Iesniedz Budžeta un finansu (nodokļu) komisija
Likumprojekts
Valsts kontroles likums
I Vispārējie noteikumi
1.pants
(1) Valsts kontrole ir neatkarīga koleģiāla augstākā revīzijas (audita) iestāde Latvijas Republikā.
(2) Valsts kontrole pakļauta vienīgi likumam.
(3) Valsts kontrole veic revīzijas atbilstoši starptautiskajiem revīzijas standartiem.
2.pants
līdzekļu izlietošanu.
panta pirmajā daļā minētajiem līdzekļiem ir likumīga, pareiza, ekonomiska un efektīva.
3.pants
(1) Valsts kontrole katru gadu sniedz Saeimai atzinumu par finansu ministra Valsts kontrolei iesniegto saimnieciskā gada pārskatu par valsts budžeta izpildi un par pašvaldību budžetiem. Valsts kontrole šo atzinumu iesniedz arī Finansu ministrijai līdz pārskata gadam sekojošā saimnieciskā gada 15.septembrim.
(2) Valsts kontrole sniedz atzinumus par ministriju, centrālo valsts iestāžu gada pārskatu un pašvaldību gada pārskatu sastādīšanas pareizību.
ziņojumus par īpaši svarīgiem un nozīmīgiem konstatējumiem.
(4) Valsts kontrole iesniedz pieteikumu Satversmes tiesai saskaņā ar Satversmes tiesas likuma 17.panta pirmo daļu;
konstatējumiem, kas skar šo iestāžu darbības sfēru.
(6) Valsts kontrole savas kompetences ietvaros sadarbojas ar Eiropas Savienības un citām starptautiskajām institūcijām.
4.pants
(1) Valsts kontrolei ir tiesības pieprasīt Ministru kabinetā izskatāmo tiesību aktu projektus un sniegt atzinumus par šo tiesību aktu projektiem, ja tie ietekmē valsts un pašvaldību ieņēmumus un izdevumus, vai paredz rīcību ar valsts un pašvaldību mantu, kā arī ar Eiropas Savienības un citu starptautisko institūciju valstij un pašvaldībām piešķirtajiem līdzekļiem.
(2) Valsts kontrolei ir tiesības sūtīt savus pilnvarotus pārstāvjus ar padomdevēja tiesībām uz valsts un pašvaldību institūciju sēdēm.
5.pants.
Valsts kontrolieris, Valsts kontroles padomes loceklis, revīzijas departamenta kolēģijas loceklis un Valsts kontroliera pilnvarotie darbinieki, ja tas nepieciešams Valsts kontroles uzdevuma veikšanai, var netraucēti apmeklēt iestādes un uzņēmumus (uzņēmējsabiedrības) neatkarīgi no to pakļautības un īpašuma piederības un pieprasīt visu nepieciešamo informāciju.
6. pants
Valsts kontroles revīzijas un darbības kārtību nosaka Valsts kontroles padomes apstiprināts Valsts kontroles nolikums.
II nodaļa
Valsts kontroles Revīzija
7.pants
1) valsts iestādes;
2) valsts uzņēmumi, uzņēmējsabiedrības, kā arī uzņēmumi ar valsts
kapitāla daļu;
3) pašvaldības un to izveidotās iestādes un uzņēmumi;
4) citi uzņēmumi, uzņēmējsabiedrības, kā arī sabiedriskās
organizācijas, sabiedrisko organizāciju apvienības un fiziskās
personas, ja:
a) to rīcībā vai glabāšanā ir valsts vai pašvaldības līdzekļi;
b) tās tiek finansētas no valsts vai pašvaldības līdzekļiem vai to garantētiem līdzekļiem;
c) tās pilda valsts vai pašvaldības pasūtījumus un piegādes;
5) Eiropas Savienības un citu starptautisko institūciju piešķirto līdzekļu lietotāji.
tiek sauktas par revidējamām vienībām.
(3) Valsts kontrole neveic revīzijas Saeimā.
8. pants
(1) Valsts kontrole veic likumības un lietderības revīzijas.
(2) Likumības revīzija pārbauda un novērtē revidējamās vienības darījumu un finansu pārskatu atbilstību normatīvajiem aktiem. Likumības revīzija ietver sevī finansu revīzijas, atestācijas revīzijas un finansiālās atbilstības pārbaudes.
darbības ekonomiskumu, efektivitāti, lietderību un atbilstību plānotajam rezultātam.
9.pants
Valsts kontrole nosaka revidējamās vienības, revīzijas laiku, revīzijas veidu un revīzijas metodes.
