Likumprojekts

Likumprojekts

Par transportlīdzekļu ikgadējo nodevu

1.pants. Likumā lietotie termini

Šī likuma izpratnē lietoti transportlīdzekļu tipu nosaukumi atbilstoši standartā LVS 87:1997 "Transportlīdzekļu tipi un to definīcijas" noteiktajai transportlīdzekļu klasifikācijai un transportlīdzekļu reģistra datiem.

2.pants. Transportlīdzekļu ikgadējās nodevas mērķis

Transportlīdzekļu ikgadējās nodevas (turpmāk – nodeva) mērķis ir veidot valsts autoceļu un pašvaldību autoceļu (ielu) uzturēšanas finansiālo pamatu.

3.pants. Nodevas maksātāji

Nodevu maksā visas juridiskās un fiziskās personas, uz kuru vārda Latvijā ir vai tiek reģistrēti transportlīdzekļi vai kuriem tiek izsniegtas tranzīta numuru zīmes, ik gadu pirms transportlīdzekļa reģistrācijas (tranzīta numuru izdošanas) vai valsts tehniskās apskates.

4.pants. Nodevas iekasēšana

(1) Nodevu iekasē Ministru kabineta noteiktajā kārtībā un ieskaita valsts speciālajā budžetā – Valsts autoceļu fondā.

(2) 30 % no iekasētās nodevas Ministru kabineta noteiktajā kārtībā ieskaita pašvaldību speciālajos budžetos – pašvaldību autoceļu fondos.

5.pants. Nodevas likmes

(1) Nodeva par motocikliem, tricikliem un kvadricikliem ir 3 lati. Par sniega motocikliem nodevu nemaksā.

(2) Nodevu par vieglajiem automobiļiem, autobusiem un kravas automobiļiem ar pilnu masu līdz 3500 kg maksā atbilstoši šo transportlīdzekļu pilnai masai:

1) līdz 1500 kg - 12 latu;

2) no 1501 kg līdz 1800 kg - 24 lati;

3) no 1801 kg līdz 2100 kg - 45 lati;

4) no 2101 kg līdz 2600 kg - 54 lati;

5) no 2601 kg līdz 3500 kg - 72 lati.

(3) Nodevu par vieglajiem automobiļiem un autobusiem ar pilnu masu vairāk par 3500 kg maksā atbilstoši šo transportlīdzekļu pilnai masai:

1) no 3501 kg līdz 12000 kg - 78 lati;

2) vairāk par 12000 kg - 102 lati.

(4) Nodevu par kravas automobiļiem ar pilnu masu vairāk par 3500 kg maksā atbilstoši šo transportlīdzekļu pilnai masai:

1) no 3500 kg līdz 12000 kg - 102 lati;

2) no 12001 kg līdz 20000 kg - 150 latu;

3) no 20001 kg līdz 26000 kg - 200 latu;

4) no 26001 kg līdz 30000 kg - 300 latu;

5) vairāk par 30000 kg - 350 latu.

(5) Nodeva par traktortehniku ir 6 lati. Nodevu par traktortehniku maksā Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.

(6) Nodeva par automobiļiem, kas vecāki par 20 gadiem (skaitot no izgatavošanas gada), ir 12 latu.

6.pants. Nodevas maksāšana

(1) Nodevu par katru Latvijā reģistrētu vai pirmo reizi reģistrējamu transportlīdzekli maksā reizi gadā neatkarīgi no tā, cik reižu kalendāra gada laikā attiecīgajam transportlīdzeklim tiek veikta valsts tehniskā apskate vai tas tiek reģistrēts.

(2) Transportlīdzekļa valsts tehniskā apskate, Latvijā agrāk nereģistrēta transportlīdzekļa reģistrācija, īpašnieka maiņas reģistrācija, no uzskaites noņemta transportlīdzekļa atkārtota reģistrācija, kā arī noņemšana no uzskaites netiek veikta, ja nav samaksāta nodeva par kārtējo gadu vai arī par iepriekšējo gadu, ja iepriekšējā gadā transportlīdzeklis ir bijis reģistrēts Latvijā, bet nodeva par iepriekšējo gadu nav maksāta un, ja šajā laikā nav mainījies transportlīdzekļa īpašnieks.

