Likumprojekts

Likumprojekts

Grozījumi Muitas likumā

Izdarīt Muitas likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1997, 15.nr.; 1998, 12., 23.nr.; 1999, 19.nr.; 2001, 10.nr.) šādus grozījumus:

1. Aizstāt visā likumā vārdus "Sanitārā robežinspekcija" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem "Pārtikas un veterinārais dienests" (attiecīgā locījumā).

2. Papildināt 13.1 panta pirmo, otro, ceturto, piekto un sesto daļu pēc vārdiem "Galvenā muitas pārvalde" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem "vai Valsts ieņēmumu dienesta pilnvarotās muitas iestādes" (attiecīgā locījumā).

3. Izslēgt 24.panta pirmās daļas 1.punkta "c" apakšpunktu.

4. Izteikt VII nodaļu šādā redakcijā:

"VII nodaļa. Ievešana uz laiku

35.pants. Procedūras darbības joma

Ievešana uz laiku ir muitas procedūra, kas atļauj izmantot preces muitas teritorijā, pilnīgi vai daļēji atbrīvojot tās no muitas maksājumiem Ministru kabineta noteiktajā kārtībā un nepiemērojot attiecībā uz tām tirdzniecības politikas pasākumus.

36.pants. Procedūras piemērošanas noteikumi

(1) Uz laiku ievestās preces jānosūta atpakaļ nemainītā veidā, izņemot to dabisko nolietojumu vai zudumus, kas radušies pārvadāšanas vai uzglabāšanas rezultātā.

(2) Gadījumus, kuros ievešana uz laiku pieļaujama, vienīgi iesniedzot galvojumu par procedūras izpildi, nosaka Ministru kabinets.

(3) Procedūru nevar piemērot, ja nav nodrošināta preču identificēšana, kuras rezultātā var mainīties muitas maksājumi.

(4) Procedūra tiek pabeigta līdz ar preču atpakaļizvešanas brīdi.

37.pants. Termiņš preču ievešanai uz laiku

Termiņu preču ievešanai uz laiku nosaka muitas iestādes, ievērojot šādas ievešanas mērķi un apstākļus, taču šis termiņš nedrīkst pārsniegt divus gadus.

38.pants. Rīcība ar precēm, ja ir izbeidzies termiņš šo preču ievešanai uz laiku

Izbeidzoties muitas iestādes noteiktajam termiņam preču ievešanai uz laiku, preces attiecīgi jānosūta atpakaļ vai arī tām jāpiemēro jauna muitas procedūra.

39.pants. Uz laiku ievestu preču iznīcināšana vai zudums

(1) Ja preces, kuras ievestas uz laiku, nav nosūtītas atpakaļ noteiktajā termiņā, saskaņā ar šo likumu atbildība neiestājas, ja šīs preces ir iznīcinātas vai arī neatgriezeniski zudušas avārijas vai nepārvaramas varas darbības rezultātā, dabiskās nolietošanās, pārvadāšanas un uzglabāšanas rezultātā.

(2) Uz laiku ievestu preču iznīcināšanas vai zuduma faktu apstiprina muitas iestāde."

5. Izteikt 90.panta pirmās daļas 2.punktu šādā redakcijā:

"2) Latvijas preces, kurām tiek piemērotas preču izvešanas formalitātes."

6. 107.pantā:

papildināt nosaukumu un trešo daļu pēc vārda "atteikšanās" ar vārdiem "no precēm";

izslēgt ceturtajā daļā vārdus "un izvešana pārstrādei".

7. Papildināt 108.panta nosaukumu un ceturto daļu pēc vārda "atteikšanās" ar vārdiem "no precēm".

8. 114.pantā:

izteikt trešo daļu šādā redakcijā:

"(3) Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā veicami muitas kontroles pasākumi intelektuālā īpašuma aizsardzībai, aizliedzot kontrafaktu un pirātisku preču pagaidu uzglabāšanu, izlaišanu brīvam apgrozījumam, izvešanu, atpakaļizvešanu, ievešanu muitas noliktavā, ievešanu pārstrādei, ievešanu pārstrādei muitas kontrolē, ievešanu uz laiku, atpakaļievešanu, ievešanu beznodokļu tirdzniecības veikalā, ievešanu brīvajā zonā vai brīvajā noliktavā, izvešanu pārstrādei, tranzītu un atteikšanos no precēm par labu valstij.";

izteikt piekto daļu šādā redakcijā:

"(5) Pirātiska prece šā likuma izpratnē ir darba (arī dizaina darba) vai dizainparauga kopija (eksemplārs), kuru izgatavo un izplata bez autortiesību, blakustiesību, dizainparauga tiesību vai patenta tiesību subjekta atļaujas, kā arī jebkura veidne vai sagatave, kas izgatavota vai pielāgota pirātisku preču ražošanai. Attiecībā uz dizaina darbu vai dizainparaugu pirātiska prece atzīstama par to subjekta tiesību pārkāpumu neatkarīgi no tā, vai minētais darbs vai dizainparaugs ir reģistrēts. Dizaina darba vai dizainparauga tiesību subjektam pielīdzināmas arī personas, kurām nodotas šīs tiesības."

