Projekts
TERITORIJAS PLĀNOŠANAS LIKUMS
I nodaļa. Vispārīgie noteikumi.
1. pants. Likumā lietotais termins.
Likumā ir lietots šāds termins:
1) teritorijas plānojums - teritorijas plānošanas dokuments vai to kopums, kas izstrādāts un stājies spēkā normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, un kurā, atbilstoši plānošanas līmenim un plānojuma veidam, rakstveidā un grafiski parādīta teritorijas pašreizējā un plānotā (atļautā) izmantošana un šīs teritorijas izmantošanas ierobežojumi.
2. pants. Likuma mērķis un uzdevumi.
(1) Likuma mērķis ir nodrošināt teritorijas plānošanas sistēmas izveidošanu, kas veicinātu ilgtspējīgu un līdzsvarotu attīstību valstī.
(2) Likuma uzdevumi ir noteikt:
3. pants. Teritorijas plānošanas principi.
Teritorijas plānojuma izstrādē ievēro šādus principus:
4. pants. Teritorijas plānošanas uzdevumi.
Teritorijas plānošanas uzdevumi ir šādi:
7) saglabāt dabas un kultūras mantojumu, ainavas un bioloģisko daudzveidību, un paaugstināt kultūrainavas un apbūves vietu kvalitāti.
5. pants. Teritorijas plānošanas līmeņi un dokumenti.
(1) Teritorijas plānošanu īsteno šādos plānošanas līmeņos, kuros izstrādā savstarpēji saskaņotus teritorijas plānojumus:
(2) Ministru kabinets nosaka teritorijas plānojuma saturu, sagatavošanas, spēkā stāšanās, grozīšanas, apturēšanas, ietekmes uz vidi novērtēšanas un ievērošanas pārraudzības kārtību.
II nodaļa. Teritorijas plānošanas kārtība un publisko institūciju kompetence.
6. pants. Teritorijas plānošanas kārtība.
3) attiecīgās vietējās pašvaldības politikas plānošanas dokumentiem.
(5) Vietējās pašvaldības detālplānojums attiecas uz vietējās pašvaldības lēmumā noteiktu plānošanas teritoriju, to izstrādā saskaņā ar vietējās pašvaldības teritorijas plānojumu vai kā pamatojumu vietējās pašvaldības teritorijas plānojuma grozījumiem.
(6) Rajona pašvaldības un vietējās pašvaldības teritorijas plānojums stājas spēkā attiecīgās pašvaldības teritorijā pēc pašvaldības saistošo noteikumu pieņemšanas.
(7) Izstrādājot zemāka līmeņa teritorijas plānojumus, ievēro spēkā esošus augstāka līmeņa teritorijas plānojumus.
7. pants. Nacionālā plānojuma saistošās daļas.
(2) Nacionālajā plānojumā ietver šādas nacionālā līmeņa teritorijas plānojuma saistošās daļas:
1) nacionālas nozīmes zemes dzīļu nogabalu, derīgo izrakteņu un atradņu teritorijas;
2) nacionālas nozīmes lauksaimniecības un mežsaimniecības teritorijas;
3) nacionālas nozīmes inženierinfrastruktūras un transporta teritorijas (trases), objektus, tīklus un to attīstības virzienus;
4) valsts teritorijas apdzīvojuma struktūru (apdzīvoto vietu izvietojums un saites starp tām) un tās attīstību;
5) nacionālas nozīmes rekreācijas, tūrisma, kultūras un sociālās infrastruktūras teritorijas un objektus, teritorijas ar kūrortsaimniecībai nepieciešamajiem resursiem;
6) īpaši aizsargājamās dabas teritorijas, īpaši vērtīgās ainaviskās teritorijas, ekoloģisko tīklojumu (savstarpēji saistītu dabas teritoriju struktūra, kas nodrošina ekoloģisko procesu uzturēšanu un aizsargājamo dabas teritoriju funkcionālo saistību);
(3) Nacionālā līmeņa teritorijas plānojuma saistošās daļas sastāv no šādām sadaļām:
8. pants. Publisko institūciju kompetence teritorijas plānošanā.
(1) Nacionālā reģionālās attīstības padome īsteno šādas funkcijas:
(2) Reģionālās politikas un plānošanas pārvalde ir Finansu ministrijas pakļautībā esoša valsts pārvaldes iestāde, kas īsteno šādas funkcijas:
3) izvērtē plānošanas reģionu un rajona pašvaldību teritorijas plānojumu atbilstību normatīvajiem aktiem;
4) uztur nacionālā, plānošanas reģionu un rajona pašvaldību teritorijas plānošanas datu bāzi;
5) veic citas normatīvajos aktos noteiktās funkcijas.
