Daru zināmu, ka Saeima šā gada 2.februāra
sēdē apstiprinājusi Nacionālās drošības koncepciju.
Saeimas
priekšsēdētāja I.Ūdre
Rīgā 2005.gada 2.februārī
Nacionālās drošības koncepcija
2004.gads
Ievads
....... |
3 |
1. Latvijas
nacionālā drošība un nacionālās drošības politika
................ |
3 |
2. Nacionālās
drošības apdraudējumu novēršanas principi
.
.... |
4 |
2.1. Ārpolitika
...... |
4 |
2.2. Valsts
aizsardzība
...
...... |
5 |
2.3. Sabiedrības
integrācija un sociālā vide
.... |
5 |
2.4. Ekonomiskā
drošība
..... |
6 |
2.5. Robežu
kontrole un migrācija
..
.... |
7 |
2.6.
Noziedzība
..
...... |
7 |
2.7. Terorisms un
kritiskā infrastruktūra
..... |
9 |
2.8. Krīzes
situāciju un katastrofu novēršana un pārvarēšana
..... |
10 |
Nobeigums
....... |
11 |
|
|
Dalība Eiropas Savienībā
(turpmāk tekstā ES) un Ziemeļatlantijas līguma organizācijā (turpmāk tekstā
NATO) izmaina Latvijas ģeopolitisko stāvokli un drošības vidi. Jaunais Latvijas
valsts statuss nosaka nepieciešamību izstrādāt atbilstošu Nacionālās drošības
koncepciju.
Īstenojot drošības politiku,
Latvija arī turpmāk ievēros starptautisko tiesību principus, kas ietverti
Apvienoto Nāciju Organizācijas (turpmāk ANO) Statūtos, Eiropas drošības un
sadarbības organizācijas (turpmāk EDSO) dokumentos, kā arī Latvijai
saistošajos starptautiskajos līgumos. Latvijas drošības politika tiek īstenota,
neapdraudot nevienu citu valsti.
Latvijas drošība
sasniedzama, nodrošinot stabilu iekšpolitisko, sociālo un ekonomisko situāciju,
attīstot efektīvas aizsardzības spēku struktūras, pilnveidojot krīžu vadības un
civilās aizsardzības sistēmas, nostiprinot tiesiskas valsts sistēmu un
struktūras, ievērojot starptautiskas saistības un normas, kā arī pilnībā
integrējoties Eiropas un transatlantiskajās politiskajās, ekonomiskajās,
drošības un aizsardzības struktūrās.
Valsts drošības politika un
tās mērķu sasniegšana ir visu valsts institūciju un valsts iedzīvotāju
atbildība.
NATO un ES dalībvalsts
statuss būtiski maina Latvijas ārējo drošības vidi, maksimāli samazinot ārēju
militāru un politisku apdraudējumu. Latvijai paveras līdz šim nebijušas
iespējas izmantot ES piedāvātās ekonomiskās un politiskās iespējas un
salīdzinoši īsā laika posmā kļūt par līdzvērtīgu pārējo Eiropas valstu
sadarbības partneri kopējās Eiropas telpas drošības stiprināšanā.
Pēdējo gadu laikā Latvijas
iekšējā drošības vidē ir notikušas pozitīvas pārmaiņas, tomēr pastāv
ekonomiskās neatkarības apdraudējumi, neatrisināti vides aizsardzības
jautājumi, organizētās noziedzības un korupcijas problēmas, kas var negatīvi
iespaidot valsts drošību un iedzīvotāju uzticību esošai demokrātiskai valsts
iekārtai.
Šobrīd Latvija ir dalībvalsts visās svarīgākajās pasaules un reģionālajās starptautiskajās organizācijās. Kļūstot par pilntiesīgu dalībvalsti ES un NATO, Latvija ir realizējusi pēdējo desmit gadu būtiskākos ārpolitiskos mērķus. ES un NATO uzskatāmas par Latvijas neatkarības neatgriezeniskuma, drošības un saimnieciskās augšupejas garantiem. Latvijas interesēs ir, neskatoties uz valsts nelielo teritoriju un ierobežotajiem resursiem, konstruktīvi un līdzvērtīgi darboties starptautiskajās organizācijās, ieņemt iespējami aktīvu lomu starptautiskās drošības politikas veidošanā.
