Likumprojekts
Iepakojuma likums
I nodaļa. Vispārīgie noteikumi
1.pants. Likumā ir lietoti šādi termini:
2.pants. Likuma mērķis ir samazināt izlietotā iepakojuma nelabvēlīgo ietekmi uz vidi un veicināt brīvprātīgas vienošanās principu ieviešanu izlietotā iepakojuma apsaimniekošanā, kā arī:
3.pants. Likums attiecas uz:
1) iepakojumu, ko ražo Latvijā, un iepakojumu, ko lieto Latvijas teritorijā neatkarīgi no tā izcelšanās, iepakošanas un patērēšanas vietas vai tajā izmantotajiem materiāliem, kā arī izlietoto iepakojumu;
2) iepakojuma ražotāju, iepakotāju, iepakojuma importētāju, importētāju, kas importē preces un produktus attiecīgajā iepakojumā, tirgotāju, valsts un pašvaldību institūcijām, kā arī iepakojuma apsaimniekošanas organizācijām.
4.pants. (1) Uz iepakojumu, izlietoto iepakojumu un iepakotajiem produktiem attiecas arī citi normatīvie akti, kas reglamentē cilvēka drošības, veselības un higiēnas prasības, prasības produktu pārvadājumiem un atkritumu apsaimniekošanai.
(2) Ja iepakojuma sastāvā ir materiāli, kas izlietoto iepakojumu padara bīstamu, vai iepakojums ir bijis saskarē ar bīstamām ķīmiskām vielām vai bīstamiem ķīmiskiem produktiem, uz izlietoto iepakojumu attiecas normatīvie akti, kas reglamentē bīstamo atkritumu apsaimniekošanu.
5.pants. Iepakojumu iedala:
1) primārais (tirdzniecības) iepakojums - tirdzniecības vajadzībām izmantojams iepakojums, kas nonāk pie iepakotāja vai patērētāja tirdzniecības vietā un ir tiešā saskarē ar preci vai produktu;
2) sekundārais iepakojums - iepakojums, ko izmanto noteikta daudzuma tirdzniecībai paredzētu produkcijas vienību kopīgai iepakošanai. Tas var nonākt pie iepakotāja vai patērētāja neizsaiņots, vai to atdala no preces tirdzniecības vietās. Sekundārā iepakojuma noņemšana neietekmē produkta raksturlielumus;
3) terciārais (transporta) iepakojums - iepakojums, ko izmanto, lai pārvadātu tirdzniecībai un ražošanai paredzētas produkcijas vai sekundārā iepakojuma vienības un izvairītos no produktu bojājumiem pārvadājuma laikā. Terciārais (transporta) iepakojums nav konteineri, ko izmanto sauszemes, ūdens un gaisa pārvadājumiem.
II nodaļa. Prasības iepakojumam
6.pants. Iepakojuma projektēšanai, ražošanai un izmantošanai ir šādas prasības:
7.pants. Kopējais svina, kadmija, dzīvsudraba un hroma (VI) koncentrācijas līmenis iepakojumā vai tā komponentos nedrīkst pārsniegt 100 miljondaļas (ppm no svara), tas ir, 100 miligramus iepakojuma kilogramā vai tā komponentos, izņemot iepakojumu, kas pilnībā izgatavots no svina. Iepakojuma veidus un materiālus, kuriem var piemērot izņēmumus attiecībā uz smago metālu saturu, un termiņus, kādos var piemērot attiecīgos izņēmumus, nosaka Ministru kabinets.
8.pants. Atkārtotai lietošanai paredzētajam iepakojumam ir šādas prasības:
1) iepakojuma fizikālajām un citām īpašībām jābūt tādām, kas nodrošina atbilstošu kvalitāti un pieļauj tā atkārtotu lietošanu sākotnējam uzdevumam;
2) tam iespējams atjaunot sākotnējās funkcijas, ievērojot strādājošo veselības aizsardzības un darba drošības prasības.
9.pants. Reģenerācijai paredzētajam iepakojumam ir šādas prasības:
10.pants. (1) Lai veicinātu iepakojuma savākšanu, atkārtotu lietošanu un pārstrādi, iepakojumu klasificē pēc materiāliem, kas izmantoti tā ražošanai, un marķē.
(2) Iepakojuma klasifikāciju un marķēšanas kārtību nosaka Ministru kabinets.
11.pants. Iepakojumam, ko ražo vai kurā iepako preces un produktus Latvijā, piemēro Latvijas Republikas nacionālo standartu un Latvijas nacionālā standarta statusā adaptēto starptautisko standartizācijas organizāciju standartu prasības.
