Iesniedz Budžeta un finansu (nodokļu) komisija

Iesniedz Budžeta un finansu (nodokļu) komisija

Likumprojekts

 

Valsts kontroles likums

I Vispārējie noteikumi

1.pants

(1) Valsts kontrole ir neatkarīga koleģiāla augstākā revīzijas (audita) iestāde Latvijas Republikā.

(2) Valsts kontrole pakļauta vienīgi likumam.

(3) Valsts kontrole veic revīzijas atbilstoši starptautiskajiem revīzijas standartiem.

2.pants

    1. Valsts kontrole pārbauda:
  1. valsts un pašvaldību budžeta līdzekļu ieņēmumus un izdevumus;
  2. rīcību ar valsts un pašvaldību mantu;
  3. Eiropas Savienības un citu starptautisko institūciju piešķirto

līdzekļu izlietošanu.

    1. Valsts kontroles darbības mērķis ir noskaidrot, vai rīcība ar šā
    2. panta pirmajā daļā minētajiem līdzekļiem ir likumīga, pareiza, ekonomiska un efektīva.

      3.pants

      (1) Valsts kontrole katru gadu sniedz Saeimai atzinumu par finansu ministra Valsts kontrolei iesniegto saimnieciskā gada pārskatu par valsts budžeta izpildi un par pašvaldību budžetiem. Valsts kontrole šo atzinumu iesniedz arī Finansu ministrijai līdz pārskata gadam sekojošā saimnieciskā gada 15.septembrim.

      (2) Valsts kontrole sniedz atzinumus par ministriju, centrālo valsts iestāžu gada pārskatu un pašvaldību gada pārskatu sastādīšanas pareizību.

    3. Valsts kontrole iesniedz Saeimai un Ministru kabinetam

ziņojumus par īpaši svarīgiem un nozīmīgiem konstatējumiem.

(4) Valsts kontrole iesniedz pieteikumu Satversmes tiesai saskaņā ar Satversmes tiesas likuma 17.panta pirmo daļu;

    1. Valsts kontrole ziņo citām valsts pārvaldes institūcijām par

konstatējumiem, kas skar šo iestāžu darbības sfēru.

(6) Valsts kontrole savas kompetences ietvaros sadarbojas ar Eiropas Savienības un citām starptautiskajām institūcijām.

4.pants

(1) Valsts kontrolei ir tiesības pieprasīt Ministru kabinetā izskatāmo tiesību aktu projektus un sniegt atzinumus par šo tiesību aktu projektiem, ja tie ietekmē valsts un pašvaldību ieņēmumus un izdevumus, vai paredz rīcību ar valsts un pašvaldību mantu, kā arī ar Eiropas Savienības un citu starptautisko institūciju valstij un pašvaldībām piešķirtajiem līdzekļiem.

(2) Valsts kontrolei ir tiesības sūtīt savus pilnvarotus pārstāvjus ar padomdevēja tiesībām uz valsts un pašvaldību institūciju sēdēm.

5.pants.

Valsts kontrolieris, Valsts kontroles padomes loceklis, revīzijas departamenta kolēģijas loceklis un Valsts kontroliera pilnvarotie darbinieki, ja tas nepieciešams Valsts kontroles uzdevuma veikšanai, var netraucēti apmeklēt iestādes un uzņēmumus (uzņēmējsabiedrības) neatkarīgi no to pakļautības un īpašuma piederības un pieprasīt visu nepieciešamo informāciju.

6. pants

Valsts kontroles revīzijas un darbības kārtību nosaka Valsts kontroles padomes apstiprināts Valsts kontroles nolikums.

 

II nodaļa

Valsts kontroles Revīzija

7.pants

    1. Valsts kontroles revīzijai pakļautas:
    2. 1) valsts iestādes;

      2) valsts uzņēmumi, uzņēmējsabiedrības, kā arī uzņēmumi ar valsts

      kapitāla daļu;

      3) pašvaldības un to izveidotās iestādes un uzņēmumi;

      4) citi uzņēmumi, uzņēmējsabiedrības, kā arī sabiedriskās

      organizācijas, sabiedrisko organizāciju apvienības un fiziskās

      personas, ja:

      a) to rīcībā vai glabāšanā ir valsts vai pašvaldības līdzekļi;

      b) tās tiek finansētas no valsts vai pašvaldības līdzekļiem vai to garantētiem līdzekļiem;

      c) tās pilda valsts vai pašvaldības pasūtījumus un piegādes;

      5) Eiropas Savienības un citu starptautisko institūciju piešķirto līdzekļu lietotāji.

    3. Šā panta pirmajā daļā minētās personas turpmākā likuma tekstā
    4. tiek sauktas par revidējamām vienībām.

      (3) Valsts kontrole neveic revīzijas Saeimā.

      8. pants

      (1) Valsts kontrole veic likumības un lietderības revīzijas.

      (2) Likumības revīzija pārbauda un novērtē revidējamās vienības darījumu un finansu pārskatu atbilstību normatīvajiem aktiem. Likumības revīzija ietver sevī finansu revīzijas, atestācijas revīzijas un finansiālās atbilstības pārbaudes.

    5. Lietderības revīzija pārbauda un novērtē revidējamās vienības

darbības ekonomiskumu, efektivitāti, lietderību un atbilstību plānotajam rezultātam.

9.pants

Valsts kontrole nosaka revidējamās vienības, revīzijas laiku, revīzijas veidu un revīzijas metodes.