10. pants
Pēc Valsts kontroles pieprasījuma, ja tas nepieciešams revīzijas veikšanai, bankām un citām kredītiestādēm ir pienākums sniegt Valsts kontrolei tās pieprasītās ziņas par revidējamo vienību kontiem un viņu veiktajiem darījumiem.
11. pants
Ar revīziju saistīto jautājumu noskaidrošanai Valsts kontroles pilnvarotām amatpersonām un darbiniekiem ir tiesības revidējamā vienībā piekļūt visai informācijai, ko Valsts kontrole uzskata par nepieciešamu revīzijas veikšanai.
12.pants
Revidējamo vienību lietas, kas saskaņā ar normatīvajiem aktiem satur valsts noslēpumu vai ierobežotas pieejamības informāciju, pārbauda Valsts kontroles katram atsevišķam gadījumam pilnvaroti darbinieki, kas iepriekš paziņo par to revidējamai vienībai.
13.pants
Valsts kontrolei ir tiesības revīzijā pieaicināt konsultantus.
14. pants
Pamatojoties uz revīzijā iegūtajiem pierādījumiem un pārbaudītajiem dokumentiem, tiek sastādīts Valsts kontroles revidentu ziņojums, kuru nosūta revidējamai vienībai.
15.pants
Pamatojoties uz Valsts kontroles revidentu ziņojumu un tam pievienotajiem revidējamās vienības rakstveida skaidrojumiem, tiek sastādīts revīzijas atzinuma projekts.
16.pants
revīzijas atzinuma un ziņojuma vadībai apstiprināšanu.
(2) Šā panta pirmajā daļā minētais revīzijas departamenta kolēģijas lēmums stājas spēkā 30 dienu laikā no tā pieņemšanas dienas, ja revidējamā vienība nav šo lēmumu pārsūdzējusi Valsts kontroles padomei.
(3) Valsts kontroles padomes lēmums par revidējamās vienības motivēto prasību stājas spēkā 30 dienu laikā no tā pieņemšanas dienas, ja revidējamā vienība nav šo lēmumu pārsūdzējusi Augstākās tiesas Senātā.
17.pants
Valsts kontrolei ir tiesības dot saistošus norādījumus revidējamām vienībām grāmatvedības uzskaites uzlabošanai saskaņā ar spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem un sniegt priekšlikumus iekšējās kontroles sistēmas pilnveidošanai.
18.pants
revidējamai vienībai un nepieciešamības gadījumā atbildīgajai ministrijai un Finansu ministrijai.
departamenta kolēģijas lēmumu un revīzijas atzinumu par Eiropas Savienības un citu starptautisko institūciju piešķirto līdzekļu izlietojumu.
III nodaļa
Revidējamās vienības tiesības un pienākumi
19.pants
Revidējamai vienībai ir tiesības iepazīties ar revīzijas uzdevumu.
20.pants
Revidējamai vienībai ir tiesības revidentu ziņojumam pievienot rakstveida paskaidrojumu par Valsts kontroles revidentu ziņojumu.
21. pants
Revidējamās vienības pilnvarotiem pārstāvjiem ir tiesības piedalīties Valsts kontroles revīzijas departamenta kolēģijas sēdē, kurā tiek izskatīts revīzijas atzinuma projekts par šajā revidējamajā vienībā veikto revīziju, un pamatot savus revidentu ziņojumam pievienotos paskaidrojumus.
22.pants
(1) Revidējamā vienība 30 dienu laikā no revīzijas slēgšanas dienas ir tiesīga iesniegt Valsts kontroles padomei motivētu prasību pārskatīt revīzijas departamenta kolēģijas lēmumu.
piedalīties Valsts kontroles padomes sēdē, kurā tiek izskatīta šā panta pirmajā daļā minētā prasība, un sniegt paskaidrojumus, pamatojoties uz tiem pierādījumiem, ko revidējamā vienība sniegusi Valsts kontrolei revīzijas veikšanas laikā.
23.pants
Revidējamā vienība Valsts kontroles padomes pieņemto lēmumu par šīs revidējamās vienības iesniegto prasību 30 dienu laikā, skaitot no lēmuma pieņemšanas dienas, var pārsūdzēt Augstākās tiesas Senātā.
24.pants
Revidējamās vienības pienākums ir Valsts kontroles pilnvarotos darbiniekus revīzijas veikšanā nodrošinot ar darba telpām un darbam piemērotiem apstākļiem.
