Likumprojekts

Likumprojekts

Grozījumi Tūrisma likumā

 

Izdarīt Tūrisma likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 21.nr.; 1999, 22.nr.) šādus grozījumus:

1. 6.pantā:

izslēgt otrās daļas 5.punktu;

izteikt trešo un ceturto daļu šādā redakcijā:

"(3) Tūrisma attīstības valsts politiku īsteno Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas pārraudzībā esošā Tūrisma attīstības valsts aģentūra.

(4) Tūrisma attīstības valsts aģentūras nolikumu apstiprina Ministru kabinets."

2. Aizstāt 7.panta nosaukumā un tekstā un 10.panta otrajā daļā vārdus "Latvijas Tūrisma attīstības aģentūra" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem "Tūrisma attīstības valsts aģentūra" (attiecīgā locījumā).

3. Izslēgt 13.pantu.

4. 16.pantā:

izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:

"(1) Tūrisma uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām), kuri pārdod kompleksus tūrisma pakalpojumus, obligāti nepieciešama klienta iemaksātās naudas drošības garantija.";

izteikt otrās daļas ievaddaļu šādā redakcijā:

"(2) Klienta iemaksātās naudas drošības garantija tūrisma uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) maksātnespējas vai faktiskās maksātnespējas gadījumos, kad tūrisma uzņēmumi (uzņēmējsabiedrības) līdz to atzīšanai par maksātnespējīgiem neizpilda vai daļēji neizpilda pielīgtās saistības pret klientu, nodrošina:".

 

 

Likumprojekta “Grozījumi Tūrisma likumā”

 anotācija

I. Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tūrisma  likums paredz, ka tūrisma attīstības  valsts politikas īstenošanai   Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) pārziņā  tiek  izveidota bezpeļņas organizācija  valsts   akciju   sabiedrība   (VAS) "Latvijas  Tūrisma  attīstības aģentūra" (Tūrisma  likuma 6.   panta trešā daļa) un ka Latvijas Tūrisma attīstības aģentūras (LTAA) statūtus apstiprina Ministru kabinets  (Tūrisma  likuma 6.   panta ceturtā daļa). VAS LTAA netika izveidota, jo Ministru kabinets (MK)  2000.gada 23.februāra sēdē (protokols Nr.9, 36.§) atzina par spēku zaudējušu MK 28.12.1999. rīkojumu Nr.615 “Par valsts institūcijas – Latvijas Tūrisma attīstības aģentūras – likvidēšanu un bezpeļņas organizācijas valsts akciju sabiedrības “Latvijas Tūrisma attīstības aģentūra” nodibināšanu).   MK komiteja  neakceptēja arī iesniegto likumprojektu “Grozījumi Tūrisma likumā” (MKK 07.08.2000. sēdes protokols Nr.31,  17.§ 1.punkts), kas paredzēja, ka LTAA ir  valsts institūcija, kuras  nolikumu apstiprina MK un nolēma, ka  īpašu uzdevumu ministram valsts reformu lietās likumprojekts noteiktā kārtībā jāiesniedz Valsts kancelejā pēc Valsts aģentūru likuma pieņemšanas Saeimā (minētā protokola un paragrāfa 2.punkts).  Tādejādi patreiz ir pretruna starp Tūrisma likumu un reālo situāciju, jo LTTA turpina darbu kā valsts institūcija saskaņā ar MK 16.02.1999. noteikumiem  Nr.57  “Latvijas Tūrisma attīstības aģentūras nolikums”. Ir pieņemts Publisko aģentūru likums. Š.g. 11.jūnijā VARAM saskaņoja īpašu uzdevumu ministra valsts reformu lietās sagatavoto  MK komitejas protokollēmuma   projektu “Par Ministru kabineta komitejas  2000.gada 7.augusta  sēdes protokollēmuma grozījumiem”, kas paredz izslēgt minētās sēdes protokola Nr.31 17.§ 2.punktu. 
Saskaņā ar Publisko aģentūru likumu   LTAA nepieciešams noteikt valsts aģentūras  statusu,  veikt attiecīgas izmaiņas aģentūras nosaukumā un  atbilstoši tām  izdarīt  grozījumus arī Tūrisma likuma 7. un 10.pantā.
 
Tūrisma likumā dublējas   VARAM un   LTAA funkcijas attiecībā uz  tūrisma informācijas datu bāzes  izveidi (Tūrisma  likuma 6.   panta otrās daļas 6. punkts un 7.panta 4.punkts). VARAM normatīvo aktu noteiktā  kārtībā plāno un saskaņā ar ikgadējo budžeta likumu  nodrošina valsts budžeta finansējumu tūrisma attīstības politikas izstrādei un  īstenošanai, t.sk. Latvijas tūrisma informācijas datu bāzes izveidei.
 

Tūrisms nav reglamentētā sfēra, bet Tūrisma likuma 13.pants paredz, ka MK nosaka tūristu mītņu atbilstības obligātās prasības. Starptautiskajā praksē absolūtajā vairākumā valstu prasību, ja tādas vispār ir noteiktas, ievērošana viesnīcām un citām tūristu mītnēm ir brīvprātīga. Tūrisma pakalpojumu standartizācijas tehniskajā komitejā ir izstrādāti un VSIA “Latvijas Standarts” apstiprināti šādi viesu izmitināšanas un apkalpošanas mītņu Latvijas Valsts standarti: Viesnīcas (LVS 200-1:1999), Viesu mājas (LVS 200-2:1999), Moteļi (LVS 200-3:1999), Lauku tūrismam izmantojamās mājas (LVS 200-4:2000), Kempingi (LVS 200-5:2000) un Jaunatnes tūrisma mītnes (LVS 200-6:2000).