(3) Nodevai pirms transportlīdzekļu valsts tehniskās apskates jābūt samaksātai pilnā apmērā.

(4) Reģistrējot transportlīdzekli, nodevas summai jābūt samaksātai apmērā, ko aprēķina saskaņā ar šādu formulu:

nodeva = nodeva gadam x 1/12 x kārtējā gadā atlikušo mēnešu skaits (ieskaitot reģistrācijas mēnesi).

(5) Noņemot transportlīdzekli no uzskaites, ja tas nav saistīts ar transportlīdzekļa norakstīšanu, nodevas summai jābūt samaksātai apmērā, ko aprēķina saskaņā ar šādu formulu:

nodeva = nodeva gadam x 1/12 x kārtējā gadā pagājušo mēnešu skaits (ieskaitot kārtējo mēnesi).

(6) Transportlīdzeklim izsniedzot valsts reģistrācijas tranzīta numura zīmi, jābūt samaksātai 1/12 daļai no nodevas.

(7) Nodevu atmaksā šādos gadījumos:

  1. ja transportlīdzekli noņem no uzskaites izvešanai no Latvijas vai norakstīšanai. Atmaksājamo nodevas summu aprēķina saskaņā ar šādu formulu:

atmaksājamā summa = samaksātā nodeva gadam x 1/12 x kārtējā gadā atlikušo pilno mēnešu skaits;

2) ja nodeva par vienu un to pašu transportlīdzekli samaksāta divas vai vairāk reizes. Atmaksā nodevas summu, kas pārsniedz šajā likumā noteikto nodevu;

3) ja nodeva ir samaksāta par transportlīdzekli, kurš reģistrējams Latvijā, taču kāda iemesla dēļ šo reģistrāciju nedrīkst veikt, samaksāto nodevu atmaksā pilnā apmērā;

4) ja reģistrāciju pārtrauc uz laiku, nododot valsts reģistrācijas numura zīmes, atmaksājamo nodevas summu aprēķina saskaņā ar šādu formulu:

atmaksājamā summa = samaksātā nodeva gadam x 1/12 x kārtējā gadā atlikušo pilno mēnešu skaits.

7.pants. Atbrīvojumi no nodevas maksāšanas

(1) Nodevu nemaksā:

1) I un II grupas invalīdi par vienu uz viņu vārda reģistrētu vieglo automobili;

2) III grupas invalīdi ar pārvietošanās traucējumiem par vienu uz viņu vārda reģistrētu invalīdiem paredzētu automobili;

3) diplomātiskās, konsulārās un starptautisko organizāciju pārstāvniecības un personas, kurām ir diplomātiskās vai konsulārās privilēģijas un imunitātes;

4) visas juridiskās un fiziskās personas par transportlīdzekļiem, kurus noņem no uzskaites norakstīšanas dēļ vai arī noraksta vienlaikus ar īpašnieka maiņas reģistrāciju;

5) par juridisko personu operatīvajiem ugunsdzēsēju transportlīdzekļiem;

6) neatliekamās medicīniskās palīdzības iestādes vai citas ārstniecības iestādes par operatīvajiem neatliekamās medicīniskās palīdzības transportlīdzekļiem;

7) Iekšlietu ministrijas pakļautībā un pārraudzībā esošās iestādes par operatīvajiem transportlīdzekļiem;

8) Aizsardzības ministrijas struktūrvienības un Nacionālo bruņoto spēku struktūrvienības par operatīvajiem transportlīdzekļiem.

(2) Atbrīvojumu no nodevas maksāšanas piešķir Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.

8.pants. Atvieglojumi nodevas maksāšanai

(1) Iekšlietu ministrijas pakļautībā un pārraudzībā esošās iestādes nodevu maksā 70 % apmērā (izņemot operatīvos transportlīdzekļus).