10. pants

Pēc Valsts kontroles pieprasījuma, ja tas nepieciešams revīzijas veikšanai, bankām un citām kredītiestādēm ir pienākums sniegt Valsts kontrolei tās pieprasītās ziņas par revidējamo vienību kontiem un viņu veiktajiem darījumiem.

11. pants

Ar revīziju saistīto jautājumu noskaidrošanai Valsts kontroles pilnvarotām amatpersonām un darbiniekiem ir tiesības revidējamā vienībā piekļūt visai informācijai, ko Valsts kontrole uzskata par nepieciešamu revīzijas veikšanai.

12.pants

Revidējamo vienību lietas, kas saskaņā ar normatīvajiem aktiem satur valsts noslēpumu vai ierobežotas pieejamības informāciju, pārbauda Valsts kontroles katram atsevišķam gadījumam pilnvaroti darbinieki, kas iepriekš paziņo par to revidējamai vienībai.

13.pants

Valsts kontrolei ir tiesības revīzijā pieaicināt konsultantus.

14. pants

Pamatojoties uz revīzijā iegūtajiem pierādījumiem un pārbaudītajiem dokumentiem, tiek sastādīts Valsts kontroles revidentu ziņojums, kuru nosūta revidējamai vienībai.

 

15.pants

Pamatojoties uz Valsts kontroles revidentu ziņojumu un tam pievienotajiem revidējamās vienības rakstveida skaidrojumiem, tiek sastādīts revīzijas atzinuma projekts.

16.pants

    1. Revīziju slēdz ar revīzijas departamenta kolēģijas lēmumu par

revīzijas atzinuma un ziņojuma vadībai apstiprināšanu.

(2) Šā panta pirmajā daļā minētais revīzijas departamenta kolēģijas lēmums stājas spēkā 30 dienu laikā no tā pieņemšanas dienas, ja revidējamā vienība nav šo lēmumu pārsūdzējusi Valsts kontroles padomei.

(3) Valsts kontroles padomes lēmums par revidējamās vienības motivēto prasību stājas spēkā 30 dienu laikā no tā pieņemšanas dienas, ja revidējamā vienība nav šo lēmumu pārsūdzējusi Augstākās tiesas Senātā.

17.pants

Valsts kontrolei ir tiesības dot saistošus norādījumus revidējamām vienībām grāmatvedības uzskaites uzlabošanai saskaņā ar spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem un sniegt priekšlikumus iekšējās kontroles sistēmas pilnveidošanai.

18.pants

    1. Valsts kontrole nosūta kolēģijas lēmumu un revīzijas atzinumu
    2. revidējamai vienībai un nepieciešamības gadījumā atbildīgajai ministrijai un Finansu ministrijai.

    3. Valsts kontrole nosūta Finansu ministrijai revīzijas

departamenta kolēģijas lēmumu un revīzijas atzinumu par Eiropas Savienības un citu starptautisko institūciju piešķirto līdzekļu izlietojumu.

 

III nodaļa

Revidējamās vienības tiesības un pienākumi

  1. Revidējamās vienības tiesības

19.pants

Revidējamai vienībai ir tiesības iepazīties ar revīzijas uzdevumu.

20.pants

Revidējamai vienībai ir tiesības revidentu ziņojumam pievienot rakstveida paskaidrojumu par Valsts kontroles revidentu ziņojumu.

 

21. pants

Revidējamās vienības pilnvarotiem pārstāvjiem ir tiesības piedalīties Valsts kontroles revīzijas departamenta kolēģijas sēdē, kurā tiek izskatīts revīzijas atzinuma projekts par šajā revidējamajā vienībā veikto revīziju, un pamatot savus revidentu ziņojumam pievienotos paskaidrojumus.

22.pants

(1) Revidējamā vienība 30 dienu laikā no revīzijas slēgšanas dienas ir tiesīga iesniegt Valsts kontroles padomei motivētu prasību pārskatīt revīzijas departamenta kolēģijas lēmumu.

    1. Revidējamās vienības pilnvarotiem pārstāvjiem ir tiesības

piedalīties Valsts kontroles padomes sēdē, kurā tiek izskatīta šā panta pirmajā daļā minētā prasība, un sniegt paskaidrojumus, pamatojoties uz tiem pierādījumiem, ko revidējamā vienība sniegusi Valsts kontrolei revīzijas veikšanas laikā.

23.pants

Revidējamā vienība Valsts kontroles padomes pieņemto lēmumu par šīs revidējamās vienības iesniegto prasību 30 dienu laikā, skaitot no lēmuma pieņemšanas dienas, var pārsūdzēt Augstākās tiesas Senātā.

 

  1. Revidējamās vienības pienākumi

24.pants

Revidējamās vienības pienākums ir Valsts kontroles pilnvarotos darbiniekus revīzijas veikšanā nodrošinot ar darba telpām un darbam piemērotiem apstākļiem.

25.pants

Revidējamai vienībai jāiesniedz Valsts kontrolei tās noteiktajā kārtībā un termiņā visi ar revīziju saistītie grāmatvedības reģistri un dokumenti, kā arī jāsniedz visa ar revīziju saistītā informācija un paskaidrojumi.

26.pants

Revidējamās vienības pienākums ir parakstīt Valsts kontroles revidentu ziņojumu un nosūtīt to atpakaļ Valsts kontrolei tās noteiktajā termiņā.