25.pants
Revidējamai vienībai jāiesniedz Valsts kontrolei tās noteiktajā kārtībā un termiņā visi ar revīziju saistītie grāmatvedības reģistri un dokumenti, kā arī jāsniedz visa ar revīziju saistītā informācija un paskaidrojumi.
26.pants
Revidējamās vienības pienākums ir parakstīt Valsts kontroles revidentu ziņojumu un nosūtīt to atpakaļ Valsts kontrolei tās noteiktajā termiņā.
IV nodaļa
Valsts kontrolES AMATPERSONU iecelšanas , apstiprināšanas un atbrīvošanas kārtība
Valsts kontroliera, pārējo Valsts kontroles padomes locekļu un revīzijas departamentu kolēģiju locekļu iecelšanas, apstiprināšanas un atbrīvošanas kārtība
27.pants
Valsts kontrolieris, Valsts kontroles padomes locekļi un revīzijas departamentu kolēģijas locekļi ir valsts amatpersonas.
28.pants
(1) Valsts kontrolieri ieceļ Saeima uz septiņiem gadiem Saeimas Kārtības rullī paredzētajā kārtībā.
"Zvēru būt uzticīgs Latvijas Republikai, ievērot tās likumus un godīgi pildīt savus pienākumus."
(3) Valsts kontrolieri amatā var iecelt atkārtoti.
29.pants.
(1) Valsts kontroles padomes locekļus un revīzijas departamentu kolēģiju locekļus pēc valsts kontroliera ieteikuma apstiprina Saeima uz septiņiem gadiem.
(2) Valsts kontroles padomes un revīzijas departamentu kolēģiju locekļus var apstiprināt amatā atkārtoti.
30. pants
(1) Valsts kontrolieri no amata pirms šā likuma 28.panta pirmajā daļā noteiktā termiņa, kā arī Valsts kontroles padomes locekli un revīzijas departamenta kolēģijas locekli no amata pirms šā likuma 29.panta pirmajā daļā noteiktā termiņa atbrīvo Saeima vienīgi uz tiesas sprieduma pamata.
(2) Valsts kontrolieris, Valsts kontroles padomes loceklis un revīzijas departamenta kolēģijas loceklis var iesniegt Saeimai personīgu iesniegumu par atkāpšanos no amata.
31.pants
(1) Par Valsts kontroliera amata, Valsts kontroles padomes locekļa amata un revīzijas departamenta kolēģijas locekļa amata kandidātu var būt persona, kura:
un pēdējo piecu gadu darba pieredze ir atbilstoša Valsts kontroles uzdevumu veikšanai;
(2) Par Valsts kontroliera amata, Valsts kontroles padomes locekļa amata un revīzijas departamenta kolēģijas locekļa amata kandidātu nevar būt persona, kura:
1) sasniegusi likumā noteikto pensijas vecumu;
organizācijās (partijās);
sodāmības dzēšanas vai noņemšanas);
sakarā ar noilgumu, amnestiju vai apžēlošanu;
drošības dienesta, izlūkdienesta vai pretizlūkošanas dienesta štata vai ārštata darbinieks, minēto institūciju aģents, rezidents vai konspiratīvā dzīvokļa turētājs;
Padomes lēmumiem vai tiesas nolēmumiem aizliegto organizāciju dalībnieks (biedrs) pēc šo organizāciju aizliegšanas.
32.pants
Valsts kontrolieris, Valsts kontroles padomes loceklis un revīzijas departamenta kolēģijas loceklis uz amata pildīšanas laiku pārtrauc savu darbību politiskajās organizācijās (partijās).
V nodaļa
Valsts kontroles darbinieki
33.pants
Valsts kontroles darbinieki ir Valsts kontroles revidenti un Valsts kontroles kancelejas darbinieki.
34.pants
Uz Valsts kontroles darbinieku amatu kandidātiem attiecas ierobežojumi, kas šā likuma 31.panta otrajā daļā noteikti Valsts kontroliera amata, Valsts kontroles padomes locekļa amata un revīzijas departamenta kolēģijas locekļa amata kandidātiem.
35.pants
Valsts kontroles darbinieks pilda darba līguma nosacījumus un amata aprakstā noteiktos pienākumus.
36.pants
Valsts kontrole var pārtraukt darba attiecības ar darbinieku Darba likumā noteiktajos gadījumos, kā arī:
31.panta otrajā daļā paredzētajiem nosacījumiem;
Valsts kontroles darbinieka amatu.
37.pants
Valsts kontrole uz vakantiem darbinieku amatiem izsludina atklātu konkursu un vērtē kandidātu atbilstību Valsts kontroles apstiprinātajām attiecīgā amata kvalifikācijas prasībām.