(3) Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija īsteno šādas funkcijas:
4) izvērtē vietējo pašvaldību teritorijas plānojumu atbilstību normatīvajiem aktiem;
6) piešķir valsts mērķdotācijas teritorijas plānojumu izstrādei;
7) veic citas normatīvajos aktos noteiktās funkcijas.
(4) Plānošanas reģiona attīstības padome īsteno šādas funkcijas:
(6) Vietējā pašvaldība īsteno šādas funkcijas:
III nodaļa. Teritorijas plānošanas sabiedriskā apspriešana un finansēšana.
9. pants. Sabiedriskās apspriešanas organizēšana.
10. pants. Fizisko un juridisko personu tiesības piedalīties teritorijas plānojumu apspriešanā.
11. pants. Pārskats par teritorijas plānošanas procesu.
12. pants. Teritorijas plānošanas finansēšana pašvaldību līmenī.
Pārejas noteikumi.
Ar šā likuma spēkā stāšanos spēku zaudē Teritorijas attīstības plānošanas likums (Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 23.nr.).
Līdz attiecīgo Ministru kabineta noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā sešus mēnešu no likuma spēkā stāšanās dienas, ir spēkā šādi Ministru kabineta noteikumi, ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu:
1) Ministru kabineta 1999.gada 25.maija noteikumi Nr.187 "Kārtība, kādā piešķiramas valsts mērķdotācijas pašvaldību teritorijas attīstības plānu izstrādāšanai";
2) Ministru kabineta 2000.gada 5.decembra noteikumi Nr.423 "Noteikumi par teritorijas plānojumiem".
Likums stājas spēkā 2002.gada 1.janvārī.
Likums Saeimā pieņemts
Valsts prezidente V.Vīķe- Freiberga
Rīgā, 2001.gada
Tiesību akta projekta
Teritorijas plānošanas likums
anotācija
I. Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums
|
Patreiz ir spēkā esošs Teritorijas attīstības plānošanas likums, kura galvenais uzdevums ir nodrošināt teritorijas attīstības plānošanas sistēmas izveidošanu, lai sekmētu līdzsvarotu un ilgtspējīgu valsts attīstību. Saskaņā ar šo likumu visu līmeņu (nacionālā, rajonu un vietējo pašvaldību) teritorijas attīstības plānošanu realizē ar divu veidu dokumentiem - attīstības plāniem un teritorijas plānojumiem. Neskatoties uz to, ka abu veidu dokumenti papildina un ietekmē viens otra izstrādi, tie ir atšķirīgi pēc satura, izstrādes kārtības un sastāva. Tai pat laikā, tikai teritorijas plānojumi pēc attiecīga pašvaldības lēmuma stājas spēkā saistošo noteikumu veidā. Tā rezultātā var rasties neskaidrības un pārpratumi par nepieciešamību izstrādāt konkrētai teritorijai abu veidu plānošanas dokumentus, kā arī par to savstarpējo saistību. Pašreiz spēkā esošais Teritorijas attīstības plānošanas likums neatspoguļo daudzas izmaiņas, kas ir notikušas kopš 1998. gada, kad šis likums stājās spēkā, t.i., plānošanas reģionu veidošanos, nepieciešamība noteikt politikas plānošanas dokumentu hierarhiju no nacionālā līdz vietējās pašvaldības līmenim, nepieciešamība pārskatīt likumā konkrēti minēto nacionālo programmu un nozaru programmu izstrādes nepieciešamību u.c. Kā arī š.g. 9.oktobrī Ministru kabinets akceptēja Politikas plānošanas pamatnostādnes, pamatojoties uz kurām jānosaka politikas plānošanas dokumenti un to saturs. Savukārt, sadalot attīstības plānošanas jautājumus un teritorijas plānošanas jautājumus atsevišķos likumprojektos, būs iespējams precīzāk un skaidrāk aprakstīt minētos jautājumus. 2001.gada 29. marta Valsts sekretāru sanāksmē tika uzsaukts Reģionālās attīstības likuma projekts, savukārt 2001.gada 5.aprīļa Valsts sekretāru sanāksmē tika uzsaukts Teritorijas plānošanas likuma projekts, Grozījumi Ministriju iekārtas likumā un Grozījumi Ministru kabineta iekārtas likumā. 