Likumprojekts
Ūdens apsaimniekošanas likums
I nodaļa
Vispārīgie noteikumi
1.pants. Likumā lietotie termini
Likumā ir lietoti šādi termini:
1) aizsargājamās teritorijas teritorijas, kuras paredzētas ūdens ieguvei cilvēku patēriņam, teritorijas, kuras izveidotas bioloģisko resursu aizsardzībai, ūdens objekti, kuri noteikti kā rekreācijas objekti vai peldūdeņi, īpaši jutīgas teritorijas, kā arī īpaši aizsargājamas dabas teritorijas;
2) apakšbaseins zemes platība (teritorija), no kuras visi virszemes noteces ūdeņi pa strautiem, upēm un ezeriem nonāk kādā konkrētā ūdensteces vietā (parasti ezerā vai upju satekā);
3) emisijas ierobežošana pasākumi, kas nodrošina emisijas limitēšanu, tai skaitā nosakot emisijas robežvērtības vai ierobežojumus un nosacījumus emisijas ietekmei, raksturam vai citām tās iezīmēm, vai piesārņojošās darbības norises apstākļiem, kas ietekmē emisiju;
4) ezers dabīga ūdenstilpe sauszemes padziļinājumā (ezerdobē) ar palēninātu ūdensapmaiņu;
5) iekšzemes ūdeņi visi stāvošie un tekošie ūdeņi uz zemes virsmas, kā arī visi pazemes ūdeņi sauszemes pusē no bāzes līnijas;
6) mākslīgs ūdens objekts virszemes ūdens objekts, kurš ir radīts cilvēka darbības rezultātā un atbilst šā likuma nosacījumiem;
7) pazemes ūdens horizontu komplekss savstarpēji saistītu pazemes ūdens slāņu, horizontu vai struktūru sakopojums;
8) pazemes ūdenstilpe telpiski norobežota pazemes ūdens horizonta vai ūdens horizontu kompleksa daļa;
9) prioritārās vielas ķīmiskās vielas, kas rada būtisku risku ūdens videi, tai skaitā ūdens videi bīstamās vielas;
10) pazemes ūdeņi visi ūdeņi, kuri atrodas apakšzemes iežu slāņos vai citās ģeoloģiskās struktūrās un ir tiešā saskarē ar augsni vai nogulumiežiem;
11) pārejas ūdeņi virszemes ūdeņi upju grīvu tuvumā, kas blakus esošu piekrastes ūdeņu ietekmē daļēji ir sālsūdeņi, taču tos būtiski ietekmē saldūdens plūsma;
12) piekrastes ūdeņi virszemes ūdeņi uz krasta pusi no līnijas, kura savieno visus punktus, kas atrodas vienu jūras jūdzi uz jūras pusi no bāzes līnijas, vai sniedzas līdz pārejas ūdeņu ārējai robežai;
13) stipri pārveidoti virszemes ūdens objekti virszemes ūdens objekti, kuru īpašības cilvēka darbības izraisītu fizikālu izmaiņu ietekmē ir būtiski mainījušās un kuri atbilst šā likuma nosacījumiem;
14) upe galvenokārt pa zemes virsmu plūstoša ievērojama izmēra ūdenstece, kurai ir izteikta gultne un daļa tecējuma var būt pazemē;
15) upes baseins zemes platība (teritorija), no kuras visi virszemes noteces ūdeņi pa strautiem, upēm un ezeriem nonāk upes grīvā, grīvlīcī (estuārā) vai deltā un ietek jūrā;
16) upju baseinu apgabals sauszemes un jūras teritorija, ko veido vienas vai vairāku blakus esošu upju baseini, kā arī ar tiem saistītie pazemes ūdeņi un piekrastes ūdeņi, kas saskaņā ar šo likumu ir upju baseinu apsaimniekošanas pamatvienība;
17) ūdens videi īpaši bīstamas vielas ķīmiskās vielas vai vielu grupas, kas ir toksiskas, noturīgas vidē un spējīgas uzkrāties dzīvo organismu audos, kā arī citas vielas vai vielu grupas, kurām ir līdzīga iedarbība;
18) ūdens resursu lietošana virszemes un pazemes ūdens resursu izmantošana iedzīvotāju un tautsaimniecības vajadzībām (ūdens ieguve, uzkrāšana, sagatavošana lietošanai, sadale un lietošana, notekūdeņu attīrīšana un novadīšana virszemes ūdens objektos vai zemes dzīlēs), kā arī citas saimnieciskas darbības, kuras var būtiski ietekmēt virszemes vai pazemes ūdeņu kvalitāti un kvantitāti;
19) ūdens horizonti ūdeni saturošie iežu slāņi vai citas ģeoloģiskas struktūras, kas ir pietiekami porainas un ūdenscaurlaidīgas, lai nodrošinātu pazemes ūdeņu plūsmas veidošanos vai pazemes ūdeņu ieguvi;
20) virszemes ūdens objekts nodalīts un nozīmīgs virszemes ūdens hidrogrāfiskā tīkla elements ūdenstece (upe, strauts, kanāls, grāvis vai to daļa), ūdenstilpe (ezers, dīķis, ūdenskrātuve vai tās daļa), kā arī pārejas ūdeņi vai piekrastes ūdeņu posms;
21) virszemes ūdeņi visi iekšzemes ūdeņi (izņemot pazemes ūdeņus), pārejas ūdeņi un piekrastes ūdeņi, bet attiecībā uz ķīmisko stāvokli arī teritoriālie ūdeņi.
2.pants. Likuma mērķis
Šā likuma mērķis ir izveidot tādu virszemes un pazemes ūdeņu aizsardzības sistēmu, kas:
1) veicina ilgtspējīgu un racionālu ūdens resursu lietošanu, nodrošinot to ilgtermiņa aizsardzību un iedzīvotāju pietiekamu apgādi ar labas kvalitātes virszemes un pazemes ūdeni;
2) novērš ūdens un no ūdens tieši atkarīgo sauszemes ekosistēmu un mitrāju stāvokļa pasliktināšanos, aizsargā šīs ekosistēmas un uzlabo to stāvokli;
3) uzlabo ūdens vides aizsardzību, tai skaitā pakāpeniski samazina prioritāro vielu emisiju un noplūdi, kā arī pārtrauc ūdens videi īpaši bīstamo vielu emisiju un noplūdi;
4) nodrošina pazemes ūdeņu piesārņojuma pakāpenisku samazināšanu un novērš to turpmāku piesārņošanu;
5) nodrošina pazemes ūdens resursu atjaunošanu;
6) nodrošina zemes aizsardzību pret applūšanu vai izkalšanu;
7) nodrošina Latvijas Republikas jūras ūdeņu aizsardzību;
8) sekmē starptautiskajos līgumos noteikto mērķu sasniegšanu, lai pārtrauktu un novērstu jūras vides piesārņošanu, pārtrauktu vai pakāpeniski novērstu ūdens videi bīstamo vielu emisijas un noplūdes jūras vidē un sasniegtu tādu stāvokli, ka jūras vidē antropogēnās izcelsmes ķīmisko vielu koncentrācija ir tuva nullei, bet dabā sastopamo ķīmisko vielu koncentrācija ir tuva dabā sastopamajam fona līmenim.
