Likumprojekts
Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja likums
I nodaļa
Vispārīgie noteikumi
1.pants. Likuma mērķis
(1) Šā likuma mērķis ir noteikt Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (turpmāk Birojs) tiesisko statusu un darbību, lai kompleksi risinātu korupcijas novēršanu un apkarošanu.
(2) Korupcija ir kukuļošana vai jebkura cita valsts amatpersonas rīcība, kas, izmantojot dienesta stāvokli, savas pilnvaras vai pārsniedzot tās, ir vērsta uz nepelnītu labumu iegūšanu sev vai citām personām.
2.pants. Biroja statuss
(1) Birojs ir Tieslietu ministrijas pārraudzībā esoša valsts pārvaldes iestāde, kas atbilstoši savai kompetencei pilda šajā likumā noteiktās funkcijas korupcijas novēršanā un apkarošanā.
(2) Birojam ir norēķinu konts Valsts kasē. Birojam ir savs zīmogs ar papildinātā mazā Latvijas valsts ģerboņa attēlu un pilnu biroja nosaukumu.
(3) Birojs ir specializētā valsts civildienesta iestāde.
II nodaļa
Biroja struktūra, amatpersonas un darbinieki
3.pants. Biroja struktūra un Biroja padome
(1) Biroja struktūru veido centrālais aparāts un teritoriālās nodaļas. Biroja teritoriālajām nodaļām nav juridiskās personas statusa.
(2) Biroja priekšnieks, tā vietnieks un Biroja centrālā aparāta nodaļu vadītāji veido Biroja padomi piecu cilvēku sastāvā. Padomes uzdevums ir:
(3) Biroja padomes sēdes sasauc pēc Biroja priekšnieka vai Biroja padomes locekļa pieprasījuma. Biroja padome ir lemttiesīga, ja sēdē piedalās ne mazāk kā trīs tās locekļi. Lēmums ir pieņemts, ja par to balsojuši vismaz trīs Biroja padomes locekļi.
4.pants. Biroja priekšnieks
(1) Biroja darbu vada Biroja priekšnieks. Biroja priekšnieku pēc tieslietu ministra ieteikuma amatā uz pieciem gadiem apstiprina Ministru kabinets.
(2) Uz Biroja priekšnieka amatu izsludina atklātu konkursu. Par Biroja priekšnieka amata pretendentu var izvirzīt personu, kura atbilst šādām amata pretendentam izvirzāmām obligātajām prasībām:
(3) Biroja priekšnieks:
(4) Biroja priekšnieka prombūtnes laikā viņa pienākumus pilda Biroja priekšnieka vietnieks. Biroja priekšnieka vietnieku ieceļ Biroja priekšnieks vai cits pilnvarots Biroja padomes loceklis.
5.pants. Biroja amatpersonas, to iecelšana amatā un atbrīvošana no amata
(3) Biroja amatpersonas atbilst tām prasībām, kādas noteiktas likumā "Par valsts noslēpumu", lai saņemtu speciālo atļauju piekļūšanai sevišķi slepenai informācijai.
(4) Biroja priekšnieks ieceļ amatā un atbrīvo no amata Biroja centrālā aparāta amatpersonas un teritoriālo nodaļu vadītājus.
(5) Biroja teritoriālo nodaļu amatpersonas (struktūrvienību vadītājus) ieceļ amatā un atbrīvo no amata attiecīgās teritoriālās nodaļas vadītājs.
(6) Pirms noteiktā laika Biroja amatpersonu no amata atbrīvo šādos gadījumos:
(7) Lai izvērtētu šā panta sestās daļas 7. un 8.punktā minētos iemeslus Biroja priekšnieka atbrīvošanai no amata, Ministru kabineta noteiktajā kārtībā izveido komisiju. Komisiju vada ģenerālprokurors vai tā īpaši pilnvarots virsprokurors.
