Likumprojekts
Grozījumi Alkohola aprites likumā
Izdarīt Alkohola aprites likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 23.nr.; 1999, 4.nr.; 2000, 1.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 77.pantu šādā redakcijā:
"77.pants
(1) Par spirta un alkoholisko dzērienu izņemšanas un konfiskācijas gadījumiem valsts institūcijas, kas veikušas šīs darbības, informē Valsts ieņēmumu dienestu triju dienu laikā no izņemšanas vai konfiskācijas dienas.
(2) Institūcijas, kas kontrolē šajā likumā noteiktās kārtības ievērošanu, kā arī institūcijas vai amatpersonas, kuras ir tiesīgas pieņemt lēmumu administratīvā pārkāpuma lietā, triju dienu laikā informē Valsts ieņēmumu dienestu par konstatētajiem gadījumiem, kad alkoholiskie dzērieni ir realizēti personām, kuras jaunākas par 18 gadiem."
2. Papildināt 96.pantu ar 10.punktu šādā redakcijā:
"10) uzņēmuma īpašnieki vai darbinieki atkārtoti ir realizējuši alkoholiskos dzērienus personām, kuras jaunākas par 18 gadiem."
Likumprojekta
“Grozījumi Alkohola aprites likumā” anotācija
I. Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs |
||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums
|
Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 155. panta trešā un ceturtā daļa paredz atbildību fiziskai personai, t.i., pārdevējam par alkoholisko dzērienu pārdošanu nepilngadīgajiem. Administratīvā atbildība ir soda nauda līdz 250 latiem. Alkohola aprites likumā ir paredzēta atbildība juridiskām personām par alkohola aprites noteikumu pārkāpšanu, taču nav atsevišķi izdalīta atbildība par alkoholisko dzērienu realizāciju personām, kuras jaunākas par 18 gadiem. Pašreiz esošie sodi un sadarbība starp valsts institūcijām neveicina situāciju, lai uzņēmēji nerealizētu alkoholiskos dzērienus nepilngadīgajiem, jo ieņēmumi no alkoholisko dzērienu pārdošanas ir lielāki, nekā izdevumi par soda naudām. Bez tam kontrolējošām institūcijām nav iespējas veikt sistemātiskas pārbaudes. Lai samērotu pārkāpumu ar paredzamo sodu, ir izstrādāti grozījumi Alkohola aprites likumā. |
|
2. Tiesību akta projekta būtība
|
Likumprojekta mērķis ir paredzēt administratīvo atbildību juridiskām personām par alkoholisko dzērienu realizāciju personām, kuras jaunākas par 18 gadiem. Kā viens no ietekmīgākajiem sodiem atbildības pastiprināšanai ir licences anulēšana alkohola aprites jomā. Šo licenci anulē Valsts ieņēmumu dienests, taču, lai to izdarītu, šo institūciju nepieciešams nodrošināt ar informāciju par konstatētajiem gadījumiem, kuros alkohols ir realizēts personām, kuras jaunākas par 18 gadiem. Tā kā Alkohola aprites likums jau tagad atļauj sodīt juridiskās personas par šādu pārkāpumu (87. panta trešā daļa), tad likumprojekts paredz bargāku sodu par atkārtotu alkoholisko dzērienu realizāciju personām, kuras jaunākas par 18 gadiem. |
II. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts šo jomu neskar.
|
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
III. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
||||||
tūkst. Ls |
||||||
Rādītāji |
Kārtē- jais gads |
Trīs nākamie gadi
|
*) |
|||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos
|
||||||
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
||||||
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||
3. Finansiālā ietekme |
||||||
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai Likumprojekts šo jomu neskar.
|
||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins Likumprojekts šo jomu neskar.. |
*) Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada
IV. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
Kādi normatīvie akti – likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Likumprojekts šo jomu neskar.
|
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts |
||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||
3. Atbilstības izvērtējuma tabula |
||||
Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||
Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
|
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu |
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas |
Konsultācijas nav notikušas.
|
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Konsultācijas nav notikušas.
|
3. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas.
|
VII. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunas institūcijas netiek radītas, esošām institūcijām tiek uzlikts papildus pienākums informēt Valsts ieņēmu dienestu par konstatētiem pārkāpumiem. |
2. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Alkohola aprites likumā noteiktajā kārtībā. |