3.pants. Likuma darbības joma
(1) Likums nosaka kompleksu pieeju emisijas ierobežošanai no punktveida un difūzā piesārņojuma avotiem atbilstoši likumā "Par piesārņojumu" noteiktajām piesārņojuma novēršanas un kontroles prasībām, ierobežojot difūzā piesārņojuma slodzes un, ja nepieciešams, veicinot labāko pieejamo tehnisko paņēmienu un vidi saudzējošu tehnoloģiju lietošanu.
(2) Likums nosaka, kādos gadījumos nepieciešamas atļaujas ūdens resursu lietošanai, ja tā nav saistīta ar piesārņojošu darbību.
4.pants. Mākslīgi ūdens objekti un stipri pārveidoti ūdens objekti
(1) Upju baseinu apgabala apsaimniekošanas plānā (turpmāk apsaimniekošanas plāns) virszemes ūdens objektu var noteikt par mākslīgu ūdens objektu vai par stipri pārveidotu virszemes ūdens objektu šādos gadījumos:
a) vidi plašākā objekta apkārtnē;
b) navigāciju, tai skaitā ostu darbību, vai rekreācijas iespējas;
c) darbības, kuru nodrošināšanai nepieciešams uzkrāt ūdeni, piemēram, dzeramā ūdens apgādi vai elektroenerģijas ražošanu;
d) noteces regulēšanu, aizsardzību pret plūdiem vai meliorāciju;
e) ilgtspējīgas attīstības nodrošināšanu;
5.pants. Ūdens objektu stāvoklis
(2) Ministru kabinets nosaka:
(3) Labs virszemes ūdeņu stāvoklis virszemes ūdens objektā ir sasniegts tad, ja ekoloģiskā un ķīmiskā kvalitāte atbilst vismaz kritērijam "labs".
(4) Pazemes ūdeņu stāvoklis ir pazemes ūdenstilpes vispārīgā kvalitāte, ko nosaka pēc sliktākajiem kvantitatīvajiem un kvalitatīvajiem rādītājiem.
(5) Labs pazemes ūdeņu stāvoklis ir sasniegts tad, ja pazemes ūdenstilpē ūdens kvantitatīvie un kvalitatīvie rādītāji atbilst vismaz kritērijam "labs".
(6) Ekoloģiskā kvalitāte ir virszemes ūdens ekosistēmu struktūras un darbības kvalitāte, kuras kritērijus nosaka Ministru kabinets (nosakot arī kritērija "labs" parametrus).
(7) Labs ekoloģiskais potenciāls ir stipri pārveidota virszemes ūdens objekta vai mākslīga ūdens objekta kvalitāte, kuras kritērijus nosaka Ministru kabinets.
(8) Laba virszemes ūdeņu ķīmiskā kvalitāte ir tāda ķīmiskā kvalitāte, kas atbilstoši šā likuma prasībām nepieciešama, lai nodrošinātu virszemes ūdeņiem noteikto vides kvalitātes mērķu sasniegšanu, ievērojot nosacījumu, ka piesārņojošo vielu koncentrācija ūdenī nepārsniedz vides kvalitātes normatīvus.
(9) Laba pazemes ūdeņu ķīmiskā kvalitāte ir tāda ūdens kvalitāte pazemes ūdenstilpē, kas atbilst Ministru kabineta noteiktajiem kritērijiem.
(10) Labs pazemes ūdeņu kvantitatīvais stāvoklis ir tāds ūdens resursu stāvoklis pazemes ūdenstilpē, kas atbilst Ministru kabineta noteiktajiem kritērijiem.
6.pants. Ūdens resursu lietotāja tiesības
Ūdens resursu lietotājam ir tiesības:
7.pants. Ūdens resursu lietotāja pienākumi
Ūdens resursu lietotāja pienākumi ir:
II nodaļa
Upju baseinu apgabali un to pārvaldes institūcijas
8.pants. Upju baseinu apgabalu noteikšana
(1) Upju baseinu apgabalus izveido, ņemot vērā šādus nosacījumus:
1) nosaka atsevišķu upju baseinus un apvieno tos upju baseinu apgabalos, ņemot vērā optimālas upju baseinu apgabala pārvaldes iespējas;
2) mazu upju baseinus var apvienot ar lielāku upju baseiniem vai savienot ar blakus esošiem mazu upju baseiniem;
3) ja pazemes ūdenstilpe atrodas vairākos upju baseinos, to pievieno tuvākajam vai piemērotākajam upju baseinu apgabalam;
4) piekrastes ūdeņus nosaka un pievieno tuvākajam vai piemērotākajam upju baseinu apgabalam.
(2)(2) Ar šo likumu tiek noteikti šādi upju baseinu apgabali Daugavas, Lielupes, Gaujas un Ventas baseinu apgabali. Latvijas upju baseinu apgabalu shēma ir noteikta šā likuma pielikumā.
(3) Ministru kabinets apstiprina upju baseinu apgabalu robežu aprakstus.
9.pants. Upju baseinu apgabala pārvaldes institūcijas
(1) Katra upju baseinu apgabala apsaimniekošanas pasākumu koordinācijai izveido konsultatīvo padomi (turpmāk padome), kurā iekļauj valsts pārvaldes institūciju, pašvaldību un nevalstisko organizāciju pārstāvjus. Padomes nolikumu apstiprina Ministru kabinets, bet personālsastāvu vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs.
(2) Padome:
10.pants. Starptautiskā sadarbība upju baseinu apsaimniekošanā
(1) Ja upes baseins daļēji ietilpst Latvijas teritorijā, daļēji citas valsts teritorijā, kura ir Eiropas Savienības dalībvalsts vai kandidātvalsts, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija, lai izveidotu un apsaimniekotu starptautisku upju baseinu apgabalu, sadarbojas ar attiecīgās valsts kompetentajām institūcijām.
(2) Ja izveidots starptautisks upju baseinu apgabals, attiecīgā Latvijas upju baseinu apgabala pārvaldes institūcija nodrošina tās upju baseinu apgabala daļas pārvaldi, kura atrodas Latvijas teritorijā.
(3) Ja upes baseins daļēji ietilpst Latvijas teritorijā, daļēji citas valsts teritorijā, kura nav Eiropas Savienības dalībvalsts vai kandidātvalsts, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija sadarbojas ar attiecīgās valsts kompetentajām institūcijām, lai veicinātu šā likuma mērķu īstenošanu visā upes baseinā.