Latvijas Republikas
nacionālā drošība ir valsts un sabiedrības spēja aizsargāt, nostiprināt un
attīstīt sabiedrības un jebkura valsts iedzīvotāja individuālās drošības
intereses un Latvijas Republikas Satversmē noteiktās pamatvērtības valstisko
neatkarību, valsts demokrātisko iekārtu, teritoriālo integritāti,
cilvēktiesības, valsts iekšējo drošību un iedzīvotāju labklājību, sabiedrības
brīvas attīstības perspektīvu, politisku un ekonomisku stabilitāti.
Nacionālās drošības
intereses ietver valsts un sabiedrības ilgtermiņa attīstībai nepieciešamo
priekšnoteikumu nodrošināšanu, Latvijas iedzīvotāju valodas un kultūras
identitātes saglabāšanu, aizsardzības sistēmas uzturēšanu, zinātniskā un
tehniskā potenciāla attīstīšanu, vides ilgtspējīgas attīstības nodrošināšanu,
kritiskās infrastruktūras, telekomunikāciju un informācijas tehnoloģiju
drošības nodrošināšanu un attīstību.
Nacionālās drošības politika
ir pasākumu kopums, kas vērsts uz apdraudējumu un potenciālo riska faktoru
novēršanu. Nacionālo drošību nodrošina, īstenojot vienotu, mērķtiecīgu un
sistemātisku valsts un sabiedrības politiku: attīstot stabilu iekšpolitisko,
sociālo un ekonomisko vidi, attīstot efektīvus Nacionālos bruņotos spēkus
(turpmāk tekstā NBS), nodrošinot krīzes pārvarēšanas spējas, veidojot
tiesisku valsti, ievērojot starptautiskās tiesības, kā arī līdzdarbojoties
Eiropas un transatlantiskajās politiskajās, ekonomiskajās, drošības un
aizsardzības struktūrās.
Latvijas nacionālās drošības
politikas veiksmīgas īstenošanas priekšnoteikums ir sabiedrības izpratne par šajā
koncepcijā minētiem mērķiem un atbalsts to īstenošanai.
Latvijas ārpolitika ir
vērsta uz Latvijas nacionālo interešu aizstāvību starptautiski, veidojot tādu
starptautisko politiku, kas palielinātu Latvijā drošību un stabilitāti, vairotu
iedzīvotāju labklājību, kā arī veicinātu starptautisko tiesību ievērošanu un
samazinātu starptautisko konfliktu un krīžu izcelšanās iespējas.
Dalība starptautiskajās
organizācijās ir līdzeklis Latvijas neatkarības, drošības un saimnieciskās
augšupejas nostiprināšanai, kā arī valsts nacionālo interešu aizstāvēšanai
pasaulē. Kā starptautisko organizāciju loceklei Latvijas interesēs ir kopīgi ar
citām valstīm stāties pretī starptautiskās drošības apdraudējumiem gan
politiski, izmantojot starptautisko tiesību un organizāciju sistēmu, gan
militāri, gan sociāli ekonomiskās palīdzības un zināšanu nodošanas veidā.
Latvija atzīst, ka var rasties situācijas, kad starptautiskai sabiedrībai būs
jārīkojas ātri un izlēmīgi, lai neitralizētu draudus pirms to īstenošanas.
Labas kaimiņattiecības ir
neatņemama Latvijas nacionālo drošības interešu īstenošanas sastāvdaļa. Latvija
kā ES un NATO dalībvalsts arī turpmāk pievērsīs lielu vērību reģionālās
sadarbības nostiprināšanai. Tāpat Latvijas drošības interesēs ir demokrātisko
procesu pieaugoša attīstība ārpus Baltijas jūras valstu reģiona, par prioritāru
uzskatot NVS valstu telpu.
Latvijas ārpolitika ir
virzīta uz to, lai stiprinātu NATO, ES, kā arī sadarbību ar Ziemeļamerikas un
Āzijas demokrātiskajām valstīm. Latvijas puse uzskata par atbalstāmu ASV
līdzdalību Eiropas drošības nodrošināšanas procesos, kas joprojām paliek kā
viens no Eiropas stabilitātes pamatelementiem.