(8) Ja attiecībā pret Biroja amatpersonu kā drošības līdzeklis ir piemērots apcietinājums vai pret viņu ir ierosināta kriminālvajāšana, Biroja priekšnieks var atstādināt to (Biroja priekšnieku - ģenerālprokurors) no amata pienākumu izpildes, apturot atalgojuma izmaksu par turpmāko laiku no atstādināšanas dienas.
(9) Ja šādi atstādināto Biroja amatpersonu tiesa atzīst par vainīgu noziedzīga nodarījuma izdarīšanā, atalgojumu par atstādināšanas laiku neizmaksā un amatpersona uzskatāma par atbrīvotu, skaitot no atstādināšanas dienas. Attaisnošanas gadījumā Biroja amatpersonai izmaksā atalgojumu par atstādināšanas laiku, ja vien atbrīvošanai nav cita pamata, kas noteikts šajā likumā.
6.pants. Biroja darbinieki, to pieņemšana darbā un atlaišana no darba
(1) Biroja darbinieku darba tiesiskajās attiecībās piemērojamas darba tiesiskās attiecības regulējošo normatīvo aktu normas, kas nosaka darba un atpūtas laiku, darba samaksu, darbinieku materiālo atbildību un termiņus, ciktāl to nenosaka šis likums.
(2) Biroja darbinieki atbilst tām prasībām, kādas paredzētas likumā "Par valsts noslēpumu", lai saņemtu speciālo atļauju piekļūšanai konfidenciālai informācijai.
(3) Biroja centrālā aparāta darbiniekus pieņem darbā un atlaiž no darba Biroja priekšnieks.
(4) Biroja teritoriālo nodaļu darbiniekus pēc attiecīgās teritoriālās nodaļas vadītāja ieteikuma pieņem darbā un atlaiž no darba Biroja priekšnieks.
III nodaļa
Biroja kompetence
7.pants. Biroja funkcijas korupcijas novēršanai
(1) Birojs korupcijas novēršanai veic šādas funkcijas:
14) izstrādā un ievieš sabiedrisko attiecību stratēģiju.
(2) Pēc Noziedzības un korupcijas novēršanas padomes pieprasījuma sniedz informāciju un priekšlikumus par korupcijas novēršanas jautājumiem to izskatīšanai Noziedzības un korupcijas novēršanas padomes sēdē.
8.pants. Biroja funkcijas korupcijas apkarošanai
(1) Birojs korupcijas apkarošanai veic šādas funkcijas:
a) 219.pants. Izvairīšanās no deklarācijas iesniegšanas;
b) 317.pants. Dienesta pilnvaru pārsniegšana;
c) 318.pants. Dienesta stāvokļa ļaunprātīga izmantošana;
d) 319.pants. Valsts amatpersonas bezdarbība;
e) 320.pants. Kukuļņemšana;
f) 321.pants. Kukuļa piesavināšanās;
g) 322.pants. Starpniecība kukuļošanā;
h) 323.pants. Kukuļdošana;
i) 325.pants. Valsts amatpersonai noteikto ierobežojumu pārkāpšana;
j) 326.pants. Neatļauta piedalīšanās mantiskos darījumos;
k) 327.pants. Dienesta viltojums;
l) 328.pants. Nepatiess dienesta ziņojums;
m) 329.pants. Neizpaužamu ziņu izpaušana;
n) 330.pants. Neizpaužamu ziņu izpaušana pēc amata atstāšanas.
(2) Operatīvās darbības likumā noteiktajiem citiem operatīvās darbības subjektiem ir pienākums nodrošināt Biroja uzdevumu izpildi sevišķā veidā.
9.pants. Biroja amatpersonu tiesības
(1) Uz Biroja amatpersonām attiecas Valsts civildienesta likuma 22.pantā noteiktās ierēdņu vispārīgās tiesības.
(2) Biroja amatpersonai atbilstoši tās kompetencei ir tiesības:
10.pants. Biroja amatpersonu un darbinieku pienākums
(1) Biroja amatpersonu vispārīgos pienākumus nosaka Valsts civildienesta likuma IV nodaļa.