III nodaļa
Vides kvalitātes mērķi
11.pants. Vides kvalitātes mērķi ūdens objektiem
(1) Ūdens objektiem apsaimniekošanas plānā noteikti šādi vides kvalitātes mērķi:
(2) Vides kvalitātes mērķus sasniedz, īstenojot šajā likumā noteiktos apsaimniekošanas plānus un programmas. Nosakot pasākumus ūdens kvalitātes mērķu sasniegšanai, ņem vērā konkrētā ūdens objekta stāvokli un ūdeņu stāvokli pārējos upju baseinu apgabala teritorijā esošajos ūdens objektos.
(3) Vides kvalitātes normatīvus, kuri nepieciešami šā panta pirmajā daļā minēto mērķu sasniegšanai, nosaka saskaņā ar likumu "Par piesārņojumu".
12.pants. Izņēmumi vides kvalitātes mērķu noteikšanai atsevišķiem ūdens objektiem
Upju baseinu apgabala apsaimniekošanas plānā atsevišķiem ūdens objektiem var paredzēt vides kvalitātes mērķus, kas atšķiras no šā likuma 11.panta pirmajā daļā noteiktajiem, ja, ņemot vērā cilvēka darbības ietekmi vai šo ūdens objektu dabīgo stāvokli, nav iespējams sasniegt šā likuma 11.panta pirmajā daļā minētos mērķus vai šo mērķu sasniegšana prasītu nepamatoti augstas izmaksas, kā arī ja ir izpildīti šādi nosacījumi:
13.pants. Īslaicīgi izņēmumi vides kvalitātes mērķu sasniegšanai
(1) Īslaicīga ūdens objektu stāvokļa pasliktināšanās, kuru izraisa nepārvarama vara, tai skaitā spēcīgi plūdi, ilgstošs sausums vai avārija, kurus nav bijis iespējams iepriekš paredzēt (turpmāk ārkārtēji apstākļi), nav pretrunā ar šā likuma prasībām, ja:
1) veikti visi iespējamie pasākumi, lai novērstu turpmāku stāvokļa pasliktināšanos un nekavētu vides kvalitātes mērķu sasniegšanu citos ūdens objektos, kurus minētie apstākļi neietekmē;
2) apsaimniekošanas plānā ir iekļauti nosacījumi un parametri, kuriem iestājoties reģionālā vides pārvalde var piemērot šā panta nosacījumus;
3) pasākumu programmā ir iekļauti pasākumi, kas veicami ārkārtējos apstākļos, un tie nekavē atjaunot ūdens kvalitāti, kad stāvoklis normalizējies;
4) ir veikti visi iespējamie pasākumi, lai iespējami drīz atjaunotu tādu ūdens objekta stāvokli, kāds bijis pirms ārkārtēju apstākļu iedarbības;
5) kopsavilkumu par ārkārtēju apstākļu ietekmi un veiktajiem vai veicamajiem pasākumiem iekļauj apsaimniekošanas plāna jaunajā redakcijā.
(2) Attiecīgā reģionālā vides pārvalde katrā konkrētā gadījumā nosaka šā panta pirmās daļas 1. un 4.punktā minētos pasākumus, kas ir saistoši ūdens resursu lietotājiem, un kopā ar upju baseinu apgabala pārvaldes institūcijām vismaz reizi gadā izvērtē ārkārtēju apstākļu ietekmi un, ja nepieciešams, pārskata noteiktos pasākumus.
14.pants. Izņēmumi vides kvalitātes mērķu sasniegšanai atsevišķiem ūdens objektiem
(1) Šā likuma prasības nav pārkāptas, ja:
III.IV nodaļa
Ūdens resursu lietošanas ekonomiskā analīze un maksa
par ūdens resursu lietošanu
15.pants. Ūdens resursu lietošanas ekonomiskā analīze
(1) Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs apstiprina katram upju baseinu apgabalam vai tādai starptautiska upju baseinu apgabala daļai, kas ietilpst Latvijas teritorijā, ūdens resursu lietošanas ekonomisko analīzi (turpmāk ekonomiskā analīze), ņemot vērā šā likuma 16.panta nosacījumus un pamatojoties uz upju baseinu raksturojumu, kā arī uz cilvēku darbības ietekmes izvērtējumu.
(2) Šā panta pirmajā daļā minēto ekonomisko analīzi pārskata ne retāk kā reizi sešos gados.
16.pants. Ekonomiskā analīze
Ekonomiskajā analīzē iekļauj informāciju:
15. pants. Izmaksu segšana pakalpojumiem, kuri saistīti ar ūdens izmantošanu
(1) Aprēķinot izmaksas pakalpojumiem, kas saistīti ar ūdens izmantošanu, tai skaitā maksu par ūdens resursiem un videi nodarīto kaitējumu ņem vērā principu piesārņotājs maksā.
(2) Ūdens cenas nosaka, lai veicinātu ūdens lietotājus efektīvi izmantot ūdens resursus, sekmējot šajā likumā noteikto vides kvalitātes mērķu sasniegšanu.
(3) Ūdens lietotāji ( rūpnieciskie, mājsaimniecību un lauksaimnieciskie), sniedz pietiekamu ieguldījumu ūdens izmantošanas izmaksu segšanā, pamatojoties uz ekonomisko analīzi, kas veikta saskaņā ar šī likuma 14. panta nosacījumiem un ņemot vērā šī panta pirmas daļas prasības.
(4) Īstenojot šī panta prasības valsts institūcijas un ūdens lietotāji ņem vērā ģeogrāfiskos un klimatiskos apstākļus, kā arī izmaksu segšanas sociālās, ekoloģiskās un ekonomiskās sekas.
(5) Upes sateces baseina apsaimniekošanas plānos iekļauj pārskatu par pasākumiem, ko plānots veikt šī panta nosacījumu īstenošanai, lai sasniegtu pamatojoties uz šo likumu noteiktos vides kvalitātes mērķus, kā arī iekļauj pārskatu par dažādu ūdens lietotāju ieguldījumu izmaksu segšanā pakalpojumu, kuri saistīti ar ūdens izmantošanu.
(6) Šī panta prasību īstenošana nedrīkst kavēt finansēt konkrētus piesardzības, izpētes vai sanācijas pasākumus, kuri paredzēti, lai īstenotu šī likuma mērķus.17.pants. Maksa par ūdens resursu lietošanu
(1) Fiziskās un juridiskās personas ūdens resursus peldēšanai, ūdens sportam, nekomerciālam transportam, ūdens tūrismam vai personīgām vajadzībām lieto bez maksas, ja personīgām vajadzībām iegūtā pazemes ūdens daudzums nepārsniedz 10 m3 diennaktī, bet virszemes ūdens daudzums nepārsniedz 20 m3 diennaktī.
