Likumprojekts

Likumprojekts

Grozījumi likumā "Par valsts uzņēmumu"

Izdarīt likumā "Par valsts uzņēmumu" (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 1992, 29./31.nr.; 1993, 22./23.nr.; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 3., 17.nr.; 1996, 1., 13.nr.; 2001, 14.nr.) šādus grozījumus:

1. 13.pantā:

izteikt pirmās daļas otro teikumu šādā redakcijā:

"Direktoru pieņem darbā un atbrīvo no darba ministrs.";

izteikt otro daļu šādā redakcijā:

"Pieņemot direktoru darbā, ministrs noslēdz ar viņu darba līgumu."

2. Izteikt 18.pantu šādā redakcijā:

"18.pants. Darba samaksa valsts uzņēmumā

Valsts uzņēmuma direktora darba samaksu atbilstoši valsts uzņēmuma lielumu raksturojošiem kritērijiem (bilances kopsumma, neto apgrozījums atbilstoši pēdējam apstiprinātajam gada pārskatam (izņemot valsts budžeta dotāciju), vidējais darbinieku skaits) nosaka Ministru kabineta noteiktajā apmērā.

Valsts uzņēmuma pārējo darbinieku darba samaksas noteikumus nosaka direktors."

 

 

Likumprojekta

“Grozījumi likumā “Latvijas Republikas likums par Valsts uzņēmumu””

anotācija

I. Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

Pašreiz spēkā esošajā likumā “Latvijas Republikas likums par Valsts uzņēmumu” ir precizējama pantu redakcija, kuros noteikta valsts uzņēmuma vadītāja darba samaksa.

2. Tiesību akta projekta būtība

 

 

 

 

Likumprojekts nepieciešams, lai sakārtotu spēkā esošo likumdošanu, kas regulē valsts uzņēmumu vadītāju darba samaksu. Līdz ar to precizējami likuma 13. un 18 .pants.

II. Kāda var būt tiesību akta

ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi

Nosakot vienotus normatīvus uzņēmumu vadītāju atalgojuma noteikšanai un prēmēšanai, vadītāji tiks stimulēti veicināt uzņēmumu efektīvāku darbību un konkurētspēju.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Likumprojekts sakārtos ar uzņēmējdarbību saistīto likumdošanu attiecībā uz valsts uzņēmumu vadītājiem.

3. Sociālo seku izvērtējums

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

4. Ietekme uz vidi

Likumprojekts nevar ietekmēt apkārtējo vidi.

III. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

tūkst. Ls

Rādītāji

Kārtē-

jais

gads

Trīs nākamie gadi

 

*)

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

Palielināsies valsts konsolidētā kopbudžeta ieņēmumi, ja realizēsies, piemēram, šādi nosacījumi:

1) palielināsies uzņēmuma peļņa uzņēmuma efektīvas darbības rezultātā. Šajā gadījumā palielināsies ieņēmumi valsts pamatbudžetā uzņēmuma ienākuma nodokļa (25%) veidā.

2) uzņēmums ir guvis peļņu, pieņemot, ka tiek izmaksātas prēmijas uzņēmuma vadītājam, vadītāja vietniekiem, tad no sociālās apdrošināšanas iemaksām palielināsies ieņēmumi sociālās apdrošināšanas speciālajā budžetā, un no iedzīvotāju ienākuma nodokļa - ieņēmumi pašvaldību budžetos un veselības aprūpes speciālajā budžetā. Vienlaicīgi par izmaksāto prēmiju apjomu samazināsies peļņas daļa, no kuras tiek maksāts uzņēmuma ienākuma nodoklis. Valsts konsolidētā kopbudžeta ieņēmumi no iedzīvotāju ienākuma nodokļa un sociālās apdrošināšanas iemaksām ir lielāki nekā no uzņēmuma ienākuma nodokļa.

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

Tiešas ietekmes uz valsts budžeta izdevumiem nav.

3. Finansiālā ietekme

Prognozējams, ka finansiālā ietekme būs pozitīva.

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

Kompensējošie pasākumi nav nepieciešami.

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

Nosacīts aprēķins:

1) Ls 10000 – peļņa

Ieņēmumi valsts budžetā no uzņēmuma ienākuma nodokļa:

10000*25%=2500

Ieskaita valsts pamatbudžetā.

2) Ls 10000 – prēmijām novirzītie līdzekļi;

3 – personu skaits;

Ls 21 – neapliekamais minimums.

- Sociālās apdrošināšanas iemaksas:

10000*9%=900

Ieskaita sociālās apdrošināšanas

speciālajā budžetā.

- Iedzīvotāju ienākuma nodoklis:

(10000-900- 3*21)*25%=2259

(71,6% (Ls 1617) sastāda

pašvaldību budžetu ieņēmumu

daļu un 28,4% (Ls 642) veselības

aprūpes speciālā budžeta

ieņēmumu daļu).

Ieņēmumi valsts konsolidētajā kopbudžetā kopā:

900+2259=3159

Secinājums:

Valsts konsolidētā kopbudžeta ieņēmumi no iedzīvotāju ienākuma nodokļa un sociālās apdrošināšanas iemaksām (aprēķinā: Ls 3159) ir lielāki nekā ieņēmumi no uzņēmuma ienākuma nodokļa (aprēķinā: Ls 2500).

*) Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

IV. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

Kādi normatīvie akti – likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Likumprojekts paredz deleģējumu izstrādāt Ministru kabineta noteikumu projektu par valsts uzņēmuma vadītāja darba samaksas noteikšanu atbilstoši valsts uzņēmuma lielumu raksturojošajiem kritērijiem.

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

3. Atbilstības izvērtējuma tabula

Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst)

Komentāri

-

-

-

-

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas

Konsultācijas nav notikušas.

 

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

 

 

-

 

 

3. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Konsultācijas nav notikušas.

VII. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Lai nodrošinātu likuma izpildi, nav nepieciešama jaunu institūciju izveide vai esošo institūciju funkciju paplašināšana.

2. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo

Likumprojekts indivīdu neierobežo.

 

 

 

Finansu ministrs G.Bērziņš