Likumprojekts
Grozījumi likumā "Par nekustamā īpašuma nodokli"
Izdarīt likumā "Par nekustamā īpašuma nodokli" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1997, 13., 24.nr.; 1998, 24.nr.; 1999, 4., 24.nr.; 2001, 1.nr.) šādus grozījumus:
1. 1.panta otrajā daļā:
izteikt 7.punktu šādā redakcijā:
"7) Ministru kabineta noteiktajā kārtībā zemi, kuru aizņem atjaunotās vai ieaudzētās mežaudzes (jaunaudzes);";
izslēgt 7.1 punktu;
aizstāt 9.punktā vārdus "nav iznomātas citai personai" ar vārdiem "netiek izmantotas";
papildināt otro daļu ar 14.punktu šādā redakcijā:
"14) valsts īpašumā esošās ēkas vai to daļas (izņemot administratīvās), kuras nodrošina valsts aizsardzības spēku, soda izciešanas iestāžu, policijas, robežsardzes, ugunsdrošības, glābšanas un valsts drošības dienestu funkciju izpildi."
2. 3.pantā:
aizstāt pirmās daļas 1.apakšpunktā skaitli "2001" ar skaitli "2003";
aizstāt pirmās daļas 2.apakšpunktā skaitli "2002" ar skaitli "2004".
3. 6.pantā:
papildināt pirmo daļu pēc vārdiem "paziņo maksātājam" ar vārdiem "vai daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas apsaimniekotājam";
papildināt otro daļu pēc vārdiem "nodokļa maksātājs" ar vārdiem "vai daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas apsaimniekotājs";
papildināt pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4) Šā panta pirmajā daļā minētais daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas apsaimniekotājs ir valsts vai pašvaldības institūcija vai uzņēmums, dzīvokļu īpašnieku izveidota sabiedrība vai cita sabiedrība (uzņēmums, uzņēmējsabiedrība), vai pilnvarota persona, ar kuru dzīvokļu īpašnieki ir noslēguši līgumu par daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas apsaimniekošanu."
4. Pārejas noteikumos:
papildināt 8.punktu pēc vārdiem "ēkām un būvēm" ar vārdiem "līdz 2002.gada 31.decembrim";
9.punktā:
aizstāt ievaddaļā skaitli "2001" ar skaitli "2002";
izslēgt 2.apakšpunkta "b", "e" un "f" apakšpunktu;
papildināt pārejas noteikumus ar 9.1 punktu šādā redakcijā:
"9.1 Līdz 2003.gada 31.decembrim ar nodokli neapliek ēkas un būves, kuras:
1) uztur par valsts budžeta vai pašvaldību budžetu līdzekļiem vai pastāvīgi izmanto veselības aizsardzības, sporta, izglītības un kultūras vajadzībām, izņemot kinoteātrus un videotēkas;
2) pieder sabiedriskajām organizācijām un to uzņēmumiem (saskaņā ar Saeimas apstiprinātu sarakstu);
3) izmanto dabas aizsardzības vajadzībām.";
aizstāt 12.punktā skaitli "2002" ar skaitli "2003";
papildināt pārejas noteikumus ar 17.punktu šādā redakcijā:
"17. Ministru kabinets izdod šā likuma 1.panta otrās daļas 7.punktā paredzētos noteikumus. Līdz minēto Ministru kabineta noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2002.gada 1.jūlijam piemērojami Ministru kabineta 2001.gada 20.marta noteikumi Nr.135 "Kārtība, kādā ar nekustamā īpašuma nodokli neapliek zemi, kuru aizņem jaunaudzes un apmežojumi jaunaudžu vecumā", ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu."
Likums stājas spēkā 2002.gada 1.janvārī.