(2) Biroja amatpersonas un darbinieka pienākums ir apzinīgi, izrādot personisko iniciatīvu un darbojoties sabiedrības interesēs, pildīt amata vai darba pienākumus, lai nodrošinātu šajā likumā paredzēto Biroja funkciju pienācīgu izpildi.
(3) Šā likuma 7. un 8.pantā minēto funkciju pildīšanai Birojs sadarbojas ar citām valsts un pašvaldību iestādēm, sabiedriskajām organizācijām un ārvalstu institūcijām.
IV nodaļa
Biroja amatpersonu un darbinieku tiesiskā aizsardzība
un sociālās garantijas
11.pants. Biroja amatpersonu tiesiskā aizsardzība un neatkarības garantija
(1) Biroja amatpersona ir valsts varas pārstāvis, un likumīgās prasības un rīkojumi, ko tā ir izvirzījusi vai devusi, pildot dienesta pienākumus, visām personām ir obligāti. Biroja amatpersonas goda aizskaršana, pretošanās tai, dzīvības vai veselības apdraudējums, kā arī rīcība, kas tai traucē pildīt dienesta pienākumus, ir sodāma Latvijas Republikas likumos noteiktajā kārtībā.
(2) Biroja amatpersona neatbild par mantisko un fizisko kaitējumu, kas atbilstoši dienesta pilnvarām nodarīts likumpārkāpējam, kurš aizturēšanas brīdī nepakļaujas vai pretojas.
(3) Bez ģenerālprokurora piekrišanas Biroja amatpersona valsts teritorijā nav saucama pie kriminālatbildības, to nedrīkst pakļaut aizturēšanai (arī administratīvajai aizturēšanai), kratīšanai, piespiedu atvešanai; kratīšanai vai apskatei nav pakļaujamas Biroja amatpersonas dzīvojamās vai dienesta telpas, personiskie vai dienesta transportlīdzekļi. Kriminālprocesuālie ierobežojumi uz šīm amatpersonām nav attiecināmi gadījumos, ja tās ir notvertas noziedzīga nodarījuma izdarīšanā, par ko 24 stundu laikā informē ģenerālprokuroru un Biroja priekšnieku.
12.pants. Ierobežojumi Biroja amatpersonām
(1) Biroja amatpersonu ienākumu gūšanas, amatu savienošanas un darba pildīšanas ierobežojumus, kā arī citus ar tiem saistītos ierobežojumus un pienākumus nosaka likums "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā".
(2) Bez šā panta pirmajā daļā minētajiem ierobežojumiem uz Biroja amatpersonu attiecas šādi papildu ierobežojumi:
13.pants. Biroja amatpersonu materiālais nodrošinājums
Biroja amatpersonu atalgojumu nosaka Ministru kabinets.
14.pants. Biroja amatpersonu un darbinieku sociālās garantijas
(1) Biroja amatpersona un darbinieks ir pakļauts obligātajai valsts apdrošināšanai Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.
(2) Zaudējumi, kas nodarīti Biroja amatpersonas un darbinieka vai viņa radinieku mantai sakarā ar Biroja amatpersonas vai darbinieka profesionālo darbību, atlīdzināmi pilnā apmērā no valsts budžeta līdzekļiem.
(3) Kārtību, kādā Biroja amatpersona un darbinieks iesniedz Biroja priekšniekam pieteikumu zaudējumu atlīdzības saņemšanai, un kārtību, kādā pieņem lēmumu par zaudējumu atlīdzības piešķiršanu, kā arī zaudējumu atlīdzības izmaksas kārtību nosaka Ministru kabinets.
15.pants. Pabalsts Biroja amatpersonas un darbinieka ievainojuma, Biroja amatpersonas vai darbinieka, vai ģimenes locekļa nāves gadījumā
(3) Biroja amatpersona un darbinieks saņem pabalstu mēnešalgas apmērā sakarā ar ģimenes locekļa vai apgādājamā nāvi.
