Likumprojekts
Grozījumi Tūrisma likumā
Izdarīt Tūrisma likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 21.nr.; 1999, 22.nr.) šādus grozījumus:
1. 6.pantā:
izslēgt otrās daļas 5.punktu;
izteikt trešo un ceturto daļu šādā redakcijā:
"(3) Tūrisma attīstības valsts politiku īsteno Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas pārraudzībā esošā Tūrisma attīstības valsts aģentūra.
(4) Tūrisma attīstības valsts aģentūras nolikumu apstiprina Ministru kabinets."
2. Aizstāt 7.panta nosaukumā un tekstā un 10.panta otrajā daļā vārdus "Latvijas Tūrisma attīstības aģentūra" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem "Tūrisma attīstības valsts aģentūra" (attiecīgā locījumā).
3. Izslēgt 13.pantu.
4. 16.pantā:
izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Tūrisma uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām), kuri pārdod kompleksus tūrisma pakalpojumus, obligāti nepieciešama klienta iemaksātās naudas drošības garantija.";
izteikt otrās daļas ievaddaļu šādā redakcijā:
"(2) Klienta iemaksātās naudas drošības garantija tūrisma uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) maksātnespējas vai faktiskās maksātnespējas gadījumos, kad tūrisma uzņēmumi (uzņēmējsabiedrības) līdz to atzīšanai par maksātnespējīgiem neizpilda vai daļēji neizpilda pielīgtās saistības pret klientu, nodrošina:".
Likumprojekta Grozījumi Tūrisma likumā
anotācija
I. Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs |
||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums
|
Tūrisma likums paredz, ka tūrisma attīstības valsts politikas īstenošanai Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) pārziņā tiek izveidota bezpeļņas organizācija valsts akciju sabiedrība (VAS) "Latvijas Tūrisma attīstības aģentūra" (Tūrisma likuma 6. panta trešā daļa) un ka Latvijas Tūrisma attīstības aģentūras (LTAA) statūtus apstiprina Ministru kabinets (Tūrisma likuma 6. panta ceturtā daļa). VAS LTAA netika izveidota, jo Ministru kabinets (MK) 2000.gada 23.februāra sēdē (protokols Nr.9, 36.§) atzina par spēku zaudējušu MK 28.12.1999. rīkojumu Nr.615 Par valsts institūcijas Latvijas Tūrisma attīstības aģentūras likvidēšanu un bezpeļņas organizācijas valsts akciju sabiedrības Latvijas Tūrisma attīstības aģentūra nodibināšanu). MK komiteja neakceptēja arī iesniegto likumprojektu Grozījumi Tūrisma likumā (MKK 07.08.2000. sēdes protokols Nr.31, 17.§ 1.punkts), kas paredzēja, ka LTAA ir valsts institūcija, kuras nolikumu apstiprina MK un nolēma, ka īpašu uzdevumu ministram valsts reformu lietās likumprojekts noteiktā kārtībā jāiesniedz Valsts kancelejā pēc Valsts aģentūru likuma pieņemšanas Saeimā (minētā protokola un paragrāfa 2.punkts). Tādejādi patreiz ir pretruna starp Tūrisma likumu un reālo situāciju, jo LTTA turpina darbu kā valsts institūcija saskaņā ar MK 16.02.1999. noteikumiem Nr.57 Latvijas Tūrisma attīstības aģentūras nolikums. Ir pieņemts Publisko aģentūru likums. Š.g. 11.jūnijā VARAM saskaņoja īpašu uzdevumu ministra valsts reformu lietās sagatavoto MK komitejas protokollēmuma projektu Par Ministru kabineta komitejas 2000.gada 7.augusta sēdes protokollēmuma grozījumiem, kas paredz izslēgt minētās sēdes protokola Nr.31 17.§ 2.punktu. Saskaņā ar Publisko aģentūru likumu LTAA nepieciešams noteikt valsts aģentūras statusu, veikt attiecīgas izmaiņas aģentūras nosaukumā un atbilstoši tām izdarīt grozījumus arī Tūrisma likuma 7. un 10.pantā. Tūrisma likumā dublējas VARAM un LTAA funkcijas attiecībā uz tūrisma informācijas datu bāzes izveidi (Tūrisma likuma 6. panta otrās daļas 6. punkts un 7.panta 4.punkts). VARAM normatīvo aktu noteiktā kārtībā plāno un saskaņā ar ikgadējo budžeta likumu nodrošina valsts budžeta finansējumu tūrisma attīstības politikas izstrādei un īstenošanai, t.sk. Latvijas tūrisma informācijas datu bāzes izveidei. Tūrisms nav reglamentētā sfēra, bet Tūrisma likuma 13.pants paredz, ka MK nosaka tūristu mītņu atbilstības obligātās prasības. Starptautiskajā praksē absolūtajā vairākumā valstu prasību, ja tādas vispār ir noteiktas, ievērošana viesnīcām un citām tūristu mītnēm ir brīvprātīga. Tūrisma pakalpojumu standartizācijas tehniskajā komitejā ir izstrādāti un VSIA Latvijas Standarts apstiprināti šādi viesu izmitināšanas un apkalpošanas mītņu Latvijas Valsts standarti: Viesnīcas (LVS 200-1:1999), Viesu mājas (LVS 200-2:1999), Moteļi (LVS 200-3:1999), Lauku tūrismam izmantojamās mājas (LVS 200-4:2000), Kempingi (LVS 200-5:2000) un Jaunatnes tūrisma mītnes (LVS 200-6:2000). Tūrisma likums patreiz nodrošina tikai daļēju Eiropas Kopienas (EK) Padomes 1990. gada 13. jūnija direktīvas 90/314/EEC par kompleksajiem ceļojumiem, kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem