Likumprojekts
Grozījumi Latvijas Sodu izpildes kodeksā
Izdarīt Latvijas Sodu izpildes kodeksā šādus grozījumus:
1. Izteikt 47.panta trešo daļu šādā redakcijā:
"Ieslodzījuma vietās ar sūtījumiem un pienesumiem ir atļauts saņemt tikai nepārtikas preces. Kārtību, kādā paku sūtījumus vai pienesumus pieņem un izsniedz, kā arī to priekšmetu sarakstu, kurus atļauts saņemt ar sūtījumiem un pienesumiem, reglamentē Ministru kabineta noteikumi."
2. Papildināt 51.pantu ar piekto daļu šādā redakcijā:
"Ieslodzījuma vietās notiesātos iesaista darbā bez darba līguma noslēgšanas. Katru notiesāto darbā norīko ar ieslodzījuma vietas priekšnieka rīkojumu."
3. Aizstāt vārdus "Pārejas noteikums" ar vārdiem "Pārejas noteikumi".
4. Papildināt pārejas noteikumus ar 2.punktu šādā redakcijā:
"Līdz 2003.gada 31.martam apstākļus, kādos tiek turēta persona, kurai tiesa neizciesto sodu piespiedu darbu vai naudas sodu aizstāj ar arestu, pielīdzina to notiesāto turēšanas apstākļiem, kuri sodu izcieš daļēji slēgtā cietumā soda izciešanas režīma zemākajā pakāpē."
Normatīvā akta projekta
Grozījumi Latvijas Sodu izpildes kodeksā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|||||||
1.Pašreizējās situācijas raksturojums |
Katrs ieslodzītais, atrodoties ieslodzījuma vietā, ir pilnīgā valsts apgādībā un 3 reizes dienā saņem siltu ēdienu pēc noteiktajām normām. Uztura normas ir izstrādātas atbilstoši Eiropas Padomes Ministru komitejas Rekomendāciju Nr.(87)3 25. punktam, ir saskaņotas ar Labklājības ministrijas Pārtikas centru un satur nepieciešamo proteīnu, taukskābju, minerālu un vitamīnu daudzumu, kas paredzēti organisma normālai dzīvības funkciju norises nodrošināšanai. Kvalitātes un daudzuma ziņā uzturs ir maksimāli pietuvināts mūsdienu sanitāri - higiēniskajām un dietoloģijas prasībām un ir diferencēts atkarībā no ieslodzītā vecuma un veselības stāvokļa. Papildus ieslodzītajiem ir iespēja iegādāties kvalitatīvus pārtikas produktus (t.sk. arī augļus un dārzeņus) cietumu veikalos, kuru sortiments ir analoģisks, bet cenu līmenis pat zemāks nekā veikalos pilsētā. Cietumu administrācijai nav iespējams veikt ar pienesumiem un sūtījumiem piegādāto pārtikas produktu (kuru izcelsme un kvalitāte nav nosakāma) kvalitātes pārbaudes, kas draud ar kuņģa zarnu trakta infekciju slimību uzliesmojumiem ieslodzīto vidū. Liela daļa narkotisko un psihotropo vielu cietumos nonāk noslēptas pārtikas produktos, kas savukārt destabilizē stāvokli cietumos. Visos attīstītos Eiropas valstu cietumos, pārtikas produktu pienesumi un sūtījumi ir sen atcelti. Sakarā ar augstākminēto, kā arī ņemot vērā Saeimas Aizsardzības un iekšlietu komisijas viedokli, ir nepieciešams steidzīgi veikt grozījumus Latvijas Sodu izpildes kodeksa (LSIK) 47. pantā Satversmes 81. panta kārtībā. Saskaņā ar Latvijas Sodu izpildes kodeksa 51. pantu, notiesātos iesaista darbā brīvības atņemšanas iestāžu uzņēmumos. Par padarīto darbu viņiem maksā Ministru kabineta noteiktajā kārtībā. Pēc Darba likuma 28. panta nosacījumiem, darba devējs un darbinieks savstarpējās darba tiesiskās attiecības nodibina ar darba līgumu. Taču ar personu, kas pēc tiesas sprieduma izcieš sodu brīvības atņemšanas iestādē darba līgumu noslēgt nav iespējams, ņemot vērā viņu tiesisko stāvoklī. Lai novērstu minēto pretrunu ir nepieciešams steidzīgi veikt grozījumus LSIK 51. pantā Satversmes 81. panta kārtībā. Likuma Par Krimināllikuma spēkā stāšanās laiku un kārtību pārējo noteikumu 1. punkta trešā teikuma redakcija ir neprecīza un dod iespēju divējādu notiesātā tiesību tulkojumu. Pēc Latvijas Sodu izpildes kodeksa 50.5 septītās daļas interpretācijas kā notiesātajam, kurš sodu izcieš daļēji slēgtā cietuma zemākajā pakāpē, bet pēc Latvijas Sodu izpildes kodeksa 129. panta interpretācijas kā ar arestu notiesātājam. Lai steidzīgi novērstu minēto pretrunību ir nepieciešams papildināt LSIK pārejos noteikumus ar jauno punktu Satversmes 81. panta kārtībā. |