(2) Aizsardzības ministrijas struktūrvienības un Nacionālo bruņoto spēku struktūrvienības nodevu maksā 70 % apmērā (izņemot operatīvos transportlīdzekļus).

(3) Juridiskās un fiziskās personas, kas nodarbojas ar lauksaimniecisko ražošanu, nodevu par kravas automobiļiem ar pilnu masu līdz 20000 kg Ministru kabineta noteiktajā kārtībā maksā 50 % apmērā. Ja minēto personu īpašumā ir viens kravas automobilis, atlaidi par to piemēro neatkarīgi no zemes platības. Ja īpašumā ir vairāki automobiļi, atlaidi piemēro par vienu kravas automobili uz katriem pilniem 50 hektāriem lauksaimniecībā izmantojamas zemes.

(4) Juridiskām un fiziskām personām, kas nodarbojas ar lauksaimniecisko ražošanu, nodevas atlaidi piešķir Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.

(5) Ja juridiskajām un fiziskajām personām saskaņā ar šā panta pirmo, otro vai trešo daļu pienākas nodevas atlaide un to īpašumā ir automobiļi, kas vecāki par 20 gadiem, nodevu par šiem transportlīdzekļiem maksā šā likuma 5.panta sestajā daļā noteiktajā apmērā.

9.pants. Nodevas administrācija

Nodevas administrācijas iecelšanas kārtību un šīs administrācijas tiesības kārtot visus jautājumus, kas saistīti ar nodevas savākšanu, uzskaiti, izlietošanu un pārskatiem, nosaka Ministru kabineta noteikumi.

Pārejas noteikumi

1. Ministru kabinets līdz 2002.gada 1.jūlijam izstrādā likuma 4.panta pirmajā un otrajā daļā, 5.panta piektajā daļā, 7.panta otrajā daļā, 8.panta ceturtajā daļā un 9.pantā minētos Ministru kabineta noteikumus.

2. Līdz pārejas noteikumu 1.punktā minēto Ministru kabineta noteikumu izdošanai piemērojami Ministru kabineta 1995.gada 13.jūnija noteikumi Nr.149 "Noteikumi par kārtību, kādā iekasējama transportlīdzekļu gada nodeva", ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu.

3. Ar šā likuma spēkā stāšanos spēku zaudē 1994.gada 22.decembra likums "Par transportlīdzekļu ikgadējo nodevu" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1995, 3.nr.; 1998, 15.nr.).

Likums stājas spēkā 2002.gada 1.janvārī.

 

 

 

Likumprojekta

“Par transportlīdzekļu ikgadējo nodevu”

anotācija

I. Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

Šobrīd transportlīdzekļu ikgadējā nodeva tiek iekasēta saskaņā ar likumu “Par transportlīdzekļu ikgadējo nodevu” (Valdības Vēstnesis nr.149, 22.12.1994, Latvijas Vēstnesis Nr.194/195, 02.07.1998), kas stājies spēkā 1995.gada 1.janvārī.

Likumam ir vairāki trūkumi:

  1. Likuma normas, kas nosaka transportlīdzekļu ikgadējās nodevas kravas transportlīdzekļiem, neatbilst Eiropas Savienības 1999.gada 17.jūnija Direktīvas 1999/62/EC prasībām
  2. Likums gan nosaka, ka transportlīdzekļu ikgadējo nodevu jāmaksā visām juridiskām un fiziskām personām, uz kuru vārda Latvijā reģistrēti transportlīdzekļi, tomēr netiek noteikts sods par šīs nodevas nemaksāšanu. Tā rezultātā transportlīdzekļu ikgadējā nodeva netiek samaksāta par visiem Latvijā reģistrētiem automobiļiem.
  3. Likums nenosaka atbrīvojumu no transportlīdzekļu ikgadējās nodevas maksājumiem diplomātiskās, konsulārās un starptautisko organizāciju pārstāvniecības. Starpvalstu attiecībās šāds atbrīvojums pastāv.
  4. Likums paredz nodevas maksājumu atvieglojumus lauksaimnieciskās produkcijas ražotājiem un par transportlīdzekļiem, kas vecāki par 20 gadiem. Eiropas Savienība 1999.gada 17.jūnija Direktīva 1999/62/EC šādus atvieglojumus nav paredzējusi.
  5. Likumā ierakstītas tiesību normas, kas netiek izmantotas, piemēram, nodevu par autobusiem var maksāt divas reizes gadā katru reizi 50%.
  6. Likumā nepilnīgi tiek aprakstītas invalīdu tiesības uz atbrīvojumu no transportlīdzekļu ikgadējās nodevas maksāšanas.

