Likumprojekts

Likumprojekts

Grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli naftas produktiem"

Izdarīt likumā "Par akcīzes nodokli naftas produktiem" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1997, 24.nr.; 1998, 13.nr.; 1999, 2., 6., 17., 24.nr.; 2000, 1., 14.nr.; 2001, 7., 24.nr.) šādus grozījumus:

1. Izteikt 10.panta trešo un ceturto daļu šādā redakcijā:

"(3) Akcīzes preču noliktavas turētājs, kas naftas produktus ieved Latvijas Republikas muitas teritorijā izlaišanai brīvam apgrozījumam vai izved no akcīzes preču noliktavas, vai izmanto akcīzes preču noliktavā, aprēķināto nodokli valsts budžetā maksā atbilstoši Muitas likumā noteiktajai muitas procedūrai.

(4) Nodoklis, kas nav samaksāts šajā pantā minētajos gadījumos, piedzenams saskaņā ar Muitas likumu."

2. 16.pantā:

papildināt ceturto daļu pēc vārdiem "grāmatvedības reģistros" ar vārdiem "muitas deklarācijā";

papildināt piekto daļu pēc vārdiem "gan grāmatvedības reģistros" ar vārdiem "gan muitas deklarācijā".

 

 

 

 

Likumprojekta

Grozījumi likumā “Par akcīzes nodokli naftas produktiem”

anotācija

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Akcīzes preču noliktava ir arī muitas noliktava. Tādējādi akcīzes preču noliktavu naftas produktiem darbība - nafta produktu ievešana un izvešana, notiek atbilstoši muitas procedūrām un konkrētās muitas iestādes pārraudzībā. Līdz ar to akcīzes preču noliktavu naftas produktiem turētāju veiktie akcīzes nodokļa maksājumi viennozīmīgi tiek uzskatīti par muitas maksājumiem.

Savukārt saskaņā ar likumu “Par akcīzes nodokli naftas produktiem” akcīzes preču noliktavu naftas produktiem turētājs aprēķināto akcīzes nodokli par naftas produktiem, kurus ieved Latvijā izlaišanai brīvam apgrozījumam, valsts budžetā maksā muitas iestādē naftas produktu uzrādīšanas laikā vai pirms tam bankas iestādē. Bet, ja naftas produkti tiek izvesti no akcīzes preču noliktavas vai izmantoti akcīzes preču noliktavā – bankas iestādē 15 dienu laikā pēc taksācijas perioda beigām.

Līdz ar to akcīzes nodokļa nomaksas kārtība, izvedot naftas produktus no akcīzes preču noliktavas, atšķiras no Muitas likumā noteiktās muitas maksājumu nomaksas kārtības.

Šādi sarežģīti akcīzes nodokļa, kā muitas maksājuma sastāvdaļai, nomaksāšanas noteikumi apgrūtina muitas iestādēm piedzīt nenomaksāto akcīzes nodokli no akcīzes preču noliktavas turētāja, neļauj piemērot vienādus nosacījumus muitas maksājumu nenomaksāšanas gadījumā visiem muitas maksājumā ietvertajiem maksājumiem (piemēram, akcīzes nodoklim un pievienotās vērtības nodoklim).

Ņemot to vērā, ir nepieciešams akcīzes preču noliktavu naftas produktiem turētāju akcīzes nodokļa nomaksas kārtību saskaņot ar muitas maksājumu nomaksāšanas kārtību atbilstoši konkrētajai muitas procedūrai Muitas likumā noteiktajā kārtībā.

2. Normatīvā akta projekta būtība

 

 

 

 

 

 

 

Likumprojekts paredz, ka akcīzes preču noliktavas turētājs, kas ieved naftas produktus Latvijas Republikas muitas teritorijā izlaišanai brīvam apgrozījumam vai izved no akcīzes preču noliktavas vai izmanto akcīzes preču noliktavā, aprēķināto nodokli valsts budžetā maksā atbilstoši attiecīgajai muitas procedūrai Muitas likumā noteiktajā kārtībā;

Grozījumi likumā ir izstrādāti, lai uzlabotu akcīzes nodokļa naftas produktiem iekasēšanu un novērstu iespēju izvairīties no atbilstošas akcīzes nodokļa nomaksas, kā arī nolūkā, lai savstarpēji saskaņotu likuma "Par akcīzes nodokli naftas produktiem" normas un muitas lietas regulējošos normatīvos aktu normas.