III nodaļa. Izlietotā iepakojuma apsaimniekošana
12.pants. Izlietotā iepakojuma daudzuma samazināšanai un iepakojuma apsaimniekošanai izmanto šādas metodes:
1) izlietotā iepakojuma rašanās samazināšana, arī samazinot iepakojuma materiālietilpību un bīstamību, kā arī attīstot videi draudzīgus produktus un tehnoloģijas, kuras ir saistītas ar iepakojuma ražošanu, sadali, iepakošanu un tirdzniecību un izlietotā iepakojuma apsaimniekošanu;
2) iepakojuma atkārtota izmantošana;
3) izlietotā iepakojuma reģenerācija:
- izlietotā iepakojuma pārstrāde, arī veicot organisko pārstrādi (bioloģiski noārdāmo izlietotā iepakojuma sastāvdaļu novietošana aerobā (kompostēšana) vai anaerobā (biometanizācija) vidē kontrolētos apstākļos, izmantojot mikroorganismus) stabilu organisko pārpalikumu vai metāna izdalīšanai, izņemot apglabāšanu atkritumu izgāztuvē vai poligonā;
- enerģijas ieguve;
4) izlietotā iepakojuma apglabāšana tādā veidā, kas neapdraud cilvēku dzīvību un veselību, vidi, kā arī personu īpašumu.
13.pants. (1) Iepakotāji un preču importētāji ir atbildīgi par izlietotā iepakojuma apsaimniekošanu, kas radies viņu darbības rezultātā.
(2) Ministru kabinets nosaka visa izlietotā iepakojuma un dažādu iepakojuma veidu procentuālo daudzumu, kāds jāizmanto reģenerācijai, kā arī termiņus, kādos noteiktais daudzums jāsasniedz.
14.pants. Jautājumus par izlietotā iepakojuma apsaimniekošanu, reģenerācijas iespējām, tai noteiktajiem mērķiem, pasākumiem izlietotā iepakojuma samazināšanai, iepakojuma atkārtotas lietošanas veicināšanai un izlietotā iepakojuma apsaimniekošanai ietver atsevišķā atkritumu apsaimniekošanas valsts plāna nodaļā, kuru pirms apstiprināšanas apspriež ar iepakojuma ražotāju, iepakotāju, iepakojuma importētāju, importētāju, kas importē preces un produktus iepakojumā, tirgotāju, valsts un pašvaldību institūciju, kā arī ar iepakojuma apsaimniekošanas organizācijām un sabiedrību.
15.pants. (1) Iepakotājs un preču importētājs, lai izpildītu šā likuma 13.pantā noteiktās prasības, var izveidot vai iesaistīties izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas organizācijā (turpmāk organizācija), kura organizē un veic izlietotā iepakojuma apsaimniekošanu.
(2) Ja šā panta pirmajā daļā minētā organizācija tiek izveidota, tā slēdz līgumu ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju par iepakotāja un preču importētāja atbildības uzņemšanos, lai nodrošinātu šā likuma 13.pantā noteikto prasību izpildi. Līgumu slēdz uz termiņu, kas nav mazāks par pieciem gadiem. Līgumam pievieno organizācijas darbības programmu.
(3) Organizācija reizi gadā iesniedz Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijā ziņojumu par darbības programmas izpildi, arī par izlietotā iepakojuma savākšanas un pārstrādes apjomiem un veidiem.
(4) Organizācija, kurai ir Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas pilnvarojums, ir tiesīga iesaistīties Eiropas starpvalstu organizācijā Pro Europe un lietot preču zīmi "Zaļais punkts" Latvijas teritorijā, kā arī piešķirt šīs preču zīmes lietošanas tiesības komercsabiedrībām.
(5) Organizācija sabiedrībā popularizē izlietotā iepakojuma apsaimniekošanu un izlietotā iepakojuma dalītu vākšanu atsevišķi pa iepakojuma materiālu veidiem.
(6) Organizācija informē sabiedrību par:
16.pants. Iepakotājs un importētājs, kurš importē preces un produktus iepakojumā un nepiedalās organizācijā, kā arī kura radītā izlietotā iepakojuma apjoms gadā pārsniedz Ministru kabineta noteikto daudzumu:
1) reģistrējas Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas pilnvarotā institūcijā;
2) organizē izlietotā iepakojuma savākšanu un reģenerāciju;
3) reizi gadā iesniedz Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijā vai tās pilnvarotā institūcijā ziņojumu par izlietotā iepakojuma savākšanas un resursu atgūšanas apjomiem un veidiem.