Latvijas prioritātes:
· Aktīva darbība starptautiskajās
organizācijās;
· Baltijas jūras valstu
reģionālās sadarbības nostiprināšana;
· Starptautiskās drošības
vides stabilizēšana sociāli ekonomiskās palīdzības un zināšanu nodošanas veidā;
· Latvijas aktīva līdzdalība
Eiropas Savienības kaimiņu politikas veidošanā.
Pašlaik nepastāv tieši militāri draudi ne
Latvijai, ne Baltijas valstīm kopumā. Baltijas valstīm izveidojusies cieša
militārā sadarbība. Baltijas jūras valstu reģions ir stabils un drošs. Latvija
militāro drošību un aizsardzību saista ar dalību un pilnīgu integrāciju NATO.
Vienlaikus Latvija atbalsta ES militāro spēju attīstību, lai nākotnē ES arvien
plašāk varētu iesaistīties starptautisko miera uzturēšanas un militāro
operāciju vadībā un plānošanā, kā arī starptautiskās drošības un stabilitātes
stiprināšanā.
· Efektīvu bruņoto
spēku izveide;
· Dalība
starptautiskajās militārajās un miera uzturēšanas operācijās;
· Ziemeļatlantijas
(NATO) alianses militāro spēju stiprināšana;
· Latvijas aktīva
līdzdalība Eiropas Savienības kopējās aizsardzības politikas veidošanā.
Demokrātijas pamatā ir sabiedrības interesēs veidota publiska vara,
kuras darbību atbalsta nevalstiskās organizācijas un iedzīvotāji,
līdzdarbojoties lēmumu pieņemšanas procesā. Valsts izaugsmē un drošības garantēšanā
būtiska loma ir visai sabiedrībai, visu iedzīvotāju grupu aktīvai līdzdalībai.
Sabiedrības integrācija ir viens no faktoriem, kas stabilizē
iekšpolitisko situāciju kopumā. Integrācija izpaužas kā politisku, sociālu,
reģionālu un kultūras vides procesu elementu kopums. Sabiedrības
neapmierinātību un sociālo spriedzi var radīt sociālā noslāņošanās, nabadzība
un sociālā atstumtība, kā arī tolerances trūkums un jebkāda veida
diskriminācija. Dažādu sabiedrības grupu atsvešināšanos no valsts un iespējamo informatīvo,
kultūru un sociālo marginalizāciju veicina tādi faktori kā vāji attīstītais
nevalstiskais sektors, sociālā dialoga nepietiekamība, valsts valodas
nepietiekamas zināšanas. Latvijas mērķis ir veicināt nevalstisko
organizāciju iesaisti valsts pārvaldes procesos, kā arī dažādu sociālo grupu
izpratni par valsts realizēto politiku un sadarbību tās realizācijā.
Svarīgs jautājums Latvijas etnopolitikas
apstākļos ir pilsonība. Valstī ir salīdzinoši liels nepilsoņu skaits. Tāpēc
Latvijas valsts interesēs ir veicināt un atbalstīt naturalizācijas procesa
gaitu.
Latvijas prioritātes:
· Sabiedrības
līdzdalības politiskajos procesos nostiprināšana;
· Naturalizācijas
gaitas veicināšana;
· Valstiskās
lojalitātes veicināšana;
· Informatīvās telpas
un izglītības segregācijas mazināšana.
Latvijas ekonomiskā drošība saistīta ar stabilu ekonomisko pieaugumu,
līdzsvaru starp izdevumiem un ieņēmumiem, eksportu un importu un pastāvīgu
investīciju pieaugumu. Šajā procesā Latvijas mērķis ir nodrošināt stabilu un
ilgtermiņa valsts ekonomisko suverenitāti.
Valstī uzmanība jākoncentrē uz efektīvas un konkurētspējīgas
nozaru struktūras izveidošanas stimulēšanu. Veidojot ekonomikas attīstībai
labvēlīgus nosacījumus, nepieciešams attīstīt
uzņēmējdarbībai labvēlīgu vidi, uzlabojot nodokļu sistēmu. Konkurētspējīgu produktu
ar augstu pievienoto vērtību apjoma pieaugums un to eksports var samazināt
ārējās tirdzniecības deficītu. Pašlaik pieaugoša importa rezultātā it īpaši
pārtikas preču grupā no Latvijas iekšējās aprites aizplūst ievērojami
finansiālie līdzekļi, kas paliek ārvalstu ražotājiem un eksportētājiem, un tie
tiek zaudēti gan valsts budžetam iespējamo nenomaksāto nodokļu veidā ,
gan uzņēmējiem kā iespējamā peļņa.