 

 

 

IV nodaļa

Valsts kontrolES AMATPERSONU iecelšanas , apstiprināšanas un atbrīvošanas kārtība

Valsts kontroliera, pārējo Valsts kontroles padomes locekļu un revīzijas departamentu kolēģiju locekļu iecelšanas, apstiprināšanas un atbrīvošanas kārtība

27.pants

Valsts kontrolieris, Valsts kontroles padomes locekļi un revīzijas departamentu kolēģijas locekļi ir valsts amatpersonas.

28.pants

(1) Valsts kontrolieri ieceļ Saeima uz septiņiem gadiem Saeimas Kārtības rullī paredzētajā kārtībā.

    1. Stājoties amatā, valsts kontrolieris Saeimā dod šādu zvērestu:

"Zvēru būt uzticīgs Latvijas Republikai, ievērot tās likumus un godīgi pildīt savus pienākumus."

(3) Valsts kontrolieri amatā var iecelt atkārtoti.

29.pants.

(1) Valsts kontroles padomes locekļus un revīzijas departamentu kolēģiju locekļus pēc valsts kontroliera ieteikuma apstiprina Saeima uz septiņiem gadiem.

(2) Valsts kontroles padomes un revīzijas departamentu kolēģiju locekļus var apstiprināt amatā atkārtoti.

30. pants

(1) Valsts kontrolieri no amata pirms šā likuma 28.panta pirmajā daļā noteiktā termiņa, kā arī Valsts kontroles padomes locekli un revīzijas departamenta kolēģijas locekli no amata pirms šā likuma 29.panta pirmajā daļā noteiktā termiņa atbrīvo Saeima vienīgi uz tiesas sprieduma pamata.

(2) Valsts kontrolieris, Valsts kontroles padomes loceklis un revīzijas departamenta kolēģijas loceklis var iesniegt Saeimai personīgu iesniegumu par atkāpšanos no amata.

31.pants

(1) Par Valsts kontroliera amata, Valsts kontroles padomes locekļa amata un revīzijas departamenta kolēģijas locekļa amata kandidātu var būt persona, kura:

    1. ir Latvijas Republikas pilsonis;
    2. brīvi pārvalda valsts valodu;
    3. ir ieguvusi augstāko izglītību un kuras profesionālā kvalifikācija

un pēdējo piecu gadu darba pieredze ir atbilstoša Valsts kontroles uzdevumu veikšanai;

(2) Par Valsts kontroliera amata, Valsts kontroles padomes locekļa amata un revīzijas departamenta kolēģijas locekļa amata kandidātu nevar būt persona, kura:

1) sasniegusi likumā noteikto pensijas vecumu;

  1. pēdējo trīs gadu laikā bijusi Ministru kabineta locekle;
  2. pēdējo trīs gadu laikā bijusi vēlētos amatos politiskajās
  3. organizācijās (partijās);

  4. sodīta par tīša nozieguma izdarīšanu (neatkarīgi no
  5. sodāmības dzēšanas vai noņemšanas);

  6. agrāk izdarījusi tīšu noziegumu, bet no soda izciešanas atbrīvota
  7. sakarā ar noilgumu, amnestiju vai apžēlošanu;

  8. ir vai ir bijusi PSRS vai Latvijas PSR vai ārvalsts valsts
  9. drošības dienesta, izlūkdienesta vai pretizlūkošanas dienesta štata vai ārštata darbinieks, minēto institūciju aģents, rezidents vai konspiratīvā dzīvokļa turētājs;

  10. ir vai ir bijusi ar Latvijas Republikas likumiem, Augstākās

Padomes lēmumiem vai tiesas nolēmumiem aizliegto organizāciju dalībnieks (biedrs) pēc šo organizāciju aizliegšanas.

32.pants

Valsts kontrolieris, Valsts kontroles padomes loceklis un revīzijas departamenta kolēģijas loceklis uz amata pildīšanas laiku pārtrauc savu darbību politiskajās organizācijās (partijās).

 

V nodaļa

Valsts kontroles darbinieki

33.pants

Valsts kontroles darbinieki ir Valsts kontroles revidenti un Valsts kontroles kancelejas darbinieki.

34.pants

Uz Valsts kontroles darbinieku amatu kandidātiem attiecas ierobežojumi, kas šā likuma 31.panta otrajā daļā noteikti Valsts kontroliera amata, Valsts kontroles padomes locekļa amata un revīzijas departamenta kolēģijas locekļa amata kandidātiem.

35.pants

Valsts kontroles darbinieks pilda darba līguma nosacījumus un amata aprakstā noteiktos pienākumus.

 

36.pants

Valsts kontrole var pārtraukt darba attiecības ar darbinieku Darba likumā noteiktajos gadījumos, kā arī:

    1. ja apstiprinās, ka darbinieks, stājoties darbā, slēpis kādu no
    2. 31.panta otrajā daļā paredzētajiem nosacījumiem;

    3. ja darbinieks nav pildījis šā likuma 70.panta nosacījumus;
    4. par apkaunojošu rīcību vai nodarījumu, kas nav savienojams ar

Valsts kontroles darbinieka amatu.

37.pants

Valsts kontrole uz vakantiem darbinieku amatiem izsludina atklātu konkursu un vērtē kandidātu atbilstību Valsts kontroles apstiprinātajām attiecīgā amata kvalifikācijas prasībām.

 

VI nodaļa

Valsts kontroles sastāvs un kompetence

38.pants

Valsts kontroles sastāvā ietilpst valsts kontrolieris, Valsts kontroles padome, revīzijas departamenti un Valsts kontroles kanceleja.

