Likumprojekts
Grozījumi Autopārvadājumu likumā
Izdarīt Autopārvadājumu likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1995, 20.nr.; 1997, 8.nr.; 1998, 24.nr.; 1999, 21.nr.; 2001, 1., 12.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 1.pantu šādā redakcijā:
"1.pants. Likumā lietotie termini
Likumā ir lietoti šādi termini:
1) atļauja pasažieru regulāro komercpārvadājumu veikšanai (turpmāk atļauja) dokuments, kas apliecina pārvadātāja tiesības veikt pasažieru regulāros komercpārvadājumus attiecīgā maršruta reisā saskaņā ar apstiprinātu kustības sarakstu;
2) autobuss autotransporta līdzeklis, kas paredzēts pasažieru (deviņu un vairāk cilvēku, neieskaitot šoferi) pārvadāšanai;
3) autoosta līniju būve, kurā ietilpst speciālas ēkas, peroni un teritorija, kas paredzēta pasažieru un autotransporta līdzekļu apkalpošanai maršrutos;
4) autopārvadājums jebkura autotransporta līdzekļa pārvietošanās pa ceļu ar vai bez pasažieriem vai ar kravu vai bez tās;
5) autopārvadājumu vadītājs (administrators) pārvadātāja pilnvarota persona, kas organizē pārvadājumus vai ar tiem saistītos pakalpojumus;
6) autotransporta līdzeklis transporta līdzeklis ar motoru (izņemot traktorus un pašgājējas mašīnas), kuru lieto pasažieru vai kravas pārvadāšanai pa bezsliežu ceļiem. Piekabes un puspiekabes tiek uzskatītas par autotransporta līdzekļa daļu;
7) autovadītājs persona, kas uz tiesiska pamata vada autotransporta līdzekli. Autovadītājs vienlaikus var būt arī autotransporta līdzekļa īpašnieks;
8) ātri bojājošās kravas lauksaimniecības un zivju produkti, kā arī cita krava, kuru pārvadājot jāievēro īpašs temperatūras režīms un kura jāpārvadā ar specializētiem autotransporta līdzekļiem;
9) bagāža lietas, kuras pasažieris ved sev līdzi vai nosūta ar autotransporta līdzekli;
10) beramā krava krava, kas sastāv no birstošas masas un tiek pārvadāta neiesaiņota (smiltis, graudi un cita līdzīga krava);
11) bīstamā krava krava, kas pārvadāšanas vai uzglabāšanas procesā savu īpašību dēļ var izraisīt sprādzienu, ugunsgrēku vai citus postījumus, kā arī apdraudēt vidi vai cilvēku dzīvību vai veselību;
12) ekspeditors fiziska vai juridiska persona, kas saskaņā ar līgumu kravas nosūtītājam sniedz transporta ekspedīcijas pakalpojumus;
13) iznomāts transporta līdzeklis jebkurš transporta līdzeklis, kas par samaksu un uz noteiktu laiku nodots tāda uzņēmēja lietošanā, kurš nodarbojas ar kravu vai pasažieru komercpārvadājumiem vai veic pārvadājumus uz sava rēķina atbilstoši līgumam ar uzņēmumu, kas piedāvā šos transporta līdzekļus;
14) kabotāžas pārvadājumi īslaicīgi iekšzemes kravas vai pasažieru komercpārvadājumi ar autotransporta līdzekļiem citā valstī, nereģistrējot šajā valstī uzņēmumu, filiāli vai pārstāvniecību;
15) kombinētais pārvadājums kravu pārvadājums, ja kravas automobilis, piekabe, puspiekabe ar vilcēju vai bez tā, vai to kombinācijā vai 20 vai vairāk pēdu konteineri brauciena sākuma vai beigu posmā izmanto autoceļu, bet pārējā posmā dzelzceļu, iekšējos ūdensceļus vai jūras ceļus, ja kāds no ceļa posmiem, izņemot autoceļu, pārsniedz 100 km taisnā līnijā. Kombinētā pārvadājuma brauciena sākuma (beigu) posmu veic pa autoceļu starp kravas iekraušanas (izkraušanas) vietu un tuvāko kravas iekraušanai (izkraušanai) piemēroto dzelzceļa staciju vai ne vairāk kā 150 km rādiusā taisnā līnijā no iekšējo ūdens ceļu ostas vai jūras ostas, kur kravu iekrauj (izkrauj);