(2) Dabas resursu nodokli par ūdens resursu lietošanu un ūdeņu piesārņošanu, kā arī tarifus par šā panta pirmajā daļā neminētiem ūdens resursu lietošanas veidiem fiziskām un juridiskām personām nosaka normatīvajos aktos, ievērojot:
(3) Upju baseinu apgabala apsaimniekošanas plānā iekļauj pārskatu par pasākumiem, kurus paredzēts veikt šā panta nosacījumu īstenošanai, kā arī pārskatu par dažādu ūdens lietotāju ieguldījumu ūdens resursu lietošanas izmaksu segšanā.
(4) Šā panta prasību īstenošana nedrīkst kavēt piesardzības, izpētes vai sanācijas pasākumus, kuri paredzēti, lai īstenotu šā likuma mērķus.
IV.V nodaļa
Upju baseinu apgabala apsaimniekošanas plāns un pasākumu programma
18.pants. Apsaimniekošanas pl āns
(1) Apsaimniekošanas plānā ietver:
(2) Ministru kabinets nosaka apsaimniekošanas plānā sniedzamās informācijas saturu un veidu, kā arī papildu informāciju, kas jāiekļauj plānā, to atjaunojot.
(3) Latvijas vides aģentūra nodrošina apsaimniekošanas plānu pieejamību sabiedrībai.
(4) Apsaimniekošanas plānu ņem vērā, izstrādājot attiecīgā reģiona, rajona vai vietējās pašvaldības teritorijas plānojumu vai tā grozījumus. Ja apsaimniekošanas plānā paredzētie pasākumi attiecas uz vairāku pašvaldību teritoriju attīstību, bet attiecīgās pašvaldības nav vienojušās par to iekļaušanu teritorijas plānojumā, lēmumu pēc koordinācijas padomes ierosinājuma pieņem Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija.
19.pants. Upju baseinu apgabala apsaimniekošanas plāna apstiprināšana
(1) Ministru kabinets apstiprina apsaimniekošanas plānu katram upju baseinu apgabalam. Apsaimniekošanas plānu atjauno ne retāk kā reizi sešos gados.
(2) Šā likuma 10.panta pirmajā daļā minētajos gadījumos Latvijas vides aģentūra sadarbojas ar attiecīgās valsts kompetento institūciju, lai izstrādātu starptautiskā upju baseinu apgabala apsaimniekošanas plānu. Līdz starptautiskā upju baseinu apgabala apsaimniekošanas plāna apstiprināšanai šā panta pirmajā daļā noteiktajā kārtībā Latvijas vides aģentūra sagatavo un Ministru kabinets apstiprina apsaimniekošanas plānus tām starptautiskā upju baseinu apgabala daļām, kas ietilpst Latvijas teritorijā.
20.pants. Prasības pasākumu programmām
(1) Lai sasniegtu šajā likumā noteiktos vides kvalitātes mērķus, vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs apstiprina pasākumu programmu katram upju baseinu apgabalam vai Latvijas teritorijā izvietotai starptautiskā upju baseinu apgabala daļai. Pasākumu programmu izstrādā saskaņā ar attiecīgā upju baseinu apgabala apsaimniekošanas plānu.
(2) Izstrādājot pasākumu programmu, ņem vērā šā likuma 15.pantā noteiktās ekonomiskās analīzes rezultātus.
(3) Ministru kabinets nosaka minimālās prasības, nosacījumus un aizliegumus, kurus ietver pasākumu programmā, kā arī darbības, kas jāveic, ja attiecīgajā ūdens objektā nav sasniegti šajā likumā noteiktie vides kvalitātes mērķi.
(4) Katrā pasākumu programmā norāda obligātos pasākumus un, ja nepieciešams, arī papildu pasākumus, kas ir nepieciešami konkrētajā apgabalā, lai sasniegtu noteiktos vides kvalitātes mērķus. Pasākumu programmās norāda arī pasākumus, kas attiecas uz visu valsts teritoriju.
V.VI nodaļa
Atļaujas ūdens resursu lietošanai un monitoringa nosacījumi
21.pants. Darbības, kurām nepieciešama atļauja ūdens resursu lietošanai
(1) Reģionālās vides pārvaldes izsniegta atļauja ūdens resursu lietošanai ir nepieciešama šādām darbībām, kas ietekmē vai var ietekmēt ūdens kvalitāti, daudzumu vai ekosistēmas, un tās nav piesārņojošas darbības, kurām nepieciešama atļauja A vai B kategorijas piesārņojošu darbību veikšanai:
1) hidrotehnisko būvju darbībai;
2) virszemes vai pazemes ūdeņu ieguvei;
3) ūdens ievadīšanai, lai paaugstinātu pazemes ūdeņu līmeni, un ar to saistīto darbību veikšanai;
4) citām darbībām, kas saistītas ar regulāru virszemes ūdeņu līmeņa maiņu.
(2) Ministru kabinets nosaka ūdens resursu lietošanas nosacījumus, ūdens resursu lietošanas atļaujas pieteikšanas un izsniegšanas kārtību, termiņus, atļaujā noteikto prasību kontroles un monitoringa nosacījumus, kā arī pieteikuma un atļaujas veidlapu paraugus.
22.pants. Virszemes un pazemes ūdeņu stāvokļa un aizsargājamo teritoriju monitorings
1) noteces apjoma un caurplūduma monitoringa apmēru, lai varētu izvērtēt ekoloģisko un ķīmisko kvalitāti un ekoloģisko potenciālu;
2) ekoloģiskā un ķīmiskā stāvokļa un ekoloģiskā potenciāla monitoringu.
(3) Pazemes ūdeņu monitoringa programmā ietver ķīmiskās kvalitātes un kvantitatīvā stāvokļa monitoringu.
(4) Aizsargājamo teritoriju monitoringa programmā ietver pasākumus, kuri tiek veikti papildus normatīvajos aktos noteiktajām aizsargājamo teritoriju monitoringa prasībām.
(5) Ministru kabinets nosaka prasības šajā pantā noteiktajam monitoringam un monitoringa programmu izstrādei, kā arī prasības peldvietu monitoringam.
VIIV. nodaļa
Informācijas sniegšana sabiedrībai,
citām valstīm un Eiropas Savienības Komisijai
23.pants. Informācijas sniegšana sabiedrībai
(1) Latvijas vides aģentūra, izstrādājot, pārskatot un atjaunojot upju baseinu apgabala apsaimniekošanas plānus, veicina aktīvu sabiedrības iesaistīšanos šā likuma īstenošanā, nodrošinot, lai par katru upju baseinu apgabalu tiktu publicēta un nodota sabiedrībai, tai skaitā ūdens lietotājiem, apspriešanai šāda informācija:
(2) Pēc jebkuras fiziskas vai juridiskas personas pieprasījuma Latvijas vides aģentūra un citas iesaistītās institūcijas nodrošina pieeju pamatdokumentiem un informācijai, kuru izmanto apsaimniekošanas plāna projekta izstrādē.