un kompleksajiem tūrisma braucieniem ieviešanu Latvijā, jo Tūrisma likuma 16. panta pirmā daļa nosaka, ka klienta iemaksātās naudas drošības garantija nepieciešama tūrisma operatoriem un kompleksajiem tūrisma uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām), kuri pārdod Latvijas iedzīvotājiem kompleksus tūrisma pakalpojumus - ceļojumus uz ārvalstīm). Direktīva, savukārt, attiecas uz visiem komplekso tūrisma pakalpojumu sniedzējiem (ne tikai uz tūrisma operatoriem un kompleksajiem tūrisma uzņēmumiem /uzņēmējsabiedrībām/), uz visiem klientiem (arī uz nerezidentiem) un uz visiem kompleksajiem tūrisma pakalpojumiem neatkarīgi no to sniegšanas vietas (arī valsts iekšienē). |
|||||
2. Tiesību akta projekta būtība
|
Likumprojekts:
|
|||||
II. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
||||||
1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
|||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu
|
Paplašināsies komplekso tūrisma pakalpojumu sniedzēju loks, uz kuriem attieksies EK Padomes direktīva 90/314/EEC. |
|||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
|||||
4. Ietekme uz vidi |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
|||||
III. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem tūkst. Ls |
||||||
Rādītāji |
Kārtē-jais gads |
Trīs nākamie gadi |
*) |
|||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos
|
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
|
2. Izmaiņas budžeta izdevumos
|
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
|
3. Finansiālā ietekme
|
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
|
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai
|
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
|
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins
|
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
*) Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada
IV. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
||||||
Kādi normatīvie akti likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Pēc likumprojekta pieņemšanas būs jāizdod MK noteikumi Tūrisma attīstības valsts aģentūras nolikums, kurā tiks norādīts aģentūras izveidošanas mērķis, aģentūras funkcijas, aģentūras kompetence, aģentūras finansēšanas kārtība, aģentūras tiesības iekasēt maksu par tās sniegtajiem pakalpojumiem, ministrijas un aģentūras attiecības u.c. jautājumi. Pēc likumprojekta pieņemšanas būs jāizdod MK noteikumi Grozījumi MK 2000.gada 2.maija noteikumos nr.163 Noteikumi par kompleksiem tūrisma pakalpojumiem. MK noteikumu mērķis būs pilnībā ieviest EK Padomes 1990. gada 13. jūnija direktīvas 90/314/EEC par kompleksajiem ceļojumiem, kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem un kompleksajiem tūrisma braucieniem prasības, paredzot, ka tās attieksies uz visiem komplekso tūrisma pakalpojumu sniedzējiem, visiem klientiem un uz komplekso tūrisma pakalpojumu sniegšanu gan Latvijā, gan ārvalstīs. |
|||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts |
||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību
|
Likumprojekts nodrošinās EK Padomes 1990. gada 13. jūnija direktīvas 90/314/EEC par kompleksajiem ceļojumiem, kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem un kompleksajiem tūrisma braucieniem pilnīgu ieviešanu Latvijā. |
|||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
|||||
3. Attiecības izvērtējuma tabula |
||||||
Attiecīgi EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija |
EK Padomes 1990. gada 13. jūnija direktīva 90/314/EEC par kompleksajiem ceļojumiem, kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem un kompleksajiem tūrisma braucieniem. Official Journal L 158, 23/06/1990 p. 0059 - 0064. |
|||||
Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
|||
16. panta pirmā daļa.
|
1.pants, 2.panta 1.-4. daļa |
Atbilst |
|
|||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu |
||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas |
Latvijas Tūrisma aģentu asociācija, Latvijas Viesnīcu un restorānu asociācija, Latvijas Lauku tūrisma asociācija Lauku ceļotājs, Latvijas Tūrisma informācijas organizāciju asociācija LATTŪRINFO. |
|||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Atbalsta. |
|||||
3. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Prof. Dr. Klaus Tonner. International Law Institute, Germany. |
|||||
VII. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde |
||||||
1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas, vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas
|
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
|||||
2. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |