Likumprojekts
Grozījumi likumā "Par valsts proves uzraudzību"
Izdarīt likumā "Par valsts proves uzraudzību" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1995, 5.nr.; 1998, 9.nr.) šādus grozījumus:
1. 1.pantā:
izteikt 5.punktu šādā redakcijā:
"5) uzņēmējdarbība ar dārgmetāliem, dārgakmeņiem un to izstrādājumiem dārgmetālu, dārgakmeņu un to izstrādājumu vairumtirdzniecība, mazumtirdzniecība, uzpirkšana, uzglabāšana, izgatavošana, apstrāde, remonts, izgatavošanas, apstrādes un remonta pasūtījumu pieņemšana un izsniegšana, ķīlas objektu pieņemšana un uzglabāšana;";
papildināt pantu ar 6.punktu šādā redakcijā:
"6) dārgmetāla izstrādājums jebkāds juvelierizstrādājums vai cits priekšmets, kas izgatavots pilnīgi vai daļēji no dārgmetāliem vai to sakausējumiem un ietilpst Latvijas Kombinētās nomenklatūras 71.grupā vai atbilst 42., 90., 91., 92., 93., 96. vai 97.grupai, ja dārgmetāla daudzums sakausējumā nav mazāks par šajā likumā noteiktajām provēm."
2. Izteikt 2.pantu šādā redakcijā:
"2.pants. (1) Šā likuma mērķis ir aizsargāt valsts un patērētāju intereses dārgmetālu, dārgakmeņu un to izstrādājumu izmantošanas jomā.
(2) Likums nosaka, kādām provēm jābūt Latvijas Republikā izgatavotajiem un ievestajiem (importētajiem) dārgmetālu izstrādājumiem, šo izstrādājumu zīmogošanas noteikumus, kā arī regulē valsts proves uzraudzību un nosaka inspekcijas darbības principus.
(3) Likums attiecas uz visām juridiskajām un fiziskajām personām, kuras veic šā likuma 1.panta 5.punktā noteikto uzņēmējdarbību.
(4) Juridiskās un fiziskās personas, kuras veic šā likuma 1.panta 5.punktā noteikto uzņēmējdarbību, uzņēmējdarbības veikšanas vietas reģistrē inspekcijā."
3. Izteikt 5.pantu šādā redakcijā:
"5.pants. Proves uzraudzība ietver:
1) dārgmetālu un to izstrādājumu proves noteikšanu, sastāva analīzi un ekspertīzi, kontrolanalīžu veikšanu;
2) zīmogošanu ar valsts garantijas zīmi un proves zīmogu, valsts garantijas zīmju un proves zīmogu ekspertīzi;
3) dārgakmeņu un citu juvelierizstrādājumos izmantojamo vērtīgo akmeņu ekspertīzi un novērtēšanu, kvalitātes apliecību izsniegšanu;
4) dārgmetālu, dārgakmeņu un to izstrādājumu marķēšanas un obligātās provēšanas prasību ievērošanas kontroli vietās, kur tiek veikta uzņēmējdarbība ar dārgmetāliem, dārgakmeņiem un to izstrādājumiem;
5) vietu, kur tiek veikta uzņēmējdarbība ar dārgmetāliem, dārgakmeņiem un to izstrādājumiem, un personisko zīmogu reģistrāciju."
4. Izslēgt 9.pantā un 10.panta pirmajā daļā vārdu "visiem".
5. Izteikt 17.panta 4.punktu šādā redakcijā:
"4) reģistrē vietas, kur tiek veikta uzņēmējdarbība ar dārgmetāliem, dārgakmeņiem un to izstrādājumiem, un personiskos zīmogus;".