2001.gada 18.jūnija Ministru kabineta komiteja akceptēja Reģionālās attīstības likumprojektu, Teritorijas plānošanas likuma projektu, likuma projektu "Grozījumi Ministriju iekārtas likumā" un likuma projektu "Grozījumi Ministru kabineta iekārtas likumā". Savukārt, šī gada 10.jūlija sēdē Ministru kabinets nolēma, lai nodrošinātu efektīvu un vienotu institucionālo ietvaru Eiropas Savienības strukturālo instrumentu vadībai un reģionālās politikas koordinācijai valstī, iekļaut Īpašu uzdevumu ministra sadarbībai ar starptautiskajām finansu institūcijām sekretariātu Finansu ministrijas struktūrā un attiecīgi veikt Finansu ministrijas reorganizāciju. Ministru kabinets uzdeva īpašu uzdevumu ministram sadarbībai ar starptautiskajām finansu institūcijām sadarbībā ar Finansu ministriju līdz 2001.gada 1.oktobrim iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā minēto institūciju reorganizācijai nepieciešamo tiesību aktu projektus. Saskaņā ar šī gada 10.jūlija Ministru kabineta sēdē pieņemto lēmumu, papildus pie šā likumprojekta ir izstrādāti arī grozījumi Finansu ministrijas nolikumā, Reģionālās attīstības likuma projekts un citi minēto institūciju reorganizācijai nepieciešamie normatīvie akti, kuros iekļautas Īpašu uzdevumu ministra sadarbībai ar starptautiskajām finansu institūcijām sekretariāta tiesības un pienākumi. |
2. Tiesību akta projekta būtība
|
Teritorijas plānošanas likuma mērķis ir nodrošināt teritorijas plānošanas sistēmas izveidošanu, kas veicinātu ilgtspējīgu un līdzsvarotu attīstību valstī. Ņemot vērā valstī notiekošos procesus, teritorijas plānošanas sistēma ietver nacionālo, plānošanas reģionu, rajonu pašvaldību un vietējo pašvaldību līmeni. Likums definē teritorijas plānošanas būtību, tās principus, uzdevumus un dokumentus. Likums nosaka teritorijas plānošanas kārtību, publiskās pārvaldes institūciju kompetenci, šo procesu un dokumentu sabiedrisko apspriešanu un finansēšanu. Savukārt, jautājumi, kas skar politikas plānošanas dokumentu hierarhiju, regulēti Reģionālās attīstības likuma projektā. Teritorijas plānošanas likums ir nepieciešams, lai risinātu anotācijas 1.punktā Pašreizējās situācijas raksturojums minētās problēmas. Ar šī likuma spēkā stāšanos, būtiski tiks sakārtota teritorijas plānošanas sistēma, kas veicinās līdzsvarotu un ilgtspējīgu valsts attīstību un vienlaicīgi ar attīstības plānošanas pasākumiem pozitīvi ietekmēs situāciju Latvijas tautsaimniecībā, kā arī Latvijas pozīciju sarunās par iestāšanos Eiropas Savienībā. |
II. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi
|
Jebkurš attīstības process katrā jomā un līmenī realizējas konkrētā teritorijā. Atkarībā no šo procesu sociālās un ekonomiskās ietekmes pakāpes, var runāt par to īstenošanu, sākot no visas valsts teritorijas līdz fiziskas vai juridiskas personas konkrētam zemes gabalam. Tas nozīmē, ka Teritorijas plānošanas likums pozitīvi ietekmēs makroekonomiskos procesus, runājot par visas valsts vai plānošanas reģiona līmeni. Teritorijas plānošanas sistēmas sakārtošanas lielākais efekts uz ekonomiskās izaugsmes tempiem ir paredzams tieši atpalikušajos Latvijas reģionos, bet neapšaubāmi likuma normu ieviešanai būs pastarpināta ietekme arī uz ekonomiskā ziņā labvēlīgām valsts teritorijām. Tas, savukārt, nozīmē Latvijas makroekonomiskās attīstības radītāju tuvināšanos Eiropas Savienības vidējiem standartiem. Likuma ieviešanas rezultātā nav paredzamas cenu līmeņa svārstības. |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu
|
Tā kā teritorijas plānošana skar visas tautsaimniecības nozares, tas atstāj ietekmi uz tām juridiskām un fiziskām personām, kuru ikdienas saskarsmi ar valsts vai pašvaldību institūcijām regulē Teritorijas attīstības plānošanas likums. Skaidra teritorijas plānošanas sistēmas definēšana veicinās un atvieglos uzņēmējdarbību. Ir paredzams, ka tiešais ieguvums no minētā likuma būs tas, ka saistībā ar konkrētu zemes gabalu izmantošanu, būs skaidrāks un saprotamāks atbildību un kompetenču dalījums, kā arī tiks ievērots subsidiaritātes princips, kurš atvieglos dokumentu iesniegšanas un informācijas saņemšanas procesu uzņēmējiem. Paredzamais netiešais ieguvums no minētā tiesību akta ir tas, ka ieviešot likuma normas tiks sakārtota teritorijas plānošanas sistēma un tās realizācijai nepieciešamo dokumentu izstrādes kārtība, kas ir obligāts un neatņemams priekšnoteikums uzņēmējdarbības attīstībai. Nav paredzams, ka ieviešot minētā likuma normas uzņēmējiem rastos tiešās izmaksas, lai nodrošinātu tiesību aktā noteikto prasību izpildi. Paredzams, ka uzņēmēja netiešās izmaksas, saistībā ar laika patēriņu, kas uzņēmējam būs nepieciešamas publiskās pārvaldes institūcijās, varētu samazināties. |