Latvijas ekonomiskā attīstība notiek strauji,
un vidējā termiņā tiek prognozēti stabili pieauguma tempi. Tautsaimniecības
attīstība ir sabalansēta, labi izaugsmes rādītāji ir gan rūpniecībai, gan
svarīgākajām pakalpojumu nozarēm. Latvijai iestājoties ES, būtiski samazināta
valsts atkar
ība no nestabiliem ārējiem tirgiem.
Valsts ekonomiskā attīstība
ir saistīta ar spējām saglabāt un paaugstināt esošo tranzītkravu plūsmu.
Galvenie uzdevumi tranzīta pakalpojumu jomas attīstīšanā ir pakalpojumu
konkurētspējas nodrošināšana, vienotas un harmoniskas transporta
infrastruktūras attīstība iekšzemes un starptautisko tranzīta pārvadājumu
veikšanai, Latvijas ostu infrastruktūras attīstība, autoceļu tīkla un
rietumuaustrumu dzelzceļa koridora un ar to saistītās infrastruktūras
modernizācija. Prioritāra ir Latvijas līdzdalība Trans-Eiropas transporta tīkla
paplašināšanā. Pastiprināta uzmanība pievēršama starptautisko ekonomisko
attiecību attīstībai un sadarbības veicināšanai ar Latvijas tranzītam nozīmīgām
valstīm NVS un Vidusāzijas reģionā.
Latvijas ekonomiskās
suverenitātes nodrošināšanā svarīga ir orientācija uz precēm un pakalpojumiem
ar augstu pievienoto vērtību, konkurētspējīgu produktu pieaugums un to
eksports, aktivizējot valsts ekonomisko interešu pārstāvniecību ārvalstīs.
Latvijas mērķis ir nodrošināt
līdzsvarotu attīstību visā Latvijas teritorijā, kas sasniedzams, īstenojot
administratīvi teritoriālo reformu, veicinot reģionālo attīstību, samazinot un
novēršot nevēlamās reģionālās atšķirības.
Latvijas prioritātes:
· Energoapgādes diversifikācija
un rezervju veidošana;
· Orientācijas uz preču ar
augstu pievienoto vērtību ražošanu veicināšana;
· Līdzsvarotas reģionālās
attīstības veicināšana;
· Tranzīta pakalpojumu jomas
attīstībai nepieciešamās infrastruktūras attīstīšana.
Nodrošinot valstisko neatkarību un veicinot iekšējo drošību, būtiska
nozīme ir spējām apsargāt un kontrolēt valsts robežu. Šajā jomā riski saistīti
ar personu, transportlīdzekļu un kravu nelegālu robežas šķērsošanu,
kontrabandas preču, ieroču, narkotisku un radioaktīvu vielu nelegālu ievešanu
valstī un tālāku pārvešanu uz ES valstīm, kā arī nelegālu migrāciju.
Latvijas mērķis ir sasniegt pilnīgu robežu apsardzību un kontrolētu
migrācijas plūsmu, kas nodrošināms, attīstot robežapsardzības infrastruktūru,
precīzi definējot ieceļošanas nosacījumus, paredzot mehānismus un sankcijas,
lai novērstu un apkarotu nelegālu migrāciju. Latvija atbalsta biometrijas
pazīmju iekļaušanu vīzās un uzturēšanās atļaujās. Latvija kā vienu no
prioritātēm izvirza readmisijas līgumu noslēgšanu ar trešajām valstīm.
Latvijas prioritātes:
· Pilnveidot valsts
robežas apsardzību un kontroli atbilstoši ES prasībām;
· Attīstīt
robežapsardzības infrastruktūru;
· Kontrolēt migrācijas
procesus valstī.
Sabiedrības un katra indivīda drošību
raksturo vispārējie valsts noziedzības rādītāji. Organizētā noziedzība ir
saistīta ar narkotisko vielu, ieroču un sprāgstvielu kontrabandu, cilvēku
tirdzniecību un to seksuālu izmantošanu, nelegālo migrāciju un nelikumīgi iegūtu
finanšu līdzekļu legalizāciju.