17.pants. (1) Ministru kabinets nosaka Iepakojuma apsaimniekošanas padomē pārstāvētās institūcijas, iekļauj tajā ieinteresēto ministriju un citu institūciju, arī nevalstisko institūciju, pārstāvjus un apstiprina šīs padomes nolikumu.
(2) Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs apstiprina iepakojuma apsaimniekošanas padomes personālsastāvu.
(3) Iepakojuma apsaimniekošanas padome veicina šajā likumā noteikto prasību izpildi, sniedz priekšlikumus ar iepakojuma jomu saistīto normatīvo aktu pilnveidošanai, kā arī sadarbojas ar nevalstiskajām organizācijām, kas darbojas iepakojuma apsaimniekošanas jomā.
18.pants. (1) Lai veicinātu iepakojuma savākšanu no patērētājiem un iepakojuma atkārtotu lietošanu, iepakotājs vai preču vai produktu importētājs var veidot depozīta sistēmu. Pircējs, pērkot preci vai produktu iepakojumā, samaksā noteiktu naudas summu, ko pārdevējs atmaksā, saņemot atpakaļ šo iepakojumu.
(2) Tirgotājam, kurš tirgo preci vai produktu iepakojumā, par kuru ir noteikta depozīta maksa, ir pienākums pieņemt no pircēja atpakaļ attiecīgā veida iepakojumu, atmaksājot depozīta maksu.
(3) Ministru kabinets nosaka depozīta sistēmas piemērošanas kārtību, kā arī preču un iepakojuma veidus, kuriem piemēro depozīta sistēmu.
IV nodaļa. Informācija par iepakojumu un izlietoto iepakojumu
19.pants. (1) Iepakojuma ražotājs un iepakojuma importētājs reizi gadā iesniedz Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijā vai tās pilnvarotā institūcijā ziņojumu par saražotā vai importētā iepakojuma apjomu un veidiem.
(2) Pamatojoties uz organizācijas, iepakojuma ražotāja un importētāja, iepakotāja un preču un produktu importētāja iesniegtajiem ziņojumiem, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija vai tās pilnvarota institūcija veido un uztur datu bāzi par iepakojuma un izlietotā iepakojuma daudzumu un veidiem.
(3) Ziņojuma sniegšanas kārtību un ziņojuma veidlapas paraugu nosaka Ministru kabinets.
20.pants. Latvijas Vides aģentūra katru gadu izstrādā un publicē ziņojumu par iepakojuma un izlietotā iepakojuma daudzumu un tā apsaimniekošanu valstī.
V nodaļa. Kontrole
21.pants. Iepakojuma ražotāja, iepakotāja, preču importētāja un organizācijas darbību atbilstoši šajā likumā noteiktajām prasībām kontrolē Vides valsts inspekcija un reģionālās vides pārvaldes.
Likums stājas spēkā 2002.gada 1.jūlijā.
Likumprojekta
Iepakojuma likums
anotācija
I. Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums
|
Pašreizējā vides likumdošanā nav reglamentēta iepakojuma un izlietotā iepakojuma apsaimniekošana un prasības tai, un tā nenodrošina Eiropas savienības (ES) prasību ievērošanu šajā jomā. ES likumdošanas akti (ES Padomes 1994. gada 20. decembra direktīva 94/62/EC Par iepakojumu un izlietoto iepakojumu) nosaka prasības iepakojumam un izlietotā iepakojuma apsaimniekošanai. |
2. Tiesību akta projekta būtība
|
Šī likuma mērķis ir samazināt izlietotā iepakojuma nelabvēlīgo ietekmi uz vidi un veicināt brīvprātīgas vienošanās un atbildības principu ieviešanu izlietotā iepakojuma apsaimniekošanā, tajā skaitā:
Atbilstoši ES likumdošanas prasībām, likumprojektā ir skaidroti ar iepakojumu saistītie termini. Likums deleģē Ministru kabinetam tiesības pieņemt vairākus Ministru kabineta noteikumus, lai konkretizētu kārtību, kādā veicami šajā likumā noteiktie uzdevumi, kā arī lai pārņemtu Latvijas likumdošanā ES direktīvas normas.