9. Izteikt 132.panta pirmās daļas 4.punktu šādā redakcijā:

"4) atzītais nosūtītājs vai atzītais saņēmējs – Valsts ieņēmumu dienesta atzīta persona, kurai ir tiesības vienkāršot muitas formalitātes, uzsākot vai pabeidzot tranzīta procedūru autopārvadājumiem atļaujā norādītajās telpās, neuzrādot preces vai attiecīgos dokumentus muitas iestādē."

10. Izteikt 170.pantu šādā redakcijā:

"170.pants. Valūtas pārrēķins

(1) Ja muitas vērtības noteikšanai izmantojamās cenas izteiktas ārvalstu valūtā, aprēķiniem tiek izmantots Latvijas Bankas katra mēneša priekšpēdējā trešdienā noteiktais valūtas kurss, kuru reģistrē un publicē Valsts ieņēmumu dienests.

(2) Valūtas likme, kuru Valsts ieņēmumu dienests reģistrējis attiecīgā mēneša priekšpēdējā trešdienā, tiek lietota visu nākamo kalendāra mēnesi, izņemot gadījumus, kad to aizstāj ar likmi, kas noteikta saskaņā ar šā panta trešo daļu.

(3) Valsts ieņēmumu dienests katru trešdienu reģistrē Latvijas Bankas noteikto valūtas kursu. Ja kārtējās nedēļas trešdienā Valsts ieņēmumu dienesta reģistrētā valūtas likme par 5 % vai vairāk atšķiras no valūtas likmes, kas noteikta saskaņā ar šā panta pirmo daļu, jaunā likme aizstāj iepriekšējo, un aprēķiniem to sāk lietot ar nākamo trešdienu. Aizstājēja likme tiek lietota visu mēnesi, ja šī likme netiek aizstāta atbilstoši šīs daļas otrajā teikumā minētajiem nosacījumiem.

(4) Ārvalstu valūtai, kurai Latvijas Banka nenosaka oficiālo valūtas apmaiņas kursu pret nacionālo naudas vienību, Valsts ieņēmumu dienests aprēķiniem izmanto laikrakstā "The Financial Times" katra mēneša priekšpēdējā trešdienā publicēto valūtas kursu eiro, pārrēķinot to nacionālajā naudas vienībā pēc tās pašas dienas Latvijas Bankas noteiktā kursa.

(5) Ja deklarācija tiek iesniegta par noteiktu laikposmu, valūtas pārrēķinam piemēro valūtas kursu, kas ir spēkā attiecīgā laikposma pirmajā dienā."

 

11. Papildināt pārejas noteikumus ar 7. un 8.punktu šādā redakcijā:

"7. Līdz attiecīgo Ministru kabineta noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2002.gada 1.jūlijam ir piemērojami Ministru kabineta 1998.gada 8.septembra noteikumi Nr.339 "Kārtība, kādā izpildāma muitas procedūra – tranzīts" (Latvijas Vēstnesis, 1998, 265./266., 289./290.nr.; 2000, 44./46.nr.; 2001, 108.nr.), ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu.

8. Līdz attiecīgo Ministru kabineta noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2003.gada 1.janvārim ir piemērojami šādi Ministru kabineta noteikumi, ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu:

1) Ministru kabineta 1997.gada 17.decembra noteikumi Nr.428 "Preču muitas vērtības aprēķināšanas kārtība" (Latvijas Vēstnesis, 1997, 336./340.nr.);

2) Ministru kabineta 1998.gada 27.janvāra noteikumi Nr.31 "Kārtība, kādā izpildāma muitas procedūra – atteikšanās par labu valstij" (Latvijas Vēstnesis, 1998, 25.nr.);

3) Ministru kabineta 1998.gada 3.marta noteikumi Nr.78 "Kārtība, kādā izpildāma muitas procedūra – iznīcināšana, kuru piesaka preču deklarētājs vai viņa pārstāvis" (Latvijas Vēstnesis, 1998, 58./59.nr.; 2000, 244./246.nr.);

4) Ministru kabineta 1998.gada 31.marta noteikumi Nr.114 "Kārtība, kādā izpildāma muitas procedūra – ievešana muitas noliktavā" (Latvijas Vēstnesis, 1998, 87./88.nr.; 2000, 13.nr.);

5) Ministru kabineta 1998.gada 28.aprīļa noteikumi Nr.157 "Noteikumi par īpašiem muitas kontroles pasākumiem brīvajā zonā" (Latvijas Vēstnesis, 1998, 120./121.nr.);