3. Sociālo seku izvērtējums
|
Minētā likuma mērķis ir nodrošināt teritorijas plānošanas sistēmas izveidošanu, lai veicinātu ilgtspējīgu un līdzsvarotu valsts attīstību, ietverot plānošanas reģionus, rajona un vietējās pašvaldības. Līdz ar to tiesību akta ietekme uz iedzīvotāju dzīves līmeni būs tieša un tas ietekmēs pilnīgi visus iedzīvotājus -visas demogrāfiskās, sociālās un mērķa grupas. Sagaidāmā tiesību akta ietekme izpaudīsies Latvijas iedzīvotāju dzīves kvalitātes līmeņa paaugstināšanā, kas sevī ietver iedzīvotāju vidējā ienākuma pieaugumu, infrastruktūras tālāku attīstību un optimizāciju, pakalpojuma tīkla attīstīšanu u.c. izpausmes. |
4. Ietekme uz vidi
|
Teritorijas plānošanas likuma normu realizācija tiešā veidā pozitīvi ietekmēs vidi un ar tās aizsardzību saistītos jautājumus, atspoguļojot tos dažādu līmeņu teritorijas plānošanas dokumentos. Tādā veidā tiek dota iespēja vides jautājumus risināt pašvaldībām saistošo noteikumu formā. |
III. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
||||||
tūkst. Ls |
||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Trīs nākamie gadi
|
*) |
|||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos lai jaunizveidotā Reģionālās politikas un plānošanas pārvalde varētu pildīt šajā likumprojektā tai uzliktās funkcijas, ir nepieciešams pārdalīt finansējumu no Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas, iekļaujot programmas 04.00.00 "Reģionālās attīstības plānošana" finansējumu 154 081 latu Finansu ministrijas budžetā darba ar teritorijas plānošanu nodrošināšanai.*1 Likumprojektā noteikto saistību veikt teritorijas plānojumu reģionālā un pašvaldību līmenī izpildei ir nepieciešams paredzēt turpmākajiem gadiem finansējumu 500 000 latu kā mērķdotāciju pašvaldībām programmai 04.00.00 "Mērķdotācijām pašvaldību administratīvo teritoriju attīstības plānošanai". *2
3. Finansiālā ietekme 4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
154,1
500 |
154,1
500 |
154,1
500 |
*1) saskaņā ar 05.12.2000 MK sēdē nolemto (prot.Nr.57 38.paragrāfs 2.punkts), pašvaldību teritoriālās plānošanas funkciju izpildei plānoti 46 000 latu, kas 2001.gada budžeta grozījumos ir iekļauti VARAM budžetā.
*2) skatīt, pielikumu Nr.1
IV. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
Kādi normatīvie akti likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Likuma projektā ietverti šādi deleģējumi Ministru kabinetam:
|
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts |
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Teritorijas plānošanas likums šo jomu neskar. |
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Teritorijas plānošanas likums šo jomu neskar. |
3. Atbilstības izvērtējuma tabula |
|
Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija |
Teritorijas plānošanas likums šo jomu neskar. |
Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu |
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas |
Šī gada sākumā ar īpašu uzdevumu ministra sadarbībai ar starptautiskajām finansu institūcijām rīkojumu izveidotajā Reģionālās attīstības darba grupā, kurā iesaistīti arī Latvijas Pašvaldību savienības un plānošanas reģionu pārstāvji, un kas izstrādāja Reģionālās attīstības likumu, tika apspriests arī Teritorijas attīstības plānošanas likums. |
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Reģionālās attīstības darba grupā iesaistītie nevalstisko organizāciju pārstāvji atbalstīja nepieciešamību Reģionālās attīstības likuma projekta izstrādes procesā pārskatīt un sakārtot Teritorijas attīstības plānošanas likumu vai izstrādāt jaunu Teritorijas attīstības plānošanas likumu. |
3. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Teritorijas plānošanas likums šo jomu neskar.