    1. Valsts kontrolieris

39. pants

    1. Valsts kontrolieris:

1) pārstāv Valsts kontroli;

2) vada Valsts kontroles darbu;

3) piedalās Ministru kabineta sēdēs ar padomdevēja tiesībām;

4) ir Valsts kontroles padomes priekšsēdētājs;

    1. ir Valsts kontroles budžeta izpildītājs;
    2. apstiprina Valsts kontroles padomes lēmumus;
    3. deleģē tiesības rīkoties Valsts kontroles vārdā;
    4. pieņem darbā Valsts kontroles darbiniekus;
    5. iesaka Saeimai apstiprināšanai Valsts kontroles padomes un

revīziju departamentu kolēģiju locekļu amata kandidātus.

    1. Valsts kontrolieris iesniedz ziņojumus Saeimai un Ministru
    2. kabinetam.

    3. Valsts kontrolieris savas kompetences ietvaros izskata

administratīvo pārkāpumu lietas.

 

40.pants

Valsts kontroliera prombūtnes laikā viņa pienākumus pilda tas Valsts kontroles padomes loceklis, kuru uz visu minētā Valsts kontroles padomes locekļa pilnvaru laiku nozīmējis valsts kontrolieris. Ja arī šis Valsts kontroles padomes loceklis ir prombūtnē, valsts kontroliera pienākumus pilda padomes loceklis – revīzijas departamenta direktors ar ilgāko pilnvaru stāžu.

 

  1. Valsts kontroles padome

41.pants

Valsts kontroles padomes sastāvā ir valsts kontrolieris un seši Valsts kontroles padomes locekļi.

42.pants

Valsts kontroles padome:

  1. apstiprina iekšējos Valsts kontroles darbību reglamentējošos
  2. normatīvos aktus;

  3. apstiprina revīziju gada plānu un stratēģiskās attīstības plānu;
  4. izlemj par revīziju jomu sadali starp revīzijas departamentiem;
  5. izlemj Valsts kontroles padomes locekļu un revīzijas departamentu
  6. kolēģiju ierosinātos jautājumus;

  7. apstiprina šā likuma 3.panta pirmajā daļā paredzēto atzinumu un
  8. pieņem lēmumu par tā iesniegšanu Saeimā;

  9. apstiprina šā likuma 3.panta trešajā daļā paredzētos ziņojumus;
  10. pieņem lēmumu par šā likuma 3.panta ceturtajā daļā paredzēto
  11. pieteikumu iesniegšanu Satversmes tiesā;

  12. pieņem lēmumu par šā likuma 3.panta piektajā daļā paredzētajiem
  13. ziņojumiem;

  14. apspriež kandidatūras Valsts kontroles padomes un revīzijas
  15. departamenta kolēģijas locekļu amatiem;

  16. pieņem lēmumu par revidējamo vienību iesniegtajām prasībām
  17. pārskatīt revīzijas departamenta kolēģijas lēmumu;

  18. apstiprina Valsts kontroles budžeta projektu;

12) apstiprina Valsts kontroles darbinieku štatu sarakstu, amatu

kvalifikācijas prasības un darba samaksas sistēmu.

43.pants

(1) Valsts kontroles padomes sēdes ir slēgtas.

(2) Valsts kontroles padomes sēdes ir tiesīgas, ja tajās piedalās padomes priekšsēdētājs un ne mazāk kā trīs tās locekļi. Jautājumus izlemj ar balsu vairākumu. Balsīm sadaloties līdzīgi, izšķirošā ir priekšsēdētāja balss.

 

  1. Valsts kontroles revīzijas departamenta kolēģija

44.pants

(1) Revīzijas departamenta kolēģijas sastāvā ietilpst attiecīgā revīzijas departamenta direktors un attiecīgā revīzijas departamenta kolēģijas locekļi, ne vairāk par sešiem katrā revīzijas departamentā.

(2) Revīzijas departamenta direktors ir attiecīgā revīzijas departamenta kolēģijas priekšsēdētājs.

45.pants

Revīzijas departamenta kolēģija:

  1. izlemj par revīzijas darbu sadali starp sektoriem;
  2. izstrādā revīziju gada plāna projektu;
  3. apstiprina revīzijas atzinumu un nosūta to revidējamai vienībai un nepieciešamības gadījumā atbildīgajai ministrijai un Finansu ministrijai;
  4. gatavo ziņojumu projektus Saeimai un Ministru kabinetam.

46.pants

(1) Revīzijas departamenta kolēģijas sēdes ir slēgtas.

(2) Revīzijas departamenta kolēģijas sēde ir tiesīga, ja tajā piedalās revīzijas departamenta direktors un ne mazāk kā divi revīzijas departamenta kolēģijas locekļi. Jautājumus izšķir ar balsu vairākumu. Balsīm sadaloties līdzīgi, izšķirošā ir priekšsēdētāja balss.

 

  1. Revīzijas departamenti

47.pants

Revīzijas darbus ar Valsts kontroles padomes lēmumu sadala starp revīzijas departamentiem.

48.pants

Revīzijas departamenti veic revīzijas saskaņā ar Valsts kontroles padomes apstiprinātu revīziju gada plānu.

49.pants

Revīzijas departamenta sastāvā ietilpst revīzijas departamenta direktors, revīzijas departamenta kolēģija un revīzijas sektori.