16) krava pārvadāšanai pieteikta lieta (produkcija, preces, saiņi, konteineri un citi priekšmeti);
17) kravas valdītājs persona, kas uz tiesiska pamata rīkojas ar kravu savā vārdā neatkarīgi no tā, vai krava ir tās īpašums;
18) kustības saraksts pārvadājuma veikšanas režīms, kurā noteikta autobusa (autotransporta līdzekļa) pārvietošanās, apstāšanās un stāvēšana maršruta reisā (reisos), kā arī pārvadājuma izpildes laiki un izpildes dienas;
19) līniju būve speciāls objekts (autoosta, pieturvieta, dispečerpunkts, autovadītāju atpūtas telpas u.tml.), kas paredzēts kustības organizēšanai un pasažieru apkalpošanai maršrutos;
20) maršruts iepriekš izraudzīts autotransporta līdzekļa kustības ceļš starp diviem kustības galapunktiem;
21) nosūtītājs persona, kas nodod kravu pārvadāšanai. Nosūtītājs un saņēmējs var būt viena un tā pati persona;
22) pasažieris persona, kas saskaņā ar līgumu (biļeti) vai uz cita tiesiska pamata izmanto autotransporta līdzekli braukšanai un bagāžas pārvadāšanai, kā arī izmanto citus pārvadātāja sniegtos pakalpojumus;
23) pasažieru neregulārie pārvadājumi pasažieru pārvadājumi, kas neatbilst regulāro pārvadājumu (arī speciālo regulāro pārvadājumu) definīcijai, kuros pārvadā pasažieru grupas, kas izveidotas pēc pasūtītāja vai paša pārvadātāja iniciatīvas. Šie pārvadājumi nezaudē neregulāro pārvadājumu statusu tikai tāpēc, ka tie tiek veikti noteiktos laika intervālos;
24) pasažieru regulārie pārvadājumi pasažieru pārvadāšana ar piemērotiem transporta līdzekļiem saskaņā ar noteiktiem kustības sarakstiem regulāri pa noteiktu maršrutu par iepriekš noteiktu braukšanas un bagāžas pārvadāšanas maksu;
25) pasažieru speciālie regulārie pārvadājumi pasažieru regulārie pārvadājumi noteiktu pasažieru kategoriju pārvadāšanai;
26) pasažieru un kravas komercpārvadājumi (turpmāk pasažieru un kravas pārvadājumi) pasažieru un kravas pārvadāšana par maksu profesionālas darbības veidā;
27) pārvadājumi uz sava rēķina nekomerciāli un bezpeļņas pasažieru un kravas pārvadājumi, kas tiek veikti ar uzņēmēja īpašumā esošiem vai uz nomas vai līzinga līguma pamata lietošanā nodotiem transporta līdzekļiem, kurus vada pats uzņēmējs vai viņa darbinieks. Kravu pārvadājumos uz sava rēķina krava, kas ir uzņēmuma īpašums vai kuru uzņēmums ir nopircis, pārdevis, iznomājis (izīrējis), izgatavojis, pārstrādājis vai remontējis, tiek pārvadāta uzņēmēja vajadzībām. Pasažieru pārvadājumus uz sava rēķina uzņēmējs bez maksas veic savu darbinieku vai citu personu grupu labā. Pārvadājumi uz sava rēķina ir tikai attiecīgā uzņēmēja papilddarbība;
28) pārvadātājs uzņēmējs (fiziskā vai juridiskā persona), kas pēc pasūtījuma vai līguma ar nosūtītāju, pasažieri vai uz cita tiesiska pamata uzņemas pārvadājuma saistību;
29) saņēmējs persona, kurai saskaņā ar pārvadājuma līgumu galapunktā izsniedzama krava;
30) starptautiskie pārvadājumi pārvadājumi, kurus veicot nepieciešams šķērsot Latvijas valsts robežu;
31) šķidrās kravas nafta un naftas produkti, spirts, augu eļļa, dzīvnieku tauki un citas kravas, ko pārvadā noslēgtās tilpnēs;
32) tiešā jauktā satiksme pasažieru vai kravas pārvadājumi, kurus ar autotransportu un citu transportu veic vairāki pārvadātāji un kuriem tiek sastādīts vienots transporta dokuments visam braukšanas ceļam;
33) transporta ekspedīcijas pakalpojumi ar kravas nosūtīšanu, pārvadāšanu, saņemšanu un uzglabāšanu saistītu pakalpojumu un darbu komplekss, kuru veic par maksu."