6. Izteikt 20.pantu šādā redakcijā:
"20.pants. Inspekcijas darbiniekiem (inspektoriem), pildot dienesta pienākumus, ir tiesības:
1) uzrādot dienesta apliecību, brīvi apmeklēt Latvijas Republikas teritorijā esošās ražošanas vietas, tirdzniecības vietas un citas nedzīvojamās telpas, kas pieder vai ir iznomātas juridiskajām vai fiziskajām personām, kuras veic uzņēmējdarbību ar dārgmetāliem, dārgakmeņiem un to izstrādājumiem;
2) veikt dārgmetālu, dārgakmeņu un to izstrādājumu pārbaudes un analīzes;
3) pieprasīt un saņemt no pārbaudāmajām juridiskajām un fiziskajām personām, kuras veic uzņēmējdarbību ar dārgmetāliem, dārgakmeņiem un to izstrādājumiem, visu ar dārgmetālu, dārgakmeņu un to izstrādājumu saņemšanu, izlietošanu, realizāciju, uzskaiti un glabāšanu saistīto dokumentāciju, kā arī izziņas un paskaidrojumus par jautājumiem, kas radušies pārbaudes procesā;
4) sastādīt aktus par pārbaužu laikā konstatētajiem pārkāpumiem un nelikumīgajām darbībām, veicot uzņēmējdarbību ar dārgmetāliem, dārgakmeņiem un to izstrādājumiem, un pieņemt lēmumus saskaņā ar Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksu;
5) dot juridiskajām un fiziskajām personām, kuras veic uzņēmējdarbību ar dārgmetāliem, dārgakmeņiem un to izstrādājumiem, obligāti izpildāmus norādījumus noteiktā termiņā novērst atklātos trūkumus un pārkāpumus, kā arī apturēt uzņēmējdarbību ar dārgmetāliem, dārgakmeņiem un to izstrādājumiem. Uzņēmējdarbības ar dārgmetāliem, dārgakmeņiem un to izstrādājumiem apturēšanas kārtību nosaka likums "Par uzņēmumu, iestāžu un organizāciju darbības apturēšanas kārtību";
6) iesniegt inspekcijas priekšniekam materiālus par konstatētajiem likuma pārkāpumiem."
7. Izteikt 27.pantu šādā redakcijā:
"27.pants. Dārgmetālu, dārgakmeņu un to izstrādājumu marķēšanas un obligātās provēšanas prasības, no obligātās provēšanas un zīmogošanas atbrīvoto izstrādājumu sarakstu, neprovētu dārgmetālu, dārgakmeņu un to izstrādājumu uzglabāšanas kārtību, kā arī kārtību, kādā reģistrējamas vietas, kur tiek veikta uzņēmējdarbība ar dārgmetāliem, dārgakmeņiem un to izstrādājumiem, nosaka Ministru kabinets."
8. Izslēgt pārejas noteikumu 2.punktu.
9. Papildināt pārejas noteikumus ar 3.punktu šādā redakcijā:
"3. Līdz šā likuma 27.pantā noteikto Ministru kabineta noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā sešus mēnešus no likuma spēkā stāšanās dienas ir spēkā šādi Ministru kabineta noteikumi, ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu:
1) Ministru kabineta 1995.gada 20.jūnija noteikumi Nr.161 "Noteikumi par dārgmetālu garantijas zīmēm un provēm";
2) Ministru kabineta 1998.gada 19.maija noteikumi Nr.185 "Dārgmetālu, dārgakmeņu un to izstrādājumu aprites noteikumi"."
Likums stājas spēkā 2002.gada 1.janvārī.