6) Ministru kabineta 1998.gada 30.jūnija noteikumi Nr.237 "Kārtība, kādā izpildāma muitas procedūra – ievešana pārstrādei" (Latvijas Vēstnesis, 1998, 196./197., 385./386.nr.; 2000, 117./118.nr.);

7) Ministru kabineta 1998.gada 14.jūlija noteikumi Nr.254 "Kārtība, kādā izpildāma muitas procedūra – ievešana pārstrādei muitas kontrolē" (Latvijas Vēstnesis, 1998, 212./213.nr.; 1999, 98./99.nr.);

8) Ministru kabineta 1998.gada 28.jūlija noteikumi Nr.272 "Noteikumi par muitas brokeriem" (Latvijas Vēstnesis, 1998, 223./224.nr.);

9) Ministru kabineta 1998.gada 18.augusta noteikumi Nr.312 "Kārtība, kādā izpildāma muitas procedūra – izvešana pārstrādei" (Latvijas Vēstnesis, 1998, 241./242.nr.; 1999, 98./99.nr.);

10) Ministru kabineta 1999.gada 21.decembra noteikumi Nr.414 "Kārtība, kādā izpildāma muitas procedūra – izvešana (eksports)" (Latvijas Vēstnesis, 1999, 440.nr.; 2000, 109./110.nr.; 2001, 131.nr.);

11) Ministru kabineta 2000.gada 21.marta noteikumi Nr.112 "Kārtība, kādā izpildāma muitas procedūra – izlaišana brīvam apgrozījumam" (Latvijas Vēstnesis, 2000, 109./110.nr.);

12) Ministru kabineta 2000.gada 15.augusta noteikumi Nr.274 "Preču izcelsmes sertifikātu izsniegšanas un pārbaudes kārtība" (Latvijas Vēstnesis, 2000, 292./295.nr.);

13) Ministru kabineta 2000.gada 10.oktobra noteikumi Nr.349 "Muitas procedūras – ievešana uz laiku – izpildes kārtība" (Latvijas Vēstnesis, 2000, 360./362.nr.)."

Pārejas noteikums

Likuma 2., 3., 4., 5., 6. un 7.pants stājas spēkā 2002.gada 1.jūlijā.

 

Likums stājas spēkā 2002.gada 1.janvārī.

 

 

 

 

 

ANOTĀCIJA

likumprojektam

“Grozījumi Muitas likumā”

I. Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

 

 

 

 

 

 

 

Saeima 2001.gada 29.martā pieņēma grozījumus 1997.gada 11.jūnija Muitas likumā. Grozījumi šajā likumā nepieciešami, lai papildinātu likumu ar anotācijas 2.punktā norādītajām normām, kas pilnveido tiesisko regulējumu muitas jomā, kā arī novērš radušās neprecizitātes.

2. Tiesību akta projekta būtība

 

 

 

 

 

 

 

 

Likumprojekts paredz :

  1. Sakarā ar Sanitārās robežinspekcijas iekļaušanu Pārtikas un veterinārā dienesta sastāvā, visā likuma tekstā mainīt Sanitārās robežinspekcijas nosaukumu;
  2. Tiesības arī Valsts ieņēmumu dienesta pilnvarotām muitas iestādēm sniegt atzinumu par preces izcelsmi vai preces atbilstību Latvijas kombinētās nomenklatūras kodam;
  3. svītrot no likuma muitas režīmu – izvešana uz laiku, jo Eiromuitas kodeksā tas nav atsevišķi izdalīts;
  4. precizēt muitas procedūras – tranzīts piemērošanas kārtību;
  5. redakcionāli saskaņot muitas režīma – atteikšanās no precēm par labu valstij – nosaukumu;
  6. precizēt muitas režīma – atpakaļizvešana – piemērošanas kārtību;
  7. saskaņā ar ES attiecīgo noteikumu prasībām 114.pantu papildināt ar aizliegumu ievest kontrafaktas un pirātiskas preces brīvajā zonā un brīvajā noliktavā, kā arī papildināt definīciju – kontrafakta prece, ietverot tajā arī preces, ar kurām tiek pārkāptas patentu tiesības. Saskaņā ar Patentu tiesību likumā un Autortiesību likumā lietoto terminoloģiju tiesību īpašnieks ir pārdēvēts par tiesību subjektu;
  8. precizēt terminu atzītais nosūtītājs un atzītais saņēmējs definīcijas;
  9. papildināt likumu ar valūta kursa pārrēķināšanas kārtību;

likumu papildināt ar Pārejas noteikumu 7.punktu, nosakot, ka uzskaitītie Ministru kabineta noteikumi, ciktāl tie nav pretrunā ar Muitas likumu, būs spēkā līdz attiecīgu noteikumu pieņemšanai, bet ne ilgāk kā līdz 2003.gada 1.janvārim.