2001.gada 5.jūnijā Ministru kabinets pieņēma lēmumu (protokols Nr.26 46§ 3.punkts):

“Atzīt par nepieciešamu pārskatīt transportlīdzekļu ikgadējas nodevas apmēru, paredzot tās paaugstināšanu 2002.gadā vidēji par 50% un pakāpeniski arī turpmākajos gados. Satiksmes ministrijai sagatavot tiesību akta projektu par grozījumiem likumā ”Par transportlīdzekļu ikgadējo nodevu” un noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā.

2. Tiesību akta projekta būtība

Ņemot vērā, ka iepriekš minēto trūkumu novēršanai likumā “Par transportlīdzekļu ikgadējo nodevu” nepieciešams izdarīt daudzus un būtiskus grozījumus, izstrādāts jauns likuma projekts “Par transportlīdzekļu ikgadējo nodevu”.

No šobrīd spēkā esošā likuma “Par transportlīdzekļu ikgadējo nodevu” saglabātas tiesību normas, kas sevi attaisnojušas. Dažas no tām ir sekojošas:

  • transportlīdzekļu ikgadējās nodevas likmes ir atkarīgas no transportlīdzekļu pilnas masas. Pilna masa norādīta “Transportlīdzekļa reģistrācijas apliecībā” un viegli un ērti pielietojama nosakot nodevas lielumu, kas maksājama par konkrētu transportlīdzekļi,
  • no nodevas maksāšanas atbrīvoti tikai invalīdi. Invaliditātes pierādījumam kalpo Labklājības ministrijas iestāžu izdoti dokumenti, tādēļ atbrīvojuma piešķiršana ir dokumentāli pamatojama,
  • nodeva par katru transportlīdzekli maksājama vienu reizi gadā. Tas lielā mērā novērš nepareizu (atkārtotu) nodevas maksāšanu un atvieglo nodevas maksāšanas kontroli,
  • transportlīdzekļu ikgadējā nodeva ieskaitāma valsts speciālajā budžetā – Valsts autoceļu fondā. Savukārt 30% no šīs nodevas tālāk ieskaitāmi pašvaldību autoceļu (ielu) fondos. Šāda kārtība nodrošina viena no ceļu lietotāju maksājumiem lietošanu tieši valsts un pašvaldību pārziņā esošā publiski pieejamā autoceļu (ielu) tīkla uzturēšanas finansēšanai,
  • ar transportlīdzekļu ikgadējās nodevas jautājumu kārtošanu nodarbojas nodevas administrācija.

Lai novērstu iepriekš minētos trūkumus, likuma projektā iekļautas arī sekojošas tiesību normas:

  • atbilstoši starpvalstu attiecību praksei diplomātiskās, konsulārās un starptautisko organizāciju pārstāvniecības un personas, kuras bauda diplomātiskās vai konsulārās privilēģijas un imunitāti, atbrīvojamas no nodevas maksāšanas,
  • invalīdi atbrīvojami no nodevas maksāšanas par vienu to īpašumā esošo vieglo automobili vai speciāli aprīkotas vadības automobiļiem saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem,
  • maksājot nodevu par kārtējo gadu, nodeva maksājama arī par iepriekšējo gadu, ja nodeva par iepriekšējo gadu nav maksāta, bet transportlīdzeklis ir bijis reģistrēts,
  • transportlīdzekļu ikgadējo nodevu maksā par visiem reģistrētajiem automobiļiem.