VI nodaļa
Valsts kontroles sastāvs un kompetence
38.pants
Valsts kontroles sastāvā ietilpst valsts kontrolieris, Valsts kontroles padome, revīzijas departamenti un Valsts kontroles kanceleja.
39. pants
1) pārstāv Valsts kontroli;
2) vada Valsts kontroles darbu;
3) piedalās Ministru kabineta sēdēs ar padomdevēja tiesībām;
4) ir Valsts kontroles padomes priekšsēdētājs;
revīziju departamentu kolēģiju locekļu amata kandidātus.
kabinetam.
administratīvo pārkāpumu lietas.
40.pants
Valsts kontroliera prombūtnes laikā viņa pienākumus pilda tas Valsts kontroles padomes loceklis, kuru uz visu minētā Valsts kontroles padomes locekļa pilnvaru laiku nozīmējis valsts kontrolieris. Ja arī šis Valsts kontroles padomes loceklis ir prombūtnē, valsts kontroliera pienākumus pilda padomes loceklis revīzijas departamenta direktors ar ilgāko pilnvaru stāžu.
41.pants
Valsts kontroles padomes sastāvā ir valsts kontrolieris un seši Valsts kontroles padomes locekļi.
42.pants
Valsts kontroles padome:
normatīvos aktus;
kolēģiju ierosinātos jautājumus;
pieņem lēmumu par tā iesniegšanu Saeimā;
pieteikumu iesniegšanu Satversmes tiesā;
ziņojumiem;
departamenta kolēģijas locekļu amatiem;
pārskatīt revīzijas departamenta kolēģijas lēmumu;
12) apstiprina Valsts kontroles darbinieku štatu sarakstu, amatu
kvalifikācijas prasības un darba samaksas sistēmu.
43.pants
(1) Valsts kontroles padomes sēdes ir slēgtas.
(2) Valsts kontroles padomes sēdes ir tiesīgas, ja tajās piedalās padomes priekšsēdētājs un ne mazāk kā trīs tās locekļi. Jautājumus izlemj ar balsu vairākumu. Balsīm sadaloties līdzīgi, izšķirošā ir priekšsēdētāja balss.
44.pants
(1) Revīzijas departamenta kolēģijas sastāvā ietilpst attiecīgā revīzijas departamenta direktors un attiecīgā revīzijas departamenta kolēģijas locekļi, ne vairāk par sešiem katrā revīzijas departamentā.
(2) Revīzijas departamenta direktors ir attiecīgā revīzijas departamenta kolēģijas priekšsēdētājs.
45.pants
Revīzijas departamenta kolēģija:
46.pants
(1) Revīzijas departamenta kolēģijas sēdes ir slēgtas.
(2) Revīzijas departamenta kolēģijas sēde ir tiesīga, ja tajā piedalās revīzijas departamenta direktors un ne mazāk kā divi revīzijas departamenta kolēģijas locekļi. Jautājumus izšķir ar balsu vairākumu. Balsīm sadaloties līdzīgi, izšķirošā ir priekšsēdētāja balss.
47.pants
Revīzijas darbus ar Valsts kontroles padomes lēmumu sadala starp revīzijas departamentiem.
48.pants
Revīzijas departamenti veic revīzijas saskaņā ar Valsts kontroles padomes apstiprinātu revīziju gada plānu.
49.pants
Revīzijas departamenta sastāvā ietilpst revīzijas departamenta direktors, revīzijas departamenta kolēģija un revīzijas sektori.
50. pants
(1) Revīzijas departamenta direktoru ieceļ amatā valsts kontrolieris no Valsts kontroles padomes locekļu vidus.
(2) Revīzijas departamenta direktora prombūtnes laikā viņa pienākumus pilda šā revīzijas departamenta kolēģijas loceklis, kuru uz visu viņa pilnvaru laiku norīkojis valsts kontrolieris. Ja arī šis kolēģijas loceklis ir prombūtnē, revīzijas departamenta direktora pienākumus pilda šā revīzijas departamenta kolēģijas loceklis ar ilgāko pilnvaru stāžu.
51. pants
Revīzijas departamenta direktors:
52. pants
revīzijas departamenta kolēģijas locekļu vidus.
53.pants
Revīzijas departamenta sektora vadītājs:
1) vada un atbild par sektora darbu;
54.pants
Valsts kontroles revidenti, atbilstoši kvalifikācijai un darba stāžam
Valsts kontrolē, ieņem vecākā valsts revidenta, valsts revidenta un valsts revidenta palīga amatus.