50. pants

(1) Revīzijas departamenta direktoru ieceļ amatā valsts kontrolieris no Valsts kontroles padomes locekļu vidus.

(2) Revīzijas departamenta direktora prombūtnes laikā viņa pienākumus pilda šā revīzijas departamenta kolēģijas loceklis, kuru uz visu viņa pilnvaru laiku norīkojis valsts kontrolieris. Ja arī šis kolēģijas loceklis ir prombūtnē, revīzijas departamenta direktora pienākumus pilda šā revīzijas departamenta kolēģijas loceklis ar ilgāko pilnvaru stāžu.

51. pants

Revīzijas departamenta direktors:

  1. vada revīzijas departamenta darbu;
  2. uzrauga pārējo kolēģijas locekļu un sektoru darbu;
  3. apstiprina revīzijas uzdevumu un revīzijas darba plānu.

52. pants

    1. Revīzijas departaments ir sadalīts darbam sektoros.
    2. Sektors sastāv no sektora vadītāja un valsts revidentiem.
    3. Sektoru vadītājus valsts kontrolieris ieceļ amatā no attiecīgā

revīzijas departamenta kolēģijas locekļu vidus.

53.pants

Revīzijas departamenta sektora vadītājs:

1) vada un atbild par sektora darbu;

  1. 2) uzrauga revidentu darbu;
  2. 3) izskata un saskaņo revīzijas darba plānu un Valsts kontroles revidentu ziņojumu;
  3. 4) pieņem lēmumu par Valsts kontroles revidentu ziņojuma nosūtīšanu revidējamai vienībai.

54.pants

Valsts kontroles revidenti, atbilstoši kvalifikācijai un darba stāžam

Valsts kontrolē, ieņem vecākā valsts revidenta, valsts revidenta un valsts revidenta palīga amatus.

 

  1. Valsts kontroles kanceleja

55.pants

(1) Valsts kontroles kancelejas uzdevums ir radīt priekšnoteikumus Valsts kontroles saskaņotai un optimālai darbībai, sekmēt šajā likumā un citos normatīvajos aktos Valsts kontrolei noteikto uzdevumu veikšanu.

(2) Valsts kontroles kanceleju veido struktūrvienības, kas risina iestādes finansu, personāla, lietvedības, starptautisko sakaru, juridiskos, informācijas un saimnieciskos jautājumus.

56.pants

    1. Valsts kontroles kancelejas darbu vada Valsts kontroles
    2. kancelejas pārvaldnieks, kas ir tieši pakļauts valsts kontrolierim.

    3. Uz Valsts kontroles kancelejas pārvaldnieka amatu izsludina

konkursu un uz amata kandidātu attiecas šā likuma 31.pantā noteiktās prasības un ierobežojumi.

(3) Valsts kontroles kancelejas pārvaldnieks ir valsts amatpersona.

 

VI1 nodaļa

Valsts kontroles amatpersonu un darbinieku sociālās garantijas un tiesiskā aizsardzība

57.pants

Valsts kontrole veic Valsts kontroles amatpersonu un darbinieku

veselības un dzīvības apdrošināšanu pret negadījumiem pildot amata pienākumus.

58.pants

(1) Valsts kontrole savu amatpersonu un darbinieku ikgadējo atvaļinājuma laiku saskaņo ar valsts pārvaldes institūciju atvaļinājuma laiku.

(2) Valsts kontroles amatpersonas un darbinieki, aizejot ikgadējā atvaļinājumā, saņem pabalstu ne mazāk kā vienas mēnešalgas apmērā.

59.pants

(1) Valsts kontroles amatpersonai un darbiniekam, kurš, nepārtraucot amata pienākumu pildīšanu, sekmīgi mācās augstākās izglītības iestādē, lai iegūtu amata pienākumu izpildei nepieciešamās zināšanas, iestāde sedz pusi no mācību gada maksas.

(2) Valsts kontroles amatpersona un darbinieks atmaksā to mācību gada maksas daļu, kuru segusi Valsts kontrole:

    1. ja amatpersona un darbinieks tiek atbrīvots no darba (amata)
    2. pēc paša vēlēšanās un pēc mācību maksas segšanas strādājis Valsts kontrolē mazāk nekā piecus gadus;

    3. ja Valsts kontrole izbeigusi darba attiecības ar darbinieku,
    4. pamatojoties uz apstākļiem, kas paredzēti Darba likuma 101.panta pirmās daļas 1.-5.apakšpunktos;

    5. ja Valsts kontroles amatpersona tiek atbrīvota no amata uz

tiesas sprieduma pamata un tā pēc mācību maksas segšanas Valsts kontrolē strādājusi mazāk nekā piecus gadus.

60.pants

Valsts kontroles amatpersonai un darbiniekam kvalifikācijas celšanas laikā tiek saglabāta mēnešalga un segti mācību izdevumi līdz 45 dienām triju gadu laikā, ja kvalifikācijas celšana notiek Latvijā.

61.pants

Valsts kontroles amatpersona vai darbinieks saņem pabalstu sešu mēnešalgu apmērā bērna piedzimšanas gadījumā. Ja abi bērna vecāki ir Valsts kontroles amatpersonas vai darbinieki, tiesības uz pabalstu ir vienam no viņiem.

62.pants

(1) Valsts kontroles amatpersona un darbinieks saņem pabalstu mēnešalgas apmērā sakarā ar ģimenes locekļa vai apgādājamā nāvi.

(2) Valsts kontroles amatpersonas un darbinieka nāves gadījumā viņa ģimene saņem vienreizēju pabalstu mēnešalgas apmērā.