16.pants. Pabalsts bērna piedzimšanas gadījumā
Biroja amatpersona un darbinieks bērna piedzimšanas gadījumā saņem pabalstu sešu mēnešalgu apmērā. Ja abi bērna vecāki ir Biroja amatpersonas vai darbinieki, tiesības uz pabalstu ir vienam no viņiem.
17.pants. Pabalsts sakarā ar atbrīvošanu no amata vai atlaišanu no darba
Biroja amatpersona un darbinieks saņem pabalstu mēnešalgas apmērā, ja Birojs ar viņu izbeidz dienesta vai darba attiecības sakarā ar Biroja vai amata likvidāciju vai darbinieku skaita samazināšanu Birojā.
18.pants. Piemaksa par papildu pienākumu pildīšanu
Biroja amatpersona un darbinieks saņem piemaksu pie mēnešalgas par prombūtnē esošas Biroja amatpersonas vai darbinieka amata vai darba pienākumu pildīšanu un vakanta Biroja amatpersonas vai darbinieka amata vai darba pienākumu pildīšanu papildus tiešajiem amata vai darba pienākumiem Ministru kabineta noteiktajā apmērā.
19.pants. Piemaksa par amata vai darba pienākumu pildīšanu paaugstinātas darba intensitātes apstākļos un piemaksa par izdienu
Biroja amatpersona un darbinieks saņem piemaksu pie mēnešalgas par amata vai darba pienākumu pildīšanu paaugstinātas darba intensitātes apstākļos un piemaksu par izdienu Ministru kabineta noteiktajā apmērā un kārtībā.
20.pants. Kvalifikācijas celšana un mācību izdevumu segšana
(1) Biroja priekšnieks nodrošina iespēju Biroja amatpersonām un darbiniekiem celt kvalifikāciju ne mazāk kā 45 dienas triju gadu laikā, saglabājot viņiem mēnešalgu un sedzot mācību izdevumus, ja kvalifikācijas celšana notiek Latvijā.
(2) Biroja amatpersonu un darbinieku kvalifikācijas celšanas kārtību ārvalstīs un ar to saistīto izdevumu segšanas kārtību nosaka Ministru kabinets.
(3) Biroja amatpersonai un darbiniekam, kurš, nepārtraucot amata vai darba pienākumu pildīšanu, sekmīgi mācās izglītības iestādē, lai iegūtu amata vai darba pienākumu izpildei nepieciešamās zināšanas, Birojs sedz pusi no mācību gada maksas.
(4) Biroja amatpersona vai darbinieks, kuru atbrīvo no amata vai atlaiž no darba Birojā pēc paša vēlēšanās un kurš pēc mācību maksas segšanas nostrādājis Birojā mazāk nekā piecus gadus, Ministru kabineta noteiktajā kārtībā atmaksā to mācību gada maksas daļu, kuru segusi iestāde.
21.pants. Ikgadējais atvaļinājums
(1) Biroja amatpersonai un darbiniekam katrā kalendāra gadā saskaņā ar atvaļinājumu grafiku piešķir ikgadējo atvaļinājumu.
(2) Ikgadējā atvaļinājuma ilgums Biroja amatpersonai ir piecas kalendāra nedēļas, bet Biroja darbiniekam - četras kalendāra nedēļas. Pilnu ikgadējo atvaļinājumu par pirmo darba gadu piešķir Biroja amatpersonai un darbiniekam, kurš Birojā nepārtraukti nostrādājis vismaz sešus mēnešus.
(3) Biroja amatpersona un darbinieks, aizejot ikgadējā atvaļinājumā, saņem atvaļinājuma pabalstu mēnešalgas apmērā.
(4) Biroja amatpersonām un darbiniekiem piešķir papildu atvaļinājumu Ministru kabineta noteiktajos gadījumos, apmērā un kārtībā.