(3) Lai nodrošinātu aktīvu sabiedrības līdzdalību un iesaistīšanos apspriešanā, tai paredz vismaz sešus mēnešus ilgu termiņu, lai izteiktu viedokli par šā panta pirmajā daļā minētajiem dokumentiem.
24.pants. Informācijas sniegšana citām valstīm un Eiropas Savienības Komisijai
(1) Latvijas vides aģentūra trīs mēnešu laikā pēc publicēšanas nosūta apsaimniekošanas plānu (arī plāna jaunu redakciju) Eiropas Savienības Komisijai, kā arī valstīm, uz kurām tas attiecas. Starptautiskajiem upju baseinu apgabaliem iesniedz vismaz to apsaimniekošanas plāna daļu, kura attiecas uz Latvijas teritoriju.
(2) Latvijas vides aģentūra trīs mēnešu laikā pēc attiecīgo dokumentu apstiprināšanas iesniedz Eiropas Savienības Komisijai:
(4) Eiropas Savienības Komisijai iesniegtā informācija ir brīvi pieejama sabiedrībai.
VIII nodaļa
Likuma prasību ieviešana, uzraudzība un pārsūdzēšanas kārtība
25.pants. Likuma prasību ieviešana
26.pants. Uzraudzība un pārsūdzēšanas kārtība
(1) Šajā likumā noteikto prasību izpildi atbilstoši savai kompetencei uzrauga Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija un Ietekmes uz vidi novērtējuma valsts birojs.
(2) Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija izskata sūdzības par apsaimniekošanas plānu un pasākumu programmu izstrādi un ieviešanu, tai skaitā par sabiedrības nepietiekamu līdzdalību minēto dokumentu izstrādē.
(3) Ietekmes uz vidi novērtējuma valsts birojs izskata sūdzības par reģionālo vides pārvalžu šā likuma 13.panta otrajā daļā un 14.panta trešajā daļā noteiktajiem pasākumiem, kā arī šajā likumā noteikto atļauju izsniegšanu vai atļaujas nosacījumiem.
(4) Ja Ietekmes uz vidi novērtējuma valsts birojs konstatē, ka šā panta trešajā daļā minētais reģionālās vides pārvaldes lēmums vai izsniegtā atļauja ir pretrunā ar šā likuma vai citu normatīvo aktu prasībām, tas pieņem lēmumu par reģionālās vides pārvaldes lēmuma pārskatīšanu, nepieciešamo grozījumu izdarīšanu atļaujā, atļaujas anulēšanu vai citas atļaujas izsniegšanu.
Pārejas noteikumi
1. Ministru kabinets izdod šajā likumā noteiktos noteikumus līdz 2003.gada 22.decembrim.
2. Šā likuma 9.pantā noteiktās institūcijas izveido līdz 2003.gada 1.martam.
3. Ūdens videi īpaši bīstamo vielu emisijas un noplūdes pilnīgi novērš līdz 2020.gada 22.decembrim.
4. Šā likuma 15.pantā minēto ekonomisko analīzi upju baseinu apgabaliem izstrādā un apstiprina līdz 2004.gada 22.decembrim.
5. Šā likuma 17.panta otrās daļas nosacījumus ievieš līdz 2010.gada 1.janvārim. Šā panta nosacījumu īstenošana līdz 2015.gada 31.decembrim neierobežo valsts, pašvaldību un starptautiskā finansējuma piesaisti valsts investīciju programmu īstenošanai dzeramā ūdens un komunālo notekūdeņu jomā.
6. Šā likuma 22.pantā minētās monitoringa programmas izstrādā un apstiprina līdz 2005.gada 1.janvārim. Ne vēlāk kā ar 2007.gada 22.decembri monitoringa programmas īsteno pilnā apjomā.
7. Šā likuma 18.pantā minētos apsaimniekošanas plānus apstiprina un publicē līdz 2009.gada 22.decembrim.
8. Šā likuma 20.pantā minētās pasākumu programmas izstrādā un apstiprina līdz 2009.gada 22.decembrim. Pasākumu programmās noteiktos pasākumus ievieš līdz 2012.gada 12.decembrim.
9. Šā likuma 11.pantā noteiktie vides kvalitātes mērķi jāsasniedz līdz 2015.gada 22.decembrim.
10. Šā likuma 24.panta nosacījumi par ziņojumu sniegšanu Eiropas Savienības Komisijai, kā arī 9.panta trešās daļas 10.punktā noteiktās prasības stājas spēkā ar īpašu likumu.