Bez tam likumprojektā ietvertas jaunas normas, kas;

  • atbrīvo no nodevas maksāšanas par operatīvajiem automobiļiem, kuri tiek lietoti valsts aizsardzības vajadzībām, valsts iekšējās kārtības nodrošināšanai un neatliekamās medicīniskās palīdzības automobiļiem,
  • atvieglo nodevas maksāšanu par pārējiem automobiļiem, kurus lieto valsts aizsardzības un iekšējās kārtības nodrošināšanai,

II. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

Tiesību akta projekta pieņemšana palielinās valsts speciālā budžeta – Valsts autoceļu fonda ieņēmumus par ~ 2.2 milj.Ls gadā. Visi šie līdzekļi tiks lietoti valsts un pašvaldību autoceļu (ielu) uzturēšanai, tai skaitā – valsts ceļiem tiks lietoti 1.54 milj.Ls, pašvaldību autoceļiem (ielām) 0.66 milj.Ls. Šī infrastruktūras uzturēšanas uzlabošana var veicināt investīciju piesaisti. Ņemot vērā, ka autoceļu uzturēšanā tiks iesaistīts papildus darbaspēks, samazināsies arī bezdarba līmenis valstī.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Atbilstoši Ministru kabineta 2000.gada 20.jūnija noteikumiem nr.202 “Valsts autoceļu fonda pārvaldīšanas un izlietošanas kārtība” Valsts autoceļu fonda ieņēmumi no transportlīdzekļu ikgadējās nodevas tiek lietoti valsts un pašvaldību autoceļu (ielu) finansēšanai. Līdz ar to autoceļu uzturēšanā ieguldītie līdzekļi sekmēs uzņēmējdarbības vides attīstību autoceļu nozarē, sekmēs autotransporta pārvadājumu kvalitāti un samazinās to izmaksas.

.Pieņemot tiesību aktu, nebūs nepieciešams mainīt ne transportlīdzekļu ikgadējās nodevas iekasēšanas sistēmu, ne iekasētās nodevas līdzekļu izlietojuma administrēšanu. Patreiz ar Ministru kabineta noteikumiem un Satiksmes ministrijas izdotajiem normatīvajiem aktiem izveidota pietiekoši efektīva administratīvā sistēma, kas nodrošina gan transportlīdzekļu ikgadējās nodevas iekasēšanu, gan iekasēto līdzekļu lietošanu autoceļu uzturēšanai.

3. Sociālo seku izvērtējums

Palielinoties Valsts autoceļu fonda ieņēmumiem no transportlīdzekļu ikgadējās nodevas par 2.2 milj.Ls, un ieguldot šos līdzekļus valsts un pašvaldību autoceļu uzturēšanā, tiktu nodrošināts sezonas darbs aptuveni 100 iedzīvotājiem, kas savukārt varētu dot aptuveni 50 – 60 tūkst.Ls sociālā nodokļa iemaksas.

4. Ietekme uz vidi

Palielinājums dotu proporcionālu ceļu seguma uzlabojumu, kas savukārt nodrošinātu automobiļu degvielas mazāku patēriņu. Daļa no līdzekļiem varētu tikt lietota autoceļu apauguma likvidācijai (krūmu ciršana, zāles pļaušana), kas uzlabotu vides kvalitāti pie autoceļiem.

 

III. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

Tūkst.Ls

+ palielinājums

- samazinājums

pret 2001.gadu

Vidēji

piecu gadu

Rādītāji

2001

2002

2003

2004

laikā pēc 2001.g.