63.pants

(1) Valsts kontroles amatpersona un darbinieks aizejot pensijā, saņem vienreizēju atlaišanas pabalstu mēnešalgas apmērā.

(2) Ja amatpersonai un darbiniekam Valsts kontrolē ir vismaz piecu gadu nepārtraukts darba stāžs, šā panta pirmajā daļā minēto pabalstu viņš saņem trīs mēnešalgu apmērā. Ja Valsts kontroles amatpersonai un darbiniekam Valsts kontrolē ir divdesmit gadu nepārtraukts darba stāžs, viņš minēto pabalstu saņem sešu mēnešalgu apmērā.

64. pants

(1) Valsts kontrolieris, atstājot amatu pēc pilnvaru termiņu izbeigšanās, turpmāko trīs gadu laikā saņem no valsts ikmēneša pensiju 50 procentu apmērā no valsts kontroliera mēnešalgas neatkarīgi no tā, vai šai personai ir citi ienākumi.

(2) Valsts kontroles padomes loceklim un revīzijas departamenta kolēģijas loceklim, atstājot amatu pēc pilnvaru termiņa izbeigšanās, izmaksājams pabalsts sešu mēnešalgu apmērā.

65. pants

Par Valsts kontroles amatpersonai un darbiniekam nepieciešamo apsardzi, katrā atsevišķā gadījumā lemj Saeimas Prezidijs.

 

VIII nodaļa

Valsts kontroles finansēšanas un gada pārskata revīzijas kārtība

66. pants

    1. Valsts kontrole tiek finansēta no valsts budžeta līdzekļiem.
    2. Valsts kontroles budžeta pieprasījums budžeta pieprasījuma

izskatīšanas procesā līdz budžeta likuma projekta iesniegšanai Saeimā bez pieprasījuma iesniedzēja piekrišanas nav grozāms.

67.pants

(1) Valsts kontrolē gada finansu pārskata revīziju veic ārējais revidents, kuru konkursa kārtībā izvēlas Saeima.

(2) Valsts kontrole savu gada finansu pārskatu kopā ar ārējā revidenta atzinumu iesniedz Saeimai, kā arī Valsts kasei saimnieciskā gada pārskata sastādīšanai.

 

IX nodaļa

Valsts kontroles revīzijas atklātums un darbinieku atbildība

68.pants

Valsts kontrole informē sabiedrību par savu darbību.

69.pants

(1) Valsts kontrole nodod atklātībai slēgtas revīzijas atzinumu pēc tā stāšanās spēkā un šā likuma 3.panta pirmajā daļā paredzēto atzinumu pēc tā iesniegšanas Saeimai.

(2) Slēgtas revīzijas atzinums un dati nav nododami atklātībai, ja tas satur ar normatīvajiem aktiem noteiktu ierobežotas pieejamības informāciju vai valsts noslēpumu.

70.pants

Valsts kontroles amatpersonas un darbinieki bez valsts kontroliera atļaujas nav tiesīgi izpaust informāciju, kas viņiem ir kļuvusi zināma, pildot amata pienākumus.

 

Pārejas noteikumi

  1. Ar šā likuma spēkā stāšanos spēku zaudē likums “Par Valsts kontroli” un likums “Valsts kontroles revīzijas reglaments”.
  2. Valsts kontroles padomei līdz 2002.gada 1.janvārim apstiprināt šā
  3. likuma 6.pantā paredzēto Valsts kontroles nolikumu.

  4. Ministru kabinets izstrādā projektu grozījumiem likumā “Par budžetu un finansu vadību”
  5. Ministru kabinets izstrādā projektu grozījumiem likumā “Kredītiestāžu
  6. likums”.

  7. Ministru kabinets izstrādā projektu grozījumiem likumā “Korupcijas
  8. novēršanas likums”.

  9. Ministru kabinets izstrādā projektu grozījumiem likumā “Par

pašvaldību finansu stabilizēšanu un pašvaldību finansiālās darbības

uzraudzību”.

 

Likums stājas spēkā ar 2002.gada 1.janvāri.

 

 

 

Likumprojekta

Valsts kontroles likums

anotācija

I Kāpēc tiesību akts ir vajadzīgs

  1. Pašreizējās situācijas raksturojums
  2.  

Spēkā esošais tiesiskais regulējums neapmierina, jo:

1.Pēc SIGMA (Support for Improvement of Administration) ekspertu atzinuma Latvijai ir nepieciešams iekļauties kopīgo tiesību un pienākumu kopumā, kas saista visu dalībvalstu augstākās audita institūcijas Eiropas Savienībā. Lai kļūtu par Eiropas Savienības dalībvalsti, Latvijas Republikas Valsts kontrolei jātiecas nostiprināt revīzijas (audita) sistēma, jāpaplašina darba apjoms un jāuzlabo tā kvalitāte. Spēkā esošā Valsts kontroles darbību reglamentējošā likumdošana ir vispārīga un nevar nodrošināt šo prasību īstenošanu. Nepieciešams panākt Valsts kontroles darbību reglamentējošo likumu atbilstību INTOSAI IX kongresā Limas deklarācijai par finansu kontroles direktīvām, INTOSAI audita standartiem un vadlīnijām INTOSAI audita standartu ieviešanai Eiropā..

2.Pašreizējā situācija, kad Valsts kontroles darbību reglamentē divi likumi (likums “Par Valsts kontroli” un “Valsts kontroles revīzijas reglaments”), rada iespēju neviennozīmīgi interpretēt šos tiesību aktus.