|
VII. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Tiesību akta izpildei tiks izveidotas šādas jaunas institūcijas:
|
2. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Likums indivīda tiesības neierobežo.
|
3. Iespējamā sabiedrības reakcija pēc likumprojekta pieņemšanas |
Ievērojot likuma 3.pantā iekļautos teritorijas plānojumu izstrādes principus (arī subsidiaritātes principu), kas nosaka likumā noteikto uzdevumu izpildē iesaistīt, uzklausīt un ievērot sabiedrības viedokli, kā arī to, ka likums indivīda tiesības neierobežo, nav prognozējama negatīva, bet gan pozitīva sabiedrības reakcija. |
Ministrs R. Zīle
Pielikums Nr.1
Reģionālās attīstības likuma projekta
Teritorijas plānošanas likuma projekta
anotācijām
Finansējums mērķdotācijām pašvaldību teritorijas attīstības plānošanai ir saglabāts apmēram 2001. gada valsts budžeta apjomā (Ls 440 000), ņemot vērā šī brīža situāciju valsts budžetā, kad nozīmīga izdevumu palielināšana nav iespējama.
Ls 500 000 ir jāparedz ikgadējai mērķdotācijai Reģionālās attīstības likuma un Teritorijas attīstības likuma projektos paredzēto plānošanas dokumentu izstrādes pasākumu līdzfinansēšanai. No šiem līdzekļiem ikgadēji var paredzēt mērķdotācijas pieciem plānošanas reģioniem Ls 25 000 apjomā katram, astoņām (no 33) rajona un republikas pilsētu pašvaldībām Ls 15 000 apjomā katrai, 36 (no apmēram 560) - Ls 7 000 apjomā katrai.
Saprotams, ka šis finansējums ir nepietiekams un jau šobrīd ir zināms, ka Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai ir iesniegti vairāk kā 200 pašvaldību pieprasījumi mērķdotācijas saņemšanai. Attiecīgi proporcijas starp plānošanas reģioniem un rajona un vietējā līmeņa pašvaldībām var tikt mainītas, tomēr pie šī finansējuma apjoma varēs apmierināt tikai daļu no pieprasījumiem, galvenokārt to saistot ar plānošanu teritorijās, kurās varētu tikt īstenoti nozīmīgi reģionālās attīstības projekti.
Pielikums Nr.2
Reģionālās attīstības likuma projekta
Teritorijas plānošanas likuma projekta
anotācijām
Finansējums no dotācijām pašvaldībām 250 000 latu apmērā kā dotācija reģionālās attīstības kapacitātes veicināšanai:
Finansējums no dotācijām pašvaldībām kā dotācija reģionālās attīstības kapacitātes veicināšanai ir saglabājams 2001.gada valsts budžeta apjomā (Ls 250 000), ņemot vērā gan šī brīža situāciju reģionos (tik liela mēroga ārvalstu palīdzības projekti nekad iepriekš nav tikuši novirzīti uz reģioniem un nepieciešamo iemaņu, prasmju un zināšanu šāda mēroga projektu sagatavošanā un vadībā reģionos nav), gan paredzamo Eiropas Savienības Phare Nacionālās programmas ietvaros Ekonomiskajai un sociālajai kohēzijai novirzāmo finansējuma apjomu, t.i., no Phare 2002 Ls 12 000 000, no Phare 2003 Ls 15 000 000.
Minētā dotācija būtu neliels, bet tomēr būtisks valsts atbalsts reģionālo struktūru kapacitātes veidošanai, kas vienlaicīgi demonstrētu Eiropas Savienība (ES) Latvijas vēlmi un apņemšanos nodrošināt gan Phare finansēto projektu sagatavošanu un ieviešanu atbilstošā kvalitātē, gan atbilstoša līmeņa kontroli pār izmantojamajiem finansu līdzekļiem.
Tāpat šis finansējums nepieciešams, lai nodrošinātu plānošanas reģionus kā NUTS III līmeņa reģionālo pārvaldes struktūru stiprināšanai un sagatavošanai darbam ar ES reģionālo politiku un īpaši ES kopienu iniciatīvām.