22.pants. Mācību atvaļinājums
(1) Biroja amatpersonai un darbiniekam, kurš, nepārtraucot amata vai darba pienākumu pildīšanu, sekmīgi mācās izglītības iestādē, lai iegūtu amata vai darba pienākumu izpildei nepieciešamās zināšanas, valsts eksāmenu kārtošanai vai diplomdarba aizstāvēšanai piešķir mācību atvaļinājumu līdz 20 darbdienām, saglabājot mēnešalgu.
(2) Ja Biroja amatpersonai un darbiniekam ir nepieciešams un darba apstākļi to atļauj, apmaksātu mācību atvaļinājumu līdz 10 darbdienām var piešķirt semestru pārbaudījumu kārtošanai.
23.pants. Atvaļinājums bez mēnešalgas saglabāšanas
Ja Biroja amatpersonai un darbiniekam ir nepieciešams un darba apstākļi to atļauj, Biroja amatpersonai un darbiniekam piešķir atvaļinājumu bez mēnešalgas saglabāšanas.
V nodaļa
Biroja amatpersonu un darbinieku atbildība, Biroja amatpersonu lēmumu pārsūdzēšanas un sūdzību iesniegšanas kārtība
24.pants. Biroja amatpersonu lēmumu pārsūdzēšanas un sūdzību iesniegšanas kārtība
(1) Biroja amatpersonu lēmumus par personas saukšanu pie administratīvās atbildības un administratīvā soda uzlikšanu var pārsūdzēt tiesā.
(2) Sūdzības par Biroja amatpersonu un darbinieku rīcību iesniedzamas Biroja priekšniekam.
25.pants. Biroja amatpersonu un darbinieku atbildība
(1) Biroja amatpersonām un darbiniekiem ir aizliegts, ja Biroja priekšnieks nav akceptējis, izpaust informāciju, kas viņiem ir kļuvusi zināma, pildot darba pienākumus. Iegūtā informācija nav izpaužama, izņemot normatīvajos aktos īpaši noteiktus gadījumus.
(2) Biroja amatpersonas un darbinieki normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ir atbildīgi par šā panta pirmajā daļā minētās informācijas izpaušanu un par zaudējumiem, kas tā rezultātā nodarīti trešajām personām.
Pārejas noteikumi
Likums stājas spēkā 2002.gada 1.maijā.
Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja likumprojekta
anotācija
I. Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs
1. Pašreizējās situācijas raksturojums
2000. gada 8. augustā Ministru kabinetā tika akceptēta Korupcijas novēršanas koncepcija, kurā Ministru kabinets pieņēma lēmumu izveidot Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroju.
Pašreiz korupcijas novēršanas un apkarošanas funkcijas veic vairākas iestādes- IeM VP GKPP Organizētas noziedzības un korupcijas apkarošanas birojs, IeM VP GKPP Ekonomikas policijas birojs, IeM Drošības policija,VID Finansu policijas pārvalde, VID Korupcijas novēršanas kontroles daļa (KNKD), Satversmes aizsardzības birojs.
Kā pamatuzdevums korupcijas apkarošana nav nevienai no iepriekš minētajām institūcijām. Saskaņā ar Korupcijas novēršanas likumu kā pamatuzdevums korupcijas novēršana un apkarošana valsts amatpersonu deklarāciju pārbaudes jomā ir KNKD.
Līdz ar to šobrīd galvenie korupcijas apkarošanas institucionālās sistēmas darbības trūkumi ir:
Līdz ar to korupcijas lietu īpatsvars uz augstāk minēto institūciju atklāto lietu skaita fona ir neliels.
Iepriekš minētais liecina, ka nav pietiekami efektīva cīņa ar korupciju un specializēta institūcija cīņai ar korupciju ir nepieciešama, ņemot vērā korupcijas daudzšķautņaino būtību un situāciju Latvijā.
2. Tiesību akta projekta būtība
Likums paredz tiesisko pamatu Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) darbībai. KNAB būs valsts pārvaldes institūcija Tieslietu ministrijas pārraudzībā, kas kompleksi veiks korupcijas novēršanas un apkarošanas funkcijas valstī.