1.Izmaiņas budžeta ieņēmumos

    1. Valsts speciālā budžeta – Valsts autoceļu fonda ieņēmumi no transportlīdzekļu ikgadējās nodevas, tai skaitā transfers uz Pašvaldību speciālajiem budžetiem – pašvaldību autoceļu (ielu) fondiem
    2. Pamatbudžeta ieņēmumi no PVN
    3. Pamatbudžeta ieņēmumi no uzņēmumu ienākuma nodokļa
    4. Speciālā budžeta ieņēmumi no sociālās apdrošināšanas iemaksām
    5. Speciālā budžeta ieņēmumi no iedzīvotāju ienākuma nodokļa

 

 

8300

 

 

 

 

2490

 

368947

98046

495585

80619

 

+2200

 

 

 

 

+660

 

+335

+25

+50

+25

 

+2300

 

 

 

 

+690

 

+350

+25

+50

+25

 

+2400

 

 

 

 

+720

 

+365

+25

+50

+25

 

+2400

 

 

 

 

+720

 

+365

+25

+50

+25

 

2.Izmaiņas budžeta izdevumos

Valsts speciālā budžeta – Valsts autoceļu fonds

Uzturēšanas izdevumi

Subsīdijas un dotācijas

 

 

 

 

 

 

46490

23921

 

 

 

 

 

+1540

+660

 

 

 

 

 

+1610

+690

 

 

 

 

 

+1680

+720

 

 

 

 

 

+1680

+720

3. Finansiālā ietekme

Ņemot vērā, ka tiesību akts paredz transportlīdzekļu ikgadējās nodevas ieņēmumu palielināšanos, gan konsolidētā budžeta ieņēmumi kopumā, gan speciālā budžeta – Valsts autoceļu fonda kā konsolidētā budžeta sastāvdaļas ieņēmumi palielināsies par apmēram 2.2 milj.Ls.

.

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildus izdevumu finansēšanai

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

Valsts autoceļu tīkla stāvokļa analīze liecina, ka ik gadu saglabājas liels daudzums to melno segumu garums, kurus var raksturot kā “sliktus” vai “ļoti sliktus”.

Slikts Ļoti slikti

1998.gadā - 20% 8%

1999.gadā - 18% 11%

2000.gadā - 19% 11%

Par iemeslu tam ir ilgstošais nepietiekamais finansējums, kā arī pastāvīga satiksmes intensitātes palielināšanās, sevišķi uz valsts galvenajiem autoceļiem. Ik gadu valsts autoceļu finansēšanai pietrūkst aptuveni 80.milj.Ls, lai izpildītu visus normatīvi nepieciešamos darbus. Kopš valstiskās neatkarības atgūšanas uz valsts autoceļiem nepadarīto darbu vērtība sakrājusies aptuveni 310 milj.Ls. Ar katru gadu šis skaitlis pieaug.

Tajā pat laikā autoceļu lietotājs ik gadu dažādu nodokļu un nodevu veidā valsts budžetā samaksā ievērojamus naudas līdzekļus:

  • transportlīdzekļu ikgadējo nodevu 8,3 milj.Ls,
  • akcīzes nodokli par benzīnu un dīzeļdegvielu, kas lietoti darbinot automobiļus ~ 70,4milj.Ls,
  • akcīzes nodokli par vieglajām automašīnām,
  • pievienotās vērtības nodokli pērkot degvielu un transportlīdzekļus.

Tikai neliela daļa no šiem līdzekļiem nonāk valsts speciālajā budžetā - Valsts autoceļu fondā, kas 1994.gadā tika nodibināts, lai uzkrātu autoceļu lietotāju maksājumus par autoceļu lietošanu un finansētu valsts un pašvaldību autoceļu uzturēšanu.

Viens no autoceļu lietotāju maksājumiem ir transportlīdzekļu ikgadējā nodeva. Līdz ar to tiesību akts, palielinot Valsts autoceļu fonda ieņēmumus no šīs nodevas, dod iespēju uzlabot autoceļu tīkla uzturēšanu.