Organizētās noziedzības interešu centrs arvien vairāk tiek pārvietots
no vardarbīgiem noziegumiem uz ekonomiskiem: kontrabandu un krāpšanu.
Gan starptautiskās, gan iekšējās drošības
stiprināšanā svarīgs faktors ir stratēģiskas nozīmes preču aprites kontrole.
Latvijā uzglabāto vai lietošanā esošo radioaktīvo vai citu stratēģiskas nozīmes
preču izmantošana šantāžai vai diversijai var radīt nozīmīgus draudus.
Atsevišķu šādu drošības pasākumu risināšana iespējama tikai starptautiskā
mērogā. Pastāv risks, ka Latvija
var tikt izmantota gan kā starpposms stratēģiskas nozīmes preču tirdzniecības
operācijām, gan kā teritorija stratēģiskas nozīmes preču izplatīšanai vai
ražošanai. Latvijā ir fiksētas nelegālas darbības ar jonizējoša un radioaktīva starojuma avotiem.
Pieaudzis apdraudējums, ko izraisa narkotisko un psihotropo vielu
izplatība un lietošana. Narkotisko un psihotropo vielu lietošanā tiek
iesaistītas arvien jaunāka vecuma lietotāju grupas, pieaug organizētās
noziedzības grupējumu ietekme uz narkotisko un psihotropo vielu nelegālo
apriti. Latvija arvien biežāk tiek izmantota kā tranzītvalsts narkotisko un
psihotropo vielu pārvadāšanai uz kaimiņvalstīm.
Latvijas
mērķis ir mazināt narkotisko un psihotropo vielu izplatību valstī, novērst organizētās
noziedzības grupējumu mēģinājumus ietekmēt valsts ekonomiku, mazināt korupciju,
veicinot atklātības principa ievērošanu, nodrošinot valsts nodokļu, nodevu un
citu valsts noteikto obligāto maksājumu iekasēšanu Latvijas teritorijā un uz
muitas robežas, attīstot efektīvu, vienkāršu un taisnīgu nodokļu un muitas
administrēšanu.
Šis mērķis sasniedzams,
piedaloties Baltijas jūras reģiona valstu Speciālās komisijas organizētās
noziedzības apkarošanai darbā, sadarbojoties ar INTERPOL un EUROPOL; narkotiku apkarošanas jomā iesaistoties
Eiropas valstu narkotiku nelegālās aprites ierobežošanas procesos un veicinot
atbildīgo dienestu sadarbību.
Kā atsevišķs risks izpaužas
korupcija. Tās sekas rada draudus valsts attīstībai, kaitē valsts starptautiskajam
prestižam un suverenitātei, pazemina iedzīvotāju dzīves līmeni un rada
iedzīvotāju neuzticību valstij un demokrātiskai pārvaldes sistēmai.
Korupcijas novēršanas jomā
būtiski pievienoties Eiropas Padomes Civiltiesību konvencijai par korupciju, kā
arī EDSO Konvencijai par ārvalstu amatpersonu kukuļošanas apkarošanu
starptautiskajos uzņēmējdarbības darījumos, nodrošināt ES un citu starptautisko
institūciju un organizāciju finansējuma likumīgu un lietderīgu izmantošanu. Korupcijas
novēršanai valstī vienlaikus ir jādarbojas trīs virzienos novēršana,
apkarošana un izglītošana. Šo virzienu attīstībai nepieciešama valsts institūciju, privātā sektora un sabiedrības
sadarbība. Korupcijas novēršanas galvenie uzdevumi ir tiesību aktu pilnveidošana, institucionālās sistēmas
nostiprināšana, sabiedrības tiesiskās
apziņas celšana un tās atbalsts.
Latvijas prioritātes:
· Mazināt
narkotisko un psihotropo vielu izplatību Latvijā;
· Ierobežot organizētās
noziedzības grupējumu pārrobežu sadarbības tendences un mēģinājumus gūt ietekmi
uz ekonomiskajiem procesiem;
· Mazināt korupciju, veicinot
sabiedrības izpratni par nepieciešamību iesaistīties korupcijas likvidēšanā.
