Likumprojekts

Likumprojekts

Grozījums likumā "Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru"

Izdarīt likumā "Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru" (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 1990, 49.nr.; 1991, 27./28.nr.; 1992, 18./19.nr.; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1996, 1.nr.; 1997, 5., 11.nr.; 1998, 1.nr.; 1999, 24.nr.; 2001, 5., 15.nr.) grozījumu un papildināt 5.panta piekto daļu ar otro teikumu šādā redakcijā:

"Uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) oficiālajā un saīsinātajā nosaukumā (firmā) nedrīkst ietvert valsts un pašvaldību institūciju nosaukumus, kā arī citas ziņas, kas varētu maldināt par uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) saistību ar valsts vai pašvaldību institūcijām."

 

 

 

 

 

Likumprojekta

“Grozījums likumā “Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru” anotācija

 

 

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ministru kabineta 2001.gada 30.oktobra sēdē Tieslietu ministrijai tika dots uzdevums sagatavot un noteiktā kārtībā iesniegt tiesību akta projektu par grozījumiem likumā, lai Uzņēmumu reģistrā netiktu reģistrēti uzņēmumi (uzņēmējsabiedrības), kuru nosaukumā ietverts vārds “aģentūra” (prot. Nr.53 19.§ 2.punkts).

2001.gada 25.aprīlī spēkā stājās Publisko aģentūru likums, kura 4. un 23.pants attiecīgi nosaka ministrijas pārraudzībā esošas valsts iestādes - valsts aģentūras un pašvaldības iestādes - aģentūras nosaukuma veidošanas obligātās prasības.

Publisko aģentūru likums paredz, ka valsts aģentūras un pašvaldības aģentūras nosaukumā attiecīgi jāietver vārdkopa “valsts aģentūra” vai saīsinājums “v/a” un “pašvaldības aģentūra” vai saīsinājums “p/a”.

Ņemot vērā likuma “Par uzņēmējdarbību” noteikumus, uzņēmējdarbības subjektiem ir izvirzītas noteiktas prasības, veidojot uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) nosaukumu. Piemēram, individuālā (ģimenes) uzņēmuma nosaukumā jābūt īpašnieka uzvārdam un vārdkopai “individuālais uzņēmums”, sabiedrības ar ierobežotu atbildību nosaukumā jābūt vārdkopai “sabiedrība ar ierobežotu atbildību” vai tās saīsinājumam “SIA”, vai vārdam “sabiedrība”. Turklāt nosaukumiem izvirzītās prasības nodrošina iespēju atšķirt uzņēmējdarbības formas.

Taču uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) nosaukumu veidošanā nav noteikts tiesisks izvēles ierobežojums, kas nodrošinātu uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) nosaukumu atšķiramību no valsts un pašvaldību institūciju nosaukumiem, t.sk., valsts un pašvaldību aģentūru nosaukumiem.

2. Normatīvā akta projekta būtība

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Likumprojekts izstrādāts, ņemot vērā situācijas pašreizējo raksturojumu, un paredz noteikt uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) oficiālā un saīsinātā nosaukuma (firmas) izvēles tiesiskus ierobežojumus, nosakot, ka uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) nosaukumā nedrīkst ietvert valsts un pašvaldību institūciju nosaukumus, kā arī citas ziņas, kas varētu maldināt par uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) saistību ar valsts vai pašvaldību institūcijām. Tādējādi likumprojekts saskaņots arī ar Komerclikuma 29.panta noteikumiem, nodrošinot vienotas prasības nosaukumu veidošanā gan uzņēmumu reģistrā reģistrējamiem uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām), gan komercreģistrā ierakstāmajiem komersantiem.

3. Cita informācija

 

 

 

 

 

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

Likumprojekts šo jomu neskar.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

 

 

 

 

Likumprojekts pozitīvi ietekmēs uzņēmējdarbības vidi, ļaujot uzņēmējiem, kā arī sabiedrībai kopumā, atšķirt pēc nosaukuma attiecīgi nākamos darījumu partnerus un publisko un privāto tiesību subjektus.

3. Sociālo seku izvērtējums

Likumprojekts šo jomu neskar.

4. Ietekme uz vidi

Likumprojekts šo jomu neskar.

5. Cita informācija

 

 

 

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtējais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

1

2

3

4

5

6

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

         

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

         

3. Finansiālā ietekme

         

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

         

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

         

6. Cita informācija

         

 

 

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt

Sakarā ar izstrādāto likumprojektu nav papildus jāizdod tiesību akti.

2. Cita informācija

 

 

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Likumprojekts šo jomu neskar.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Likumprojekts šo jomu neskar.

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

Likumprojekts šo jomu neskar.

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

Likumprojekts šo jomu neskar.

2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/
neatbilst)

Komentāri

5. Cita informācija

 

 

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

Konsultācijas ar nevalstiskajām organizācijām nav notikušas.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums
to interesēs, neatbalsta)

Konsultācijas ar nevalstiskajām organizācijām nav notikušas.

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti.

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem nav notikušas.

5. Cita informācija

 

 

 

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

 

 

 

Jaunas valsts institūcijas netiks radītas, un esošo institūciju funkcijas paplašinātas netiks.

Uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) reģistrāciju, pārbaudot tā nosaukuma atbilstību normatīvo aktu prasībām, veiks Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrs.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

 

 

 

Likumprojekts tiks ievietots Ministru kabineta un Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra Interneta mājas lapā: attiecīgi www.mk.gov.lv un www.ur.gov.lv.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Likumprojekts neierobežo indivīda tiesības.

4. Cita informācija

 

 

 

 

 

 

 

 

I. Panasova, 7031735