteno stratēģiskais robežu paplašināšanas princips un
jāizmanto tādi to atbalstošie instrumenti kā zināšanu izplatīšana ārpus
institūcijas, nozares, valsts rāmjiem, ietvariem un robežām, starpnozaru
sadarbība un koordinācija, tai skaitā neformālie partnerattiecību mehānismi.
Kopumā tas nozīmē visu darbību vienotību,
aktīvas sadarbības principa īstenošanu, mainot pašu ietvaru un robežu būtību,
padarot tās mīkstākas, caurspīdīgas un porainas, paaugstinot darbību
intensitāti tieši robežrajonos. Darbības dažādās vidēs, dažādās sabiedrības
daļās, dažādās sistēmās, kultūrās un valodās iegūst izšķirošu nozīmi izaugsmes
sekmēšanā.
Balstoties uz stratēģiskajiem
pamatprincipiem un ņemot vērā visus vienotā nākotnes mērķa aspektus,
ministrijām un citām valsts institūcijām sadarbībā ar profesionālajām
asociācijām un nevalstiskajām organizācijām jāizstrādā un jāaktualizē dažādu
nozaru un izaugsmes virzienu detalizētas attīstības stratēģiskās koncepcijas,
programmas un plāni, kuros jāparedz konkrēti kritēriji, pasākumi un instrumenti
šajā dokumentā izvirzītā mērķa sasniegšanai.
Visām programmām un koncepcijām jābūt ar vienotu
stratēģisko virzību un savstarpēji papildinošām, lai sekmētu šajā
dokumentā izvirzītā izaugsmes modeļa īstenošanu un iedzīvotāju dzīves kvalitātes
celšanos. Ir stingri jāievēro visu darbību un partneru tīklveida sadarbības
princips un no tā izrietošā partneru vienlīdzība, konfliktu nepieļaujamība,
mazākuma interešu ievērošana, tam pakļaujoties vairākumam. Katra aspekta
attīstībā jārēķinās ar zināmu patstāvības ierobežojumu kopējo mērķu
sasniegšanas labad.
Izstrādājot un īstenojot ikvienu attīstības
programmu un koncepciju jāņem vērā no šā dokumenta izrietošie tādi robežu
paplašināšanas principa aspekti kā plašs attīstības procesa aptvērums, aktīvas
un notikumus apsteidzošas darbības, visu stratēģisko darbību sasaiste un
koordinācija, atvērtība, sadalīta pārvaldība, savu funkciju atbildīga un
patstāvīga izpilde, inovatīva pieeja.
Lai īstenotu izaugsmes modeļi, nekavējoties
jāsāk risināt virkne prioritāru ilgtermiņa uzdevumu, kuri
prasa daudzu nozaru vienotu darbību:
·
ierobežoto
materiālo un cilvēkresursu dēļ, ievērojot Latvijas salīdzinošās priekšrocības
jānosaka vienotas zināšanu prioritātes tautsaimniecībai, izglītībai, zinātniski
pētnieciskajām un inovatīvajām darbībām, īstenojot atbilstošus normatīvos,
finansiālos, institucionālos u.c. atbalsta instrumentus resursu koncentrēšanai;
·
salīdzinošo
iespēju izmantošanai jāveic virkne uzlabojumu izglītības sistēmā, samazinot
zināšanu jomā pastāvošo asimetriju starp cilvēkiem: ikvienam garantēta iespēja
iegūt vidējo izglītību un visiem nodrošināta kvalitatīvas augstākās un
profesionālās izglītības iegūšanas iespēja, krasi palielināta augstākās
kvalifikācijas speciālistu (maģistru un doktoru) sagatavošana, tehnisko zinību
un dabaszinību apgūšanas
īpatsvara pieaugums visos izglītības sistēmas līmeņos;
·
cilvēkresursu
palielināšanas nolūkā jāveic virkne darbību savstarpēji saistītos virzienos: veselības saglabāšana
un ārstniecība, fiziskā un darbīgā mūža pagarināšana, dzimstības palielināšana,
sociālo programmu optimizācija, spriedzes mazināšana sabiedrībā;
·
ikviena
indivīda ekonomiskās, politiskās un sabiedriskās aktivitātes paaugstināšanai
jānodrošina vispārējas informācijas saņemšanas iespējas, jāpalielina zemākā
līmeņa darbinieku loma patstāvīgā darbā, sekmējot iedzīvotāju līdzdalību
ekonomiskajos, sociālajos, kultūras un politiskajos procesos, vairojot
sabiedrībā motivāciju darboties, paaugstinot indivīda psiholoģisko nozīmību un
visu sabiedrības locekļu saliedētību pašiem savu problēmu atrisināšanai;
·
ārējās
attiecības jāveido kā iekšpolitikas turpinājums, saistot tās ar valsts vienoto
izaugsmes modeli, savienojot politiskos aspektus ar ekonomiskajiem, drošības,
zinātniskajiem, kultūras, sociālajiem, ekoloģiskajiem u.c. aspektiem, plaši
izmantojot aktīvu publisko diplomātiju.
Ir jāpanāk aktīva un koordinēta darbība, saskaņota un ieinteresēta valsts pārvaldes, uzņēmēju un iedzīvotāju sadarbība, visu sabiedrības slāņu kopēja rīcība, lai mērķis tiktu īstenots, lai sabiedrībā veidotos stabila pārliecība par nākotnes izaugsmes iespējām, lai sabiedrība atbalstītu politiķus un valstī veidotos pilsoniskā saskaņa un sadarbība. Visu stratēģisko koncepciju, programmu un darbību koordinācija un sabalansētība jāīsteno LR Ministru kabinetam, nodrošinot to atbilstību šā dokumenta nostādnēm.