2. Papildināt 6.panta pirmo daļu ar tekstu šādā redakcijā:
"Speciālā atļauja (licence) dod tiesības uzņēmējiem veikt kravu pārvadājumus tikai ar viņu īpašumā esošiem autotransporta līdzekļiem vai Ministru kabineta noteiktajā kārtībā ar citu personu īpašumā esošiem autotransporta līdzekļiem."
3. Izteikt 29.pantu šādā redakcijā:
"29.pants. Autotransporta līdzekļi pasažieru pārvadāšanai
(1) Pasažieru pārvadājumi tiek veikti ar autotransporta līdzekļiem (autobusiem, vieglajiem automobiļiem u.c.), kuri paredzēti šim mērķim.
(2) Vieglais taksometrs ir vieglais automobilis, kas paredzēts pasažieru pārvadāšanai pēc individuāla pasūtījuma un apgādāts ar ierīci, kura uzrāda pakalpojuma maksu un nodrošina ienākumu uzskaiti."
4. Papildināt likumu ar 29.1 pantu šādā redakcijā:
"29.1 pants. Pasažieru regulāro pārvadājumu veidi
(1) Ir šādi pasažieru regulārie pārvadājumi: pasažieru regulārie pārvadājumi ar autobusu un pasažieru regulārie pārvadājumi ar maršruta taksometru (izņemot pasažieru regulāros starptautiskos pārvadājumus).
(2) Pasažieru regulārie pārvadājumi ar autobusu ir pasažieru pārvadāšana ar autobusu par noteiktu maksu iepriekš noteiktā maršrutā pēc noteikta kustības saraksta, uzņemot un izlaižot pasažierus iepriekš noteiktās pieturvietās.
(3) Pasažieru regulārie pārvadājumi ar maršruta taksometru ir pasažieru pārvadāšana ar piemērotiem transporta līdzekļiem bez stāvvietām, kuru ietilpība nav lielāka par 14 sēdvietām (neieskaitot šoferi), par noteiktu maksu iepriekš noteiktā maršrutā pēc noteikta kustības saraksta, uzņemot un izlaižot pasažierus jebkurā maršruta punktā."
5. Izslēgt 32.panta ceturtajā daļā vārdus "bet pilsētās arī taksobusu maršrutus".
6. Izslēgt 37.panta pirmajā daļā vārdus "vai viņa aģents".
7. Papildināt 39.pantu ar 6.punktu šādā redakcijā:
"(6) Braukšanas maksu pasažieru neregulārajos pārvadājumos nosaka pēc pārvadātāja un pasūtītāja savstarpējas vienošanās."
8. Papildināt likumu ar 49., 50., 51. un 52.pantu šādā redakcijā:
"49.pants. Ātruma ierobežotājierīces
(1) Ar ātruma ierobežotājierīcēm aprīkojami autobusi, kuru pilna masa pārsniedz 10 tonnas, un kravas automobiļi, kuru pilna masa pārsniedz 12 tonnas.
(2) Prasības noteiktu transportlīdzekļu kategoriju aprīkošanai ar ātruma ierobežotājierīcēm un šo ierīču lietošanas kārtību nosaka Ministru kabinets.
50.pants. Kombinētie pārvadājumi
(1) Kombinētajos pārvadājumos iesaistītajiem kravas automobiļiem tiek piemēroti nodokļu (nodevu) atvieglojumi.
(2) Kombinētajos pārvadājumos iesaistītie kravas automobiļi ir atbrīvoti no starpvaldību nolīgumos paredzētajām kvotu un atļauju sistēmām.
(3) Kārtību, kādā veicami kombinētie pārvadājumi par maksu, uz sava rēķina vai pamatojoties uz nomas līgumu, kā arī prasības kombinēto pārvadājumu dokumentam un tā saturu nosaka Ministru kabinets.
51.pants. Pārvadājumi uz sava rēķina
(1) Pārvadājumus uz sava rēķina veic saskaņā ar starpvaldību nolīgumiem, ievērojot šā likuma 1.panta 27.punkta nosacījumus. Veicot pārvadājumus uz sava rēķina, transportlīdzeklī atrodas šo pārvadājumu veidu apstiprinoši dokumenti.
(2) Kārtību, kādā tiek veikti kravu vai pasažieru pārvadājumi uz sava rēķina, nosaka Ministru kabinets.