IV. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

Kādi normatīvie akti papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti

Šobrīd ir spēkā Ministru kabineta 1995.gada 13.jūnija noteikumi nr.149 “Noteikumi par kārtību, kādā iekasējama transportlīdzekļu gada nodeva”. Pieņemot tiesību akta projektu, šie noteikumi zaudēs spēku, tādēļ būs nepieciešams pieņemt jaunus noteikumus, kas:

  • noteiks kārtību, kādā tiks iekasēta transportlīdzekļu ikgadējā nodeva,
  • noteiks kārtību, kādā tiks maksāta nodeva par traktortehniku,
  • noteiks kārtību, kādā tiks piešķirti atbrīvojumi no nodevas maksāšanas,
  • noteiks kārtību, kādā tiks iecelta nodevas administrācija un noteiks šīs administrācijas tiesības un pienākumus,
  • noteiks kārtību, kādā tiks piešķirta nodevas atlaide juridiskām un fiziskām personām, kas nodarbojas ar lauksaimniecisko ražošanu.

Šos Ministru kabineta noteikumus nepieciešams pieņemt līdz 2002.gada 1.jūlijam.

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts

  1. Saistības ar Eiropas Savienību

Tiesību akta projekts neatbilst Eiropas Parlamenta un Padomes 1999.gada 17.jūnija Direktīvai 1999/62/EC par dažu infrastruktūru lietošanas maksas noteikšanu kravas transportlīdzekļiem.

2. Saistības ar citām starptautiskām organizācijām

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

3. Atbilstības izvērtējuma tabula

VI. Kādas konsultācijas notikušas sagatavojot tiesību akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas

Konsultācijas notikušas ar:

  • Latvijas Pasažieru Autopārvadātāju asociāciju,
  • Latvijas Automoto biedrību,
  • Latvijas Starptautisko autopārvadātāju asociāciju.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija

  1. Latvijas Pasažieru Autopārvadātāju asociācija kopumā atzīst tiesību akta projektu par pieņemamu, bet vienlaicīgi ierosina nepalielināt transportlīdzekļu ikgadējās nodevas likmes autobusiem, kurus lieto regulārajiem pasažieru pārvadājumiem.
  2. Latvijas Automoto biedrību tiesību akta projekta variants neapmierina daļā, kas skar nodevas likmju paaugstināšanu. Vienlaicīgi LAMB atbalsta viedokli, ka Valsts autoceļu fondā jānonāk visiem maksājumiem, kurus autoceļu lietotājs maksā sakarā ar autoceļu lietošanu.
  3. Latvijas Starptautisko autopārvadātāju asociācija nepiekrīt transportlīdzekļu ikgadējās nodevas likmju paaugstināšanai transportlīdzekļiem, kuri veic starptautiskos pārvadājumus.

3. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Notiek regulāras konsultācijas ar Pasaules Bankas un Birmingemas Universitātes ekspertiem par autoceļu nozares finansēšanas jautājumiem. Konsultantu viedoklis šajā jautājumā:

  • Valsts autoceļu fondā vajadzētu nonākt visiem maksājumiem, kurus autoceļu lietotājs izdara sakarā ar autoceļu lietošanu – tai skaitā arī visai transportlīdzekļu ikgadējai nodevai,
  • Vienlaicīgi nepieciešams izveidot Valsts autoceļu fonda pārvaldes sistēmu, kas dotu iespēju nodrošināt efektīvu fonda līdzekļu lietošanu autoceļu uzturēšanai un sabiedrības informētību par līdzekļu izlietošanu.

VII. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde

  1. No valsts puses – vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Tiesību akta izpildei nav nepieciešams radīt jaunas valsts institūcijas vai paplašināt jau esošo institūciju funkcijas.

  • Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo
  • Tiesību akts indivīda tiesības neierobežo. Gluži otrādi - ņemot vērā, ka transportlīdzekļu ikgadējā nodeva ir viens no autoceļu lietotāja izdevumiem, tiesību akts uzlabos attiecības starp valsti un indivīdu, jo radīs iespēju uzlabot autoceļu lietotājam valsts sniegto pakalpojumu kvalitāti.

     

    Sat iksmes ministrs A.Gorbunovs

     

    Millers 7028159