Tiesību akta projekta
Grozījumi likumā Par valsts proves uzraudzību
anotācija
Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs |
||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
2001.gada 1.augustā stājās spēkā grozījumi likumā Par akcīzes nodokli, kas izslēdza dārgmetālus, dārgakmeņus un to izstrādājumus no akcīzes preču saraksta. Šo grozījumu pieņemšana ir radījusi izmaiņas dārgmetālu, dārgakmeņu un to izstrādājumu apritē. Atceļot akcīzes nodokli dārgmetāliem, tā vietā tika paaugstināta proves darbu pakalpojumu valsts nodeva, kā rezultātā daļa uzņēmēju centīsies izvairīties no paaugstinātas valsts nodevas samaksas. Lai saglabātu kontroles un uzraudzības efektivitāti, ir jāveic uzņēmējdarbības ar dārgmetāliem, dārgakmeņiem un to izstrādājumiem veikšanas vietu reģistrācija, kas ir viens no pamatmehānismiem, kas nodrošinās dārgmetālu tirgus uzraudzību un vienlīdzīgu konkurenci. Šādas reģistrācijas nepieciešamību atbalsta LR Prokuratūras Noziedzīgi iegūto līdzekļu legalizācijas novēršanas dienests un RPGPPKP Ekonomikas policija, Tautsaimniecības padome un nevalstiskās organizācijas. To juridisko un fizisko personu, kuras veic šādu uzņēmējdarbību, reģistrācija notiek daudzās Eiropas valstīs. Lietuvā pastāv šī uzņēmējdarbības veida licencēšana. Igaunijā licencēšana un reģistrācija. Nīderlandē, Lielbritānijā, Somijā, Šveicē un citās ES valstīs uzņemējdarbības vietas reģistrācija tiek veikta vienlaicīgi ar atbildības zīmoga (responsibility (sponsors, makers) mark) reģistrāciju. Lai nodrošinātu efektīvu proves uzraudzību, sakārtotu normatīvo bāzi dārgmetālu, dārgakmeņu un to izstrādājumu apritē, uzlabotu un sakārtotu uzņēmējdarbības vidi, ir nepieciešams izdarīt grozījumus likumā "Par valsts proves uzraudzību." |
|||
2. Tiesību akta projekta būtība |
Likumprojektā ir paredzēts izdarīt grozījumus likumā Par valsts proves uzraudzību:
|
|||
II. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
||||
Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
|||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekta pieņemšana sakārtos uzņēmējdarbības vidi. |
|||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
|||
4. Ietekme uz vidi |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
|||
III. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem tūkst. Ls |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Trīs nākamie gadi |
*) |
|
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
|||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
|||
3. Finansiālā ietekme |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
|||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
|||
Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
|||
IV. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
||||
Kādi normatīvie akti likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un, vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
1998. gada 19. maija Ministru kabineta noteikumu Nr.185 Dārgmetālu, dārgakmeņu un to izstrādājumu aprites noteikumi vietā tiek izstrādāti jauni Ministru kabineta noteikumi, kuri noteiks dārgmetālu, dārgakmeņu un to izstrādājumu marķēšanas un obligātās provēšanas prasības, no obligātās provēšanas un zīmogošanas atbrīvoto izstrādājumu sarakstu, neprovētu dārgmetālu, dārgakmeņu un to izstrādājumu uzglabāšanas kārtību, kā arī uzņēmējdarbības ar dārgmetāliem, dārgakmeņiem un to izstrādājumiem veikšanas vietu reģistrācijas kārtību. Noteikumus paredzēts izstrādāt līdz 2002. gada 1. janvārim. Sakarā ar likumprojektu būs nepieciešami grozījumi Ministru kabineta 2000. gada 18.janvāra noteikumos Nr.27 Valsts proves uzraudzības inspekcijas nolikums. Noteikumus paredzēts izstrādāt un iesniegt Valsts kancelejā mēneša laikā pēc likuma stāšanās spēkā. Sakarā ar grozījumiem likumā Par valsts proves uzraudzību spēku zaudēs Ministru kabineta 1995. gada 20.jūnija noteikumi Nr.161 Noteikumi par dārgmetālu garantijas zīmēm. |
|||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts |
||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
|||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
|||
3. Atbilstības izvērtējuma tabula |
||||
Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
|||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu |
||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas |
Konsultācijas notikušas ar Latvijas Juvelieru biedrību, Patērētāju interešu aizstāvības asociāciju un Latvijas Tirgotāju asociāciju. |
|||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)
|
Minētās nevalstiskās organizācijas atbalsta likumprojektu Grozījumi likumā Par valsts proves uzraudzību |
|||
3. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem. |
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem nav notikušas. |
|||
VII. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde |
||||
1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Tiesību akta izpildes nodrošināšanai nav nepieciešams radīt jaunas valsts institūcijas.
|
|||
2. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības var aizstāvēt tiesību aktos paredzētajā kārtībā. |
Finansu ministra vietā
Īpašu uzdevumu ministrs sadarbībai
ar starptautiskajām finansu institūcijām R. Zīle