Arvien lielāku draudu
pasaules sabiedrībai rada radikāli un ekstrēmi noskaņoti indivīdi un grupējumi,
kuri iecerēto mērķu sasniegšanai ir tendēti izmantot politiskas provokācijas,
diversijas un terora aktus.
Starptautisko
teroristisko organizāciju draudi ir vērsti uz valsts pārvaldes un izpildvaras
institūciju un amatpersonu, stratēģisku valsts un tautsaimniecības objektu,
starptautisku organizāciju un NATO valstu pārstāvniecību apdraudējumiem.
Teroristiskas organizācijas var radīt apdraudējumu starptautiskās operācijās
esošām NBS vienībām un Latvijas valsts pārstāvniecībām ārvalstīs.
Latvijā perspektīvā var
palielināties Eiropā darbojošos radikālo un ekstrēmo kustību skinhedu,
neonacistu, totalitāru sektu piekritēju aktivitātes.
Kopš Latvija iesaistījusies cīņā pret starptautisko terorismu, nevar
izslēgt terora aktu iespējamību pret Latvijas vai citu valstu amatpersonām
Latvijas teritorijā, stratēģiski svarīgiem objektiem un NBS vienībām. Latvijas
teritorija var tikt izmantota starptautisko teroristisko organizāciju
nelikumīgām tranzīta un finanšu līdzekļu legalizācijas operācijām, akciju
organizēšanai trešajās valstīs.
Latvijas stratēģiskais mērķis ir ierobežot terorismu un ekstrēmismu
visās to izpausmes formās, ierobežot politisko ekstrēmismu un sabiedrības
radikālisma galējās izpausmes formas, kā arī veikt pasākumus, kas būtiski
samazinātu iespējas izdarīt vai veicināt terora aktus Latvijā vai ārvalstīs.
Mūsdienu sabiedrības pastāvēšana, drošība un labklājība ir
atkarīga no kompleksas infrastruktūras,
ko veido inženierbūvju, enerģijas, transporta, sakaru un informācijas
tehnoloģiju sistēmas.
Nacionālās drošības jomā par kritisko pieņemts definēt infrastruktūru,
kuras iznīcināšana, funkciju (darbības) pārtraukšana vai būtiska samazināšana
rada draudus sabiedrības drošībai, indivīdu veselībai, dzīvībai, labklājībai,
kā arī apdraud efektīvu sabiedrības un valsts pārvaldi.
Pagaidām nepietiekami tiek novērtēts fakts,
ka strauji pieaug kritiskās infrastruktūras sistēmas atkarība no informācijas
tehnoloģijām, tāpēc darbība, kura vērsta pret kādu konkrētu objektu,
informāciju tehnoloģiju integritātes dēļ var apdraudēt citu sistēmas objektu
vai sektoru kopumā.
Latvijas mērķis ir izveidot kritiskās infrastruktūras aizsardzības
sistēmu kā integrētu nacionālās drošības sistēmas sastāvdaļu, par galveno
principu nosakot objektu sniegto pakalpojumu (funkciju) nepārtrauktu
nodrošināšanu.
Latvijas prioritātes:
· Uzlabot
tiesībsargājošo iestāžu sadarbību un gatavību terorisma draudu novēršanai;
· Vienota Pretterorisma centra darbības uzsākšana un strukturāla
nostiprināšana;
· Kritiskās
infrastruktūras aizsardzības sistēmas izveide.
Tehnogēno katastrofu risks
saistīts ar bīstamo ķīmisko un naftas produktu tranzītu caur Latvijas
teritoriju un šo produktu pārkraušanu terminālos, kas atrodas apdzīvotās vietās
vai tuvu tām. Latvijā ir vairāki simti valsts un vietējās nozīmes paaugstināta
riska objektu. Valsts teritoriju šķērso maģistrālie naftas un gāzes vadi.
Problēmas rada bezsaimnieka ķīmisko vielu un atkritumu atrašanas gadījumi, kā
arī ķīmisko avāriju rezultātā radušies bīstamie atkritumi.
Riska faktors videi un
iedzīvotājiem ir atomelektrostacijas tuvākajās kaimiņvalstīs un jonizējošā
starojuma avotu neautorizēta pārvietošana, īpaši kopā ar metāla atgriezumiem un
lūžņiem.