55.pants
(1) Valsts kontroles kancelejas uzdevums ir radīt priekšnoteikumus Valsts kontroles saskaņotai un optimālai darbībai, sekmēt šajā likumā un citos normatīvajos aktos Valsts kontrolei noteikto uzdevumu veikšanu.
(2) Valsts kontroles kanceleju veido struktūrvienības, kas risina iestādes finansu, personāla, lietvedības, starptautisko sakaru, juridiskos, informācijas un saimnieciskos jautājumus.
56.pants
kancelejas pārvaldnieks, kas ir tieši pakļauts valsts kontrolierim.
konkursu un uz amata kandidātu attiecas šā likuma 31.pantā noteiktās prasības un ierobežojumi.
(3) Valsts kontroles kancelejas pārvaldnieks ir valsts amatpersona.
VI1 nodaļa
Valsts kontroles amatpersonu un darbinieku sociālās garantijas un tiesiskā aizsardzība
57.pants
Valsts kontrole veic Valsts kontroles amatpersonu un darbinieku
veselības un dzīvības apdrošināšanu pret negadījumiem pildot amata pienākumus.
58.pants
(1) Valsts kontrole savu amatpersonu un darbinieku ikgadējo atvaļinājuma laiku saskaņo ar valsts pārvaldes institūciju atvaļinājuma laiku.
(2) Valsts kontroles amatpersonas un darbinieki, aizejot ikgadējā atvaļinājumā, saņem pabalstu ne mazāk kā vienas mēnešalgas apmērā.
59.pants
(1) Valsts kontroles amatpersonai un darbiniekam, kurš, nepārtraucot amata pienākumu pildīšanu, sekmīgi mācās augstākās izglītības iestādē, lai iegūtu amata pienākumu izpildei nepieciešamās zināšanas, iestāde sedz pusi no mācību gada maksas.
(2) Valsts kontroles amatpersona un darbinieks atmaksā to mācību gada maksas daļu, kuru segusi Valsts kontrole:
pēc paša vēlēšanās un pēc mācību maksas segšanas strādājis Valsts kontrolē mazāk nekā piecus gadus;
pamatojoties uz apstākļiem, kas paredzēti Darba likuma 101.panta pirmās daļas 1.-5.apakšpunktos;
tiesas sprieduma pamata un tā pēc mācību maksas segšanas Valsts kontrolē strādājusi mazāk nekā piecus gadus.
60.pants
Valsts kontroles amatpersonai un darbiniekam kvalifikācijas celšanas laikā tiek saglabāta mēnešalga un segti mācību izdevumi līdz 45 dienām triju gadu laikā, ja kvalifikācijas celšana notiek Latvijā.
61.pants
Valsts kontroles amatpersona vai darbinieks saņem pabalstu sešu mēnešalgu apmērā bērna piedzimšanas gadījumā. Ja abi bērna vecāki ir Valsts kontroles amatpersonas vai darbinieki, tiesības uz pabalstu ir vienam no viņiem.
62.pants
(1) Valsts kontroles amatpersona un darbinieks saņem pabalstu mēnešalgas apmērā sakarā ar ģimenes locekļa vai apgādājamā nāvi.
(2) Valsts kontroles amatpersonas un darbinieka nāves gadījumā viņa ģimene saņem vienreizēju pabalstu mēnešalgas apmērā.
63.pants
(1) Valsts kontroles amatpersona un darbinieks aizejot pensijā, saņem vienreizēju atlaišanas pabalstu mēnešalgas apmērā.
(2) Ja amatpersonai un darbiniekam Valsts kontrolē ir vismaz piecu gadu nepārtraukts darba stāžs, šā panta pirmajā daļā minēto pabalstu viņš saņem trīs mēnešalgu apmērā. Ja Valsts kontroles amatpersonai un darbiniekam Valsts kontrolē ir divdesmit gadu nepārtraukts darba stāžs, viņš minēto pabalstu saņem sešu mēnešalgu apmērā.
64. pants
(1) Valsts kontrolieris, atstājot amatu pēc pilnvaru termiņu izbeigšanās, turpmāko trīs gadu laikā saņem no valsts ikmēneša pensiju 50 procentu apmērā no valsts kontroliera mēnešalgas neatkarīgi no tā, vai šai personai ir citi ienākumi.
(2) Valsts kontroles padomes loceklim un revīzijas departamenta kolēģijas loceklim, atstājot amatu pēc pilnvaru termiņa izbeigšanās, izmaksājams pabalsts sešu mēnešalgu apmērā.
65. pants
Par Valsts kontroles amatpersonai un darbiniekam nepieciešamo apsardzi, katrā atsevišķā gadījumā lemj Saeimas Prezidijs.