 

II. Kāda var būt tiesību akta

ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi

Likumprojekta šo jomu neskar.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu.

Likumprojekts šo jomu neskar.

3. Sociālo seku izvērtējums

Likumprojekts šo jomu neskar.

4. Ietekme uz vidi

Likumprojekts šo jomu neskar.

III. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

Rādītāji

Kārtējais gads

 

Trīs nākamie gadi

 

*)

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

Likumprojekts šo jomu neskar

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

Likumprojekts šo jomu neskar

3. Finansiālā ietekme

Likumprojekts šo jomu neskar

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

Likumprojekts šo jomu neskar

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

Likumprojekts šo jomu neskar

*) Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

IV. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

Kādi normatīvie akti – likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt.

Likumprojekts paredz:

  • pilnvarojumu Ministru kabinetam pieņemt noteikumus par muitas iestāžu dienesta pakāpēm (projekts ir sagatavots);
  • izdarīt grozījumus Ministru kabineta 2001.gada 24.jūlija noteikumos Nr.325 “Muitas kontroles pasākumi intelektuālā īpašuma aizsardzībai”, lai tie būtu saskaņā ar Muitas likuma normām.

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Likumprojekts atbilst Eiropas līgumam par asociācijas izveidošanu starp Eiropas Kopienām un to Dalībvalstīm un Latvijas Republiku, kura 69. un 70.pants nosaka, ka Latvija vairākās jomās savus likumus tuvinās Eiropas Savienības normatīvajiem aktiem. Kā pirmā ir minēta muitas joma.

Likumprojekts atbilst Eiropas Savienības Muitas kodeksa un tā ieviešanas noteikumu prasībām.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Likumprojekts atbilst Pasaules tirdzniecības organizācijas un Pasaules muitas organizācijas mērķiem

3. Atbilstības izvērtējuma tabula

Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija

  • Padomes Regula Nr.3295/94 “Par muitas kontroles pasākumiem, aizliedzot kontrafaktu un pirātiksu preču izlaišanu brīvam apgrozījumam, eksportu, reeksportu vai muitas procedūras ar ekonomisku ietekmi” (1994.gada 22.decembris; OJ L 341, 30.12.94) un Padomes Regula 241/1999 Grozījumi Regulā Nr. 3295/94 (1999.gada 25.janvāris; OJ L 27/1, 02.02.99);

- Padomes Regula Nr. 92/2913 “Kopienas Muitas kodekss” (1992.gada 12.oktobris; OJ L 302, 29.10.92) un Komisijas Regula Nr.93/2454, kas nosaka, kā piemērojami Padomes noteikumi Nr.2913/92 (1993.gada 2.jūlijs; OJ L 253,11.10.93) .

 

Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst)

Komentāri

  1. 24.panta pirmā daļa, 107.,108.pants;
  2. 107.pants;
  3. 3) 114.pants;

    4) 132.pants

     

1) 4.panta 15.punkts (Nr. 2913/92);

2) 182.pants (Nr. 2913/92);

3) 1.pants (Nr. 241/1999)

4. 398.- 408.pants (Nr. 2454/93)

1) Pilnībā atbilst

 

2)Pilnībā atbilst

  • Pilnībā atbilst
  • 4)Pilnībā atbilst

     

    VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu

    1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas

    Tā kā likumprojekts skar arī saistības pret ES, ar 1999.gada 15.decembra finansu ministra rīkojumu Nr.1226 izveidotā iestāšanās ES sarunu muitas jomā sagatavošanas darba grupa nolēma pārņemt ES muitas likumdošanu bez atrunām. Minētajā darba grupā bez valsts pārvaldes institūcijām ir pārstāvēta arī Latvijas tranzīta biznesa asociācija, Latvijas Muitas brokeru asociācija, Latvijas Starptautisko autopārvadātāju asociācija, Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera un Latvijas nacionālā kravu ekspeditoru asociācija.

    2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

    Šīs organizācijas atbalsta likumprojekta 6., 10. un 11.pantu, un pret pārējiem – neiebilst.

     

     

    3. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

    Pastāvīgas konsultācijas ar Eiropas Komisijas ekspertiem. Pasaules muitas organizācijas amatpersonām un ES dalībvalstu pārstāvjiem Pasaules muitas organizācijās.

     

    VII. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde

    1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

    Lai nodrošinātu likuma izpildi, nav nepieciešama jaunu institūciju izveide vai esošo institūciju funkciju paplašināšana.

    2. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo

    Indivīdam ir tiesības apstrīdēt augstāk stāvošā institūcijā vai pārsūdzēt tiesā amatpersonu lēmumus, kas pieņemti likumprojekta regulētajā sfērā.

     

     

    Finansu ministrs G.Bērziņš