Tādējādi šīs funkcijas no esošajām institūcijām galvenajos vilcienos tiks noņemtas un atdotas šim KNAB vienlaicīgi neliedzot korupcijas gadījumus izmeklēt attiecīgajām esošajām tiesību aizsardzības iestādēm strikti nodalot to kompetenci.
Tomēr korupcijas apkarošanas funkcija netiek nodota vienīgi KNAB pārziņā: privātā sektora korupcijas apkarošana paliek Valsts policijas Ekonomikas policijas kompetencē un neskarta paliek arī Valsts drošības iestāžu kompetence korupcijas apkarošanas jomā.
KNAB būs operatīvās darbības subjekts, tas veiks pirmstiesas izmeklēšanu par publiskā sektora izdarītiem koruptīviem noziedzīgiem nodarījumiem līdz kriminālvajāšanas uzsākšanai, kad lieta tiks nodota prokuratūrai.
KNAB savas kompetences ietvaros būs tiesības izskatīt arī administratīvo pārkāpumu lietas.
KNAB funkcijās ietilps arī korupcijas novēršanas jautājumi, tai skaitā pretkorupcijas stratēģijas izstrādāšana, koordinācija, normatīvo aktu analīze, sabiedrības izglītošana, sabiedriskās domas izpēte u.c.
Likumā paredzētas gan KNAB amatpersonu tiesības gan pienākumi, gan tiesiskā aizsardzība un sociālās garantijas, lai nodrošinātu, ka KNAB strādā profesionāļi.
II. Kāda var būt tiesību akta Ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
|
|
1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts tieši neietekmē makroekonomisko vidi. Tomēr korupciju saista ar ekonomisko rādītāju uzlabošanos vai pasliktināšanos, tāpēc KNAB izveide uzlabotu Latvijas starptautisko reitingu un veicinās ieguldījumu piesaisti. |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu
|
Ietekme būs labvēlīga, jo, padarot efektīvāku cīņu pret korupciju, tiek uzlabota uzņēmējdarbības vide, tiek piesaistītas investīcijas. Izveidojot vienu institūciju korupcijas novēršanas un apkarošanai, tiek novērsta situācija, kad nav īsti skaidrs, kura iestāde ir atbildīga par attiecīgiem jautājumiem. Pie tam, apvienojot deklarāciju pārbaudi, ko patreiz veic KNKD ar izziņas procesu, tiek radīts nepārtraukts darbības process.
|
3. Sociālo seku izvērtējums
|
Mainīsies sabiedrības attieksme pretkorupcijas jautājumos. Sabiedrības uzticības reitings valsts institūcijām un pašvaldībām kopumā pieaugs. |
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
III. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
||||||
|
tūkst. Ls |
|||||
Rādītāji |
Kārtē- jais gads |
Trīs nākamie gadi
|
*) |
|||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos
|
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
|
|
Soda naudas iekasēšana par administratīvajiem pārkāpumiem |
|
7 |
7 |
7 |
7 |
|
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
|
|
|
- |
1 557, 76* |
1 557,76 |
1 557, 76 |
1 557, 76 |
|
3. Finansiālā ietekme |
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
|
|
Finansiālā ietekme konkrēti nav prognozējama |
|
|
|
|
|
|
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai Soda naudas iekasēšana par administratīvajiem pārkāpumiem. |
- |
7 |
7 |
7 |
7 |
|
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
|
Skatīt Anotācijas pielikumus |
Skatīt Anotā-cijas pieliku-mus |
Skatīt Anotā-cijas pieli-kumus |
Sk.anotā-cijas pieliku-mus |
|
IV. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
||||||
Kādi normatīvie akti likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.
Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Nepieciešamās izmaiņas Krimināllikumā attiecībā uz izziņas izdarītāja ietekmēšanas aizliegumu tādējādi garantējot izziņas izdarītāja aizsardzību. Šādas izmaiņas ir sagatavotas un apstiprinātas Ministru kabinetā 2001.gada 23.augustā saistībā ar nepieciešamajiem grozījumiem ANO konvencijas pret transnacionālo organizēto noziedzību ieviešanai, kuras viena no prasībām bija arī kriminalizēt izziņas izdarītāja ietekmēšanu. Nepieciešams izdarīt izmaiņas Administratīvo pārkāpumu kodeksā, paredzot KNAB tiesības izskatīts administratīvo pārkāpumu lietas Nepieciešams arī izdarīt grozījumus likumā Par Valsts ieņēmumu dienestu un Valsts civildienesta likumā.
Pamatojoties uz šo likumu jāizstrādā šādi MK noteikumi: 1.Noteikumi par KNAB amatpersonu atalgojumu. 2.Noteikumi par pabalstiem, piemaksām un kompensācijām KNAB amatpersonām un darbiniekiem. 3.KNAB amatpersonu un darbinieku valsts obligātās dzīvības un veselības apdrošināšanas kārtība; 4.Kārtība, kādā KNAB amatpersona un darbinieks atmaksā KNAB segto mācību maksu; 5.Noteikumi par KNAB amatpersonu un darbinieku papildu atvaļinājumiem. 6.Noteikumi par kārtību, kādā notiek KNAB amatpersonu un darbinieku kvalifikācijas celšana ārvalstīs un ar to saistīto izdevumu segšanas kārtība. 7. Noteikumi par kārtību, kādā KNAB amatpersonas un darbinieki iesniedz pieteikumu zaudējumu atlīdzības saņemšanai KNAB priekšsēdētājam, lēmuma par zaudējumu atlīdzības piešķiršanas pieņemšanas kārtību, kā arī zaudējumu atlīdzības izmaksas kārtību. Šie MK noteikumi nav sagatavoti. Plānots tos sagatavot trīs mēnešu laikā pēc likumprojekta pieņemšanas.
|
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts |
|
|
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību
|
Eiropas Savienības dokumenti neparedz šādas institūcijas izveidi, tas tiek atstāts katras valsts ziņā. ES prasība ir, lai tiktu nodrošināta cīņas pret korupciju efektivitāte un attiecīgu institūciju neatkarība. Eiropas Savienības komisija ir informēta par šo Latvijas iniciatīvu un sarunu pozīcijā ar Eiropas Savienību Latvija ir apņēmusies izveidot institūciju korupcijas novēršanai un apkarošanai. |
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Projekts atbilst:
|
3. Atbilstības izvērtējuma tabula |
|
Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija |
1999.gada 27.janvāra Eiropas padomes Krimināltiesību pretkorupcijas konvencija |
Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
Viss likumprojekta teksts. |
999JHA 10301 Eiropas padomes Krimināltiesību pretkorupcijas konvencijas 20.pants. |
Atbilst. |
|
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu |
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas |
Sarunas par KNAB izveidi ir notikušas ar Ārvalstu investoru padomi. Darba grupas sēdēs regulāri piedalījās organizācijas Transparency International Delna pārstāve. Konsultācijas ir notikušas arī ar Latvijas ārpolitikas institūta pārstāvjiem un Latvijas inteliģences apvienības pārstāvjiem. |
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Šīs organizācijas atbalsta šādas institūcijas nepieciešamību. Institūciju iesniegtie priekšlikumi diskutēti darba grupas sēdēs un pamatā iestrādāti likumprojekta tekstā. |
3. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Darba grupas sēdēs regulāri piedalās Phare projekta Pretkorupcijas likumdošana, izglītošanas un informācijas programmas eksperti par dažādiem pretkorupcijas jautājumiem. |
VII. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojekts ir pamats jaunas institūcijas izveidei. Esošo institūciju funkcijas tiek sašaurinātas. |
2. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības var aizstāvēt Administratīvo pārkāpumu kodeksā, Kriminālprocesa kodeksā noteiktajā kārtībā. |
* Summa samazinās atbilstoši Biroja darbības uzsākšanas laikam (tabulā norādītā summa aprēķināta gada laika posmam).