   

Tūrisma likums patreiz nodrošina tikai daļēju Eiropas Kopienas (EK) Padomes 1990. gada 13. jūnija direktīvas 90/314/EEC par kompleksajiem ceļojumiem, kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem un kompleksajiem tūrisma braucieniem ieviešanu Latvijā, jo Tūrisma likuma 16. panta pirmā daļa nosaka, ka klienta iemaksātās naudas drošības garantija nepieciešama tūrisma operatoriem un kompleksajiem tūrisma uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām), kuri pārdod Latvijas iedzīvotājiem kompleksus tūrisma pakalpojumus - ceļojumus uz ārvalstīm). Direktīva, savukārt, attiecas uz visiem komplekso tūrisma pakalpojumu sniedzējiem (ne tikai uz tūrisma operatoriem un kompleksajiem tūrisma uzņēmumiem /uzņēmējsabiedrībām/), uz visiem klientiem (arī uz nerezidentiem) un uz visiem kompleksajiem tūrisma pakalpojumiem neatkarīgi no to sniegšanas vietas (arī valsts iekšienē).

2. Tiesību akta projekta būtība

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Likumprojekts:

    atbilstoši Publisko aģentūru likumam nosaka Latvijas Tūrisma attīstības aģentūras statusu un izmaiņas nosaukumā; novērš Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas un Latvijas Tūrisma attīstības aģentūras funkciju dublēšanos attiecībā uz tūrisma informācijas datu bāzes izveidi; novērš atbilstības obligāto prasību noteikšanu nereglamentētajā sfērā tūristu mītņu sektorā; nodrošina EK Padomes 1990. gada 13. jūnija direktīvas 90/314/EEC par kompleksajiem ceļojumiem, kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem un kompleksajiem tūrisma braucieniem pilnīgu ieviešanu Latvijā.

II. Kāda var būt tiesību akta

ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

 

 

Paplašināsies komplekso tūrisma pakalpojumu sniedzēju loks, uz kuriem attieksies EK Padomes direktīva 90/314/EEC.

3. Sociālo seku izvērtējums

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

4. Ietekme uz vidi

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

III. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

tūkst. Ls

Rādītāji

Kārtē-jais gads

Trīs nākamie gadi

*)

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

 

 

 

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

 

 

 

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

3. Finansiālā ietekme

 

 

 

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

 

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

 

 

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

*) Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

IV. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz

spēkā esošo tiesību normu sistēmu

Kādi normatīvie akti – likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt.

Pēc likumprojekta pieņemšanas būs jāizdod MK noteikumi
“Tūrisma attīstības valsts aģentūras nolikums”, kurā tiks norādīts aģentūras izveidošanas mērķis, aģentūras funkcijas, aģentūras kompetence, aģentūras finansēšanas kārtība,  aģentūras tiesības iekasēt maksu par tās sniegtajiem pakalpojumiem,  ministrijas un aģentūras attiecības u.c. jautājumi.  

Pēc likumprojekta pieņemšanas būs jāizdod MK noteikumi “Grozījumi MK 2000.gada 2.maija noteikumos nr.163 “Noteikumi par kompleksiem tūrisma pakalpojumiem””.
MK noteikumu  mērķis būs pilnībā ieviest  EK Padomes 1990. gada 13. jūnija direktīvas 90/314/EEC par kompleksajiem ceļojumiem, kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem un  kompleksajiem tūrisma braucieniem prasības, paredzot, ka tās attieksies uz visiem  komplekso tūrisma pakalpojumu sniedzējiem,  visiem klientiem  un uz    komplekso tūrisma pakalpojumu sniegšanu gan Latvijā, gan ārvalstīs. 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

 

 

 

 

Likumprojekts nodrošinās EK Padomes 1990. gada 13. jūnija direktīvas 90/314/EEC par kompleksajiem ceļojumiem, kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem un kompleksajiem tūrisma braucieniem pilnīgu ieviešanu Latvijā.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

3. Attiecības izvērtējuma tabula

Attiecīgi EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija

EK Padomes 1990. gada 13. jūnija direktīva 90/314/EEC par kompleksajiem ceļojumiem, kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem un kompleksajiem tūrisma braucieniem.

Official Journal L 158, 23/06/1990 p. 0059 - 0064.

Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst)

Komentāri

16. panta pirmā daļa.

 

 

1.pants,

2.panta 1.-4. daļa

Atbilst

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot

tiesību akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas

Latvijas Tūrisma aģentu asociācija,

Latvijas Viesnīcu un restorānu asociācija,

Latvijas Lauku tūrisma asociācija “Lauku ceļotājs”,

Latvijas Tūrisma informācijas organizāciju asociācija “LATTŪRINFO”.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Atbalsta.

3. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Prof. Dr. Klaus Tonner. International Law Institute, Germany.

VII. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses – vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas, vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

 

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

2. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.