Latvijā pieaug gan dažādu
kravu tranzīta plūsma caur valsts teritoriju, gan cilvēku pārvietošanās no
citām valstīm uz vai caur Latviju. Līdz ar to pieaug tehnogēno (transporta)
avāriju risks.
Valsts drošības aspektā kā risks vērtējams
vispārējais sabiedrības veselības stāvoklis un nepietiekami nodrošinātā spēja
sniegt nepieciešamo medicīnisko palīdzību.
Latvijas prioritāte ir kvalitatīvas medicīniskās
aprūpes nodrošināšana visā Latvijas teritorijā un visiem iedzīvotājiem,
izveidojot koordinētu, savietojamu, teritoriāli līdzsvarotu neatliekamās
medicīniskās palīdzības sniegšanas sistēmu, kā arī attīstot katastrofu
medicīnas sistēmas kapacitāti.
Lai uzlabotu gatavību krīzes
situāciju un katastrofu pārvarēšanai, Latvijas mērķis ir turpināt attīstīt krīzes
kontroles un civilās aizsardzības elementus vienotas nacionālās drošības
sistēmas ietvaros.
Nepieciešams konceptuāls
izvērtējums normatīvajam regulējumam attiecībā uz valsts apdraudējuma un krīzes
situāciju tiesiskajiem režīmiem, papildu resursu piesaisti civilās aizsardzības
sistēmai valsts apdraudējuma gadījumos, kā arī valsts materiālo rezervju
sistēmas veidošanas principiem. Vienlaikus jāattīsta atbildīgo dienestu
gatavība operatīvi reaģēt krīzes situāciju un katastrofu gadījumos, īpašu
uzsvaru liekot uz preventīvām darbībām apdraudējumu un krīžu prognozēšanas un
novēršanas scenāriju izstrādē. Jāpilnveido un jāattīsta jaunizveidotā
Informācijas analīzes dienesta kapacitāte, izmantojot jaunākās analītiskā darba
metodes un tehnoloģijas.
Valstī izveidojams vienots krīžu vadības centrs. Starp krīzes
pārvaldīšanā iesaistītajām institūcijām jāveido savietojami sakaru kanāli.
Latvijas prioritātes:
· Racionālas krīzes
kontroles un civilās aizsardzības sistēmas izveide, tai skaitā informatīvās
ķēdes pilnveidošana;
· Paaugstināt gatavību
krīzes situāciju un katastrofu pārvarēšanai, pamatojoties uz atbildīgo
institūciju un dienestu sadarbības un koordinācijas pilnveidošanu.
Latvijas iekšējās drošības
vide raksturojas ar pozitīvām pārmaiņām, tomēr pastāv ekonomiskās suverenitātes
apdraudējumi, sarežģīti vides, reģionālās politikas un sociālā nodrošinājuma
jautājumi, organizētās noziedzības un korupcijas problēmas, kas turpina
negatīvi iespaidot valsts ekonomiku un iedzīvotāju uzticību esošai demokrātiskai
valsts iekārtai. Nevar izslēgt arī reālus terorisma draudus Latvijas teritorijā
un pret Latvijas institūcijām ārvalstīs.
Kā galvenās prioritātes
valsts iekšējā drošībā uzskatāmas šādas jomas: likuma varas garantēšana, robežu
kontrole, noziedzības mazināšana, korupcijas izskaušana, sabiedriskā kārtība un
drošība, sabiedrības integrācijas veicināšana, kritiskās infrastruktūras un
kritiskās informācijas aizsardzība, kā arī gatavība krīzes situāciju un
katastrofu novēršanai un pārvarēšanai.
Koncepcijā noteiktie
principi ir pamats valsts institūciju darbībai, veidojot valsts kopējo drošības
politiku un izstrādājot atsevišķus nozaru plānus un programmas.
Nacionālās drošības koncepcijā noteiktie
principi iekļaujami, izstrādājot jaunus politikas plānošanas un programmu
dokumentus. Pamatojoties uz šajā koncepcijā noteiktajām prioritātēm, Ministru
kabinets izstrādā Nacionālās drošības plānu, kurā noteiktas nākamā gada
prioritātes, lai uzlabotu valsts drošības stāvokli.
Ministru prezidents I.Emsis