||||||
2.Normatīvā akta projekta būtība |
Šajā normatīvā akta projektā tiek noteikti sūtījumu un pienesumu saņemšanas nosacījumi ieslodzījuma vietās, precizēti notiesāto nodarbinātības nosacījumi, kā arī noteikti personas, kurai tiesa neizciesto sodu piespiedu darbu vai naudas sodu aizstāj ar arestu, turēšanas apstākli. |
||||||
II. Kāda var būt tiesību akta Ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|||||||
1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem tūkst. Ls |
|||||||
Rādītāji |
Kārtē- jais gads |
Trīs nākamie gadi |
*) |
||||
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
nav |
nav |
nav |
nav |
nav |
||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
nav |
nav
|
nav |
nav |
nav |
||
3. Finansiālā ietekme |
nav |
nav |
nav |
nav |
nav |
||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
nav |
nav |
nav |
nav |
nav |
||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
nav |
nav |
nav |
nav |
nav |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|||||
Kādi normatīvie akti likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Atbilstoši projekta 1. pantā paredzētajam pilnvarojumam ir nepieciešams izstrādāt Ministru kabineta noteikumus, kas nosaka kārtību, kādā paku sūtījumus vai pienesumus pieņem un izsniedz, kā arī to priekšmetu sarakstu, kurus atļauts saņemt ar sūtījumiem un pienesumiem ieslodzījuma vietās. |
||||
V. Kādam Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
|||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts atbilst Eiropas Padomes un Eiropas Savienības nostādnēm par notiesāto iesaistīšanu lietderīgā darbā (Cietumu noteikumi Eiropas Padomes dalībvalstīm Rekomendācijas R (87) 3). |
||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijas saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||
|
|||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||||
Attiecīgie ES normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinumus u.tml.), noradot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||
2.tabula |
|||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
ES normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
||
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||
|
|||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas |
Konsultācijas nav notikušas |
||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Nav |
||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti |
||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Nav notikušas |
||||
5. Cita informācija |
Nav |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Netiks radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Ar Latvijas vēstnesis un NAIS starpniecību |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Indivīds var griezties augstākstāvošajās institūcijās (Ieslodzījuma vietu pārvaldē. Tieslietu ministrijā, tiesā) ar sūdzībām un iesniegumiem. |
4. Cita informācija |
Nav |
Tieslietu ministre I.Labucka
Valsts sekretārs |
Valsts sekretāra vietnieks likumdošanas jautājumos |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
A.Maldups |
G.Kūtris |
O.Āboliņa |
S.Zlatoustovs |
29.08.2002 16.15
S.Zlatoustovs
7505763 evija.zamelauska@tm.gov.lv