|
II. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi
|
Likumprojekts veicinās ilgtspējīgas attīstības stratēģiju tautsaimniecībā un realizēs vidi saudzējošu politiku. Likumprojekts sekmēs iepakojuma atkārtotu lietošanu un izlietotā iepakojuma savākšanu un pārstrādi, kā rezultātā tiks racionāli izmantoti resursi un izejvielas, kas ir būtisks tautsaimniecības aspekts. Likuma prasību ieviešana palielinās Latvijā ražoto preču, tajā skaitā iepakojuma, konkurētspēju un vienlaikus uzlabos ražošanas un pakalpojumu sniegšanu. Likuma normu ieviešana palielinās eksporta potenciālu, galvenokārt uz Eiropas savienības dalībvalstīm. Likuma normu ieviešana pozitīvi ietekmēs nodarbinātību, ņemot vērā, ka varētu paplašināties otrreizējo izejvielu pārstrādes uzņēmumi un palielināties nodarbināto skaits izlietotā iepakojuma dalītā vākšanā un pārstrādē. Likums veicinās investīciju pieplūdi dalītas izlietotā iepakojuma vākšanas un otrreizējo izejvielu pārstrādes jaudu attīstīšanai. |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu
|
Likums ietekmēs Latvijas uzņēmējdarbību kopumā, ņemot vērā nepieciešamību pēc papildus investīcijām Latvijā ražotā iepakojuma marķēšanai, kā arī izlietotā iepakojuma savākšanai un reģenerācijai. Tiks attīstītas jaunas uzņēmējdarbības formas, kas saistītas ar dažādu otrreizējo izejvielu apsaimniekošanu, vienlaikus attīstīsies izlietotā iepakojuma pārstrādes iespējas. |
3. Sociālo seku izvērtējums |
Iedzīvotāju dzīves līmeni kopumā un darba tirgu likumprojekta realizācija neietekmēs. |
4. Ietekme uz vidi
|
Likuma prasību ieviešana pozitīvi ietekmēs vidi, jo īstenojot noteiktās prasības, ievērojami samazināsies izlietotā iepakojuma daudzums, kas nonāk atkritumu poligonos un izgāztuvēs, vienlaikus tiks veicināta un attīstīta iepakojuma atkārtota lietošana un resursu racionāla izmantošana. |
III. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
||||||
tūkst. Ls |
||||||
Rādītāji |
Kārtē- jais gads |
Trīs nākamie gadi
|
*) |
|||
Likuma ieviešana neietekmēs valsts budžeta ieņēmumus tuvākajos gados. |
|
|||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos Valsts pamatbudžetā nav prognozējami papildus izdevumi jaunu funkciju izpildei šī likuma prasību ieviešanā. |
|
|
|
|
||
3. Finansiālā ietekme |
||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai Nav nepieciešami |
||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins
|
*) Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada
IV. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
Kādi normatīvie akti likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
1. Nepieciešams sagatavot un pieņemt grozījumus likumā Par dabas resursu nodokli, lai likuma Iepakojuma likums un likuma Par dabas resursu nodokli normas būtu savstarpēji saskaņotas. Grozījumi tiek izstrādāti un tiks iesniegti Saeimā līdz Iepakojuma likuma spēkā stāšanās brīdim. 2. Ministru kabinetam līdz likuma spēkā stāšanās brīdim jāpieņem noteikumi par:
3. Līdz likuma spēkā stāšanās brīdim jāpieņem grozījumi Ministru kabineta 2000. gada 31. oktobra noteikumos Nr. 378. Iepakojuma apsaimniekošanas padomes nolikums. |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts |
|
1. Saistības pret Eiropas savienību |
Likumprojektā noteiktās prasības izriet no 1995. gada Saeimā ratificētā Eiropas līguma 69. , 70. un 83. pantu prasībām, kas paredz likumdošanas saskaņošanu, tai skaitā apkārtējās vides jomā, kā arī sadarbību vides aizsardzības jomā. |
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām
|
Likumprojekts šo jomu neskar. Likumprojekts nav pretrunā ar saistībām ar Pasaules tirdzniecības organizācijas prasībām. |
3. Atbilstības izvērtējuma tabula |
|
Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija |
Ar šo likumprojektu tiek ieviesti ES Padomes 1994 gada 20. decembra direktīvas 94/62/EC Par iepakojumu un izlietoto iepakojumu pamatnosacījumi, kā arī ir likumdošanā noteikts pamatojums vairāku ar šo direktīvu saistīto ES normatīvo aktu ieviešanai. |
Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