3. Lai gan Satversmē ir deklarēta Valsts kontroles neatkarība, Valsts kontroles kā neatkarīgas iestādes statuss prasa skaidrojumus likumdošanā.

4. Spēkā esošā likumdošana neparedz Valsts kontrolei pienākumu kontrolēt Eiropas Savienības un citu starptautisko institūciju piešķirto līdzekļu izlietošanu.

5. Nav ievērota starptautiski pieņemtā terminoloģija. Nav noteikts, ka Valsts kontroles veiktajām revīzijām jāatbilst starptautisko revīziju standartu prasībām, Eiropas Savienības likumdošanai un starptautiskajai praksei un labākajai pieredzei, kā darbojas augstākās kontrolējošās iestādes Eiropā.

6. Nav noteiktas prasības Valsts kontroles amatpersonu un darbinieku amata kandidātiem, formulētas Valsts kontroles struktūrvienību, amatpersonu un darbinieku veicamās funkcijas.

  • Tiesību akta projekta būtība
  •  

    Tiesību akts vajadzīgs, lai identificētu un nostiprinātu finansu kontroles (audita) funkcijas, kas ir viens no svarīgajiem priekšnoteikumiem Latvijas sagatavošanai līdzdalībai Eiropas Savienībā un integrācijai Eiropas vidē. Nepieciešama valsts augstākās kontroles (audita) institūcijas darbību reglamentējošās likumdošanas sakārtošana atbilstoši Acquis communautaire principiem, starptautiskajām revīzijas koncepcijām un terminoloģijai. Likumprojekts izstrādāts atbilstoši SIGMA rekomendācijām un Rekomendācijām Augstāko audita (revīzijas) iestāžu darbībai Eiropas integrācijas kontekstā , ko izstrādājusi starptautiska darba grupa pēc Centrālās un Austrumeiropas valstu Augstāko audita (revīzijas) iestāžu (SAI – Supreme Audit Institutions) vadītāju un Eiropas Auditortiesas lūguma.

    Alternatīvi mērķa sasniegšanas veidi nepastāv.

    II Kāda var būt tiesību akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

    1.Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi

    Sakārtojot un attīstot finansu kontroli, tiek uzlabota finansu vadība un finansu kontrole, sekmēta ekonomiskās vides sakārtotība.

    2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

     

    Uzlabota finansu vadība un finansu kontrole, ekonomiskās vides sakārtotība nodrošinās un sekmēs integrācijas procesu.

    Uzņemoties un īstenojot Eiropas Savienības tiesības un pienākumus finansu kontroles jomā, tiks panākta valsts un pašvaldību institūciju un uzņēmējsabiedrību nostiprināšanās, kā arī cilvēkresursu attīstība.

    3. Sociālo seku izvērtējums

    Panākot likumīgu, pareizu, ekonomisku un efektīvu rīcību ar valsts, pašvaldību, Eiropas Savienības un citu starptautisko institūciju piešķirtajiem līdzekļiem sekmē iedzīvotāju labklājības attīstību valstī.

    4. Ietekme uz vidi

    Tiesību akts šo jomu neskar

    III Kāda var būt tiesību akta

    ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

    Rādītāji

    Kārtējais gads

    Trīs nākamie gadi

    *)

    1.Izmaiņas budžeta ieņēmumos

    161 622

    161 622

    161 622

    161 622

    161 622

    2.Izmaiņas budžeta izdevumos

    161 622

    161 622

    161 622

    161 622

    161 622

    3.Finansiālā ietekme

    Valsts budžets

    Valsts budžets

    Valsts budžets

    Valsts budžets

    Valsts budžets

    4.Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

    Valsts budžets

    Valsts budžets

    Valsts budžets

    Valsts budžets

    Valsts budžets

    5.Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

     

    a)Veselības un dzīvības apdrošināšana pret negadījumiem pildot amata pienākumus

    10 000

    10 000

    10 000

    10 000

     

    b) pabalsts, aizejot ikgadējā atvaļinājumā

    67 000

    67 000

    67 000

    67 000

     

    c) mācību maksas

    7000

    7000

    7000

    7000

     

    d) amatpersonu un darbinieku kvalifikācijas celšanai

    17 300

    17 300

    17 300

    17 300

     

    e) sociālās garantijas

    7 500

    7 500

    7 500

    7 500

     

    f) vienreizējs pabalsts VK darbiniekiem un amatpersonām, aizejot pensijā

    2 500

    2 500

    2 500

    2 500

     

    g) VK amatpersonu nodrošinājums pēc pilnvaru termiņa izbeigšanās

    15 680

    15 680

    15 680

    15 680

     

    h)VK amatpersonu apsardzes nodrošinājums

    1 200

    1 200

    1 200

    1 200

     

    i) darba devēja sociālais nodoklis

    33 442

    33 442

    33 442

    33 442

    *) Vidēji piecus gadus pēc kārtas

    IV Kāda var būt tiesību akta

    ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

    Kādi normatīvie akti – likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt

    Ar likuma spēkā stāšanos spēku zaudē likums “Par Valsts kontroli” un “Valsts kontroles revīzijas reglaments”

    Nepieciešamie grozījumi normatīvajos aktos:

    1) likumā “Kredītiestāžu likums”;

    3) likumā “Korupcijas novēršanas likums”;