Likumprojekta
Grozījumi likumā Par nekustamā īpašuma nodokli
anotācija
I. Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums
|
Atbilstoši likumam ar 2002.gada 1.janvāri paredzēts uzsākt ne tikai zemes, bet arī ēku aplikšanu ar nodokli pēc to kadastrālās vērtības, nodokļa likmi gan ēkām, gan zemei samazinot no 1,5% uz 1%. Pēc Valsts zemes dienesta veiktajiem aprēķiniem pie minētajiem nosacījumiem 2002.gadā pašvaldību ieņēmumi no nekustamā īpašuma nodokļa samazinātos apmēram par 40,0%, salīdzinot ar 2001.gadam prognozētajiem ieņēmumiem. |
2. Tiesību akta projekta būtība
|
Lai tuvākajos gados neradītu krasas nodokļa ieņēmumu svārstības, pašreizējā nodokļa likme 1,5% apmērā gan zemei, gan ēkām tiek saglabāta līdz 2004.gada 1.janvārim, t.i., līdz laikam, kad ar nodokli būs apliekamas arī dzīvojamās mājas. Vienlaicīgi likumprojekts paredz ar 2003.gadu uzsākt ēku aplikšanu pēc to kadastrālās vērtības. Paredzēts arī noteikt pastāvīgu nodokļa atvieglojumu ēkām, kuras izmanto valsts aizsardzības, policijas, ieslodzījuma vietu, kā arī ugunsdrošības un glābšanas dienestu vajadzībām. Savukārt budžeta iestādēm nodokļa atvieglojums tiek pagarināts līdz 2003.gada 31.decembrim. |
II. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts makroekonomisko vidi neietekmē. |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu
|
Nekustamā īpašuma kadastrālās vērtības kā nodokļa bāzes pilnīga ieviešana ar 2003.gadu radīs iespēju taisnīgākai nodokļa uzlikšanai, par pamatu ņemot nekustamā īpašuma tirgus vērtību. Uzņēmējdarbības vidi pozitīvi ietekmējošs faktors ir arī inženiertehnisko būvju izslēgšana no ar nodokli apliekamā objekta, kas arī paredzēta, sākot ar 2003.gadu. Uzsākot arī ēku aplikšanu pēc to kadastrālās vērtības, tiks vienkāršota nodokļa administrēšana. |
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts šo jomu tieši neskar. |
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
III. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||
tūkst. Ls |
|||||
Rādītāji |
Kārtē- jais gads |
Trīs nākamie gadi
|
*) |
||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos
|
2001. |
2002. |
2003. |
2004.**) |
|
Ēku aplikšanas pēc to kadastrālās vērtības un inženiertehnisko būvju izslēgšanas no ar nodokli apliekamā objekta rezultātā paredzami nodokļa ieņēmumu samazinājumi pašvaldību budžetā
|
- |
- |
4000
|
- |
|
2. Izmaiņas budžeta izdevumos
|
|
|
**) |
||
3. Finansiālā ietekme |
- |
- |
-4000 |
**) |
- |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
- |
- |
- |
- |
- |
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
- |
- |
- |
- |
- |
*) Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada
**) 2004.gadā sakarā ar dzīvojamo māju iekļaušanu ar nodokli apliekamajā objektā pašvaldību budžeta ieņēmumi palielināsies, bet to ietekmi varēs izvērtēt tikai pēc tam, kad Valsts zemes dienests būs veicis šo māju kadastrālo vērtēšanu.
IV. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
Kādi normatīvie akti likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Saskaņā ar likumprojekta Grozījumi likumā Par nekustamā īpašuma nodokli 4.pantu jāpieņem jauns likums Par nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumiem sabiedriskajām organizācijām un to uzņēmumiem 2002.-2003.gadā, kura projekts ir sagatavots. Jāizdod likuma 1.panta otrās daļas 7.punktā paredzētos Ministru kabineta noteikumus, kurus paredzēts pieņemt līdz 2002.gada 1.jūlijam un kuri noteiks kārtību, kādā ar nekustamā īpašuma nodokli nav apliekama zeme, kuru aizņem jaunaudzes un apmežojumi jaunaudžu vecumā.
|
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts |
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību
|
Tiesību akta projekts nav saistīts ar pienākumiem, kurus Latvijai uzliek Eiropas līgums vai cita veida saistības pret Eiropas Savienību. |
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu |
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas |
- |
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
- |
3. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
- |
VII. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Lai īstenotu paredzētos grozījumus likumā Par nekustamā īpašuma nodokli, nav nepieciešams radīt jaunas valsts institūcijas. Likumā paredzētās kontroles funkcijas īstenos Valsts ieņēmumu dienests. |
2. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Indivīda tiesību aizsardzību paredzēts īstenot likumā Par nodokļiem un nodevām un citos Latvijas likumos noteiktajā kārtībā. |
Ministrs G. Bērziņš