3. Cita informācija

Nav

 

 

 

 

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz

sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

 

 

 

 

Akcīzes nodokļa kā muitas maksājuma sastāvdaļai maksāšanas kārtība tiks saskaņota ar muitas maksājumu vispārējo kārtību. Tas neietekmēs naftas produktu kā akcīzes preces ne ievešanas (importa), ne izvešanas apjoma izmaiņas.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Tādējādi akcīzes nodokļa nomaksas termiņš tiks noteikts vienāds ar muitas maksājumu termiņu. Tas nodrošinās akcīzes nodokļa iekasēšanu vienlaicīgi ar muitas maksājumiem. Netiks aizkavētas citas muitas maksājumā ietvertās maksājumu pozīcijas, aizbildinoties ar akcīzes nodokļa atšķirīgo nomaksas termiņu.

Tiks radīti vienādi nosacījumi akcīzes nodokļa un muitas maksājumu parādu nomaksai un piedziņai.

Vienkāršosies un uzlabosies akcīzes nodokļa kā muitas maksājuma uzskaite, iekasēšana, kontrole, pārraudzība. Tas arī uzlabos muitas iestāžu kontroli un pārraudzību pār akcīzes preču noliktavām naftas produktiem.

Akcīzes preču noliktavu turētājiem atvieglos akcīzes nodokļa un kopējā muitas maksājuma nomaksu.

3. Sociālo seku izvērtējums

Likumprojekts šo jomu neskar.

4. Ietekme uz vidi

Likumprojekts šo jomu neskar.

5. Cita informācija

Nav

 

 

 

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz

valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtē-

jais

gads

 

Nākamie trīs gadi

 

 

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

1

2

3

4

5

6

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

-

-

-

-

-

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

-

-

-

-

-

3. Finansiālā ietekme

-

-

-

-

-

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

-

-

-

-

-

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

-

-

-

-

-

6. Cita informācija

-

-

-

-

-

 

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz

spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt.

Nepieciešams izdarīt grozījumus Ministru kabineta 1998.gada 4.augusta noteikumos nr.289 “Noteikumi par akcīzes preču noliktavu naftas produktiem” - precizēt normas attiecībā uz akcīzes nodokļa maksāšanas kārtību un termiņu; grozījumi noteikumos tiks izstrādāti un noteiktā kārtībā iesniegti Valsts kancelejā trīs mēnešu laikā pēc likumprojekta “Grozījumi likumā “Par akcīzes nodokli naftas produktiem”” pieņemšanas.

2. Cita informācija

Nav

 

 

 

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām

atbilst normatīvais akts

   

1. Saistības pret Eiropas Savienību

 

 

 

 

 

Eiropas Savienība paredz harmonizēt akcīzes nodokli naftas produktiem. Eiropas Savienības Direktīva 92/12/EEC par vispārīgo kārtību attiecībā uz akcīzes precēm un par šādu preču glabāšanu, pārvadāšanu un pārraudzību nosaka, ka akcīzes nodoklis ir jāiekasē, bet strikti nenosaka akcīzes nodokļa maksāšanas kārtību (kādā veidā). Dalībvalsts pati var noteikt nodokļa nomaksas termiņu un kārtību.

   

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Likumprojekts šo jomu neskar.

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

Likumprojekts šo jomu neskar

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie EK normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

Likumprojekts šo jomu neskar.

2.tabula

Latvijas normatīvā

akta projekta norma (attiecīgā panta,

punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/

neatbilst)

Komentāri

-

-

-

-

5. Cita informācija

Nav

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas,

sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

Konsultācijas nav notikušas

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Konsultācijas nav notikušas

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Konsultācijas nav notikušas

5. Cita informācija

Nav

 

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts puses un (vai) pašvaldības puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Likumprojektā paredzēto normu īstenošana neradīs vajadzību pēc jaunām struktūrvienībām vai institūcijām, kā arī nepaplašinās esošo institūciju funkcijas.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Sabiedrība par likumprojekta ieviešanu tiks informēta vispārējā kārtībā – pēc tā pieņemšanas Saeimā vispirms tas tiks izsludināts, publicējot oficiālajā preses izdevumā “Latvijas Vēstnesis”, pēc izsludināšanas oficiālajā preses izdevumā “Latvijas Vēstnesis” tas tiks publicēts arī "Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājā".

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Likumprojekts neierobežo indivīda tiesības.

 

4. Cita informācija

Nav

 

 

Finansu ministrs G.Bērziņš