Pielikums
Upju sateces baseina apgabalu shēma
Likumprojekta
Ūdens apsaimniekošanas likums
anotācija
I. Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs |
|
1. Patreizējās situācijas raksturojums
|
1) Patlaban nav jumta likuma, kas kopumā reglamentētu ūdeņu aizsardzību un lietošanu. Likums Par vides aizsardzību nosaka prasības, ko var attiecināt arī uz ūdens aizsardzību, tomēr tās nav konkrētas. Likums Par piesārņojumu attiecas tikai uz piesārņojošām darbībām un nav izmantojams gadījumos, kad ūdens lietošana piesārņojumu nerada. Likums Par zemes dzīlēm nosaka tikai vispārīgu prasību nodrošināt pazemes ūdeņu aizsardzību no piesārņojuma un reglamentē atsevišķus ar pazemes ūdeņu ieguvi saistītus jautājumus. Ministru kabineta noteikumi Nr. 155 Par ūdens lietošanas atļaujām ir galvenais normatīvais akts, kas patlaban reglamentē ūdens lietošanu. Tomēr minēto noteikumu mērķis ir noteikt ūdens lietošanas atļaujas pieprasīšanas un izsniegšanas kārtību un tie pamatā attiecas uz ūdens ieguvi un notekūdeņu novadīšanu. Minētajos noteikumos nav konkrētu nosacījumu, kas attiektos uz citiem ūdens lietošanas veidiem. Tātad nav likuma, kas noteiktu vispārīgas prasības attiecībā tieši uz ūdeņu aizsardzību, kā arī reglamentētu ūdens lietošanas veidus, kas neizraisa piesārņojumu. 2) Saskaņā ar Eiropas Padomes Direktīvu 2000/60/EC, prasības virszemes un pazemes ūdeņu kvalitātei un pasākumi tās nodrošināšanai turpmāk plānojami un īstenojami upju baseinu ietvaros. Šāda pieeja nav atspoguļota spēkā esošajos Latvijas normatīvajos aktos, tāpēc nepieciešams izstrādāt attiecīgu likumu. |
2. Tiesību akta projekta būtība
|
Likumprojekts Ūdens apsaimniekošanas likums izstrādāts, lai izveidotu virszemes un pazemes ūdeņu vienotu aizsardzības sistēmu. Likumprojekts noteiks upes baseinu kā ūdens lietošanas un apsaimniekošanas pamata vienību, kā arī noteiks kārtību upju baseinu pārvaldei un ūdens aizsardzībai un tā kvalitātes uzlabošanai baseinu ietvaros. Likums noteiks vispārīgus ūdens kvalitātes mērķus, ūdens lietotāja tiesības un pienākumus, kā arī deleģējumu attiecīgu Ministru kabineta noteikumu izstrādei. |
II. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi |
Likumam nebūs tiešas ietekmes uz makroekonomisko vidi. Netieša pozitīva ietekme būs novērojama, ja uzlabojoties vides stāvoklim, kā arī iegūstot papildus informāciju par Latvijas relatīvi nepiesārņoto vidi, pieaugs investīciju piesaiste. |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likums šo jomu nereglamentē. |
3. Sociālo seku izvērtējums |
Tiešas un tūlītējas sociālas ietekmes likumam nebūs. Realizējot likumā noteiktos principus, kas prasa pilnībā segt ūdens lietošanas izmaksas, varētu pieaugt komunālie maksājumi. Tomēr šī likuma dēļ tas var notikt tikai tālākā nākotnē, jo pārejas noteikumos ir norādīts, ka šī likuma nosacījumu ieviešanai līdz 2015. gadam netiek mainīti principi, īstenojot valsts investīciju programmas komunālo notekūdeņu un dzeramā ūdens jomā. |
4. Ietekme uz vidi |
Likuma prasību ieviešana pozitīvi ietekmēs vidi. Pirmkārt, likums noteiks prasību līdz 2015. gadam nodrošināt labu kvalitāti visos pazemes un virszemes ūdeņos. Otrkārt, likums prasīs šī mērķa sasniegšanai nepieciešamos pasākumus plānot un īstenot, ņemot vērā ūdeņu stāvokli visā upes baseinā. Šāda pieeja dod pamatu reāliem ūdens kvalitātes uzlabojumiem. |
III. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||
tūkst. Ls |
|||||
Rādītāji |
Kārtējais gads (2002.) |
Trīs nākamie gadi (2003. 2005.) |
*) |
||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos Netiek plānotas izmaiņas budžeta ieņēmumos. |
0 |
0 |
|
|
|
2. Izmaiņas budžeta izdevumos Izmaiņas budžeta izdevumos tiek plānotas, sakarā ar nepieciešamību sākot ar 2003. gadu finansēt jaunveidojamās upju baseinu pārvaldes institūcijas. Izdevumus vajadzēs segt no valsts budžeta, bet šo institūciju izveidošana neatstās iespaidu uz pašvaldību budžetiem. |
0 |
0 |
392628 |
269118 |
269118 |
3. Finansiālā ietekme |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins Izvērtējot Daugavas projekta darbību ir izlemts, ka būs nepieciešamas četras upju baseinu pārraudzības institūcijas Daugavas, Lielupes, Gaujas un Ventas upju baseiniem. ņemot vērā arī katra upju baseina teritoriālo lielumu ir noteikts nepieciešamais darbinieku skaits katrā institūcijā Daugavas upju baseinam 10, Lielupes 7, Gaujas 10, Ventas 10. Pamatojoties uz darbinieku skaitu tika aprēķināti nepieciešamie ikgadējie un vienreizējie izdevumi šo institūciju izveidei un uzturēšanai. |
|||||
Galvenie vienreizējie izdevumi: Darba vietas iekārtošana mēbeles, datortehnikas un sakaru līdzekļu iegāde, automašīnu iegāde trim jaunveidojamām institūcijām. |
123510 |
||||
Ikgadējie izdevumi Darba algas Sociālais nodoklis Komandējumi Pakalpojumu apmaksa (telefonu apmaksa, internets, kancelejas preces, automašīnu uzturēšana, semināru organizēšana utt.) Materiālu iegāde (īres un komunālie maksājumi utt.) Grāmatu un žurnālu iegāde |
|
269118 116550 30408 7400 65280
49000 480 |
269118 116550 30408 7400 65280
49000 480 |
269118 116550 30408 7400 65280
49000 480 |
|
6. Cita informācija |
*) Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada
IV. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
Kādi normatīvie akti likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Papildus būs jāizdod vairāki Ministru kabineta noteikumi (iekavās sniegts to satura raksturojums):