    4) likumā “Par pašvaldību finansu stabilizēšanu un pašvaldību finansiālās darbības uzraudzību”;

    5) Valsts kontrolei jāizstrādā un Valsts kontroles padomei jāapstiprina likumprojekta 6.pantā paredzētais Valsts kontroles nolikums

     

     

     

    V Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām

    atbilst tiesību akts

    1. Saistības pret Eiropas Savienību

    Atbilst Nacionālajai programmai integrācijai ES, EUROSAI (European Organization of Supreme Audit Institutions) direktīvām un rekomendācijām audita jomā

  • Saistības ar citām starptautiskajām organizācijām
  • Atbilst Limas deklarācijai un INTOSAI (International Organization of Supreme Audit Institutions ) audita standartiem

    Atbilstības novērtējuma tabula

    Attiecīgie ES tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.) numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija

    Rekomendācijas Augstāko audita (revīzijas) iestāžu darbībai Eiropas integrācijas kontekstā – izstrādājusi starptautiska darba grupa pēc Centrālās un Austrumeiropas valstu Augstāko audita (revīzijas) iestāžu (SAI – Supreme Audit Institutions) vadītāju un Eiropas Auditortiesas lūguma (1999.g.jūnijs)

    Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

    ES tiesību akta un attiecīgā punkta Nr.

    Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst)

    Komentāri

    Likumprojekts

    kopumā

    1.rekomendācija

    atbilst

    Projekts rada stingru, stabilu un pielietojamu tiesisko pamatu, kas noteikts Satversmē.

    1.panta 2.daļa

    6.pants

    9.pants

    66.panta 2.daļa

    2.rekomendācija

     

    atbilst

    Tiek noteikta funkcionāla, organizatoriskā, darbības un finansiālā neatkarība, kas ļaus objektīvi un iedarbīgi veikt paredzēto uzdevumu.

    2.pants

    3.panta 3.daļa

    4.panta 1.daļa

    7.pants

    8.pants

    3.rekomendācija

     

    atbilst

    Nosaka pilnvaras un līdzekļus, kā pārbaudāmi visi valsts un pašvaldību finansu līdzekļi, resursi un darbības jomas (ieskaitot ES finansējumu un resursus), neatkarīgi no tā, vai tie atspoguļoti nacionālajā budžetā un neatkarīgi no tā, kas saņem vai pārvalda šos valsts finansu līdzekļus, resursus un darbības jomas.

    2.panta 2.daļa

    8.pants

    4. rekomendācija

    atbilst

    Nosaka pienākumu veikt visplašākā spektra finansu kontroli valsts sektorā, ietverot gan likumības revīziju, gan arī lietderības revīziju.

    3.panta 3.-4.daļa

    18.pants

    5.rekomendācija

     

    atbilst

    Nodrošina Valsts kontrolei iespēju brīvi un bez ierobežojumiem ziņot par sava darba rezultātiem. Ziņojumus var iesniegt parlamentam, Ministru kabinetam , kā arī publiskot.

    1.panta 3.daļa

    6.pants

    17.pants

    6.rekomendācija

     

    atbilst

    Noteikts pienākums apstiprināt, izsludināt un izplatīt INTOSAI audita standartiem atbilstošu audita politiku un standartus. Pienākums izstrādāt detalizētus norādījumus, lai veicinātu standartu praktisku pielietošanu un sasniegšanu.

    13.pants

    36.pants

    54.pants

    7.rekomendācija

    atbilst

    Reglamentē iestādes to rīcībā esošo cilvēkresursu un naudas līdzekļu izmantošanu visiedarbīgākajā veidā, lai nodrošinātu savu uzdevumu veiksmīgu izpildi. Nosaka kompetentu iestādes organizāciju, lai veiktu kvalitatīvu un iedarbīgu audita darbu un sastādītu ziņojumus.

    2.panta 1.daļas 3.apakšpunkts

    8.rekomendācija

    atbilst

    Nosaka iestādes iekšējo organizāciju kā atbalsta struktūru pirmsiestāšanās perioda prasībām paredzētā darba pareizai veikšanai.

    31.panta 1.daļa

    37.pants

    9.rekomendācija

    atbilst

    Nodrošina, ka iestādes darbinieki ir kompetenti, spējīgi un atdeves pilni, lai garantētu efektīva revīzijas darba veikšanu atbilstoši starptautiskajiem standartiem un labākajai Eiropas praksei.

    59.pants

    60.pants

    10.rekomendācija

    atbilst

    Nodrošina iespēju izglītības un apmācības ceļā paaugstināt darbinieku profesionālo un tehnisko lietpratību.

    17.pants

    11.rekomendācija

    atbilst

    Pievēršas kvalitatīvu un iedarbīgu vadības (iekšējās) kontroles sistēmu attīstībai revidējamās vienībās.

    VI Kādas konsultācijas notikušas,

    sagatavojot tiesību akta projektu

    1.Ar kādām nevalstiskām organizācijām ir notikušas konsultācijas

     

    2. Kāda ir nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

     

    3. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

    SIGMA eksperti, Eiropas komisijas eksperti,

    Eiropas Audita (European Union Court of Auditors) tiesas eksperti

     

     

    VII Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde

    1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses – vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

    Likumprojekta izpildes īstenošana notiks ar jau esošo valsts institūciju spēkiem, esošo institūciju funkcijas netiek paplašinātas

    2. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo

    Likums neierobežo indivīda tiesības

     

     

     

    Komisijas priekšsēdētājs

    V.Balodis