Likumprojekts

Likumprojekts

Grozījumi likumā "Par cukuru"

Izdarīt likumā "Par cukuru" (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 1993, 20./21.nr.; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 22.nr.; 1995, 20.nr.; 1996, 24.nr.; 1999, 19.nr.; 2000, 4.nr.; 2002, 7.nr.) šādus grozījumus:

1. Papildināt 3.panta pirmo daļu aiz vārdiem "slēdz katru gadu" ar vārdiem "līdz 1.maijam".

2. Izteikt 4.pantu šādā redakcijā:

"4.pants

Cukurbiešu iepirkuma cena ir līgumcena, ko atbilstoši cukurbiešu kvalitātes rādītājiem nosaka cukurbiešu audzētāji un pārstrādātāji, savstarpēji vienojoties. Cukurbiešu kvalitātes rādītājus un to noteikšanas metodes nosaka saskaņā ar Latvijas valsts standartiem, un to sarakstu publicē laikrakstā "Latvijas Vēstnesis"."

3. Aizstāt 11.1 pantā vārdus "pilnvarotas kompetentas institūcijas atzītajos" ar vārdiem "Pārtikas un veterinārā dienesta atzītos un reģistrētos".

4. Papildināt 11.2 pantu ar vārdiem "saskaņā ar Ministru kabineta apstiprināto importējamo cukura produktu sortimentu".

5. Izteikt 12.pantu šādā redakcijā:

"12.pants

Ministru kabinets attiecīgā gada valsts budžeta projektā paredz līdzekļus cukura ražošanas veicināšanai. Līdzekļu izlietošanas kārtību un cukuru saturošo produktu sarakstu nosaka Ministru kabinets."

6. Izslēgt 13.pantu.

7. Likuma 5.pants stājas spēkā 2003.gada 1.janvārī.

 

 

 

 

Likumprojekta “Grozījumi likumā “Par cukuru””

anotācija

I. Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

Šobrīd pasaules cukura cena, kuru sastāda Eiropas Savienības subsidētais cukurs un virskvotas pārprodukcijas C cukurs un cukurniedru cukurs ar zemu pašizmaksu, ir Ls 172 par tonnu (2001.gada jūlijs - USD 277.46). Latvijas iekšējā tirgū pēc statistikas datiem šajā pašā laikā cukura mazumtirdzniecības cena ir trīs reizes augstāka - Ls 500 par tonnu. Līdz ar to Latvijas saldumu ražotājiem nav vienlīdzīgas konkurences iespējas vietējā tirgū, jo importēto saldumu cenas ir ievērojami zemākas cukura cenas starpības dēļ. Latvijas saldumu ražotājiem nav arī vienlīdzīgas konkurences iespējas Latvijas, Lietuvas un Igaunijas BTL koptirgū, jo Lietuvā cukura cena eksporta produktiem tiek pazemināta ar akcīzes nodokļa un cenu kompensācijas mehānisma palīdzību, bet Igaunija izmanto cukuru par pasaules cenām. Veidojas situācija, kad lielu Latvijas iekšējā tirgus daļu aizņem importētie saldumu produkti. Lai kompensētu pārstrādes uzņēmumiem cukura cenas starpību starp pasaules cukura cenu un vietējā tirgus cukura cenu, nepieciešamas izmaiņas likumā “Par cukuru”. Saskaņā ar 2001.gada 17.jūlija Ministru kabineta sēdes protokollēmuma Nr.34 2.§ 5.2.1.punktu līdz 2001.gada 1.oktobrim jāiesniedz Ministru kabinetā noteiktā kārtībā likumprojektu “Grozījumi likumā “Par cukuru”.

Šobrīd likumā “Par cukuru”:

    • 3.pantā nav konkrēti norādīts datums, līdz kuram ir cukurbiešu audzētājiem jānoslēdz līgums ar pārstrādātājiem;
    • 4.pantā minētā iestāde - Latvijas Nacionālais standartizācijas un metroloģijas centrs - vairs nepastāv;
    • 11.1 pantā ir norādīts, ka mazumtirdzniecībā cukuru drīkst fasēt tikai pilnvarotas kompetentas institūcijas atzītajos pārtikas uzņēmumos. Nav konkrēti norādīta šī institūcija;
    • 11.2 pantā ir jāveic izmaiņas, jo, harmonizējot Latvijas likumdošanu ar Eiropas Savienības likumdošanu, ir papildināts licencēšanai pakļautais cukura produktu saraksts saskaņā ar Eiropas Padomes 19.16.2001. Regulu (EC) 1260/2001 par cukura sektoru kopējā tirgus organizācijā.

2. Tiesību akta projekta būtība

Likumprojekts paredz cukura cenu kompensācijas kārtības un cukuru saturošo produktu saraksta izveidošanas deleģējumu likuma “Par cukuru” 12.pantā.