VIII nodaļa
Valsts kontroles finansēšanas un gada pārskata revīzijas kārtība
66. pants
izskatīšanas procesā līdz budžeta likuma projekta iesniegšanai Saeimā bez pieprasījuma iesniedzēja piekrišanas nav grozāms.
67.pants
(1) Valsts kontrolē gada finansu pārskata revīziju veic ārējais revidents, kuru konkursa kārtībā izvēlas Saeima.
(2) Valsts kontrole savu gada finansu pārskatu kopā ar ārējā revidenta atzinumu iesniedz Saeimai, kā arī Valsts kasei saimnieciskā gada pārskata sastādīšanai.
IX nodaļa
Valsts kontroles revīzijas atklātums un darbinieku atbildība
68.pants
Valsts kontrole informē sabiedrību par savu darbību.
69.pants
(1) Valsts kontrole nodod atklātībai slēgtas revīzijas atzinumu pēc tā stāšanās spēkā un šā likuma 3.panta pirmajā daļā paredzēto atzinumu pēc tā iesniegšanas Saeimai.
(2) Slēgtas revīzijas atzinums un dati nav nododami atklātībai, ja tas satur ar normatīvajiem aktiem noteiktu ierobežotas pieejamības informāciju vai valsts noslēpumu.
70.pants
Valsts kontroles amatpersonas un darbinieki bez valsts kontroliera atļaujas nav tiesīgi izpaust informāciju, kas viņiem ir kļuvusi zināma, pildot amata pienākumus.
Pārejas noteikumi
likuma 6.pantā paredzēto Valsts kontroles nolikumu.
likums.
novēršanas likums.
pašvaldību finansu stabilizēšanu un pašvaldību finansiālās darbības
uzraudzību.
Likums stājas spēkā ar 2002.gada 1.janvāri.
Likumprojekta
Valsts kontroles likums
anotācija
I Kāpēc tiesību akts ir vajadzīgs |
||||||
|
Spēkā esošais tiesiskais regulējums neapmierina, jo: 1.Pēc SIGMA (Support for Improvement of Administration) ekspertu atzinuma Latvijai ir nepieciešams iekļauties kopīgo tiesību un pienākumu kopumā, kas saista visu dalībvalstu augstākās audita institūcijas Eiropas Savienībā. Lai kļūtu par Eiropas Savienības dalībvalsti, Latvijas Republikas Valsts kontrolei jātiecas nostiprināt revīzijas (audita) sistēma, jāpaplašina darba apjoms un jāuzlabo tā kvalitāte. Spēkā esošā Valsts kontroles darbību reglamentējošā likumdošana ir vispārīga un nevar nodrošināt šo prasību īstenošanu. Nepieciešams panākt Valsts kontroles darbību reglamentējošo likumu atbilstību INTOSAI IX kongresā Limas deklarācijai par finansu kontroles direktīvām, INTOSAI audita standartiem un vadlīnijām INTOSAI audita standartu ieviešanai Eiropā.. 2.Pašreizējā situācija, kad Valsts kontroles darbību reglamentē divi likumi (likums Par Valsts kontroli un Valsts kontroles revīzijas reglaments), rada iespēju neviennozīmīgi interpretēt šos tiesību aktus. 3. Lai gan Satversmē ir deklarēta Valsts kontroles neatkarība, Valsts kontroles kā neatkarīgas iestādes statuss prasa skaidrojumus likumdošanā. 4. Spēkā esošā likumdošana neparedz Valsts kontrolei pienākumu kontrolēt Eiropas Savienības un citu starptautisko institūciju piešķirto līdzekļu izlietošanu. 5. Nav ievērota starptautiski pieņemtā terminoloģija. Nav noteikts, ka Valsts kontroles veiktajām revīzijām jāatbilst starptautisko revīziju standartu prasībām, Eiropas Savienības likumdošanai un starptautiskajai praksei un labākajai pieredzei, kā darbojas augstākās kontrolējošās iestādes Eiropā. 6. Nav noteiktas prasības Valsts kontroles amatpersonu un darbinieku amata kandidātiem, formulētas Valsts kontroles struktūrvienību, amatpersonu un darbinieku veicamās funkcijas. |
|||||
|
Tiesību akts vajadzīgs, lai identificētu un nostiprinātu finansu kontroles (audita) funkcijas, kas ir viens no svarīgajiem priekšnoteikumiem Latvijas sagatavošanai līdzdalībai Eiropas Savienībā un integrācijai Eiropas vidē. Nepieciešama valsts augstākās kontroles (audita) institūcijas darbību reglamentējošās likumdošanas sakārtošana atbilstoši Acquis communautaire principiem, starptautiskajām revīzijas koncepcijām un terminoloģijai. Likumprojekts izstrādāts atbilstoši SIGMA rekomendācijām un Rekomendācijām Augstāko audita (revīzijas) iestāžu darbībai Eiropas integrācijas kontekstā , ko izstrādājusi starptautiska darba grupa pēc Centrālās un Austrumeiropas valstu Augstāko audita (revīzijas) iestāžu (SAI Supreme Audit Institutions) vadītāju un Eiropas Auditortiesas lūguma. Alternatīvi mērķa sasniegšanas veidi nepastāv. |