52.pants. Kabotāžas pārvadājumi
Kabotāžas pārvadājumi Latvijas teritorijā ir aizliegti, izņemot gadījumus, ja tie ir atļauti starpvalstu līgumos un ir saņemta attiecīga Satiksmes ministrijas atļauja šādu pārvadājumu veikšanai."
Likums stājas spēkā 2003.gada 1.janvārī.
Likumprojekta
Grozījumi Autopārvadājumu likumā anotācija
I Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs
|
Autopārvadājumu likumā, kurš pieņemts jau 1995.gada 23.augustā, lietotie termini pilnībā neaptver tos autopārvadājumu sfēras darbības aspektus, kas attīstījušies tieši pēdējo gadu laikā, tāpēc radusies nepieciešamība ieviest likumā vairākus pirms tam nebijušus terminus (kabotāža u.c.), kas nepieciešami, lai sekmīgi iekļautos starptautiskajā autopārvadājumu apritē. |
|
Piedāvātie grozījumi Autopārvadājuma likumā nodrošina tā atbilstību Eiropas Savienības direktīvu un citu Latvijas Republikai saistošu tiesību aktu prasībām, kā arī nodrošina autopārvadājumu sfēras tiesisko jautājumu regulējumu un ekonomisko attīstību. |
II Kāda var būt tiesību akta
ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību
makroekonomisko vidi. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
|
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
|
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
|
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
III Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu
un pašvaldību budžetiem
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Trīs nākamie gadi |
tūkst. Ls * |
|
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
||||
|
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
||||
|
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
||||
|
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
||||
|
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
*) Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada
IV Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību
normu sistēmu
Kādi normatīvie akti likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti
|
Saskaņā ar Autopārvadājumu likuma 6.panta pirmo daļu, 49., 50., un 51.pantu Ministru kabinets izdod noteikumus:
|
V Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts
|
Likumprojekts atbilst LR un ES Asociācijas līgumā noteiktajam mērķim Latvijas pastāvošās un nākotnes likumdošanas tuvināšana Kopienas likumdošanai. |
|
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
|
Komisijas 1998. gada 2. oktobra nolikums (EK) Nr. 2121/98, kas nosaka sīki izstrādātus noteikumus Padomes nolikuma (EEK) Nr. 684/92 un padomes nolikuma (EK) Nr. 12/98 piemērošanu attiecībā uz dokumentiem pasažieru pārvadāšanai ar autobusu, Official Journal L 268, 03/10/1998. |
Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
1.punkta 13.apakšpunkts |
84/647/EEC, 1.pants; 96/26/EC 1. panta. 3. daļa; 98/76/EC 1. pants |
Atbilst |
|
1.punkta 14.apakšpunkts |
12/98/EEC, 1.pants; 3118/93/EEC, 1.pants |
Atbilst |
|
1.punkta 15.apakšpunkts |
92/106/EEC, 1.pants |
Atbilst |
|
1.punkta 23.apakšpunkts |
12/98/EEC, 2.panta 3.daļa; 2121/98EC 2.pielikums A nodaļa 2.punkts |
Atbilst |
|
1.punkta 25.apakšpunkts |
12/98/EEC, 2.panta 2.daļa; 2121/98EC 2.pielikums A nodaļa 2.punkts |
Atbilst |
|
1.punkta 27.apakšpunkts |
684/92/EEC, 2.panta 4.daļa; 11/98/EK, 1.pants; 881/92/EEC, 2.pielikuma 4.punkts; 2121/98EC 5. pielikums 1. punkts |
Atbilst |
VI Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu
|
Tiesību akta projekts izskatīts Autotransporta padomes sēdē. Padomes sastāvā iekļauti pārstāvji no Latvijas Pasažieru autopārvadātāju asociācijas un Latvijas starptautisko autopārvadātāju asociācijas Latvijas auto". |
|
Tiesību akta projekts kopumā tiek atbalstīts un organizāciju iesniegtie precizējumi un priekšlikumi ir ņemti vērā. |
|
Šādas konsultācijas nav notikušas. |
VII Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde
|
Saistībā ar tiesību akta pieņemšanu netiek paredzēts izveidot jaunas valsts institūcijas. |
|
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
Satiksmes ministra vietā
Kultūras ministrs K.Pētersone
Solovjakovs 7028332
03.09.2001 13:10 981
Janiss@sam.gov.lv