Noteikumus paredzēts izstrādāt līdz 2003. gada vidum, bet pieņemt līdz 2003. gada 22. decembrim, kas arī sakrīt ar termiņu kādā jānodrošina attiecīgās ES direktīvas pārņemšana likumdošanā. |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts |
||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts saistīts ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2000. gada 23. oktobra direktīvas 2000/60/EC, kas nosaka struktūru Eiropas Kopienas rīcībai ūdeņu aizsardzības politikas jomā, prasību pārņemšanu Latvijas likumdošanā. |
|
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekta ieviešana sekmēs 1992. Helsinku konvencijas par Baltijas jūras vides aizsardzību prasību īstenošanu. |
|
3. Atbilstības izvērtējuma tabula |
||
Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija |
Likumprojekts saistīts ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2000. gada 23. oktobra direktīvas 2000/60/EC, kas nosaka struktūru Eiropas Kopienas rīcībai ūdeņu aizsardzības politikas jomā prasību pārņemšanu Latvijas likumdošanā. |
Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
1. pants 1. punkts |
Direktīva 2000/60/EC, 6. panta 1.un 2.punkts, 7.panta 1. punkts un 4.pielikums |
Atbilst |
Direktīvā nav dota tieša aizsargājamo teritoriju definīcija, tā izriet no minēto punktu un pielikuma prasībām. |
1.panta 2.punkts |
Direktīva 2000/60/EC, 2.panta 14.punkts |
Atbilst |
|
1.panta 3.punkts |
Direktīva 2000/60/EC, 2.panta 41. punkts |
Atbilst |
|
1.panta 4.punkts |
Papildus definīcija, kas palīdz izprast likumprojekta 1. panta 5. un 11. punktā sniegtās definīcijas. |
||
1.panta 5.punkts |
Direktīva 2000/60/EC, 1.panta 12.punkts |
Atbilst |
|
1.panta 6. punkts |
Direktīva 2000/60/EC, 2.panta 30.punkts, 16.panta 2.punkts |
Atbilst |
|
1.panta 7.punkts |
Direktīva 2000/60/EC, 2.panta 13.punkts |
Atbilst |
|
1.panta 8.punkts |
Direktīva 2000/60/EC, 2.panta 15.punkts |
Atbilst |
|
1.panta 9.punkts |
Direktīva 2000/60/EC, 2.panta 29.punkts |
Atbilst |
|
1.panta 10.punkts |
Direktīva 2000/60/EC, 2.panta 38.un 39.punkts |
Atbilst |
|
1.panta 11.punkts |
Direktīva 2000/60/EC, 2.panta 11.punkts |
Atbilst |
|
1.panta 12.punkts |
2.panta 10.punkts |
Atbilst |
|
|
Direktīva 2000/60/EC, 1.pants |
Atbilst |
|
3.panta 1.punkta 1. daļa |
Direktīva 2000/60/EC, 2.panta 1.punkts |
Atbilst |
|
3.panta 1.punkta 2.daļa |
Direktīva 2000/60/EC, 2.panta 2.punkts |
Atbilst |
|
3.pant a 2.punkta 1.daļa |
Direktīva 2000/60/EC, 2.panta 3.punkts, 2.panta 4.punkts, 2.panta 5.punkts |
Atbilst |
|
3.panta 2.punkta 2.daļa |
Direktīva 2000/60/EC, 2.panta 6.punkts |
Atbilst |
|
3.panta 2.punkta 3.daļa |
Direktīva 2000/60/EC, 2.panta 7.punkts |
Atbilst |
|
3.panta 2.punkta 4.daļa |
Direktīva 2000/60/EC, 2.panta 8.punkts |
Atbilst |
|
3.panta 2.punkta 5.daļa |
Direktīva 2000/60/EC, 2.panta 9.punkts |
Atbilst |
|
3.panta 3.punkts |
Direktīva 2000/60/EC, 2.panta 36.punkts un 10.pants |
Atbilst pēc būtības |
|
3.panta 4.punkts |
Nav saistīts ar direktīvas pantu ieviešanu. |
||
4.pants |
Direktīva 2000/60/EC, 4.panta 3.punkts |
Atbilst |
|
5.panta 1.punkts |
Direktīva 2000/60/EC, 2.panta 17.punkts |
Atbilst |
|
5.panta 2.punkts |
Direktīva 2000/60/EC, 2.panta 18.punkts |
Atbilst |
|
5.panta 3.punkts |
Direktīva 2000/60/EC, 2.panta 19.punkts |
Atbilst |
|
5.panta 4.punkts |
Direktīva 2000/60/EC, 2.panta 20.punkts |
Atbilst |
. |
5.panta 5.punkts |
Direktīva 2000/60/EC, 2.panta 21.punkts |
Atbilst |
|
5.panta 6.punkts |
Direktīva 2000/60/EC, 2.panta 23.punkts |
Atbilst |
|
5.panta 7.punkts |
Direktīva 2000/60/EC, 2.panta 24.punkts |
Atbilst |
|
5.panta 8.punkts |
Direktīva 2000/60/EC, 2.panta 25.punkts |
Atbilst |
|
5.panta 9.punkts |
Direktīva 2000/60/EC, 2.panta 26.punkts |
Atbilst |
|
5.panta 10.punkts |
Nosaka, kādi Ministru kabineta noteikumi jāizstrādā direktīvas 2.un 5.pielikuma prasību pārņemšanai. |
||
5.panta 10.punkta 3) daļa |
Direktīva 2000/60/EC, 16.panta 8.punkts |
Atbilst |
|
6. pants 6.panta 4.punkts |
Direktīva 2000/60/EC, 14.pants |
Atbilst |
Likumprojektā noteiktās izriet no minētās direktīvas prasībām kopumā un Latvijas normatīvajiem aktiem. |
7.pants |
Atbilst pēc būtības |
Likumprojektā noteiktie izriet no minētās direktīvas prasībām kopumā un Latvijas normatīvajiem aktiem. |
|
8. pants |
Direktīva 2000/60/EC, 3.panta 1.punkts |
Atbilst |
|
9.panta 1.punkts |
Direktīva 2000/60/EC, 3.panta 2.punkts |
Atbilst pēc būtības |
Direktīva 2000/60/EC nenosaka konkrētas pārvaldes formas, bet deleģē to izveidošanu dalībvalstīm. |
9.panta 2.punkts |
Direktīva 2000/60/EC, 3.panta 4.punkts |
Atbilst pēc būtības |
Direktīva 2000/60/EC apgabala pārvaldes institūciju konkrēto funkciju noteikšanu deleģē dalībvalstīm. |
9.panta 3.punkts |
Direktīva 2000/60/EC, 3.panta 4.punkts |
Atbilst pēc būtības |
Direktīva 2000/60/EC apgabala pārvaldes institūciju konkrēto funkciju noteikšanu deleģē dalībvalstīm. |
10. panta 1.punkts |
Direktīva 2000/60/EC, 3.panta 3. punkts |
Atbilst |
|
10. panta 2. punkts |
Direktīva 2000/60/EC, 3.panta 3.punkts |
Atbilst |
|
10. panta 3.punkts |
Direktīva 2000/60/EC, 3.panta 5.punkts |
Atbilst |
|
11. panta 1.punkta 1.daļa |
Direktīva 2000/60/EC, 4. panta 1.punkta (a) daļa, (i) un (ii) apakšpunkts |
Atbilst |
|
11. panta 1.punkta 2.daļa |
Direktīva 2000/60/EC, 4. panta 1.punkta (a) daļa, (iii) apakšpunkts |
Atbilst |
|
11.panta 1.punkta 3.daļa |
Direktīva 2000/60/EC, 4. panta 1.punkta (a) daļa, (iv) apakšpunkts |
Atbilst |
|
11.panta 1.punkta 4.daļa |
Direktīva 2000/60/EC, 4. panta 1.punkta (b) daļa, (i) apakšpunkts |
Atbilst |
|
11.panta 1.punkta 5.daļa |
Direktīva 2000/60/EC, 4. panta 1.punkta (b) daļa, (ii) apakšpunkts |