Likumprojektā precizēts:

  • datums, līdz kuram cukurbiešu audzētājs un pārstrādātājs katru gadu noslēdz līgumu;
  • institūcijas nosaukums, kas apstiprina cukurbiešu kvalitātes rādītājus kopā ar to noteikšanas metodiku;
  • institūcijas nosaukums, kas dod atzinumu pārtikas uzņēmumiem;
  • licencēšanai pakļautais cukura produktu sortiments.

 

II. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi

Izdarot izmaiņas likuma “Par cukuru” 12.pantā un veicot cukura cenu kompensāciju par pārtikas produktiem ar cukura saturu virs 20 %, paaugstinās Latvijā ražoto cukuru saturošo produktu pārdošanas apjomi iekšējā tirgū un tas radīs iespēju palielināt cukurbiešu audzēšanu un cukura ražošanu.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Likumprojekts “Grozījumi likumā “Par cukuru”” skars pārstrādes uzņēmumus, kuri ražo saldumus, cukura ražošanas uzņēmumus un cukurbiešu audzētājus. Pieaugot Latvijā ražoto saldumu tirdzniecības apjomiem vietējā tirgū, palielināsies šo uzņēmumu peļņas daļa, kā arī cukura ražošanas uzņēmumu un cukurbiešu audzētāju peļņas daļa. Līdz ar to būs iespēja palielināt valsts cukura ražošanas kvotu, kas ir būtisks aspekts Latvijas sarunās par iestāju Eiropas Savienībā.

3. Sociālo seku izvērtējums

Tiesību akta projekts šo jomu būtiski neskar.

4. Ietekme uz vidi

Tiesību akta projekts šo jomu būtiski neskar.

III. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem, tūkst. Ls

Rādītāji

Kārtējais

gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

Tiesību akta projekts šo jomu būtiski neskar.

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

(Saskaņā ar Ministru kabineta 2001.gada 17.jūlija sēdes protokollēmuma Nr.34 2.§ 2. un 3.punktu.

-

-

1950

1950

1950

3. Finansiālā ietekme

Negatīva, jo tā īstenošana prasa papildus finansējumu no valsts budžeta sākot ar 2003.gadu līdz iestāšanās brīdim Eiropas Savienībā.

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai (no lauksaimniecībai iedalītajām valsts subsīdijām)

-

200

-

-

-

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

Paredzamais kompensējamā cukura daudzums ir 15 000 tonnas. Lai varētu paaugstināt Latvijā ražoto cukuru saturošo produktu konkurētspēju, nepieciešams daļēji kompensēt cukura cenas starpību starp pasaules cukura cenu un iekšējā tirgus cenu. Nepieciešamais cenu starpības kompensācijas apjoms uz vienu tonnu ir Ls 130. Nepieciešamā naudas summa cukura cenu kompensācijai: 15 000 x 130 = Ls 1 950 000.

IV. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

Kādi normatīvie akti - likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt.

Nepieciešami jauni Ministru kabineta noteikumi, kas nosaka cukura cenas daļējas kompensācijas kārtību un cukuru saturošo produktu sarakstu.

Šo ministru kabineta noteikumu mērķis ir sastādīt cukuru saturošo produktu sarakstu, kuros cukura saturs pārsniedz 20 %, un paredzēt šajos produktos esošā cukura cenas daļējas kompensācijas atmaksas mehānismu pārstrādes uzņēmumiem. Cenas kompensācijas izmaksu administrēšanu veiks Zemkopības ministrija un tās pārraudzībā esošai Lauku atbalsta dienests.

Saskaņā ar Ministru kabineta 2001.gada 17.jūlija sēdes protokollēmuma Nr.34 2.§ 5.2.2.punktu noteikumu projekts jāiesniedz Ministru kabinetā līdz 2001.gada 31.decembrim.

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Palika nemainīgas salīdzinājumā ar spēkā esošo likumu “Par cukuru”.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Palika nemainīgas salīdzinājumā ar spēkā esošo likumu “Par cukuru”.

3. Atbilstības izvērtējuma tabula

Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija

Padomes 2001.gada 19.jūnija Regula (EK) 1260/2001 par cukura sektora tirgus kopēju organizāciju.

Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst)

Komentāri

11.2 pants

22.pants

Daļēji atbilst

Latvijas likumdošanas akti neparedz cukura eksporta pakļaušanu licencēšanai.

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas

Darba grupā saskaņā ar Zemkopības ministrijas 2001.gada 17.augusta rīkojumu Nr.247 piedalījās:

  • SIA Cukurbiešu audzētāju un pārstrādātāju asociācija;
  • Lauksaimnieku organizācijas Sadarbības padome

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Šīs nevalstiskās organizācijas projektu atbalstīja pilnībā.

3. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

-

VII. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Cenas kompensācijas izmaksu administrēs Zemkopības ministrija un tās pārraudzībā esošais Lauku atbalsta dienests, kuram šī būs papildus funkcija, pieprasot līdzekļus no kārtējā gada valsts budžeta.

2. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo

Spēkā esošos tiesību aktos noteiktajā kārtībā.

 

Zemkopības ministrs A.Slakteris

 

 

 

A.Vējkrīgere

7027258