Likumprojekts
Grozījumi likumā "Par valsts uzņēmumu"
Izdarīt likumā "Par valsts uzņēmumu" (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 1992, 29./31.nr.; 1993, 22./23.nr.; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 3., 17.nr.; 1996, 1., 13.nr.; 2001, 14.nr.) šādus grozījumus:
1. 13.pantā:
izteikt pirmās daļas otro teikumu šādā redakcijā:
"Direktoru pieņem darbā un atbrīvo no darba ministrs.";
izteikt otro daļu šādā redakcijā:
"Pieņemot direktoru darbā, ministrs noslēdz ar viņu darba līgumu."
2. Izteikt 18.pantu šādā redakcijā:
"18.pants. Darba samaksa valsts uzņēmumā
Valsts uzņēmuma direktora darba samaksu atbilstoši valsts uzņēmuma lielumu raksturojošiem kritērijiem (bilances kopsumma, neto apgrozījums atbilstoši pēdējam apstiprinātajam gada pārskatam (izņemot valsts budžeta dotāciju), vidējais darbinieku skaits) nosaka Ministru kabineta noteiktajā apmērā.
Valsts uzņēmuma pārējo darbinieku darba samaksas noteikumus nosaka direktors."
Likumprojekta
Grozījumi likumā Latvijas Republikas likums par Valsts uzņēmumu
anotācija
I. Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs |
||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums
|
Pašreiz spēkā esošajā likumā Latvijas Republikas likums par Valsts uzņēmumu ir precizējama pantu redakcija, kuros noteikta valsts uzņēmuma vadītāja darba samaksa. |
|||||
2. Tiesību akta projekta būtība
|
Likumprojekts nepieciešams, lai sakārtotu spēkā esošo likumdošanu, kas regulē valsts uzņēmumu vadītāju darba samaksu. Līdz ar to precizējami likuma 13. un 18 .pants. |
|||||
II. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
||||||
1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi |
Nosakot vienotus normatīvus uzņēmumu vadītāju atalgojuma noteikšanai un prēmēšanai, vadītāji tiks stimulēti veicināt uzņēmumu efektīvāku darbību un konkurētspēju. |
|||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts sakārtos ar uzņēmējdarbību saistīto likumdošanu attiecībā uz valsts uzņēmumu vadītājiem. |
|||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
|||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts nevar ietekmēt apkārtējo vidi. |
|||||
III. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
||||||
tūkst. Ls |
||||||
Rādītāji |
Kārtē- jais gads |
Trīs nākamie gadi |
*) |
|||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Palielināsies valsts konsolidētā kopbudžeta ieņēmumi, ja realizēsies, piemēram, šādi nosacījumi: 1) palielināsies uzņēmuma peļņa uzņēmuma efektīvas darbības rezultātā. Šajā gadījumā palielināsies ieņēmumi valsts pamatbudžetā uzņēmuma ienākuma nodokļa (25%) veidā. 2) uzņēmums ir guvis peļņu, pieņemot, ka tiek izmaksātas prēmijas uzņēmuma vadītājam, vadītāja vietniekiem, tad no sociālās apdrošināšanas iemaksām palielināsies ieņēmumi sociālās apdrošināšanas speciālajā budžetā, un no iedzīvotāju ienākuma nodokļa - ieņēmumi pašvaldību budžetos un veselības aprūpes speciālajā budžetā. Vienlaicīgi par izmaksāto prēmiju apjomu samazināsies peļņas daļa, no kuras tiek maksāts uzņēmuma ienākuma nodoklis. Valsts konsolidētā kopbudžeta ieņēmumi no iedzīvotāju ienākuma nodokļa un sociālās apdrošināšanas iemaksām ir lielāki nekā no uzņēmuma ienākuma nodokļa. |
|||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Tiešas ietekmes uz valsts budžeta izdevumiem nav. |
|||||
3. Finansiālā ietekme |
Prognozējams, ka finansiālā ietekme būs pozitīva. |
|||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Kompensējošie pasākumi nav nepieciešami. |
|||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Nosacīts aprēķins: 1) Ls 10000 peļņa Ieņēmumi valsts budžetā no uzņēmuma ienākuma nodokļa: 10000*25%=2500 Ieskaita valsts pamatbudžetā. 2) Ls 10000 prēmijām novirzītie līdzekļi; 3 personu skaits; Ls 21 neapliekamais minimums. - Sociālās apdrošināšanas iemaksas: 10000*9%=900 Ieskaita sociālās apdrošināšanas speciālajā budžetā. - Iedzīvotāju ienākuma nodoklis: (10000-900- 3*21)*25%=2259 (71,6% (Ls 1617) sastāda pašvaldību budžetu ieņēmumu daļu un 28,4% (Ls 642) veselības aprūpes speciālā budžeta ieņēmumu daļu). Ieņēmumi valsts konsolidētajā kopbudžetā kopā: 900+2259=3159 Secinājums: Valsts konsolidētā kopbudžeta ieņēmumi no iedzīvotāju ienākuma nodokļa un sociālās apdrošināšanas iemaksām (aprēķinā: Ls 3159) ir lielāki nekā ieņēmumi no uzņēmuma ienākuma nodokļa (aprēķinā: Ls 2500). |
*) Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada
IV. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
||||||
Kādi normatīvie akti likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. |
Likumprojekts paredz deleģējumu izstrādāt Ministru kabineta noteikumu projektu par valsts uzņēmuma vadītāja darba samaksas noteikšanu atbilstoši valsts uzņēmuma lielumu raksturojošajiem kritērijiem. |
|||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts |
||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
|||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
|||||
3. Atbilstības izvērtējuma tabula |
||||||
Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
|||||
Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
|||
- |
- |
- |
- |
|||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu |
||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas |
Konsultācijas nav notikušas.
|
|||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
-
|
|||||
3. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
|||||
VII. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde |
||||||
1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Lai nodrošinātu likuma izpildi, nav nepieciešama jaunu institūciju izveide vai esošo institūciju funkciju paplašināšana. |
|||||
2. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Likumprojekts indivīdu neierobežo. |
Finansu ministrs G.Bērziņš