Atbilst |
|
11.panta 1.punkta 6.daļa |
Direktīva 2000/60/EC, 4. panta 1.punkta (b) daļa, (iii) apakšpunkts |
Atbilst |
|
11.panta 1.punkta 7.daļa |
Direktīva 2000/60/EC, 4. panta 1.punkta (c) daļa |
Atbilst |
|
11.panta 2.punkts |
Direktīva 2000/60/EC, 4.panta 1.punkts |
Atbilst |
|
11.panta 3.punkts |
Norāda, ka vides kvalitātes normatīvu nosaka, saskaņā ar likumu Par piesārņojumu. |
||
12. pants |
Direktīva 2000/60/EC, 4.panta 5.punkts |
Atbilst |
|
13. pants |
Direktīva 2000/60/EC, 6. panta 6. punkts |
Atbilst |
|
14.pants |
Direktīva 2000/60/EC, 4.panta 7.punkts |
Atbilst |
|
15.panta 1.punkts |
Direktīva 2000/60/EC, 5.panta 1.punkts |
Atbilst daļēji |
|
15.panta 2. punkts |
Direktīva 2000/60/EC, 5.panta 2.punkts |
Atbilst |
|
16.pants |
Direktīva 2000/60/EC, 3.pielikums |
Atbilst |
|
17.panta 1.punkts |
|||
17.panta 2.punkts |
Direktīva 2000/60/EC, 9.panta 1.punkts |
Atbilst daļēji |
Direktīva 2000/60/EC nenosaka formas, kādās iekasējama maksa par ūdens lietošanu, prasot to izlemt pašām dalībvalstīm. |
17.panta 3.punkts |
Direktīva 2000/60/EC, 9.panta 2.punkts |
Atbilst |
|
17.panta 4.punkts |
Direktīva 2000/60/EC, 9.panta 3.punkts |
Atbilst |
|
18.panta 1.punkts |
Direktīva 2000/60/EC, 13. panta 4.punkts un 7.pielikums |
Atbilst daļēji |
Saskaņā ar likumprojekta 18. panta 2. punktu, konkrētāku apsaimniekošanas plānā ietveramo informāciju paredzēts noteikt atsevišķos Ministru kabineta noteikumos. |
18.panta 2.punkts |
|||
18.panta 4.punkts |
Direktīva 2000/60/EC, 14.pants |
Atbilst pēc būtības |
Direktīvas 2000/60/EC 14.pantā prasīts nodrošināt sabiedrības pieeju dažādiem dokumentiem, to skaitā, apsaimniekošanas plānam. |
18.panta 5. punkts |
Nosaka saistību ar citiem Latvijas normatīvajiem aktiem. |
||
18.panta 6.punkts |
|||
19.panta 1.punkts |
Direktīva 2000/60/EC, 13.panta 7.punkts |
Atbilst daļēji |
Atbilstība attiecas uz plānu atjaunošanas termiņiem. |
19.panta 2.punkts |
Direktīva 2000/60/EC, 13.panta 2.punkts |
Atbilst |
|
20.panta 1.punkts |
Direktīva 2000/60/EC, 11.panta 1.punkts |
Atbilst |
|
20.panta 2.punkts |
Direktīva 2000/60/EC, 11.panta 1.punkts |
Atbilst |
|
20.panta 3.punkts |
Direktīva 2000/60/EC, 11.panta 2.punkts |
Atbilst pēc būtības |
|
20.panta 4.punkts |
Direktīva 2000/60/EC, 11.panta 2.punkts |
Atbilst pēc būtības |
Konkrētus pasākumu programmā ietveramos nosacījumus paredzēts noteikt atsevišķos Ministru kabineta noteikumos. |
21.pants |
|||
22.pants |
Direktīva 2000/60/EC, 8.panta 1.punkts |
Atbilst |
|
23.panta 1.punkts |
Direktīva 2000/60/EC, 14.panta 1.punkts |
Atbilst |
|
23.panta 2.punkts |
Direktīva 2000/60/EC, 14.panta 1.punkts |
Atbilst |
|
23.panta 3.punkts |
Direktīva 2000/60/EC, 14.panta 2.punkts |
Atbilst |
|
24.panta 1.punkts |
Direktīva 2000/60/EC, 15.panta 1.punkts |
Atbilst |
|
24.panta 2.punkts |
Direktīva 2000/60/EC, 15.panta 2.punkts |
Atbilst |
|
24.panta 3.punkts |
Direktīva 2000/60/EC, 15.panta 3.punkts |
Atbilst |
|
24.panta 4.punkts |
Prasība izriet no likuma Par vides aizsardzību |
||
25.pants |
Šī panta prasības izriet no Direktīvas 2000/60/EC 1. panta, 4. panta un 11.panta prasībām |
||
26.pants |
Nosaka Latvijas likumdošanai atbilstošu likuma prasību uzraudzības un pārsūdzēšanas kārtību. |
||
Pārejas noteikumi |
|||
1.punkts |
Direktīva 2000/60/EC, 24.panta 1.punkts |
Atbilst |
|
2.punkts |
Direktīva 2000/60/EC, 3.panta 7.punkts un 24.panta 1.punkts |
Atbilst |
|
3.punkts |
Direktīva 2000/60/EC, 16.panta 6.punkts |
Atbilst |
|
4.punkts |
Direktīva 2000/60/EC, 5.panta 2.punkts |
Atbilst |
|
5.punkts |
Direktīva 2000/60/EC, 9.panta 1.punkts |
Atbilst |
|
6. punkts |
Direktīva 2000/60/EC, 8.panta 2.punkts |
Atbilst |
|
7. punkts |
Direktīva 2000/60/EC, 13.panta 6.punkts |
Atbilst |
|
8.punkts |
Direktīva 2000/60/EC, 11.panta 7.punkts |
Atbilst |
|
9.punkts |
Direktīva 2000/60/EC, 4.panta 1.punkts |
Atbilst |
|
10. punkts |
Nosaka, ka prasības par ziņošanu Eiropas Komisijai stājas spēkā ar iespējamo dienu, kad Latvija kļūst par ES dalībvalsti 2004.gada 1.janvārī. |
||
Pielikums Upju sateces baseinu apgabalu shēma |
Saskaņā ar Direktīvas 2000/60/EC 3. panta 1.punktu, upes sateces baseinu apgabali jānosaka pašām dalībvalstīm. |
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu |
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas |
Likumprojekta sākotnējie varianti apskatīti vairākos semināros ar nevalstisko organizāciju līdzdalību. Šī gada oktobrī likumprojekts ievietots Internetā, paredzot iespēju interaktīvajai saitei ar sabiedrību. |
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Konkrēti nevalstisko organizāciju priekšlikumi nav iesniegti. |
3. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Likumprojekta izstrāde piedalījies zviedru eksperts Gabriels Mihaneks (Gabriel Michanek), Luleo universitātes tieslietu pasniedzējs un Zviedrijas Vides aizsardzības aģentūras konsultants. Konsultācijas notikušas arī ar dāņu firmas COWI ekspertiem. |
VII. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojekta ieviešanai tiks paplašinātas Latvijas vides aģentūras funkcijas, paredzot izveidot jaunas reģionālās struktūrvienības atbilstoši apstiprinātajiem upju baseinu apgabaliem. Atsevišķas papildus funkcijas radīsies arī reģionālajām vides pārvaldēm un vides valsts inspekcijai. |
2. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Likumprojekta normām, kas varētu ierobežot indivīda tiesības paredzēta pārsūdzības kārtība, kā arī indivīdam ir tiesības griezties tiesā. |
Ministrs V. Makarovs
I.Teibe 7211349
V.Puriņš 7206434