1.pants 1. punkts 1.pants 2. punkts 1.pants 4.punkts 1.pants 5.punkts 1.pants 6.punkts 1.pants 7.punkts 2.pants 3.pants 1. punkts 4.pants 5.pants 6.pants
7.pants 8.pants
9.pants
10.pants
11.pants 12.pants
13.pants
14.pants 15.pants
16.pants
17.pants 19.pants
20.panta 1.punkts 20.panta 2. un 3.punkts 20.panta 4.punkts
21.pants |
Direktīvas 94/62/EC 3.panta 5.punkts Direktīvas 94/62/EC 3.panta 1.punkts Direktīvas 94/62/EC 3.panta 2.punkts Direktīvas 94/62/EC 3.panta 3.punkts Direktīvas 94/62/EC 3.panta 7.punkts Direktīvas 94/62/EC 3.panta 6.punkts Direktīvas 94/62/EC 1.pants Direktīvas 94/62/EC 2.panta 1.punkts Direktīvas 94/62/EC 2.panta 2.punkts Direktīvas 94/62/EC 3.panta 1.punkts Direktīvas 94/62/EC 9.panta 1.punkts un II pielikuma 1.punkts Direktīvas 94/62/EC 11.pants Direktīvas 94/62/EC 9.panta 1.punkts un II pielikuma 2.punkts Direktīvas 94/62/EC 9.panta 1.punkts un II pielikuma 3.punkts Direktīvas 94/62/EC 8.pants
Direktīvas 94/62/EC 10.pants Direktīvas 94/62/EC 1.panta 2.punkts un 3. panta 9.punkts Direktīvas 94/62/EC 6.panta 1.punkts un 7.pants
Direktīvas 94/62/EC 14.pants Direktīvas 94/62/EC 3.panta 12.punkts, 7.pants, 12.panta 6.punkts, 13.pants Direktīvas 94/62/EC 7.pants, 12.panta 6.punkts, 13.pants Direktīvas 94/62/EC 12.panta 4.punkts Direktīvas 94/62/EC 5.pants
Direktīvas 94/62/EC 12.panta 6.punkts Direktīvas 94/62/EC 12.panta 1. un 2.punkts Direktīvas 94/62/EC 12.panta 3.punkts un III. pielikums
Direktīvas 94/62/EC 12.panta 5.punkts
|
atbilst atbilst šī punkta pirmajai daļai atbilst atbilst atbilst atbilst atbilst atbilst atbilst atbilst šī punkta otrajai daļai atbilst
atbilst atbilst
atbilst
atbilst daļēji
atbilst atbilst
atbilst daļēji
atbilst atbilst
atbilst
atbilst atbilst daļēji
atbilst atbilst
atbilst daļēji
atbilst |
< P>
pilnībā šīs normas tiks ieviestas ar Ministru kabineta noteikumiem
pilnībā šīs normas tiks ieviestas ar Ministru kabineta noteikumiem
pilnībā šī norma tiks ieviesta ar Ministru kabineta noteikumiem
pilnībā šīs normas tiks ieviestas ar Ministru kabineta noteikumiem
|
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu |
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas |
Izstrādājot likumprojektu, ministrijā tika izveidota darba grupa, kuras sastāvā tika pieaicināti pārstāvji arī Latvijas tirgotāju asociācijas, Latvijas Iepakojuma asociācijas, Standartizācijas tehniskās komitejas Iepakojums un A/S Aldaris iesniegtie priekšlikumi. Likumprojekts tika ievietots ministrijas mājas lapā un tika dotas iespējas visiem interesentiem komentēt to. Likumprojekts tika nosūtīts priekšlikumu izteikšanai Latvijas Iepakojuma asociācijai, Standartizācijas tehniskajai komitejai Iepakojums, Latvijas Tirgotāju asociācijai, Latvijas Alus darītāju savienībai, Latvijas Centrālajai Piensaimnieku savienībai, Latvijas Darba devēju konfederācijai. |
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Priekšlikumi un komentāri tika saņemti no Latvijas Iepakojuma asociācijas, Standartizācijas tehniskās komitejas Iepakojums, A/S Aldaris un Latvijas Ķīmijas un farmācijas uzņēmēju asociācijas, kuras kopumā atbalstīja likumprojektu. Likumprojektā ir iestrādāta daļa no iepriekš minēto nevalstisko organizāciju iesniegtajiem priekšlikumiem. |
3. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Likumprojekta izstrādes gaitā bija konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem Phare projekta (Ref: Env/WM/C3, Project Act: env 10) ietvaros. Likumprojektu sagatavojot ir ņemta vērā Eiropas valstu, gan Eiropas savienības, gan Centrālās un Austrumeiropas valstu pieredze, kā arī šo valstu normatīvie dokumenti par iepakojumu un izlietoto iepakojumu. |
VII. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likuma realizāciju nodrošinās esošās vides aizsardzības institūcijas - Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas pilnvarotās institūcijas. |
2. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Likumprojekts neierobežo un neskar indivīda tiesības. |
Ministrs V. Makarovs
R. Vesere, 7026464