|||||
II Kāda var būt tiesību akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
||||||
1.Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi |
Sakārtojot un attīstot finansu kontroli, tiek uzlabota finansu vadība un finansu kontrole, sekmēta ekonomiskās vides sakārtotība. |
|||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu
|
Uzlabota finansu vadība un finansu kontrole, ekonomiskās vides sakārtotība nodrošinās un sekmēs integrācijas procesu. Uzņemoties un īstenojot Eiropas Savienības tiesības un pienākumus finansu kontroles jomā, tiks panākta valsts un pašvaldību institūciju un uzņēmējsabiedrību nostiprināšanās, kā arī cilvēkresursu attīstība. |
|||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Panākot likumīgu, pareizu, ekonomisku un efektīvu rīcību ar valsts, pašvaldību, Eiropas Savienības un citu starptautisko institūciju piešķirtajiem līdzekļiem sekmē iedzīvotāju labklājības attīstību valstī. |
|||||
4. Ietekme uz vidi |
Tiesību akts šo jomu neskar |
|||||
III Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Trīs nākamie gadi |
*) |
|||
1.Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
161 622 |
161 622 |
161 622 |
161 622 |
161 622 |
|
2.Izmaiņas budžeta izdevumos |
161 622 |
161 622 |
161 622 |
161 622 |
161 622 |
|
3.Finansiālā ietekme |
Valsts budžets |
Valsts budžets |
Valsts budžets |
Valsts budžets |
Valsts budžets |
|
4.Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Valsts budžets |
Valsts budžets |
Valsts budžets |
Valsts budžets |
Valsts budžets |
|
5.Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
||||||
a)Veselības un dzīvības apdrošināšana pret negadījumiem pildot amata pienākumus |
10 000 |
10 000 |
10 000 |
10 000 |
||
b) pabalsts, aizejot ikgadējā atvaļinājumā |
67 000 |
67 000 |
67 000 |
67 000 |
||
c) mācību maksas |
7000 |
7000 |
7000 |
7000 |
||
d) amatpersonu un darbinieku kvalifikācijas celšanai |
17 300 |
17 300 |
17 300 |
17 300 |
||
e) sociālās garantijas |
7 500 |
7 500 |
7 500 |
7 500 |
||
f) vienreizējs pabalsts VK darbiniekiem un amatpersonām, aizejot pensijā |
2 500 |
2 500 |
2 500 |
2 500 |
||
g) VK amatpersonu nodrošinājums pēc pilnvaru termiņa izbeigšanās |
15 680 |
15 680 |
15 680 |
15 680 |
||
h)VK amatpersonu apsardzes nodrošinājums |
1 200 |
1 200 |
1 200 |
1 200 |
||
i) darba devēja sociālais nodoklis |
33 442 |
33 442 |
33 442 |
33 442 |
*) Vidēji piecus gadus pēc kārtas
IV Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
Kādi normatīvie akti likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Ar likuma spēkā stāšanos spēku zaudē likums Par Valsts kontroli un Valsts kontroles revīzijas reglaments Nepieciešamie grozījumi normatīvajos aktos: 1) likumā Kredītiestāžu likums; 3) likumā Korupcijas novēršanas likums; 4) likumā Par pašvaldību finansu stabilizēšanu un pašvaldību finansiālās darbības uzraudzību; 5) Valsts kontrolei jāizstrādā un Valsts kontroles padomei jāapstiprina likumprojekta 6.pantā paredzētais Valsts kontroles nolikums |
V Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts |
||||
|
Atbilst Nacionālajai programmai integrācijai ES, EUROSAI (European Organization of Supreme Audit Institutions) direktīvām un rekomendācijām audita jomā |
|||
|
Atbilst Limas deklarācijai un INTOSAI (International Organization of Supreme Audit Institutions ) audita standartiem |
|||
Atbilstības novērtējuma tabula |
||||
Attiecīgie ES tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.) numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija |
Rekomendācijas Augstāko audita (revīzijas) iestāžu darbībai Eiropas integrācijas kontekstā izstrādājusi starptautiska darba grupa pēc Centrālās un Austrumeiropas valstu Augstāko audita (revīzijas) iestāžu (SAI Supreme Audit Institutions) vadītāju un Eiropas Auditortiesas lūguma (1999.g.jūnijs) |
|||
Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
ES tiesību akta un attiecīgā punkta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
|
Likumprojekts kopumā |
1.rekomendācija |
atbilst |
Projekts rada stingru, stabilu un pielietojamu tiesisko pamatu, kas noteikts Satversmē. |
|
1.panta 2.daļa 6.pants 9.pants 66.panta 2.daļa |
2.rekomendācija
|
atbilst |
Tiek noteikta funkcionāla, organizatoriskā, darbības un finansiālā neatkarība, kas ļaus objektīvi un iedarbīgi veikt paredzēto uzdevumu. |
|
2.pants 3.panta 3.daļa 4.panta 1.daļa 7.pants 8.pants |
3.rekomendācija
|
atbilst |
Nosaka pilnvaras un līdzekļus, kā pārbaudāmi visi valsts un pašvaldību finansu līdzekļi, resursi un darbības jomas (ieskaitot ES finansējumu un resursus), neatkarīgi no tā, vai tie atspoguļoti nacionālajā budžetā un neatkarīgi no tā, kas saņem vai pārvalda šos valsts finansu līdzekļus, resursus un darbības jomas. |
|
2.panta 2.daļa 8.pants |
4. rekomendācija |
atbilst |
Nosaka pienākumu veikt visplašākā spektra finansu kontroli valsts sektorā, ietverot gan likumības revīziju, gan arī lietderības revīziju. |
|
3.panta 3.-4.daļa 18.pants |
5.rekomendācija
|
atbilst |
Nodrošina Valsts kontrolei iespēju brīvi un bez ierobežojumiem ziņot par sava darba rezultātiem. Ziņojumus var iesniegt parlamentam, Ministru kabinetam , kā arī publiskot. |
|
1.panta 3.daļa 6.pants 17.pants |
6.rekomendācija
|
atbilst |
Noteikts pienākums apstiprināt, izsludināt un izplatīt INTOSAI audita standartiem atbilstošu audita politiku un standartus. Pienākums izstrādāt detalizētus norādījumus, lai veicinātu standartu praktisku pielietošanu un sasniegšanu. |
|
13.pants 36.pants 54.pants |
7.rekomendācija |
atbilst |
Reglamentē iestādes to rīcībā esošo cilvēkresursu un naudas līdzekļu izmantošanu visiedarbīgākajā veidā, lai nodrošinātu savu uzdevumu veiksmīgu izpildi. Nosaka kompetentu iestādes organizāciju, lai veiktu kvalitatīvu un iedarbīgu audita darbu un sastādītu ziņojumus. |
|
2.panta 1.daļas 3.apakšpunkts |
8.rekomendācija |
atbilst |
Nosaka iestādes iekšējo organizāciju kā atbalsta struktūru pirmsiestāšanās perioda prasībām paredzētā darba pareizai veikšanai. |
|
31.panta 1.daļa 37.pants |
9.rekomendācija |
atbilst |
Nodrošina, ka iestādes darbinieki ir kompetenti, spējīgi un atdeves pilni, lai garantētu efektīva revīzijas darba veikšanu atbilstoši starptautiskajiem standartiem un labākajai Eiropas praksei. |
|
59.pants 60.pants |
10.rekomendācija |
atbilst |
Nodrošina iespēju izglītības un apmācības ceļā paaugstināt darbinieku profesionālo un tehnisko lietpratību. |
|
17.pants |
11.rekomendācija |
atbilst |
Pievēršas kvalitatīvu un iedarbīgu vadības (iekšējās) kontroles sistēmu attīstībai revidējamās vienībās. |
|
VI Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu |
||||
1.Ar kādām nevalstiskām organizācijām ir notikušas konsultācijas |
||||
2. Kāda ir nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
||||
3. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
SIGMA eksperti, Eiropas komisijas eksperti, Eiropas Audita (European Union Court of Auditors) tiesas eksperti |
VII Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojekta izpildes īstenošana notiks ar jau esošo valsts institūciju spēkiem, esošo institūciju funkcijas netiek paplašinātas |
2. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Likums neierobežo indivīda tiesības |
Komisijas priekšsēdētājs
V.Balodis